خبر روز ۱۴۰۱/۰۵/۰۲

**حشدالشعبی هشتمین سالگرد تاسیس خود را با شعار « بیعت با مرجعیت» جشن گرفت** رئیس‌جمهور در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور فرانسه: اگر ایران با تروریسم نمی جنگید امروز داعش در اروپا خلافت می کرد** آیت‌الله شب زنده دار: تبلیغ روحانیون در راستای رضایت خداوند باشد** آیت الله اعرافی: مساجد باید برطرف کننده مشکلات اجتماعی محیط پیرامون خود باشند** آیت الله حسینی خراسانی: با تبیین مباهله غدیر قابل درک است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 بازداشت عوامل موساد توسط وزارت اطلاعات
وزارت اطلاعات در اطلاعیه ای اعلام کرد: شبکه‌‌ای از عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی که برای انجام عملیات تروریستی به کشور اعزام شده بودند، پیش از هر اقدام خرابکارانه‌ای توسط سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)  شناسایی و کلیه عناصر عملیاتی بازداشت شدند. بنابر اطلاعیه وزارت اطلاعات، اعضای این شبکه که از طریق یکی از کشورهای همسایه با عوامل سازمان جاسوسی – تروریستی موساد در ارتباط بوده و از اقلیم کردستان وارد کشور شده بودند، با بهره‌گیری از به‌روزترین تجهیزاتِ عملیاتی و ارتباطی و قوی‌ترین مواد انفجاری، قصد انجام اقدامات خرابکارانه و عملیات تروریستی بی‌سابقه‌ای در برخی نقاط حساس و اهداف از پیش تعیین شده را داشتند که با عنایات الهی و عملیات چندمرحله‌ای و پیش‌دستانه مجاهدان گمنام ایران اسلامی جملگی آنها به دام افتاده، تسلیحات، مواد انفجاری، تجهیزات فنی و ارتباطی آنها نیز به طور کامل کشف و ضبط شد.

 همشهری
 نشست وزیران خارجه ایران و سعودی در بغداد
وزیر خارجه عراق اعلام کرد که ولیعهد سعودی خواستار دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان در بغداد شده است و این نشست به‌طور علنی برگزار خواهد شد. فواد حسین، وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه رووداو گفت که تاکنون ۵ دور مذاکرات میان ایران و عربستان در سطح امنیتی برگزار شده است و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از ما درخواست کرده که دیدار وزیران خارجه عربستان و ایران در بغداد برگزار شود.
وی تأکید کرد: اکنون مشغول هستیم و موعد دیدار علنی وزیران خارجه ایران و عربستان در بغداد را مشخص خواهیم کرد. فواد حسین گفت: نشست‌هایی که تاکنون محرمانه و در سطح امنیتی بود از این به بعد با وساطت عراق علنی خواهد شد و وزیران خارجه ۲ کشور در بغداد دیدار خواهند کرد.

 کیهان
 رعایت کامل دستورالعمل‌ها برای پیشگیری از شیوع سویه جدید کرونا ضروری است
رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا و تغییر رنگ‌بندی شهرها در روزهای اخیر، پرهیز از عادی‌انگاری و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی را برای پیشگیری از شیوع سویه جدید و ضرورت یافتن اعمال محدودیت‌ها، ضروری دانست.
آیت‌الله رئیسی صبح دیروز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شرایط جدید شیوع بیماری کرونا در کشور، گفت: همه مردم باید در اماکن عمومی ضمن استفاده از ماسک به تمام ضوابط بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توجه ویژه داشته باشند و خصوصاً با توجه به نزدیکی ایام محرم این ملاحظات با دقت بیشتر در هیئات و اماکن زیارتی رعایت شود.
رئیسی تزریق دوز یادآور واکسن را نیز مورد تأکید قرار داد و از وزارت بهداشت خواست که به منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان، تأمین واکسن مورد نیاز و افزایش مراکز واکسیناسیون را در اولویت قرار دهد.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به افزایش سفرهای خارجی و نیز سفرهای زیارتی به عتبات عالیات در ایام محرم و اربعین حسینی، انجام تست در مبادی ورودی، برای جلوگیری از ورود سویه جدید بیماری به کشور را ضروری برشمرد.

 ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در ۴ ماهه امسال
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه بالغ‌ بر ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در چهار ماهه اول سال جاری وصول شد، گفت: با ثبت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی در سال جاری نسبت به سال قبل، ارائه اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی ۴۷ درصد رشد داشته است.
داوود منظور در دیدار با مدیران سازمان‌های امور اقتصادی و دارایی سراسر کشور با تشریح تغییر رویکرد سازمان امور مالیاتی در پرداخت مالیات، تأکید کرد: شناسایی و دریافت مالیات از تمام فعالان اقتصادی متناسب با درآمد رویکرد اصلی سازمان می‌باشد و تمام فعالان اقتصادی باید مالیات متعلقه را پرداخت کنند.
رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه سازمان مالیاتی اطلاعات کارت‌خوان‌ها، حساب‌های بانکی و کارت به کارت‌های بانکی را در اختیار دارد اظهار کرد: نظام مالیاتی با هوشمندی، سامانه‌محوری و داده‌محوری می‌تواند عدالت مالیاتی را برقرار کند.

 ایران 
 اگر ایران با تروریسم نمی جنگید امروز داعش در اروپا خلافت می کرد
آیت الله رئیسی و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیروز در گفت‌وگوی تلفنی۱۲۰ دقیقه‌ای درباره راهکارهای تقویت همکاری‌های دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و چالش‌های عمده جهانی از جمله امنیت غذایی و امنیت انرژی مذاکره کردند. آیت الله رئیسی در این گفت‌وگو با اشاره به رشد چشمگیر همکاری‌های سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان، تحریم‌های امریکا ضد ایران را به ضرر اقتصاد جهانی بخصوص اروپا دانست.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه اگر نقش امنیت‌ساز جمهوری اسلامی در منطقه بخصوص مبارزه با تروریسم و حمایت تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورها نبود امروز داعش در اروپا اعلام خلافت کرده بود، تأکید کرد: راه حل مسائل منطقه در دست ملت‌ها و دولت‌های منطقه است و مداخله خارجی ضد امنیت و ثبات است.
رئیس جمهور همچنین تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حصول توافق را در گرو حل و فصل کامل مسائل پادمانی و ارائه تضمین‌های لازم از جمله در قبال استمرار پایبندی معتبر طرف‌ها به توافق و تأمین منافع اقتصادی ملت ایران می‌داند.
رئیس جمهور فرانسه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تأکید بر اهمیت نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در به ثمر رسیدن روندهای سیاسی در منطقه، تصریح کرد: فرانسه از موضع ایران مبنی بر مخالفت با عملیات نظامی برخی کشورهای منطقه ضد سوریه حمایت می‌کند.
رئیس جمهور فرانسه همچنین بر تداوم نقش‌آفرینی کشورش در مسیر به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد.
 نگرانی آلمان از همراهی ترکیه با ایران و روسیه
وزیر خارجه آلمان در واکنش به عکس مشترک رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه گفت که این عکس چالش‌برانگیز است. «آنالنا بائربوک» گفت: «ترکیه در جنگ اوکراین به کی‌یف علیه روسیه کمک می‌کند و به همین دلیل این عکس برای من غیرقابل درک است بویژه از نقطه نظر ناتو که ترکیه یکی از اعضای آن محسوب می‌شود». ابراز نگرانی وزیر امور خارجه آلمان نسبت به همراهی ترکیه با اتحاد ایران و روسیه در حالی مطرح شد که وبگاه شبکه خبری «دویچه وله» در تحلیلی پیرامون سفر رئیس جمهور روسیه به تهران نوشت: ناظران بر این باورند که مسکو به دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپاست و شاید از تخصص ایران در مقابله با تحریم‌ها درس بگیرد. مارک کاتز استاد دانشگاه جورج میسون به این رسانه آلمانی گفت: از آنجایی که روسیه و ایران هر دو تحت تحریم‌های غرب هستند، هر دو علاقه زیادی به همکاری برای خنثی کردن آنها دارند.اما اینکه ایران چقدر می‌تواند کمک کند بحث برانگیز است. یانیس کلوگ کارشناس آلمانی نیز در این باره به رویترز گفت: ایران در زمینه مقابله با تحریم‌ها، می‌تواند درس‌هایی به مسکو بدهد و روسیه در ازای همکاری با ایران، می‌تواند کالاهای نظامی و به طور محتمل مواد خام یا غلات ارائه کند.
 محکومیت حسین دهباشی با شکایت بیت امام
حسین دهباشی، کارگردان مستند تبلیغاتی حسن روحانی در انتخابات سال۹۲ با شکایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و به جرم اهانت به مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی در دادگاه کیفری به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

 جمهوری‌اسلامی 
 استقبال جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس از موضع ضدصهیونیستی مقام بحرینی
جنبش مقاومت اسلامی حماس طی بیانیه‌ای از موضع “می بنت محمد آل خلیفه”، رئیس هیئت فرهنگ و آثار باستانی بحرین که حاضر به دست دادن با سفیر رژیم اشغالگر صهیونیستی نشد، تقدیر کرد.
در این بیانیه آمده است که موضع می‌آل خلیفه بیانگر موضع حقیقی و اصیل ملت بحرین در حمایت از حقوق ملت فلسطین و مخالفت با ادغام دشمن اصلی و مرکزی امت در منطقه است. در همین حال، جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد: موضع وزیر فرهنگ و آثار باستانی بحرین را که مخالفت خود با عادی سازی اعلام کرده و از دست دادن به نماینده دشمن صهیونیستی در بحرین امتناع ورزید، می‌ستاییم. جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که موضع این وزیر بیانگر موضع مردم بحرین بوده و به اصول امت اسلامی پایبند است. روز جمعه پادشاه بحرین رئیس هیئت فرهنگ و آثار باستانی این کشور را به دلیل اینکه از دست دادن با سفیر رژیم صهیونیستی خودداری کرده بود، برکنار کرد.
 حکم قصاص نفس قاتل شهید رنجبر اجرا شد
مجازات قصاص نفس قاتل شهید علی اکبر رنجبر جانشین وقت پاسگاه بید زرد شیراز با حضور خانواده اولیای دم اجرا شد. رئیس کل دادگستری استان فارس با اعلام این خبر گفت: پس از وقوع قتل فجیع سرهنگ علی اکبر رنجبر و دستگیری قاتل، رسیدگی سریع به پرونده در دستور کار قرار گرفت و رای اولیه مبنی بر قصاص قاتل از شعبه اول دادگاه کیفری یک استان فارس صادر شد. حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه پس از صدور رای نخستین با اعتراض وکیل متهم، رای بدوی در دیوان عالی کشور نقض و با تجویز مرجع عالی قضایی کشور، رفع نقص در خصوص سلامت روانی و قوه تمیز متهم در کمیسیون پزشکی قانونی در دستور کار قرار گرفت؛گفت: اواخر اردیبهشت امسال پس از اجرای دستورات قضات دیوان عالی کشور در نهایت کمیسیون پزشکی قانونی استان فارس اعلام کرد؛ با انجام مصاحبه و معاینه روانشناختی از متهم، علائمی از اختلال عمده روانی در وی مشاهده نشد و طبق قرائن قاتل در زمان ارتکاب بزه دارای قوه تمیز و اراده بوده است.
وی تصریح کرد: پس از اظهار نظر کمیسیون پزشکی قانونی برای دومین بار متهم در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان محاکمه و با نظر قضات شعبه مجدداً به قصاص نفس در ملاعام محکوم شد.

 وطن امروز 
 پهپادهای ایران، موضوع بحث هیأت‌های دفاعی آمریکا و قطر
وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای از برگزاری نشست کمیته مشورتی آمریکا و قطر در۲۰ و ۲۱ ژوئیه در دوحه خبر داد. طبق این بیانیه، مقامات دفاعی و نظامی ۲ کشور در این نشست درباره مقابله با تهدیدهای مشترک، تقویت کمک و پشتیبانی امنیتی، گسترش همکاری نظامی و توسعه دیگر ابتکارات استراتژیک دوجانبه گفت‌وگو کردند. در بخشی از این بیانیه، با ارائه جزئیات بیشتری درباره موضوع رایزنی‌ها، آمده است هیات‌های این ۲ کشور درباره چشم‌انداز چالش‌های امنیتی منطقه که شامل آتش‌بس فعلی در یمن، لزوم حفظ فشار مبارزه با تروریسم علیه داعش در عراق و سوریه، شبکه سامانه‌های هوایی بدون سرنشین[پهپاد] تهاجمی «اشاعه‌شده توسط ایران» و راه‌های تقویت و یکپارچه‌سازی ساختار امنیتی منطقه گفت‌وگو کردند.
 دادگاهی در بروکسل موقتاً استرداد اسدالله اسدی به ایران را ممنوع کرد
پس از تصویب قانون تبادل زندانی با ایران در پارلمان بلژیک، رسانه‌های این کشور گزارش دادند یک دادگاه در بروکسل با صدور حکمی، استرداد دیپلمات ایرانی زندانی در این کشور را موقتا ممنوع اعلام کرده است. روزنامه بروکسل‌تایمز نوشت: دادگاه تجدیدنظر بروکسل روز جمعه با صدور حکمی، جلوی استفاده از هر امکانی توسط قوه مجریه بلژیک برای تحویل اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی به تهران را گرفت. اسدالله اسدی که پیش از این به عنوان دیپلمات در سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش فعالیت داشت، در یک فرآیند کاملا غیرقانونی و نقض فاحش کنوانسیون وین بازداشت شد و در سال ۲۰۲۱ میلادی از سوی دادگاه شهر آنتورپ، به بهانه برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست سالانه گروهک تروریست منافقین در فرانسه، به ۲۰ سال حبس محکوم شد. با این وجود، پارلمان بلژیک در ۲۰ جولای سال جاری، لایحه تبادل زندانیان با ایران را تصویب کرد که راه استرداد اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی را هموار می‌کرد.

 جوان 
 ایران و روسیه در تقابل با ائتلاف‌های روبه افول آمریکا
عبدالله سهرابی دستیار وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشریح دستاوردهای برگزاری هفتمین نشست سران ضامن روند آستانه، گفت: حضور آقای پوتین و اردوغان به نظر من بیانگر یک اتحاد رو به صعود است. جمهوری اسلامی ایران و روسیه در تقابل با ائتلاف‌های روبه افول واشنگتن هستند. سهرابی تصریح کرد: آنچه که واقعیت دارد، نگاه آینده اقتصاد در جهان به سمت قاره آسیا است. وی گفت: البته نکات و دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد، از جمله تحولات سریع در منطقه خاورمیانه، مسئله فلسطین، استقرار نسبی حکومت طالبان، تغییرات در ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی، تزلزل در اراده‌ی سیاسی برخی از کشورهای عربی و همچنین جنگ اوکراین که ناتو بی وقفه تجهیز دولت اوکراین را دستور کار دارد؛ شکل گیری این نظم نوین در منطقه با هدف کنترل بحران‌ها ضروری است. دستیار وزیر امور خارجه گفت: دوران افول آمریکایی‌ها فراهم شده و من فکر می‌کنم استراتژی پنهانی از سوی صهیونیست‌ها برای سقوط آمریکایی‌ها تهیه شده و آن‌ها در زمین دیگران برای برهم زدن اوضاع بازی می‌کنند.

 خراسان 
 پشت پرده انتشار تصاویر بازجویی موساد از یکی از مقامات سپاه
یکی از شبکه‌های تلویزیونی وابسته به عربستان سعودی با انتشار تصاویری مدعی بازجویی ماموران موساد از یکی از مقامات ارشد سپاه با نام «یدا… خدمتی» در تهران شد که در این بازجویی اطلاعاتی درباره انتقال سلاح به سوریه، عراق و لبنان و یمن از وی گرفته شده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد فردی که شبکه سعودی از آن تحت عنوان مقام ارشد سپاه یاد می‌کند، یکی از نیروهای جهادی وابسته به سپاه است که توسط اراذل و اوباش ربوده و به اطراف تهران برده می‌شود و در آن جا وی را با تهدید و شکنجه مجبور به اعترافات ساختگی می‌کنند به طوری که مجبور به بیان مطالبی می‌شود که حتی در حوزه کاری و تخصصی او نیز نبوده است مانند آن چه که در این فیلم فرد مد نظر درباره محل کار خود یا موضوعات دیگری مانند انتقال سلاح و … می‌گوید.
 یکی از اشکالات دولت آقای روحانی این بود که همه تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشت
محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در گفت وگویی اظهار کرده که به عقیده او دولت روحانی یک دولت سیاه نیست که باید آن را آسفالت کرد. باهنر گفت: بعد از پایان دوره ریاست جمهوری روحانی به دیدنشان رفتم. یک ساعت هم نشستم و صحبت کردم. خلاصه بحث من هم با آقای روحانی این بود که شما بعد از ریاست جمهوری نه باید خاتمی و نه باید احمدی‌نژاد بشوید. دولت شما یک سری اقدامات مثبت و یک سری اشکالات هم داشته است. توصیه من این بود که خودتان را کنار نکشید و در این فضا بمانید. یکی از اشکالات دولت آقای روحانی این بود که همه تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشت.

 رسالت 
 مجلس‌ موافق تفکیک وزارت صمت است
شاکری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی بابیان احتمال تفکیک وزارت صمت و موافقت مجلس با‌ این موضوع بیان کرد: مسئله تفکیک وزارت صمت مطرح‌شده و به نظر می‌رسد پس از طی‌ کردن مراحل‌ بررسی، این کار‌ انجام شود. به‌موجب‌ این امر‌ وزارت صمت به دو وزارتخانه وزارت صنایع و معادن و وزارتخانه بازرگانی تبدیل خواهد شد. لازم به ذکر است تا بگوییم نام وزارتخانه بازرگانی هنوز قطعی نیست و باید تا‌ پایان بررسی‌ها منتظر‌ ماند و دید چه عنوانی برای این وزارتخانه به‌طور صد درصد در نظر گرفته می‌شود. وی افزود: به نظر می‌رسد این عمل با زمان زیادی همراه نشود و در بازه‌ زمانی فعلی انجام بپذیرد.

 مردم سالاری 
 خرید نفتی طالبان از ایران
وزارت دارایی افغانستان در بیانیه‌ای با اشاره به دستور کار سفر هیئتی دیپلماتیک و تجاری از این کشور به ایران، اعلام کرد که افغانستان به منظور کنترل و کاهش نرخ مشتقات نفتی در بازارهای این کشور، مقدار ۳۵۰ هزار تن مشتقات نفتی از ایران وارد خواهد کرد. در ادامه این بیانیه آمده است: هیئتی مشترک از شرکت دولتی نفت و گاز وزارت دارایی، وزارت امور خارجه، وزارت تجارت، بانک مرکزی و اداره استاندارد به منظور خریداری مشتقات نفتی به ایران سفر کردند. در جریان این سفر هیئت نام برده با همکاری سفارت افغانستان در ایران با نماینده رئیس جمهور ایران در امور افغانستان، مسئولان شرکت‌های سهامی و دولتی در رابطه به خریداری، کیفیت، قیمت و ترانزیت مواد نفتی و فراهم‌سازی تسهیلات لازم برای تاجران بحث و تبادل نظر انجام شد. طبق این بیانیه، در این سفر علاوه بر همکاری‌های دوجانبه افغانستان و ایران، طرفین درباره ایجاد یک کمیته مشترک جهت قراردادهای بین دولتی، ادامه کار ساخت خطوط لوله نفتی، ساخت پالایشگاه مشترک و اجرای قراردادهای دراز مدت به توافق رسیدند.

 قدس
 پرتاب یک ماهواره ایرانی به فضا در پاییز
رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب یک ماهواره ایرانی به فضا در فصل پاییز خبر داد. سالاریه افزود: تلاش ما این است که پرتاب این ماهواره زودتر اتفاق بیفتد و پیش‌بینی می‌کنیم با تلاش مضاعف و خوبی که تیم پرتابگر انجام می‌دهد بتوانیم در نیمه دوم سال، نخستین پرتاب را داشته باشیم.
 تعطیلی همایش منافقین در پی اختلاف سازمانی
اجلاس سالیانه منافقین که قرار بود اول و دوم مرداد در آلبانی برگزار شود، به ‌دلیل اختلافات داخلی به تعویق افتاد. در سال‌های گذشته تصاویری از اعضای پیر منافقین که به‌ عنوان اکانت‌های فیک در فضای مجازی مشغول به فعالیت بودند منتشر شد که نشان‌دهنده وضعیت فشل این گروهک تروریست است. طی روزهای اخیر نیز برخی رسانه‌ها از حملات گسترده سایبری و هک چندین سایت متعلق به این گروهک خبر داده بودند که نشان‌دهنده ناتوانی این بدنه فرسوده برای برگزاری یک همایش در چند هزار کیلومتری ایران است. این همایش قرار بود با همکاری آمریکا و دولت آلبانی برگزار شود.
 نقطه پایان هژمونی غرب
«ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان در سخنانی تأکید کرد: تحریم‌های غرب به جای روسیه، به خود این کشورها آسیب زده است. وی در ادامه، راهبرد فعلی غرب را به خودرویی با چهار چرخ پنچر تشبیه کرد. اوربان همچنین جنگ اوکراین را نقطه پایان احتمالی هژمونی غرب دانست و گفت: این درگیری به احتمال زیاد به هژمونی غربی پایان می‌دهد و احتمالاً نظم چند قطبی از راه برسد.

 اعتماد 
 موعد انتخاب سه حقوقدان شورای نگهبان در مجلس
دشتی اردکانی عضو هیات‌رییسه مجلس گفت: به دنبال معرفی شش گزینه حقوقدان شورای نگهبان توسط رییس قوه قضاییه، انتخاب سه حقوقدان از بین افراد معرفی شده در دستور کار سه‌شنبه هفته جاری مجلس شورای اسلامی قرار دارد. ۲۰ تیرماه رییس قوه قضاییه، سیامک رهپیک، عباسعلی کدخدایی، علی احمدی‌فر، خیرالله پروین، عبدالحمید مرتضوی و فضل‌الله موسوی را به عنوان شش حقوقدان به مجلس معرفی کرد تا نمایندگان مجلس از بین آنها سه حقوقدان شورای نگهبان را انتخاب کنند.

 ابتکار 
 تاکید مجمع تشخیص مصلحت بر شفاف‌سازی درآمد و هزینه‌ شرکت‌های دولتی
مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه فوق العاده خود که به ریاست آیت الله آملی لاریجانی و با حضور روسای قوای مقننه و قضاییه، دبیر و اعضای مجمع برگزار شد، به بحث و بررسی درباره ادامه سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه پرداخت. این جلسه به بحث و بررسی در خصوص موارد دیگری از سیاست‌های اصلاح ساختار، ساز و کار و فرایند بودجه کل کشور اختصاص یافت و مواد دیگری از تصویب اعضا گذشت.
اعضای مجمع موضوع «شفاف‌سازی و ضابطه‌مند نمودن درآمدها و هزینه های شرکت نفت و سایر شرکت های دولتی، تنظیم رابطه مالی دولت و شرکت ها و رفع تعارض منافع» را پس از بحث و بررسی تصویب و همچنین مقرر کردند که «تدوین و تصویب لوایح بودجه در دولت با رعایت سیاست های کلی و منطبق بر سیاست‌های کلی برنامه هفتم و در اجرای اهداف و احکام برنامه پنج‌ساله » باشد و «رسیدگی در مجلس با رعایت اهداف و حفظ ساختار کلی و انسجام بودجه و اجتناب از تغییر سقف لایحه دولت و ممنوعیت تعیین سهم درصد بودجه، به جز موارد مصرح در سیاستهای کلی» انجام پذیرد.

 اطلاعات
 حشدالشعبی هشتمین سالگرد تاسیس خود را با شعار « بیعت با مرجعیت» جشن گرفت
یگان های مختلف الحشد الشعبی عراق در رژه ای باشکوه که با حضور «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر و شماری از مقامات سیاسی و نظامی این کشور در استان «دیاله» (هم مرز با ایران) انجام شد، ضمن نمایش آمادگی بالای رزمی خود، بار دیگر با مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق تجدید پیمان کردند.حضرت آیت الله العظمی سیستانی فتوای تشکیل این نیروی مردمی را در سال ۲۰۱۴ با هدف تار و مار کردن داعش صادر کرده بودند. الحشد الشعبی در جریان این رژه از سیستم های هدایت و کنترل پهپادهای خود که به دست نیروهای عراقی تولید شده اند، رونمایی کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

تبلیغ روحانیون در راستای رضایت خداوند باشد
حوزه/ آیت الله شب زنده‌دار در ششمین نشست جمعی از منبری‌های جوان هیأت‌های کشور با اشاره به اینکه یکی از ارزش‌های فطرت بشر، ایثار است، اظهار کرد: انسانی که از نیازهای خود می‌گذرد و به نیازهای دیگران رسیدگی می‌کند، ایثار کرده و بسیار ارزشمند است.عضو جامعه مدرسین درادامه با بیان اینکه روحانیون و مبلغین باید دو موضوع تبلیغ و خشیت خداوند را مدنظر قرار دهند، خاطرنشان کرد: اگر در مقام تبلیغ تنها و تنها رضایت خداوند را مدنظر قرار دهیم، خداوند متعال نیز اثربخشی را به کلام ما عنایت می‌کنند.آیت الله شب زنده‌دار تصریح کرد: ارباب ما صاحب الزمان هستند و اگر با اخلاص به ایشان متوسل شویم قطعا دست یاری ما را پس نخواهند زد.

مساجد باید برطرف کننده مشکلات اجتماعی محیط پیرامون خود باشند
رسا/ آیت‌الله اعرافی در دیدار حجت‌الاسلام‌ کمال‌الدین خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه مسجد پرداخت و گفت: برای ساماندهی و ارتقای کارکرد مسجد، نیازمند یک طرح جامع هستیم، این طرح جامع در سازمان تبلیغات اسلامی و شورای سیاست گذاری مدنظر قرار دارد و ما هم به آن توجه داریم.عضو جامعه مدرسین درادامه خاطرنشان ساخت: مساجد باید برطرف کننده مشکلات محیط پیرامون خود از جمله آسیب های اجتماعی باشند و مسجد فعال می تواند این آسیب ها را به حداقل برساند؛ طراحی‌هایی در حوزه در تهیه اسناد راهبردی، برنامه پنج ساله و برنامه های میان مدت و بلند مدت تهیه شده تا با کمک گرفتن از مساجد این آسیب های اجتماعی به حداقل برسد.

با تبیین مباهله، غدیر قابل درک است
حوزه/ آیت الله حسینی خراسانی در همایش تبیینی راهبران شبکه هیئت و مسئولین هیئت های مذهبی، دسته های شاه حسین گویان و مادحین اهل بیت گفت: پس از مباهله و غدیر، سیاهپوش شدن کوچه و خیابان ها نشانه آغاز محرم است، اما ابتدا باید مباهله تبیین شود چون با تبیین مباهله غدیر جا می افتد و پاس داشته می شود.عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: عزاداری ها باید پس از غدیر و مباهله آغاز شود تا واقعه غدیر از مهمترین وقایع اسلام به حاشیه رانده نشود و مورد غفلت واقع نشود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقل قول هایی از دعبل خزاعی و حضرت زینب سلام الله علیها خطاب به مادحان، نوحه خوانان و مسئولان هیئت ها، خاطرنشان کرد: هر دانش، دانشمند، تاریخ، مورخ، علم، کلام و سیاست در خدمت حسین نباشد ماندگار نیست و فناشدنی می شود.

انفعال رسانه‌های اسرائیلی در مقابل خبر دستگیری شبکه موساد در ایران
تسنیم/ رسانه‌های عبری زبان رویکردی انفعالی را در قبال رسانه‌ای شدن خبر دستگیری شبکه عوامل موساد توسط وزارت اطلاعات داشتند.اکثر رسانه‌های عبری زبان تلاش کردند تا با بکارگیری واژه‌های همچون ادعا می‌شود و نقل یک خبر کوتاه مشابه از بار سنگین این حادثه بر روی افکار عمومی رژیم صهیونیستی نسبت به ساختار اطلاعاتی این رژیم بکاهند.شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی با انعکاس خبر دستگیری این شبکه نوشت: به گفته ایران این شبکه از طریق یکی از کشورهای همجوار با موساد در ارتباط بود و به همراه مواد منفجره از کردستان عراق وارد خاک ایران شده بودند.شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم با استناد به رسانه‌های رسمی ایران خبر را منتشر و تلاش کرد با مرتبط کردن آن با دستگیری چند ایرانی در ترکیه بار روانی این خبر را برای مخاطبان صهیونیست کمتر کند.

کشته‌شدن دو آمریکایی دیگر طی درگیری‌ها با روسیه در دونباس
فارس/ بعد از گزارش‌های مکرر درباره حضور مزدوران خارجی برای جنگیدن با روسیه در شرق اوکراین و کشته‌شدن تعدادی از آنها در جریان درگیری‌ها، اکنون از مرگ دو آمریکایی خبر می‌رسد.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد یکشنبه بدون ارائه جزئیات گفت دو تبعه این کشور اخیرا در منطقه دونباس در شرق اوکراین کشته شدند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از بیان اینکه دو تبعه مذکور در چه زمانی کشته شدند یا نحوه مرگ آنها چگونه بوده، خودداری کرد.

لفاظی‌های ترامپ علیه برنامه هسته‌ای ایران
باشگاه خبرنگاران/ رئیس جمهور سابق آمریکا ضمن تکرار اتهامات بی اساس قبلی خود علیه ایران مدعی شد که ایران در صدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است.دونالد ترامپ، در ادامه لفاظی‌های خود علیه ایران، ادعا کرد که ایران همه مواد لازم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را در دسترس دارد و قطعا به زودی به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت. ترامپ طی سخنرانی در مراسمی در فلوریدا مدعی شد: «در صورت دسترسی ایران به سلاح هسته ای، بازی کاملا عوض خواهد شد و آمریکا شاهد وضعیتی خواهد بود که تا کنون ندیده است.» او همچنین اظهار داشت که در صورت عدم تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، طی یک هفته تهران به توافق هسته‌ای باز می‌گشت.

استقبال حماس از درخواست سازمان ملل برای لغو محاصره نوار غزه
مهر/ جنبش مقاومت اسلامی «حماس» از درخواست سازمان ملل متحد برای لغو محاصره غزه، آزادی تردد شهروندان فلسطینی در همه مناطق اراضی اشغالی و توقف شهرک سازی استقبال کرد.جنبش حماس با استقبال از دو قطعنامه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در مورد پیامدهای اقتصادی و اجتماعی اشغالگری رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که این قطعنامه‌ها نشان دهنده حجم جنایت‌هایی است که ملت، سرزمین و مقدسات فلسطین با آن مواجه هستند.در بیانیه حماس آمده است: قطعنامه‌های مذکور بار دیگر بر غیر قانونی بودن اشغالگری و طرح‌های توسعه شهرک سازی در سرزمین اشغالی تاکید کردند.

توافقنامه های بسیاری در حوزه نفت بین ایران و سوریه وجود دارد
ایرنا/ “بسام طعمه” همکاری بین وزارت نفت سوریه و جمهوری اسلامی ایران را خوب توصیف و تاکید کرد که توافق نامه های بسیاری در حوزه های نفتی و فسفات با ایران داریم.وزیر نفت و صنایع معدنی سوریه در حاشیه سومین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز سوریه ، اظهار داشت: همکاری بسیار خوبی بین وزارت نفت سوریه و جمهوری اسلامی ایران در زمینه های نفتی وجود دارد.وی افزود: همچنین توافق نامه های بسیاری در حوزه فسفات و سرمایه گذاری نفتی با جمهوری اسلامی ایران منعقد شده که در حال اجرا می باشد.وزیر نفت و صنایع معدنی سوریه همکاری با ایران را فرصت ارزشمند و بزرگ در حوزه اقتصادی دانست و تاکید کرد: هرگونه مانعی که سبب کارشکنی در زمینه همکاری ها میان دمشق – تهران شود را از بین می بریم.

از دی‌ان‌ای شما سلاحی علیه خودتان می‌سازند
ایسنا/ به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، “جیسون کرو” یکی از اعضای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به شهروندان این کشور هشدار داد تا از به اشتراک‌گذاری اطلاعات دی‌ان‌ای خود با کمپانی‌های خصوصی امتناع کنند چون ممکن است از این داده‌ها برای ساخت و تولید تسلیحات جدید استفاده شود.وی ادامه داد: شما می‌توانید به واقع دی‌ان‌ای یک فردی را بگیرید، مثلا از طریق پرونده‌های پزشکی و سلاح بیولوژیکی با استفاده از همان دی‌ان‌ای تولید کنید که همان فرد را از پای در می‌آورد.این سیاستمدار آمریکایی همچنین اعلام کرد، توسعه این تسلیحات با توجه به محبوبیت خدمات آزمایش دی‌ان‌ای نگران‌کننده است چون مردم با میل و رغبت نقشه ژنتیکی خود را با کسب و کارها به اشتراک می‌گذارند تا دیدگاه خود را در مورد تبارشناسی و سلامتشان به دست آورند.

ایران کشوری استراتژیک در منطقه است
مهر/ سفیر چین در ایران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری استراتژیک در منطقه است، گفت: توسعه روابط بین دو کشور بسیار حائز اهمیت است.چانگ هوآ در دیدار با استاندار گیلان ایران را کشوری استراتژیک در منطقه بر شمرد و اظهار کرد: کشور چین، ایران را جز بزرگترین کشورهای اثربخش اقتصادی خود می‌داند و توسعه این روابط برای رونق هر دو کشور اثرات فراوانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *