خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۱۴

**رئیس‌جمهور: پیشنهاد صدور قطعنامه علیه ایران در حین مذاکره غیرمسئولانه بود** آیت الله العظمی سبحانی: دشمن با تمام توان و در همه عرصه‌های فکری و رفتاری به رویارویی با دین خدا آمده است** آیت الله شب زنده دار تشریح کرد: جزئیات تصمیم شورای عالی حوزه برای تغییرات آموزشی فقه و اصول سطوح عالی** پآیت الله اعرافی: وظیفه حوزه پاسخگویی به شبهات است** وزیر امورخارجه: آمریکا بدون هیچ ابتکاری به قطر آمده بود و حرف‌های قبلی را تکرار می‌کرد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 آمادگی برای گفت‌وگو با سعودی‌ها
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دهمین مجمع صلح‌جهانی گفت: «ما آمادگی کامل برای گفت‌وگو با دولت عربستان در همه موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای داریم و خرسندیم تاکنون چند دور گفت‌وگو میان دولت‌های طرفین برگزار شده است.»
خرازی افزود: «جمهوری اسلامی ایران به‌رغم برخی اختلافات جدی بین ایران و عربستان، معتقد است این دو کشور می‌توانند مکمل ظرفیت‌های یکدیگر باشند و تاکنون چند دور گفت‌وگو میان طرفین برگزار شده است.»

 همشهری 
 طرح جدید مجلس برای انتخابات ۱۴۰۲
جمعی از نمایندگان اخیراً طرح «اصلاح نظام انتخابات تناسبی استانی_شهرستانی مجلس شورای اسلامی» را تدوین و به هیئت رئیسه مجلس ارائه کرده‌اند که این هیئت طرح مذکور را به کمیسیون امور داخلی و شوراها ارجاع داده است. لازم به ذکر است کمیته در کمیسیون شوراها برای بررسی این طرح تشکیل و تاکنون چند جلسه را برگزار کرده است.
به گفته جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس و طراح این طرح، تلاش خواهد شد تا پیش از برگزاری انتخابات سال ۱۴۰۲ مجلس، طرح مذکور در مجلس مصوب و پس از تایید شورای نگهبان انتخابات با قانون جدید برگزار شود.

 کیهان
 پیشنهاد صدور قطعنامه علیه ایران در حین مذاکره غیرمسئولانه بود
رئیس‌جمهور کشورمان در آئین دریافت استوارنامه «نادین اولیویری لوزانو» سفیر جدید سوئیس با بیان اینکه آمریکا باید تصمیم بگیرد که به الزامات مذاکره و توافق پایبند باشد، اظهار داشت: اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی در پیشنهاد صدور قطعنامه در شورای حکام در زمانی که مذاکره برای توافق در جریان است، اقدامی غیرمسئولانه و ناقض روح مذاکره و توافق و بیانگر تناقض رفتاری آنها است.
آیت‌الله رئیسی همچنین استوارنامه‌های «ریکارداس دیگوتیس» سفیر جدید آکردیته لیتوانی، «لونگ کوک هویی» سفیر جدید ویتنام را دریافت کرد.
 آمریکا بدون هیچ ابتکاری به قطر آمده بود و حرف‌های قبلی را تکرار می‌کرد
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با خانم کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه درخصوص مسائل دوجانبه، تحولات‌ منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها در وین و دوحه گفت: ارزیابی ما از گفت‌وگوهای اخیر دوحه مثبت است. اما باید دید طرف آمریکایی چگونه می‌خواهد از فرصت دیپلماسی بهره گیرد. اکنون مسیر دیپلماسی باز است. ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، پیشنهادات و ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت. معتقدیم نباید جای ابتکار سیاسی را، تکرار مواضع قبلی پر کند.

 ۱۰ مورد افشای اطلاعات حساس و محرمانه وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در مدت ۲ ماه
شبکه صهیونیستی کان در گزارشی اعلام کرد: مقامات اسرائیلی به تازگی متوجه شده‌اند که در دو ماه اخیر ۱۰ مورد افشای اطلاعات حساس و محرمانه در ارتباط با فعالیت‌های امنیتی و تحرکات اسرائیل علیه ایران رخ داده است. بنا بر این گزارش، در پی این رخداد خطرناک امنیتی برای رژیم صهیونیستی، بنی گانتز وزیر جنگ این رژیم خواستار انجام تحقیقات درباره علت این رخداد شده است.
بر پایه این گزارش، مطالب افشا شده در ارتباط با عملیات‌ها و تحرکات رژیم صهیونیستی علیه ایران در دو ماه اخیر بوده و از لحاظ اطلاعاتی از درجه طبقه‌بندی و محرمانگی بالایی برخوردار بوده‌اند.
 ایران در میان آتش غرب آسیا در یک کشتی امن، آرام و نجات‌بخش به سر می‌برد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش پرچمداران دین و‌اندیشه که با حضور روحانیون شیعه و سنی استان کردستان برگزار شد، گفت: ما در میانه آتش غرب آسیا در یک کشتی امن، آرام و نجات‌بخش از ناامنی‌ها به سر می‌بریم، این نه‌تنها دستاورد کوچکی نیست که خود پیش‌نیاز هر گونه فعالیت اقتصادی، پیشرفت و توسعه است که نیروهای مسلح با همکاری مردم آن را برقرار کرده‌اند.
سرلشکر باقری تصریح کرد: جوانان کردستان باید بدانند این امنیت به آسانی به دست نیامده و باید مانند چشم از آن مراقبت کرد. جوانان استان که آن دوران را ندیده‌اند تحت هدایت رهبری باید از این دستاوردهای بزرگ حفاظت کنند.

 ایران 
 تعمیق بدون محدودیت روابط تهران-باکو
رئیس جمهور در دیدار «جیحون بایرام‌اف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، ضمن استماع گزارش مفصل وی درباره افزایش رفت و آمدها و رایزنی‌های دیپلماتیک میان دو کشور و تأثیر آن بر گسترش روابط و همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و سیاسی، بر لزوم ایجاد گشایش‌های جدید در روابط تهران – باکو تأکید کرد.
آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه محدودیتی برای تعمیق و تقویت روابط با جمهوری آذربایجان نداریم، افزود: ارتقای روابط خوب دوجانبه می‌تواند به همکاری‌های منطقه‌ای مؤثر منتهی شود.
 تحریم و تروریسم، دو رکن اساسی حقوق بشر امریکایی
معاون سیاسی وزیر امور خارجه، بزرگترین نقض حقوق بشر را سیاست‌زده کردن آن دانست و گفت: امروز حقوق بشر دستاویز و ابزاری برای گسترش و نهادینه‌سازی سلطه و سیطره یکجانبه‌گرایی امریکایی است.
باقری در چهارمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر امریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری، تحریم و تروریسم را دو رکن اساسی حقوق بشر امریکایی دانست و افزود: تحریم یکجانبه در واقع یعنی هدف قرار دادن همه انسان‌ها بدون هیچ استثنایی و مجازات همه انسان‌ها بدون هیچ دلیلی. تحریمی که امریکایی‌ها علیه مردم مستقل از جمله مردم ایران در طول دهه‌های گذشته و بویژه یک دهه گذشته اعمال کردند، دقیقاً مجازات همه مردم بدون استثنا است.
 سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به فرانسه با محوریت ایران
منابع رسانه‌ای از سفر نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی به پاریس و دیدار با رئیس جمهور این کشور با محوریت ایران در بحبوحه نگرانی‌های امنیتی این رژیم خبر دادند. به گفته منابع آگاه، یائیر لاپید نگرانی‌ها در مورد از سرگیری احتمالی توافق هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها و همچنین تلاش‌های تهران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سیاه ایالات متحده را بیان خواهد کرد.

 جمهوری‌اسلامی 
 باید از پنجره باز دیپلماسی به بهترین شکل استفاده کرد
وزیر امور خارجه فرانسه در گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه ایران از وجود روابط خوب بین تهران و پاریس استقبال کرد و بر ضرورت تداوم مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها تاکید کرد. کاترین کولونا با اشاره به برگزاری مذاکرات احیای برجام گفت: باید از فرصت گفتگو و مذاکره استفاده کنیم و برای رسیدن به توافقی که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد، تلاش کنیم. وی افزود: ما معتقدیم پنجره دیپلماسی همچنان باز است و باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم تا توافق حاصل شود. انجام توافق،بهتر از نداشتن توافق است.
 بایدن از سیاست‌های تنش‌زا با ایران دوری کند
یک اندیشکده آمریکایی با انتشار یادداشتی درباره پیامدهای تشکیل محور دفاعی آمریکایی-عربی- صهیونیستی در منطقه در رابطه با ایران هشدار داد و پیشنهاد کرد دولت بایدن برای ایجاد ثبات در منطقه از به‌کار بستن سیاست‌های منسوخی که بر تنش‌ها در روابط آمریکا و کشورهای منطقه با ایران دامن زده و موجب ثبات‌زدایی از منطقه می‌شود، دوری کند. وبگاه اندیشکده آمریکایی «ریسپانسیبل استیت کرفت» نوشت: اگر هدف بایدن ثبات است، دولت او باید همه ذی‌نفعان عمده منطقه‌ای را پای میز مذاکره بیاورد. علاوه بر این، واشنگتن باید به‎طور فعالانه مشوق مذاکرات دیپلماتیک میان ریاض و تهران باشد که در همین هفته پیشرفت داشته است.

 وطن امروز
 آمریکا و اروپا به توافق با ایران نیاز دارند
تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا ضمن اعلام این خبر که محل برگزاری دور بعدی مذاکرات رفع تحریم‌های ایران هنوز نامشخص است و توافقی درباره آن صورت نگرفته است، گفت: آمریکا و اروپا به دلیل شیوع کرونا و بحرانی که در اوکراین ایجاد کرده‌اند تحت فشار قرار دارند و به توافق با ایران نیاز دارند. مرندی درباره روند مذاکرات اخیر دوحه گفت: «واشنگتن خواستار ابزاری برای اعمال فشار به تهران است و تغییراتی در مواضع آمریکایی‌ها صورت گرفته است اما نمی‌توان گفت که مذاکرات قطر پیشرفت‌هایی نداشته است». تحلیلگر مسائل سیاسی سپس ادامه داد: «پذیرش خواسته‌ها و شرایط تهران برای واشنگتن سخت است و اگر تصمیم فقط با اروپایی‌ها بود حتما توافق می‌شد».
 ابتکار عمل تهران برای آشتی آنکارا و دمشق
روزنامه «الاخبار» لبنان با انتشار یادداشتی درباره تلاش و ابتکار تهران برای اتحاد و قرار دادن آنکارا و دمشق در مسیر آشتی، نوشت: «تهران رسما ابتکار عمل خود برای حمایت عملی از روند مصالحه بین دمشق و آنکارا را با سفر وزیر امور خارجه خود به دمشق، ۴ روز پس از سفر امیرعبداللهیان به ترکیه، کلید زد. پیشنهادات ایران مبتنی بر لزوم فعال‌سازی هماهنگی بین ۲ طرف به منظور جلوگیری از تنش میدانی جدید در منطقه و نیز جلوگیری از آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه در مقابل درک متقابل طرفین از دغدغه‌ها و نگرانی‌های یکدیگر است». به اعتقاد نویسنده، جمهوری اسلامی ایران با ورود به عنوان میانجی آشکار بین دمشق و آنکارا در خط تحولات اخیر و رهبری آن، تلاش دیپلماتیک عملی خود را برای جلوگیری از هر گونه تشدید تنش نظامی جدید، بویژه در بحبوحه افزایش نشانه‌های آغاز قریب‌الوقوع عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه نشان داد.
 رایزنی مقامات ایران و نیکاراگوئه برای تعمیق روابط ۲ کشور
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با «موخیکا اوبرگون» وزیر ترابری و زیرساخت‌های نیکاراگوئه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات وزیر ترابری و زیرساخت‌های نیکاراگوئه که با دستور کار توسعه روابط دوجانبه با ایران در تمام زمینه‌ها بالاخص زیرساخت‌ها و فناوری‌های پیشرفته عازم ایران شده است، خواستار تعمیق هر چه بیشتر روابط دوجانبه بین ایران و نیکاراگوئه شد. صفری نیز ضمن تاکید بر آمادگی کامل ایران برای انتقال تکنولوژی به کشور دوست نیکاراگوئه، از فناوری‌های پیشرفته، محصولات نانو و بایو تکنولوژی، دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی به عنوان ظرفیت‌های کشورمان و در عین حال اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های اقتصادی با نیکاراگوئه یاد کرد.

 آفتاب‌یزد 
 بهانه عجیب دستگاه قضایی سوئد برای ملاقات ندادن به خانواده یک زندانی
در حالی که ۲ سال و هشت ماه از بازداشت حمید نوری توسط دستگاه قضائی سوئد می‌گذرد و روند دادگاه طولانی او نیز ۲ ماه پیش به پایان رسیده، وی نه‌تنها همچنان در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و به پزشک دسترسی ندارد، بلکه برای تماس یا ملاقات با خانواده خود نیز دچار محدودیت‌های شدیدی است. در حال حاضر در حالی که همسر و دختر حمید نوری از ۱۰ روز پیش در استکهلم به سر می‌برند و درخواست ملاقات حضوری با وی را دارند، دستگاه قضائی سوئد در یک اقدام عجیب اعلام کرده به دلیل نبود اتاق مناسب، فعلا امکان این ملاقات فراهم نیست.

 خراسان
 تأکید وزیر اطلاعات و رئیس سازمان اطلاعات سپاه بر گسترش همکاری‌های دوجانبه
جلسه مشترک وزارت اطلاعات با سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دیروز با حضور مسئولان و معاونان وزارت اطلاعات در سازمان اطلاعات سپاه برگزار شد. حجت الاسلام خطیب با تبریک انتصاب سردار سرتیپ کاظمی به ریاست سازمان اطلاعات سپاه، از زحمات حجت‌الاسلام طائب تشکر و بر افزایش سطح تعاملات و توافقات فی‌مابین دو مجموعه تاکید کرد. سردار کاظمی نیز ضمن تشکر از حضور وزیر و مسئولان وزارت اطلاعات، برهماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های اطلاعاتی تاکید و اظهار امیدواری کرد که امنیت پایدار در سایه هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی افزایش می‌یابد.
 پنج انتصاب در وزارت امور خارجه
در هفته‌های اخیر، پنج انتصاب جدید در وزارت امور خارجه صورت گرفت. این انتصاب‌ها به شرح زیر است: ١. حجت الاسلام و المسلمین امرودی به عنوان مشاور وزیر امور خارجه در امور فرهنگی؛ ٢. موسی فرهنگ به عنوان مشاور وزیر امور خارجه؛ ٣. مجتبی بنی‌اسدزاده به عنوان دستیار وزیر امور خارجه در امور اجرایی؛ ۴. عیسی کاملی به عنوان دستیار وزیر و مدیر کل آمریکا و ۵. محمدصادق فضلی به عنوان دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا.

 رسالت 
 تجهیزات باکیفیت داخلی ضامن تولید پایدار گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی تجهیزات باکیفیت داخلی را ضامن تولید پایدار گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی دانست و گفت: سازندگان قطعات و تجهیزات ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان باید سطح فنی، علمی و کیفیت را افرایش دهند و مطابق با استاندارد‌ها تولید کنند. باهوش با تأکید بر بالاترین سطح حمایت از سازندگان داخلی و شرکت‌های فعال دانش‌بنیان اظهار کرد: شرکت‌های سازنده قطعات و تجهیزات ایرانی باید با افزایش کیفیت محصولات خود، بازار نیاز بزرگ‌ترین مجتمع گازی کشور را بررسی، شناسایی و در این مسیر با شتاب بیشتری حرکت کنند.

 مردم سالاری 
 گفت‌وگوی وزیر خارجه استرالیا و گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران
وزیر امور خارجه استرالیا از گفت‌وگویش با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی در میان دیگر موضوعات مورد بحث در سفر مدیرکل آژانس به استرالیا خبر داد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر به استرالیا با پنی وُنگ، وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد و درباره مسائل مختلفی از جمله خریداری زیردریایی‌های اتمی توسط استرالیا ذیل توافق تسلیحات AUKUSو ایران گفت‌وگو کردند.
 اراده مسئولان ایران و آذربایجان بر افزایش حجم تبادلات
در دیدار وزرای خارجه ایران و آذربایجان، جیحون بایرام‌اف گفت: همکاری‌های منطقه‌ای با اجرای پروژه‌های مشترک با کشورهای منطقه از جمله ایران، چارچوب همکاری ما را تشکیل می‌دهد. وی افزود: علی رغم اینکه ۳۰ درصد افزایش مبادلات تجاری ۲۰۲۱ در بین دو کشور داشتیم و همچنین ۱۸ درصد در ۸ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حجم تجارت بین دو کشور رشد یافته است، اما ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور بالاتر از این ارقام است همچنین توافق کردیم که تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های مشترک نیمه‌تمام را پیگیری کنیم و پروژه‌های جدید را تعریف و اجرایی کنیم.

 آرمان ملی 
 ایران جنایات حقوق بشر آمریکایی را بیش از همه درک کرده است
بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توییتر نوشت: «هر نقطه از جهان که جنایت حقوق بشری رخ می‌دهد، نام آمریکا هم مستقیم یا غیرمستقیم می‌درخشد! ملت ایران جنایات ‌حقوق بشر آمریکایی را بیشتر از همه درک کرده است: از نقض مستمر حقوق اقتصادی با وضع تحریم‌های غیرقانونی گرفته تا تحدید حق بر سلامت کودکان و بیماران با تحریم عملی دارو.»
 قدردانی بلینکن از قطر برای میزبانی مذاکرات برجامی
وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر گفت‌وگو کرد. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی وزیر امور خارجه این کشور با همتای قطری‌اش درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و قدردانی او از قطر برای میزبانی مذاکرات برجامی غیرمستقیم تهران- واشنگتن خبر داد. بلینکن و همتای قطری‌اش درباره شراکت آمریکا با قطر گفت‌وگو کرده و بر روی فرصت‌های همکاری بزرگ‌تری در زمینه مسائل منطقه‌ای تمرکز کردند.

 قدس 
 تعامل با ایران را بیشتر کنید
فارن افرز در یادداشتی به قلم ماریا فانتاپی و ولی نصر (مشاور دولت اوباما) گفته است: اگرچه آمریکا احیای برجام را بهترین راه برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران می‌داند، اما در صورت عدم موفقیت، به‌نظر می‌رسد آماده استفاده از اسرائیل برای مهار ایران است. این دو در ادامه تلویحاً به قدرت برتر ایران در منطقه اشاره کرده و می‌نویسند: اما واشنگتن باید راهبرد متفاوتی اتخاذ کند، راهبردی با هدف جلوگیری از درگیری. این امر در صورت کمک به روابط دیپلماتیک قوی‌تر بین ایران و کشورهای عربی قابل حصول است. این راهکار می‌تواند به کاهش تنش‌های فزاینده در خاورمیانه کمک کند. مؤثرترین راه برای انجام این کار، انعقاد یک توافق هسته‌ای جدید با ایران است. حتی بدون توافق هسته‌ای، تعامل بیشتر اعراب و ایران می‌تواند به‌عنوان ترمزی برای فعالیت‌های منطقه‌ای ایران عمل کند.

 اعتماد 
 حمایت بنیاد برکت از ۲۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان
مراسم اختتامیه پنجمین همایش مجریان اشتغال‌زایی بنیاد برکت برگزار شد. مدیر عامل بنیاد برکت در این مراسم گفت: با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفته است. ترکمانه تاکید کرد: دستورالعمل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان آماده شده و امسال ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان تحت پوشش اقدامات حمایتی ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت قرار می‌گیرند.

 ابتکار 
 نشست سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان برگزار می‌شود
وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که در آینده نشست وزیران امور خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه در کشورمان برگزار می‌شود. امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به فرمت ۳+۳ که برای موضوع بحران قره باغ ایجاد شده گفت: اجلاس ۳+۳ در سطح کارشناسان ارشد کشورهای عضو در ایران برگزار می‌شود و در گام بعدی نشست وزیران امور خارجه فرمت ۳+۳ با حضور وزیران امور خارجه ایران، آذربایجان، گرجستان، روسیه، ارمنستان و ترکیه برگزار خواهد شد.

 اطلاعات 
 صنعت ترانزیت ریلی بایدگسترش یابد
۳۱۹ دستگاه انواع ناوگان ریلی به ارزش ۹۴۶ میلیارد تومان در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید. وزیر راه و شهرسازی در این مراسم توسعه ترانزیت ریلی را مهم‌ترین اولویت صنعت حمل و نقل کشور دانست و گفت: حتی اگر لازم باشد ساختمان وزارتخانه را هم می‌فروشیم تا محور رشت – آستارا که حلقه مفقوده توسعه ترانزیت ریلی است، تکمیل شود. قاسمی افزود: ایران در موقعیت خوب ترانزیتی واقع شده که این موقعیت، علاوه بر درآمدزایی، می‌تواند در توسعه و معادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهانی تاثیرگذار باشد.
 ونزوئلا یک میلیون هکتار زمین کشاورزی در اختیار ایران قرار داد
نائب رئیس انجمن کشت فراسرزمینی اعلام کرد که ونزوئلا با هدف کشت فراسرزمینی، یک میلیون هکتار زمین کشاورزی را در اختیار ایرانیان قرار داده است. رضوانی‌زاده با بیان اینکه ونزوئلا می‌تواند به انبار محصولات کشاورزی جهان تبدیل شود، این کشور را مستعدتر از برزیل و روسیه برای کشت فراسرزمینی دانست و اظهارداشت: به نظر می‌رسد این کشور می‌تواند خلأ اوکراین در زمینه غلات را در جهان پرکند؛ لذا ما باید از روابط خوب سیاسی شکل گرفته بین دو کشور برای ایجاد امنیت غذایی کشور و جهان بهره بگیریم.

 شهروند
 جذب ۵.۴ میلیارد دلار سرمایه خارجی
وزیر نفت با اشاره به لزوم ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی کشور طی هشت سال آینده، گفت: «بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری برای طرح توسعه میدان آزادگان را از بانک‌ها، شرکت‌های توسعه‌ای و صندوق توسعه ملی تأمین می‌کنیم».
اوجی به جذب ۵.۴ میلیارد دلار سرمایه خارجی در پروژه‌های صنعت نفت و گاز کشور در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: «دو بسته سرمایه‌گذاری جذاب در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی برای سرمایه‌گذاران خارجی آماده شده است که امیدواریم به زودی منجر به قرارداد شود».

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
دشمن با تمام توان و در همه عرصه‌های فکری و رفتاری به رویارویی با دین خدا آمده است
حوزه/ آیت الله العظمی سبحانی در پیامی به اختتامیه اولین جشنواره پاسخ برتر”و تجلیل از فعالان عرصه پاسخ گویی به شبهات، گفتند: هرچند شبهه و شبهه افکنی پدیده تازه‌ای نیست اما امروزه شگردهای رسانه‌ای و ابزارهای پیشرفته‌ای که در اختیار دشمنان قرار گرفته، شدت، عمق و گستردگی تولید و انتشار شبهات را افزون کرده و تقریبا هیچ فردی، اعم از زن و مرد و پیر و جوان و کودک از تیررس شبهات در امان نیست! ایشان همچنین افزودند :امروزه وظیفه عالمان و مبلغان دینی نسبت به گذشته بسیار سنگین‌تر و دشوارتر شده و شناخت شبهه و پاسخگویی به آن از امری فرعی و حاشیه‌ای به موضوعی اصلی، تخصصی و فراگیر دگرگون شده است. استاد حوزه علمیه قم تاکید کردند: در این زمان، دشمن با تمام توان و در همه عرصه‌های فکری و رفتاری به رویارویی با دین خدا آمده است.

جزئیات تصمیم شورای عالی حوزه برای تغییرات آموزشی فقه و اصول سطوح عالی
رسا/ آیت‌الله شب‌زنده‌دار از تغییرات مصوب شورای عالی در خصوص دروس فقه و اصول سطوح عالی خبرداد.وی در پاسخ به چرایی مناسب نبودن برخی متون در کتاب رسائل برای تدریس اظهار داشت: وقتی یک مبتکر یادداشت‌های اولیه خود را انجام می‌دهد به منسجم کردن متن خود فکر نمی‌کند، از همین رو مباحث «قطع» و «تعادل و تراجیح» به علت عدم انسجام کافی مناسب تدریس نیست؛ کتاب‌هایی که برای آموزش بهتر هستند باید انتخاب شوند تا از وقت طلاب عزیز استفاده صحیح شود.وی با بیان اینکه مبحث «ظن» و مبحث «اصول عملیه» از کتاب رسائل در پایه هفتم جایگزین مباحث حذف شده می‌شوند، گفت: در اصول پایه هشتم کتاب «الفائق» به عنوان اصول خوانده می‌شود و این کتاب مکمل اصول است و مشتمل بر آن دسته از مباحثی است که در کتب اصولی متداول مطرح نشده‌اند؛ این کتاب در هر دو نیم سال تحصیلی مبنای تدریس است؛ روشن است که این اقدامات گام‌های اولیه‌ای است که این مباحث مورد تدریس واقع شوند تا راه تعامل علمی برقرار بماند و ترقی حاصل شود و الفائق هم حد نهایی نیست بلکه زمینه‌ای برای ارتقاء است.

وظیفه حوزه پاسخگویی به شبهات است
رسا / آیت الله اعرافی در اختتامیه جشنواره پاسخ برتر با تاکید بر وظیفه حوزه مبنی بر پاسخگویی به شبهات خاطرنشان کرد: اگر چه پاسخگویی به شبهات وظیفه ما است اما مهم تر از آن دستگیری از خلق در دست اندازهای فکری است که شبهه ، دست اندازها و موانع در مسیر کشف حقیقت و معارف دینی و الهی است. مدیر حوزه های علمیه کشور درادامه جشنواره پاسخ برتر را گامی در راستای انسجام و هم افزایی نهادهای حوزوی برشمرد و اظهار کرد: همه نهادهای حوزوی و اساتید بزرگ حوزوی یک جبهه وسیع و همراه برای پاسخگویی به شبهات هستند که با هم افزایی با یکدیگر می توانند تحول چشمگیر در تولید پاسخ به وجود بیاورد.وی با اشاره به بهره گیری از رسانه و فضای مجازی خاطرنشان کرد: بدون شناخت فضای مجازی و استفاده از ابزارهای روز نمی توانیم هماوردی کنیم، حوزه علمیه باید آشنای به تحولات رسانه و فضای مجازی باشد.

حملات رژیم صهیونیستی به سوریه «غیر قابل قبول» است
تسنیم/ سخنگوی وزارت خارجه روسیه در سخنانی تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به طرطوس سوریه را محکوم کرده آن را «غیر قابل قبول» خواند.زاخارووا در ادامه تصریح کرد: «ما به‌شدت چنین اقدامات غیرمسئولانه‌ای را که حاکمیت سوریه و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، محکوم می‌کنیم و خواستار توقف بی‌قیدوشرط حملات اسرائیل علیه سوریه هستیم».

شکست ارتش اسرائیل در رهگیری پهپادهای حزب‌الله
تسنیم / یک رسانه اسرائیلی فاش کرد، تحقیقات ارتش اسرائیل نشان می‌دهند روند رهگیری پهپادهای حزب‌الله که به‌سوی سکوی گازی کاریش در حرکت بودند با شکست مواجه شده است.پایگاه عبری‌زبان واللا نیوز در گزارشی به نقل از منابع آگاه در ارتش اسرائیل خبر داد، تحقیقات اولیه که توسط ارتش اسرائیل در رابطه با رهگیری هواپیماهای بدون سرنشین حزب‌الله لبنان در روز شنبه انجام گرفته است، نشان از شکست بزرگی در سرنگون‌سازی آن دارد.«امیر بوحبوط» خبرنگار بخش نظامی این پایگاه اطلاع‌رسانی درباره این عملیات که روز شنبه علیه سکوی گازی کاریش انجام شد، نوشت: جنگنده‌های اسرائیلی نتوانستند این سه پهپاد را سرنگون کنند.

بن‌سلمان آیات قرآنی منتقد بنی‌اسرائیل را از کتاب‌های درسی عربستان حذف کرد
تسنیم / رسانه‌های عربی به نقل از اندیشکده اسرائیلی IMPACT-se در گزارشی نوشتند: تمام آیات قرآنی مخالف بنی‌اسرائیل که آنها را یهودی‌ستیز توصیف کرده از کتب درسی عربستان سعودی حذف شده‌ است.در بخش دیگری از این گزارش آمده است، تمام آیات قرآنی که دوستی (اعتماد) با یهودیان و مسیحیان و حتی آیاتی که همجنسگرایی را حرام می‌داند نیز از کتب درسی حذف شده‌ است. به‌نوشته این اندیشکده، تمام متونی که یهودیان را افرادی یاغی معرفی کرده نیز از دروس دانش‌آموزان سعودی خارج شده‌ و در مقابل مفهوم عدم مخالفت با (صهیونیست‌ها) در کتب درسی دانش‌آموزان سعودی گنجانده شده است.
دستگیری عامل نشر اکاذیب علیه ملت ایران و عراق فارس / دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه، از دستگیری عامل نشر اکاذیب در فضای مجازی توسط سربازان گمنام امام زمان خبرداد. کرمی اظهار کرد: اخیرا کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که طی آن فردی با هدف اختلاف بین دو ملت ایران و عراق ادعا می‌کند که کامیون داران ایرانی در کشور عراق مورد تجاوز قرار می‌گیرنددادستان کرمانشاه به اقرار این فرد مبنی بر کذب بودن ادعاهایش اشاره کرد و گفت: طبق شواهد احتمالا این فرد با شبکه‌ها و رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط باشد. تاکنون سه نفر دیگر هم در این رابطه دستگیر شده‌اند.

جهش ۳۰ میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران
فارس/ طبق بر آورد قانون بودجه درآمد نفتی ایران بدون برجام امسال از ۷.۷ میلیارد دلار به بیش از ۳۶ میلیارد دلار می‌رسد.طبق گزارش اوپک، درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ به ۲۵.۳ میلیارد دلار رسید که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از ۳ برابر شده است.
جهش صادرات نفت از روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به بیش از یک میلیون بشکه و افزایش قیمت نفت، دلیل اصلی افزایش درآمدهای نفتی دولت سیزدهم در سال گذشته میلادی بوده است. طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، درآمد نفتی ایران در سال جاری به ۳۶ میلیارد دلار افزایش می‌یابد و طبق محاسبات در صورت موفقیت اقدامات وزارت نفت در بازارسازی نفت ایران، این رقم در سال‌های آینده تا ۵۰ میلیارد دلار هم قابل افزایش است.

بیم وقوع ورشکستگی‌های عظیم در آلمان وجود دارد
فارس/ خبرگزاری بلومبرگ آلمان گزارش داد که بانک‌های آلمانی پس از کاهش عرضه گاز از روسیه به آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد در اروپا، از وقوع موارد بزرگ نکول در آلمان بیم دارند.این خبرگزاری به نقل از مقامات ارشد حوزه پولی آلمان گفت: بانک‌های آلمان باید بودجه بیشتری را برای پوشش افزایش احتمالی بدهی‌ها در صورت قطع گاز روسیه اختصاص دهند.

سفیر سنگال خواستار راه اندازی کارخانه دارویی ایرانی در سنگال شد
تسنیم / سفیر سنگال در ایران با اشاره به ظرفیت‌های متنوع شرکت‌های دارویی در استان البرز گفت: در زمینه محصولات کشاورزی و غذایی فضا برای همکاری بین البرز و سنگال وجود دارد.سفیر سنگال در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه زمینه دوم همکاری مشترک دارو است، بیان کرد: البرز ظرفیت‌های دارویی بسیار زیادی دارد و سنگال علاقه مند است که یک واحد تولیدی داروهای ایرانی برای استفاده مردم در این کشور ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *