خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۲۰

**رئیس جمهور: حمایت ایران از محور مقاومت و سوریه تداوم خواهد داشت** رهبر معظم انقلاب در پیام به حجاج بیت‌الله الحرام: غرب نگران بیداری اسلامی و گرایش جهان اسلام به ایران است** آیت الله خاتمی: بی حجابی به امنیت روانی جامعه ضربه می زند** آیت الله اعرافی: راهپیمایی اربعین حسینی از شعائر بزرگ دین در عرصه بین‌الملل است** آیت الله کعبی: سازش با رژیم صهیونیستی محکوم به شکست است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 برداشت اورانیوم ۲۰درصد زیرنظر آژانس است
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به انتشار خبرهایی در رسانه‌های بین‌المللی مبنی بر «افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران» گفت: گاز دهی به یک زنجیره جدید از ماشین‌های سانتریفیوژ IR۶ حداقل دو هفته پیش به آژانس اطلاع داده شد و پیشتر آژانس در این‌خصوص اطلاع‌رسانی کرد که بلافاصله، رسانه‌های بین‌المللی با هدف پیگیری اهداف خاص، آن ‌را با بزرگنمایی منعکس کردند. کمالوندی ادامه داد: اقدام روز گذشته ایران در برداشت محصول ۲۰ درصد از این زنجیره، بخش فنی پایانی این اقدام اعلام شده قبلی بود که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر اطلاع‌رسانی و اخیرا هم راستی‌آزمایی شده است.
وی گفت: این اقدام سازمان انرژی اتمی در اجرای تکالیف قانونی سازمان در راه‌اندازی و گاز‌دهی ۱۰۰۰ دستگاه (شش زنجیره) از ماشین سانتریفیوژ IR6 صورت گرفته است.

 همشهری
 سفر رئیس‌جمهور برای حل مشکلات کردستان
بیست‌وهفتمین سفر استانی رئیس جمهور به مقصد استان کردستان انجام شد. آیت الله رئیسی در این سفر با مردم سنندج، سقز و علما و روحانیون استان کردستان دیدار و گفت‌وگو داشت. او در سرکشی‌های خود در جمع اهالی روستای قلعه‌جی شهرستان سروآباد حضور یافت و با مردم گفت‌وگو کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه ایجاد اشتغال مسئله محوری دولت در استان کردستان است، گفت: بیکاری، مردم استان را رنج می‌دهد و لذا عمده طرح‌ها و مصوبات دولت ناظر به مسئله اشتغال و محرومیت‌زدایی از استان است. وی با اشاره به موقعیت مرزی استان کردستان و ظرفیت تجارت و صادرات در این استان گفت: اساسنامه ایجاد منطقه آزاد در دولت به‌زودی به تصویب خواهد رسید.
آیت الله رئیسی همچنین گفت: یکی از مصوبات این سفر، بهره‌برداری کامل از فرودگاه این استان است که باید هرچه سریع‌تر آقای استاندار و مسئولان مربوطه پیگیری کنند و مردم در جریان نتایج آن قرار بگیرند.

 کیهان
 غرب نگران بیداری اسلامی و گرایش جهان اسلام به ایران است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، در پیام به حجاج بیت‌الله الحرام:
ـ وحدت مسلمانان یکی از دو پایه اساسی حج است که چون با ذکر و معنویّت که پایه اساسی دیگر این فریضه پُر راز و رمز است همراه شود، می‌تواند امّت اسلامی را به اوج عزّت و سعادت برساند. دین مقدّس اسلام‌آمیزه پُرشکوه و باعظمتی از سیاست و معنویّت است.
ـ دشمنان ملّت‌های مسلمان در تاریخ اخیر، کوشش انبوهی را برای سست کردن این دو اکسیر زندگی‌بخش، یعنی وحدت و معنویّت، در میان ملّت‌های ما به کار گرفته‌اند.
ـ امروز دیگر لیبرالیسم و کمونیسم به عنوان مهم‌ترین ارمغان تمدّن غرب، جلوه‌گریِ صد سال پیش و پنجاه سال پیش را ندارد. آبروی دموکراسیِ پول‌محورِ غربی با علامت سؤال‌های جدّی روبه‌رو است و متفکّران غربی اعتراف می‌کنند که به سرگردانی معرفتی و عملی دچارند.
ـ صحنه فلسطین یکی از جلوه‌گاه‌های پدیده شگفت‌انگیز مقاومت است که توانسته رژیم طغیانگر صهیونیست را از حالت تهاجمی و عربده‌کشی به وضعیّت دفاع و انفعال بکشاند و مشکلات سیاسی و امنیّتی و اقتصادی آشکار کنونی را بر آن تحمیل کند.
ـ امروز دنیا شاهد یک الگوی موفّق و یک نمونه سرافراز از قدرت و حاکمیّت سیاسی اسلام در ایران اسلامی است. ثبات و استقلال و پیشرفت و عزّت جمهوری اسلامی، حادثه‌ای بس عظیم و پُرمعنی و جذّاب است که می‌تواند ‌اندیشه و احساس هر مسلمان بیدار را به خود جلب کند.
ـ در صدر فهرست این اصول اساسی، حاکمیّت اسلام در قانونگذاری و اجرا، تکیه بر آرای مردمی در مهم‌ترین مسائل مدیریّتی کشور، استقلال سیاسی کامل، و عدم رکون به قدرت‌های ستمگر قرار گرفته است.
ـ از امپراتوری رسانه‌ای و شیوه‌های جنگ نرم تا جنگ‌افروزی و شعله‌ور ساختن جنگ‌های نیابتی، تا وسوسه‌گری و خبرچینی سیاسی و تا تهدید و تطمیع و رشوه، همه و همه از سوی آمریکا و دیگر مستکبران به کار گرفته می‌شود تا دنیای اسلام را از مسیر بیداری و سعادت خود جدا کنند. رژیم جنایتکار و سیه‌‌روی صهیونیست در این منطقه هم یکی از ابزارهای این تلاش همه‌جانبه است.
ـ پریشانی و ناکامی آمریکا و همدست جنایتکار او یعنی رژیم غاصب در منطقه را می‌توان در صحنه حوادث فلسطین و لبنان و سوریه و عراق و یمن و افغانستان بوضوح تماشا کرد.
 بازداشت چند دیپلمات متخلف و عناصر مرتبط با شبکه‌های بیرونی
سازمان اطلاعات سپاه اعلام کرد که چند دیپلمات‌ را که «به‌جای رایزنی، جاسوسی می‌کردند»، شناسایی و دستگیر کرده است. بر اساس اعلام این سازمان، این دیپلمات‌ها در حال جاسوسی و نمونه‌برداری از خاک کشورمان در یک منطقه ممنوعه -که رزمایش نیروی هوا فضای سپاه در آن انجام شده- شناسایی و دستگیر شدند.
همچنین مصطفی تاج‌زاده از محکومین امنیتی فتنه ۸۸، عصر روز جمعه به اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور بازداشت شد. دیگر اتهام تاج‌زاده نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی بوده است که به این ترتیب حکم بازداشت وی از سوی مقام قضایی صادر شده است.
 نخست‌وزیر انگلیس مجبور به کناره‌گیری شد
نخست‌وزیر انگلیس سرانجام بعد از استعفای بیش از ۵۰ نفر از وزرا و معاونان وزرای کابینه‌اش، مجبور به استعفا شد. رسانه‌های انگلیسی نوشته‌اند بوریس جانسون به فکر خداحافظی همیشگی از سیاست است. بوریس جانسون در ابتدای سخنرانی خود برای اعلام این تصمیم گفت که تا زمان تعیین جانشینش به انجام وظایف نخست‌وزیری اش ادامه خواهد داد.

 شرق
 موج هفتم رسما آمد
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، از ۱۸ تا ۱۹ تیرماه، دوهزار و ۳۷۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متأسفانه ۱۰ نفر نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند و کشته‌های کرونا دوباره دو رقمی شد. در حال حاضر چهار شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۴۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 ایران
 مهاجرت نخبگان؛ موضوع تحقیق و تفحص جدید مجلس
نماینده مردم قم در مجلس از کلید خوردن تحقیق و تفحص از معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان خبر داد. امیرآبادی فراهانی با اشاره به محورهای این تحقیق و تفحص اظهار کرد: عملکرد مالی و انتصابات، سهم معاونت و بنیاد در فرار مغزها و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از محورهای این تحقیق و تفحص است.
وی افزود: درخواست این تحقیق و تفحص به هیأت‌رئیسه مجلس تقدیم شده و بر اساس آنچه به هیأت‌رئیسه آمده است عملکرد این بخش‌ها پس از انجام فرایند قانونی آن بر اساس آیین‌نامه از سال ۱۳۹۲ تاکنون زیر ذره‌بین نظارتی مجلس خواهد رفت.

 جمهوری‌اسلامی
 نماز باشکوه عید سعید قربان در سراسر کشور اقامه شد
نماز باشکوه عید سعید قربان با حضور مومنین نمازگزار در شهرهای سراسر کشور اقامه شد. خطیبان نماز با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در روز عرفه خطاب به جامعه جهانی گفتند: حج با مسائل سیاسی جامعه همراه است و امروز این بعد اهمیت بیشتری دارد، رهبر معظم انقلاب وحدت و عبادت را دو پایه حج و عامل اساسی وحدت جامعه مسلمانان دانستند و در همین پیام بروز پدیده شگرف مقاومت را موجب ضعیف‌تر شدن هر روزه دشمن بیان کردند ضمن اینکه نباید از زیرکی‌های دشمن نیز غافل شویم و باید همواره دشمن شناس باشیم.
 فشار اقتصادی تا بازگشت ایران به برجام ادامه دارد
رئیس جمهور آمریکا در یادداشتی که تحت عنوان «چرا به عربستان سعودی می‌روم؟» در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، با اشاره به رویکرد دولتش در قبال ایران و تاکید بر این که ایالات متحده با هم‌پیمانان و شرکایش در اروپا و سراسر جهان متحد شد تا شرایط «انزوای خود» را تغییر دهد، می‌نویسد: «این ایران است که اکنون و تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازگردد، منزوی شده است».
بایدن در ادامه با تاکید بر آمادگی خود برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵میلادی (۱۳۹۴)، تصریح کرده است تا زمانی که ایران آماده بازگشت به رعایت برجام نباشد، دولت او همچنان به افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی بر ایران ادامه خواهد داد.

 وطن امروز
 ناامنی و تروریسم دستاورد حضور آمریکا در منطقه‌ است
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به طرح موضوع تکمیل سامانه‌های پدافند هوایی در منطقه از سوی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید و اظهارات تخاصم‌آمیز وی علیه جمهوری اسلامی ایران افزود: طرح این موضوع تحریک‌آمیز بوده و جمهوری اسلامی ایران به این اظهارات از منظر تهدید علیه امنیت ملی و منطقه‌ای نگاه می‌کند.
کنعانی تاکید کرد: هرگونه زمینه‌سازی برای افزایش حضور و نقش‌آفرینی آمریکا در سازوکارهای امنیت منطقه‌ای نیز دستاوردی جز ناامنی، بی‌ثباتی و گسترش تروریسم در سطح منطقه به دنبال نخواهد داشت.
 نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار بازگشت تحریم‌های ایران شد
نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: پاسخ بین‌المللی به تخطی‌ ایران از توافق‌ها و غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته باید قاطعانه باشد.
یائیر لاپید گفت: ما باید به شورای امنیت سازمان ملل بازگردیم و سازوکار تحریم‌ها علیه ایران [مکانیسم ماشه] را فعال کنیم. تحریم‌های اقتصادی باید علیه ایران اعمال شود. اسرائیل حق آزادی اقدام سیاسی و نظامی در قبال برنامه هسته‌ای ایران را برای خود محفوظ می‌دارد.
 مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان شد
مجتبی امانی، رئیس پیشین دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره به عنوان سفیر جدید ایران در لبنان منصوب شد. او‌ جایگزین سیدمحمدجلال فیروزنیا شد. فیروزنیا از مرداد ۱۳۹۷ عهده‌دار سفارت ایران در بیروت بود.

 جوان
 حمایت ایران از محور مقاومت و سوریه تداوم خواهد داشت
رئیس جمهور در تماس تلفنی با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه حمایت جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت و به ویژه سوریه تداوم خواهد داشت، اظهار داشت: ایران حامی استقرار صلح و ثبات و مخالف هرگونه مداخله خارجی در سوریه است. آیت‌الله رئیسی ضمن اشاره به لزوم اجرایی شدن توافقات سابق میان دو کشور، سفر چندی قبل رئیس جمهور سوریه به تهران را موفق توصیف و تاکید کرد: در این سفر توافقات خوبی حاصل شد که اجرای آنها باید به شکل جدی دنبال شود.
رئیس جمهور همچنین در پاسخ به تماس تلفنی شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان گفت: سطح فعلی روابط تهران – اسلام‌آباد متناسب با ظرفیت‌های متنوع دو کشور نیست و برگزاری منظم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی می‌تواند مسیر ارتقای سطح روابط دو کشور را هموار کند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی برای روابط خود با پاکستان قائل است.
 تلاش دشمن برای انزوای ایران شکست خورده است
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت انقلاب اسلامی و انزوای سیاسی ایران گفت: تمام توطئه‌های دشمنان با شکست کامل روبه‌رو شده است.
سرلشکر سلامی در همایش سراسری رؤسای استانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با بیان اینکه دشمنان با محوریت استکبار و رژیم تروریستی و مافیایی ایالات متحده امریکا یک جنگ اقتصادی جهانی را علیه ایران اسلامی به راه انداخته‌اند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به برکت هوشمندی و آگاهی مردم و توانمندی‌های درونی با مقابله با تحریم‌ها نقشه‌های آنان را خنثی کرده است و انقلاب و نظام ما هر روز قوی‌تر می‌شود.

 آفتاب‌یزد
 آمریکا رو به افول است
رئیس جمهوری سابق آمریکا در جمع هواداران خود به انتقاد از اوضاع آمریکا پرداخته و گفت کشورش در وضعیت افول قرار دارد. دونالد ترامپ گفت: ما در وضعیت افول قرار داریم و این بی‌سابقه است.
هنوز جرات می‌کنیم که با مردم خود و دیگر کشورها از دموکراسی سخن بگوییم، اما دموکراسی غرق شده، خیابان‌های ما پر از خون‌های بیگناه است. ترامپ ادامه داد: اگر این وحشیگری که به سرعت افزایش می‌یابد را متوقف نکنیم، دیگر کشوری نخواهیم داشت و نخستین کاری که یک دولت باید انجام دهد این است که کشور را امن کند.

 خراسان
 سفر اخیر بایدن به منطقه بازگشت رسمی آمریکا به منطقه است
حجت الاسلام والمسلمین خطیب وزیر اطلاعات با اشاره به طرح آبراهام و سفر اخیر بایدن به منطقه گفت: این اقدامات صرفا یک سخنرانی و توافق نیست بلکه به معنای تلاش برای بازگشت رسمی آمریکا با محوریت رژیم صهیونیستی به منطقه است.
 تقویت اجتماعات ایمانی بهترین راه حفظ ایمان و عفاف است
امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز عید قربان در رابطه با عفاف و حجاب بیان کرد: در زمینه عفاف و حجاب که گره خورده به هویت، خانواده و ایمان است و قوانین لازم موجود است، اجرای کامل این قانون با همت و همراهی مسئولان مطالبه جدی ماست.
حجت الاسلام حاج علی اکبری با تاکید بر تقویت اجتماعات ایمانی افزود: تقویت اجتماعات ایمانی یکی از بهترین راه‌های حفظ ایمان و حجاب و عفاف از آن جمله است و بانوان محجبه ما باید با حضور در اجتماعات ایمانی گوناگون با این پرچم حضور پیدا کنند.

 رسالت
 ترور شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن
نخست وزیر سابق ژاپن، روز جمعه در حالی که برای سخنرانی انتخاباتی به نارا رفته بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.
مسئولان بیمارستان ژاپن اعلام کردند او به دلیل جراحت عمیق وارد شده به قلب و سمت راست گردنش جانش را از دست داد. آبه دو دوره از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ و پس از آن از ۲۶ دسامبر ۲۰۱۲ تا ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۰ نخست وزیر ژاپن بود.

 مردم سالاری
 سقوط دولت سریلانکا با شورش بزرگ مردم
وخامت اوضاع اقتصادی کار دست دولت سریلانکا داد. روز شنبه اعتراضات گسترده‌ای در شهر کلومبو آغاز شد و تظاهرکنندگان به جای حرکت در مسیر تعیین شده برای تظاهرات، از ایست‌های پلیس عبور کرده و کاخ ریاست جمهوری را دراختیار گرفتند. در نهایت «گوتابایا راجاپاسکا» نخست‌وزیر سریلانکا ناگزیر به فرار از محل اقامت شد تا روز یکشنبه دولت سریلانکا اعلام کناره‌گیری از قدرت کند.

 آرمان ملی
 سفر زاکانی و همراهان به عراق
شهردار تهران و هیئت همراه به منظور هماهنگی مراسم اربعین حسینی به عراق سفر کردند. شهردار تهران به منظور هماهنگی دو کشور ایران و عراق برای برگزاری مراسم آیینی اربعین حسینی و دیدار با مسئولان عراقی به این کشور سفر کرد. علیرضا زاکانی در این سفر با استانداران نجف و کربلا و تولیت عتبات حسینی، علوی و عباسی و دیگر مسئولان عراقی دیدار خواهد کرد.

 قدس
 صربستان شریک جدید ایران در اروپا
‌هیئت تجاری جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت و به منظور توسعه روابط تجاری به صربستان سفر کرد. این سفر پنج روزه با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه، پیگیری موضوعات مطرح شده در کمیسیون مشترک دوجانبه و برنامه‌ریزی برپایی دور بعدی اجلاس این کمیسیون در ایران و توسعه مناسبات تجاری انجام شد.
 تلاش ایران برای آزادی حمید نوری
فرزند حمید نوری، زندانی ایرانی در سوئد با معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان دیدار کرد. غریب‌آبادی در این دیدار با خودسرانه خواندن بازداشت نوری در دادگاه سوئد، با تأکید بر افشای ماهیت واقعی گروهک تروریستی منافقین گفت: حداکثر تلاش خود را برای آزادی وی به‌کار خواهیم بست.

 اعتماد
 چشم‌انداز اقتصاد جهانی تیره و تار است
رییس صندوق بین‌المللی پول (IMF) طی اظهاراتی هشدار داد که چشم‌انداز اقتصاد جهانی از ماه آوریل به‌طور قابل توجهی تیره و تار شده است.
کریستالینا جورجیوا اعلام کرد که با توجه به خطرات زیادی که این اقتصاد را تهدید می‌کند، نمی‌توان احتمال رکود جهانی را در سال آینده میلادی رد کرد. وی همچنین هشدار داد: ۲۰۲۲ سال سختی خواهد بود، اما شاید حتی سال ۲۰۲۳ سخت‌تر از آن باشد. وی گسترش جهانی تورم، افزایش چشمگیر نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی، کاهش رشد اقتصادی چین و تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه را از جمله عوامل موثر بر اقتصاد جهانی عنوان کرد.

 ابتکار
 جلسه‌ فوق‌العاده مجمع تشخیص درباره قیمت‌ها و تورم
مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه‌ای فوق‌العاده به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و با حضور روسای سه قوه، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون بانک مرکزی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و دبیر و اعضای مجمع، به بحث و بررسی پیرامون بررسی سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور پرداخت.
اعضای مجمع با بررسی پیشنهاد کمیسیون مشترک تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، در موضوع ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ ارز و کاهش نرخ تورم به میزان ۷واحد درصد در هر سال از برنامه هفتم توسعه و تک رقمی کردن آن تا پایان برنامه به جمع‌بندی رسیدند.

 اطلاعات
 توافق ایران وروسیه برای استفاده از ارز‌های ملی در مبادلات اقتصادی
رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به توافق ایران و روسیه گفت: هم اکنون ایران برای جایگزینی سوئیفت از سامانه‌های پیام‌رسان بین بانکی بومی استفاده می‌کند و روسیه هم پیام‌رسان‌های بومی خود را دارد که می‌تواند مبنایی برای همکاری بانکی بین دو کشور باشد. صالح‌آبادی در مورد نتایج سفر به روسیه با اشاره به اراده سیاسی دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی گفت: در حال حاضر ظرفیت‌های بسیار خوب اقتصادی بین ایران و روسیه مهیاست و در آینده نزدیک تفاهمات انجام شده اجرایی می‌شود و نتایج آن را فعالان اقتصادی دو کشور خواهند دید.
 ناوشکن دماوند به زودی به ناوگان دریایی ارتش ملحق می‌شود
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: ناوشکن دماوند با به روزترین تجهیزات با همت متخصصان داخلی ساخته شده و به زودی به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش الحاق می‌شود.
دریادار ایرانی در حاشیه تمرین امنیت پایدار در دریای خزردرباره این تمرین اظهار داشت: این کار اگر با کشور‌های دوست، همسایه و برادر انجام شود قطعا سطح ایمنی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. وی خطاب به دشمنان ایران اسلامی گفت: دشمنان بدا‌نند امروز دیگر دوران توهمات گذشته و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه نیرو‌های مسلح به یک شکوفایی بالایی رسیده است.

 شهروند
 چاره‌ای جز بازگشت وزارت بازرگانی نداریم
وزیر اسبق بازرگانی معتقد است که عملکرد ۱۰ ساله گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد بسیاری از اهداف ابتدایی تاسیس آن محقق نشده و از این‌رو بازگشت وزارت بازرگانی بهترین گزینه است. آل‌اسحاق گفت: «در برخی حوزه‌ها نیز عملکردمان قابل دفاع نبوده است.
ما در حال حاضر سه میلیون نفر فعال در اصناف کشور داریم. ۱۵۰ تشکل و اتحادیه، ۴۰ اتاق بازرگانی و ۶۰ هزار بازرگان و تاجر داریم. مدیریت این افراد چگونگی استفاده از ظرفیت‌هایشان و تامین نیازها و خواسته‌هایشان تماما بر عهده وزارت بازرگانی است. »

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری

بی حجابی به امنیت روانی جامعه ضربه می زند
رسا/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خطبه‌های نماز جمعه تهران فلسفه حجاب را تکریم شخصیت زن برشمرد و خاطرنشان کرد: زن گوهر است و گوهر عفافش با گوهر حجابش می تواند نقش آفرین باشد. وی با بیان اینکه نفس واژه حجاب اجباری، واژه ای غلط و برای تخریب حجاب است، افزود: حجاب باید به عنوان واجب شرعی رعایت شود، بی حجابی در حقیقت خیانت به مردم و ضربه زدن به امنیت روانی جامعه است، کسانی که فراخوان می زنند؛ کسی که بی حجابی را تشویق می کند او هم در گناه بی حجابی سهیم است. آیت الله خاتمی با بیان اینکه اقدامات خودسرانه برای مبارزه با بی‌حجابی منکر و خلاف است، تصریح کرد: قوه قضائیه در برخی موارد به عنوان مدعی العموم وارد شده است و امروز مسأله حجاب از یک مسأله فرعی گذشته و به مسأله اصلی در جهان اسلام تبدیل شده است.

راهپیمایی اربعین حسینی، از شعائر بزرگ دین در عرصه بین‌الملل است
حوزه/ آیت الله اعرافی، در دیدار اعضای ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قم اظهار کرد: بدانید هر اقدامی که برای ترویج معارف عاشورا و امام حسین(ع) به ویژه راهپیمایی عظیم اربعین انجام می گیرد، اقدامی راهبردی، اساسی، اثرگذار و غیر قابل وصف است وراهپیمایی عظیم اربعین حسینی به برکت امام حسین(ع) امروز به یکی از شعائر بزرگ دین و یک نماد بین‌المللی تبدیل شده است. مدیرحوزه های علمیه ادامه داد: هر چقدر بتوانید نگاه ملی و بین‌المللی را نسبت به فریضه محرم، قیام امام حسین(ع) ، واقعه عاشورا، حماسه حسینی، اربعین حسینی روشن و تبیین کنید، تردیدی نداشته باشید که صف دشمنان مکتب را برای کم فروغ نشان دادن این حماسه عظیم حسینی، خواهید شکست.

سازش با رژیم صهیونیستی محکوم به شکست است
رسا/ آیت الله کعبی در خطبه های نماز عید قربان اهواز برگزاری باشکوه دعای عرفه و نماز عید را نشانه دینداری ملت ایران دانست و ادامه داد: جنگ ترکیبی و شناختی دشمنان بر علیه دین و اخلاق با آسیب زدن به سلامت روانی و اجتماعی مردم اگر چه تشدید شده است اما کارساز نیست. عضو جامعه مدرسین با اشاره به شکست طرح معامله قرن ترامپ گفت: طرح موسوم به آبراهام بایدن همانند معامله قرن ترامپ در منطقه شکست خواهد خورد. وی برگزاری دهه ولایت و پاسداشت محرم و اربعین حسینی را تاکید بر هویت منطقی ملت ایران و تضمین کننده پایه های اقتدار و امنیت کشور برشمرد و اظهار کرد: با جهاد تبیین و احیاء گفتمان انقلاب اسلامی و ولایت فقیه به مثابه امتداد غدیر با بازخوانی خطبه غدیر و تبیین فضایل امیرالمومنین(ع) به ترویج فرهنگ مواسات و امید آفرینی جلوه های مردمی غدیر را برجسته کنید.

رسوایی جدید برای ارتش رژیم صهیونیستی
تسنیم/ وزیر دفاع اوکراین رسما اعلام کرد به دلیل ناکارآمدی گنبد آهنین، کی‌یف نیازی به ارسال و استقرار این سلاح اسرائیلی در خاک خود ندارد. رسانه‌های مختلف از جمله الحره و یاهو نیوز به نقل از آلکسی ریزنکوف وزیر دفاع اوکراین خبر دادند، با وجود نیاز کی‌یف به کمک‌های تسلیحاتی، اما احتیاجی به استقرار سامانه گنبد آهنین در خاک اوکراین نیست چون این سلاح ظرفیت مقابله با سلاح‌های روسی را نداشته و فقط قادر به رهگیری موشک‌های دست ساز است. به اعتقاد کارشناسان، این اظهار نظر وزیر دفاع اوکراین که امروز کشورش یکی از مهم‌‌ترین جنگ‌های کره زمین را با تحریک مستقیم غرب و حمایت تسلیحاتی آنها ادامه می‌دهد، پاسخی به ادعاهای ارتش صهیونیستی مبنی بر کارآمدی گنبدآهنین محسوب می‌شود. پیش از این نیز ارتش آمریکا بعد از آزمایش گرم این سامانه از خرید آن صرف نظر کرده بود.

سقوط شدید محبوبیت بایدن
تسنیم/ نیویورک پست اعلام کرد: بر اساس نظرسنجی که موسسه افکارسنجی سیویکس انجام داده، محبوبیت جوبایدن به کمترین میزان خود یعنی ۳۰ درصد رسیده است که کمترین میزان ثبت شده تاکنون قلمداد می‌شود. بر اساس این نظرسنجی، کمتر از یک سوم آمریکایی‌ها از عملکرد جوبایدن رئیس جمهور کشورشان رضایت دارند و حدود ۶۰ درصد یعنی اکثریت آمریکایی‌ها رضایتی از عملکرد وی ندارند. عملکرد بایدن به ویژه طی ماه‌های اخیر به سبب ناتوانی در تامین ایمن واکسن آبله میمون و نیز کمبود شدید شیرخشک و افزایش روزافزون قیمت‌های سوخت با انتقادهای گسترده روبرو شده است.

نخست‌وزیر اردن: از روابط با ایران استقبال می‌کنیم
فارس/ نخست وزیر اردن با تأکید بر اهمیت برقراری روابط با ایران، گفت که امان هرگز با ایران به عنوان منبع تهدید برخورد نکرده است. وی افزود که «روند تهدیدات ایران علیه کشورهای همسایه کاهش یافته و ما از این قضیه خرسند هستیم. «بشر الخصاونه» همچنین گفت که ما از روابط سالم با جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم همچنانکه روابط اردن با عربستان نیز یک روابط تاریخی و گسترده است.

آزادی بیان به سبک آمریکایی!
ایسنا/ ارتش آمریکا از تعلیق قرارداد یک ژنرال بازنشسته سه ستاره که به عنوان مشاور در ارتش فعالیت دارد، به دلیل اظهار نظر در مورد توییت جیل بایدن، همسر جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خبر داد. ارتش آمریکا اعلام کرده، محتوای توئیت این ژنرال بازنشسته به سخره گرفتن بانوی اول بر سر یک موضوع داغ اجتماعی بوده است. گری ولسکی، ژنرال سه ستاره، سخنگوی سابق ارتش و دریافت کننده نشان “ستاره نقره‌ای شجاعت” در عراق که به عنوان “آموزگار ارشد” به افسران ارشد نظامی، کارکنان و دانشجویان حاضر در مانورهای جنگی و سایر فعالیت‌های نظامی مشاوره می داد، ضمن تعلیق از کار، تحت بازجویی و تحقیقات قرار گرفت.

جنگ اقتصادی با روسیه به خوبی پیش نمی‌رود
صداوسیما/ مجری و تحلیلگر سرشناس سی ان ان گفت: هم اکنون مشخص است که جنگ اقتصادی (غرب) با روسیه به آن خوبی که خیلی‌ها فکر می‌کردند، پیش نمی‌رود. فرید زکریا، گفت: پیش بینی ها حاکی است به علت بالا رفتن قیمت انرژی، دولت روسیه در مقایسه با دوران قبل از جنگ، درآمد قابل توجه بیشتری از نفت و گاز به دست آورد: حدود ۲۸۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ۲۳۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱. در این میان، اروپا با بدترین بحران انرژی خود در ۵۰ سال گذشته مواجه شده است».

هشدار بانک مرکزی انگلیس درباره وضع اقتصادی این کشور
صدا و سیما/ بانک مرکزی انگلیس در گزارشی هشدار داد که فشار‌های تورمی جهانی به خاطر بحران اوکراین به شدت تشدید شده و چشم انداز اقتصادی برای انگلیس و جهان بدتر شده است. بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد، تورم بالاتر هم در انگلیس و هم در سطح جهان به ویژه برای کالا‌ها به طور قابل توجهی درآمد واقعی خانوار‌ها را کاهش و تقاضا را هم کاهش می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که رشد تولید ناخالص داخلی انگلیس در سال آینده به میزان قابل توجهی کاهش یابد. این گزارش پس از آن منتشر شد که شاخص قیمت مصرف کننده این کشور در ماه می ۹. ۱ درصد افزایش یافت و بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که انتظار دارد تورم در ماه اکتبر کمی بالاتر از ۱۱ درصد افزایش یابد و به طور گسترده پیش بینی می‌شود که سقف قیمت انرژی افزایش یابد.

رژیم صهیونیستی در بدترین شرایط خود قرار دارد
صدا و سیما/ وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در صنعاء گفت: رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت خود قرار دارد و به سمت کشورهای ائتلاف متجاوز فرار کرده تا حمایتش کنند؛ همه در حال فرارند و فرارکننده، پیروز نمی‌شود. «محمد ناصر العاطفی» هشدار داد، اگر کشور‌های ائتلاف سعودی به ظلم، استکبار، محاصره و حمله به ملت یمن ادامه دهند یمنی‌ها «عرش‌های صهیونیستی» آن‌ها را از ریشه درخواهند آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *