خبر روز ۱۴۰۱/۰۵/۰۳

**فرمانده ‌کل سپاه: به‌دنبال پیشرفته‌ترین سلاح‌ها هستیم اما تکیه‌مان به خداست** جزئیات جدید از عملیات دستگیری جاسوسان موساد در ایران: افراد این شبکه ماه‌ها برای اجرای عملیات در یکی از کشورهای آفریقایی آموزش دیده بودند دستگیری این شبکه در حالی رخ داد که تنها چند ساعت به اجرای مرحله نهایی عملیات تروریستی زمان باقی مانده بود** آیت الله مروی: مجمع نمایندگان طلاب بازوی پر توان حوزه علمیه است** آیت الله علیدوست: در دوران «حدیث سوزی» مدرن قرار داریم** آیت الله طبسی: از بیان مطالب دروغین و تحریف آمیز در روضه ها اجتناب شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
۸ سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند
سفرای جدید ایران در ۶کشور و دو نمایندگی سازمان ملل منصوب شدند و پیش از عزیمت به محل ماموریت با رئیس جمهور دیدار کردند.
بر این اساس سعید ایروانی معاون پیشین دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به عنوان سفیر دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک جایگزین تخت‌روانچی شد.
بر‌اساس این گزارش، افراد زیر به ترتیب به عنوان سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور مشغول به کار خواهند شد. محمود ادیب به‌عنوان سفیر ایران در گرجستان،ایرج الهی به‌عنوان سفیر ایران در هند، مجتبی امانی به‌عنوان سفیر ایران در لبنان، قافله‌باشی به‌عنوان سفیر ایران در چک،غریبی به‌عنوان سفیر ایران در لهستان، ساداتی به‌عنوان سفیر ایران در سیرالئون و بحرینی به‌عنوان نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو.

 همشهری 
 جزئیات جدید از عملیات دستگیری جاسوسان موساد در ایران
روز گذشته وزارت اطلاعات اعلام کرد: شبکه‌ای از عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی که برای انجام عملیات تروریستی به کشور اعزام شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان ارواحنا فداه شناسایی و کلیه‌ عناصر عملیاتی بازداشت شدند. شبکه فوق از ماه‌ها قبل با هدایت سرپل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی از طریق اقلیم کردستان عراق وارد ایران شدند و ضمن شناسایی یکی از مراکز حساس کشور در استان اصفهان، قصد داشتند نسبت به انفجار آن اقدام کنند. عناصر عملیاتی این شبکه، ماه‌ها برای اجرای این عملیات در یکی از کشورهای آفریقایی تحت آموزش بوده‌ و چندین نوبت نیز عملیات مورد نظر را به‌صورت شبیه‌سازی شده اجرا کردند. دستگیری اعضای عملیاتی این شبکه پیچیده در حالی انجام شد که حتی مواد منفجره شدیدالانفجار نیز از سوی این گروه در محل مورد نظر کار گذاشته شده و تنها چند ساعت به اجرای مرحله نهایی عملیات تروریستی آنها زمان باقی بود.

 کیهان 
 کسب درآمد از «معاملات فردایی» مشروع نیست
دفتر رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتائی در مورد حکم شرعی معاملات فردایی ارز و طلا اعلام کرد که کسب درآمد بر اساس پیش‌بینی نوسانات قیمت ارز و سکه و طلا و مانند آنها، مشروع نیست.
یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر برای اقتصاد کشور و به طور ویژه برای بازار ارز مسئله‌ساز شده، افزایش معاملات فردایی بوده است. این معاملات که بیشتر در اتاق‌های معاملات مجازی انجام می‌شود، علاوه‌بر قیمت‌سازی‌های کاذب و دامن ‌زدن به نوسانات نرخ ارز، از نظر شرعی نیز محل اشکال است.
باید توجه داشت که در معاملات فردایی ارز، سکه و طلا اساساً ارز یا سکه خریدوفروش نمی‌شود بلکه تغییرات قیمت را پیش‌بینی می‌کنند و بر اساس آن قیمت فردایی ارز و سکه پیش‌بینی می‌شود و تفاوت قیمت امروزوفردا بین طرفین جابه‌جا می‌شود. همچنین تحویل فیزیکی ارز و سکه نیز اساساً موضوعیتی ندارد.
با توجه به این مسائل، از دفتر رهبر معظم انقلاب سؤال شده که آیا معاملات فردایی سکه، طلا و ارز به لحاظ شرعی قمار و اکل مال به باطل محسوب می‌شوند؟ همچنین حکم شرعی سودی که در این بازار به دست می‌آید چیست؟
دفتر رهبری در پاسخ به این سؤال اعلام کرده است: «به‌طورکلی اگر کسب درآمد صرفاً بر اساس پیش‌بینی نوسانات قیمت ارز، سکه، طلا و مانند آنها باشد و خریدوفروش ارز و با چیزهای دیگر صورت نگیرد، مشروع نیست».

 ۸۳۶ میلیون دلار صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در سه‌ماهه اول سال‌جاری
صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در سه ماهه اول سال‌جاری صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۸۳۶ میلیون دلار رسیده، گفت: این وزارتخانه با همکاری سایر وزارتخانه‌ها پیگیر توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و محصولات دانش‌بنیان است.
 اتمام نخستین دور سفرهای استانی تا ۲ هفته آینده
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت که با انجام دو سفر طی دو هفته آینده گزارش مطلوبی را از یک‌سالگی دولت ارائه می‌کنیم.
سید صولت مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره یک‌سالگی دولت، گفت: دو هفته آینده دور نخست سفرهای استانی دولت سیزدهم با سفر به همدان و کرمان پایان می‌یابد و با اتمام یک‌سالگی دولت و پایان ٣١ سفر استانی عملی‌شدن مصوبات را پیگیری می‌کنیم. وی افزود: اکنون نظارت میدانی بر اجرای مصوبات را پیگیر هستیم و امیدواریم در یک‌سالگی دولت گزارش مطلوبی را ارائه دهیم.

 ایران 
 دستگاه‌های مسئول، برای رفع مشکلات و موانع تشکیل خانواده تلاش کنند
آیت‌الله رئیسی عصر دیروز در جلسه هیأت دولت با گرامیداشت روز خانواده، توجه به ترویج فرهنگ «تشکیل خانواده» را امری مهم و تسهیل ازدواج جوانان را از اولویت‌های دولت سیزدهم برشمرد و همه دستگاه‌ها را براساس قانون «جمعیت و حمایت از خانواده» ملزم به حمایت جدی از نهاد خانواده و ارائه طرح‌های عملیاتی در این حوزه دانست. رئیس جمهور تأکید کرد: همه دستگاه‌ها علاوه بر ترویج فرهنگ تشکیل خانواده، تلاش خود را برای رفع مشکلات و موانع آن بویژه در حوزه مسکن و اشتغال به کار گیرند.
همچنین رئیس جمهور طی یک پیام مکتوب به وزیر کشور و تماس تلفنی با استاندار فارس، بر بسیج ظرفیت همه دستگاه‌های ملی و محلی برای یافتن ناپدیدشدگان و تسکین آلام داغ‌دیدگان سیل استهبان تأکید کرد.

 جمهوری‌اسلامی 
 پیشنهاد سازمان تامین‌ اجتماعی درباره مستمری‌ بگیران سایر سطوح در دستور کار دولت قرار گرفت
سازمان تامین‌ اجتماعی با انتشار اطلاعیه‌ای در زمینه تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان سایر سطوح و متوسط بگیران صندوق این سازمان، از نظر مساعد دولت درباره افزایش حقوق این دسته بازنشستگان خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است: با نظر مساعد دولت مردمی، پیشنهاد این سازمان درباره سایر سطوح مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی، در دستور کار دولت قرار گرفته و به‌زودی اعلام می‌شود.
پیش از این دولت برخلاف نظر سازمان تامین اجتماعی و هیئت امناء و هیئت مدیره این سازمان که افزایش سی و هشت درصدی را براساس مصوبه شورای عالی کار پیشنهاد داده بودند، مصوبه افزایش ده درصدی حقوق سایر سطوح مستمری بگیران را امضا کرده بود.
 واکنش سفارت روسیه به ادعای سفر «بدل پوتین» به تهران
سفارت روسیه به ادعای رئیس سرویس سازمان اطلاعات نظامی وزارت دفاع اوکراین مبنی براین که هفته گذشته بدل پوتین به تهران سفر کرده بود، واکنش نشان داد.
سفارت روسیه در تهران در کانال‌های شبکه اجتماعی خود نوشت: در ارتباط با اظهارات پوچ سرلشکر بودانوف رئیس سرویس اطلاعات نظامی وزارت دفاع اوکراین مبنی بر اینکه بدل ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ ۱۹ ژوئیه (۲۸تیر) به ایران سفر کرده است، سفارت روسیه در ایران احتمال می‌دهد که این اظهارات می‌توانسته توسط بدل بودانوف صورت گرفته باشد.

 وطن امروز 
 هیچ خط‌دهی‌ای برای خطبای جمعه وجود ندارد
سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با تأکید بر اینکه این شورا هیچ خط‌دهی متمرکز و ملی برای خطبای جمعه ندارد، گفت: ائمه جمعه کاملا اختیار دارند مسائلی را که صلاح می‌دانند در خطبه‌ها مطرح کنند. حجت‌الاسلام علی نوری با بیان اینکه تریبون نماز جمعه جایگاهی برای مطالبه‌گری و حمایت از حقوق مردم است، افزود: در کنار فهرست بلند مجاهدت‌ها و شیرینی‌ها، شاهد حجم تخریب‌ها در فضای مجازی هستیم که کام جامعه را تلخ می‌کند.
 واکنش خاندوزی به عبور سود بین‌بانکی از ۲۱ درصد
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره عبور سود بین‌بانکی از ۲۱ درصد و رسیدن آن به ۲۱.۳۱ درصد، اظهار کرد: سیاست تیم اقتصادی مبنی بر باقی ماندن سود بین‌بانکی در محدوده ۲۰ درصد تغییر نکرده و برای حل این مساله در جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری خواهد شد.
خاندوزی افزود: یکی از برنامه‌های جدی در دولت سیزدهم رفع نیازهای خرد مردم با پرداخت تسهیلات قرص‌الحسنه است و وزارت اقتصاد سال گذشته با همکاری شبکه بانکی، سرمایه بانک مهر ایران را افزایش داد و برای بار دوم نیز قبل از پایان سال جاری سرمایه این بانک افزایش می‌یابد تا قدرت تسهیلات‌دهی برای رفع نیازهای خرد مردم افزایش یابد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پایین‌ترین تسهیلات معوق یا غیرجاری را دارد که در طول فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۸۰ درصد منابع بانک مهر افزایش پیدا کرده و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی این بانک داده شده است.

 جوان 
 به‌دنبال پیشرفته‌ترین سلاح‌ها هستیم اما تکیه‌مان به خداست
سردار سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه در آیین تجلیل از برگزیدگان دوازدهمین جشنواره مالک اشتر سپاه، با بیان اینکه دشمن با حماقت‌های خود ره به جایی نخواهد برد، افزود: آن‌ها یک نفر را با دست‌های خودشان به وسعت یک ملت بزرگ می‌کنند، او شهید می‌شود، اما همه مردم ما قوی می‌شوند. چه افتخاری بالاتر از اینکه یک پاسدار هدف محوری امریکاست و وقتی زمین می‌افتد، دشمن از شهادت این پاسدار احساس می‌کند جهان را تصرف کرده است. البته که این عظمت دشمن نیست، بلکه عظمت آن پاسدار است. وی تصریح کرد: در جنگ، سلاح مؤثر است. ما به دنبال تولید و در اختیار گرفتن پیشرفته‌ترین سلاح‌ها هستیم،، اما به آن‌ها تکیه نمی‌کنیم و از سلاح معجزه نمی‌خواهیم. بلکه به خدا تکیه می‌کنیم. این رمز پیروزی ماست.

 خراسان 
 همه اعراب خواهان روابط خوب با ایران هستند
پادشاه اردن با اشاره به این که منطقه نیاز به تنش و درگیری ندارد، گفت که کشورش و تمام کشورهای عربی خواهان روابط خوب با ایران هستند و معتقد است که گفت وگو تنها راه حل اختلافات است.ملک عبدا… دوم، در گفت وگو با روزنامه الرای در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات وی درباره تشکیل ناتوی عربی و تحلیل‌های منتشر شده در رسانه ها گفت: اردن تنها با ائتلاف های امت عربی و منافع و قضایای آن بوده و هست. پادشاه اردن در ادامه اظهار کرد: ما بر این باوریم که گفت وگو تنها راه حل اختلافات است اما من همانند همیشه و در مناسبات متعدد تاکید کردم که ایران در امور برخی کشورهای عربی دخالت می کند و ما امروز در مرزهایمان به طور منظم با حمله هایی از سوی برخی شبه نظامیان مرتبط با ایران مواجه هستیم بنابراین امیدواریم که تغییراتی در رفتار ایران شاهد باشیم و این امر باید در واقعیت محقق شود زیرا منافعی برای تمام کشورهای منطقه از جمله ایران و مردم این کشور به همراه دارد.
 اشتری در پنج مورد با رأفت اسلامی مواجه شده است
دادگستری استان تهران در اطلاعیه‌ای درباره محکومیت وحید اشتری اعلام کرد که او حداقل در پنج مورد از موارد مشابه با رأفت اسلامی مواجه شده است اما از فرصت‌های ارائه شده در جهت اصلاح رفتار خود استفاده نکرده و به اتهام‌زنی بی‌اساس به افراد مختلف ادامه داده است. آن طور که به اشتباه از سوی وی عنوان شده دادنامه صادر شده صرفا مربوط به یکی از پرونده های متهم نیز نیست.
 مداح آذربایجانی توسط رژیم صهیونیستی ربوده شد
مداح اهل‌ بیت(ع) «وقار رسول» به دلیل برنامه‌ریزی برای اجرای سرود ‎سلام فرمانده در کشور آذربایجان از پنج روز پیش به دست نیروهای امنیتی ‎رژیم صهیونیستی ربوده شده و تا به امروز خبری از ایشان در دست نیست. گزارش های جنبش حسینیون آذربایجان، حاکی از آن است که در مناطق تالش‌نشین آذربایجان ماموران پلیس در مراسمها کشیک می‌دهند تا مانع اجرای سرود سلام فرمانده شوند!

 رسالت 
 تحریم روسیه دلیل مشکلات اتحادیه اروپاست
میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به اظهارات اخیر «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان علیه روسیه پاسخ داد. شولتز هفته گذشته مدعی شده بود: «پوتین از انرژی به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند، اقدامی که حتی اتحاد جماهیر شوروی نیز در دوران جنگ سرد آن را انجام نداد.» اولیانوف در پیامی توییتری دراین‌باره نوشت: «صدراعظم آلمان روسیه را یک«تأمین‌کننده غیرقابل اتکای گاز» خوانده است. چرا؟ همه مشکلاتی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم‌اکنون با آن مواجه هستند به دلیل سیاست تحریمی خودشان علیه روسیه است.» واکنش این دیپلمات ارشد روسیه در شرایطی صورت گرفته که آلمان به همراه دیگر کشورهای مهم اتحادیه اروپا از آغاز بحران اوکراین، مواضعی مشابه با آمریکا اتخاذ کرده و تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه را در دستور کار قرار داده‌اند.

 مردم سالاری 
 مکرون: احیای توافق هسته‌ای هنوز هم ممکن است
کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوی تلفنی آیت الله رئیسی ‌و امانوئل مکرون روسای جمهور ایران و فرانسه منتشر کرد. کاخ الیزه در این بیانیه اعلام کرد که مکرون در اظهارات خود از پیشرفت نکردن مذاکرات احیای برجام ابراز نا امیدی کرده و گفته است که از نظر او احیای توافق هسته‌ای با ایران هنوز ممکن است.
در ادامه این بیانیه آمده است: مکرون همچنین از رئیس جمهوری ایران خواسته است که برای دستیابی به توافق و بازگشت به اجرای تعهدات ایران ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، «انتخاب روشنی» داشته باشد. رئیس جمهور فرانسه در ادامه گفته که متقاعد شده است چنین نتیجه ای هنوز امکان‌پذیر است، اما باید هرچه زودتر انجام شود. بنابر اعلام کاخ الیزه، امانوئل مکرون در اظهاراتی مداخله‌جویانه نیز خواستار آزادی چهار تبعه فرانسوی بازداشت شده در ایران شده است.

 آرمان ملی 
 برخورد با تخلف‌های حکومتی به تخلف‌های مردمی ارجحیت دارد
رئیس قوه قضائیه گفت: برخورد با تخلف‌های حکومتی به برخورد با تخلف‌های مردمی ارجحیت دارد.حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس یکی از اولویت‌های کاری خود را در صدر قرار دادن پیگیری تخلفات و جرائم ارتکاب یافته از ناحیه دستگاه‌ها و مأموران حاکمیتی دانست. وی گفت: از نظر من به عنوان رئیس قوه قضاییه پیگیری و بررسی تخلف و جرم ارتکابی از ناحیه دستگاه و مأمور حکومتی نسبت به پیگیری و بررسی تخلف و جرم واقع شده از ناحیه فرد عادی و شخص حقیقی در اولویت است و بر همین مبنا وقتی در قضیه تصرفات به اراضی ملی و منابع طبیعی و حریم رودخانه‌ها و سواحل ورود پیدا کردیم، در ابتدای امر دستگاه‌های حکومتی از جمله قوه قضائیه و وزارت نیرو را موظف به اجرای قانون و قلع و قمع مستحدثات غیرقانونی کردیم.

 قدس 
 مبارزه با رانت اولویت اصلی موفقیت کشور
وزیر اطلاعات، در جلسه شورای تأمین استان رشت تأکید کرد: مبارزه با فساد، رانت، قاچاق و ویژه‌خواری از اولویت‌های اصلی رسیدن به موفقیت در مسیر ارائه خدمات صادقانه به مردم محسوب می‌شود. حجت‌الاسلام خطیب افزود: اهتمام دولت به ایجاد ارتباط سنجیده و متکی به مردم، ضمن امیدآفرینی در جامعه، احساس مسئولیت را نیز در بین مردم افزایش می‌دهد.
 مراسم اربعین در امنیت کامل
معاون اول رئیس دولت روز گذشته با حضور در جلسه ستاد مرکزی اربعین با قرارگاه‌های مردمی بسیج بر ضرورت برگزاری این مراسم در امنیت کامل تأکید کرد. مخبر با یادآوری گرمای شدید هوا از دستگاه های ذی‌ربط خواست حمل و نقل و اسکان زائران به نحوی باشد که آسیب ناشی از گرمای هوا به حداقل ممکن کاهش یابد.
 دفتر حفظ آثار رهبر انقلاب از کسی شکایت نکرده
چندی پیش یکی از فعالان شناخته شده رسانه‌ای با انتشار پیامی در فضای مجازی از محکومیت خود در شعبه ۱۰۵۷ کیفری۲ مجتمع قضایی کارکنان دولت خبر داد.
این فعال رسانه‌ای بعدها با انتشار تصاویر حکم دادگاه اعلام کرده بود یکی از عوامل محکومیتش مربوط به شکایت سایت مقام معظم رهبری از وی بابت تمسخر تیتر یک این سایت بوده است.
در واکنش به طرح این مسئله اما یکی از اعضای دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب صبح روز گذشته با انتشار پیامی این خبر را تکذیب کرد. مهدی فضائلی در توییتر نوشت: «دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای هیچ شکایت یا حتی ادعایی در خصوص آنچه این روزها متوجه یک فعال رسانه‌ای شده است نداشته و ندارد». فضائلی در ادامه افزود: مبنا قرار دادن چنین مواردی را برای صدور حکم، نوعی کج‌سلیقگی می‌داند.

 اعتماد 
 دیدار نماینده ویژه ایران در امور افغانستان با وزیر خارجه پاکستان
در آستانه برگزاری نشست بین‌المللی برای افغانستان در تاشکند، کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رییس‌جمهور ایران در امور افغانستان در دیدار با بلاول بوتو، وزیر خارجه پاکستان تاکید کرد که صلح و ثبات در افغانستان پیش‌نیاز اساسی برای ثبات و رفاه بلندمدت در منطقه است. بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه پاکستان، کاظمی‌قمی همچنین خاطرنشان کرد که روابط با پاکستان برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و از نقش «سازنده» پاکستان در افغانستان قدردانی کرد. در ادامه این اطلاعیه آمده است در این دیدار بوتو بار دیگر بر تعهد پاکستان به یک افغانستان صلح‌آمیز و پایدار تاکید کرد و همکاری نزدیک بین پاکستان و ایران در مورد امور مربوط به افغانستان، از جمله مدیریت پناهندگان، امنیت منطقه‌ای و سازوکارهای نهادی را مهم دانست.

 ابتکار 
 حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی سریعا تعیین تکلیف شود
رئیس مجلس گفت: مجلس یازدهم از زمان آغاز به کار، رسیدگی به مطالبات بازنشستگان را در چارچوب وظایف و اختیارات خود در دستور کار قرار داده است.
به گفته قالیباف از مهم‌ترین اقدامات مجلس در این خصوص، تعیین تکلیف وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بود که با پیگیری‌های ویژه مجلس پس از سال‌ها به نتیجه رسید و همچنین در بودجه ۱۴۰۱، قریب به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای استمرار همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری در نظر گرفته شد. رئیس مجلس افزود: ضروری است دولت محترم هر چه سریعتر نسبت به رفع ایراد قانونی و اتخاذ تصمیم لازم برای رفع دغدغه‌های بازنشستگان محترم مبادرت ورزد.

 اطلاعات 
 رشد ۸۴ درصدی درآمد نفتی ایران در سال گذشته
بانک مرکزی میزان درآمد نفتی ایران در سال ۱۴۰۰ را بالغ بر ۳۸ میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار اعلام کرد. طبق گزارش بانک مرکزی، این میزان نسبت به درآمد سال ۱۳۹۹ بیش از ۸۴ درصد افزایش یافته است.
 از موشک و سلاح تا آزادسازی قدس استفاده می کنیم
رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان تأکید کرد که موضع این حزب، استفاده از موشک و سلاح تا آزادسازی قدس شریف است. هاشم صفی الدین تأکید کرد، جنبش حزب الله پس از ۴۰ سال از شکل‌گیری، بسیار قدرتمندتر از گذشته شده و همچنان مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. وی با بیان اینکه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت است، تأکید کرد که حزب الله همچنان بر سر مواضع خود است و مقاومت و استفاده از سلاح و موشک را در دستور کار خود دارد تا قدس شریف آزاد شود.این مسئول حزب الله با اشاره به اینکه لبنان در برابر تهدیدهای خارجی سقوط نخواهد کرد و همچنان وطنی برای مقاومت باقی خواهد ماند، تصریح کرد: لبنان در زمره سازشکاران و کشورهای تسلیم شده نخواهد بود.

 شهروند
 دولت از رانت ۷ هزار میلیارد تومانی در حوزه دارو جلوگیری کرد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت سیزدهم با اجرای طرح دارویار از رانت ۷ هزار میلیارد تومانی که از طریق ارز ترجیحی در حوزه دارو رخ می‌داد، جلوگیری کرد. میرتاج الدینی گفت: اصلاحات اقتصادی از جمله در حوزه دارو توسط دولت آغاز شده و در واقع هدفمند شدن پرداخت ارز ترجیحی در کالاهای اساسی باعث شد که ۵ هزار میلیارد تومان از سودی که برای مواد اولیه دارو از طریق ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب رانت خواران برای قاچاق دارو به سایر کشورها می رفت و باعث فساد اقتصادی در جامعه می شد، جلوگیری شود.
میرتاج الدینی ادامه داد: ۷۰ هزار میلیارد تومان یارانه دارو در بودجه امسال تخصیص یافته که ۱۲ هزار میلیارد تومان آن برای بیمه سلامت بوده و ۵۸ هزار میلیارد تومان نیز سهم هر بیمار برای تهیه دارو است که از طریق یارانه و بیمه ها به دست مردم می رسد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
مجمع نمایندگان طلاب بازوی پر توان حوزه علمیه است
اختصاصی/ آیت الله مروی دردیدار با جمعی از نمایندگان طلاب و ائمه جمعه خراسان ،مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را به عنوان بازوی پر توان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه‌های علمیه معرفی کرد و ابراز داشت: نمایندگان طلاب به خاطر جایگاهی که در میان طلاب برخوردارند، در انتقال مشکلات و دغدغه‌های طلاب به نهادهای عالی حوزوی، نقش به سزایی دارند.عضو جامعه مدرسین درادامه خاطر نشان کرد: اقدامات مختلفی در جهت حل مشکلات طلاب، در شورای عالی حوزه‌های علمیه در دست پیگیری است و تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است، تا علاوه بر بازتاب آن‌ها به مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، شاهد یک گشایش نسبی در وضعیت طلاب باشیم؛ البته تا زمانی که این اقدامات به نتیجه قطعی نرسد، نمی‌توانیم جزئیات آن را اعلام نمائیم.

از بیان مطالب دروغین و تحریف آمیز در روضه ها اجتناب شود
رسا/ آیت الله طبسی در همایش «محرم و فرصت های بی بدیل آگاهی بخش» با اشاره به صحت متون مقاتل گفت: آیا اگر متن با صحت و سقم صد درصدی پیدا نکردیم باید روضه را کنار بگذاریم؟ قطعاً خیر بلکه باید به مباحث تاریخ اعتماد کرد.وی با بیان اینکه علامه مجلسی در بحار الانوار مبحث جزیره خضرا را جداگانه آورده است، افزود: علامه در بحار آورده است که روضه های امام حسین بسیار زیاد است و من تنها بخشی از آنها را آورده ام تا در ثواب اشک بر اباعبدالله الحسین شریک باشم.عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه در روضه باید از مطالب دروغ و تحریف آمیز اجتناب کرد، تصریح کرد: مواظب باشیم پل های ساخته شده را خراب نکنیم و نقل هر چیزی را بدعت ندانیم و باورها را مخدوش نکنیم.

در دوران «حدیث سوزی» مدرن قرار داریم
رسا/ آیت الله علیدوست در دومین همایش «اصالت میراث حدیث شیعه» که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و از سوی موسسه امام هادی برگزار شد، گفت: عظمت این همایش آنگاه روشن می شود که بدانید در دوران تراث و حدیث سوزی مدرن قرار داریم.وی با بیان اینکه زمانی صلاح الدین ایوبی به لبنان حمله می کند و کتابخانه های شیعه را در اختیار می گیرد و حمام های لبنان را با سوزاندن کتاب های شیعه گرم نگه می دارد، ابراز کرد: امروزه چنین حدیث و تراث سوزی را نداریم اما با انتساب های نادرست تراث سوزی می کنند.عضو جامعه مدرسین با تشریح این نکته که برخی از گذشته تاریخ تراث شیعه اطلاع ندارند، اظهار کرد: فعالیت امروز شما و برگزاری این همایش امری بسیار به موقع و تاثیرگذار است.

استقلال حوزه به معنای پیشبرد اهداف نظام اسلامی است
رسا/ آیت الله کعبی به مناسبت یکصدمین سال تاسیس حوزه علمیه قم با اشاره به مناسبات روحانیت و نظام جمهوری اسلامی ایران اقتضائات و الزامات با اشاره به نقش بیدارگری روحانیت عنوان کرد: همیشه تاریخ روحانیت به عنوان یک عنصر بیدارگر در جامعه ایران در مقابل نظام های شاهنشاهی و طاغوتی شناخته شده است و در راس مبارزه با طواغیت پهلوی نیز نقش روحانیت به خوبی قابل لمس و مشاهده است.عضو جامعه مدرسین با تشریح این نکته که استقلال حوزه نباید به معنای ضدیت با دولت تعبیر شود، اذعان کرد: استقلال حوزه به معنای حفظ، تثبیت، تقویت و پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی است چرا که نظام مولود حوزه های علمیه است و حوزه ها نباید نسبت به نظام بی تفاوت باشند.

امسال با ماهواره‌بر قائم ماهواره در مدار قرار خواهیم داد
تسنیم/ فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه آیین تجلیل از برگزیدگان دوازدهمین جشنواره مالک اشتر سپاه با بیان اینکه پهپاد غزه یکی از هزاران طرح‌های نیروی هوافضای سپاه است، افزود :واکنش های دشمن در این حوزه را ببینید و سخنان آن‌ها را دنبال کنید، از جمله امریکایی‌ها که با اشاره به حوزه کوچک پهپادی می‌گویند این بخش برتری هوایی آن‌ها را بعد از ۸۰ سال از بین برده است.سردارحاجی زاده همچنین بااشاره به وضعیت ماهواره نور که در ارتفاع بیش از ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفته است گفت: به اذن الله در ادامه موفقیت های گذشته، در سال جاری ماهواره برجدید قائم را به فضا پرتاب می کنیم.

خطر رکود اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند
تسنیم/ وزیر خزانه‌داری آمریکا با اشاره به کند شدن روند رشد اقتصاد این کشور گفت، در صورت منفی شدن دوباره رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم، اقتصاد این کشور وارد رکود می‌شود.جانت یلن، گفت: رشد اقتصاد این کشور کند شده و خطر رکود اقتصادی وجود دارد اما می‌توان جلوی آن را گرفت. آمار بیکاری در آمریکا در ماه ژوئن به بالاترین رقم طی ۸ ماه گذشته رسید.یلن گفت تورم بسیار بالاست، ولی افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو به پایین آوردن قیمت‌ها کمک می‌کند. به‌علاوه فروش نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا قیمت بنزین در این کشور را پایین آورده‌است.تولید ناخالص داخلی آمریکا که شاخص سلامت اقتصاد این کشور است ۱.۶ درصد در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی نسبت‌به سال گذشته کاهش داشت و انتظار می‌رود ۰.۴ درصد در سه‌ماهه دوم رشد کند.

پایگاه‌های نیروی هوایی؛ چشم اسفندیارِ تل‌آویو در نبردهای آینده
تسنیم/ یکی از فرماندهان ارشد نیروهای هوایی ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به وضعیت اسفبار پایگاه‌های نیروی هوایی این رژیم در صورت مواجهه با هرگونه تقابل نظامی در آینده هشدار داد.ژنرال اسحاق بریک که پیش از این مسئولیت‌های متعددی همچون فرماندهی گردان های زرهی ارتش رژیم اشغالگر را عهده دار بوده است با اذعان به وضعیت ناگوار پایگاه‌های هوایی این رژیم و عدم آمادگی این نیروها در برابر تهدیدات احتمالی اذعان داشت که پایگاه‌های مزبور بدون تردید اهداف راهبردی دشمنان اسرائیل در نبرد نظامی پیش رو خواهند بود. وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که انتظار می رود تقابل نظامی این رژیم با دشمنانش در بیش از یک جبهه رخ دهد.این ژنرال بازنشسته ارتش رژیم اشغالگر در مقاله خود که در نشریه «هاآرتص» منتشر شده است اعتراف کرده است که در تقابل نظامی آتی نیروهای مقاومت با موشک‌های دقیق و پهپادهای مسلح پایگاه‌های نیروی هوایی اسرائیل را هدف حملات خویش قرار خواهند داد.

عملیات حزب الله و نحوه انجام آن همچنان کابوس بزرگ ارتش اسرائیل است
تسنیم/ ارتش رژیم صهیونیستی با وجود تکرار ادعای در اختیار داشتن اطلاعات کامل در رابطه با فعالیت های حزب الله، اعتراف می‌کند که با این وجود از احتمال نادرست بودن اطلاعاتش وحشت زده است.روزنامه معاریو در تحلیل خود از ظرفیت‌های تقابل این رژیم با برنامه‌های حزب الله اعتراف کرد با وجود آن که گفته می‌شود اطلاعات زیادی از فعالیت‌های حزب الله به دستمان می‌رسد اما نگرانی بزرگ آن است که نمی‌دانیم آیا این اطلاعات واقعی بوده یا در سایه جنگ اطلاعاتی در اختیار ما قرار گرفته و حزب الله در زمان تصمیم به انجام عملیات، دست به اقدامات غافلگیر کننده دیگری خواهد زد.این روزنامه عبری زبان در ادامه تحلیل خود که چند رسانه عربی هم آن را ترجمه و باز نشر دادند، نوشت: ارتش اسرائیل با یک معضل بزرگ در رابطه با حفاظت از سکوی حفاری کاریش مواجه است، زیرا قادر نیست به طور مستمر سامانه گنبد آهنین را در مجاورت آن مستقر کند.معاریو با اعتراف و اذعان مجدد به توانمندی‌های حزب الله تاکید کرد: حزب الله دارای توانمندی‌های نظامی دقیقی است که می‌تواند بیش از پیش اسرائیل را نگران کند.

رشد نقدینگی نسبت به سال گذشته ۴.۱ واحد درصد کم شد
ایرنا/ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی منتهی به پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ (با پایه همگن) نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل (۳۹.۴ درصد)، معادل ۴.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. بانک مرکزی در پاسخ به انتقادات برخی رسانه‌ها درباره آمار رشد نقدینگی اعلام کرد: با آغاز به کار دولت سیزدهم مسئله کنترل تورم به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفت و در این راستا کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی به عنوان دو موتور محرک تورم در دستور کار دولت و بانک مرکزی دنبال شد که با گذشت ۱۰ ماه از استقرار دولت سیزدهم، روند کاهنده رشد نقدینگی و پایه پولی حاکی از اثرگذاری این سیاست ها دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *