خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۱۶

**شهادت حضرت امام محمد بن علی الباقر(ع) را تسلیت می گوییم** آیت الله العظمی سبحانی: حج دعوت به خدای یگانه و فراخوانی به وحدت کلمه است** آیت الله کعبی مطرح کرد: فقه نظام ساز فقه آرمان گرای واقع نگر است** آیت‌الله فقیهی: جامعه قدردان ایثارگری خانواده معظم شهدا هستند** وزیر امور خارجه: اهل مذاکره‌ایم مطالبه‌ای فراتراز برجام نداریم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 دیدار رهبران فتح و حماس در الجزایر
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از سال‌ها با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار در حضور عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر و در حاشیه شرکت هیأت فلسطینی در جشن‌ شصتمین سال استقلال الجزایر در پنجم ژوئن ۱۹۶۲ برگزار شد. تلویزیون الجزایر این دیدار را تاریخی خواند اما خبری از جزئیات و محتوای آن نداد. براساس این گزارش، تبون و عباس سندی برای نام‌گذاری خیابانی در رام‌ا… به اسم الجزایر امضا کردند.

 کیهان
 رزمایش ایران، روسیه، چین و ۱۰ کشور دیگر در حیاط خلوت آمریکا
وبگاه «واشنگتن فری بیکن» در گزارشی به برگزاری رزمایش مشترک میان ایران، روسیه و چین به همراه ۱۰ کشور دیگر در آب‌های دریای کارائیب پرداخته و نوشته است: «ایران، روسیه و چین در حال آماده شدن برای اجرای یک رزمایش بزرگ در آمریکای لاتین هستند تا به آمریکا این پیام را برسانند که چگونه این ارتش‌ها می‌توانند در بیخ گوش آمریکا نمایش قدرت دهند. بر اساس گزارش مرکز جامعه آزاد امن (اندیشکده‌ای که رژیم‌های ضدآمریکایی را ردیابی می‌کند) ونزوئلا، تحت رهبری نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور سوسیالیست و ضد آمریکا قرار است میزبان رزمایش نظامی در اواسط ماه اوت (مردادماه) باشد. روسیه، چین و ایران به همراه ۱۰ کشور دیگر، نظامیان خود را برای رزمایش‌های نظامی به نیمکره غربی می‌آورند؛ جایی که با نام دریای کارائیب حیاط خلوت آمریکا شناخته می‌شود.» واشنگتن فری بیکن در ادامه افزوده است: «بر اساس گزارش ‌اندیشکده[مرکز جامعه آزاد و امن]، این رزمایش نظامی که با عنوان «رزمایش تک‌تیرانداز مرز» شناخته می‌شود، نشان می‌دهد که حکومت‌های ضدآمریکا از سراسر جهان در حال متحد شدن هستند و «آماده می‌شوند تا این پیام را به وضوح برسانند که منطقه آماده پذیرش نیروی چندقطبی است».
 امید به آینده در سیره امام محمد باقر کاملا متجلی است
دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با اشاره به فرارسیدن ایام شهادت امام باقر ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن شهادت آن حضرت، به ویژگی‌های شخصیتی ایشان اشاره کرد و گفت: امید به آینده و فراهم آوردن زمینه برای گسترش مفاهیم دینی توسط ائمه بعدی در سیره امام محمد باقر کاملا متجلی است. آیت‌الله جنتی ادامه داد: دوران امام باقر، دوران مواجهه اندیشه‏‌هاى اسلامى و غیر اسلامى و روزگار رونق بازار فرقه‌های انحرافی بود و مناظرات زیادى بین دانشمندان ادیان مختلف و رهبران فرقه‌های مختلف با امام از سوى دربار سازماندهى شد که هدف‌شان از بین بردن اعتبار علمی ایشان و مخدوش کردن چهره‌شان در جامعه بود که آن حضرت از تمام این مناظره‌ها سربلند بیرون آمدند و دشمنان را ناکام گذاشتند.
 صادرات گاز ایران ۶۰ درصد افزایش یافت
اوپک در جدیدترین گزارش خود از افزایش ۶۰ درصدی صادرات و همچنین رشد سه درصدی تولید گاز ایران در سال ۲۰۲۱ خبر داد. بر اساس آمار اوپک، خالص صادرات گاز ایران در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون مترمکعب بوده است. صادرات گاز ایران در این سال با افزایش ۵۹ و ۹ دهم درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایران در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۱میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب صادرات داشته است. بیشترین صادرات گاز در جهان در سال گذشته میلادی مربوط به آمریکا و پس از آن قطر و سپس نروژ بوده است.

 ایران
 هدایت نقدینگی به سمت تولید ملی
رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه هیأت دولت به فرصت استفاده از خط اعتباری و نیز سرمایه‌های داخلی و خارجی برای رشد سرمایه‌گذاری در کشور، توسعه صنعت و اجرای طرح‌های مشترک با دیگر کشورها، از جمله پیگیری و اجرای کریدور رشت – آستارا و ادامه آن از طریق جمهوری آذربایجان اشاره و بر تسریع در پیگیری توافق‌های انجام شده بین ایران و دیگر کشورها از سوی وزارت امور خارجه و دستگاه‌های مربوطه تأکید کرد. آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به امضای تفاهمنامه ۷ میلیارد دلاری توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان، این اقدام را یکی از شاخص‌های مهم اتکا به توان داخلی و استفاده از سرمایه‌ها و نقدینگی موجود در کشور و هدایت آن به مسیر رونق تولید خواند و گفت: اگر نقدینگی در امر رونق تولید به کار گرفته شود، رشد آن باعث نگرانی نخواهد بود.
 باید فرماندهان سپاه را ترور کنیم
یکی از سه نامزد پست ریاست ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در تحلیلی که برای مؤسسه واشنگتن نوشته است، خواستار «هدف قرار دادن فرماندهان سپاه پاسداران و انجام عملیات مخفیانه برای نابودن کردن پهپادها و موشک‌های ایران» شد. ایال زمیر در این مقاله سپاه پاسداران را «ستون استوار جمهوری اسلامی ایران» خواند و با تأکید بر لزوم تداوم سیاست ضد ایرانی در منطقه مدعی شد که «کارزار مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران ادامه دارد». وی با اشاره به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به دست امریکا، هدف قرار دادن فرماندهان سپاه را یکی از راه‌های تضعیف سپاه خواند و تأکید کرد که «باید از هر ابزاری برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی و تضعیف سپاه پاسداران استفاده کرد.»
 ایران خواستار آزادی فوری شهروند زندانی خود در سوئد شد
ایران خواهان آزادی فوری حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در سوئد شد. این مهم را وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گوی تلفنی با «آن لینده»، همتای سوئدی خود مطرح کرد.

 جمهوری‌اسلامی
 بهره‌برداری از خط تولید واکسن ضد سرطان با حضور رئیس قوه قضاییه
خط تولید واکسن ضد سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری ام‌اس دیروز با حضور رئیس قوه قضاییه در شهرک دارویی برکت استان البرز به بهره‌برداری رسید. حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در این مراسم اظهار کرد: از تمام کسانی که برای پیشرفت و تعالی کشور و خدمت به مردم زحمت می‌کشند، تقدیر دارم. رئیس قوه قضائیه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه‌های مختلف از جمله شهدای عرصه خدمت به مردم، بیان داشت: استقلال و پیشرفت همه‌جانبه کشور بدون تولید علم و قدرت ممکن نیست؛ اگر امروز کشور ما توانسته دفع شر سلطه‌گران کند بواسطه تولید علم و قدرت جوانان و دانشمندان متدین و وظیفه‌شناس و دارای نبوغ ماست.
 آماده ازسرگیری فعالیت‌های ضروری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هستیم
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر نقش آژانس در تضمین صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران در هر گونه توافق هسته‌ای با ایران، گفت که آژانس آماده ازسرگیری فعالیت‌های ضروری‌اش در ایران است. رافائل گروسی گفت: دو دهه گذشته پر از تعاملات بی‌شمار میان آژانس و ایران با هدف راستی‌آزمایی این بوده است که برنامه هسته‌ای ایران مطلقا صلح‌آمیز است. آن‌چه هنوز بر قوت خود باقی است، این است که آژانس ضامن نهایی هرگونه توافق است و بدون مشارکت آژانس، هر گونه توافقی غیرقابل راستی‌آزمایی است.

 وطن امروز
 شمخانی به ارمنستان می‌رود
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در چارچوب سفرهای برنامه‌ریزی شده به کشورهای منطقه قفقاز، به دعوت رسمی آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان به جمهوری ارمنستان می‌رود. شمخانی در این سفر علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با همتای ارمنستانی خود با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد. وی پس از ارمنستان به برخی کشورهای دیگر منطقه قفقاز نیز سفر خواهد کرد.
 پرواز پهپادهای ایران در رژه نظامی ونزوئلا
ارتش ونزوئلا برای نخستین‌بار در رژه نظامی خود در پنجم ژوئن (سه‌شنبه ۱۴ تیر)، پهپادهای رزمی ایرانی مونتاژ شده در ونزوئلا را نمایش داد. بر اساس این گزارش، پهپادهایی که در ابتدا با نام ایرانی «مهاجر۲» شناخته می‌شدند، اکنون با نام «آنتونیو خوزه سوکره» شناخته می‌شوند. رصد، شناسایی و حمله با قابلیت ضد تانک و ضد نفر از ویژگی‌های تجهیزاتی این پهپاد است که در این رژه اعلام شد.
 ۳۶ مقام مسؤول در کابینه انگلیس استعفا کردند
بوریس جانسون اکنون برای بقای سیاسی خود می‌جنگد. با انتشار اخبار استعفای وزرا، تعداد دیگری از مقامات و دستیاران دولت هم استعفا کردند. منتقدان می‌گویند این تحولات جدید برای نخست‌وزیر در حکم «پایان» است.
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از سرویس جهانی بی‌بی‌سی، بر اساس آخرین اخبار، پس از استعفای وزرای بهداشت، خزانه‌داری و خانواده انگلیس، ۶ وزیر دیگر از جمله کیمی بادنوک، لی رولی و میمز دیویس، از دولت بوریس جانسون استعفا کردند. بر این اساس شمار وزرا و دستیاران مستعفی جانسون به دست‌کم ۳۴ نفر رسید. این در حالی است که اسکای نیوز شمار وزرای مستعفی را ۱۶ نفر و مجموع استعفاکنندگان از کابینه را ۳۶ مورد عنوان کرد.

 جوان
 سقف زائران بدون ویزای اربعین برداشته شد
بهادری جهرمی سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران:
ـ خبر خوش تسهیل و تسریع اعطای وام ازدواج را پس از دستور رئیس‌جمهور داشتیم که ظرف ۴۸ ساعت بخشنامه مربوطه صادر شد و همه بانک‌ها مکلف‌اند نهایتاً ۱۰ روز پس از تکمیل مدارک، وام ازدواج را پرداخت کنند.
ـ برخی افتتاح‌ها در مراکز درمانی و بهداشتی داشتیم به ویژه در برخی استان‌های محروم.
ـ به دهک‌های پایین جامعه سهمیه اینترنت تخصیص یافته که این عزیزان با مراجعه به سایت مربوطه می‌توانند از آن استفاده کنند.
– واقعه خوبی که دیروز رخ داد انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت نفت با شیوه جدید دولت با مشارکت بانک‌ها و مجموعه‌های اقتصادی است که به هدایت نقدینگی موجود در کشور و تحقق رشد اقتصادی کمک می‌کند.
ـ لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ در دولت تصویب شد.
ـ آیین‌نامه اجرایی اصلاح رابطه مالی دولت و شرکت نفت تصویب شد.
ـ مطابق توافق صورت گرفته و گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور با نخست‌وزیر عراق، در ایام عرفه و اربعین سقف میزان تعداد زواری که می‌توانند روزانه به صورت زمینی و بدون ویزا به عراق بروند افزایش یافته است.

 آفتاب‌یزد
 بغداد آماده میزبانی از نشست مهم تهران- ریاض
روزنامه عراقی المدی اعلام کرد که بغداد آماده برگزاری نشستی مهم میان ایران و عربستان می‌شود و قرار است که طی آن از سرگیری روابط میان دو کشور اعلام شود. عامر الفایز، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در گفتگو با این روزنامه تاکید کرد: وساطت عراق میان ایران و عربستان در راستای نزدیک کردن رویکردها میان دو کشور و ارسال پیام‌های مثبت به تمام دنیا است. تلاش‌های بغداد در نزدیک کردن رویکردها و تقویت روابط میان ایران و عربستان موفقیت‌آمیز بود و به زودی دیدار مستقیمی میان دو کشور در سطح بلندپایه در خاک عراق انجام خواهد شد.
 رایزنی با کویت برای مقابله با طوفان‌های گرد و غبار
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در راس هیئت فنی ـ دیپلماتیک برای انعقاد، پیگیری و عملیاتی شدن توافقات در زمینه مقابله با طوفان‌های گرد و غبار وارد کویت شد. سلاجقه در دیدار با مقامات عالی‌رتبه کویتی بر همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار و اجرایی شدن برنامه عمل منطقه‌ای تاکید کرد.

 خراسان
 تلاش دوباره قطر برای احیای توافق
قطر به تلاش‌هایش برای به ثمر رسیدن توافق هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد. وزیر امور خارجه قطر که به ایران سفر کرده است، در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود، با بیان اینکه این سفر در فضای تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی صورت می‌گیرد، گفت: مهم است که همه طرف‌ها، شرکا و کشورهای همسایه تلاش‌های سازنده‌ای برای موفقیت گفت‌وگوهای هسته‌ای و گفت‌وگوهای منطقه‌ای داشته باشند. محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی با بیان اینکه از ایران به خاطر اعتمادی که به قطر برای میزبانی دور اخیر گفتگوها در دوحه داشت، تشکر می‌کنیم، افزود: تاکید می‌کنیم ما در قطر همیشه تلاش می‌کنیم که از این گفتگوها برای رسیدن به توافقی که نگرانی همه طرف‌ها را از بین ببرد و زمینه بازگشت همه طرف‌ها را به تعهداتشان فراهم کند، حمایت کنیم. وی افزود: در دیدار با وزیر خارجه ایران بر اهمیت بازگشت همه طرف‌ها به برجام و تعهداتشان تاکید کردم.
 تحریم‌های جدید آمریکا علیه ۲ فرد ، ۲ کشتی و ۱۳ شرکت مرتبط با ایران
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که شبکه‌ای از افراد و شرکت‌ها را که از شرکت‌های صوری واقع در حوزه خلیج فارس برای تسهیل انتقال و فروش محصولات شرکت‌های ایران به ارزش صدها میلیون دلار به شرق آسیا استفاده می‌کنند، تحریم کرده است. طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، دو شخص، ۱۳ نهاد و دو شناور در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. شرکت پتروشیمی جم یکی از شرکت‌هایی است که تحت تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است.

 رسالت
 انفجار خودروی بمب گذاری شده در اراضی اشغالی
شبکه صهیونیستی از بمب‌گذاری در منطقه مسکونی زیخرونیا کوف اسرائیل خبر داد که در اثر آن یک نفر کشته شده است. شواهد اولیه حاکی است که خودروی بمب‌گذاری شده پس از انفجار با یک ستون برخورد کرده است. منابع صهیونیستی اعلام کردند که زبانه‌های آتش از خودروی یادشده، به آسمان بلند شده و دود شدیدی از آن متصاعد شد. جزئیات این حادثه همچنان در دست بررسی است.

 مردم سالاری
 برگزاری نشست ایرانی- مصری در مسقط
روزنامه العربی الجدید به نقل از منابع دیپلماتیک مصری اعلام کرد که در سایه تحرکات منطقه‌ای اخیر و در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه در ماه جاری، پیشرفت‌های جدیدی در روابط ایران و مصر بوجود آمده است. این منابع می‌گویند: در سفر اخیر عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر به عمان در اوایل هفته گذشته دیداری میان مسئولان بلندپایه ایرانی و مصری انجام شد و با هماهنگی‌های کشور عمان یک شخصیت عالی‌رتبه مصری که همراه سیسی بود در این دیدار حضور یافت. منابع دیپلماتیک مصری تاکید کردند: با توجه به تمایل تهران و قاهره برای رسیدن به سطح جدیدی از روابط و گسترش تدریجی آن‌ها بر اساس تحولات منطقه، در این دیدار درخصوص هماهنگی مشترک در محافل بین المللی تا جایی که امکان دارد، توافق شد.

 آرمان ملی
 دستاوردهای نظامی نیروی زمینی خاری در چشم دشمنان است
فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به تجهیز یگان‌های نیروی زمینی ارتش به تسلیحات نقطه‌زن، دورزن و هوشمند گفت: امروز دستاوردهای نظامی، دفاعی و تسلیحاتی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچون خاری در چشمان دشمنان قسم خورده این مرز و بوم است. سرتیپ حیدری با تأکید بر اینکه یگان‌های نیروی زمینی ارتش همیشه پویا، بالنده و بازدارنده هستند، اظهار کرد: آمادگی بی‌نظیر نیروهای مسلح، حکایت از روحیه و انگیزه مضاعف کارکنان آن‌ در دفاع از خاک این مرز و بوم دارد.

 قدس
 آمریکا به رهبران بهتری نیاز دارد
وزیر خارجه پیشین آمریکا و استراتژیست آمریکایی که اظهارت اخیرش در مورد ضرورت کنار آمدن اوکراین با روسیه خبرساز شده بود این بار از وضعیت کنونی کشورش و رهبران آن گلایه کرد. کیسینجر اعلام کرد: آمریکا و جهان به رهبران بهتری نیاز دارند. وی افزود: «رهبران متعالی که جهان به آن‌ها نیاز دارد را نمی‌بیند، این وضعیت دردناک است».

 اعتماد
 تصویب طرح تبادل زندانی با ایران درکمیسیون روابط خارجی پارلمان بلژیک
کمیته روابط خارجی پارلمان بلژیک لایحه‌ای را که امکان تبادل زندانی میان دو کشور بلژیک و ایران را فراهم می‌آورد به تصویب درآورد. اکثریت اعضای این کمیته به نفع این لایحه رای دادند. این لایحه در حالی به تصویب درآمده است که گروه‌های مخالف و حتی نمایندگان کنگره امریکا تمامی تلاش خود را به کار گرفتند تا با مداخله در روند پیشبرد این طرح انسان‌دوستانه اخلال ایجاد کنند. وبگاه «بروکسل تایمز» در این خصوص گزارش کرد، پیش‌نویس قانون تبادل زندانیان بین بلژیک و ایران با هدف آزادی یکی دیگر از کارمندان غیر دولتی بلژیکی که در ایران بازداشت است، تهیه شده است.

 ابتکار
 بازداشت دو نفر در رابطه با کنکور در تهران
ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری:
ـ در پرونده نهرخواری در بهبهان ۵ نفر شناسایی و قرار تامین قانونی برای آنها صادر شده است.
ـ درباره اخباری مبنی بر اختلاس ۷۳۰ میلیون دلاری در وزارت جهاد کشاورزی گزارشی از سوی سازمان بازرسی به رئیس قوه قضائیه ارسال شد که در حال رسیدگی است.
ـ در استان تهران ۲ نفر از متقلبان در کنکور دستگیر شدند.
ـ در حادثه قطار مشهد- یزد پرونده‌ای تشکیل شد. نظریه کمیسیون ریلی این است که در ۷ مورد مطالب احصا و درصد تقصیر بررسی شده و بر این اساس اقدامات قضائی انجام می‌شود.
ـ افتخار دستگاه قضایی زندانی کردن کسی نیست اما افتخار ما این است که با کسانی که مستحق زندان رفتن هستند، برخورد کنیم که مصداق آن اراذل و اوباش، مخلان امنیت، برهم زنندگان نظم عمومی و… هستند.
ـ در پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی ۱۳ نفر دستگیر و ۲ نفر متواری شدند. رئیس و معاون بانک تفهیم اتهام شدند و قرارهای تامینی صادر شده و همگی بازداشت هستند. نسبت به استرداد دو متهم متواری هم تلاش‌هایی در حال انجام است.
ـ درباره بانکی که زیرمجموعه بنیاد شهید است پرونده‌ای مطرح بوده و با صدور کیفرخواست این پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه کیفری یک تهران ارسال شده است. نقایصی مطرح است که در صورت رجوع در اختیار قرار می‌گیرد.
ـ در پرونده متروپل ۱۶ نفر بازداشت هستند و اجساد انگشت‌نگاری و تعیین هویت شدند. نسبت به حسین عبدالباقی هم تمام مسائل مربوط احراز شده است. آن دسته از افرادی که اقدامشان تخلف بوده هم در مرجع مربوطه رسیدگی می‌شود و نسبت به توقیف اموال مالک هم دستوراتی صادر شده است.

 اطلاعات
 اهل مذاکره‌ایم مطالبه‌ای فراتر از برجام نداریم
وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای قطری خود پیرامون دور جدید مذاکرات برجامی، تصریح کرد: تاکید می‌کنم برای رسیدن به توافق خوب و پایدار مصمم هستیم. بر خلاف برخی ادعاهای رسانه‌های آمریکایی، هیچ‌گونه مطالبه زیاده خواهانه و مطالبه فرا برجامی نداریم و مطالبات ما کاملاً در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه در گفتگوهای اخیر در دوحه یک موضوع اساسی که بر آن تمرکز کردیم، بحث تضمین مؤثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که بخواهد نفع کامل اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد، افزود: این خواست ما زیاده خواهانه نیست. در مسیر اخذ تضمین‌ها، آمریکا باید متعهد باشد که ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود، اما تاکنون طرف آمریکایی نتوانست ایران را نسبت به تحقق آن مطمئن کند. بار دیگر تأکید می‌کنم ما حسن نیت داریم، اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدیت داریم.
 قدردانی سازمان ملل از ایران به دلیل تلاش برای حل بحران یمن
خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران درخصوص حل و فصل بحران یمن، با «هانس گروندبرگ»، فرستاده ویژه جدید دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، به صورت ویدئویی گفتگو و تبادل نظر کرد.
در این گفتگو، دو طرف آخرین تحولات مرتبط با تحولات جاری در یمن و همچنین آتش بس و راهکارهای همکاری بین طرف های درگیر در یمن را مورد بررسی قرار دادند. فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن نیز ضمن تقدیر از تلاش های ایران برای برقراری صلح دائم در یمن، خواستار تداوم همکاری‌های سازنده تهران برای پایان دادن به این بحران شد.

 شهروند
 دولت ۲۰میلیارد دلار در طرح‌های وزارت نفت سرمایه‌گذاری کرد
وزیر نفت گفت: «دولت مردمی سیزدهم و وزارت نفت در ۱۲ ماه اخیر بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف وزارت نفت از طریق قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و طی یک ماه و نیم گذشته جلسات فشرده‌ای در شورا و تیم اقتصادی دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم و نزدیک به ۲۰ طرح اولویت‌دار در حوزه تولید نفت و اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام‌فروشی که پروژه‌های شیرینی هستند، طراحی کردیم». اوجی افزود: بسته اقتصادی دولت درخصوص پنج طرح اولویت‌دار وزارت نفت با ۶ شرکت تخصصی مادر امضا شد.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری:
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت همسر حجت‌الاسلام راشد یزدی
ایسنا/ آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با صدور پیامی درگذشت همسر گرامی حجت‌الاسلام راشد یزدی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است: بسم اللّه الرّحمن الرّحیم/ جناب حجهالاسلام آقای راشد یزدی دامت توفیقاته.درگذشت همسر مکرّم را به جنابعالی و فرزندان گرامی و دیگر بازماندگان تسلیت عرض می کنم.خداوند متعال آن بانوی صالح و صبور را با اولیائش محشور فرماید و به شما و فرزندان، صبر و سکینه عنایت کند.

حج دعوت به خدای یگانه و فراخوانی به وحدت کلمه است
ایکنا/ آیت الله العظمی سبحانی در پیامی به همایش «بازشناسی جایگاه حج در تقویت همگرایی اسلامی، فرصت‌ها و چالش‌ها» تأکید کردند :حج برای امت اسلامی فرصتی برای همگرایی و شناخت و شناساندن متقابل است. ایشان همچنین تصریح کردند: حج تمتع یا همان حجت الاسلام از جمله فرائض اسلامی است که ماهیت و محتوای آن نشان می‌دهد که یک آیین صرفاً عبادی نیست، بلکه در کنار بعد عبادی اصیلش، از ابعاد اجتماعی و سیاسی نیز برخوردار است. به عبارت دیگر عبادتی که در حج، تشریع شده فقط رابطه‌ی بندگان و خدا را سامان نمی‌دهد، بلکه در پی ساماندهی مناسبات مسلمانان با یکدیگر نیز است. حج تشریع شده است تا اهل قبله در کنار تعمیق کلمه‌ی‌ توحید، به توحید کلمه برسند. وحدت اسلامی در پی همگرایی امت اسلامی در راه اهداف مشترک اسلامی و در برابر دشمنان و چالش‌های مشترک است.

فقه نظام ساز؛ فقه آرمان گرای واقع نگر است
رسا/ آیت الله کعبی با تاکید بر اینکه با سه نوع اجتهاد مواجهیم، عنوان کرد: فقه پیاده ساز در اداره جامعه و مدیریت فتوا غیر از فتوا است و مدیریت فتوا اقتضائات زیادی دارد. عضو جامعه مدرسین با اشاره به نقش زمان و مکان در اجتهاد خاطرنشان کرد: فقیه اگر موضوع را خوب نشناسد نمی تواند فتوای صحیحی بدهد مثلا در جریانات روز مثل رمز ارزها و بورس باید موضوع را به خوبی بشناسد تا فتوای دقیق و صحیحی ارائه دهد.وی پیش نیاز فقه نظام را شناخت آرمان ها، اهداف، وظایف، ماموریت ها و خط مشی ها دانست و گفت: فقه نظام، فقه آرمان گرای واقع نگر است.

جامعه قدردان ایثارگری خانواده معظم شهدا هستند
تسنیم/ آیت‌الله فقیهی در حاشیه دیدار با خانواده شهیدان میکاری، اظهار داشت: شهدا در دامان مادران و پدرانی بزرگ شده‌اند که این جوانان عزیز را به این صورت متدین و ایثارگر تربیت کرده‌اند. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه اگر پدران مومن و مادران فداکار نبودند، این شهدای عزیز به وجود نمی‌آمدند، افزود: ما قدردان والدینی هستیم که این اولاد صالح را تربیت کردند و پدران و مادران معظم شهدا بعد از شهادت فرزندان‌شان باید این مسیر درست را ادامه دهند.نهضت دیدار و تکریم خانواده‌های شهدای استان قم که در راستای برگزاری کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید این استان انجام می‌شود، از یکشنبه ۵ تیرماه آغاز شده و تا پایان شهریورماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

ائتلاف با رژیم صهیونیستی ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند
صداوسیما/ نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دردیدار با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر با تبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و نقش محوری همسایگان در روابط خارجی کشورمان گفت؛ سیاست دائمی ایران در قبال همسایگان توسعه روابط همه جانبه و راهبردی، توام با حسن همجواری است.دریابان شمخانی تروریسم و صهیونیسم را دو عنصر اصلی ایجاد ناامنی در منطقه دانست و افزود: هر ائتلافی با رژیم صهیونیستی و لو غیر امنیتی و غیر نظامی ثبات و امنیت منطقه را تهدید خواهد کرد.

بیش از دو میلیارد نفر در جهان امنیت غذایی ندارند
صداوسیما/ سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد در گزارش خود بر نیاز تولید بیشتر مواد غذایی سالم و کاهش قیمت آن در جهان تاکید کرده است.سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در گزارشی جدید اعلام کرد، حدود ۲.۳ میلیارد نفر در جهان امنیت غذایی ندارند. در جمهوری دموکراتیک کنگو دست کم ۲۷ میلیون نفر امنیت غذایی ندارند.

شکار امنیتی معاون سفیر انگلیس در حال انجام تحرکات اطلاعاتی نزدیک رزمایش‌های موشکی ایران
تسنیم/ معاون سفیر انگلیس در حال انجام تحرکات اطلاعاتی از محل رزمایش‌های موشکی کشور شناسایی شد.فیلم‌های منتشر شده توسط اطلاعات سپاه نشان می‌دهد که معاون سفیر انگلیس در حال انجام تحرکات اطلاعاتی از محل رزمایش‌های موشکی کشور، به تور افتاده است.این فیلم‌ها همچنین نشان می‌دهد که چطور برخی افراد تحت پوشش توریست یا محقق به محل‌های نظامی کشور نزدیک می‌شوند و سعی در اقدامات اطلاعاتی دارند.

کانادا میلیون ها دوز واکسن را دور می‌ریزد!
تسنیم/ کانادا قصد دارد حدود ۱۳.۶ میلیون دوز واکسن را دور بریزد زیرا نتوانسته است هیچ متقاضی برای آن در داخل یا خارج از کشور پیدا کند. کانادا در سال ۲۰۲۰ قراردادی را با شرکت آسترازنکا امضا کرد تا ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا را دریافت کند و ۲.۳ میلیون کانادایی حداقل یک دوز از آن را عمدتاً بین مارس تا ژوئن ۲۰۲۱ دریافت کردند.در ژوئیه ۲۰۲۱، کانادا متعهد شد که بقیه منابع خریداری شده خود، یعنی حدود ۱۷.۷ میلیون دوز را اهدا کند اما در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام شد که علی‌رغم تلاش‌ها برای تحقق این تعهد، ۱۳.۶ میلیون دوز منقضی شده است و باید دور ریخته شود.

آمریکا: به تحریم ایران ادامه می‌دهیم
ایسنا/ برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: درحالی که آمریکا به دستیابی به توافق با ایران جهت بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک متعهد است، ما به استفاده از اختیارات خود برای اعمال تحریم علیه نفت و محصولات پتروشیمی ایران ادامه خواهیم داد.وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که «شبکه‌ای از افراد و شرکت‌ها را که از شرکت‌های صوری واقع در حوزه خلیج فارس برای تسهیل انتقال و فروش محصولات شرکت‌های ایران به ارزش صدها میلیون دلار به شرق آسیا استفاده می‌کنند»، تحریم کرده است.مطابق با بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، دو شخص، ۱۳ نهاد و دو شناور در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

روابط آمریکا با دوستانش بدلیل تلاش برای بازگشت به برجام خدشه‌دار شده است
ایرنا/ جان بولتون سیاستمدار تندروی آمریکایی ومشاور امنیت ملی سابق آمریکا در گفتگویی مدعی شد: تلاش های جو بایدن برای ورود مجدد به برجام به شدت روابط آمریکا با همه دوستان خود در خاورمیانه و اسرائیل را خدشه دار کرده و ایران در این منطقه تهدید اصلی برای صلح و امنیت است. بولتون همچنین ادعا کرد تغییر در سیاست مهاجرتی آمریکا نشان می دهد که کاخ سفید در تلاش است تا تأثیر قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست موسوم به سازمان های تروریستی خارجی را کاهش دهد.

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه
تسنیم/ منابع خبری از حمله یک پهپاد رژیم صهیونیستی به حومه قنیطره در سوریه خبر دادند،بر اثر این تجاوز جدید رژیم اشغالگر قدس، دست کم یکی از نیروهای مردمی پشتیبان ارتش سوریه جان خود را از دست داده است.

صهیونیست‌ها مدعی رهگیری یک پهپاد دیگر حزب الله شدند
ایرنا/ ارتش رژیم صهیونیستی دیشب مدعی شد که گنبد آهنین یک پهپاد دیگر متعلق به حزب الله لبنان را رهگیری کرده است.رژیم صهیونیستی مدعی شد که این پهپاد به دور از آب‌های اسرائیل سرنگون شده و هیچ تهدید یا خطری برای تل آویو درپی نداشته است.لازم به ذکر است که شنبه شب گذشته حزب الله لبنان سه پهپاد را راهی منطقه مورد اختلاف با رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه ارسال کرد.مقاومت اسلامی لبنان این عملیات را موفقیت‌آمیز دانست پرواز پهپادهای حزب الله در نزدیکی سکوی گازی کاریش در دریای مدیترانه خواب را بر صهیونیست‌ها حرام کرده است، به طوری که تل‌آویو برای جلوگیری از حمله پهپادی حزب الله دست به دامن اروپا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *