خبر روز ۱۴۰۱/۰۵/۰۸

**توصیه‌های مهم آیت الله العظمی مکارم شیرازی خطاب به خطبا، مداحان و عزاداران حسینی** بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم‌الحرام: تلاش برای امیدآفرینی و کمک به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، حرکت در خط امام حسین (علیه السلام) است** آیت الله حسینی بوشهری: شیخ فضل الله نوری دنباله رو واقعی خط شهادت بود** آیت الله خاتمی: فریادمان برای حل مشکلات اقتصادی کمتر از مقوله حجاب نبوده است** آیت الله غروی: هدف قیام امام حسین علیه السلام حفظ اسلام بود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 صیانت از بیت‌المال در گمرک
روز پنجشنبه پس از بازدید چهار ساعت و نیم محسنی‌اژه‌ای از منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و انبارهای بندر، گمرک و سازمان اموال تملیکی این استان، جلسه ویژه بررسی راهکارهای تعیین‌تکلیف و ساماندهی وضعیت انبارهای بندر، گمرک و سازمان اموال تملیکی بوشهر با حضور رئیس قوه قضاییه و همه دستگاه‌های مسئول برگزار شد. در این جلسه، رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: تاکنون در راستای ساماندهی انبارهای بنادر، گمرکات و سازمان اموال تملیکی با همکاری هر سه قوه به‌ویژه دولت و دستگاه قضایی، اقدامات مثبت و رو به جلویی صورت گرفته است.رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: از حیث صیانت از بیت‌المال و حقوق مردم به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست که اموال و ارزهایی برای واردات کالای مورد نیاز به کشور صرف شود و این کالاها در زیر آفتاب و در هوای شرجی فاسد و متروکه شوند؛ باید برای حل این معضل همه مسئولان بخش‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط را به خط کنیم. وی افزود: در قضیه ساماندهی انبارهای بنادر، گمرکات و سازمان اموال تملیکی، از این حیث که مقوله‌ای مرتبط با حقوق مردم و بیت‌المال است، هیچ عذر و بهانه‌ای برای عمل نکردن به مسئولیت‌ها پذیرفته نیست.

 همشهری
 ناوگروه نیروی دریایی ارتش در راه روسیه
دهمین ناوگروه صلح و دوستی در دریای خزر راهی جمهوری روسیه شد. مراسم بدرقه دهمین ناوگروه رزمی- آموزشی نیروی دریایی ارتش، با هدف شرکت در رژه دریایی روسیه در منطقه چهارم دریایی امام‎رضا بندرانزلی با حضور فرماندهان و مسئولان بلندپایه نیروی دریایی ارتش در این منطقه برگزار شد. ۲شناور پیکان و جوشن در مأموریت این ناوگروه حضور دارند.

 کیهان 
 فریادمان برای حل مشکلات اقتصادی کمتر از مقوله حجاب نبوده است
آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران در مورد موضوع حجاب و عفاف گفت: غربی‌ها می‌گفتند تا زمانی که زن از قیود اخلاقی و شرعی رها نشود پیشرفت نمی‌کند اما خلافش را در ایران دیدند که زن ایرانی با حجاب اسلامی در تمامی عرصه‌ها خوش درخشید و غربی‌ها از این عصبانی شدند و در نتیجه قرارگاه فرهنگی علیه حجاب را فرماندهی کرده و در ترویج این منکر می‌دمند.
وی بیان داشت: در نوبت قبل، در جواب شبهه‌هایی که در این مقوله وارد می‌شود که آقا شما چرا به مسائل اقتصادی اعتراض نمی‌کنید و فقط به حجاب چسبیده‌اید گفتم گذشته از اینکه حجاب مبنای قرآنی و فقهی دارد و علما آن را از ضروریات دین می‌دانند، ما نیز فریادمان در رابطه با مشکلات اقتصادی اگر بیشتر از حجاب بوده، کمتر نبوده است.
آیت‌الله خاتمی درباره حواشی ایجاد شده بعد از خطبه‌های نماز جمعه اخیر تهران، تاکید کرد: بخشی از حرف من را تحریف کردند. گفته بودم بسیاری از کسانی که «بی‌حجاب هستند» اما «شل‌حجابی و کم‌حجابی» را به حرف من اضافه کردند. کم حجابی هم گناه است اما من درباره «بی‌حجابی» حرف زدم.
امام جمعه موقت تهران افزود: من گفتم بسیاری از بی‌حجاب‌ها برخاسته از همین خانواده‌هایی هستند که تدین ندارند؛ این حرفی بود که من زدم. اصلاً در کلام من اسمی از «دزدها» نبود. بعد از خطبه دیدم که منتشر شده فلانی گفته است که اکثر بی‌حجاب‌ها از خانواده دزدها هستند.
 تجارت ایران و بلاروس ۲۰ برابر می‌شود
سخنگوی وزارت صمت گفت: حجم تجارت ایران و بلاروس در کوتاه‌مدت ۱۰ برابر و در گام بعد ۲۰ برابر می‌شود. امید قالیباف در توئیتی از افزایش تجارت بین ایران و بلاروس در آینده خبر داد و نوشت: تجارت بین ایران و بلاروس در کوتاه‌مدت ۱۰ برابر و در گام بعد ۲۰ برابر می‌شود. در ادامه دیپلماسی فعال دولت این‌بار وزیر صمت در مینسک و در چارچوب کمیسیون مشترک افق روابط اقتصادی با بلاروس را ترسیم کرد. نکته مهم صادرات تجهیزات دانش‌بنیان پزشکی به بلاروس با قابلیت پنج میلیون دلار در سال است.

 ایران 
 از بسط همکاری‌های چندجانبه اقتصادی در قالب سازمان شانگهای و گروه بریکس استقبال می‌کنیم
آیت‌الله رئیسی در گفت وگوی تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس جمهور خلق چین ضمن تأکید بر عزم کشورمان برای توسعه همه‌جانبه روابط با چین فارغ از تحولات بین‌المللی، همکاری مستقلانه و مبتنی بر منافع ملی کشورهای دارای حاکمیت را الگوی صحیح حکمرانی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برشمرد و ضمن تأکید بر لزوم غلبه عدالت و انصاف در نظم نوظهور بین‌المللی، هرگونه تلاش امریکا برای تکرار الگوی جنگ سرد در جهان را نشانه ضعف و افول آن قلمداد کرد. رئیسی از بسط همکاری‌های چندجانبه اقتصادی در بستر ترتیبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای چون سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس استقبال کرد.
 چین مخالف سیاست فشار است
«شی جین پینگ» رئیس جمهور خلق چین در دومین گفت‌وگوی تلفنی سران دو کشور در دولت سیزدهم، از همکاری ایران و چین در عرصه بین‌المللی و حمایت متقابل دو کشور از مواضع یکدیگر در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قدردانی کرد.
شی جین پینگ ضمن اشاره به اهمیت حفظ ثبات منطقه و نقش سازنده جمهوری اسلامی ‌ایران در این راستا، تأکید کرد که چین مخالف سیاست فشار و یکجانبه‌گرایی است.
رئیس جمهور چین با تأکید بر اهمیت استراتژیک روابط چین و ایران و نیز اهتمام کشورش بر تقویت و توسعه همکاری‌های کلیدی و راهبردی و امنیتی دو کشور بویژه در حوزه تجاری، اقتصادی، زیرساختی و انرژی اظهار کرد: اجرایی شدن سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور گامی بزرگ در این راستا است و برهمین مبنا دستورات لازم برای توسعه روابط همه‌جانبه استراتژیک با ایران را از جمله در عرصه اقتصادی صادر می‌‌کنم.
 صنعت نفت ایران هر روز قوی‌تر می‌شود
«اویل پرایس» خبر داده است با افزایش قیمت‌های جهانی نفت، صنعت نفت ایران شکوفاتر شده و درآمدهای زیادی برای دولت ایران ایجاد می‌کند. براساس این گزارش چین، روسیه، ترکیه، ونزوئلا و افغانستان بسیار مشتاقند تا نفت ایران را خریداری کنند. در این میان تحریم‌های امریکا هم کمترین تأثیر را در مقابله با آنها داشته است. به نظر می‌رسد که صنعت نفت ایران به‌رغم تحریم‌های امریکا بویژه در بخش انرژی هر روز قوی‌تر می‌شود، این در حالی است که دولت‌های جهانی در مواجهه با کمبود عرضه و افزایش قیمت به دنبال ایجاد حاشیه امن برای تأمین انرژی خود هستند. بر‌اساس این گزارش رؤسای چندین کشور از تصمیم‌شان برای افزایش واردات نفت ایران خبر داده‌اند و به همین دلیل ایران نیز تولیدات خود را افزایش می‌دهد و در این میان تحریم‌های امریکا هم بی‌تأثیر است. ایران به تازگی اعلام کرده که ۵۸۰درصد درآمدهای نفتی و میعانات گازی‌اش در فاصله ماه‌های مارس تا جولای در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و این مشخص می‌کند که تحریم‌های امریکا کمترین تأثیر را در دلسردی این کشورها برای خرید نفت و انرژی از ایران داشته است. این گزارش می‌نویسد ایران درآمدهای نفتی خود را برای تقویت اقتصاد خود استفاده می‌کند و روز به روز بر درآمدهای نفتی‌اش اضافه می‌کند.

 جمهوری‌اسلامی
 تصویب ۱۷۹ طرح برای سامان دادن مشکلات استان همدان
رئیس‌جمهور عصر روز پنجشنبه و در پایان سفر یک روزه‌اش به استان همدان با حضور در جمع خبرنگاران تصویب ۱۷۹ طرح در حوزه‌های عمرانی، بهداشتی، کشاورزی، آب و برق و فرهنگی و ورزشی برای این استان را خروجی این سفر بیان کرد. آیت الله رئیسی افزود: این طرح‌ها شامل ۳۵ طرح زیربنایی، سه طرح در حوزه آب، ۲۵ طرح درمانی، ۷۹ طرح فرهنگی و ورزشی و دیگر طرح‌ها است. وی اظهار داشت: تکمیل شبکه‌های فاضلاب و تصفیه خانه‌های همدان، تکمیل سد خرمرود، تکمیل چند پست‌های برق، تکمیل و تجهیز بیمارستان ۲۷۲ تخت خوابی اکباتان و مرکز جامع سرطان همدان، تکمیل بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی رزن، بازسازی مدارس فرسوده و تکمیل سالن‌های ورزشی و اردوگاه دانش‌آموزان استثنایی در زمره این مصوبات است.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص وضعیت بحرانی آب در همدان با اظهار اینکه آبرسانی به همدان در زمره برنامه‌های با اولویت‌ استاندار بوده، وعده کرد: حداکثر ظرف دو ماه آینده آبرسانی به استان همدان محقق خواهد شد.

 وطن امروز
 برنامه اتمی رژیم صهیونیستی تهدیدی جدی علیه امنیت بین‌المللی است
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: طبق اساسنامه آژانس، انتظار است ترویج استفاده صلح‌آمیز و عدم انحراف از اهداف صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای، بدون تبعیض، مورد اهتمام آژانس و مدیرکل آن باشد. کنعانی تصریح کرد: برنامه پیشرفته نظامی اتمی رژیم آپارتاید اسرائیل و استمرار استنکاف رژیم از قرار دادن تأسیسات هسته‌ای خود تحت پادمان جامع و عدم الحاق به معاهده عدم اشاعه، تهدید جدی علیه امنیت بین‌المللی و رژیم عدم اشاعه است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: انتظار می‌رود آژانس وفق اساسنامه‌اش به مسؤولیت خود در این زمینه عمل کند.
 کشور‌هایی که به دشمنان ملت ایران کمک کنند منتظر تلافی باشند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خطیب، وزیر اطلاعات در جلسه شورای تامین استان کردستان با بیان اینکه ایجاد امنیت مردم‌محور و اطلاعات مردم‌پایه از راهبرد‌های سند تحول وزارت اطلاعات به شمار می‌رود، اظهار داشت: همه تلاش‌ها بر رفع مشکلات و ارتقای معیشت مردم متمرکز شده است. وزیر اطلاعات با بیان اینکه اطلاعات مردم‌پایه و امنیت مردم‌محور راهبرد وزارت اطلاعات است، گفت: نگاه به کردستان امنیتی نیست و تلاش دولت افزایش رضایتمندی مردم و حل مشکلات معیشتی آنان است. خطیب با اشاره به تحرکات گروهک‌های ضدانقلاب، به کشور‌هایی که زمینه و بستر اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌کنند هشدار داد و افزود: کشور‌هایی که به دشمنان ملت ایران کمک کنند منتظر تلافی باشند.
 ایران به یک بازیگر جهانی در صادرات پهپاد تبدیل شده است
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز مدعی شد ایران فروش فناوری‌های پهپادی به کشورهایی در خارج از منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) را افزایش داده و در تلاش است به یک بازیگر بین‌‌المللی برای عرضه این محصولات تبدیل شود. این روزنامه آمریکایی نوشت: ایران در سال‌های گذشته «پیشرفت‌های مستمری» در زمینه طراحی و تولید پهپادهای نظامی داشته و انتقال این پهپادها به کشورهایی در فراسوی خاورمیانه را افزایش داده است. نیویورک‌تایمز نوشت: این موضوع به یک منبع مهم برای تأمین سرمایه و نفوذ سیاسی برای ایران تبدیل شده که در حال دست و پنجه نرم کردن با محدودیت‌های مالی وضع‌شده از سوی آمریکا است.

 جوان 
 «نذیری اصل» نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی وین شد
بر اساس پیشنهاد حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و تصویب آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، محسن نذیری اصل به عنوان سفیر جدید و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد در وین و همچنین نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعیین شد. محسن نذیری اصل در آستانه عزیمت به محل مأموریت در دیدار با امیرعبداللهیان، برنامه کاری خود در طول این دوره کاری را تقدیم و در جریان توصیه‌ها و رهنمودهای وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت. نذیری اصل دانش آموخته دکترای حقوق بین‌الملل است و علاوه بر عنوان سفیر و نماینده دائم اسبق جمهوری اسلامی ایران نزد مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو، سابقه حضور در چندین ماموریت در حوزه سازمان‌های بین‌المللی را در پرونده کاری خود دارد.

 خراسان 
 اعلام آمادگی روس‌ها برای ارائه سامانه‌های پدافندی پیشرفته به سوری‌ها
نشستی در دمشق بین فرماندهان سوری، روسی و ایرانی برگزار شده و روس‌ها آمادگی خود را برای ارائه سامانه‌های پدافندی پیشرفته به سوری‌ها اعلام کرده اند. روس‌ها قول داده اند در همین راستا سامانه‌های پدافندی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ را در اختیار ارتش سوریه قرار دهند.
 پای اقتصاد دیجیتال، فعالیت پلتفرم ها و کسب و کار مردم ایستاده ایم
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که می‌توان این کشور را با همین شرایط اقتصادی، دارایی‌های مادی موجود و ظرفیت‌های انسانی و داشتن یک برنامه منظم به ثبات اقتصادی رساند، اظهار کرد: البته به شرط آن که به سنت‌های الهی و مردم ایمان داشته باشیم. قالیباف گفت: در مجلس شورای اسلامی برای اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان قانون تصویب کردیم و می‌دانیم زندگی مردم این جاست اما می‌فهمیم که اگر فضای مجازی بی‌قانون باشد زندگی و اقتصاد مردم به هم می‌خورد. وی ادامه داد: ما تا پای جان، پای کسب وکار مردم در فضای مجازی، اقتصاد دیجیتالی و این پلتفرم ها ایستاده ایم البته ضرورت دارد که بدانیم در صورت بی‌قانونی در این فضا منافقین به اقتصاد و زندگی مردم ضربه خواهند زد. همان تروریست های مرصاد، حتی پشت اسلحه ای که تیراندازی کرد و شهید فخری زاده را به شهادت رساند، هیچ کس نبود، کسی درآن جا نبود، همه این ها از طریق سیستم های ارتباطی و فضای مجازی کنترل می شد.

 رسالت
 رئیس جمهور چین به بایدن در خصوص تایوان هشدار داد
رؤسای جمهور آمریکا و چین در یک مکالمه تلفنی که بیش از دو ساعت به طول انجامید، هر دو به همدیگر بر سر تایوان هشدار دادند.جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی مداخله گرایانه که نشان دهنده ماهیت واشنگتن در نظام بین الملل است، به همتای چینی‌اش گفت که واشنگتن با هرگونه اقدام یک‌جانبه از سوی پکن برای تغییر وضعیت حاکمیت تایوان مخالف است! در پاسخ، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز گفت کشورش تنها به اصل «یک چین» پایبند است و به بایدن هشدار داد که «هرکس با آتش بازی کند، خواهد سوخت».

 مردم سالاری
 دستور امیر موسوی برای حضور گسترده‌تر ارتش در مناطق سیل زده
به دنبال درخواست وزیر کشور و با دستور امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی، به عنوان فرمانده میدانی امدادرسانی ارتش، مأموریت یافت تا در مناطق مرکزی آسیب دیده از سیل به‌ویژه استان یزد، نیازهای ستاد بحران در حوزه‌های مختلف به‌ویژه مهندسی را تأمین کند. برابر این دستور سایر نیروهای ارتش نیز ملزم به تبعیت از امیر حیدری، در امر امداد رسانی شدند.
در پی این دستور که در راستای تشدید و گسترش اقدامات مردمیاری ارتش صادر شد، واحدهای مهندسی ارتش در استان‌های در معرض خطر سیل به حالت آماده باش در آمدند. همچنین فرمانده نیروی زمینی نیز ضمن ابلاغ آماده‌باش به یگان‌های مهندسی و به‌کارگیری بیشتر و سریع‌تر تجهیزات مورد نیاز مناطق سیل‌زده به فرمانده قرارگاه جنوب شرق و فرمانده ارشد نظامی استان فارس، برای کمک رسانی به مردم سیل زده، خواستار استمرار و تقویت کمک رسانی در مناطق سیل زده شد.

 آرمان ملی
 سفیر جدید ایران وارد بیروت شد
مجتبی امانی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران با استقبال شخصیت‌های رسمی و حزبی لبنانی وارد بیروت شد. امانی در بدو ورود به لبنان بر بکارگیری همه تلاش خود به منظور تقویت و گسترش روابط ایران و لبنان تاکید کرد. نمایندگان احزاب مختلف، قبلان قبلان نماینده رئیس مجلس، وزیر سابق و عضو شورای سیاسی حزب ا… محمود قماطی در فرودگاه بیروت از امانی استقبال کردند. پیش از این محمد جلال فیروزنیا از مرداد ۹۷ تاکنون سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت بود.
 دستور فرمانده کل سپاه برای امدادرسانی به سیل‌زدگان
در پی هشدارهای سازمان هواشناسی کشور مبنی بر تداوم و گسترش رگبارهای موسمی و فعالیت سامانه بارشی در ۲۷ استان، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت: با توجه به شرایط پیش‌رو و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور و احتمال وقوع سیل و بروز مشکل و چالش برای مردم، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن قدردانی و تشکر از تلاش‌های ارزنده و مجاهدانه پاسداران و بسیجیان برای حضور به موقع در صحنه عملیات امداد و نجات و خدمت رسانی به هموطنان عزیز در مناطق زلزله کشور، جمعه شب طی دستوری بر ضرورت ارتقا و تشدید آمادگی‌های سپاه‌های استانی و یگان‌های امدادی بسیج برای کمک به سایر نیروهای امدادی در صورت وقوع سیل و بروز شرایط بحرانی در مناطق مختلف کشور تاکید کرد.
 اختلال روانی ضارب روحانی کرجی
رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: در خصوص فرد ضارب ادعای اختلالات روانی مطرح است. فاضلی هریکندی گفت: با توجه به اینکه نیاز به تحقیقات بیشتر از جمله معاینه روانپزشکی و اخذ نظریه پزشکی قانونی در خصوص وی وجود دارد پس از بررسی این موضوع توسط متخصصان، نتیجه اعلام خواهد شد. او می‌گوید: ضارب هم اکنون در بازداشت است و دستور قضائی برای رسیدگی فوری به این پرونده صادر شده است. شب جمعه حدود ساعت ۱۹:۳۰، روحانی و سخنران امام‌زاده محمد کرج در این امامزاده در حال سخنرانی بود که فردی با چاقو به وی حمله و او را مورد ضرب و جرح قرار می‌دهد.

 قدس 
 به‌دنبال توافق خوب، قوی و پایدار هستیم
وزیر امور خارجه در جمع رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما در دستگاه دیپلماسی مذاکرات را دنبال خواهیم کرد، اما می‌خواهیم به یک توافق خوب، قوی و پایدار دست یابیم. حسین امیرعبداللهیان، همچنین با اشاره به ظرفیت و توان بالای جامعه ایرانیان خارج از کشور، توجه به ایرانیان خارج از کشور، تسهیل هر چه بیشتر امور کنسولی، فرهنگی، اجتماعی و گسترش زبان تمدنی فارسی را از کار‌ ویژه‌های مشترک وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان کرد.
 رایزن اقتصادی در بلاروس مستقر می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت درجمع تجار و فعالان اقتصادی در بلاروس، موضوع تشکیل «انجمن تجار ایرانی در بلاروس» را با اهمیت دانست و اعلام کرد: به‌زودی رایزن اقتصادی ایران در بلاروس مستقر خواهد شد. فاطمی امین در ادامه سفر خود به مینسک (پایتخت بلاروس) مسئله همکاری مشترک شرکت‌های معدنی ایران با شرکت‌های ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین بلاروس برای تولیدات مشترک را مورد اشاره قرار داد و بحث نظام رتبه‌بندی محصولات صادراتی را برای برند ملی حائز اهمیت دانست.

 اعتماد 
 تاکید امیرعبداللهیان بر حل مساله حقابه ایران از هیرمند
وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با سرپرست وزارت خارجه افغانستان با اشاره به بارندگی‌های اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند، ابراز امیدواری کرد که موانع مصنوعی جهت رسیدن آب‌ به جمهوری اسلامی ایران و تامین حقابه ایران وجود نداشته باشد. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تحویل حقابه ایران شاخص مهمی برای سنجش تعهدات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات بین‌المللی در قبال ایران است. امیرعبداللهیان با اشاره به مطالبه جدی مردم و نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی از وزارت امور خارجه افزود: اگر مساله حقابه ایران از هیرمند با سرعت و جدیت حل و فصل نشود، در سایر حوزه‌های همکاری دو کشور آثار منفی خود را نشان خواهد داد.

 ابتکار
 هر کجا اراده کنیم حضور می‌یابیم
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ادعای رژیم صهیونیستی از حضور نیروی دریایی ایران در دریای سرخ گفت: نه فقط دریای سرخ و دریای مدیترانه، بلکه هر کجا که اراده داشته باشیم و تدبیر باشد به طور حتم حضور می‌یابیم.
شهرام ایرانی به حضور نیروی دریایی ارتش در نقاط مختلف اشاره کرد و گفت: خیلی هم نگران نیستیم که اگر کسی به عنوان نمونه تازه از خواب بیدار شده باشد، بخواهیم تغییر مسیر بدهیم. حضور ما دائمی و اعتقاد ما این است که حتما باید مستمر باشد چون ما یک هدف را دنبال می کنیم و آن هم امنیت و آسایش مردم است. امیردریادار ایرانی با اشاره به اینکه چند روز قبل پهپادهای مستقر در ناوهای جنگی و زیردریایی‌ها به نیروی دریایی ارتش ایران پیوستند و این ایده جدید در نیروی دریایی شکل گرفت، اظهار کرد: این توانمندی بیشتر در حوزه فضای بالای دریا است و باعث می‌شود شعاع عملیاتی خود را در تمامی حوزه‌ها افزایش دهیم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
توصیه های مهم آیت الله العظمی مکارم خطاب به خطبا، مداحان و عزاداران حسینی
حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در توصیه هایی به عزاداران حسینی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم گفتند: ماه محرم، ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان یکی از سرمایه های عظیم جهان تشیّع بلکه جهان اسلام است‌. ماهی که باید مسلمانان با الهام از عاشورای حسینی و در ظلّ عنایات آن حضرت، راه نجات از یوغ ستمگران را پیدا کنند و با شعار «هیهات منا الذله»، راه و رسم تقوا، آزادگی، جوانمردی، شجاعت و عدالت را بیاموزند.ایشان همچنین تصریح کردند: سزاوار است خطبای محترم تنها به توصیف واقعه‌ی تاریخی عاشورا بسنده نکنند بلکه با بیان ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدهای نهضت امام حسین (علیه السلام) مخصوصاً جوانان را با اهداف عالی و مقدس این حادثه بزرگ که همان مبارزه حق در برابر باطل بود، آشنا سازند.

تلاش برای امیدآفرینی و کمک به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، حرکت در خط امام حسین (علیه السلام) است
اختصاصی/ به مناسبت فرارسیدن ماه محرم‌الحرام و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) جامعه مدرسین درپیامی تصریح کرد:انقلاب اسلامی ما یک هویت عاشورایی و ظلم‌ستیز دارد که برگرفته از معارف نهضت حسینی است. امروز شرح مظلومیت ملت‌های مسلمان و افشاء ماهیت استکبار جهانی، سلوک در راه عدالت‌خواهی و منکر ستیزی حضرت سیدالشهداست و نباید در افشای خباثت‌های آمریکا و مزدورانش غفلت و کوتاهی کرد. دربخش دیگری از این پیام آمده است: این روزها شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی دولت در خدمتگزاری به مردم هستیم، اما شرایط خاص جهانی و برخی اصلاحات ناگزیر اقتصادی، مشکلاتی را در معیشت مردم ایجاد کرده است. خطبا و مادحین آگاه ، در بیان دردها و ضعف‌ها و شرح حقوق مردم در مسئله‌ی معیشت و اقتصاد، بر ضرورت امیدآفرینی و مبارزه با شبهه افکنی ها توجه داشته باشند. تلاش برای امیدآفرینی و کمک به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، حرکت در خط امام حسین (علیه السلام) است ان‌شاءالله علمای اَعلام و روحانیون محترم و مبلّغین، بتوانند در جهاد تبیین نهضت حسینی، همه ملت، به‌خصوص جوانان پرشور و باایمان را در شناخت خصوصیات دین مقدّس اسلام، و معارف مکتب اهل‌بیت (علیهم السلام) به رشد معنوی برسانند و در معرض نسیم مبارک عاشورا و کسب بصیرت از درس‌ها و عبرت‌های واقعه کربلا قرار دهند.

شیخ فضل الله نوری دنباله رو واقعی خط شهادت بود
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری، در پیش کنگره شیخ فضل الله نوری که در شهرستان نور برگزار شد، شهید شیخ فضل الله نوری را فخر ایران اسلامی و همه مجاهدان جهان و دنباله رو واقعی خط شهادت معرفی کرد.رییس شورای عالی جامعه مدرسین با اشاره به جایگاه والای آیت الله شیخ فضل الله نوری، خاطرنشان کرد: شیخ فضل الله نوری به مرحله عشق رسیده بود.وی در ادامه گفت: آیت الله شیخ فضل الله نوری یک عمر سر سفره دین و رسول الله زیست و چوبه دار را برای ادامه راه شهیدان اختیار کرد.

هدف قیام امام حسین علیه السلام حفظ اسلام بود
اختصاصی/ آیت الله غروی در مراسم عزاداری روز اول محرم در دفتر جامعه مدرسین به تشریح هدف قیام حسینی پرداخت و با اشاره به تأثیرات قیام عاشوراء در کلیه مذاهب و مکاتب اسلامی افزود: نهضت حسینی صرفاً مختص شیعه نیست و اگر امروزه باور به برخی حقایق در سایر مذاهب و مکاتب اسلامی وجود دارد، به برکت همین نهضت و قیام است؛ البته نهضت حسینی همواره زنده است و هیچ گاه متوقف نشده است و زمینه‌ای است برای بیداری ملت‌ها تا در برابر ظلم و انحراف ایستادگی نمایند. عضو جامعه مدرسین ، هدف نهضت حسینی را جلو گیری از تبدیل ارزش‌ها به ضد ارزش‌ها در جامعه، عنوان کرد و ابراز داشت: هدف امام حسین (علیه السلام) صرفاً دست یابی به قدرت نبود؛ بلکه امر به معروف و نهی از منکر و بی تفاوت نبودن نسبت به جامعه اسلامی، سبب شد تا حضرت (علیه السلام) جامعه اسلامی را به قیام دعوت کند.

زیانبار بودن راهبرد انزوای ایران را همه فهمیدند جز آمریکا
فارس/ یک ‌اندیشکده آمریکایی تاکید کرد بسیاری از دولت‌های منطقه خاورمیانه راهبرد بی‌حاصل انزوای ایران را کنار گذاشته و دنبال روابط با ایران هستند، دولت آمریکا هم باید راهبرد بی‌نتیجه خود را کنار بگذارد.نشریه ریسپانسیبل استیت کرفت وابسته به «اندیشکده کوئینسی» در گزارشی تحلیلی می‌نویسد: رویکرد همیشگی آمریکا در چند دهه گذشته، منزوی کردن بیشتر ایران بوده است. تغییر راهبرد بی‌نتیجه منزوی کردن ایران، فرصت‌های مهمی را ایجاد می‌کند. بسیاری از دولت‌های خاورمیانه، آشکارا به این تغییر توجه نشان داده‌اند و برای تعامل دیپلماتیک با ایران می‌کوشند تغییرات در ژئوپولیتیک خاورمیانه روشن می‌کند که ریشه اصلی تنش‌های منطقه، عملا به همان آفتی بازمی‌گردد که دیپلماسی منطقه‌ای را مختل می‌کرد؛ طرد کردن و منزوی‌‌سازی. کشورهای منطقه، تدریجا می‌فهمند که مسیر فعلی تکرار تنش، پایدار نخواهند ماند. امارات در‌اندیشه اعزام سفیر به تهران است. در حالی که فشاری بر ریاض برای عادی‌‌سازی با اسرائیل وجود دارد، سعودی‌ها در تعامل دیپلماتیک با تهران هستند. این تغییر نگرش در میان شرکای آمریکا، باید فضای مناسبی را برای سیاستگذاران در واشنگتن فراهم آورد تا آنها نیز در نگرش خود تجدید نظرکنند.

کره شمالی آماده مذاکره با آمریکا است
باشگاه خبرنگاران/ منابع خبری اعلام کردند تحولات داخلی کره شمالی نشان می‌دهد پیونگ یانگ در حالی که برای آزمایش هسته‌ای آماده می‌شود آماده مذاکره با آمریکا است. دیلی ان‌کی ادعا می‌کند که دولت همزمان برای آزمایش‌های هسته‌ای بیشتر آماده می‌شود. با این حال، مشخص نیست که آیا آن‌ها ماهیت کاملاً نظامی دارند یا به دنبال منبع انرژی هسته‌ای هستند.این گزارش پس از آن منتشر شد که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، هشدار هسته‌ای صادر کرد و گفت که «بازدارندگی جنگ هسته‌ای» پیونگ یانگ برای پاسخ به تهدید‌ها «کاملاً آماده» است.

رشد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا متوقف شد
باشگاه خبر نگاران/ بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار آلمان، رشد اقتصادی این کشور در ۳ ماهه دوم سال جاری «متوقف شد» و کارشناسانی که امیدوار بودند حداقل میزان اندکی از رشد ببینند را ناامید کرد. به گزارش پولیتیکو، پس از ثبت رشد ۰.۸ درصدی در ۳ ماهه اول سال، بزرگترین اقتصاد اروپا به سوی رکود رفت. از سوی دیگر در فرانسه هم داده‌های تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد دومین اقتصاد بزرگ اروپا در ۳ ماهه اول امسال ۲ درصد افت داشته است. همان‌طور که بحران گاز در حال تشدید است، رشد اقتصادی در آینده به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. دولت آلمان هشدار داده است در صورت جدی شدن مشکل کمبود گاز در فصل زمستان، تعدادی از کارخانه‌ها را تعطیل خواهد کرد. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که فعالیت‌های تجاری اروپا در ماه ژوئیه کاهش یافته است.

اینترنت کودک و نوجوان رونمایی می‌شود
فارس/ وزیر ارتباطات گفت: پروژه اینترنت کودک و نوجوان آماده شده است و برای افتتاح منتظر مسوولان هستیم و رسانه‌ای کردن این موضوع و رونمایی از آن را در آینده نزدیک انجام می‌دهیم. زارع پور در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه گفته شده بود که برای راه اندازی اینترنت کودک و نوجوان منتظر تعیین لیست سفید هستید، گفت: این کار انجام شده است و در حال حاضر پروژه راه اندازی شده است که علاقمندان می توانند این موضوعات را از طریق آدرس https://family.ict.gov.ir/ دنبال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *