خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۱۵

**بازدید میدانی و دیدار رئیس ‌مجلس با مردم کهگیلویه و بویراحمد** رئیس‌جمهور: برای بالندگی و رشد در علوم انسانی باید تقلید از غرب در این حوزه کنار گذاشته شود** معاون سیاسی وزیر خارجه: صهیونیست‌ها حتی نمی‌توانند خواب حمله به ایران را ببینند** یک مقام آگاه عراقی: بسیاری از مشکلات میان ایران و عربستان حل شده است** اوپک: نفت ایران بحران انرژی جهان را کاهش می‌دهد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 واکنش ایران به ناآرامی‌های اخیر در ازبکستان
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات اخیر در جمهوری ازبکستان گفت: «جمهوری اسلامی ایران روند تحولات و ناآرامی‌های اخیر در بخشی از جمهوری ازبکستان را به دقت زیر نظر دارد.» کنعانی یادآور شد: «این تحولات مساله داخلی جمهوری ازبکستان است و اطمینان داریم دولت کشور دوست و برادر ازبکستان، به زودی این مساله را به نفع مردم شریف آن کشور حل و فصل خواهدکرد.» وی ثبات و امنیت در ازبکستان را برای جمهوری اسلامی ایران و منطقه حائز اهمیت ویژه خواند.

 همشهری
 اردوغان به ایران می‌آید
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه، ۲۸تیرماه به ایران خواهد آمد. هیأتی سیاسی و اقتصادی، رئیس‌جمهور ترکیه را در این سفر یک‌روزه همراهی خواهند کرد. در این سفر قرار است نشست عالی مشترک ۲کشور تشکیل شود.

 کیهان
 برای بالندگی و رشد در علوم انسانی باید تقلید از غرب در این حوزه کنار گذاشته شود
رئیس‌جمهور در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی نشان دادن راه به انسان را ماموریت خطیر علوم انسانی اسلامی دانست و تصریح کرد: برای بالندگی و رشد در حوزه علوم انسانی، باید تقلید از غرب در این حوزه کنار گذاشته شده و مبتنی بر مبانی غنی اسلامی، کار اجتهادی و نوآورانه انجام گیرد.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی در حوزه علوم انسانی، افزود: به نظر می‌رسد برای نیل به علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی، در آنچه که باید اتفاق می‌افتاد، عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و این عقب‌ماندگی باید به دست پژوهشگران و اساتید این حوزه جبران شود. وی با تاکید بر لزوم ایجاد کرسی‌های نقد و نقدپذیری، اظهار داشت: همان‌طور که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب فرمودند نباید باکی از نقد نظریات وجود داشته باشد و باید مجال بحث و طرح نقد فراهم شود.
در این مراسم با حضور رئیس‌جمهور از ۱۰ شخصیت پیشگام و پیشتاز علوم انسانی و اسلامی، ۱۰ استاد برگزیده بین‌المللی و ۲۲ برگزیده گروه‌های مختلف علمی با اهدای لوح یادبود تجلیل شد.
 هنوز برای بازگشت به برجام زمان وجود دارد
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با «رادیو عمومی ملی» (ان‌‌پی‌آر) تصریح کرد که هنوز برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران زمان وجود دارد. راب مالی به جدیدترین دور مذاکرات رفع تحریمی در «دوحه» قطر اشاره کرد و گفت: «طرف ایرانی متأسفانه در این دور نتوانست پاسخی به ما بدهد و به نوعی این دور از مذاکرات اتلاف وقت بود». وی گفت: «ایران زمانی‌که گفت ما با مواضع خود آمده‌ایم، شفاف‌‌سازی نکرد. ما به نقطه‌ای رسیدیم که برای بازگشت به برجام سازگاری داشت و طرفی که هم‌اکنون باید پاسخ دهد، ایران است و اگر آمادگی ارائه پاسخ را ندارند، مشخص نیست که به چه دلیل به مذاکرات دوحه آمدند.» مالی مدعی شد: «ایران در نشست دوحه تقاضاهای جدیدی داشت که هیچ ارتباطی به توافق هسته‌ای نداشت.»
 کمیته حقیقت‌یاب بین ایران و لبنان برای تعیین سرنوشت ۴ دیپلمات ایرانی تشکیل شود
وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین ایران و لبنان با همکاری نهادهای بین‌المللی برای روشن شدن سرنوشت ۴ دیپلمات ربوده‌شده تأکید و اعلام کرد که این وزارتخانه به اقدامات خود برای تعیین سرنوشت این افراد ادامه می‌دهد.
در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران از همه نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل متحد انتظار دارد تا با سازوکارهای مقتضی، اقدامات الزامی را برای وادار کردن صهیونیست‌ها به همکاری حداکثری در زمینه روشن شدن سرنوشت این عزیزان به عمل آورده و زمینه مجازات عاملین این جنایت و ناقضین حقوق دیپلماتیک را فراهم آورد.

 جمهوری‌اسلامی
 بازداشت بی‌دلیل ممنوع
رئیس قوه قضاییه در جریان بازدید از دادسرای جرایم امنیتی تهران، قضات و ضابطان قضایی را از بازداشت‌های بی‌دلیل برحذر داشت.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در این بازدید بر اهمیت و ضرورت جمع‌آوری ادلّه و اسناد ناظر بر اتهام انتسابی فرد پیش از مرحله احضار و بازداشت او تاکید کرد و گفت: باید از ضابط بخواهیم تا آنجایی که مقدور است قبل از مرحله بازرسی و جلب فرد، نسبت به جمع‌آوری ادله، اسناد و مدارک ناظر بر انتساب اتهام به فرد، اقدام کند و حتی الامکان نباید ابتدا فرد را بازداشت و سپس نسبت به تحصیل ادله اتهامی اقدام کرد. وی تأکید کرد: مسئول رسیدگی قضایی به پرونده «شخص قاضی» است و «ضابط» باید در کنار قاضی قرار گیرد.
 ارزیابی ما از مذاکرات دوحه مثبت است
وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با همتای قطری خود ضمن تشکر از حسن میزبانی قطر اظهار داشت: ارزیابی ما از مرحله اخیر مذاکرات در دوحه مثبت است. امیرعبداللهیان افزود: تاکید می‌کنم که ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و در صورت واقع بینی آمریکا، توافق دست یافتنی است.
وی اظهار داشت: مذاکره‌کننده ارشد ما همواره با ابتکار عمل و در مسیر تحقق توافقی قابل قبول گام بر می‌دارد و ما بر ادامه مذاکره تا رسیدن به توافق مبتنی بر واقع بینی مصمم هستیم.

 ایران
 دور زدن ۷ میلیارد دلاری تحریم/ در دولت مردمی منتظر خارجی‌ها نماندیم
تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید با حضور رئیس جمهور به ارزش ۷ میلیارد دلار و از طریق ویدئوکنفرانس امضا شد.
آیت‌الله رئیسی در مراسم امضای این تفاهمنامه، جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال را از مهم‌ترین ضرورت‌های امروز کشور دانست و گفت: یکی از اهداف و دلایل اجرای اصلاحات اقتصادی فراهم کردن زمینه برای جذب سرمایه در عرصه تولید است. وی اجرای چنین طرح‌هایی را مصداق تلاش برای تحقق شعار سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» دانست و افزود: جذب سرمایه‌های کلان و منابع بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اقتصادی برای توسعه و پیشرفت کشور، برای مردم اعتماد آفرین و برای دشمنان ناامیدکننده است.
رئیس جمهور اظهارکرد: در دولت مردمی منتظر خارجی‌ها نماندیم و لذا مردم نتایج امیدبخش و غرورآفرین این سرمایه‌گذاری‌ها را بزودی مشاهده خواهند کرد.
 رایزنی مقامات تهران و دهلی درباره چابهار و افغانستان
«شری وینای کوواترا» معاون وزیر خارجه هند با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به‌صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرد. دو طرف «در مورد موضوعات مختلف روابط دوجانبه از جمله پیشرفت در بندر چابهار گفت‌و‌گو کردند».
دیپلمات ارشد دهلی نو بر تعهد هند به تقویت همکاری‌های دوجانبه با ایران در رسیدگی به فرصت‌ها و چالش‌های مشترک تأکید کرد و «همچنین در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله افغانستان گفت‌وگو کردند.»
 حقوق طبیعی ایران شرط و شروط نیست
یک مقام ایرانی درباره مذاکرات غیرمستقیم اخیر میان تهران و واشنگتن گفت که امریکا باید یک ابتکار واقعی ارائه دهد نه آنکه از ابتکار طرف‌های دیگر انتقاد کند. این مقام ایرانی اضافه کرد: «در جریان مذاکرات دوحه هیچ گونه تغییری از سوی امریکا درخصوص منافع ایران در توافق هسته‌ای احساس نشد. برخی تغییرات اندک در موضع واشنگتن ناکافی و غیرقابل اعتماد بوده و تضمینی برای اجرای آنها وجود ندارد.»
این مقام ایرانی که الجزیره اشاره‌ای به نام وی نکرده، افزود: «اکثر موضوعات فنی در وین حل شده و موضوعات باقی مانده درخصوص تحریم‌ها و ارائه ضمانت می‌باشد. آنچه واشنگتن شرط و شروط ایران می‌نامد، حق طبیعی ما بوده و اگر تصمیم‌گیری به اروپایی‌ها بستگی داشت تاکنون توافق امضا شده بود.»

 وطن امروز
 با توافق مخالف نیستیم، توافق قوی می‌خواهیم
نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی پیش از پرواز به پاریس گفت: «مهم است که جامعه بین‌المللی نظر اسرائیل درباره توافق هسته‌ای ایران را بشنود». یائیر لاپید در ارتباط با مخالفت تل‌آویو با توافق هسته‌ای ایران گفت: «ما یک موضع متحد را به جامعه بین‌المللی عرضه خواهیم کرد. بخش زیادی از این سفر به توافق هسته‌ای ایران اختصاص دارد».
یک منبع دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود، درباره پیام لاپید به دولت فرانسه درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: «نخست‌وزیر همان موضع قبلی خود را ارائه خواهد کرد. سیاست اسرائیل این است که بازگشت به برجام [توافق هسته‌ای ۲۰۱۵] یک اشتباه است، زیرا «بندهای غروب» نزدیک است. در عین حال، ما با هیچ توافقی مخالف نیستیم. ما خواهان یک توافق طولانی و قوی در آینده هستیم».
 هم‌افزایی ظرفیت‌های ملی می‌تواند تحریم‌ها را خنثی‌ کند
بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در یادداشت توئیتری خود با اشاره به توئیت منتشر شده از سوی وزیر نفت که خبر از طرح توسعه یکپارچه میدان نفتی مشترک آزادگان می‌داد، نوشت: انجام کارهای بزرگ با باور به توان داخلی و اراده واقعی، شدنی است. هم‌افزایی ظرفیت‌های بی‌شمار ملی می‌تواند تحریم‌های غیرقانونی را خنثی‌ کند.
 آغاز مذاکره برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا
پنجمین دور مذاکرات حضوری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز گذشته با حضور هیات اوراسیایی متشکل از نمایندگانی از کشورهای عضو این اتحادیه و کمیسیون اقتصادی اوراسیا و هیأت ایرانی به ریاست سازمان توسعه تجارت و متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف آغاز به کار کرد. هدف از این مذاکرات که تا چند ماه دیگر ادامه پیدا خواهد کرد، تبدیل موافقت‌نامه فعلی تجارت ترجیحی به موافقت‌نامه تجارت آزاد است. در موافقت‌نامه تجارت آزاد ۸۰ درصد کالاها با تعرفه صفر مبادله می‌شوند.

 جوان
 صهیونیست‌ها حتی نمی‌توانند خواب حمله به ایران را ببینند
معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: «صهیونیست‌ها حتی خواب حمله به ایران را نمی‌توانند ببینند.» باقری در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی تهدیدات مقامات رژیم‌صهیونسیتی علیه ایران افزود: «اگر صهیونیست‌ها یک موقع هم خواب حمله به ایران را ببینند، یقین بدانند از آن خواب بیدار نخواهند شد.»
 حضور «خاتم‌الانبیاء» با ۳۱۵ پروژه فعال در کشور
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین افتتاح مرکز فرماندهی و پایش پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: قرارگاه با ۳۱۵پروژه فعال، در تمام جغرافیای کشور حضور دارد و این امر ایجاب می‌کند که نظارت بر این پروژه‌ها بر اساس آخرین علوم ارتباطات و اطلاعات و به صورت فناورانه صورت پذیرد تا مدیران مجموعه به صورت برخط و مستمر از روند اجرای پروژه‌ها مطلع باشند.
سرلشکر سلامی افزود: همه افرادی که در منظومه افتخارآفرین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در مراحل مختلف طراحی، ساخت و اجرای پروژه‌ها نقش دارند مفهوم جنگ اقتصادی را در شرایط حساس فعلی تاریخ کشور، به خوبی درک کرده‌اند و خود را با الگو و مدل یک جنگ واقعی تطبیق داده‌اند.

 آفتاب‌یزد
 رایزنی سفرای ایران و استرالیا در عراق
سفرای ایران و استرالیا با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند. آل‌صادق، سفیر ایران در عراق، پذیرای خانم پائوال گانلی، سفیر مقیم استرالیا در محل سفارت کشورمان در بغداد بود. در این ملاقات، آخرین تحولات سیاسی در عراق و وضعیت کنونی حضور استرالیا در این کشور مورد بحث و رایزنی طرفین قرار گرفت.
آل‌صادق با تاکید بر شرایط بسیار خوب مناسبات دو جانبه کشورمان با عراق به نقش مهم بغداد در بهبود و تقویت مناسبات کشورهای منطقه اشاره و تصریح کرد که نیروهای مسلح عراق، از توان کامل تامین امنیت و دفاع از کشورشان برخوردارند. سفیر استرالیا نیز از تلاش‌های کشور متبوعش برای حضور پررنگ‌تر شرکت‌های استرالیایی در عراق خبر داد.
 اگر می‌خواهیم به توافق برسیم، همین حالا باید تصمیم بگیریم
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی از گفت‌وگوی تلفنی مجدد خود با وزیر خارجه کشورمان در رابطه با احیای برجام خبر داد. جوزپ بورل نوشت: بار دیگر با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کردم. اگر می‌خواهیم توافق را به نتیجه برسانیم، تصمیماتی باید همین حالا گرفته شود. این همچنان امکانپذیر است، اما فضای سیاسی برای احیای برجام ممکن است به زودی محدود شود.

 رسالت
 بازدید میدانی و دیدار رئیس ‌مجلس با مردم کهگیلویه و بویراحمد
رئیس مجلس شورای اسلامی با سفر به استان کهگیلویه و بویر احمد از نزدیک از ظرفیت‌ها و کمبودهای این استان بازدید کرد و در جریان مشکلات و دغدغه‌های مردم قرار گرفت. قالیباف قابلیت‌ها وظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد را مواهب طبیعی، همجواری با قطب‌های مهم اقتصادی و جمعیتی و نزدیکی به بنادر عنوان کرد. وی همچنین این استان را منطقه‌ای دانست که در تقسیم وظیفه ملی نقش کریدوری شمال به مرکز است که این خود عامل توسعه است و از نظر منابع نفت و گاز، یک پنجم منابع کشور است. قالیباف عنوان کرد: برای رفع محرومیت های استان اقدامات خوبی در دست اقدام است اما این استان نیاز به تقویت بیشتر کار جهادی و رفع برخی موانع تأثیر گذار در موفقیت طرح دارد. رئیس مجلس در جریان بازدید از طرح سد مخزنی تنگ سرخ بشار، به میان مردم رفت و ضمن گفت وگو با آن‌ها، مشکلات و مسائل آنها را شنید.

 مردم سالاری
 رایزنی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و عمان
امیرعبداللهیان و بدر البوسعیدی، وزیران امور خارجه ایران و عمان، در خصوص برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی از جمله آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم ها، تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد. امیرعبداللهیان مذاکرات سازنده را منوط به جدیت، داشتن ابتکار و انعطاف پذیری در طرف آمریکایی دانست. وی بر جدی بودن جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی تاکید کرد.
 آرمان ملی
 قفل مشکل مسکن با کلید زمین باز می‌شود
نایب‌رئیس مجلس گفت: قفل مشکل مسکن با کلید زمین و تسهیلات باز خواهد شد. نیکزاد افزود: متأسفانه در زمینه تامین مسکن مناسب خانوارها کم‌کاری‌های زیادی صورت گرفته و امروز خانواده‌ها از بابت مسکن دچار مشکل هستند.
وی با اشاره به تصویب قانونی در مجلس دهم و همچنین قانون جهش تولید مسکن در مجلس یازدهم، بیان کرد: تمام ابعاد این دو قانون باید اجرایی شود.

 قدس
 دوران قیمومیت در یمن پایان یافته است
رئیس شورای عالی سیاسی یمن در سخنانی گفت: برای تحقق آزادی و استقلال در این کشور خون داده شده و دوران قیمومیت در یمن پایان یافته است. مهدی المشاط افزود: مسئله مهم این است که ما در حال حاضر به پایه‌ریزی دولت آزادی و استقلال که پاسخگوی فداکاری‌های این ملت باشد مشغول هستیم.

 اعتماد
 ادعای گانتز درباره حضور کشتی‌های جنگی ایران در دریای سرخ
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانی در یونان به ‌شدت از آنچه حضور چهار کشتی جنگی ایران در دریای سرخ طی ماه‌های اخیر خوانده شده ابراز نگرانی کرد. بنی گانتز با انتشار تصاویر ماهواره‌ای مدعی شد چهار کشتی نظامی ایرانی در دریای سیاه حضور دارند. وی مدعی شد: «ایران در حال توسعه عملیات‌های تهاجمی خود در منطقه به‌طور کلی و در عرصه دریایی به‌طور خاص بوده و ایران به‌طور غیرمعمول در حال گشت‌زنی در دریای سرخ با کشتی‌های نظامی خود است». بر اساس اعلام خبرگزاری فارس تصاویری که گانتز در نشست خود در یونان نشان داده کشتی هنگام، ناوچه موج و دو کشتی کمکی هستند.

 ابتکار
 صادق خرازی از حزب ندای ایرانیان کناره‌گیری کرد
صادق خرازی از بنیانگذاران حزب ندای ایرانیان با انتشار اطلاعیه‌ای از حضور در این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب استعفا داد.
 پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند به ناتو امضا شد
بر اساس اعلام ناتو مذاکرات درباره عضویت فنلاند و سوئد در یک دور پایان یافت و پروتکل‌های الحاق روز سه‌شنبه امضا شد. با امضای این پروتکل‌ها از سوی فنلاند و سوئد، آنها برای تایید به تمام کشورهای عضو ناتو ارسال می‌شوند تا آنها این پروتکل‌ها را طبق روال‌های ملی خود تایید کنند.

 اطلاعات
 نفت ایران بحران انرژی جهان را کاهش می‌دهد
دبیرکل اوپک گفت: در صورت ورود نفت ایران و ونزوئلا به بازار نفت، می‌توان کمبود عرضه در سطح جهان را کاهش داد. محمد بارکیندو در یک کنفرانس انرژی در آبوجا پایتخت نیجریه تصریح کرد: صنعت نفت به علت سال‌ها کمبود سرمایه‌گذاری، «در محاصره» قرار گرفته و این امر سبب کمبود عرضه شده است.
وی افزود: در صورتی که اجازه داده شود نفت ایران و ونزوئلا به بازار وارد شود، این کمبود عرضه را می‌توان کاهش داد. سال‌ها تحریم عرضه نفت ایران و ونزوئلا را محدود کرده است.
به‌علاوه تحریم‌هایی که غرب علیه روسیه به عنوان عضوی از اوپک پلاس اعمال کرده هم موجب کمیِ عرضه در بازار شده است. با این حال اگر نفت تولید شده توسط ایران و ونزوئلا اجازه بازگشت به بازار پیدا کند، ما می‌توانیم منابع را باز و ظرفیت عرضه را تقویت کنیم.
 بسیاری از مشکلات میان ایران و عربستان حل شده است
یک مقام آگاه عراقی با اعلام پیشرفت‌های ملموس در گفتگوها میان تهران – ریاض طی نشست‌ها و مذاکرات اخیر مقامات دو کشور اعلام کرد: احتمالا خبر رسمی ازسرگیری روابط ایران و عربستان با حضور مقامات این دو کشور و با حضور «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و «فواد حسین»، وزیر خارجه عراق به زودی اعلام شود. دکتر «حسین علاوی» مشاور نخست وزیر عراق افزود: مذاکرات الکاظمی در سفرهای هفته گذشته اش به «جده» و «تهران»، منجر به حل و فصل بسیاری از مسائل بلاتکلیف بین دو کشور شد که می‌تواند به کاهش تنش ها در تمامی منطقه کمک کند.

 شهروند
اظهارات منسوب به معاون اول رئیس جمهور در خصوص بازنشستگان صحت ندارد
معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهور، اظهارات منتسب به دکتر محمد مخبر در فضای مجازی درخصوص بازنشستگان را تکذیب کرد. در اطلاعیه این دفتر آمده است: بنا بر ماموریت رئیس جمهوری محترم، معاون اول در جلساتی با حضور مسئولان ذیربط و نمایندگان اتحادیه‌ها و انجمن‌های بازنشستگی حرف‌ها و دغدغه‌های بازنشستگان را شنیده و همواره بر رفع آنها تا کید کرده‌اند.
ایشان در تمامی جلسات رسمی و غیررسمی جز در حمایت از این قشر آبرومند و محترم، سخنی نگفته است. بنابراین سناریوسازی و اظهارنظرهای ساختگی و دروغی که در فضای مجازی به ایشان منسوب شده، به هیچ عنوان صحت ندارد و تکذیب می شود.
 ایرانی هیچ وقت قلدری را قبول نمی‌کند
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با بیان اینکه طولانی‌ترین سواحل در خلیج فارس متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و دارای جزایر راهبردی هستیم که تمامی رفت و آمدها را رصد می‌کنیم، گفت: «ایرانی هیچ وقت قلدری را قبول نمی‌کند و زور را نمی‌پذیرد و اجازه نخواهیم داد بیگانگان حتی یک وجب هم به آب‌های کشورمان وارد شوند».
دریادار تنگسیری درباره دلایل توقیف کشتی‌های تجاری ایرانی مانند کشتی کابل به بهانه دور زدن تحریم‌ها اظهار داشت: «این موضوع مربوط به سال گذشته بود و مشکل حل شد. باید توجه داشته باشیم که برخورد ما با کشوری که کشتی ما را توقیف کند و با قلدری با ما حرف بزند، بسیار متفاوت است اما موضوع کشتی کابل رفتار قلدری نبود. اگر کشوری با قلدری با ما حرف زد، موضوع دیگری است و ا گر رفتار قلدرمابانه باشد، گلویش را می‌گیریم».

اخبارخبرگزاری ها و سایت های خبری

تیراندازی رزمندگان فلسطینی به سمت نظامیان صهیونیست

مهر / عصر سه شنبه، رزمندگان مقاومت فلسطین سوار بر خودرو به سمت نیروی های ارتش اشغالگر تیراندازی کردند.گفته شده این تیراندازی در یک ایست بازرسی نظامی در ورودی شهرک «همیش» در نابلس صورت گرفته است.در این ارتباط منابع محلی گزارش دادند که پس از عملیات اخیر، نظامیان تیرانداز صهیونیستی در منطقه مستقر شدند تا عاملان را که با موفقیت از محل حادثه گریختند، دستگیر کنند.رزمندگان مقاومت همچنین سربازان اشغالگر صهیونیستی را در پاسگاه مسعودیه در نزدیکی منطقه حجه هدف قرار دادند.

تاکید بر لزوم توجه بیشتر جامعه بین‌الملل به وضعیت انسانی در سوریه

ایرنا/ نماینده ویژه نروژ در امور سوریه و مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی با بررسی آخرین تحولات و تلاش‌های صورت گرفته در چارچوب وضعیت انسانی در سوریه، بر لزوم توجه بیشتر جامعه بین الملل و افزایش تلاش‌ها در این رابطه تاکید کردند.در این گفت‌وگوی وبیناری «هیلد هارلدستاد» با «علی اصغر خاجی» ضمن بررسی آخرین تحولات و تلاش‌های صورت گرفته در چارچوب وضعیت انسانی در سوریه، بر لزوم توجه بیشتر جامعه بین الملل و افزایش تلاش‌ها در این رابطه تاکید کردند.

تلاش آمریکا برای مقصر جلوه دادن ایران در روند مذاکرات احیای برجام

ایسنا / سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد آنچه نه تنها آمریکا، بلکه متحدان اروپایی منتظرش هستند، تصمیمی از سوی دولت ایران برای بازگشت کامل به پایبندی به برجام است. بر اساس آنچه به طور غیرمستقیم و از طریق متحدان اروپایی‌مان شنیده‌ایم، برایمان معلوم نشده است که آن‌ها[ایران] این تصمیم سیاسی را گرفته‌اند یا نه.پرایس افزود: توافقی روی میز است که کمابیش چند ماهی می‌شود نهایی شده است.او با تلاش برای مقصر جلوه دان ایران ادعا کرد: اما در هفته‌ها و ماه‌ها اخیر، ایران به جای این که این تعهد سیاسی را به جا بیاورد و به پایبندی به برجام بازگردد، مدام خواسته‌ها و مسائلی را مطرح کرده است که فراتر از چارچوب برجامند. وی ادامه داد: ما ناامید شدیم از این که ایران به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت و موثری نداد و پیشرفتی حاصل نشد.

آمریکا نمی‌خواهد لبنان دولتی داشته باشد

ایسنا/ معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در چهلمین سالروز تأسیس این حزب گفت: ما امروز مقابل یک خواسته برحق هستیم که با بازپس گیری منافع نفتی و گازی در آب‌های لبنان مرتبط است. وی افزود: معادله واضح است ما نفت خود و حقوق کاملمان را بی کم و کاست می‌خواهیم. لبنان ضعیف نیست و می‌تواند از حقوق خود محافظت کند. نعیم قاسم گفت: آمریکا و همراهانش نمی‌خواهند لبنان دولت داشته باشد و به آسایش برسد و همه چیز را به ما بعد ریاست جمهوری جدید موکول می‌کنند. اما ما باید اقدامات جسورانه‌ای را برای تشکیل دولت اتخاذ کنیم.

بازگشایی دفتر اقتصادی رژیم صهیونیستی در ترکیه

مهر/ روزنامه ترکیه‌ای زمان در گزارشی نوشت: مقامات رژیم صهیونیستی در نظر دارند که همزمان با تلاش‌های آنکارا در راستای بهبود روابط دیپلماتیک، دفتر اقتصادی و تجاری خود در این کشور را بازگشایی کنند.براین اساس، این تصمیم پس از گذشت یک دهه از ایجاد تنش در روابط دیپلماتیک میان ترکیه و رژیم صهیونیستی اتخاذ شده است.وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی نیز در این باره به رویترز گفت: بازگشایی دفتر اقتصادی و تجاری در ترکیه بیانگر تعهد تل آویو به تعمیق روابط اقتصادی با ترکیه است، ما همچنین در نظر داریم به زودی یک اجلاس اقتصادی دوجانبه پس از گذشت یک دهه برگزار کنیم. این اقدامات به ۱۵۰۰ شرکت اسرائیلی فعال در زمینه صادرات به ترکیه کمک خواهد کرد.

آمریکا اگر به برجام متعهد است باید موضع مفیدتری اتخاذ کند

فارس/ «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، به توییت اخیر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد و نوشت: «واقعاً زمان آن رسیده است که ایالات متحده اگر واقعاً متعهد به احیای برجام است، در مسیر مذاکرات وین موضعی مفیدتر و دوستانه‌تر اتخاذ کند».اظهارات اولیانوف در حالی مطرح شده است که «راب مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز گذشته در مصاحبه با رادیو آمریکایی «ان پی آر» توپ را بار دیگر در زمین ایران انداخت و گفت که مقام‌های ایرانی هنوز پاسخ مثبت به پیشنهادات مطرح شده برای احیای توافق هسته‌ای نداده‌اند.

فرانسه خواهان به سرانجام رسیدن توافق هسته‌ای !

مهر/ رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در پاریس در سخنانی بدون اشاره به ادامه انفعال اروپا در قبال تعهدات برجامی خود به ویژه پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی در سخنانی ادعا کرد: خواهان به سرانجام رسیدن توافق هسته‌ای هستیم! . ماکرون اضافه کرد: باید از توافق هسته ای دفاع کنیم و به مذاکرات ادامه دهیم! ما باید از توافق هسته ای با ایران دفاع کنیم و منافع شرکای منطقه‌ ای نظیر (رژیم) اسرائیل را در نظر بگیریم. فرانسه به امنیت (رژیم) اسرائیل، منطقه و مبارزه با تروریسم متعهد است. وی در این باره مدعی شد: به تلاش‌ ها همراه با شرکای خود برای بازگشت ایران به منطق ادامه خواهیم داد! در موضوع فلسطین نیز باید پیشرفت کنیم و گفتگو بین طرف‌ های اسرائیلی و فلسطینی را احیاء کنیم.

دنیا باید با «تهدیدهای هسته‌ ای ایران» مقابله کند!

مهر/ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیس جمهور فرانسه بدون اشاره به زرادخانه های هسته ای این رژیم که تحت نظارت هیچ سازمانی نیست با طرح ادعایی مضحک مدعی شد که دنیا باید با «تهدیدهای هسته‌ ای ایران» مقابله کند! .نخست وزیر رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی مدعی شد: بحران هسته ای ایران منجر به مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد شد و تهدیدی علیه صلح جهانی است! لاپیددر ادامه با حمایت از طرح سال ۲۰۱۸ پاریس در خصوص توافق هسته ای جدید با ایران موسوم به «توافق مکمل برجام» ادعا کرد: پیشنهاد این طرح اکنون درست‌ تر است.وی در ادامه اضافه کرد: ایران تلاش کرد به ما با پهپاد حمله کند. دنیا باید به این تهدید پاسخ بدهد!

امتناع امیرالحاج کشورمان از سفر به عربستان

رسا/ حجت الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در اعتراض به تعلل و اقدام دیرهنگام دولت عربستان سعودی و همچنین عدم رعایت عزت نماینده جمهوری اسلامی ایران از سفر به عربستان امتناع ورزید.گفتنی است، دولت سعودی در آخرین مهلت لازم برای تشرف به حج، اقدام به صدور ویزای حجت الاسلام والمسلمین نواب کرده، اما وی در اقدامی ستودنی از سفر به عربستان سعودی خودداری کرد. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این باره گفت: به علت تصمیم اشتباه وزارت حج عربستان در ایجاد محدودیت سنی زائران و تعلل در اعطای ویزا، بنده به عنوان سرپرست حجاج ایرانی، عدم حضورم را در سرزمین وحی اعلام می کنم.وی افزود: به برادران وزارت امور خارجه اطلاع دادم که من تنها در صورتی مشرف می شوم که وزیر حج عربستان بابت اقداماتی که انجام گرفته است، عذرخواهی کند و باید در فرودگاه عربستان به استقبال نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی بیاید. از طرفی هم دفتر مقام معظم رهبری اجازه این سفر را به من بدهد.

استقرار حسابرسی برخط، سیاست قطعی و ضرورت مهم است

ایرنا / رییس دیوان محاسبات گفت: استقرار حسابرسی برخط، سیاست قطعی و ضرورت مهم است.مهرداد بذرپاش در آئین بهره‌برداری از فاز اجرایی سامانه جامع حسابرسی برخط با اشاره به اینکه گام اول برنامه تحول دیجیتال دیوان محاسبات با بهره گیری از کلیه زیرساخت ها، فناوری ها و ابزارهای هوشمندسازی حسابرسی اجرایی شده است، بر لزوم ایجاد پیوست فناوری در طی فرآیندهای کلیدی دیوان محاسبات تاکید کرد.وی افزود: حکمرانی داده ها بهترین ابزار برای تصمیم سازی هوشمند بوده و دیوان محاسبات با بهره گیری از این فناوری می تواند بهترین مرکز مشاوره در امور مالی کشور محسوب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *