خبر روز ۱۴۰۱/۰۵/۱۰

**رییس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی خبر داد: ارائه پیشنهادهای ایران برای جمع بندی سریع مذاکرات** خطاب به دستگاه‌های دولتی مطرح شد: ضرب‌الاجل رئیس‌جمهور برای واگذاری زمین و ساخت مسکن** فرمانده کل سپاه: مساحت سیاسی آمریکا در حال عقب‌رفت و شکست است** نامه ائمه جمعه به رهبر معظم انقلاب: تدابیر لازم برای تحقق منویات امام مسلمین را در دستور کار قرار می‌دهیم** سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شناسایی و تأیید هویت پیکرهای مطهر 5 شهید مدافع حرم «خان‌طومان»
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 قدردانی رئیس قوه‌قضاییه از تدابیر دولت برای ترخیص کالا از بنادر
شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بر ساماندهی واردات از طریق تقویت نظام ثبت سفارش و به‌کارگیری سازوکارهایی برای جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات تاکید و تصمیماتی را در این زمینه مصوب کرد.
در این شورا که به ریاست آیت الله رئیسی تشکیل جلسه داد، چند موضوع مهم اقتصادی دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفت.در این جلسه، موضوع ایجاد انضباط در واردات از جمله الزام واردکنندگان به ثبت سفارش و جلوگیری از رسوب کالاها در گمرکات از طریق تعیین تکلیف اموال تملیکی کشور مطرح و مقرر شد برای بهبود وضعیت واردات، ضوابط و مقررات لازم در این زمینه تهیه و برای بررسی و تصویب به جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه شود.
در این نشست همچنین، حجت‌الاسلام اژه‌ای، رئیس قوه‌قضاییه با اشاره به بازدید میدانی خود از گمرگات کشور، از اقدامات و تدابیر دولت که موجب بهبود وضعیت ترخیص کالا از بنادر و سرعت عمل در تعیین تکلیف اموال تملیکی شده است، قدردانی کرد.

 همشهری
 پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام چه بود؟
روزنامه «العربی ‎الجدید» در گزارشی به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات، جزئیات تازه‌ای درخصوص پیشنهاد مسئول سیاست ‎خارجه اتحادیه اروپا به ایران منتشر کرده ‎است. منابع العربی الجدید ادعا کردند امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران روز چهارشنبه هفته‎ گذشته در تماس تلفنی با بورل گفته است که ایران به‌طورکلی مخالفت‌هایی با طرح دارد، اما تاکنون به‎طور رسمی مخالفت خود را اعلام نکرده‎است.
این منابع می‌گویند که مسئولان ایرانی معتقدند طرح اروپایی چیز مهم و بزرگی به پیش‌نویس توافقی که در مارس گذشته مطرح شده اضافه نمی‌کند و پیشنهاد کنونی به‎طور کافی ۳مطالبه اصلی تهران را برآورده نمی‌کند. این منابع درخصوص مطالبات تهران تأکید کردند ایران خواهان گسترش چارچوب رفع تحریم‎ها، دادن ضمانت‎های کافی و همچنین اعلان آژانس بین‎المللی انرژی اتمی مبنی بر بستن پرونده تضمین‎های مربوط به اختلافات میان تهران و آژانس است؛ اختلافاتی که به ۳سایت هسته‎ای ایران مربوط می‌شود. منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کردند که پیشنهاد جدید بورل رفع تحریم‎های بخشی از مؤسسات و شرکت‌های وابسته به سپاه، نه همه آنها را شامل می‌شود و جو بایدن، رئیس‎جمهور آمریکا نیز متعهد می‌شود که دولتش به توافق احترام بگذارد.
 چتر حمایت سوئد بر سر گروهک تروریستی «حرکه‎النضال»
جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «حبیب فرج‌الله‌چعب» ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی «حرکه‌النضال» دیروز در شعبه۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد. پس از صحبت‎های وکیل خانواده شهدای حوادث تروریستی خوزستان، نماینده دادستان با حضور در جایگاه، با بیان اینکه کشور سوئد جولانگاه، مأمن و پناهگاه گروهک‌های تروریستی از قبیل پژاک، حرکه‎النضال و گروهک منحوس منافقین است، گفت: حبیب فرج‎الله‌چعب، شهروند این کشور است و مورد حمایت‎شان قرار دارد؛ در صورتی که وی دارای اعلان قرمز و تحت تعقیب مجامع بین‎المللی بود.
در این جلسه همچنین متهم درباره اتهام‎های خود گفت: ساکن و تبعه کشور سوئد هستم، دولت و مقام‎های امنیتی این کشور از من حمایت می‌کنند. دستگاهی به من دادند که در صورت احساس خطر، دکمه آن را فشار دهم تا با آلارمی که به مأموران امنیتی دولت سوئد می‌دهد، هرجا که باشم، آنها من را نجات دهند.
در ادامه قاضی افشاری نیز گفت: سرکرده گروهک تروریستی «حرکه‌النضال» اقرار کرده با سرقت برای خود منبع مالی تامین می‌کرده و دست به اقدام‎های تروریستی ‌زده است.

 کیهان
 ضرب‌الاجل رئیس‌جمهور برای واگذاری زمین و ساخت مسکن
رئیس‌جمهور به منظور نظارت ستادی به عملکرد وزارتخانه‌های دولت دیروز در جمع مدیران ارشد وزارت راه و شهر‌سازی حضور یافت و برنامه پایش عملکرد مجموعه دولت را از این وزارتخانه آغاز کرد.
آیت‌الله رئیسی با حضور در این وزارتخانه از نزدیک در جریان عملکرد، طرح‌ها و پروژه‌های مهم این وزارتخانه، خصوصاً در زمینه احداث مسکن قرار گرفت. در این جلسه رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اجرای وعده دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور برای انجام تکلیف قانونی و پاسخ به نیاز موجود، خاطرنشان کرد: پیش‌نیاز اجرای این طرح اختصاص زمین است که در این زمینه وزارت راه و شهر‌سازی مسئولیت مهمی به عهده ‌دارد و باید با شناسایی زمین‌های مناسب و تشکیل بانک مسکن، زمینه جهش تولید مسکن در کشور را فراهم کند.
رئیس‌جمهور در ادامه به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دستور داد به موجب قانون، تا پایان شهریور تمام اراضی مناسب اعلام شده را برای احداث مسکن در اختیار وزارت راه و شهر‌سازی بگذارند تا از طریق بانک زمین به متقاضیان واگذار شود، در غیر این صورت تمامی این زمین‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند خواهد خورد.
آیت الله رئیسی همچنین بر ضرورت اخذ مالیات از اراضی رها شده تاکید کرد و به وزارت راه و شهر‌سازی دستور داد، علاوه ‌بر ساخت مسکن به مردم «زمین به شرط ساخت مسکن» هم واگذار شود تا در فرآیند ساخت مسکن در کشور مشارکت کنند.
 تورم ۸۱ درصدی در ترکیه با وجود عضویت در FATF و رابطه با آمریکا و اسرائیل
در شرایطی که غربگراهای داخلی دائما تنها راه کاهش تورم را به داشتن رابطه با آمریکا و عضویت در FATF گره می‌زنند از ترکیه خبر رسیده که با وجود داشتن رابطه با آمریکا و اسرائیل و عضویت ترکیه در FATF اما تورم این کشور در ماه جاری میلادی به رقم کم‌سابقه ۸۱درصدی می‌رسد.
به گزارش رویترز، انتظار می‌رود، نرخ تورم ترکیه در ماه جولای (ماه جاری میلادی) به نزدیک ۸۱ درصد برسد.
نرخ تورم ترکیه از پائیز گذشته روند افزایشی به خود گرفته است؛ زمانی که بانک مرکزی این کشور نرخ بهره بانکی را به ۱۴ درصد کاهش داد و ارزش لیر سقوط کرد.
به دنبال تبعات اقتصادی ناشی از حمله روسیه به اوکراین و ادامه کاهش ارزش لیر، قیمت‌ها امسال با افزایش بیشتری مواجه بوده است. لیر در سال گذشته میلادی ۴۴ درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داد و امسال نیز ۲۷ درصد سقوط کرده است.
بر اساس برآورد ۱۰ موسسه‌ای که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده‌اند، متوسط تورم سالانه ترکیه در ماه جولای ۸۰.۵۰ درصد برآورد شده است؛ پیش‌بینی این موسسات بین ۷۹.۴۵ و ۸۲.۵۰ درصد بوده است.
این رقم، بالاترین میزان از آگوست ۱۹۹۸ است زمانی که تورم سالانه ترکیه به ۸۱.۴ درصد رسیده بود و این کشور تلاش می‌کرد تا به چندین دهه تورم بالا پایان دهد.

 ایران
 ارائه پیشنهادهای ایران برای جمع بندی سریع مذاکرات
رئیس هیأت مذاکره کننده کشورمان از ارائه آخرین پیشنهادهای تهران درباره مذاکرات رفع تحریم ها خبر داد. علی باقری در صفحه توییتر خود نوشت:«‏ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموار ساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک‌ شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی امریکا آغار شده، به طرف‌های مقابل ارائه دادیم». باقری افزود: «ما به‌صورت نزدیک با شرکای برجامی خود، به‌ویژه هماهنگ‌کننده، به‌منظور ارائه فرصتی دیگر به امریکا برای نشان‌دادن حسن نیت و مسئولیت‌پذیری خود کار می‌کنیم. ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.»
 بندر راهبردی چابهار را به قطب ترانزیت تبدیل می‌کنیم
وزیر بنادر و کشتیرانی هند گفت: بندر چابهار یک تأسیسات راهبردی است که می‌تواند آسیای مرکزی و جنوب آسیا را به هم متصل کند. «ساربادانا سونووال» در رابطه با این موضوع افزود: «ارتباط بندر چابهار در ایران با دالان حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب، ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی و سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و روابط فرهنگی و سیاسی را تعمیق می‌بخشد.» این مقام ارشد دولت هند ادامه داد: «چشم‌انداز ما این است که بندر شهید بهشتی در چابهار را به یک قطب ترانزیتی تبدیل کنیم و آن را برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه پیوند دهیم». وزیر بنادر و کشتیرانی هند با بیان اینکه این بندر یک تأسیسات راهبردی است که می‌تواند آسیای مرکزی و جنوب آسیا را به هم متصل کند، گفت: «این بندر یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای تجارت جهانی و تجارت دریایی خواهد بود.»وی خاطرنشان کرد که این بندر شبکه لجستیکی منطقه را بهبود می‌بخشد و ابتکار مشترک را برای ایجاد یک کریدور حمل و نقل فراملی منطقه‌ای ترویج می‌کند که نه تنها تجارت هند بلکه تجارت جهانی را تقویت می‌کند.
 حقابه ایران از رود هیرمند پرداخت می‌شود
به دنبال تأکید مقامات کشورمان بر لزوم پرداخت حقابه ایران، سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت طالبان اعلام کرد که این حقابه بر اساس توافقنامه میان دو کشور پرداخت خواهد شد.
به گزارش رسانه‌های افغانستان، اختر محمد نصرت در این باره گفت: «مطابق با توافقنامه ۱۳۵۱ در حالت عادی ایران ۲۲ مترمکعب در یک ثانیه حقابه دارد و ما ۴ مترمکعب نیز به دلیل حسن همجواری به این کشور پرداخت می‌کنیم و اگر خشکسالی باشد، به همان اندازه آب کمتری به سمت ایران جاری می‌شود.»
 توصیه رسانه ای به «بایدن» درباره ایران و عربستان
روزنامه «واشنگتن‌پست» در یادداشتی به «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا توصیه کرده است که روی مذاکرات تهران و ریاض موج‌سواری کند. این رسانه امریکایی نوشته است: «گرچه افزایش بی‌اعتمادی عربستان سعودی به امریکا موجب تلاش آنها برای حل اختلافات با ایران شده اما واشنگتن همچنان باید از شرایط به نفع خود استفاده کند».
این یادداشت با اشاره به اینکه پس از اتمام سفر منطقه‌ای بایدن به غرب آسیا دو رقیب اصلی منطقه همچنان در فکر آشتی هستند، افزوده است: «سعودی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که واشنگتن دیگر قابل اتکا نیست و اگر می‌خواهند مسائل امنیتی عمده آنها در ارتباط با ایران روی میز مذاکره قرار گیرد، باید خودشان این کار را انجام دهند. بعد از انتخابات ۲۰۲۰ امریکا، تشویق بایدن برای استفاده از دیپلماسی به‌جای زور در منطقه، این درک را منسجم‌تر کرد.»
این یادداشت در نهایت به «بایدن» توصیه کرده است: «واشنگتن می‌تواند از طریق تقویت تعهدات امنیتی به عربستان سعودی، تهران را کنار بزند و در عین حال به ریاض تفهیم کند که امریکا در مقابل، افزایش همکاری در زمینه تولید انرژی و قیمت آن، دور ماندن از روسیه و چین و استقبال از هماهنگی‌های گسترده‌تر امنیتی در منطقه را از ریاض انتظار دارد.»

 وطن امروز 
 افزایش ۳۱ درصدی ترانزیت خارجی کشور
سخنگوی دولت میزان ترانزیت خارجی کشور در چهارماه نخست امسال را ۹۲۱.۴ هزار تن اعلام کرد. بهادری‌جهرمی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «میزان ترانزیت خارجی کشور در ۴ ماه نخست امسال حدود ۹۲۱.۴ هزار تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش ۳۱ درصدی داشته است».
 استراتژی نگاه به شرق، منافاتی با شعار «نه شرقی، نه غربی» ندارد
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: سیاست نگاه به شرق به معنای کنار گذاشتن شعار «نه شرقی، نه غربی» نیست، بلکه مفهومش این است که در بخش ایدئولوژی و اقتصادی دارای یک راهبرد خاص و انقلابی هستیم.
سردار سرلشکر صفوی در جمع فرماندهان و پاسداران سپاه علی بن ابی‌طالب استان قم و مرکز آموزش علویون با اشاره به تغییر و تحولات محیط جهانی، منطقه‌ای و ملی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که صحنه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی کشورهای منطقه غرب آسیا درحال تغییر و تحول است و ایران باید در این تغییرات کنشگر فعال باشد نه منفعل. سردار صفوی با بیان اینکه آمریکا طی ۳۰ سال گذشته به دنبال شکل‌گیری قدرت هژمون تک‌قطبی در جهان بود اما با شکست مواجه شد، گفت: دلایل شکست آمریکا و ناتو را در فرار از افغانستان و خروج از عراق و سوریه که بزودی اتفاق خواهد افتاد می‌توان مشاهده کرد.

 جوان 
 مساحت سیاسی آمریکا در حال عقب‌رفت و شکست است
سردار سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سی‌امین همایش هادیان و مدیران سیاسی سپاه با اشاره به شکست آمریکایی‌ها در پیگیری راهبرد تحریم و فشار حداکثری خاطرنشان کرد: وقتی در جنگ اقتصادی هستیم اما هیات و شکل یک کشور شکست‌خورده را نداریم، این نشانه پیروزی و بیانگر این حقیقت است که مردم باور دارند کشور در مسائل نظامی، سیاسی و پیشرفت‌های فرهنگی به سمت اقتدار، پیشرفت و برانگیختگی می‌رود.
وی با اشاره به این‌که مساحت سیاسی آمریکا در حال عقب‌رفت و شکست است، عنوان کرد: دولت‌سازی‌های متداول آمریکا را که به صورت دومینو در حال شکست است، خوب نگاه کنید. به فرار آنها از افغانستان توجه و به شکست‌های آنان در سوریه و مصر نظر کنید و به برنامه‌ها و طرح‌های کلانی که در رژیم صهیونیستی به پا کرده بودند ولی به حاشیه کشیده شد، دقت کنید. این موارد نشانه‌هایی هستند که از یک اتفاق بزرگ خبر می‌دهند و آن شکست آمریکاست.

 خراسان
 سایت جماران نوشت: به تازگی ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن، فردی که خود را محافظ امام خوانده، ادعاهایی را در خصوص بیماری و رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی بیان کرده است؛ شایان ذکر است که این فرد جز دوره کوتاهی در ابتدای ورود امام به ایران در سال ۵۷، در بیت امام و حفاظت از ایشان نقشی نداشته و ادعاهایی که مطرح شده نیز به هر انگیزه و علت که بیان شده، سراسر کذب و بی پایه است. قرار است موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی درباره این موضوع در روزهای آینده بیانیه ای منتشر کند.

 رسالت
 عقب‌نشینی پلوسی در برابر پکن
پس از شدت گرفتن هشدارهای مقام‌های ارشد پکن به واشنگتن درباره تایوان، به نظر می‌رسد که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قصدش را برای سفر به این جزیره کنار گذاشته است.نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با صدور یک بیانیه درباره سفر دوره‌ای خود به تعدادی از کشورهای آسیایی توضیحاتی ارائه داد؛ توضیحاتی که در آن اشاره‌ای درباره سفر احتمالی این مقام ارشد کنگره به تایوان نشده است.
در بیانیه این قانون‌گذار ارشد دموکرات آمریکایی آمده است: «نانسی پلوسی ریاست هیئتی از کنگره به منطقه ایندوپاسیفیک (مناطق حائل دو اقیانوس هند و آرام) ازجمله دیدارهایی از سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن، را برعهده دارد. تمرکز این سفر بر امنیت متقابل، مشارکت اقتصادی و حکومت دموکراتیک در منطقه ایندوپاسیفیک خواهد بود.»پلوسی درباره چرایی این سفر گفت: « هیئت کنگره ما به ایندوپاسیفیک سفر می‌کند تا بار دیگر بر تعهد قوی و تزلزل‌ناپذیر آمریکا به متحدان و دوستانمان در منطقه تأکید کند. تحت رهبری رئیس‌جمهور بایدن، آمریکا قاطعانه به تعامل هوشمندانه و استراتژیک در منطقه متعهد است و درک می‌کند که یک ایندوپاسیفیک آرام، آزاد و شکوفا برای رفاه کشور ما و سراسر جهان بسیار مهم است.»

 مردم سالاری
 شناسایی و تأیید هویت پیکرهای مطهر ۵ شهید مدافع حرم «خان‌طومان»
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با عرض تسلیت و تعزیت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، به آگاهی ملت شهید پرور و عاشورایی ایران اسلامی می‌رساند؛ هویت پیکر مطهر پنج شهید مدافع حرم از استان‌های مازندران، البرز و فارس با نام‌های سردار شهید «عبدالله اسکندری»، سردار شهید «رحیم کابلی»، شهید والامقام «مصطفی تاش موسی»، شهید والامقام «محمد امین کریمیان» و شهید والامقام «عباس آسمیه»، از طریق تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک سپاه شناسایی و تایید شد و پیکرهای مطهر این شهدای والامقام به میهن اسلامی بازگشت.
این اطلاعیه افزود: پیکرهای مطهر این شهدای والامقام برای طواف و زیارت حرم مطهر امام رضا علیه السلام عازم مشهد مقدس خواهد شد و پس از طواف ضریح مقدس امام هشتم توسط خادمان آستان مقدس رضوی، به زادگاه خویش رهسپار خواهند شد تا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا تشییع و خاکسپاری شوند.

 قدس
 پول واحد، مقدمه اتحادیه اقتصادی در آسیا
معاون دیپلماسی وزارت‌خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه «فونیکس» چین گفت: رویکرد و سیاست ایران در روابط خارجی، یک رویکرد متوازن است و حتی درصورت تحقق توافق برجام و رفع موانع در روابط ایران و غرب، جمهوری اسلامی ایران هرگز دوستان خود از جمله چین، روسیه یا هند را فراموش نخواهد کرد.
صفری همچنین در خصوص همکاری‌های اقتصادی با کشورهای شریک تجاری گفت: علاقه‌مند گسترش همکاری‌ها، به‌ویژه در بخش اقتصادی با کشورها هستیم و حتی درخصوص همکاری اقتصادی با کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی پیشنهاد پول واحد را هم مطرح کرده است تا از این طریق بتوان یک اتحادیه اقتصادی با کشورهای حوزه مشترک المنافع در آسیای مرکزی، روسیه، چین ، هند و پاکستان شکل گیرد. معتقدیم اگر اعضای سازمان همکاری شانگهای یک واحد پول مشترک داشته باشند، می‌توانیم آن را به کشورهای حوزه اکو هم گسترش بدهیم. وی درباره طرح یک کمربند- یک جاده و اتصال چین از این طریق به اروپا، گفت: به صراحت می‌گویم ما هیچ مشکلی با این موضوع نداریم، چین باید علاقه صریح خود را نشان بدهد و در حوزه زیرساخت‌ها همکاری کند.
 افشاگری علیه پرنس «چارلز»
روزنامه «تایمز» روز گذشته نوشت: پرنس «چارلز» پادشاه آینده انگلیس کیف پولی حاوی یک میلیون پوند از بستگان «اسامه بن‌لادن» رهبر پیشین گروه تروریستی القاعده دریافت کرده بود. این روزنامه انگلیسی مدعی شد پسر ملکه انگلیس و پادشاه آینده این کشور در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳ و دو سال پس از کشته شدن بن‌لادن در پاکستان، در دیداری خصوصی این مبلغ را به عنوان «کمک به خیریه» از برادران ناتنی این تروریست بین‌المللی تحویل گرفته بود.

 اعتماد 
 درگیری بین مرزبانی ایران و طالبان در مرز شهرستان هیرمند
فرماندار هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان گفت: روز گذشته بین نیروهای مرزبانی ایران و گروه طالبان در منطقه شغالک در مرز شهرستان هیرمند درگیری ایجاد شده است. میثم برازنده در رابطه با تلفات این درگیری گفت: موضوع در دست بررسی است. برخی اخبار رسیده حاکی است که این درگیری بعد از تلاش برخی نیروهای طالبان برای افراشتن پرچم طالبان در منطقه‌ای که خاک افغانستان نبوده، رخ داده است. در حال حاضر درگیری‌ها متوقف شده است.
در این درگیری‌ها نیروهای طالبان گلوله‌هایی به سمت منازل حاشیه شرقی شهر دوست‌محمد شلیک کرده‌اند و حجم آتش بین دو طرف برای دقایقی تشدید شده است. برخی منابع افغانستانی مدعی شده‌اند که در این درگیری یک نفر از طالبان کشته و یک تن دیگر زخمی‌ شده‌ ‌اندکه منابع مستقل چنین موضوعی را تاکنون تایید نکرده‌اند.

 ابتکار
 دور جدید مذاکرات به زودی در وین برگزار می‌شود
یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که احتمالا به زودی دور جدید مذاکرات در وین برگزار خواهد شد.
رضازاده اظهار کرد: در چند روز گذشته اعضای کمیسیون امنیت ملی جلساتی با آقای باقری رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای داشتند. طبق مباحث مطرح شده با توجه به تلاش‌های طرف‌های اروپایی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام، احتمالا در روزهای آینده دور جدید مذاکرات برگزار خواهد شد.
وی افزود: این دور از مذاکرات با پشتوانه و عزم جدی طرف ما و طرف مقابل صورت می گیرد، چندین سال است که مذاکرات بدون نتیجه مانده و ان‌شاءالله با رویکرد جدید توافق خوبی بین طرفین انجام می شود. البته توام با دقت عمل و رسیدن به نتیجه قابل قبول برای ملت و مجلس خواهد بود. رضازاده درباره مکان مذاکرات گفت: احتمالا در وین برگزار خواهد شد. البته ما پیشنهاد کردیم مذاکرات در خاک کشور ما باشد ولی در نهایت مکان قطعی مذاکرات بعد از توافق طرفین مشخص می‌شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
تدابیر لازم برای تحقق منویات امام مسلمین را در دستور کار قرار می‌دهیم
ایسنا/ نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور طی نامه‌ای با تشکر از مقام معظم رهبری تاکید کردند که بر خود فرض می‌دانیم؛ نه در قول، بلکه در فعل تذکرات و منویات امام مسلمین را در دستور کار تشکیلاتی و جمعی قرار دهیم. آنان همچنین درادامه با تقدیر از فرمایشات ولی امر مسلمین تصریح کردند: تعابیر عمیق و توصیفات بدیعی بود که از لسان حضرتعالی در بیان فضائل فریضه سیاسی- عبادی نماز جمعه، جایگاه رفیع و ابعاد متعالی این واجب سمبلیک در ساختار حاکمیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شنیده شد و فرصتی ارزشمند برای تلاش مضاعف و عینیت بخشیدن به این تصویر زیبا و دل‌انگیز در اختیار قرار می‌دهد.

ادامه آتش سوزی‌ها در شمال فلسطین اشغالی
تسنیم/ در حالی که چندی قبل مناطقی از الجلیل واقع در شمال فلسطین اشغالی طعمه آتش شد، شامگاه دیشب نیز خبر رسید، آتش سوزی مهیبی یکی از شهرک‌های مهاجر پذیر در جولان را در خود فرو برده است. معاریو در خبری در این رابطه نوشت: جنگل‌های منطقه الجلیل در شمال (فلسطین اشغالی) از سه نقطه دچار آتش سوزی شده و شش ایستگاه آتش نشانی برای کنترل آتش به محل اعزام شده‌اند. از سوی دیگر رسانه‌های عبری زبان از وقوع آتش سوزی بزرگی در یکی از شهرک‌های مهاجر پذیر واقع در منطقه جولان اشغالی سخن گفتند و تاکید کردند نیروهای آتش نشان تلاش زیادی را برای جلوگیری از گسترش آتش به سوی بقیه این شهر انجام می‌دهند. شدت آتش سوزی به حدی است که نیروهای امدادی رژیم صهیونیستی به شماری از ساکنان شهرک مهاجر پذیر کفر حروف دستور دادند فورا منازل خودرا تخلیه کنند.

رفتار ما با اسرائیل در آینده، بستگی به نتایج مذاکرات دارد
تسنیم/ دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد که برخورد و رفتار مقاومت با رژیم صهیونیستی در آینده، به نتایج مذاکرات غیر مستقیم بیروت و تل‌آویو دارد. «سید حسن نصرالله» تصریح کرد: «ما در طول چهل سال گذشته آماده بودیم و همچنان آماده هستیم تا جان خود را در راه ملت عزیزمان فدا کنیم». نصرالله این اظهارات را در حالی بیان می‌کند که «آموس هوکشتاین» میانجی آمریکایی برای تعیین مرزهای آبی بین لبنان و سرزمین های اشغالی (اسرائیل) دیروز وارد بیروت شده و مذاکرات خود با مقام های لبنان را آغاز کرد. حزب‌الله با انتشار فیلمی از مختصات دقیق میادین و سکوهای گازی رژیم صهیونیستی در آستانه ورود فرستاده آمریکایی به لبنان، به اشغالگران اخطار داد که همه اهداف آنها در تیررس مقاومت است.

سوریه از لحاظ قانونی بخشی از اتحادیه عرب است
تسنیم/ رئیس‌جمهور الجزایر با بیان اینکه کشورش همه تلاش خود را برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به کار خواهد گرفت، اظهار داشت که سوریه از لحاظ قانونی بخشی از اتحادیه عرب است، اما از جنبه سیاسی اختلافاتی وجود دارد. «عبدالمجید تبون» افزود: اجلاس بعدی اعراب در ماه نوامبر با هدف گرد هم آوردن همه کشورهای عربی است و ما با هیچ کشور عربی مشکلی نداریم. نشست سران کشورهای اتحادیه عرب در روزهای اول و دوم نوامبر در الجزایر برگزار شود و گمانه‌زنی‌ها در محافل عربی درباره احتمال اعلام بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وجود دارد.

جیغ بنفش روزنامه آمریکایی از اجرای «سلام فرمانده» در تگزاس
تسنیم/ بازتاب گسترده اجرای سرود «سلام فرمانده» توسط دانش‌آموزان مدرسه‌ای در ایالت تگزاس آمریکا، روزنامه‌ی «هیوستون کرونیکل» را به انتشار مطلبی تند علیه این سرود و میزان تاثیرگذاری آن بر جامعه آمریکا واداشت. این روزنامه‌ی آمریکایی، «سلام فرمانده» و اجرای آن به زبان انگلیسی در این کشور را «تبلیغات حکومت ایران در خاک آمریکا» نامیده که باید جلوی آن گرفته شود؛ اقدامی که به نظر می‌رسد با حذف ویدئوی این مراسم از پایگاه یوتیوب آغاز شده است. این نشریه آمریکایی که تیتر هجمه‌برانگیزِ «ویدئویی که کودکان مدرسه‌ای در هیوستون را به چهره تبلیغات ایرانی تبدیل کرد» را برای گزارش خود انتخاب کرده، اجرای سلام فرمانده در آمریکا را زمینه‌سازی برای اعلام طرفداری از جمهوری اسلامی ایران در ایالات متحده آمریکا دانسته و خواستار برخورد با آن شده است.

آمریکا در پی تحریم‌هایی جدید علیه ایران
باشگاه خبرنگاران/ یک نشریه آمریکایی مدعی شد دولت این کشور در حال بررسی تحریم‌هایی علیه یک شبکه جهانی و تسهیل کننده تجارت نفت ایران است. نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد دولت جو بایدن در حال بررسی تحریم‌هایی علیه یک تاجر مستقر در امارات و شبکه‌ای از شرکت‌ها است که صادرات نفت ایران را تسهیل می‌کنند. این نشریه با اعلام قصد آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر مرتبط با ایران، نوشت: «بررسی این تحریم‌ها بخشی از تلاش گسترده‌تر در راستای فشار بیشتر بر ایران و حصول توافق دیپلماتیک بر سر برجام است.» اسنادی که وال استریت ژورنال مدعی شده به آن‌ها دست یافته بیانگر آن است که «شرکت‌ها و فردی که در این تحریم‌ها هدف قرار می‌گیرند انتقال نفت از کشتی به کشتی در آب‌های بین عراق و ایران را تسهیل می‌کنند و در نهایت اسناد آن را جعل می‌کنند تا مبدا انتقال نفت نامشخص بماند، همچنین این شرکت‌ها نفت مخلوط را به نام عراق می‌زنند تا تحریم‌های غرب علیه ایران را دور بزنند.»

جبهه اوکراین؛ قتلگاه پهپادهای بیرقدار
فارس/ با طولانی شدن نبرد بین روسیه و اوکراین، اینک تحلیلگران به بررسی توان نظامی دو کشور مبادرت کرده‌اند. در این بین پهپادهای «بیرقدار» ارسالی ترکیه به اوکراین در این نبرد چندان سر بلند نبودند به طوریکه جبهه اوکراین به قتلگاه آن‌ها مبدل شده است. وبگاه «ایرلایو» دراین باره نوشت: خلبانان اوکراینی اخیرا در مصاحبه با نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» تایید کردند که استفاده از پهپاد بیرقدار به دلیل برتری قاطع روسیه و پوشش پدافند هوایی در منطقه کاهش یافته است. در حالی که این پهپادها عمدتاً به ماموریت‌های شناسایی امن‌تر برای شناسایی و شناسایی اهداف برای حملات توپخانه منتقل شده است، دستکم هشت نوع از این پهپاد از ماه مارس به این سو سرنگون شده‌اند.

تدابیر امنیتی بی‌سابقه در پایگاه عین الاسد
فارس/ یک مسئول عالی‌رتبه در استان الانبار گفت که نیروهای آمریکایی تدابیر بی‌سابقه‌ای را در پایگاه هوایی عین الأسد واقع در ناحیه البغدادی در استان الأنبار اتخاذ کرده‌اند. وی از پرواز هواپیماهای جنگی و پهپاد بر فراز این پایگاه و مناطق نزدیک به آن در عمق خاک سوریه خبر داد و افزود که هنوز انگیز‌ه‌های اتخاذ این تدابیر مشخص نیست با وجود اینکه تمامی این مناطق امن و باثبات بوده و هیچ گونه نقض امنیتی ثبت نشده است. بنا بر گزارش وبگاه عراقی «المعلومه»، این منبع گفت که به دنبال اجرای عملیات شناسایی، اقدامات احتیاطی در پایگاه با انگیزه‌های امنیتی اتخاذ شد اما هنوز دلایل آن مشخص نیست.

تسلیت مصر به ایران
ایسنا/ وزارت خارجه مصر جان باختن تعدادی از شهروندان ایرانی در اثر سیل را تسلیت گفت. احمد حافظ، سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای مطبوعاتی جان باختن تعدادی از شهروندان ایرانی در حادثه اخیر سیل در شهرهای مختلف را تسلیت گفت. سخنگوی وزارت خارجه مصر همچنین برای مصدومان این حادثه آرزوی شفای عاجل کرد. پیش از این نیز شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در پیامی به رئیس‌جمهور ایران جان باختن تعدادی از شهروندان ایرانی در اثر حادثه سیل را تسلیت گفت و برای مصدومان آرزوی شفای عاجل کرد.

ایران آماده همکاری با ونزوئلا در تمامی زمینه‌های فناورانه است
مهر/ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایران آماده همکاری با ونزوئلا در تمامی زمینه‌های فناورانه است. ستاری در دیدار وزیر علوم ونزوئلا با بیان این که توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق زمینه را برای همکاری‌های فناورانه و نوآورانه با کشورهای دوست فراهم کرده است، عنوان کرد: ایران در ساخت واکسن‌های انسانی و حیوانی به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به توانمندی قابل توجهی دست یافته و زمینه توسعه فناوری و تجاری سازی بسیاری از واکسن‌های مورد نیاز کشور فراهم است. همین توانمندی می‌تواند محور صادرات محصولات ایران‌ساخت و تعامل فناورانه با شور ونزوئلا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *