خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۲۹

**ولادت با سعادت حضرت امام موسی کاظم)سلام الله علیه) را تبریک می گوییم** رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور روسیه و هیئت همراه: آمریکایی‌ها باید از منطقه شرق فرات در سوریه بیرون رانده شوند** آیت الله حسینی خراسانی: کارنامه قابل‌قبول و درخشان آیت‌الله جنتی هر انسان صاحب منطقی را نسبت به تمدید حکم ایشان مجاب می‌کند** سیدحسن نصرالله: دشمن می‌داند حریف حزب‌الله نخواهد بود** شب گذشته برگزار شد: هفتمین اجلاس سران آستانه با حضور رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 فعالان اجتماعی خواستار آزادی فوری اسدا… اسدی شدند
جمعی از فعالان اجتماعی با تجمع مقابل سفارت بلژیک در تهران، خواستار آزادی فوری اسد‌ا… اسدی، دیپلمات اسیر کشورمان در بلژیک شدند. وی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در اتریش بود که چهار سال پیش با اتهامات واهی بازداشت شد و هم‌اکنون به صورت غیرقانونی در زندان‌های بلژیک نگهداری می‌شود. براساس کنوانسیون ۱۹۶۱ وین، دیپلمات‌ها دارای مصونیت قضایی هستند و این اقدام دولت‌های بلژیک و آلمان که با همکاری سازمان تروریستی منافقین انجام گرفته است، فاقد هرگونه مشروعیت قانونی است.

 همشهری
 امضای ۸ سند همکاری‌ میان تهران وآنکارا
رئیس‎جمهور ترکیه با همتای ایرانی خود، پیرامون مسائل دوجانبه به بحث و تبادل‎نظر پرداخت. آیت الله رئیسی و اردوغان پس از انجام مذاکرات فشرده پشت درهای بسته، در نشست هیأت‎های عالی‌رتبه ایران و ترکیه شرکت کردند. پس از این نشست، مراسم امضای ۸ سند همکاری و یادداشت‌‎ تفاهم میان تهران و آنکارا در حضور روسای‎جمهور و در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد برگزار شد. طرح جامع همکاری بلندمدت میان ایران و ترکیه، موافقتنامه در زمینه‎های توسعه تأمین اجتماعی و ورزش، حمایت از بنگاه‎های کوچک اقتصادی، همکاری‌های رادیو و تلویزیونی و همکاری میان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست‌جمهوری ترکیه از اسناد و یادداشت تفاهمنامه‎هایی بود که به امضای مسئولان ۲کشور رسید.

 کیهان
 آمریکایی‌ها باید از منطقه شرق فرات در سوریه بیرون رانده شوند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و هیئت همراه:
ـ تفاهم‌ها و قراردادهای متعددی بین دو کشور از جمله در بخش نفت و گاز در جریان است که باید تا انتها پیگیری و عملیاتی شوند.
ـ اگر راه در مقابل ناتو باز باشد حد و مرزی نمی‌شناسد و اگر جلوی آن در اوکراین گرفته نمی‌شد، مدتی بعد به بهانه کریمه، همین جنگ را به راه می‌انداختند.
ـ امروز آمریکا و غرب ضعیف‌تر از قبل شده و با وجود تلاش و هزینه زیاد، بُرد سیاست‌های آنها در منطقه ما از جمله در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین بسیار کم شده است.
ـ مسئله مهم در سوریه، اشغال مناطق حاصلخیز و نفت‌خیز شرق فرات به‌وسیله آمریکایی‌ها است که این قضیه باید با بیرون راندن آنها از آن منطقه علاج شود.
ـ‌ جمهوری اسلامی، سیاست‌ها و برنامه‌هایی را که منجر به بسته شدن مرز ایران و ارمنستان شود، هرگز تحمل نخواهد کرد.
ـ آمریکایی‌ها هم زورگو هستند و هم حیله‌گر، و یکی از عوامل فروپاشی شوروی سابق فریب خوردن در مقابل سیاست‌های آمریکا بود، البته روسیه در دوره جنابعالی استقلال خود را حفظ کرده است.
ـ دلار را باید از مسیر معاملات جهانی خارج کرد و این کار به‌صورت تدریجی، ممکن است.
 واشنگتن، ایران و روسیه را به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ایران و روسیه را به اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت تبادلات نظامی تهدید کرد. ند پرایس درباره سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به تهران و احتمال انعقاد قراردادی برای فروش هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی ایران به مسکو، مدعی شد: «ما در مورد نگرانی‌های خود در مورد ارائه بالقوه پهپادهای ایرانی به روسیه صحبت کرده‌ایم. ما از نزدیک و با دقت [این سفر را] دنبال می‌کنیم. همه تحریم‌های ما به قوت خود باقی است.» وی با تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران و روسیه در صورت فروش پهپاد، ادعا کرد: «هر گونه معامله‌ای از این نوع شامل تعدادی از تحریم‌هایی است که ما روی کاغذ داریم و احتمالاً تعدادی از تحریم‌هایی که کشورهای سراسر جهان نیز اعمال خواهند کرد. بنابراین این چیزی است که ما همچنان بر آن نظارت خواهیم کرد».

 ایران
 هفتمین اجلاس سران آستانه با حضور رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه
هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه پس از سخنرانی و رایزنی دراین اجلاس، در نشستی مطبوعاتی نتایج گفت‌وگوهای خود را تشریح کردند.
آیت‌الله رئیسی:
ـ با گذشت حدود ۱۱ سال از آغاز بحران سوریه، ایران همچنان معتقد است تنها راه‌حل بحران، سیاسی است و اقدام نظامی نه تنها راهگشا نیست، بلکه به وخامت اوضاع منجر می‌شود.
ـ‌ تحریم‌های یکجانبه و تروریسم اقتصادی، ناقض حقوق بین‌الملل و حاکمیت کشورهاست. ایران ضمن محکوم کردن هرگونه تحریم علیه ملت‌ها خصوصاً ملت سوریه، اعلام می‌کند که به حمایت از مردم و دولت سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.
ـ حضور نامشروع نیروهای اشغالگر رژیم امریکا به عاملی بی‌ثبات کننده برای سوریه و منطقه تبدیل شده است.
ـ امریکا ضمن افزایش پایگاه‌های نظامی غیرقانونی در حال غارت منابع طبیعی به ویژه نفت سوریه است و تأکید می‌کنم که ضروری است، هرچه سریعتر نیروهای این کشور از کل منطقه از جمله سوریه خارج شوند.
پوتین:
ـ امیدواریم مذاکرات فعالی داشته باشیم که ثبات را در سوریه نهادینه کند، این نشست سه جانبه می‌تواند نقشی در مقابله با اقداماتی که ثبات سوریه را هدف قرار داده، داشته باشد، مهم است که سوری‌ها آماده این توافق باشند.
ـ امریکایی‌ها ثروت‌های طبیعی سوریه را به سرقت می‌برند.
ـ روسیه و ترکیه و ایران از ملت سوریه حمایت می‌کنند و کمک‌های انساندوستانه را در اختیار آنان قرار می‌دهند.
اردوغان:
ـ گروه‌های تروریستی همچنان در سوریه فعال هستند و عملیات تروریستی را اجرا می کنند. ترکیه به مبارزه با گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داد.
ـ ما بر راهکار سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران سوریه تمرکز کردیم. ترکیه نگرانی آشکار شما در ادلب را درک می کند و به دنبال راه‌حل‌های ریشه‌ای است.
 مقتدی‌صدر خواهان نخست‌وزیری العامری شد
رهبر جنبش صدر به‌ دنبال فاش شدن فایل‌های صوتی منتسب به نخست‌وزیر سابق و رهبر ائتلاف قانون، از رهبر ائتلاف فتح خواست خود را نامزد نخست‌وزیری عراق اعلام کند. مقتدی صدر تأکید کرد جنبش صدر از این نامزدی حمایت خواهد کرد. درخواست مقتدی‌صدر برای نامزدی العامری پس از تنش‌هایی صورت گرفت که در پی پخش صداهای ضبط شده منتسب به نوری المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون که در آن او بشدت به مقتدی‌صدر، حشد‌الشعبی، رهبران و سیاستمداران جریان‌های سیاسی حمله کرده بود، شدت گرفت.

 جمهوری‌اسلامی
 حضور رژیم صهیونیستی در منطقه نتیجه‌ای جز ناامنی ندارد
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دیدار دریابان سیف بن‌ناصر الحربی فرمانده نیروی دریایی سلطنت عمان با اشاره به جایگاه کشور عمان نزد جمهوری اسلامی ایران گفت: سلطنت عمان؛ کشور دوست ما در منطقه محسوب می‌شود و در میان همسایگان ما از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه حضور نیروهای بیگانه کمکی به امنیت منطقه نخواهد کرد گفت: معتقدیم باز شدن پای رژیم صهیونیستی به منطقه نتیجه‌ای جز ناامنی به دنبال نخواهد داشت و این رژیم سعی دارد با ایجاد تفرقه میان کشورهای اسلامی برای خود مشروعیت سازی کند.
 به تلاش خود برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا ادامه خواهم داد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با تقدیر از اراده مثبت و جدی طرف ایرانی در روند مذاکرات تاکنون، بر ضرورت ارائه و جمع بندی ایده‌های طرفین در شرایط کنونی تاکید کرد. جوزف بورل همچنین ضمن تقدیر از ابتکار عمل‌های جمهوری اسلامی برای عبور از موانع و حل و فصل برخی اختلافات باقیمانده برای حصول توافق نهایی، بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی با همه طرف‌ها تاکید کرد. وی افزود: معتقدم باید ماه‌ها تلاش به نتیجه منجر شود و به تلاش خود برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا و رسیدن به نقطه توافق ادامه خواهم داد.

 وطن امروز
 رژیم صهیونیستی جرأت رویارویی نظامی با ایران را ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: رژیم صهیونیستی جرأت و قدرت رویارویی نظامی با ایران را ندارد و پاسخ ایران به هر گونه حماقتی که رژیم صهیونیستی مرتکب شود، ویران‌کننده خواهد بود. کنعانی خاطرنشان کرد: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تشکیل ائتلاف نظامی ضد ایران شکست خورد و کشورهای منطقه به آمریکا اعتمادی ندارند.
 پیچیده‌ترین پهپاد‌ها را تولید کرده‌ایم
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: ارتش ایران پیچیده‌ترین پهپاد‌ها را تولید کرده و این پهپاد‌ها در عملیات‌های دوردست و برون‌مرزی، شناسایی، انهدامی و رزمی به کار گرفته می‌شوند. سرتیپ حیدری در حاشیه بازدید سرزده از پادگان گروه ۲۲ توپخانه ارتش شهرستان شهرضا اظهار داشت: همه رسته‌های نیروی زمینی ارتش که تشکیل‌دهنده چرخه دفاعی کشور هستند، از خودکفایی کامل برخوردارند.

 جوان
 ترکیه امنیت سوریه را امنیت خود بداند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و هیئت همراه:
ـ حجم و کیفیت تبادلات و همکاری‌های اقتصادی دو کشور بسیار کمتر از ظرفیت‌های موجود است که باید در مذاکرات بین رؤسای‌جمهور حل و فصل شود.
ـ یکی از عوامل ایجاد اختلاف و دشمنی در منطقه، رژیم غاصب صهیونیستی است که آمریکا نیز از آن پشتیبانی می‌کند.
ـ‌ فلسطین مسئله اول دنیای اسلام است. امروز نه رژیم صهیونیستی، نه آمریکا و نه دیگران نخواهند توانست جلوی حرکت عمیق فلسطینی‌ها را بگیرند و عاقبت کار به نفع مردم فلسطین خواهد بود.
ـ حمله نظامی به شمال سوریه قطعاً‌ هم به ضرر سوریه هم به ضرر ترکیه و هم به ضرر منطقه است.
ـ ما امنیت ترکیه و مرزهای آن را امنیت خود می‌دانیم، شما نیز امنیت سوریه را امنیت خود بدانید.
 معادله جدید نصرالله درباره میدان نفتی کاریش، تل‌آویو را نگران کرد
مرکز مطالعاتی امور عمومی اورشلیم در گزارشی به تحلیل سخنان دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان پرداخت و نوشت: «اسرائیل از معادله جدید مقاومت لبنان نگران است». این مرکز مطالعاتی در تحلیل سخنرانی اخیر سیدحسن نصرالله و معادله جدیدی که وی به پرونده تعیین مرزهای دریایی بین لبنان و تل‌آویو تحمیل کرده، نوشت: «نصرالله در سطح منطقه‌ای تهدید می‌کند که اگر حقوق لبنان طی هفته‌های آینده رعایت نشود، تمام سکوهای نفت و گاز اسرائیل را در سرتاسر دریای مدیترانه مورد هدف قرار خواهند داد».

 آفتاب‌یزد
 از احیای برجام حمایت می‌کنیم
دستیار رئیس جمهور روسیه با اشاره به سفر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تهران گفت: روسیه از احیای توافق هسته‌ای که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ تایید شده است، حمایت می‌کند. یوری یوشاکوف گفت: به عبارت دیگر، هدف لغو محدودیت‌های تجارت و تعامل اقتصادی عادی ایران با جهان است و مسکو به تلاش‌ها در این مسیر ادامه می‌دهد. او افزود: روسیه تداوم ارتباط [غیرمستقیم] در زمینه برجام را مهم تلقی می‌کند. ما از گفتمان برقرار شده میان ایران و آمریکا با میانجیگری اتحادیه اروپا حمایت می‌کنیم و این گفتمان را نشان‌دهنده تعهد ایران نسبت به رسیدن به مصالحه در زمینه از سرگیری اجرایی شدن کامل برجام می‌دانیم.
 کشورهای شورای همکاری خواهان حل اختلافات با تهران از طریق گفت‌وگو هستند
وزیر خارجه عربستان گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) موضع واحدی نسبت به آنچه تهدیدات ایران می‌خواند، دارند و می‌توان تماس‌های میان آنها در این خصوص را به وضوح دید. فیصل بن‌فرحان تاکید کرد: تمام کشورهای عضو شورای همکاری با ایران گفت‌وگو می‌کنند زیرا خواهان حل اختلافات از طریق گفت‌وگو هستند. وی افزود: امیدوارم که ایرانی‌ها از مشوق‌های ارائه شده که شامل ادغام در منطقه و همکاری اقتصادی با همسایگان می‌شود، بهره ببرند و این امر فواید فراوانی برای ملت ایران به دنبال خواهد داشت.

 خراسان
 کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها و تردیدها را کنار بگذارد
وزیر خارجه کشورمان در تماس تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهارکرد: هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد. امیرعبداللهیان با ابراز قدردانی از تلاش‌های بی وقفه جوزف بورل و انریکه مورا و با اشاره به گفت وگوهای اخیر خود با وزرای خارجه ایتالیا و فرانسه تأکید کرد: کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها و تردید‌ها را کنار بگذارد و با واقع‌بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد و از تکرار رویکرد ناکارآمد گذشته و رفتار غیر سازنده و توسل به اهرم فشار و تحریم دست بردارد.

 رسالت
 امضای اولین قرارداد برقی بلند‌مدت با عراق‌
وزیر نیرو با بیان اینکه ایران قدرت اول تولید برق غرب آسیا است، گفت: حرکت به سوی انعقاد قراردادهای راهبردی بلندمدت در بخش برق، یکی از محورهای دیپلماسی پویای منطقه‌ای دولت بوده که نتایج درخشانی را برای کشور به همراه داشته است. محرابیان ادامه داد: در همین راستا، اخیرا زمینه نخستین همکاری بلندمدت در بخش برق با کشور عراق مهیا شده و قرارداد مهم و راهبردی با این کشور امضا کرده‌ایم.
 مردم سالاری
 در جهان اسلام هیچ قضیه‌ای مهم‌تر از فلسطین و قدس نیست
یادگار امام راحل در دیدار جمعی از علمای اهل تسنن و مدیران کل اوقاف سوریه در حرم امام خمینی تأکید کرد که در جهان اسلام هیچ قضیه‌ای مهم‌تر از داستان فلسطین و بحث قدس وجود ندارد. راه آن هم این است که علمای اسلام بیش از هر زمانی با هم رفاقت کنند و هرچه بیشتر حکومت‌ها با مردم از در عطوفت و رفاقت در بیایند. پیروزی مسلمانان از راه اتحاد دل‌هایشان است. حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی گفت: امروز راه مقابله با رژیم اشغالگر قدس بیداری، همدلی و همراهی بیشتر مردم است. باید هرچه بیشتر تلاش کنیم که دل‌های مسلمانان به هم نزدیک تر شود. واقعا دشمنان می‌خواهند که ما هرچه بیشتر از هم دور شویم و از همین رو، امروز هیچ امری مهمتر از این نیست که همگان و به خصوص علمای اسلامی، بیش از اختلافات به نقاط اتحاد، عطوفت، رفاقت، رحمت و وحدت توجه کنند.

 آرمان ملی
 تصمیم دولت در زمینه انبوه‌سازی مسکن جدی است
سخنگوی دولت گفت: برچیده شدن موانع اقتصاد در کنار تولید انبوه مسکن دو اولویت اصلی است و دولت سیزدهم تمام قد برای حذف موانع رونق اقتصادی موجود خواهد ایستاد تا مردم به عنوان میداندار اصلی به جایگاه اصلی خود برگردند. بهادری جهرمی با اشاره به حذف امضاهای طلایی به عنوان یکی از ابزارهای غیراصولی برخی مدیران دولتی، گفت: این امر با هدف ایجاد عدالت و برابری در ایجاد فرصتهای شغلی و تسهیل در صدور مجوز کسب و کار از اقدامات اساسی دولت سیزدهم در مسیر مردمی‌سازی اقتصاد بوده است.

 قدس
 ضرورت افزایش دوباره محدودیت‌های کرونا
وزیر کشور در چهل و پنجمین نشست ستاد ملی مقابله با کرونا عادی‌انگاری بیماری کرونا را مهم‌ترین عامل افزایش مبتلایان دانست. وحیدی افزود: باید با افزایش مقررات بهداشتی همچون استفاده از ماسک و تزریق دز یادآور، اجازه رشد دوباره بیماری کرونا را ندهیم. وی در ادامه با اشاره به رشد ۶درصدی مبتلایان بر ضرورت افزایش محدودیت‌های پیشگیرانه تأکید کرد.
 آینده اروپا در گرو خروج از سلطه آمریکا
نخست‌وزیر پیشین قطر اعلام کرد: آینده اروپا در گرو خروجش از دایره سلطه آمریکا و مذاکره با چین است. حمد بن جاسم در توییتی نوشت: اروپا و در رأس آن آلمان به دلیل پیامدهای بحران اوکراین و ناتوانی کشورهای اروپایی برای خروج از دایره سلطه آمریکا بر این کشورها به دلیل ضعف توانایی‌های نظامی آن‌ها و شکننده بودن اقتصاد و مواضع سیاسی‌شان در وضعیت دشواری به‌سر می‌برند.

 اعتماد
 ایران به برجام بازنگردد، فشارها ادامه می‌یابد
هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید تهدید کرد اگر ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای بازنگردد، واشنگتن به اعمال فشارها بر تهران ادامه خواهد داد. جان کربی مدعی شد: «ایران باید با توافق پیشنهادی [امریکا و اروپا] موافقت کند، اما تمایلی به این کار نشان نداده است. مذاکرات توافق هسته‌ای [در وین] کامل شده و توافق روی میز وجود دارد.» وی همچنین با جالب توصیف کردن سفر «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهور روسیه به تهران بعد از سفر «جو بایدن» همتای امریکایی به غرب آسیا ادعا کرد: «این سفر نشان می‌دهد که ایران و روسیه چقدر از جامعه بین‌المللی منزوی شده‌اند.»
 پسر میرسلیم به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق بازداشت شد
مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی، در خصوص ماجرای بازداشت پسرش به اتهام همکاری با منافقین گفته است: مهدی را ظاهرا پس از دو سال مراقبت، در تیر ماه ١٣٩٨ بازداشت و در بهمن ۱۳۹۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم کردند که پس از درخواست تجدیدنظر و قطعی شدن حکم، در بهمن ١٣٩٩ به زندان اوین برده شد. میرسلیم توضیح داد: منافقین با شناسایی و سوءاستفاده از نقطه ضعف مهدی او را شکار کرده و به دام انداخته و سعی کردند از او اطلاعاتی به دست بیاورند که البته، چون او فاقد هرگونه اطلاعات طبقه‌بندی شده بوده، موفقیتی جز به دام انداختن او به دست نیاوردند.

 ابتکار
 قانون تغییر تاریخ سال مالی ۱۴۰۱ ابلاغ شد
قالیباف رئیس مجلس طی نامه‌ای به آیت الله رئیسی رئیس جمهور قانون اصلاح مواد ۶۳ و ۶۴ قانون محاسبات عمومی کشور را ابلاغ کرد. این قانون مربوط به تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی سال ۱۴۰۰ کل کشور است و مهلت مرتبط با جذب اعتبارات یاد شده را تا شهریور ماه تمدید می‌کند و برای قانون بودجه ۱۴۰۰ هم قابل اجراست.

 اطلاعات
 سرمایه‌گذاری۴۰ میلیارد دلاری گاز پروم در ایران
بزرگ‌ترین تفاهمنامه سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران دیروز با شرکت گازپروم روسیه امضا شد. این تفاهمنامه که به‌صورت آنلاین به امضای محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و ویتالی مارکلو قائم مقام مدیرعامل شرکت گازپروم رسید، شامل همکاری در زمینه توسعه میادین نفت و گاز کیش، پارس شمالی، پارس جنوبی و شش میدان نفتی و همچنین سوآپ گاز و فرآورده‌های نفتی، طرح‌های LNG، احداث خطوط لوله صادرات گاز و همکاری‌های علمی و تکنولوژی می شود. با اجرایی شدن محور‌های این تفاهمنامه، شرکت گازپروم بیش از ۴۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد که بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت ایران خواهد بود.

 شهروند
 دادگاه حمید نوری یک رسوایی برای سوئد بود
ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری:
ـ برگزاری دادگاه حمید نوری بدون رعایت مراحل دادرسی و نامنطبق با موازین قانونی بود و از نظر ما یک رسوایی و مورد اعتراض شدید است.
ـ روند بررسی و تحقیقات این دادگاه در مورد ادعاها و اتهامات مطرح‌شده علیه این شهروند ایرانی مخدوش و غیر مستند و تحت تأثیر فشارهای گروهک تروریستی منافقین بوده است.
ـ از اقدام‌های دولت برای کمک به این شهروند ایرانی حمایت می‌کنیم و انتظار داریم جامعه جهانی هم موارد متعدد نقض حقوق آقای نوری را پیگیری کند.
ـ کیفرخواستی در سال ۸۹ به اتهام اجتماع و تبانی باهدف اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام برای جعفر پناهی صادرشده بود که در این پرونده به تحمل جمعاً ۶ سال حبس محکوم شده بود که این حکم قطعی است و وی برای تحمل آن ۲۰ تیرماه امسال به زندان منتقل شد.
ـ برای تاج‌زاده در تاریخ ۱۷ تیرماه قرار تأمین از نوع بازداشت موقت صادر شده و در حال حاضر وی در زندان اوین است.
ـ گزارش سازمان بازرسی کل کشور پس از تحقیقات در مورد پرونده موسوم به نهاده‌های دامی و عملکرد وزارت جهاد کشاورزی به دادگاه ارسال شده است.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری
سفر بایدن به منطقه؛ تنفس مصنوعی به هم پیمانان آمریکا و اسرائیل است
رسا/ آیت الله کعبی با بیان اینکه جهاد تمدنی ملت ایران عرصه را بر آمریکا و صهیونیسم بین الملل تنگ کرده است، خاطرنشان کرد: ایران اسلامی در پرتو ولایت امیرالمومنین (ع) و در پرتو ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی و حرکت امام راحل و شهدا و رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب علی رغم همه فرازها و فرودها در این چهل و چند سال قوی تر شده است. عضو جامعه مدرسین با اشاره به سفر بایدن به منطقه و جلسه با سران رژیم صهیونیستی و آل سعود تصریح کرد: جلسه و دورهمی بایدن برای روحیه دادن به رژیم صهیونیستی، آل سعود و سران برخی از کشورهای عربی در مقابل شکست های مفتضحانه در برابر محور مقاومت است. وی ادامه داد: این جلسه تنفس مصنوعی به جبهه هم پیمانان آمریکا و صهیونیسم است.

کارنامه قابل‌قبول و درخشان آیت‌الله جنتی هر انسان صاحب منطقی را نسبت به تمدید حکم ایشان مجاب می‌کند
تسنیم/ آیت‌الله حسینی خراسانی بااشاره به اقدام جدید مقام معظم رهبری در تمدید حکم آیت الله جنتی در شورای نگهبان با اشاره به برخی ویژگی های آیت الله جنتی گفت: آیت‌الله جنتی، دقت در نظر، هوشمندی در تشخیص و تیزبینی در بررسی صلاحیت‌ها را همچون گذشته دارد و برای حضور به‌موقع و حتی زودتر از موعد در جلسات شورای نگهبان خود را متعهد می‌داند.
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه هیچ نشانه‌ای از تأثیر سن بر موضع‌گیری، تشخیص و رأی آیت‌الله جنتی دیده نشده است، گفت: وی در مسائلی چون صلابت در موضع‌گیری،ایستادگی پای اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی، سلامت در رفتار و گفتار سیاسی، مقابله با انحرافات سیاسی و حرکت در مسیر دقیق جریان انقلاب بدون تأثیرپذیری از جریانات و گروه‌های سیاسی کارنامه قابل‌قبول و درخشانی داشته که این کارنامه هر انسان صاحب منطقی را نسبت به تمدید حکم آیت‌الله جنتی مجاب می‌کند.

نیروی هوایی به قدرت بازدارندگی دست یافته است
صدا و سیما / معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش با اشاره به توانمندی این نیرو در به‌روزرسانی تجهیزات و تولید قطعات و تسلیحات مورد نیاز، گفت: نیروی هوایی با اتکا به سازمان جهاد خودکفایی، وزارت دفاع و ظرفیت‌های داخلی خود، امروز به سطحی از توانمندی رسیده است که با تجهیزات به‌روز شده کاملاً بومی تمامی مأموریت‌هایش را در سرتاسر کشور انجام می‌دهد.امیر طالب زاده گفت: اینکه امروز کشور ما در منطقه ناآرام غرب آسیا از امنیت و ثبات برخوردار است، نتیجه زحمات شبانه‌روزی نیروهای مسلح از جمله کارکنان فنی و خلبانان نیروی هوایی است.

دشمن می‌داند حریف حزب‌الله نخواهد بود
ایرنا/ دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که اگر لبنان به حق خود درباره بهره برداری از منابع و ثروت هایش نرسید، رژیم صهیونیستی هم نخواهد توانست نفتی استخراج کند. سید حسن نصرالله تاکید کرد که مقاومت در لبنان “به لحظه تاریخی برای نجات لبنان پایبند است”.وی تاکید کرد: امروز دشمن احساس ضعف می‌کند و خواهان جنگ نیست زیرا می‌داند درصورت درپیش گرفتن راه جنگ، حریف مقابل فقط حزب‌الله نخواهد بود بلکه ممکن است کل محور مقاومت را مقابل خود قرار داده و موجب نابودی خود شود. در پیش گرفتن راه جنگ برای اسرائیل گزینه ای بسیار پرخطر و پرهزینه خواهد بود.سید حسن نصرالله تاکید کرد: ما می‌توانیم با جنگ یا بدون جنگ به حقوق خود دست پیدا کنیم ولی به هر حال، ما آماده اتخاذ مواضع سخت نیز هستیم.

اقدام تحریک آمیز نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حریم هوایی لبنان
تسنیم/ نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامی تحریک آمیز با ورود به حریم هوایی لبنان و پرواز بر فراز میدان گازی کاریش که در داخل مرز این کشور قرار دارد، از آن بازدید هوایی به عمل آورد.پایگاه اطلاع رسانی روزنامه معاریو با اعلام این خبر افزود: یائیر لاپید نخست وزیر بازدید هوایی از سکوی حفاری کاریش داشته و تاکید کرد این حفاری‌ها می‌توانند به حل بحران انرژی در جهان کمک کنند.نخست وزیر رژیم صهیونیستی بدون اشاره به تجاوز کشورش به مرزهای لبنان و اعتراض دولت لبنان نسبت به این اقدام ادعا کرد: لبنان هم می‌تواند از طریق مذاکرات به تقویت اقتصاد خود بپردازد و از ذخایر گازی که در داخل آب های خود است سود ببرد.لاپید در ادامه سخنان تحریک آمیز خود افزود: حفاری‌های جدید، آینده انرژی در اسرائیل را رقم خواهد زد، این یک فرصت اقتصادی است که ما از طریق آن اقدام به صدور گاز به مصر و اروپا می‌کنیم و در آینده نه چندان دور عواید آن برای تمام اسرائیلی‌ها خواهد بود.

بیانیه مشترک رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه
صداوسیما/ در پایان هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، مردود شمردن تلاش‌ها برای ایجاد واقعیات جدید میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم از جمله ابتکارات غیرمشروع خودمختاری، مقابله با دستور کار‌های جدایی‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و محکومیت تداوم حملات نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه تاکید کردند.اقایان رئیسی، پوتین و اردوغان روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه مشترک هفتمین اجلاس سران کشور‌های ضامن روند آستانه، با محکوم کردن تداوم حملات نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه از جمله به زیرساخت‌های غیرنظامی، این حملات را ناقض حقوق بین‌الملل، حقوق بین الملل بشردوستانه و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین بی‌ثبات کننده و تشدید کننده تنش در منطقه تلقی کردند.

امضای بزرگ‌ترین تفاهم‌نامه خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران
صدا و سیما / سخنگوی دولت از امضای بزرگ‌ترین تفاهم‌نامه خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران با گازپروم روسیه، خبر داد.علی بهادری جهرمی در فضای مجازی نوشت: «سرمایه‌گذاری، وابسته به FATF نیست و از مسیر‌های غیر برجامی نیز دست‌یافتنی است. بزرگ‌ترین تفاهم‌نامه خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران با گازپروم روسیه به ارزش حدود ۴۰ میلیارد دلار، امضا و افزایش سطح روابط اقتصادی با ترکیه تا مرز ۳۰ میلیارد دلار، هدف‌گذاری شد.»

واشنگتن: ایران به روسیه سلاح بدهد مجازات می‌شود
فارس / نماینده آمریکا در امور ایران در سخنانی مدعی شد در صورتی که ایران به روسیه سلاح بدهد،‌ واشنگتن ابزارهایی برای مجازات این کشور در اختیار دارد.«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد که واشنگتن آماده بازگشت به توافق هسته‌ای است.وی در ادامه سخنانش گفت: «ما آماده بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم و این توافق مسیر را برای کاهش بیشتر تنش‌ها هموار می‌کند».«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید دوشنبه (۱۱ ژوئیه) در اظهاراتی مدعی شد که ایران بزودی چند صد پهپاد با قابلیت حمل سلاح به روسیه تحویل می‌دهد.

انفجار در یکی از بزرگترین سدهای آمریکا
فارس/ منابع خبری از وقوع انفجار در یکی از بزرگترین سدهای آمریکا خبر دادند.گزارش‌ها حاکی است این انفجار در سد هوور که بر روی رودخانه کلرادو بسته شده به وقوع پیوسته است. شاهدان از شنیده شدن صدای انفجار و مشاهده آتش و دود در سد خبر داده‌اند.دلیل وقوع این حادثه هنوز مشخص نیست.

مقصر کاهش عرضه گاز به اروپا خودِ غرب است
باشگاه خبرنگاران/ رئیس‌ جمهور روسیه ضمن مقصر دانستن غرب اعلام کرد ممکن است عرضه گاز به اتحادیه اروپا همچنان روند کاهشی داشته باشد.«ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه در جمع خبرنگاران روسِ حاضر در تهران رفتار غرب را دلیل کاهش عرضه گاز به اروپا دانسته و اعلام کرد این روند ممکن است همچنان کاهشی باشد.این سخنان پوتین فشار بر اتحادیه اروپا را افزایش می‌دهد که در حال حاضر ترس عدم ذخیره انرژی در زمستان را به دلیل کاهش عرضه گاز روسیه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *