خبر روز ۱۴۰۱/۰۵/۱۱

**رئیس سازمان انرژی اتمی: توان ساخت بمب اتم را داریم ولی نمی‌‌سازیم** رئیس جمهور: راهپیمایی اربعین کانون جبهه مقاومت در منطقه و جهان است** آیت الله کعبی: انقلاب اسلامی با الهام از مکتب حسینی عرصه را بر جبهه استکبار تنگ کرده است** آیت الله عبداللهی: عزت و اقتدار از مهم‌ترین پیام‌های واقعه عاشورا است** وزارت اطلاعات خبر داد: دستگیری اعضای هسته مرکزی تشکیلات صهیونیستی بهائیت
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 احتمالا شاهد دور جدید مذاکرات باشیم
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات در وین و اظهارات یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر این‌که قرار است مذاکرات به زودی در وین برگزار شود، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره مبدع بوده و با ابتکار عمل در مسیر مذاکره حضور داشته است. ما روند مذاکره را به عنوان روند منطقی و معقول برای رسیدن به توافقی جامع، پایدار و تضمین‌کننده منافع ایران در چارچوب برجام به‌ویژه منافع اقتصادی ایران می‌دانیم. وی خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر پیام‌های مختلفی رد و بدل شد. آقای بورل در این زمینه متنی را پیشنهاد داده، مبتنی بر مذاکرات گذشته و طرف‌ها این را دریافت کرده‌اند و ایران هم این پیشنهادات را دریافت کرده است. طرف ایرانی متن و پیشنهادات را به‌دقت بررسی کرده و نقطه‌نظرات خودش را ارائه داده است. در این ارتباط، شاهد تلاش و تحرک طرف‌های دیگری هم بودیم. سخنگوی وزارت خارجه گفت: این احتمال وجود دارد در آینده نزدیک بتوانیم درخصوص تعیین زمان مذاکرات هم به نتیجه‌ای برسیم و احتمالا شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم.

 کیهان
 سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیارد دلاری برای ساخت دو پتروپالایشگاه
اسناد تفاهم‌نامه مشارکت و تامین مالی احداث پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی در بندرعباس و پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای مروارید مکران در جاسک، با حضور رئیس‌جمهور امضا شد.
با حضور آیت‌الله رئیسی، پیش از ظهر دیروز دوشنبه، تفاهمنامه مشارکت‌ تامین مالی برای احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع پتروپالایشی کشور و به ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز فیمابین بانک‌های ملی، تجارت و رفاه کارگران، گروه توسعه تدبیر انرژی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با مجموع سرمایه‌گذاری ۱۱.۱ میلیارد دلار و تفاهمنامه مشارکت‌ تامین مالی برای احداث پالایشگاه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین مروارید مکران به ظرفیت تولید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه، فیمابین گروه اقتصاد مفید و بانک‌های ملت، تجارت و پارسیان با مجموع سرمایه‌گذاری ۶.۷ میلیارد دلار به امضا رسید.
 امضای این تفاهم‌نامه گامی مهم در هدایت نقدینگی به سوی تولید است
رئیس‌جمهور طی سخنانی در مراسم امضای تفاهمنامه مشارکت و تأمین مالی برای احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران، احداث مجتمع‌های پتروشیمی و پتروپالایشگاهی را از نیازها و ضرورت‌های کشور عنوان کرد و افزود: تحقق اهداف کشور در زمینه رشد اقتصادی در گرو سرمایه‌گذاری‌های کلان است و این تفاهم‌نامه‌ها از جمله اقدامات و زمینه‌‌سازی‌های موثر برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان در مسیر سازندگی و آبادانی کشور است. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امضای این تفاهم‌نامه گامی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: این تفاهم نامه همچنین گامی موثر در جهت خنثی‌‌سازی تحریم‌ها، جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل نفت خام به فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر، تامین نیازهای کشور به فرآورده‌های نفتی و ایجاد ظرفیت‌های صادراتی جدید است.
 توان ساخت بمب اتم را داریم ولی نمی‌‌سازیم
اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: تعامل سازنده سازمان انرژی اتمی با آژانس برقرار است و هیچ خللی در این تعاملات به وجود نیامده است؛ زیرا تمام ظرفیت‌های ما براساس معاهده ان‌پی‌تی و پادمان تحت نظارت آژانس در حال انجام شدن است. وی گفت: فلسفه وجودی برجام این بود که به تمام سؤالات واهی که به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده می‌شد پاسخ داده شود. از این‌رو در برجام بدین‌گونه توافق شده بود که ایران ظرفیت خود را محدود کرده و نظارت بر روی فعالیت هسته‌ای خود را به‌صورت شدید بپذیرد تا این اتهامات واهی برطرف شوند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در برجام تمام اتهامات واهی که براساس PMD علیه ایران مطرح شده بود بسته شده است، گفت: اکنون طرف غربی بعد از خارج شدن از برجام برای اینکه بخواهد دوباره به برجام بازگردد مجدداً اتهامات واهی که در گذشته مطرح کرده بود را مطرح می‌کند. این اتهامات از سوی منافقین و رژیم صهیونیستی نشأت می‌گیرد و حدود ۲۰ سال است که این موضوعات واهی را بیان می‌کنند.
اسلامی تصریح کرد: این برای ما قابل قبول نیست که دوباره با چنین اتهامات واهی ایران را تحت فشار قرار دهند. از این‌رو تصمیم گرفته شد تا تمام دوربین‌های برجامی خاموش شوند تا طرف مقابل متوجه شود که آن اتهامات واهی مجدد را نباید مطرح کند زیرا سالیان قبل پرونده آن بسته شده است. رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: همان‌طور که آقای خرازی مطرح کردند ایران توان فنی ساخت بمب اتمی را دارد ولی چنین برنامه‌ای در دستورکار نیست، اما نکته حائز اهمیت این مورد است که از سوی رژیم صهیونیستی این اتهامات و فضا‌سازی‌های غلط برای فریب افکار عمومی با پشتیبانی جبهه مخالف انقلاب اسلامی در حال مطرح شدن است. شاید مزاحمت‌هایی برای ایران داشته باشند اما به نتیجه نمی‌رسند؛ زیرا ایران راه و رسم آن را یافته و در حال پیشبرد برنامه‌های خود است.

 همشهری
 دستگیری اعضای هسته مرکزی تشکیلات صهیونیستی بهائیت
وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سربازان گمنام امام‌زمان، اعضای هسته مرکزی حزب جاسوس بهاییت را بازداشت کردند. در این اطلاعیه آمده است: متهمان بازداشت‌شده مستقیما با کانون صهیونیستی موسوم به «بیت‌العدل» مستقر در فلسطین اشغالی در ارتباط تشکیلاتی بودند.
بنا بر اعلام وزارت اطلاعات، یافته‌های مستند اطلاعاتی حکایت دارند که کانون پیش‌گفته، سال گذشته راهبرد احیای تشکیلات فرقه‌ ضاله‌ بهاییت در ایران را تحت عنوان «خط تبلیغ تهاجمی» و مأموریت ویژه‌ جمع‌آوری هدفمند اطلاعاتی به شبکه‌ بازداشت‌شده ابلاغ کرده بود. همچنین مأموریت‌های تبلیغ گسترده‌ آموزه‌های استعمارساخته‌ بهاییت و نفوذ در محیط‌های آموزشی در سطوح مختلف و به‌طور خاص مهدکودک‌های سراسرکشور را محول کرده بودند.
در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده‎است: علاوه بر آن، اعضای هسته‌ بازداشت‌شده، ملاقات‌های متعددی با کادر مرکزیت حزب صهیونیستی در خارج از کشور داشته و گزارش عملکرد نوبه‌ای پیرامون مأموریت‌های پیش‌گفته، به‌ویژه ترویج سازمان‌یافته‌ بی‌حجابی در ایران را به مرکز توطئه‌ مستقر در فلسطین اشغالی ارائه می‌داد.

 ایران
 راهپیمایی اربعین کانون جبهه مقاومت در منطقه و جهان است
رئیس جمهور پیش از ظهر دیروز در دیدار اعضای ستاد مرکزی اربعین حسینی، راهپیمایی باشکوه اربعین را کانون جبهه مقاومت بین‌المللی در منطقه و جهان عنوان کرد و گفت: همه موظف به تلاش برای برگزاری منظم و به دور از هرگونه عیب و نقص این مراسم به عنوان حرکت عظیمی از سوی مسلمانان همه کشورها، هستیم.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه کسانی که تحمل برگزاری یک سرود در میان اقشار مختلف مردم یا برگزاری جشن غدیر را ندارند، تلاش خواهند کرد که مراسم اربعین شکل نگیرد، افزود: بی‌تردید با لطف خدا و عنایت حضرت ابا عبدالله و همچنین عزم و اراده دلدادگان خاندان اهل بیت و تسهیل‌گری همه دستگاه‌ها، این مراسم هر چه باشکوه‌تر برگزار خواهد شد.
رئیس جمهور در ادامه تأمین حمل و نقل، اسکان، تغذیه و سلامت زائران حسینی را مورد تأکید قرار داد و گفت: سفر ارزان و دسترسی آسان به وسایل نقلیه در مراسم اربعین بسیار مهم است و این توقع از ما وجود دارد که چه در زمینه حمل و نقل و چه اسکان تلاش کنیم این سفر برای زائران پرهزینه نباشد.
آیت‌الله رئیسی در ادامه گفت: قطعاً دولت و مسئولان وظیفه دارند شرایط را به بهترین وجه برای زائران حسینی فراهم آورند، اما مردمی نگه داشتن این مراسم و استفاده از ظرفیت مردم، هیئات و تشکل‌های مردمی در این زمینه بسیار مهم است.
 تحریم‌های غرب، ایران را تقویت کرد
وبگاه تحلیلی «ریسپانسیبل استیتکرافت» در گزارشی تحلیلی با اشاره به ناکارآمد بودن تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران نوشت، واشنگتن تاحد زیادی برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی خود درباره روسیه و ایران به تحریم‌های اقتصادی روی آورد اما این تلاش‌های جداگانه به شیوه‌ای به یکدیگر مرتبط شده است که به جای تقویت امنیت امریکا و منطقه، خطر نتیجه عکس را به همراه دارد. این وبگاه تحلیلی ادامه داد: تحریم‌های ترامپ به هدف خود نرسید و ادامه داد، فشارهای دولت ترامپ به جای آنکه جمهوری اسلامی را به زانو درآورد، برعکس قدرت سیاسی داخلی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را تقویت کرد و حمایت افکار عمومی در داخل ایران از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش داد. این پایگاه تحلیلی سپس نوشت: نتیجه تحریم‌های غرب و امریکا علیه ایران این شد که جمهوری اسلامی ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داد و توانمندی غنی‌سازی خود را برای تولید سوخت بیشتر گسترش داد و همکاری دوجانبه در بخش انرژی روسیه و ایران را توسعه داد.
 ۵ شهر، میزبان ۵ شهید تازه تفحص‌شده در سوریه
در پی شناسایی پیکر پاک شهیدان مدافع حرم در جبهه‌های مقاومت اسلامی سوریه، روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای برگزاری آیین وداع، تشییع و خاکسپاری پیکر این شهدای تازه تفحص‌شده از منطقه خان‌طومان را به شرح زیر اعلام کرد:
۱- آیین استقبال از پیکر مطهر ۵ شهید در مصلای بزرگ شهر بابل سه‌شنبه ۱۱ مردادماه ساعت ۲۳
۲- آیین وداع و بدرقه پیکر شهدا با حضور پرشور و عاشورایی مردم قدرشناس و شهیدپرور تهران پنجشنبه ۱۲ مردادماه ساعت ۱۸ میدان امام حسین
۳- آیین وداع با پیکر مطهر شهدای استان مازندران (شهیدان محمدامین کریمیان و مصطفی تاش موسی) جمعه ۱۳ مردادماه ساعت ۲۲ در شهر ساری، بوستان ولایت
۴- آیین وداع، تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر شهید استان فارس (سردار بی‌سر شهید عبدالله اسکندری) دوشنبه ۱۷ مردادماه همزمان با عاشورای حسینی در آستان مقدس حضرت احمد بن موسی در شیراز
همچنین آیین طواف و زیارت پیکرهای مطهر شهیدان شب گذشته در حرم ملکوتی امام رضا با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

 وطن امروز
 مصوبات مجمع تشخیص مصلحت برای افزایش برداشت در میادین مشترک
مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه فوق‌العاده روز گذشته که به ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی و با حضور رؤسای قوای مقننه و قضائیه، دبیر و اکثریت اعضای مجمع برگزار شد، به بحث و بررسی سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه پرداخت. مجمع در این جلسه بندهای مربوط به «مواجهه موثر با پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و کمبود آب» و «امنیت انرژی» در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را مورد بررسی قرار داد. در این جلسه که وزرای جهاد کشاورزی و نیرو، رئیس و معاون سازمان برنامه و بودجه، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتند، اعضای مجمع مقرر کردند: علاوه بر «استقرار نظام مدیریت یکپارچه در منابع و مصارف بر اساس حوضه‌های ششگانه آبریز کشور با لحاظ ارزش آب»، «کنترل و مدیریت آب‌های سطحی و افزایش منابع زیرزمینی آب از طریق آبخیزداری و آبخوان‌داری حداقل ۲۰ میلیون هکتار از اراضی با ایجاد مشوق و جلب مشارکت بخش‌های غیر دولتی» در سال‌های برنامه هفتم محقق شود. اعضای مجمع سپس به بررسی بند امنیت انرژی در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه پرداختند و چند ماده از این بند را از تصویب گذراندند. «افزایش حداکثری تولید نفت خام و گاز طبیعی در میادین مشترک با سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی و خارجی در اکتشاف و استخراج مخازن» و «افزایش تولید صیانتی و ضریب بازیافت میادین مستقل» مصوبات روز گذشته مجمع در موضوع تولید در میادین مشترک و مستقل بود.
 برقراری خط هوایی مستقیم میان کاراکاس و تهران اقدامی ارزشمند است
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برقراری خط هوایی مستقیم میان کاراکاس و تهران را اقدامی مهم و ارزشمند ارزیابی کرد. امیر آشتیانی در دیدار «رامون بلاسکز» وزیر حمل‌و نقل ونزوئلا روابط و مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا را به دلیل اشتراکات فراوان سیاسی، اقتصادی و دفاعی، اراده سیاسی رهبران ۲ کشور، مواضع مشترک نسبت به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه در برابر سلطه‌خواهی و یکجانبه‌گرایی استکبار جهانی و امپریالیسم راهبردی توصیف کرد و با اشاره به اراده مقامات دو طرف برای گسترش و تعمیق روابط ۲ کشور، برقراری خط هوایی مستقیم میان کاراکاس و تهران را اقدامی مهم و ارزشمند ارزیابی کرد. در این دیدار رامون بلاسکز با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا آقای مادورو به ایران بر پیگیری توافقات فی‌ما‌بین و گسترش همکاری‌ها تاکید کرد.

 خراسان
 افغانستان مرزبانان خود را توجیه کند
احمد وحیدی وزیرکشور درباره تیراندازی و درگیری اخیر مرزبانان افغانستانی با مرزبانان ایرانی گفت: بروز چنین حوادثی که مسبوق به سابقه نیز هست، به نفع مسئولان افغانستان نیست، بنابراین به آن‌ها توصیه می‌کنیم که با توجیه مرزبانان خود از وقوع هرگونه درگیری، پیشگیری کنند.

 رسالت
 آغاز بازیابی بنیادی شبکه‌های برق در مناطق سیل‌زده
مدیرکل مهندسی و راهبری شبکه برق در شرکت توانیر گفت: بازیابی بنیادی شبکه‌های برق در مناطق سیل‌زده آغازشده است. صادقی با اعلام این خبر افزود: با برق‌دار کردن شبکه‌های برق در مناطق سیل‌زده، نواقص و آسیب‌های وارده به شبکه‌ها در حال رفع است که همزمان با ورود به این مرحله، بازیابی بنیادی شبکه‌های برق آغازشده است.
صادقی ادامه داد: در حال حاضر در مناطق چادگان و رامهرمز استان خوزستان به دلیل وزش تندباد، شاهد خاموشی‌های موردی هستیم که پرسنل برق این مناطق در حال رفع مشکلات هستند.وی افزود: در غرب مازندران نیز چند روستا دچار خاموشی هستند که بلافاصله پس از بازگشایی مسیر توسط راهداری، کار برق‌دار کردن مشترکان آغاز خواهد شد.مدیرکل مهندسی و راهبری شبکه برق شرکت توانیر تأکید کرد: نیروهای عملیاتی در مناطق سیل‌زده همچنان در آماده‌باش کامل هستند.

 مردم سالاری
 استقبال لبنان از ارسال سوخت ایران
ولید فیاض، وزیر انرژی دولت پیشبرد امور در لبنان با آموس هوکشتاین، میانجی آمریکایی دیدار و در خصوص بحران سوخت این کشور رایزنی کرد. فیاض درخصوص این دیدار گفت: من و هوکشتاین به مساله سوخت ایران پرداختیم و با صراحت به او گفتم که باید برای مردم لبنان برق ایجاد کنیم و اگر پیشنهاد ایران رسمی شود من نمی‌توانم هیچ گونه بخششی در این راستا را نپذیرم.
پیش تر جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی لبنان در گفت‌وگو با شبکه المنار تاکید کرده بود که با وجود امضای قرارداد با مصر و اردن تصمیم سیاسی آمریکا مانع رسیدن برق و گاز به لبنان می‌شود. وی در ادامه گفت که من نزد سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و همچنین وزیر انرژی لبنان می‌روم و از آن‌ها درخواست می‌کنم که سوخت ایرانی وارد کنیم، در این صورت از فردا ۱۰ ساعت در روز برق خواهیم داشت.

 آرمان ملی
 اختلال در مراسم عزاداری
عزاداران حسینی و شاهدان عینی ماجرای اختلال در مراسم عزاداری مسجد چهارمین شهید محراب کرمانشاه، خبر اختلال در مراسم عزاداری توسط افراد ناشناس را تأیید کردند. این شاهدان با اشاره به اینکه این اتفاق پس از تاریکی جلسه و توسط افراد ناشناس انجام گرفت، اظهار کردند: پس از تاریک شدن مسجد و به هنگام روضه در قسمت بانوان مسجد چهارمین شهید محراب، یک خانم از فرصت تاریکی استفاده کرده و با پاشیدن اسپری فلفل در کولر قسمت بانوان اقدام به برهم زدن مجلس روضه می‌کند. این شاهدان عینی ادامه دادند: در اثر این اقدام اتفاق خاصی رخ نداد و فقط چند نفر از خواهران حاضر دچار تنگی نفس شدند که با حضور اورژانس مشکلات آنها حل شد. این شاهدان عینی با تکذیب شایعه اسیدپاشی، عنوان کردند: حادثه فوق در حد پاشیدن اسپری فلفل بوده و پاشیدن اسید بین عزاداران صحت ندارد. پلیس امنیت در جست‌وجو و شناسایی افراد اخلالگر است.
 مخالفت کاخ سفید
رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر گفت: آن چه در عراق می‌گذرد با هدف شعله‌ور کردن جنگ «شیعی – شیعی» است. سلطانی‌فرد در صفحه توییتر خود در مورد تحولات اخیر عراق نوشت: «آن چه در عراق می‌گذرد با هدف شعله‌ور کردن جنگ شیعی – شیعی است. آمریکا شکست نشست جده را می‌خواهد در عراق جبران کند و مذاکرات ایران و سعودی که می‌تواند بر سایر محورها از جمله عراق تاثیرگذار باشد را به چالش بکشاند. کاخ سفید با گفت‌وگوی تهران با ریاض و قاهره مخالف است.»

 قدس
 هنوز متن رأی صادر شده را نخوانده‌ام
حمید نوری با گذشت حدود ۱۸ روز از صدور رأی دادگاه علیه وی در دادگاه سوئد، روز گذشته در تماسی تلفنی گفته است: هنوز موفق نشده متن این حکم را مطالعه کند. وی افزود: سوئدی‌ها متن رأی دادگاه را به زبان سوئدی در اختیار او گذاشته و تاکنون هم هیچ اقدامی در جهت ترجمه رأی انجام نداده‌اند.
 هشدار نظامی چین به آمریکا
«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه به مقامات آمریکا هشدار داد اگر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان سفر کند، ارتش چین «بیکار نخواهد نشست».این اظهارات هشدارآمیز در نشست خبری هفتگی وزارت خارجه چین بیان شد. لی‌جیان همچنین گفت: چون پلوسی مقام شماره سه در هیئت حاکمه آمریکاست، سفر او به تایوان تأثیرات فاحش سیاسی خواهد داشت.

 اعتماد
 دستورات رییس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف کالاهای متروکه
رییس قوه قضاییه گفت: نظام سلطه و استکبار غربی بر مبنای منافع مادی و مطامعی که دارد، تعریف خود از انسان و حقوق بشر را به دیگران و جوامع مختلف تحمیل می‌کند، لذا ضرورت دارد در گام نخست، به تعریف انسان و حقوق او بپردازیم. حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، دیروز در جریان نشست شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به سفر اخیر خود به استان بوشهر و بازدید از انبارهای بندر، گمرک و سازمان اموال تملیکی این استان، به آسیب‌شناسی فرآیند ورود کالا به کشور از طریق دریا و معضلات و اشکالاتی که در خلال این فرآیند وجود دارد، اشاره کرد و بیان داشت: هنوز برخی از این کالاها به لحاظ اینکه قاچاق هستند یا متروکه؛ تفکیک نشده‌اند؛ مسلما تصمیم‌گیری در قبال کالای قاچاق با تصمیمی که در قبال کالای متروکه باید اخذ شود، متفاوت است؛ لذا تکلیف این قبیل کالاها باید مشخص شود.

 ابتکار
 پوتین به دنبال خرید پهپاد از ایران است
یک مقام کاخ سفید مدعی شد که روسیه در تلاش است تا از ایران پهپاد نظامی برای استفاده در جنگ اوکراین خریداری کند. جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی در کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه MSNBC گفت: پوتین در تلاش است تا از ایران پهپاد دریافت کند که این نشانه‌ای برای این موضوع است که او نمی‌خواهد جنگ در اوکراین را پایان دهد.
وی در عین حال گفت که کشورش به زودی بسته جدید کمک‌های نظامی خود را در اختیار دولت اوکراین قرار خواهد داد.
ادعای چندین باره مقامات آمریکایی درباره فروش پهپاد از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین در حالی است که مقامات کشورمان تاکنون چندین بار این ادعا را تکذیب و تاکید کرده‌اند که تنها از راهکار گفت‌وگو برای حل بحران اوکراین حمایت می‌کنند.

 اطلاعات
 امریکا ۶ شرکت را به بهانه حمایت از بخش پتروشیمی ایران تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد اسامی شرکت‌های جدیدی را به بهانه ارتباط با ایران در فهرست تحریم قرار داده است. این شرکت‌ها در امارات، چین، سنگاپور و مالزی مستقر هستند.
شرکت بلوکاکتوس برای تجهیزات سنگین و تجارت قطعات یدکی دستگاه‌ها، مستقر در امارات، به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس؛ شرکت «فرول کانیون»، مستقر در چین، به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس؛ شرکت کشتیرانی گلدن واریر، مستقر در چین، ذیل فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۴۶؛ شرکت مدیریت کشتیرانی پایونیر، مستقر در سنگاپور، ذیل فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۴۶؛ شرکت تجارت زنفر، مستقر در مالزی، به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس؛ شرکت تجارت بین‌المللی شکوفی، مستقر در چین، به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نفتکش گلوری هاروست، تحت پرچم پاناما، به بهانه ارتباط با شرکت گلدن واریر.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری
مسئولیت ائمه جمعه فراتر از خطبه خوانی است
رسا/ آیت الله خاتمی، رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار با امامان جمعه را منشور امامت جمعه خواند و گفت: من مطمئن هستم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه این رهنمود‌ها را به‌عنوان دستورالعمل برای امامان محترم جمعه به کار خواهند گرفت. نایب رییس جامعه مدرسین درادامه تجربه موفق امامت جمعه را زندگی در متن مردم دانست و گفت: امام جمعه مردمی برای رفع مشکلات مردم تلاش خواهد کرد.امام جمعه موقت تهران در توضیح معنای مردمی زیستن امام جمعه ادامه داد: امامان محترم جمعه نباید خود را برتر از مردم بدانند، بلکه باید خود را یکی از آن‌ها و در غم و شادی مردم شریک بدانند. وی با بیان اینکه امامت جمعه شأنی از شؤون رهبری دینی جامعه است تبیین کرد: آنچنان که فرماندار محترم، مسؤول سیاسی شهر است، امام جمعه نیز مسؤولیت دینی شهر را برعهده دارد و باید فعالانه و با نشاط در این عرصه وظیفه خود را به خوبی دنبال کند.

عزت و اقتدار از مهم‌ترین پیام‌های واقعه عاشوراء است
اختصاصی/ آیت الله عبداللهی در مراسم عزاداری کارکنان دفتر جامعه مدرسین به مناسبت دهه اول محرم، عزت و اقتدار را به عنوان یکی از شاخصه‌های جریان مقاومت مورد بررسی قرار داد و گفت: یکی از امتیازات جبهه حق در جریان عاشوراء، عزت، اقتدار و انفعال ناپذیری است. وقتی سخنان و افعال امام حسین را از بدو حرکت از مدینه تا آخرین لحظات روز عاشوراء مورد بررسی قرار می‌دهیم، چیزی جز قاطعیت، عزت و اقتدار مشاهده نمی‌کنیم. عضو جامعه مدرسین، عزت و اقتدار را از بزرگ‌ترین و بارزترین درس‌های عاشوراء ارزیابی کرد و موفقیت کشور در عرصه بین المللی را متوقف بر مذاکرات و تعاملات عزت‌مندانه با سایر کشورها دانست.وی عزت و اقتدار را از صفات مؤمنین ارزیابی کرد و ادامه داد: یکی از درس‌های عاشوراء عزت و اقتدار است. همانطور که امام حسین فرمود «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه». عزت و اقتدار یکی از صفات الهی است “و هو العزیز الحکیم” و مؤمن واقعی کسی است که متخلق به اخلاق الهی باشد.

انقلاب اسلامی با الهام از مکتب حسینی عرصه را بر جبهه استکبار تنگ کرده است
رسا/ آیت الله کعبی گفت: امروز نظام مردم سالاری اسلامی بر پایه مکتب حسینی عرصه را بر جبهه استکبار و صهیونیسم بین الملل از لحاظ نرم افزاری و اقتدار مکتبی، تنگ کرده است. وی افزود: به خلاف تبلیغات رسانه ای و جنگ رسانه ای و جنگ روانی، دشمن در همه میادین، از جمهوری اسلامی شکست خورده است و فقط خودشان را قوی نشان می دهند. عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه در میدان باورها و ارزش ها در بحث حجاب و عفاف ما از غرب و آمریکا مطالبه گر هستیم، عنوان کرد: علت تلاش دشمن و دامن زدنش به ابتذال و بی عفتی، جنگ نرم و شلوغ کردن فضای مجازی و جرائم سازمان یافته بر علیه دین و اخلاق مردم، این است که در سطح جهان الگوی آنها زیر سوال رفته است و اسلام حجاب را به عنوان الگو برای زنان مقتدر، دانشمند، مومن، عفیف و تاثیرگذار در میدان سیاسی و اجتماعی معرفی کرده است.

اعتراض ایران به شورای امنیت و گوترش درخصوص اظهارات جنگ‌طلبانه سران رژیم صهیونیستی
تسنیم/ نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت به اظهارات جنگ طلبانه مقامات رژیم صهیونیستی اعتراض کرد.تخت‌روانچی, در این نامه با اشاره به اظهارات اخیر “ایال هولاتا”، مشاور امنیت ملی و رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی علیه ایران، اعلام کرد که رژیم اسرائیل همچنان به تهدید به استفاده از زور علیه ایران ادامه می‌دهد. این اظهارات علناً مسئولیت عملیات‌های خرابکارانه و اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل در ایران را تأیید کرده است.در این نامه تاکید شده است که این اظهارات تحریک آمیز نه تنها نقض آشکار حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است، بلکه اذعان صریح و آشکار به مسئولیت عملیات و اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل علیه مقامات و دانشمندان ایرانی، و زیرساخت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران است که توسط این رژیم در سال‌های اخیر در داخل خاک ایران صورت گرفته است. همچنین این واقعیت را ثابت می‌کند که رژیم اسرائیل مسئول این گونه اقدامات جنایتکارانه و تروریستی است و باید پاسخگو باشد و عواقب چنین جنایاتی را بپذیرد.

دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته
تسنیم/ سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی تلویزیونی تصریح کرد:‌ دستور راه اندازی صدها ماشین جدید سانتریفیوژ داده شد که متشکل از انواع ماشین پیشرفته IR6 و IR1 است. بهروز کمالوندی افزود: این اقدام را در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران و رسیدن به حداقل میزان غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو انجام شده که کف نیاز کشور است. در این رابطه با آژانس بین المللی انرژی هسته ای اطلاع رسانی شده است. کمالوندی خاطرنشان کرد: این ماشین‌ها را نصب کرده بودیم و شروع عملیات بهره برداری از ۵۰۰ ماشین IR6 پروسه‌ای ۱۰ تا ۱۵ روزه دارد.

رزمایش آمریکا و رژیم صهیونیستی در «دریای سرخ»
فارس/ رسانه‌های رژیم موقت صهیونیستی از برگزاری رزمایش بین قوای این رژیم و آمریکا در دریای سرخ خبر دادند. به گزارش شبکه خبری «کان» نیروی دریایی (رژیم) اسرائیل و آمریکا رزمایش مشترک «چهار روزه» خود را در دریای سرخ آغاز کردند.این منبع خبری برگزاری این رزمایش را مرتبط با تحرکات ایران برشمرد. به دلایل امنیتی، به جزئیات بیشتر این رزمایش اشاره‌ای نشده است.رژیم صهیونیستی مدتی است که تحرکات خود را در دریای سرخ افزایش داده است.

به دسترسی‌های متناسب با وسعت و عمق برنامه هسته‌ای ایران نیاز داریم
فارس/ علیرغم همکاری‌های گسترده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیر کل آژانس شبانگاه دوشنبه به وقت تهران در نشست اعضای «ان‌پی‌تی» (عدم اشاعه سلاح هسته‌ای) از نیاز به دسترسی بیشتر به تاسیسات هسته‌ای ایران سخن گفت. «رافائل گروسی» در زمینه برنامه هسته‌ای ایران گفت: «ما به دسترسی‌هایی نیاز داریم که با عمق و وسعت برنامه هسته‌ای آنها متناسب باشد. تنها در آن صورت است که آژانس می‌تواند ضمانت‌های ضروری و معتبری ارائه دهد مبنی بر اینکه فعالیت‌ها در جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف صلح‌آمیز است.»

بایدن: أیمن الظواهری را در افغانستان کشتیم
فارس/ «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی روز یکشنبه به هدفی در کابل، پایتخت افغانستان پرداخت.بایدن طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود» به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی درباره سرکرده القاعده اظهار داشت: «او (الظواهری) کشته‌شده و ما مطمئن می‌شویم که هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتد و اینکه افغانستان سکوی پرتاب تروریسم نیست. ایالات متحده به دنبال این جنگ علیه ترور نبود. تروریسم سراغ ما آمد».

واکنش طالبان به کشته شدن رهبر القاعده
ایسنا/ طالبان افغانستان حمله پهپادی آمریکا به منطقه شیرپور کابل را بدون تایید کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده به شدت محکوم کرد.ذبیح الله مجاهد، حمله آمریکا به منطقه شیرپور در کابل، پایتخت افغانستان و کشته شدن ۱۰ تن در منطقه مورد هدف، را بدون اعلام هویت آنها تایید و آن را به شدت محکوم کرد.وی این عملیات آمریکا را اقدامی ناقض “اصول بین المللی” و توافق ۲۰۲۰ درباره خروج نیروهای آمریکایی دانست.

«سرایا القدس» اعلام آماده‌باش کرد
تسنیم/ گردان‌های «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی در به اسارت گرفتن «بسام السعدی» از رهبران جنبش جهاد اسلامی در جنین، به حالت آماده‌باش در آمده است. نظامیان رژیم اشغالگر دیشب شیخ بسام السعدی از رهبران جنبش جهاد اسلامی را پس از ضرب و شتم شدید که منجر به مجروحیت او شده است، به اسارت گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *