خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۲۲

**رئیس جمهور: حفظ محیط ‌زیست نباید به استعمار نوین قدرت‌ها تبدیل شود** رئیس قوه قضائیه در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش: دشمنان از قدرت پهپادی ایران انگشت به دهان شده‌اند** رئیس ‌مجلس شورای اسلامی: بایدن مجری برنامه‌های صهیونیست‌ها است کشورهای منطقه هوشیار باشند** پوتين و اردوغان سه‌شنبه هفته آينده در تهران با آیت‌الله رييسي ديدار مي‌كنند** وزیر امور خارجه: پنجره دیپلماسی با ابتکارات پویای ایران باز مانده است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 خبر اختلاس شرکت نهاده‌های دامی صحت ندارد
وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به شایعات و اخبار منتشره در خصوص فساد مالی به ویژه اختلاس و ارتشاء در فرآیند توزیع نهاده‌های دامی در وزارت جهاد کشاورزی و در اجرای دستور رئیس جمهور محترم مبنی بر بررسی موضوع، به ‌این وسیله اعلام می‌دارد بر اساس بررسی و رصد اطلاعاتی، ادعای بروز اختلاس و ارتشاء صحت نداشته و مستندی در این زمینه به دست نیامده است و با توجه به کشف مصادیقی از سوء‌جریان و برخی تخلفات، ضمن ممانعت از تداوم آن با متخلفین برخورد لازم صورت پذیرفت.

 همشهری
 کارت زرد مجلس به وزیر کشاورزی
نمایندگان مجلس در جریان سؤال از سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهادکشاورزی از توضیحات او قانع نشدند و با ۷۹رأی موافق، ۱۲۱رأی مخالف و ۷رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶رأی به او کارت زرد دادند. در بخش از سوال نمایندگان به تخلفات سامانه بازارگاه در فروش بیش از ۵۰۰هزار تن نهاده دامی ناموجود اشاره شده بود که برای آن هزار و صدمیلیارد تومان نقدینگی تولیدکنندگان جمع‌آوری شده بود. همچنین به بحث تبعیض و رانت در به‌کارگیری شرکتی بدون اهلیت و اعتبارسنجی اشاره شده بود که به‌صورت محرمانه و بدون رعایت تشریفات قانونی و سرمایه ثبتی، قرار بوده ۱۳میلیون و ۷۰۰هزار تن نهاده وارد کند. از سویی به تخصیص ۷۰۰میلیون یورو برای کالای واردنشده نیز در این سؤال اشاره شده بود.

 کیهان
 بایدن مجری برنامه‌های صهیونیست‌ها است کشورهای منطقه هوشیار باشند
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در مورد سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه گفت: مجموع شواهدی که اکنون در دست ماست نشان می‌دهد که این سفر با کار‌سازی صهیونیست‌ها انجام شده و رئیس‌جمهور آمریکا مجری برنامه‌ها و پروژه‌هایی است که رژیم صهیونیستی به عنوان اصلی‌ترین دشمن ملت‌های منطقه آن را حتی در حد جزئیات طراحی و دیکته کرده است. قالیباف تاکید کرد: از کشورهای همسایه می‌خواهم نسبت به هرگونه برنامه آمریکایی- اسرائیلی که مشخصاً هدف آنها برهم‌زدن ثبات و نظم منطقه است به‌شدت هوشیار بوده و تبعات آن را به‌درستی و با دقت برآورد کنند. وی افزود: ایران یک تکیه‌گاه مطمئن و قابل اعتماد برای همه همسایگان خویش است اما به همان میزان در مقابل حفظ تعادل امنیتی منطقه حساس بوده و در دفاع از منابع این منطقه در مقابل هرگونه توطئه و یا تلاش برای بی‌ثبات‌‌سازی تردید نخواهد کرد.
 اجتماع بزرگ «مهر فاطمی» در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شد
همزمان با دهه امامت و ولایت و بزرگداشت هفته عفاف و حجاب اجتماع بزرگ بانوان تهران با عنوان «مهر فاطمی‌» در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شد. این اجتماع در راستای تبیین مسئله حجاب در اسلام و ارائه مطالبات بانوان با حضور بانوانی از قشرهای مختلف و خانواده‌های معظم شهدا برگزار شد. در این اجتماع باشکوه دختران دهه هشتادی و نودی نوشته‌هایی با عناوین «چادر مشکی من یادگار مادرم زهراست، حرمت دارد»، «حجاب تضمین کننده سلامت جامعه و مصونیت در برابر شیطان و تهاجم فرهنگی است»، «اصالت زن مسلمان عفت اوست»، «حجاب یعنی مدیریت احساس برای حضور فعال در جامعه» را دست داشتند و با راه‌اندازی پویش «ایران عفیف» اقتدار خود را به دنیا نشان دادند.
 تکذیب درگیری میان نیروهای مرزی ایران و افغانستان
مسئولان اداره ریاست اطلاعات و فرهنگ نیمروز خبرهای درگیری روز گذشته میان مرزبانان ایرانی و نیروهای طالبان را رد و تکذیب کردند. برخی از رسانه‌های افغانستان با اهداف و مقاصد مشخص روز گذشته خبرهایی از وقوع جنگ میان مرزبانان ایران و نیروهای طالبان در حومه شهرستان کنگ ولایت نیمروز را منتشر کرده بودند که این اخبار ضدونقیض از سوی مسئولان محلی این ولایت رد شد. یک منبع امنیتی در ولایت نیمروز گفت: روز گذشته یک سوءتفاهم میان نیروهای دو مرزبانی ایران و افغانستان موجب یک تنش جزئی و اختلاف چندساعته شد که با پادرمیانی مسئولان امنیتی دو طرف وضعیت به حالت عادی بازگشت.

 شرق
 رد شایعه انقضای تاریخ مصرف واکسن های موجود
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با رد شایعه انقضای تاریخ مصرف واکسن‌های کرونا گفت: مراکز واکسیناسیون آماده تزریق دز چهارم واکسن به شهروندان هستند و چنانچه شش ماه از دریافت دز سوم واکسن کرونا گذشته باشد، باید نسبت به دریافت واکسن اقدام کرد. عقدک اضافه کرد: تزریق واکسن یادآور (دز چهارم) برای سنین ۱۸ سال به بالا برنامه‌ریزی شده است و توصیه می‌شود شهروندان نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

 ایران
 حفظ محیط‌زیست نباید به استعمار نوین قدرت‌ها تبدیل شود
همگرایی منطقه‌ای، رویکرد پیشنهادی رئیس‌جمهور کشورمان برای مقابله با چالش‌های محیط‌زیستی بود که در نشست وزرا و مقامات محیط‌زیست ۱۱کشور منطقه مطرح شد. آیت‌الله رئیسی در این نشست، هم الزامات دینی و ظرفیت‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ محیط‌زیست را تشریح کرد و هم بر این واقعیت تأکید کرد که تأکید بر حفظ محیط‌زیست، نباید به استعمار نوین قدرت‌ها تبدیل شود. وی با اشاره به اینکه برای دستیابی به نگاه و اقدام مشترک، نیازمند یک تقسیم کار بین کشورها هستیم، اضافه کرد: برای مقابله پایدار با معضلات زیست‌محیطی، ایجاد یک اتحادیه یا سازمان برای همکاری‌های زیست‌محیطی کشورهای غرب آسیا، می‌تواند همکاری‌های منطقه‌ای این کشورها را ساماندهی کند.
آیت‌الله رئیسی ابراز امیدواری کرد در این نشست با اراده جدی شرکت‌کنندگان برای حفاظت از محیط‌زیست، تصمیمات شایسته‌ای گرفته شود و به دنبال آن، سازوکار لازم نیز با اراده کشورها در راستای ایجاد تغییر در وضعیت محیط‌زیست منطقه ایجاد شده و مجموع این اقدامات بتواند کمک بسزایی در حفاظت از محیط‌زیست منطقه کند.
 اولین چالش ما ایران است
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مراسم فارغ‌التحصیلی افسران صهیونیست در یکی از دانشکده‌های نظامی این رژیم باز هم نگرانی‌های خود درباره ایران را مطرح کرد. بنی گانتز گفت خطاب به افسران صهیونیست گفت: «اولین چالش امنیتی که همه شما باید با آن دست و پنجه نرم کنید و به مقابله با آن بپردازید، مبارزه با تجاوزات ایران، اقدامات هسته‌ای ایران، حفظ توانمندی عملیاتی اسرائیل برای دفاع از خود و همچنین برقراری روابط به منظور همکاری است. »

 جمهوری‌اسلامی
 واکنش ایران به ادعای مشاور امنیت ملی آمریکا درباره فروش فناوری‌های نوین به روسیه
سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا درباره فروش فناوری‌های نوین به روسیه تصریح کرد: سابقه همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین برمی‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است. کنعانی افزود: ادعای مقام آمریکایی درحالی است که آمریکا و اروپایی‌ها سال‌ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح‌های کشنده متنوع خود تبدیل کرده‌اند که قطعا بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست‌‌ها در سرزمین‌های اشغالی ممکن نبود.
 پنجره دیپلماسی با ابتکارات پویای ایران باز مانده است
وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی با تاکید بر اینکه دیپلماسی خیابانی یک طرفه نیست، علت باز بودن پنجره دیپلماسی را ابتکارات پویای ایران عنوان کرد. امیرعبداللهیان در این توئیت افزود: اگر پنجره دیپلماسی هنوز باز است، این به خاطر ابتکارات پویای ایران است. ‌رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند از طریق اتهام‌زنی و تحریم، دیدگاه‌های یکجانبه آمریکا را تحمیل کند. دیپلماسی، خیابانی یک طرفه نیست. وی تاکید کرد: ‌رسیدن به توافق نهایی مستلزم انعطاف، ابتکارات و پذیرش واقعیات از جانب آمریکاست.
 برادر البغدادی خلیفه جدید داعش شد
وبگاه السومریه نیوز عراق به نقل از یک منبع امنیتی گفته برادر ابوبکر البغدادی، سرکرده سابق داعش به عنوان خلیفه جدید این گروه تعیین شده است. خلیفه جدید «جمعه عواد ابراهیم البدری» است که گذشته ملقب به ابومحمد الجولانی بود و لقب فعلی وی ابوالحسن الهاشمی القریشی است. به گفته این منبع، خلیفه جدید در گذشته مناصب فرماندهی در داعش را برعهده داشته ازجمله اینکه رئیس شورای موسوم به «شورای مشورتی داعش» بوده است.

 وطن امروز
 بیان واقعیت‌های دفاع‌مقدس برای اثبات حقانیت ملت ایران کافی است
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: باید واقعیت دفاع‌مقدس را با صحت و دقت نمایش دهیم و این واقعیات برای اثبات حقانیت ملت ایران کاملا کفایت می‌کند. سرلشکر باقری در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع‌مقدس، در تشریح فلسفه برگزاری این رویداد علمی، با تأکید بر اینکه دفاع‌مقدس باعث سربلندی ملت ایران است، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند همان‌گونه که تاریخ جنگ‌های ایران و روسیه در منطقه قفقاز و سایر مناطق منجر به تحمیل معاهده‌های ترکمنچای و گلستان شد و برای نزدیک به ۲ قرن موجب سرافکندگی ملت ایران بود، دفاع‌مقدس باید برای ۲ قرن موجب سربلندی ملت ایران باشد.
 NPT یک سند مرده است
دبیر سابق ستاد حقوق بشر قوه ‌قضائیه با بیان اینکه NPT یک سند مرده است، گفت: برجام سند مقدسی نیست و حتی موجب لو رفتن اسامی نخبگان و دانشمندان ما شد. جواد لاریجانی اظهار داشت: علت علاقه غربی‌ها به برجام این است که توانمندی هسته‌ای ما را کاهش می‌دهد و به خاطر طولانی بودن پروسه، نیروی ایران را تحلیل می‌برد و مساله هسته‌ای را به یک امر تزئینی لاکچری تبدیل می‌کند.
 حجم کودک کشی اسرائیل دبیرکل سازمان ملل را شوکه کرد
گزارش ویژه دبیرکل سازمان ملل با موضوع «کودکان و درگیری‌های مسلحانه» منتشر شد. در بخشی از این گزارش سالانه ۴۵ صفحه‌ای آمده است: سازمان ملل ۲۹۳۴ مورد نقض فاحش (حقوق کودکان) در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی، نوار غزه و اسرائیل را علیه ۱۲۰۸ کودک فلسطینی و ۹ کودک اسرائیلی و ۹۱۵ پسر و ۳۰۲ دختر مورد راست‌آزمایی قرار داد. گوترش در گزارش خود تصریح کرد: من از تعداد کودکان کشته و مجروح شده توسط نیروهای اسرائیلی در جریان جنگ، طی حملات هوایی به مناطق پرجمعیت و استفاده از گلوله‌های جنگی. . . و عدم پاسخگویی ادامه‌دار درباره این تخلفات شوکه شده‌ام.

 جوان
 دشمنان از قدرت پهپادی ایران انگشت به دهان شده‌اند
در جریان حضور رئیس قوه قضائیه در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش، بخش‌هایی از آخرین دستاورد‌ها و توانمندی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل قدرت پهپادی، اشراف اطلاعاتی، خودکفایی، آمادگی‌های عملیاتی و حضور مقتدرانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در مرز‌های زمینی، هوایی، دریایی و آب‌های بین‌المللی به رئیس قوه قضائیه ارائه شد. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در جمع فرماندهان عالی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: بدون مبالغه می‌گویم که نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در انجام وظایف خود طی بیش از چهاردهه گذشته از همه نهاد‌ها موفق‌تر عمل کرده است. وی تصریح کرد: نیرو‌های مسلح و ارتش ما وقتی تنها یک بخش کوچک از قدرت و توانمندی دفاعی و نظامی خود در حوزه پهپادی را معرفی و رونمایی می‌کند، دشمنان ما از تعجب انگشت به دهان می‌شوند.
 اعتراض ایران به نقض فاحش حقوق بشر علیه «حمید نوری» در سوئد
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در نامه‌ای به میشل باچلت، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در خصوص وضع نامناسب تبعه ایرانی در زندان سوئد نوشت: «دادستان سوئد بدون تحقیقات جامع، حکم دستگیری و بازداشت نوری را صادر کرد و مبنای این درخواست، صرفاً اظهارات و خاطرات واهی چند تن از اعضای گروهک تروریستی منافقین بود، از این رو اصل برائت و حق بر آزادی رفت‌وآمد این تبعه ایرانی از سوی مقامات سوئدی نقض شد». غریب‌آبادی تأکید کرده است: «نگهداری نوری در سلول انفرادی به مدت بیش از ۳۲ ماه، ممانعت از دسترسی به چشم‌پزشک از زمان بازداشت، ضرب و جرح شدید توسط پلیس و عریان کردن وی به ویژه در برابر مأموران زن، جملگی منجر به شکنجه روحی و جسمی و تحقیر نوری شده و ناقض حقوق مندرج در اسناد حقوق بشر بین المللی است».

 آفتاب‌یزد
 طرح «ناتو خاورمیانه» عملی نمی‌شود
رسانه‌ها و مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی می‌گویند که پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ناتو اسرائیلی – عربی قابلیت اجرایی شدن را ندارد. روزنامه یسرائیل هیوم به نقل از منابع مطلع گزارش داد که پیشنهاد آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف امنیتی و دفاعی منطقه‌ای میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی تحت عنوان «ناتوی عربی» یا «ناتوی خاورمیانه» اجرایی و عملی نخواهد شد. این روزنامه در این باره گزارش داد که مقامات امنیتی بلند پایه رژیم صهیونیستی نسبت به کارایی تشکیل این ائتلاف مردد هستند. این مقامات صهیونیست معتقدند که عیوب چنین ائتلافی بیشتر از مزایای آن است.

 خراسان
 درخواست اشد مجازات برای سرکرده گروهک تندر
پنجمین جلسه محاکمه جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر در شعبه ۱۵ انقلاب و به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی با حضور جمعی از شاکیان و خانواده شهدای تروریستی و جانبازان آغاز شد. در ادامه این جلسه سه جانباز حادثه تروریستی حسینیه شیراز و چند مادر، پدر و برادر شهید این حادثه در جایگاه شاکیان این پرونده ایستادند و خواستار اشد مجازات برای سرکرده گروهک تروریستی تندر شدند.

 رسالت
 اولین قطار ترانزیت کانتینری از روسیه به ایران رسید
وزیر راه و شهرسازی درمراسم ورود اولین قطار ترانزیت کانتینری روسیه با تأکید بر ضرورت حفظ کریدورهای ترانزیتی از مسیر ایران به اروپا و شرق آسیا تصریح کرد: در دولت سیزدهم ظرفیت ترانزیت به حدود ۲۰ میلیون تن افزایش یافته که این مهم در تاریخ کشور بی سابقه است و در حال حاضر تمامی کشورهای همسایه متقاضی جابه‌جایی کالاهای خود از مسیر ترانزیتی ایران هستند. قاسمی افزود: وزارت راه و شهرسازی برای افزایش ظرفیت جابه‌جایی و ترانزیتی از طریق مسیرهای زمینی و ریلی برنامه‌ریزی و آمادگی‌های لازم را انجام داده است.

 مردم سالاری
 اعتراض ایران به خودداری سوئد در فروش پانسمان کودکان پرونه‌ای
سفیر ایران در استکهلم اقدام یک شرکت سوئدی در خودداری از فروش پانسمان برای کودکانی که بیماری «پروانه‌ای» دارند را نقض فاحش حقوق کودکان دانست. معصومی‌فر در توییتر نوشت: «یک شرکت سوئدی تولید کننده ملزومات پزشکی همچنان به بهانه تحریم ظالمانه امریکا از فروش پانسمان برای کودکان پروانه‌ای ایران امتناع می‌کند. » وی افزود: «این فرشتگان معصوم هر روز در مقابل چشم مدعیان حقوق بشر زجر می‌کشند و پر پر می‌شوند. آیا این نقض فاحش حقوق کودک و جنایت علیه بشریت نیست؟»

 آرمان ملی
 ارتش در بهترین شرایط و آماده‌تر از هر زمان دیگری است
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز ارتش در بهترین شرایط و آماده‌تر از هر زمان دیگر گوش به فرمان فرماندهی معظم کل قوا است. سرلشکر موسوی گفت: بحمدا… امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با استقرار زمینی در مرزهای غرب، شمال شرق و بخشی از شمال غرب کشور حراست شبانه روزی از آسمان ایران سربلند اسلامی با نیروی پدافند و نیروی هوایی و پشتیبانی هوایی از همه ماموریت‌های مورد نیاز کشور و حضور مقتدرانه در آبهای آزاد و حراست از منافع ملی با اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش، ماموریت خود را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد.

 قدس
 مردم نباید دسته‌بندی شوند
بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری:
ـ آیین‌نامه واردات خودرو مدت‌ها پیش‌ازاین از سوی وزارت صمت تحویل دولت شد و به تصویب هم رسید، اما چون موادی از آن با مخالفت اعضای کابینه مواجه شد، به کمیسیون اقتصادی دولت برگشت تا مورد بازبینی قرار گیرد.
ـ دولت اصرار دارد واردات به نحوی نباشد که منجر به انحصار شود بلکه باید انحصار را از بین ببرد.
ـ اگر ایرادی به آیین‌نامه وارد نشود و به تصویب برسد، می‌توان انتظار داشت در نیمه دوم سال واردات خودرو کلید بخورد.
ـ تحقق حقوق شهروندی نیز مستلزم توجه به قانون است، اما نباید هیچ‌گونه دسته‌بندی در مورد مردم صورت گیرد و همه مردم باید از تمامی حقوق خود بهره‌مند شوند.
ـ آیین‌نامه ساماندهی کولبران و «ته لنجی» نهایی شده و در حال اصلاحات ویرایشی است و به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

 اعتماد
 پوتین و اردوغان سه‌شنبه هفته آینده در تهران با رییسی دیدار می‌کنند
بر اساس اعلام کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه قرار است سه‌شنبه هفته آینده به تهران سفر کند. این سفر همزمان با سفر اعلام شده قبلی رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه به تهران انجام می‌شود. سخنگوی کرملین، اعلام کرد: «برنامه‌ریزی برای سفر رییس‌جمهور [پوتین] به تهران در حال انجام است. قرار است که یک نشست میان روسای دولت‌های ضامن [آتش‌بس] در فرآیند آستانه هم برگزار شود. علاوه بر دیدار سه‌جانبه، دیدارهای دوجانبه‌ای هم برگزار خواهد شد. » هنوز جزییات دقیقی از دیدارهای پوتین در تهران اعلام نشده است. هر چند دیمیتری پسکوف، به دیدار پوتین با اردوغان در تهران اشاره کرده، اما از دیگر دیدارهای دوجانبه برنامه‌ریزی شده برای پوتین ذکری به میان نیاورده است.

 ابتکار
 اتحادیه اروپا خواستار تسریع در روند مذاکرات شد
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار سرعت بخشیدن به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای شد. پیتر استانو اشاره کرد که تلاش‌های دیپلماتیک مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تیم او در زمینه توافق هسته‌ای ایران ادامه دارد. وی افزود: ما امیدواریم که بتوانیم مذاکرات وین را در اسرع وقت از سر بگیریم زیرا زمان به نفع ما نیست. استانو ادامه داد: ما باید خیلی سریع حرکت کنیم تا به اجرای کامل برجام بازگردیم.

 اطلاعات
 اشتیاق فعالان اقتصادی ایتالیا برای همکاری با ایران
زامپینی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایتالیا و ایران در نشستی با امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. زامپینی در این جلسه با اشاره به اشتیاق فعالان اقتصادی ایتالیا برای همکاری با ایران، خواستار رفع موانع موجود در این مسیر شد.
 ائتلاف شیعیان عراق به انتخاب نخست‌وزیر نزدیک شده است
رئیس ائتلاف «دولت قانون» عراق از پیشرفت در روند گفتگوهای چارچوب هماهنگی شیعیان این کشور برای انتخاب نامزد نخست‌وزیری خبر داد. نوری المالکی اعلام کرد: چارچوب هماهنگی گام مهمی را در راستای گفتگوهای سیاسی برداشته و ایده‌ها و ساز وکارهایی را تدوین کرده است. وی افزود: چارچوب هماهنگی به تحقق اهدافش نزدیک شده و مهمترین این اهداف، تعیین نخست‌وزیر و تشکیل دولتی توانمند برای خدمت به عراق در زمینه‌های مختلف است.

 شهروند
 در ماه‌های آینده تورم را به‌صورت پلکانی کنترل می‌کنیم
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه مسائل خارجی اعم از تورم وارداتی و عوامل داخلی مهم‌ترین عوامل کوتاه‌مدت رشد میزان تورم در دو ماه گذشته بود، گفت: «امیدواریم با مصوبات ستاد اقتصادی دولت در تیرماه شاهد کاهش میزان رشد تورم باشیم و در ماه‌های آینده نیز تورم را به‌صورت پلکانی کنترل کنیم. » خاندوزی درباره کاهش میزان رشد نقدینگی نیز بیان کرد: «دولت عواملی همچون کسری بودجه را که به تورم دامن می‌زند، کنترل و مدیریت کرده و نسبت به دوره قبل موفق‌تر بوده است.»

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری

تأکید مدیر حوزه های علمیه بر حفظ ارزش های کهن همراه توجه به تجربه های نوین
حوزه/ آیت الله اعرافی، در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره علمی علامه حلی گفت: اگر به سیره علمای گذشته نگاهی بیندازیم خواهیم دید که آنها با عمر کوتاه خود آثار و برکات ارزشمند علمی را از خود بر جای گذاشتند، برای نمونه از شخصیتی همچون شیخ مفید به عنوان زعیم حوزه بغداد بیش از ۲۰۰ اثر به ما رسیده است. مدیرحوزه‌های علمیه با بیان اینکه حداقل ۱۰۰ تا ۲۰۰ شخصیت علمی در تاریخ حوزه ها داریم که در تولید علم، حقیقتا یک امت بودند، آن را از افتخارات حوزه های علمیه دانست و گفت: تحقیقات و پژوهش های بزرگان ما گاهی به سطحی می رسد که مکاتب جدید تفسیری، کلامی، فقهی و فلسفی پایه گذاری می کند همچون مکتب ملاصدرا که تئوری ها و نظریات او بعد از ۴۰۰ سال هنوز زنده و قابل ارائه به دنیاست. مکتب اصولی که شیخ و اخوند و نائینی پایه ریزی کردند، مکتبی است که نه تنها برای شیعه بلکه برای امت اسلام و حتی نظامات حقوقی دنیای جدید قابل استفاده است. در عصر ما شهید صدر، صاحب مکتب است، در قم علامه طباطبایی همینطور.

لاپید با صدر اعظم اتریش درباره ایران گفت‌وگو کرد
فارس / دفتر نخست وزیری رژیم موقت صهیونیستی از دیدار نخست وزیر این رژیم با صدر اعظم اتریش و گفت‌‌وگو درباره ایران و سایر امور منطقه‌ای و جهانی خبر داد. به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل» دفتر نخست وزیری رژیم اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد، «یائیر لاپید» نخست وزیر (رژیم ) اسرائیل روز سه شنبه با «کارل نهمر» صدراعظم اتریش دیدار کرد و طرفین توافق نامه‌ای را برای همکاری در زمینه امنیتی، همه گیری کرونا، گردشگری و موارد دیگر امضا کردند. این دو همچنین در مورد چالش‌های امنیتی و همچنین مسائل منطقه‌ای در دستور کار، به‌ ویژه «ایران» گفت‌کو کردند. لاپید در ادامه لفاظی همیشگی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، نسبت به هرگونه توافق در احیای برجام و ادامه برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

رسوایی‌های ارتش اسرائیل همچنان ادامه دارند
تسنیم/ روزنامه یدیعوت احارانوت در گزارشی از انحلال یکی از واحدهای مهندسی ارتش اسرائیل به دلیل سوء رفتار شدید با سربازان و ضرب و شتم و اهانت به آنها خبر داد. به نوشته این روزنامه ارتش اسرائیل در یک اقدام که طی سال‌های گذشته بی سابقه محسوب می شود، یکی از واحدهای مهندسی خود را به دلیل رفتارهای بسیار اهانت آمیز و بکار گیری الفاظ بسیار رکیک، خشونت فیزیکی و محرومیت سربازان از حداقل حقوق منحل و نیروهای آن را به یگان‌های دیگر منتقل کرد. از سوی دیگر در یک رسوایی بزرگتر پایگاه اطلاع رسانی نیوز اسرائیل در خبری اعلام کرد، یکی از نظامیان زن اسرائیلی که شکایت هایش نسبت به تجاوز افراد ما فوق به او به جایی نرسیده بود، با اسلحه فرمانده خود دست به خودکشی زد.

وحشت صهیونیست ها از نزدیک شدن روسیه به ایران
تسنیم/ نزدیکی روابط بین ایران و روسیه محافل صهیونیستی را به شدت نگران و این نگرانی از طریق رسانه‌های این رژیم انعکاس پیدا کرده است. در حالی که شبکه تلویزیون سراسری رژیم صهیونیستی «کان» از شکل‌گیری فضای نگرانی در سایه تقویت روابط ایران و روسیه گزارش داده، پایگاه نیوز وان با اشاره به نشست پیش رو سران روسیه و ترکیه در تهران آن را مایه طرح سئوالات و ابهامات مختلفی دانست. شبکه کان با استناد به اظهارات دیپلمات‌های غربی که هویت آنها را ذکر نکرده ادعا کرد، نزدیکی روابط بین روسیه و ایران می‌تواند منجر به تقویت همکاری در دور زدن تحریم‌‌هایی باشد که هر دو کشور با آن مواجه هستند. به گفته این دیپلمات‌ها ایران از تجربه وسیعی در این امر برخوردار شده است. دیپلمات‌های مذکور همچنین خاطر نشان کردند نشست تهران پاسخی به سفر بایدن به منطقه خواهد بود.

پرونده جاسوسی که صهیونیست‌ها مجبور به مختومه کردن آن شدند
تسنیم/ رژیم صهیونیستی به دلیل نبود دلایل کافی و عدم امکان اثبات اقدام مجرمانه مجبور شد، تمامی ۲۰ اسرائیلی دستگیر شده در پرونده جاسوسی ادعایی برای ایران را آزاد کند. شبکه ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیست اعتراف کرد، ۲۰ نفری که حدود شش ماه پیش به اتهام همکاری با فردی ایرانی برای جاسوسی دستگیر شده بودند، فقط با اعطای تعهد آزاد و این پرونده مختومه شده است. به نوشته این رسانه عبری زبان، تمامی متهمان که همگی هم زن بودند به مقر سرویس اطلاعات عمومی احضار و بعد از بازجویی و اخذ تعهد از آنها بدون تفهیم اتهام آزاد شدند. یک منبع آگاه در این زمینه ضمن اعتراف ضمنی به عدم رسیدن سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی به دلایل اثبات وقوع جاسوسی به این رسانه خبر داد: فعالیت این زنان در سطح اقدام جاسوسی نبوده و عملا کار خاصی را انجام نداده بودند.

آماده دفاع از منابع خود در دریا و خشکی هستیم
تسنیم/ رئیس مجلس لبنان در پیامی که به مناسبت شانزدهمین سالگرد جنگ ۳۳ روزه منتشر شد، بر عزم مردم لبنان جهت دفاع از منابع خود چه در خشکی و چه در دریا تاکید کرد. نبیه بری ضمن ادای احترام به شهدا، نیروهای مقاومت و مردم لبنان تاکید کرد مردم لبنان در چنین روزهایی عجز و ناتوای رژیم اسرائیل را به اثبات رسانده و نشان دادند این رژیم با تمامی تروریسم وجنایاتش قادر به شکستن اراده لبنان در انجام مقاومت، پایداری و وحدت نیست، از اینرو ۱۲ جولای ۲۰۰۶ را باید نقطه ثبت پیروزی لبنان و شکست جدیدی برای تجاوزگری صهیونیست و نقش بر آب شدن پروژه قدیمی و جدید این رژیم برای ابقای لبنان در گرداب بحران‌های جنگ و مشکلات منطقه‌ای، محسوب کرد.

موساد همتایان بحرینی خود را آموزش می‌دهد
مهر/ روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از از یک مقام بحرینی می‌گوید که سازمان جاسوسی موساد در حال حاضر همتایان بحرینی خود را آموزش می‌دهد و آن‌ها را تجهیز می‌کند. در این گزارش اما مشخص نشده که چه نوع تجهیزاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس این گزارش ، رژیم صهیونیستی همچنین با فروش هواپیماهای بدون سرنشین و سامانه‌های ضد پهپاد به بحرین موافقت کرده است. در این گزارش مشخص نشده است که چه نوع پهپاد یا تجهیزات نظامی در اختیار بحرین قرار خواهد گرفت. گزارش وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد بحرینی می‌گوید که موساد و شین بت در ماه‌های اخیر برای آموزش افسران اطلاعاتی خود با منامه همکاری کرده‌اند.

آمریکا: برجام هنوز برای ما ارزش دارد
ایسنا / معاون وزیر امور خارجه آمریکا در زمینه کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌المللی در یک کنفرانس خبری آنلاین در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد که ایران اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای دارد و در صورت صحت داشتن آن، چطور چنین چیزی می‌تواند یک موفقیت بزرگ برای سیاست خارجی آمریکا به حساب بیاید، گفت: فکر می‌کنم قبلا به وضوح گفته‌ایم که با خروج آمریکا از برجام[توافق هسته‌ای]، زمان گریز برای [تولید و انباشت] مواد شکافت‌پذیر ایران به طرز مشهودی از حدود یک سال، پیش از خروج آمریکا از توافق به چند هفته یا کمتر رسیده است. جنکینز ادامه داد: دولت بایدن به دنبال بازگشت به اجرایی کردن کامل برجام است، به ویژه به این خاطر که ما عقیده داریم فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سرسختانه محدود و تماما بر آن نظاره شود. بنابراین، ما همچنان روی این موضوع کار می‌کنیم. او همچنین مطرح کرد: برجام هنوز برای ما ارزش دارد و آن را مهم‌ترین راه دست‌یافتن به موفقیت در تلاش برای جلوگیری از تولید یک سلاح هسته‌ای توسط ایران می‌دانیم.

اپیدمی کرونا حتی به پایان خود نزدیک نیست
باشگاه خبرنگاران/مدیرکل سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که موج جدید ابتلا به ویروس کرونا نشان می‌دهد که این همه‌گیری «حتی به پایان خود نزدیک نشده است». تدروس آدهانوم گبریسوس، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: تعدادی از کشور‌ها افزایش قابل توجهی در تعداد مبتلایان به ویروس کرونای جدید طی هفته‌های گذشته ثبت کرده‌اند. به گفته متخصصان، فرانسه با ثبت بیش از ۱۵۰ هزار نفر از مبتلایان در یک روز رتبه اول را به خود اختصاص داد و پس از آن آلمان با ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفر و ایتالیا با بیش از ۱۰۰ هزار نفر در یک روز در رتبه سوم قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *