خبر روز ۱۴۰۱/۰۵/۰۵

**مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: فشار حداکثری به ایران شکست خورده است** رئیس‌جمهور: اگر غربی‌ها عقلانی رفتار کنند مذاکرات می‌تواند به نتیجه برسد** آیت الله خاتمی: انقلاب اسلامی ایران افتخار دارد که در همان مسیر نهضت سیدالشهدا (علیه السلام) گام بر می دارد** آیت الله اراکی: مجالس ائمه اطهار (علیهم السلام)، مدارس کادرسازی انقلابی و تحول آفرین است** آیت الله رجبی: در آیات و روایات اشتغال زایی جهاد در راه خداست
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 انتقاد دوباره مسکو از مواضع رژیم‌صهیونیستی
وزارت خارجه روسیه در میانه تنش‌ها بین روسیه و اسرائیل بر سر تعطیلی آژانس یهود در خاک روسیه، به‌شدت از موضع تل‌آویو در قبال جنگ اوکراین انتقاد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: موضع ضد روسی اسرائیل در قبال وضعیت اوکراین غیرسازنده و جانبدارانه است و به تاسف مسکو منجر شده است. زاخارووا بیان کرد: متاسفانه در ماه‌های اخیر اظهارات بسیار غیرسازنده و جانبدارانه‌ای از تل‌آویو شنیده‌ایم.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: وقتی از مقام‌های اسرائیلی می‌شنویم برخی اقدام‌های روسیه ممکن است بر روابط دو جانبه تاثیر بگذارد، مایلم از این افراد بپرسم آیا به این فکر نمی‌کنند که اقدام‌ها و اظهارات خودشان طی چند ماه گذشته پیش‌تر بر روابط دوجانبه تاثیر گذاشته بود؟
یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی چند روز قبل در نشستی با جمعی از اعضای کابینه، اقدام اخیر دولت روسیه در بستن آژانس یهود در مسکو را خطرناک خواند و گفت این مسأله روی روابط دو طرف تاثیر خواهد گذاشت.

 همشهری 
۶۰ تا ۹۰درصد انبارهای کالاهای استراتژیک پر است
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت بسیار نگران‌کننده ذخایر کشور هنگام روی کار آمدن دولت سیزدهم، اعلام کرد که با وجود مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی و حتی خشکسالی و تغییرات اقلیمی، دولت توانسته است عمده ذخایر کشور را به بالای ۶۰ درصد و در برخی اقلام تا ۹۰ درصد برساند. محمد مخبر این خبر را روز گذشته در همایش آغاز سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با عنوان طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور عنوان کرد. مخبر در این همایش با اشاره به تأکیدات و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور، برنامه‌ریزی و اجرای این طرح را حرکت در مسیری مقدس دانست و گفت: عزم جدی ما در این زمینه بواسطه اهمیت امنیت غذایی و کشاورزی در کشور است.

 کیهان
 اگر غربی‌ها عقلانی رفتار کنند مذاکرات می‌تواند به نتیجه برسد
رئیس‌جمهور با بیان اینکه به نتیجه رسیدن مذاکرات بیش از همه چیز نیازمند اراده طرف مقابل است، خاطرنشان کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران منطقی و عقلانی است و بدیهی است طرف مقابل هم اگر منطقی و عقلانی رفتار کند، مذاکرات می‌تواند منتج به نتیجه شود.
آیت‌الله رئیسی در بیست‌وپنجمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور، در تبیین جایگاه و اهمیت والای آئین عبادی سیاسی نماز جمعه در کشور گفت: امروز تریبون نماز جمعه محلی برای تبیین مسائل کشور و کانون ایجاد امید و بیان دغدغه‌های مردم است. ائمه جمعه حلقه واسط میان مردم و مسئولان به شمار می‌آیند و بر همین اساس می‌توان گفت که این علمای بزرگوار نقش بسیار حائز اهمیتی در کارآمدی نظام حکمرانی دارند و در توفیقات دولت سهیم هستند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر نقش مهم ائمه جمعه در شکل‌گیری ارتباط موثر و مفید و میان دولت و ملت، افزود: ائمه محترم جمعه از فرماندهان جهاد تبیین در اقصی‌نقاط کشور هستند و به دلیل ارتباط وثیقی که با بدنه جامعه دارند، زبان گویای مردم به شمار می‌آیند لذا نقش مهمی را در انتقال مطالبات مردم به مسئولان ایفا می‌کنند.
رئیس‌جمهور امیدآفرینی در میان مردم را اولویت اصلی کشور خواند و گفت: امروز از هر زمان دیگری نسبت به آینده کشور امیدوارتریم و با اتکا به داشته‌های خود و همچنین به پشتوانه ملت و رهبری معظم انقلاب شرایط را به نفع مردم تغییر خواهیم داد.
 آلمان بیشتر از ایران از قطع روابط تجاری ضرر کرد
پیمان‌پاک رییس سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه‌ای با «مایکل شومان»؛ رئیس ‌اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان بر توسعه روابط تجاری بخش خصوصی دوکشور با یکدیگر به دور از مسائل سیاسی تاکید کرد.
طرف آلمانی نیز با تایید این موضوع عنوان کرد که گسترش روابط سیاسی منجر به نزدیکی منافع و در نهایت نزدیکی انسان‌ها به یکدیگر شده و نتایج مطلوبی در پی خواهد داشت. در این جلسه طرفین در مورد اعزام هیئت‌های تجاری و پذیرش آنها به توافق رسیدند و طرف آلمانی ضمن استقبال از اعزام هیئت‌های تجاری آلمانی به ایران گفت: امروز با توجه به پیشرفت‌هایی که در ایران صورت گرفته است، قطع ارتباط تجاری بیش از آنکه به ضرر ایران باشد، به ضرر تجار آلمانی تمام شده و ما نمی‌توانیم از ظرفیت‌های موجود در ایران بهره ببریم.

 ایران 
 فشار حداکثری به ایران شکست خورده است
بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادداشتی در روزنامه فایننشال‌تایمز منتشر کرده که در آن آمده است: «برجام گسترده‌ترین نوع رژیم نظارتی فعالیت‌های هسته‌ای ایران اجرا شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در مقابل چشم‌اندازی برای لغو تحریم‌های امریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران باز کرد. در مقابل البته ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و کمپین فشار حداکثری علیه ایران را دنبال کرد که تاکنون جواب نداده است. در واقع باید گفت که فشار حداکثری که ترامپ دنبالش بود شکست خورده است.» او نوشته است: «بعد از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و امریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضا برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است. من اکنون روی میز متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌اند.» وی در ادامه با اشاره به مسئولیت خود به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات نوشت: «بعد از ۱۵ ماه مذاکره در وین و تعامل با حاضران به این نتیجه رسیدم که دیگر فضا برای اهمال‌کاری گذشته و باید برای احیای برجام تمام تحریم‌ها برداشته شود.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه یادداشت خود آورده است: «برجام هرچند یک توافق کامل نیست ولی تمام عناصر اساسی را مورد توجه قرار می‌دهد که طرف‌های حاضر به سختی به آن رسیده‌اند. اکنون باید تصمیماتی اتخاذ شود تا از این فرصت منحصر به‌فرد برای موفقیت استفاده شود. من هیچ جایگزین جامع یا مؤثر دیگری به غیر از برجام نمی‌بینم.»
 سایه قدرت ایران بر سر صهیونیست‌ها
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ادعا کرده است که این رژیم توان این را دارد که به طور جدی به برنامه هسته‌ای ایران آسیب بزند و آن را به تأخیر بیندازد. وی در حالی از ادعای نابودی برنامه هسته‌ای ایران عقب‌نشینی و ادعای توانایی آسیب زدن را مطرح کرده است که چند روز قبل شبکه مزدوران و جاسوسان این رژیم در کشور شناسایی و دستگیر شدند. بنی گانتس همچنین گفته است این رژیم توافق هسته‌ای را صرفاً توافقی می‌داند که به طور موقت موجب به تعویق افتادن پیشرفت هسته‌ای ایران می‌شود. این سخنان در حالی مطرح شد که «ایهود باراک»، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی گفته است نباید توان ایران برای شکست اسرائیل را دست‌کم بگیریم. ایهود باراک در مقاله‌ای در مجله «تایم» نوشته است: «من حتی برای یک لحظه توانمندی ایران برای ارعاب اسرائیل و دیگران، ایجاد اخلال در زندگی نرمال یا تمایل آنها برای دیدن شکست اسرائیل را دست‌کم نمی‌گیرم.»
 اشتراک‌گذاری ایده‌های ایران و هماهنگ کننده اروپا
علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در توییتی نوشت:«در طول هفته گذشته، تبادل نظرهای جدی و سازنده‌ای با طرف‌های مقابل پیرامون مذاکرات وین انجام شده است. هماهنگ‌کننده ایده‌های خود را برای جمع‌بندی مذاکرات ارائه کرده است. ما نیز ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی، داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.»
 پاسخ دندان‌شکن رهبر ارکستر ایرانی به مجری بی بی سی
مجری بی‌بی‌سی فارسی در گفت‌وگویی با علی رهبری، رهبرارکستر ایرانی از وی در خصوص چرایی حضور در روسیه و اجرای کار در این کشور سؤال پرسید. وی با ادبیاتی شبیه به بازجویی از این رهبر ارکستر ایرانی پرسید چرا با وجود جنگ اوکراین این کشور را تحریم نکرده و به روسیه سفر کرده است. این موسیقیدان ایرانی در پاسخ به این فضاسازی انگلیسی با اعلام بیزاری از هر جنگی گفت: اگر قرار بود من کشوری را تحریم کنم باید انگلستان را وقتی روی سر مردم افغانستان بمب می‌انداخت تحریم می‌کردم، یا باید امریکا و تمام فیلم‌های هالیوودی را زمانی که جورج بوش و تونی بلر بغداد را بمباران می‌کردند تحریم می‌کردم.

 جمهوری‌اسلامی
 لاوروف از قصد کرملین برای سرنگونی دولت اوکراین خبر داد
وزیر خارجه روسیه گفت که هدف مسکو عزل رئیس‌جمهوری اوکراین است و روشن ساخت که اهداف کرملین در جنگ اوکراین فراتر از فتح منطقه دونباس است.
«سرگئی لاوروف» در اظهاراتی خطاب به نشست اتحادیه عرب در قاهره گفت مسکو می‌خواهد به اوکراینی‌ها کمک کند تا “خودشان را از زیر سلطه این رژیم کاملا غیر قابل قبول رها کنند.”لاوروف افزود: ما قطعا به مردم اوکراین کمک خواهیم کرد تا از شر این رژیم که کاملا ضد مردمی و ضد تاریخی است، خلاص شود.

 وطن امروز 
 موضوع محیط‌زیست و دریاچه ارومیه بسیار حیاتی است
رئیس مجلس با اشاره به تصویب بررسی تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: موضوع محیط‌زیست و دریاچه ارومیه بسیار مهم و حیاتی است. قالیباف، در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درباره دریاچه ارومیه عنوان کرد: هفته گذشته در صحن علنی موضوع تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه را که بحثی بسیار مهم و حیاتی بود، بررسی کردیم که تصویب شد. در آنجا بنده و سایر نمایندگان بر اهمیت موضوع تاکید کردیم و هیچ یک از نمایندگان نسبت به این موضوع بی‌توجه نیستند. وی همچنین تاکید کرد: موضوع محیط‌زیست و دریاچه ارومیه بسیار مهم و حیاتی بوده اما امروز تصویب یک لایحه که کنوانسیون بین‌المللی است در دستور کار قرار دارد و باید در این باره صحبت کنیم. مطرح شدن این لایحه به معنای بی‌توجهی مجلس به دریاچه ارومیه نیست.
 شرایط امنیتی کشور مطلوب است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خطیب در گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور اظهار کرد: دولت مردمی و انقلابی آیت‌الله رئیسی تصمیم جدی دارد که فرامین، بیانات و رهنمودهای رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی را عملیاتی کند که این امر با یاری امامان جمعه و جماعات و صبر و استقامت مردم امکان‌پذیر است. وزیر اطلاعات گفت: به‌رغم سرمایه‌گذاری دشمن و کارزار جنگ‌های همه‌جانبه علیه امنیت کشور، شرایط امنیتی کشور مطلوب است و در این دولت مردمی و انقلابی با هم‌افزایی و هماهنگی و همکاری مناسب و همه‌جانبه که بین دستگاه‌های نظامی، انتظامی، قضایی و اطلاعاتی به وجود آمده است، شاهد اقتدار امنیتی مطلوبی در کشور هستیم. خطیب همچنین حرکت‌ها و اقداماتی که رژیم صهیونیستی در راستای ایجاد ناامنی و خرابکاری در کشور دنبال می‌کند را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: سربازان گمنام امام زمان موفق شدند یکی از تیم‌های عملیاتی رژیم صهیونیستی را، برخلاف اعلام یکی از رسانه‌های داخلی، قبل از اینکه موفق به بمب‌گذاری شوند دستگیر و توطئه آنها را خنثی کنند.

 رسالت 
 سال آینده به مرز خودکفایی در تولید گندم می‌رسیم
وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال آینده به مرز خودکفایی در تولید گندم می رسیم. ساداتی‌نژاد با اشاره به اجرای ۳ اقدام مهم در حوزه امنیت غذایی در سال ۱۴۰۱، گفت: این مهم در راستای توصیه مقام معظم رهبری در ابتدای سال در بحث خودکفایی، کاهش وابستگی، اهمیت و ارتقای معیشت کشاورزی و حوزه تولید داخل، قیمت خرید تضمینی گندم در اولین جلسه دولت به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد که یک اتفاق بسیار مهم در حمایت از امنیت غذایی بود و این امر باعث شد امسال خرید تضمینی گندم از مرز ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گذشت و نوید هفت میلیون تن خرید گندم در کشور را می‌دهد و انگیزه بالایی برای کشاورزان ما ایجاد کرده است و این در حالی بوده که در سال گذشته ۴/۵ میلیون تن گندم خریداری کردیم.وی اظهار امیدواری کرد؛ از شروع فصل زراعی از شهریور ماه کشاورزی قراردادی را در گندم‌زارهای کشور آغاز می‌کنیم و در سال آینده به سمت خودکفایی گندم پیش رفته و تولید داخل توسعه خواهد یافت.

 خراسان 
 چشم پوشی از خطای مسئول دولتی کمک به دولت نیست
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در بیست و پنجمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور با اشاره به اولویت‌های دستگاه قضایی در دوره اخیر، بیان کرد: من تلاش دارم تا آن جا که ممکن است آرامش در جامعه حاکم باشد و دستگاه قضایی ملجأ و پناه آحاد مردم باشد و مساعدت و معاضدت بیشتری به طبقات و اقشار بی‌بضاعت داشته باشیم.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به تعاملات مطلوبی که میان قوه قضاییه و دولت و مجلس در این دوره برقرار است، تصریح کرد: اگر در دولت و از سوی یک مسئول دولتی خطایی سر زد، ما نباید چشم پوشی کنیم و این چشم‌پوشی کمک به دولت نیست، بلکه باید متناسب با موضوع، تذکر دهیم یا برخورد کنیم؛ اما امر مزبور نیز به این معنا نیست که هر روز یک نزاع و جدل داشته باشیم چرا که مردم از این اختلاف‌ها رنج می‌برند و از ما مسئولان توقع دارند دست در دست هم مشکلات کشور را رفع کنیم.وی افزود : امروز رئیس‌جمهور ما یک شخصیت مردمی، ولایتمدار و پرکار است؛ بنابراین باید با او همکاری داشته باشیم؛ البته این همکاری به آن معنا نیست که اگر جایی وظیفه‌ای داریم، از ایفای آن وظیفه، چشم‌پوشی کنیم.

 آرمان ملی 
 خبر خوش معاون رئیس‌جمهور برای دهه شصتی‌های مجرد
معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اعلام کرد: تسهیلاتی برای ازدواج دهه شصتی‌های مجرد در نظر گرفته شده که پس از ابلاغ، جزئیات آن اعلام می‌شود. انسیه خزعلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه‌های دولت برای حمایت از ازدواج زنان اظهار کرد: برای زنانی که در سنین پایین و زیر ۲۵ سال ازدواج می‌کنند و همچنین کسانی که متولد دهه شصت هستند، تسهیلاتی نظیر وام در نظر گرفته شده است. وی افزود: با ارائه این تسهیلات موافقت شده و پس از تخصیص اعتبارات لازم، ابلاغ و جزئیات دقیق آن اعلام خواهد شد.
 به برجامی متعهدیم که تضمین داشته باشد
سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه ایران به دستیابی به توافقی خوب، قوی و پایدار متعهد است، تاکید کرد: رسیدن به چنین توافقی به تصمیم آمریکا بستگی دارد. کنعانی در توئیتر خود نوشت: جمهوری اسلامی ایران در برجام بوده و هست، طرفی که باید برای بازگشت، حسن نیت و التزام خود را ثابت کند، دولت آمریکاست. ‏وی ادامه داد: ما همچنان به دستیابی به توافقی خوب، قوی و پایدار که منافع پیش‌بینی شده در برجام را برای ایران تضمین کند، متعهد هستیم. کنعانی تاکید کرد: رسیدن به چنین توافقی به تصمیم و اراده آمریکا بستگی دارد.
 مخالفت با تامین سوخت از ایران خیانت است
رئیس حزب التوحید العربی با اشاره به پیشنهاد دبیرکل حزب‌ا… لبنان برای تامین سوخت از ایران گفت: مخالفت با این امر خیانت به مردم لبنان است. وئام وهاب تاکید کرد که پیشنهاد سید حسن نصرا…، برای آوردن سوخت ایرانی تحولی مثبت است و باید اجرایی شود. وی گفت: هرکس که با این پیشنهاد مخالفت کند باید رسوا شود. وهاب در ادامه خاطرنشان کرد: به عقیده من مخالفت با این پیشنهاد خیانت به مردم و منافع مردم است زیرا نفتی که از عراق وارد کردیم آخر ماه آگوست به پایان خواهد رسید.

 قدس 
 آغاز عملیات اجرایی ۹۲۸ هزار نهضت ملی مسکن
وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی ساخت ۹۲۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن خبر داد. قاسمی افزود: برای کاهش فشار بر متقاضیان، وزارت راه با همکاری بانک مرکزی، پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن را داده و ایجاد شهرک‌های جدید در دستور کار شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و شورای عالی شهرسازی کشور است.
 مثلث حذف دلار
وزیر اقتصاد از افزوده‌شدن ارزهای ملی چین و ترکیه علاوه بر روبل روسیه در مراودات تجاری کشورمان خبر داد. خاندوزی در نشست خبری با تأکید بر اینکه کنترل تورم پس از جراحی اقتصادی و اصلاح قیمت‌ها اولویت جدی رئیس‌جمهور و ستاد اقتصادی دولت است، از افزایش ۵۸۰درصدی درآمد خزانه از محل وصول درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی خبر داد و گفت: این موضوع سبب خواهد شد تا فشار کمتری به جیب مردم و فعالان اقتصادی وارد شود.
وی با تکذیب استعفای صالح‌آبادی گفت: سیاست دولت همچنان مطابق ابلاغیه سیاست رسمی سال قبل است و چیز جدیدی دنبال نمی‌شود و تغییر نرخ سود سپرده بانکی و رویکرد دولت برای کاهش نرخ تورم است.سخنگوی اقتصادی دولت درباره روند اجرای طرح جایگزینی دلار با ارزهای ملی در مبادلات خارجی هم با اشاره به توافق‌نامه اخیر میان ایران و روسیه و ورود روبل به بازار متشکل ارزی گفت: گام‌های بعدی در پیش است و مذاکرات با برخی کشورها مثل چین و ترکیه به مراحل آخر رسیده و با شماری از کشورها نیز در جریان است.
 گذرگاه مرزی باشماق و تمرچین منتظر زائران اربعین
وزیر کشور با حضور در جلسه ستاد مرکزی اربعین از تلاش دولت برای تقویت حمل و نقل عمومی در مراسم پیاده‌روی امسال خبر داد. وحیدی با تأکید بر ضرورت آماده‌سازی مرزهای باشماق و تمرچین گفت: باید زمینه تسهیل عبور و مرور و مسافرت به عتبات عالیات را از طریق این مرزها هر چه زودتر فراهم کنیم.

 اعتماد 
 بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت حمله ترکیه به عراق
شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای حمله به استان دهوک عراق را محکوم و بر حمایت از استقلال و حاکمیت ارضی و یکپارچگی عراق تاکید کرد. در این بیانیه آمده که شورای امنیت از دولت عراق در تحقیقات درباره این حادثه حمایت می‌کند و از همه کشورهای عضو می‌خواهد که در این باره با دولت عراق همکاری کنند. روز گذشته فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق برای حضور در جلسه شورای امنیت با موضوع حمله ترکیه به استان دهوک عراق که با شهادت ۹ شهروند و مجروحیت ۲۲ نفر دیگر همراه بود، به نیویورک سفر کرد.

 ابتکار 
 مدرکی درخصوص تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای نداریم
گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انر‌ژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» تاکید کرد که این نهاد اطلاعاتی که ثابت کند ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است، در اختیار ندارد.وی افزود که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در سطح بسیار بالایی ادامه می‌دهد، ولی اطلاعاتی مبنی بر این‌که این کشور در حال ساخت بمب است، در دست نیست. گروسی در ادامه گفت که ایران بدون نظارت و بازرسی‌های آژانس، در حال پیش بردن برنامه‌های هسته‌ای خود است.
وی مدعی شد که چنانچه توافقی حاصل نشود، وارد مرحله‌ای بسیار نامشخص خواهیم‌ شد. مدیرکل آژانس افزود که مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی وارد مرحله حساسی شده است، اما امکان توافق روز به روز محدودتر می‌شود.
مدیرکل آژانس انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا خروج دولت پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای کار فاجعه‌باری بود، گفت: اتفاقی است که افتاده. این مشکلی است که باید حلش کنیم. هنوز وقت داریم، اما زیاد نیست.

 شهروند 
 طرح رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور اجرایی می‌شود
نوری گفت: خواسته فرهنگیان اجرای قانون رتبه بندی معلمان است و انتظار دارند این کار زودتر انجام شود؛ اما این امر مهمی است و مراحل قانونی دارد که باید طی شوند.او گفت: کمیسیون تلفیق قوانین مقررات مجلس در خصوص این آیین نامه ایراداتی را وارد دانست که در چند روز گذشته به ما ارجاع داده است. در کمیسیون مربوطه ایراد‌ها برطرف شده اند و به توافق رسیدند که در اولین جلسه هیئت دولت، آیین نامه نهایی شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بنابراین سعی می‌کنیم این آیین نامه را که رئیس جمهوری هم اصرار دارد سریعتر اجرایی شود، در جلسه این هفته هیات دولت نهایی کنیم. طرح رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور اجرایی می‌شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
انقلاب اسلامی ایران افتخار دارد که در همان مسیر نهضت سیدالشهدا (علیه السلام) گام بر می دارد
حوزه/ آیت الله خاتمی، در گردهمایی مبلغین محرم امسال اصفهان با اشاره به اینکه در زیارت عاشورا حدود ۳۰ بار تبری و ۲۵بار تولی است افزود: این ها نشان از آن است که یک فرد عاشورایی باید مرز داشته و تبری و تولی توأمان بوده؛ نمی شود کسی در محضر رهبر معظم انقلاب سخن از محبت به ولایت کند ولی یکبار در سخنانش از فتنه، نفوذ، فتنه گران سخن نگوید. امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران افتخار دارد که در همان مسیر نهضت سیدالشهدا (علیه السلام) گام بر می دارد. اولین شباهت آن که انقلاب اسلامی ایران برای اعتلای کلمه لا اله الی الله تشکیل شد.وی خاطرنشان کرد: تلاش جبهه استکبار بر این است که مردم ایران دست از دین بردارند ، اما به مدد نهضت سیدالشهدا (علیه السلام) و یاری امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) دست از این راه و منش خود برنخواهیم داشت.وی همچنین افزود: امروز مبلغینی که با رسانه آشنا هستند، باید فضای مجازی را منبر عظیم به عنوان جهاد تبیین تلقی کنند.

مجالس ائمه اطهار، مدارس کادرسازی انقلابی و تحول آفرین است
رسا/ آیت الله اراکی در اجتماع تشکل ها و هیئات مذهبی استان مرکزی با اشاره به این که مجالس ذکر ائمه اطهار و بویژه حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) نباید دست کم گرفته شود بیان کرد: آن چه در این هیئت ها انجام می شود، تنها یک مراسم نیست، بلکه مجموعه ای هماهنگ در مسیر کادرسازی انقلابی و تحول آفرین است که توسط ائمه اطهار (علیهم السلام) پایه گذاری شده است. وی افزود: خداوند در قرآن کریم بیان می فرماید که اگر می خواستیم همه مردم مؤمن می شدند، اما مهم آن است که جوامع و تک تک مردم تربیت شوند تا عملا در برابر زشتی ها مقاومت کنند و با ظلم و فریب بستیزند.عضو جامعه مدرسین با بیان این که تنها در این صورت است که یک حکومت جهانی الهی مبتنی بر عدل، رحمت، محبت، عشق الهی، ایثار و اخلاق با دست خود مردم ساخته می شود اظهار کرد: ائمه اطهار (علیهم السلام) در این مسیر به عنوان معلمان و مربیان بشر نقش آفرینی کرده اند.

در آیات و روایات، اشتغال زایی جهاد در راه خداست
حوزه/ آیت الله رجبی در اختتامیه رویداد ملی هجرت اشتغال‌آفرینی با بیان اینکه فلسفه آفرینش انسان عبادت است، گفت: عبادت چیست؟ اهل بیت (علیهم السلام) فرمودند نه دهم عبادت، کار و اشتغال است و این یعنی همه عبادت‌ها دیگر تنها یک دهم است، باید به عظمت اشتغال‌زایی و تلاش در این زمینه از منظر دینی بیاندیشیم.عضو جامعه مدرسین به اهمیت قدردانی از نعمت‌های الهی تاکید کرد و افزود: اشتغال مطالبه خدا از بشر است، خدایی که انسان را خلق کرده از او این مطالبه را دارد که جامعه و جهان را آباد کند. وی در رابطه اهمیت اشتغال آفرینی بیان کرد: در نگرش دین به اشتغال کسانی که اشتغال‌آفرینی می‌کنند کارگزاران خدا در این امر مقدس هستند در آیات و روایات اشتغال زایی جهاد در راه خداست.

آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان ابقا شد
مهر/ هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برگزاری جلسه صبح امروز چهارشنبه (۵ مرداد ۱۴۰۱) شورای نگهبان گفت: انتخابات هیئت رئیسه سال جدید شورای نگهبان در جلسه صبح امروز برگزار شد. در این انتخابات با رأی اعضای شورای نگهبان، آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر، ره پیک به عنوان قائم مقام دبیر و هادی طحان نظیف به عنوان سخنگوی شورای نگهبان ابقاء شدند.

حمله موشکی و پهپادی به مواضع ترکیه
ایسنا/ یک منبع امنیتی اعلام کرد که کنسولگری ترکیه در موصل هدف حملات موشکی قرار گرفته است.این منبع گفت: در نتیجه هدفگیری کنسولگری ترکیه تعدادی از خودروهای غیرنظامی دچار خسارت شدند.کنسولگری ترکیه در عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در جریان حمله موشکی که ساختمان کنسولگری را هدف قرار داد به هیچکس آسیبی نرسیده است و این حمله تنها خسارات مادی داشته است. همچنین منابع خبری از حمله پهپاد‌ی گردان‌های «سرایا ابابیل» به پایگاه نظامی ارتش ترکیه در مرزهای عراق خبر دادند.
کانال تلگرامی صابرین نیوز گزارش داد، این عملیات در منطقه «باروخی و سیری» واقع در نوار مرزی عراق و ترکیه انجام شده است.این حملات درحالی صورت گرفته که اخیرا ترکیه شهر دهوک در شمال عراق را هدف حمله موشکی قرار داد که در نتیجه آن ۹ تن کشته شدند. این حمله واکنش شدید داخلی و خارجی را به دنبال داشت و عراق به شورای امنیت شکایت کرد. در مقابل ترکیه مدعی است که این حمله کار تروریست‌های پ ک ک است.

اژدر‌های اَبَرحفره زا، سلاحی که ایران و روسیه از انحصار آمریکا درآوردند
باشگاه خبرنگاران/ پایگاه تحلیلی نظامی ۱۹۴۵ در مطلبی به بررسی جنگ افزار ایرانی پرداخت که تا پیش از این نیروی دریایی آمریکا و آلمان از آن بهره می‌بردند. این پایگاه تحلیلی در مقاله‌ای ضمن اذعان به قدرت نظامی ایران در جهان نوشت: روسیه و ایران به عنوان دو نیروی اصلی مقابله کننده با آمریکا از ابزار نظامی «اژدر‌های ابرحفره زا» (super cavitation) بهره می برند. تا پیش از این فقط آلمان و آمریکا از جمله کشور‌هایی بودند که از این سلاح‌های جدید استفاده می‌کردند.همانطور که از نام اژدر‌های ابرحفره زا پیداست، این اژدر‌ها از اَبَرحفره زا برای حرکت در آب با سرعت‌های بالاتر از اژدر‌های معمولی استفاده می‌کنند. ابر حفره زایی به معنای استفاده از حباب حفره زایی در آب به منظور کاهش نیروی کِشندگی است.این حباب در دماغه جسم – در این مورد، اژدر – شکل می‌گیرد و تا انتهای شی امتداد می‌یابد، و از شکل گیری تماس بین دو طرف جسم و محیط مایعی که از آن عبور می‌کند جلوگیری به عمل می‌آورد. جدایی که این حباب بین جسم (اژدر) و مایع (آب اقیانوس) ایجاد می‌کند به طور قابل توجهی کشش اصطکاک سطحی را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب به جسم اجازه می‌دهد با سرعت‌های بالاتری حرکت کند.

جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی خوب، پایدار و قوی کاملا جدی است
باشگاه خبرنگاران/ حسین امیرعبداللهیان با بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه سلطنت عمان در خصوص مسائل دوجانبه و برخی موضوعات منطقه ای و بین المللی به صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابلاغ سلام آقای دکتر رئیسی به هیثم بن طارق سلطان عمان، از دیدگاه های مثبت این کشور در جهت توسعه همکاری های دوجانبه و منطقه ای، تشکر و قدردانی کرد.حسین امیرعبداللهیان درباره آخرین تحولات گفتگوهای وین با اشاره به ابتکارات طرف ایرانی برای بازماندن پنجره دیپلماسی تاکید کرد: مرحله نهایی توافق به دو مؤلفه واقع بینی و انعطاف پذیری طرف آمریکایی بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی کاملا جدی می باشد.

پیشنهادات جدید اروپا در مورد بازگشت به برجام را بررسی می‌کنیم
ایسنا/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد:واشنگتن پیشنهادات جدید اروپا برای اعمال برخی تغییرات در پیش‌نویس تفاهمنامه بازگشت به توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند. ند پرایس گفت: «ما در حال بررسی تغییرات پیشنهادی اتحادیه اروپا در پیش‌نویس تفاهم بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم.»وی بدون اشاره به وظیفه این کشور برای بازگشت به توافق هسته‌ای افزود: «امیدواریم ایران این بار از فرصت برای بازگشت به توافق هسته‌ای استفاده کند.» او ادامه داد: «ما به تلاش برای بازگشت مشترک به توافق هسته‌ای با ایران تا زمانی که به نفع ما باشد ادامه خواهیم داد.» در پاسخ به این که آیا بازه زمانی مشخصی برای پاسخ‌ دادن دو طرف وجود دارد، بیان کرد: فکر می‌کنم در یادداشتی که آقای بورل منتشر کرده، دیده‌اید که او اشاره‌ای به یک بازه زمانی نکرده است. در بررسی طرح پیشنهادی او سرعت عمل بالایی به خرج خواهیم داد. متوجه اهمیت زمان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *