خبر روز ۱۴۰۱/۰۵/۰۴

**رئیس ‌سازمان انرژی اتمی: تا وقتی اتهام‌زنی علیه ایران ادامه دارد دوربین‌های برجامی آژانس خاموش است** دبیر کل حزب الله: همه اهداف اسرائيل در خشکي و دريا در تيررس موشک‌هاي مقاومت است** آیت الله حسینی خراسانی: مرزبانی از سرحدات ایران اسلامی مصداق جهاد است** آیت الله فقیهی: ماه محرم فرصت مناسبی برای تقویت پیوند نسل جوان با مساجد و هیئات است** با هدف توانمند‌سازی اقشار کم‌برخوردار تفاهم‌نامه ساخت ۵۵۰ هزار نیروگاه خورشیدی مقیاس کوچک امضا شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 دستگیری شبکه‌ سازمان‌یافته‌ جعل و فساد اقتصادی
وزارت اطلاعات طی اطلاعیه‌ای از شناسایی و دستگیری شبکه‌ بزرگ و سازمان یافته‌ جعل و فساد اقتصادی خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است: با تلاش‌های شبانه‌روزی و اقدامات اطلاعاتی گسترده‌ سربازان گمنام امام زمان، شبکه بزرگ و سازمان‌یافته‌ جعل و فساد اقتصادی، شناسایی و کلیه‌ اعضای آن دستگیر شدند.
این باند ۱۳۹ نفره طی سال‌های اخیر در استان‌های تهران و البرز با سوءاستفاده از مدارک هویتی افراد مستمند و معتادان بی‌خانمان از راه جعل گسترده و حرفه‌ای اسناد شخصی و دولتی، اقدام به ثبت شرکت‌های صوری می‌کردند و در مرحله‌ بعدی نیز با جعل اسناد و مهرهای مورد نیاز، اقدام به تأسیس ۲۶۷ شرکت کاغذی کرده بودند. تبهکاران مذکور سپس با سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی افراد دیگر و فروش فاکتورهای صوری به برخی مؤدیان، درآمدهای نامشروع خود را پنهان می‌کردند. متهمان مورد بحث، علاوه بر اقدامات مجرمانه‌ پیش‌گفته، مبادرت به فرار مالیاتی ۱۱هزار میلیارد تومانی نیز کرده بودند که به‌رغم به کارگیری شیوه‌های کاملا پیچیده اما با عنایات الهی و پیگیری‌های هوشمندانه، فشرده و چند ماهه‌ اطلاعاتی، مورد شناسایی و بازداشت قرار گرفته و پس از تکمیل تحقیقات و جمع‌آوری مستندات، پرونده به همراه کلیه‌ متهمان در اختیار مقام قضایی قرار گرفتند.

 همشهری
 همدان مقصد سی‌امین سفر استانی دولت
استاندار همدان از سفر رئیس‌جمهور به استان همدان در سی‌امین دور سفرهای استانی خبر داد. این سفر پنجشنبه انجام می‌شود. قاسمی فرزاد گفت: ۲۳۰طرح و پروژه عمرانی، تولیدی و اقتصادی اشتغال‌زا در راستای زمینه‌سازی پیشرفت و توسعه استان، برای ارائه و پیشنهاد در سفر رئیس‌جمهور و هیأت دولت به این استان تهیه شده است.
به‌گفته قاسمی فرزاد، طرح‌های صنعتی بزرگ، صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، حوزه زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی، طرح‌های گلخانه‌ای، طرح‌های حوزه مصرف بهینه آب و ارائه طرح‌هایی متناسب با ظرفیت استان، شامل تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش‌افزوده در استان به‌ویژه طرح‌های معدنی ازجمله این طرح‌هاست.

 کیهان 
 تا وقتی اتهام‌زنی علیه ایران ادامه دارد دوربین‌های برجامی آژانس خاموش است
رئیس ‌سازمان انرژی اتمی گفت: اساس پذیرش جمهوری اسلامی ایران در برجام این بوده است که رفع اتهام شود و اعتماد‌‌سازی کند. ایران محدودیت‌ها را پذیرفته است که فعالیت‌های غنی‌‌‌سازی اورانیوم را محدود کند و ظرفیت و سرعت حرکت خود را کاهش دهد تا این اعتماد‌‌سازی به‌وجود آید اما غربی‌ها به این محدودیت‌ها پایبند نبودند. جمهوری اسلامی ایران محدودیت‌های تشدیدشده را برای رفع این اتهام پذیرفته است.
وی تأکید کرد: دوربین‌های برجامی در مراکز هسته‌ای ایران برای رفع این اتهامات نصب شد؛ اگر قرار است این اتهامات پابرجا بماند دلیلی ندارد که دوربین‌های برجامی (فراپادمانی) روشن بماند! این دوربین‌ها را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پلمب کرده است و در تأسیسات نگهداری می‌شوند. اسلامی تصریح کرد: دوربین‌های فراپادمانی یا به‌اصطلاح برجامی به توافقنامه برجام ربط دارد اگر غربی‌ها به این توافقنامه برگشتند و وقتی اطمینان حاصل کردیم شیطنتی انجام نمی‌دهند برای این دوربین‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.
 امید به زندگی پس از انقلاب از ۵۵ به ۷۶ سال افزایش یافته است
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در مراسم هفدهمین سالروز گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان با اشاره به افزایش امید به زندگی در میان مردم، اظهارداشت: به برکت انقلاب اسلامی امید به زندگی از ۵۵ سال به ۷۶.۲ سال تغییر یافته است. این افزایش ۲۱ ساله امید به زندگی دستاورد بزرگی است.
زاهدی وفا خاطرنشان کرد: این افزایش سن امید تکالیفی را برای مجریان سیاستمداران و قانونگذاران ایجاب می‌کند که وقتی سن متوسط افزایش پیدا می‌کند باید خدمات درمانی و بهداشتی افزایش یابد.

 ایران 
 تأکید رئیس جمهور بر تقویت معیشت بازنشستگان
رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ضمن گرامیداشت روز تکریم بازنشستگان، از اراده جدی دولت برای حمایت و تقویت معیشت بازنشستگان کشور خبر داد. رئیس جمهور با بیان اینکه دولت با رعایت عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها خود را مکلف به اجرای عدالت می‌داند، گفت: چنان که پیش از این هم بارها اعلام شده، دولت به طور کامل در جریان مسائل اقتصادی جامعه و معیشت اقشار مختلف از جمله بازنشستگان قرار دارد و توجه به این مسأله حیاتی و تلاش برای بهبود آن، لحظه‌ای از اولویت‌های اینجانب خارج نشده است.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه بررسی موضوع حقوق بازنشستگان در مسیرهای کارشناسی قرار دارد، بخش‌های مرتبط با این موضوع را مکلف کرد که هر چه سریع‌تر تصمیمات مؤثر و منطبق با قانون و به نفع معیشت بازنشستگان، در مسیر ابلاغ و اجرا قرار گیرد.
 تفاهم‌نامه ساخت ۵۵۰ هزار نیروگاه خورشیدی مقیاس کوچک امضا شد
روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور، تفاهمنامه همکاری اجرای طرح توانمندسازی اقشار کم‌برخوردار از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی به امضا رسید که مطابق آن طی ۵ سال ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی در کشور ساخته می‌شود. مطابق این تفاهمنامه همکاری، این طرح از سوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، وزارت نیرو، بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی و باهدف توانمندسازی اقشار کم‌برخوردار اجرا می‌شود و در سال نخست، ۱۱۰ هزار از این واحدهای نیروگاه خورشیدی ساخته خواهد شد.
مخبر در این مراسم طرح توانمندسازی اقشار کم برخوردار از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی را طرحی مؤثر در راستای خدمت‌رسانی به جامعه برشمرد و اظهارکرد: یکی از ویژگی‌های اجرای این برنامه توانمندسازی و کمک به اقشار کم برخوردار جامعه بوده که همواره دغدغه مسئولان نظام و کشور است.
«السودانی» کلید پایان بن‌بست سیاسی در عراق
یک هفته بعد از انتشار اسامی ۵ نفر به‌عنوان کاندیداهای احراز پست نخست‌وزیری عراق و انصراف یکی پس از دیگری این کاندیداها که قاسم الاعرجی آخرین آنها بود، چهارچوب هماهنگی شیعیان، محمد شیاع السودانی را به‌عنوان نامزد مورد توافق این گروه برای جانشینی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر فعلی این کشور معرفی کرد. محمد شیاع السودانی متولد ۱۹۷۰ در شهر بغداد است. او سابقه کار وزارتی در دو دولت نوری المالکی و حیدر العبادی را دارد و در دوره مالکی وزیر حقوق بشر بود و در دوره حیدر العبادی نیز وزیر کار و وزیر صنایع بوده است.
وی همچنین سابقه استانداری استان میسان را هم در کارنامه خود دارد. السودانی برای رسیدن به پست نخست‌وزیری عراق باید رأی اعتماد پارلمان را نیز دریافت کند. هرچند که با توجه به توافق احزاب و گروه‌های حاضر در کمیته هماهنگی شیعیان عراق به نظر نمی‌رسد راه دشواری در این خصوص داشته باشد.

 جمهوری‌اسلامی
 مخالفت مردم عربستان، امارات و بحرین با عادی‌سازی روابط با اسرائیل
نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که اکثر مردم عربستان، امارات و بحرین مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.
“عریب الرنتاوی” رئیس مرکز مطالعات سیاسی قدس در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین گفت که نظرسنجی جدید انجام شده توسط «مرکز واشنگتن» نشان می‌دهد که فقط ۲۰ درصد سعودی‌ها و ۱۹ درصد اماراتی‌ها موافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.
الرنتاوی در این خصوص گفت: در بحرین شمار مخالفان با توافق عادی سازی روابط بین بحرین و اسرائیل موسوم به توافق ابراهیم به ۷۱ درصد رسیده است و فقط ۲۵ درصد بحرینی‌ها موافق عادی سازی هستند. در عربستان نیز فقط ۲۰ درصد سعودی‌ها موافق عادی سازی و ۷۶ درصد آن‌ها مخالف این روند هستند.
در امارات نیز که بیشترین رغبت را به عادی سازی دارد و آغازگر این روند بوده است، فقط ۱۹ درصد مردم این کشور موافق عادی سازی بوده و سه چهارم اماراتی‌ها با آن مخالف هستند.
 تردید آمریکا نسبت به سفر نانسی پلوسی به تایوان
دولت آمریکا در برابر تهدید دولت چین نسبت به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، دچار تردید شده است. دولت چین با این سفر مخالفت کرده و گفته تایوان، بخشی از کشور چین است و دولت مستقلی نیست. نانسی پلوسی قرار است چند هفته دیگر به تایوان سفر کند ولی با توجه به تهدید دولت چین، ممکن است از انجام این سفر منصرف شود. چین در برابر این سفر، متوسل به تهدید نظامی شده است.

 وطن امروز 
 استراتژی رهبر معظم انقلاب بی‌اثر کردن تحریم‌هاست
مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در نشست تخصصی مبنا گفت: نباید از تهدیدها ترسید، برای همین مقام معظم رهبری فرمودند دوره بزن در رو تمام شده است. محمدجواد لاریجانی با اشاره به اقدام رهبر انقلاب معظم در القاء تصاویر واقع‌بینانه، گفت: مثلا در تحریم که یک تجاوز آشکار است استراتژی مقام معظم رهبری این است که تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم و ایشان در پرده‌برداری از وضعیت و شرایط روز بسیار تاثیرگذار هستند.
سفر قریب‌الوقوع امیرعبداللهیان به کویت
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت خبر داد قرار است وزیر امور خارجه کشورمان طی هفته‌های آینده عازم کویت شود. محمد ایرانی به روزنامه الرأی کویت گفت: تعیین بدر عبدالله المنیخ به عنوان سفیر کویت در ایران، یک امر طبیعی درباره استحکام روابط دوجانبه بین ایران و کویت بویژه در زمینه سیاسی است.
سفیر ایران با بیان اینکه روابط ۲ کشور بهتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: حضور سفیر کویت در ایران، فرصت مغتنمی برای توسعه روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها به صورت سریع‌تر است؛ به نحوی که در راستای منفعت ۲ کشور باشد.

 جوان 
 بدنه قایق های تندرو سپاه رادار گریز شد
دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه با اعلام اینکه حجم و کیفیت حضور ما در منطقه باعث شده است تا دشمن از خلیج فارس متواری شود، از رادار گریز شدن بدنه‌های قایق های این نیرو خبر داد که سعی شده است از تولیدات ساخت داخل استفاده شود. فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره الحاق های صورت گرفته در این نیرو هم گفت: طی حدود ۳ سال گذشته ۸ مورد الحاق داشته ایم که عموما از تجهیزات داخلی بوده و در اختیار رزمندگان قرار گرفته است و به فضل الهی بازهم در آینده شاهد چنین اتفاقات مبارک خواهیم بود.

 خراسان 
 برخورد ماموران عربستان با ایرانی‌ها بهتر شده است
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این‌که حج امسال کم‌مساله بود، از سرنوشت نامعلوم عمره سخن گفت و برخورد ماموران سعودی با حجاج، از جمله ایرانی‌ها را به نسبت گذشته، ‌«بهتر» ارزیابی کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب درباره رفتار ماموران سعودی با زائران ایرانی، اظهار کرد: عربستان در حرکتی جدید دنبال جذب تعداد زیادی گردشگر است و از برنامه‌های حج و عمره هم به‌عنوان گردشگری مذهبی یاد می‌کند؛ لذا نیاز است برخوردهای ماموران مناسب‌تر باشد. نواب اضافه کرد: البته تا حفظ کرامت زائر فاصله زیاد است و گاهی اوقات هم با زائران خوب و متین برخورد نمی‌شود، ‌ اما در مجموع نسبت به گذشته بهتر شده است.
 انقلابی و ضد انقلاب به روایت قالیباف
رئیس مجلس شورای اسلامی در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که امروزه همه ما شکل هم شدیم اما هیچ کدام شکل انقلاب نیستیم، اظهارکرد: انقلابی با حرف‌های مفت و تند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب با سوپرانقلابی‌ها، انقلابی نمی‌شود؛ امروز هر کسی کارآمدی دین را در جامعه به اثبات برساند، انقلابی است؛ یعنی به جوان امروز نشان دهد نظریه اسلام سیاسی امام می‌تواند زندگی مردم را هم در بعد معنوی و هم مادی اداره کند؛ چنین رفتاری بیانگر انقلابی بودن است و هرکسی غیر از این رفتار کند ضدانقلاب بوده و در مسیر انقلاب حرکت نکرده است.
 فرار خیلی رو به جلو !
حسین مرعشی در مصاحبه اخیر خود با ادبیات بی سابقه‌ای به انتقاد از وضعیت موجود پرداخته و با بیان این که وضعیت اسفناکی در انتظار ایران است، بیان می کند که باید به داد جمهوری اسلامی رسید.
دبیر کل سازندگی در حالی این اظهارات خود را مطرح می کند و معتقد است که مشکلات فعلی را باید دولت فعلی پاسخ دهد و ربطی به دولت گذشته ندارد که پیش از این درباره روند فعالیت و اقدامات دولت تدبیر و امید چنین موضع گیری هایی نداشته و حتی در قبال سوء مدیریت‌های وزارت صمتِ وقت اعلام کرده بود که باید مجسمه نعمت زاده را از طلا بسازیم و در میادین نصب کنیم! به نظر می رسد این سخنان حسین مرعشی فرار رو به جلوی او از حال و روز امروز جریان سازندگی در کشور است.

 مردم سالاری 
 دادگاه متروپل هفته آینده برگزار می‌شود
رئیس کل دادگستری استان خوزستان از تعیین وقت رسیدگی به پرونده حادثه متروپل در هفته آینده خبر داد. دهقانی درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه متروپل اظهار کرد: به محض وصول پرونده به دادگستری شهرستان مرکز استان جهت رسیدگی به شعبه ویژه کیفری ۲ ارجاع شد. رئیس کل دادگستری خوزستان تصریح کرد: وقت رسیدگی برای هفته آینده تعیین شده است که پس از دادرسی قانونی با رعایت مقررات و تشریفات رسیدگی در اسرع وقت و حداقل زمان ممکن رای مقتضی و متناسب در این زمینه صادر خواهد شد. وی در مورد تعداد افراد بازداشت شده در ارتباط با این حادثه گفت: در این خصوص در حال حاضر ۲۱ نفر بازداشت هستند.

 آرمان ملی 
 ضرب الاجل وزیر کشور به استانداران
وحیدی در نشست مشترک با استانداران سراسر کشور، به استانداران دستور داد به فوریت و با برنامه‌ریزی جامع و عملیاتی، تا پایان شهریور ماه به جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر اقدام کنند. وی افزود: در شرایط کنونی یکی از چالش‌های مهم مدیریت شهری مساله معتادان متجاهر است که اثر نامطلوب بر چهره عمومی شهر دارد.
رئیس شورای امنیت کشور تصریح کرد: باید با تمام ظرفیت‌های ملی و استانی مساله حضور معتادان متجاهر در سطح شهر مدیریت شود و در این خصوص استانداران باید ورود جدی داشته باشند. وحیدی یادآور شد: واقعیت این است که معتادان متجاهر امنیت عمومی شهرها را به خطر می‌اندازند و برای همین لازم است با رویکرد جهادی این مساله هر چه سریع‌تر برطرف شود.
اگر عدل و انصافی باشد حمید نوری تبرئه می‌شود
رئیس قوه قضائیه با اشاره به محکومیت حمید نوری به حبس ابد با حکم یک دادگاه در سوئد گفت: اگر مختصر عدل و انصافی در صادرکنندگان حکم علیه این تبعه ایرانی وجود داشته باشد، در مرحله بعدی، حکم به تبرئه او خواهند داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای به مرکز توسعه حل اختلاف و دادگاه‌های خانواده نیز دستور داد که نسبت به مقوله تحکیم خانواده عنایت ویژه‌تری داشته باشند و در دعاوی خانوادگی و مسائل مربوط به نفقه، مهریه و غیره به نحوی رسیدگی و صدور حکم کنند که خروجی این فرآیند منجر به استحکام خانواده‌ها و اجتناب و جلوگیری از گسست آنها شود.

 قدس 
 صادرات نفت ایران فراتر از یک میلیون بشکه
یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته از عبور صادرات نفت ایران از یک میلیون بشکه در روز خبر داد. مصباحی مقدم افزود: به موجب تفاهم با روسیه قرار است در بخش بالادستی نفت و گاز ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود و به ‌طور قطع ضمن ایجاد اشتغال‌زایی فعال، اثر بسیار گسترده‌ای هم در اقتصاد کشور خواهد داشت.
 بایدن در قبال ایران همان ترامپ است
روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی به قلم «ادوارد وانگ» خبرنگار کهنه‌کار این رسانه دموکرات‌ها در آمریکا، سیاست خارجی جو بایدن را شبیه سیاست خارجی دونالد ترامپ جمهوری‌خواه خوانده است.
به نوشته او «در مورد حادترین موضوع خاورمیانه، ایران و برنامه هسته‌ای آن، آقای بایدن در حال مذاکره با تهران برای بازگشت به توافق هسته‌ای دوران اوباماست که آقای ترامپ آن را برچید و منجر به تسریع غنی‌سازی ایران شد اما مذاکرات به بن‌بست رسیده و بایدن گفته است به یکی از اقدام‌های اصلی ترامپ علیه ایران یعنی معرفی سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی پایبند خواهد بود با وجود اینکه این کار مانعی برای توافق جدید است».

 اعتماد
 لایحه «معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک» به مجلس ارسال شد
لایحه «معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک با امضای رییس‌جمهور، جهت سیر مراحل قانونی، به مجلس ارسال شد. هیات وزیران در جلسه مورخ ۲۲ تیر ۱۴۰۱، با پیشنهاد وزارت دادگستری مبنی بر لایحه «معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک» مشتمل بر ۲۲ ماده موافقت کرد. لزوم استقرار روشمند همکاری‌های قضایی بین دولت‌های طرف معاهده و آثار مثبت ناشی از اتخاذ تدابیر و ایجاد بسترهای مناسب قانونی برای اتباع دو دولت و در راستای زمینه‌سازی برای گسترش مناسبات دو کشور و ارتقای سطح همکاری دو جانبه و تحکیم مناسبات میان آنها، از دلایل موافقت دولت با لایحه یاد شده است.

 ابتکار
 امیرعبداللهیان برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس می رود
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه قرار است امروز (۴ مرداد) در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شرکت کند و پاسخگوی سئوالات نمایندگان باشد.
بشیری درباره موضوع سوال تعدادی از وکلای ملت از وزیر خارجه گفت: موضوع یکی از سوالات ما از آقای امیرعبداللهیان که قرار است برای پاسخگویی به آن به کمیسیون امنیت ملی بیایند، مسئله مهم دیپلماسی اقتصادی است. نماینده مردم پاکدشت ادامه داد: در دوره فعلی اقداماتی برای دیپلماسی اقتصادی انجام شده و برخی افراد از ارتباطات‌شان استفاده کرده و با چند کشور کار اقتصادی انجام داده‌اند ولی ما می‌خواهیم که در این زمینه اقدامات با برنامه مشخص و نقشه راه انجام شود.

 اطلاعات 
 ایران با هر راهکار نظامی درهرکشوری مخالف است
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه:
مکرون دیدگاه‌هایی درباره روند مذاکرات دارد که می‌تواند برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف اصلی مذاکرات رفع تحریم ها کمک کننده باشد .
ایران در مذاکرات هسته ای نه احساسی عمل می‌کند و نه شتابزده و منافع کشور و ملت را قربانی روند شتابزدگی نمی‌کند.
اگر آمریکایی‌ها به اندازه ایران سازنده و با حسن نیت عمل کنند و به ابتکارات مثبت ما واکنش مناسب و مثبت نشان دهند به توافق نزدیکیم.
دولت واشنگتن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.
برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط با سوئد نداریم.
سیاست اصولی ما این است که روابط را با کشورهای عربی و اسلامی منطقه توسعه دهد و اردن هم از جمله همین کشورهاست. ما اتهامات مبنی بر مداخله در امور داخلی کشورهای عربی را رد می‌کنیم.
لازم است مدیرکل آژانس رویکرد سازنده و تعاملی داشته باشد. ایشان را دعوت می‌کنیم به رعایت اصل بی طرفی و انصاف و اجتناب از اظهاراتی که با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد.
موضع ایران در ارتباط با جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها توسط وزیر امور خارجه بیان شده است . ایران با هرگونه راهکار نظامی و جنگی در هر کشوری مخالف است و تاکید داردکه اختلافات باید از طریق حل و فصل سیاسی حل شود.
این زمینه فراهم است که نشست بعدی ایران و عربستان را در سطح رسمی و سیاسی در بغداد داشته باشیم و گام ملموس و بزرگ برای ارتقا و از سرگیری مناسبات دو کشور برداشته شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
مرزبانی از سرحدات ایران اسلامی مصداق جهاد است
فارس/ آیت الله حسینی خراسانی در بازدید از نوار مرزی کشورمان در آذربایجان‌غربی و دیدار با مرزبانان غیور کشور اظهار داشت: حافظان سرحدات کشور اسلامی و مرزبانان غیور کشور اسلامی ایران در حقیقت حافظان عزت شرف و امنیت ملت اند و مرزبانی در کنار جهاد و از سنخ جهاد محسوب می‌شود و در اسلام دارای فضیلت بسیار است. عضو جامعه مدرسین همچنین گفت: اگر بعضی نسبت به کشور ایران خواب های آشفته می‌بینند مربوط به دوران حقارت رژیم پهلوی و شاهان قاجار بود اما در ایران قهرمانی که تحت زعامت ولایت فقیه و رهبری مقتدر و حکیم همچون رهبر عزیز انقلاب مدیریت می‌شود این خواب های آشفته هیچگاه تعبیر نخواهد شد ،وقتی نظام جمهوری اسلامی آمریکا را در عرصه بین المللی به چالش جدی کشیده است حساب دیگران روشن است.

ماه محرم فرصت مناسبی برای تقویت پیوند نسل جوان با مساجد و هیئات است
شبستان/ آیت الله فقیهی با اشاره به این که در آستانه ماه عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) قرار داریم، گفت: ماه محرم و صفر در کنار برکات بسیاری که با خود به همراه دارد و به تعبیر حضرت امام (ره) ما هر چه داریم از محرم و صفر است، در عین حال فرصت بسیار خوب و مغتنمی است برای این که نسل جوان را هر چه بیشتر و بهتر با مساجد و هیئات مرتبط کرده و این پیوند را تقویت نماییم.عضو جامعه مدرسین همچنین با اشاره به نگرانی های عده‌ای مبنی بر این که مساجد در ایام عادی سال تا حدودی از حضور نسل جوان خالی شده و باید برای این موضوع چاره ای اندیشید، افزود: البته این نگرانی و دغدغه کاملاً بجاست و ما باید با نگاه کارشناسانه به تحلیل و بررسی آن بپردازیم، اما در عین حال باید مراقب یک نکته مهم بود و آن هم این که در این گونه قضایا، دچار سیاه نمایی نشده و این طور جلوه دهیم که جوانان از دین و معنویت فاصله گرفته اند.

رفتار غرب شایسته سیاست نیست
ایسنا/ رئیس جمهور ترکیه ضمن انتقاد از عملکرد رهبران غربی، از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود دفاع و اعلام کرد رفتار رهبران غربی در قبال روسیه شایسته سیاست نیست.رجب طیب اردوغان تاکید کرد که اقدامات رهبران غرب باعث بهتر جلوه دادن آن‌ها نمی‌شود.وی با اشاره به تحولات اوکراین گفت که مذاکرات برای دستیابی به توافق جهت انتقال غلات اوکراین به جهان از مدت‌ها قبل آغاز شد و اکنون منتظر اجرای عملی مفاد توافقنامه صادرات غلات اوکراین از سوی همه طرف‌ها پس از امضای آن است.اردوغان هشدار داد:شکست در این زمینه همه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین درباره دستاوردهای سفر اخیرش به تهران گفت آنکارا خرید نفت و گاز از ایران را افزایش خواهد داد. وی با بیان اینکه در سفر به تهران «هشت توافق‌نامه مهم میان ایران و ترکیه امضا شده» افزود: همکاری دوجانبه و تجاری ما با ایران ادامه خواهد داشت.

نصرالله: همه اهداف اسرائیل در خشکی و دریا در تیررس موشک‌های مقاومت است
تسنیم/ دبیرکل حزب‌الله با تأکید بر معادلاتی که اخیراً در پرونده مناقشه مرزی با رژیم صهیونیستی ترسیم کرده است، اظهار داشت که هیچ هدفی برای اسرائیل در خشکی و دریا نیست که در تیررس موشک‌های حزب‌الله نباشد. سید حسن نصرالله، ادامه داد: بازدارندگی ما از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۵ آغاز شد و در آن زمان دشمن مجبور به عقب‌نشینی از مناطق زیادی شد که اشغال کرده بود. اولین بازدارندگی ما دستاورد همه جنبش‌های مقاومت بود که عملیات‌های استشهادی انجام دادند و لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها در آن مرحله شرکت کردند. دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد: در نتیجه در جنگ دشمن متوجه شد که رویارویی با مقاومت خطرناک و بزرگ است و اکنون قدرت مقاومت بیش از رویارویی در مرزهاست. از زمان جنگ جولای تا امروز دشمن اسرائیلی متوجه شده است که هر اقدامی علیه لبنان با پاسخ مواجه خواهد شد.

واکسن های ایرانی برای زائران اربعین مورد قبول عراق است
مهر/ وزیر بهداشت گفت: مقامات عراقی، همه واکسن‌های ایرانی را برای پذیرش زائران اربعین قبول دارند. عین‌اللهی، در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود کشور عراق برای پذیرش زائران اربعین، فقط واکسن‌های خارجی را قبول دارد، افزود: من سه هفته قبل در عراق بودم و جلساتی نیز در همین خصوص داشتیم. مسئولان عراقی، همه واکسن‌های ایرانی را قبول دارند. وی ادامه داد: زائران اربعین باید حتماً دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.عین اللهی با اشاره به راهپیمایی اربعین از هموطنان خواست که سعی کنند راهپیمایی را در شب انجام دهند. چرا که ممکن است گرما زده شوند و افرادی هم که بیماری قلبی و…، دارند؛ از راهپیمایی اربعین منصرف شوند.

تخریب یک شهرک غیرقانونی با ۲۶ ویلای لوکس در چهارباغ
مهر/ رئیس کل دادگستری استان البرز از تخریب یک شهرک غیرقانونی با ۲۶ ویلای لوکس غیرمجاز در چهارباغ خبر داد که مالک آن به جای ایجاد مجتمع اقامتی، اقدام به تفکیک قطعات و احداث ویلا کرده بود.حسین فاضلی هریکندی با اشاره به اجرای حکم قضائی که امروز صبح در چهارباغ انجام و ۲۶ ویلای لوکس در یک شهرک غیرمجاز تخریب شد، اظهار کرد: اجرای حکم امروز پیامی قاطع و روشن در خصوص مقابله با هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز است و دستگاه قضائی در هر مرحله از اقدامات غیرقانونی با آن مقابله می‌کند.

عزم دستگاه دیپلماسی رفع هرگونه مانع در خدمت‌رسانی به ایرانیان خارج است
ایرنا/ وزیر امور خارجه در نشست مشترک رئیس و اعضای فراکسیون ایرانیان خارج از کشور مجلس، بر عزم دستگاه دیپلماسی برای رفع هرگونه مانع بر سر راه خدمت‌رسانی به ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد. امیرعبداللهیان با برشمردن بخشی از اقدامات دبیرخانه شورای عالی ایرانیان در حوزه شناسایی و تدوین نظام مسائل ایرانیان به منظور ارائه به کارگروه‌های تخصصی شورای عالی با هدف چاره اندیشی و تسهیل مشارکت ایرانیان مقیم خارج از کشور در توسعه و شکوفایی کشور، تشکیل شورای مشورتی و بررسی عرصه‌های جدید مشارکت ایرانیان در امور اجتماعی کشور، ضرورت حمایت‌های حقوقی همه جانبه از ایرانیان را مورد تاکید قرار داد و بر عزم دستگاه دیپلماسی جهت رفع هرگونه مانع بر سر راه خدمت‌رسانی به ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد.

روایت بانک جهانی از افزایش ضریب جینی برای ۵ سال متوالی در دولت گذشته
ایرنا/ آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد با روی کار آمدن دولت گذشته شکاف درآمدی در ایران رشد شدیدی داشته و ضریب جینی در ۵ سال متوالی روند صعودی طی کرده است.ضریب جینی ارقامی بین ۰ تا ۱۰۰ را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد. به عبارت بهتر، اگر همه افراد جامعه به اندازه هم درآمد داشته باشند، ضریب جینی معادل صفر و اگر تمام درآمدها تنها به یک نفر برسد، ضریب جینی ۱۰۰ است که این بدترین حالت ممکن خواهد بود.بررسی آمار بانک جهانی از روند تغییرات ضریب جینی در ایران نشان می‌دهد طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ که مصادف با فعالیت دولت گذشته بوده است ضریب جینی در ایران رشد داشته است که این امر به معنای افزایش شکاف درآمدی در ایران طی سال‌های مدیریت دولت گذشته بر کشور است.

نمایندگان مجلس ۳ عضو حقوقدان شورای نگهبان را انتخاب کردند
فارس/ نمایندگان مجلس شورای اسلامی از میان ۶ نفر حقوقدان معرفی شده توسط رئیس قوه قضاییه، عباسعلی کدخدایی، سیامک ره پیک و خیرالله پروین را به عنوان ۳ عضو حقوقدان جدید شورای نگهبان انتخاب کردند. تعداد آرای این افراد از مجموع ۲۵۴ رأی به شرح زیر است: عباسعلی کدخدایی: ۱۸۲ رأی خیرالله پروین: ۱۴۹ رأی سیامک ره پیک: ۱۱۶ رأی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *