خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۱۲

**رئیس جمهور: پیشرفت در گرو مبارزه با فساد است** رئیس‌جمهور سوریه: موازنه در منطقه به نفع مقاومت در حال تغییر است** آیت الله اراکی: رسانه ها نقش راهبردی خانه و خانواده در افزایش قدرت جامعه اسلامی را تبیین کنند** معاون اول رئیس‌جمهور: حذف ارز ترجیحی، نخستین حلقه از اصلاحات اقتصادی کشور بود** ورود نفتکش جدید ایران به بندر «بانیاس» در شمال سوریه
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 سهم کشورهای دخیل در جنایت سردشت باید تعیین شود
دبیر ستاد حقوق بشر ضمن اشاره به هفته افشای ماهیت حقوق بشر آمریکایی، به موضوع نقش کشورهای غربی در اقدام تروریستی رژیم صدام مبنی بر بمباران شیمیایی سردشت پرداخت. غریب‌آبادی با اشاره به جنایات حقوق بشری آمریکا و حمایت این کشور از رژیم‌صدام در طول جنگ تحمیلی گفت: سهم و مسوولیت کشورهای دخیل در جنایت بمباران شیمیایی سردشت باید تعیین شود. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قربانی سلاح‌های کشتار جمعی است، درمورد نقش کشورهای غربی در رقم خوردن فاجعه سردشت گفت: بر اساس گزارش چند سال پیش سازمان منع سلاح‌های هسته‌ای مستقر در لاهه، بیش از ۱۵کشور که عمدتا اروپایی هستند همراه آمریکا، در تجهیز رژیم‌صدام به سلاح شیمیایی نقش داشتند و این کشورها باید اکنون پاسخگو باشند.

 همشهری 
 دیکته برجامی صهیونیست‌ها برای بایدن
یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی به پایگاه خبری المانیتور گفته که مقام‎های این رژیم، فهرستی از تدابیر دیپلماتیک برای افزایش فشار بر ایران و وادار کردن این کشور به ‌دست کشیدن از برنامه هسته‌ای خود جمع‌آوری کرده‌اند؛ «روش‌هایی برای جلوگیری از پروژه هسته‌ای ایران وجود دارند که نظامی نیستند. غرب و ایالات‎متحده تاکنون از همه ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی که در اختیار دارند، استفاده نکرده‌اند.» وی همچنین مدعی شده ‎است که «ایرانی‌ها این را می‌دانند و با توجه به وضعیتی که دارند، مقاومت در برابر تدابیر جدید برای‎شان سخت خواهد بود. ما قصد داریم به بایدن درباره توافق هسته‌ای جدید هشدار دهیم و راهکار جایگزین مشخصی به او ارائه کنیم.»
 حمایت سوریه از موضع برجامی ایران
وزیر امورخارجه سوریه گفت که این کشور در پیگیری پرونده هسته‎ای در کنار جمهوری‎اسلامی می‎ایستد و از موضع ایران در این زمینه حمایت می‎کند. فیصل مقداد سفر همتای ایرانی خود به سوریه را حائز اهمیت بسیاری دانست که به‎دنبال تحولات منطقه‎ای و بین‎المللی فراوان انجام شده است. وی همچنین با اشاره به تداوم حملات رژیم صهیونیستی به سوریه و اقدام‎های مختلف این رژیم برای تضعیف محور مقاومت، تأکید کرد که این موضوع در سایه تحولات عمیق جهانی باید مورد بررسی قرار گیرد.

 کیهان 
 افتتاح همزمان ۸ واحد بزرگ صنعتی
همزمان با روز ملی صنعت و معدن با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور‌، ۸ طرح بزرگ صنعتی به ارزش ۱۸ هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان افتتاح شد که زمینه اشتغال‌زایی مستقیم برای حدود ۷ هزار نفر را فراهم خواهد کرد. طرح‌های قابل‌ افتتاح در دهه تولید و تجارت ۱۴۰۱، شامل شرکت‌های صنعتی و پژوهشی زرکام استان البرز شهرستان ساوجبلاغ، تولیدکننده انواع محصولات غذایی و شیرینی و شکلات با ظرفیت ۱۳۰ هزار تن و مجموع سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومانی است که از این طریق برای ۵ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، ‌اکنون ۲۰۹ طرح صنعتی آماده بهره‌برداری به تفکیک ۵۲ طرح بزرگ و ملی و ۱۵۷ طرح قابل‌افتتاح در سطح استان‌ها در سراسر کشور موجود است. با بهره‌برداری از این ۲۰۹ طرح که با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان آماده ‌شده‌اند، برای حدود ۱۸ هزار نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی می‌شود.
 موازنه در منطقه به نفع مقاومت در حال تغییر است
رئیس‌جمهور سوریه در دیدار وزیر امور خارجه سفر وزیر امور خارجه کشورمان به دمشق در شرایط کنونی را با توجه به تحولات منطقه‌ای و جهانی با اهمیت خواند و افزود: وضعیتی در حال شکل‌گیری است که موازنه را در منطقه به نفع ما تغییر می‌دهد. بشار اسد کشورهای غربی را تحریک‌کننده اوضاع در سوریه به منظور تسویه حساب، رقابت و امتیازگیری از طرف‌های دیگر کرد. وی با اشاره به نگرانی‌ها و خطرات موجود در منطقه اظهار داشت: بعضی از این موضوعات بین کشورهای منطقه مشترک است و باید از طریق راه‌حل سیاسی و گفت‌وگو‌های مشترک مورد حل‌وفصل قرار گیرد. خوشحالیم که در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران بخشی از راه‌حل سیاسی در منطقه است. وی تاکید کرد: ما از راه‌حلی که سوریه را از جنگ دور کند، استقبال می‌کنیم.
 تجارت با همسایگان در فصل بهاراز ۱۲ میلیارد‌ دلار عبور کرد
سخنگوی گمرک اعلام کرد: در فصل بهار سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۰ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۸۴۰ تن کالا، به ارزش ۱۲ میلیارد و ۳۶۳ میلیون و ۸۶۲ هزار و ۸۱ دلار با کشورهای همسایه تبادل شد که نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۸ درصدی همراه بوده است. لطیفی افزود: تجارت غیرنفتی فصل بهار با همسایگان، ۵۹ درصد وزن و ۴۹ درصد ارزش کل کالاهای تجاری ایران (واردات و صادرات) را به خود اختصاص داده است.

 شرق 
 بازگشتن به توافقی که از ابتدا ناکافی بود، بسیار خطرناک است
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با انتقاد از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران، آن را ناکافی توصیف کرد و بازگشت به آن را نیز خطرناک دانست. هنری کیسینجر درباره مذاکرات دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: «من از همان ابتدا نسبت به این توافق تردید داشتم. از نظر من راستی‌آزمایی وعده‌های ایران بسیار دشوار خواهد بود و گفت‌وگوها در واقع الگویی ایجاد می‌کرد که طبق آن پیشرفت هسته‌ای ایران کمی آرام، اما اجتناب‌ناپذیر می‌شد». او افزود: «در نتیجه کشورهای منطقه مانند مصر و عربستان سعودی و به ویژه اسرائیل – دشمن اصلی ایران – به سمت واکنش هایی سوق داده می شوند که ممکن است وضعیت را بسیار دشوارتر کند».

 ایران 
 پیشرفت در گرو مبارزه با فساد است
رئیس جمهور در مراسم روز ملی صنعت و معدن، استراتژی دولت سیزدهم در زمینه فعالیت‌های صنعتی و معدنی را تشریح کرد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه دشمن برای عقب ‌نگاه داشتن کشور و ضعیف کردن مؤلفه‌های خلق قدرت، تلاش می‌کند روند تولید را مختل و ضعیف کند، موفقیت در مسیر تولید را نیازمند عزم و اراده پولادین، برنامه‌ریزی دقیق و تلاش مستمر دانست و خواستار گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان با هدف ایجاد مشاغل و محصولات دانش‌پایه شد. وی ضمن برشمردن برخی از مسائل بسیار مهم در رشد و پیشرفت اقتصادی، افزود: پیشرفت و رشد اقتصادی در گرو مبارزه با مفاسد اقتصادی و ارتشا است. ساختارهای فسادزا باید به گونه‌ای اصلاح شوند که حتی اگر فردی قصد فساد داشت، زمینه برای او مهیا نباشد.
 در شرایط فعلی کاخ سفید مجبور به توافق است
رسانه امریکایی «المانیتور» در گزارشی ناگزیری امریکا برای رسیدن به توافق را از نظر دور نگه نداشته و به رویکرد سرویس‌های امنیتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی در قبال مذاکرات هسته‌ای و بازگشت امریکا به این توافق پرداخت و مدعی شد: «ارزیابی سازمان جاسوسی موساد این است که دولت بایدن به هر قیمتی به دنبال توافق با ایران است و این توافق انجام خواهد گرفت.»

 جمهوری‌اسلامی 
 رویکرد خصمانه آمریکا با ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری ادامه دارد
وزارت امور خارجه با انتشار توئیتی به‌مناسبت فرارسیدن سالروز حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس در توئیتی نوشت: اعطای مدال به فرمانده ناو آمریکایی، نمونه دیگری از رویکرد خصمانه آمریکا علیه ملت ایران است؛ این رویکرد خصمانه امروز نیز با ادامه سیاست شکست‌خورده “فشار حداکثری” ادامه دارد.
 تنها راه‌حل بحران سیاسی عراق انحلال مجلس است
نماینده سابق مجلس و عضو جریان صدر مدعی شد: راه حل بحران سیاسی که عراق درحال حاضر شاهد آن است، تنها از یک طریق قابل حل است و آن انحلال مجلس عراق و حرکت به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام مجلسی جدید در کشور است. فتاح الشیخ خاطرنشان کرد: درحال حاضر همه نیروهای سیاسی واقفند که تنها راه حل از طریق انحلال مجلس است و در آینده نزدیک حتی مخالفان این گفته نیز خواهند فهمید که هیچ راه‌حلی جز انحلال مجلس وجود ندارد.

 وطن امروز
 برای حل سوءتفاهمات بین سوریه و ترکیه از مسیر دیپلماسی تلاش می‌کنیم
وزیر امور خارجه کشورمان برای چهارمین بار راهی سوریه شد. امیرعبداللهیان در بدو ورود به فرودگاه دمشق گفت: سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران نقطه عطف جدیدی در روابط ۲ کشور به شمار می‌رود. طی این سفر وارد مرحله جدیدی از همکاری‌های همه‌جانبه ۲ کشور از جمله در حوزه‌های متنوع اقتصادی و تجاری شدیم. وی با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی به تمامیت ارضی سوریه، آن را قویا محکوم کرد و گفت: در کنار تحریم‌هایی که علیه مردم مقاوم سوریه اعمال می‌شود، صهیونیست‌ها به دنبال بی‌ثبات‌سازی و افزایش مشکلات مردم سوریه هستند. وی بیان کرد: مردم و دولت و رهبری سوریه در دفاع از تمامیت ارضی کشورشان با قدرت عمل می‌کنند. ما نگرانی‌های کشور همسایه خود ترکیه را درک می‌کنیم. ولی قویا مخالف هر گونه اقدام نظامی با هر توجیهی هستیم و برای حل سوءتفاهمات موجود بین سوریه و ترکیه از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگوی سیاسی تلاش می‌کنیم.
 شایعه‌پراکنی دشمن به دلیل شکست‌های پی در پی از سپاه است
سرتیپ دوم پاسدار علی نصیری در واکنش به بازنشر مجدد و غیرحرفه‌ای شایعه دستگیری‌اش که پس از تغییرات جدید سپاه و پس از ۳ سال مجددا مطرح شده است، آن را به دلیل شکست‌های پی در پی نظام سلطه و صهیونیسم از سپاه به عنوان یکی از ارکان مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: اینگونه اقدامات توسط دشمنان زخم‌خورده از انقلاب با هدف ناامید کردن مردم نسبت به سپاه و اقدامات موثر این نهاد مردمی و نیز مرهم گذاشتن بر شکست‌های‌شان صورت می‌پذیرد. سردار نصیری تاکید کرد: سرباز ولایت و پاسدار انقلاب اسلامی هستم.
 رایزنی‌های سیاسی باقری در مسکو
نمایندگی روسیه در وین در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد از دیدار «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه با «علی باقری» معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای در مسکو خبر داد. در این پیام توئیتری همچنین آمده است که «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در این نشست حضور داشته است.
«میخائیل اولیانوف» درباره این نشست توضیح داد: «تبادل نظر بسیار حرفه‌ای درباره وضعیت فعلی برجام و چشم‌اندازهای مذاکرات وین انجام گرفت. ارزیابی من این است: به‌رغم تمام دشواری‌ها، هنوز امکان احیای توافق هسته‌ای وجود دارد و برای تحقق این امر، ایالات متحده باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهد».

 جوان 
 خروج امریکا از برجام مصداق تروریسم اقتصادی است
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در نشست شبکه پارلمانی جنبش عدم تعهد (NAMPN) در باکو، پایتخت کشور آذربایجان خطاب به حاضران در جلسه گفت: قربانی شدن میلیون‌ها تن از شهروندان بی‌گناه عراقی، سوری، فلسطینی، ایرانی، ونزوئلایی، یمنی و غیره به ویژه کودکان، زنان و سالمندان از جمع ملت‌های غیرمتعهد در اثر اعمال تحریم‌های ظالمانه یک‌جانبه غیرقانونی دولت امریکا باید رد و محکوم شود و مقابله با این سیاست شرورانه در دستور کار شبکه پارلمانی جنبش قرار گیرد. مصری افزود: خروج امریکا از برجام و تداوم سیاست غیرانسانی اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و ناعادلانه که همه مردم ایران را هدف گرفته، نمونه بارزی از تروریسم اقتصادی- تجاری دولت امریکا است که یک ملت بزرگ و مستقل در صف اول مبارزه با سلطه استکباری امریکا و صهیونیسم را هدف قرار داده است.
 وظیفه مراکز آموزشی ارتش تربیت افسران آماده ظهور است
فرمانده کل ارتش با تأکید بر اینکه مسئولیت سنگین تربیت افسران و درجه‌داران منتظر ظهور بر عهده فرماندهان مراکز آموزشی است، گفت: نقطه عطف بیانیه گام دوم انقلاب، آمادگی برای ظهور است. سرلشکر موسوی در نشست تربیتی فرماندهان مراکز آموزشی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: نقطه عطف بیانیه گام دوم آمادگی برای ظهور است، همه جهان و همه عالم مخاطب این فرمان است، ولی اولین کسانی که باید بیانیه گام دوم انقلاب را دنبال کنند، نیروهای مسلح هستند که تحت فرماندهی مستقیم و بی‌واسطه فرماندهی معظم کل قوا قرار دارند. وی اضافه کرد: اقدامات زیادی باید در راستای اجرای این فرمان در ارتش صورت بگیرد که یکی از مهمترین آنها، تربیت افسران و درجه داران شایسته، آماده و مستحق ظهور است که ارتش در این صورت ارتش آماده ظهور است.

 خراسان

 تضمین‌های خواسته شده از سوی ایران مربوط به دولت بایدن و اختیارات دولت فعلی آمریکاست
مشاور رسانه‌ای تیم مذاکراتی کشورمان گفت: متاسفانه عده‌ای در داخل کشور تحت تاثیر تحلیل رسانه‌های غربی هستند‌‌. برای مثال بحث الان راجع به تضمین دولت آینده آمریکا در خصوص برجام نیست و تمام بحث‌ها مربوط به تضمین در دوره دولت آقای بایدن است. آقای بایدن از روز اول تلاش کرد که هیچ‌گونه تضمین معناداری به ایران ندهد. مرندی افزود: اگر دولت فعلی آمریکا بعد از یک سال از برجام خارج شود، سرمایه‌گذاران خارجی با ضررهای جبران ناپذیری مواجه خواهند شد و آمریکا تاکنون تضمین کافی در این خصوص نداده، اگر چه پیشرفت هایی در این زمینه صورت گرفته است. وی افزود: تضمین های خواسته شده از سوی ایران مربوط به دولت بایدن و اختیارات دولت فعلی آمریکاست.

 رسالت 
 آمریکا باعث فاجعه انسانی در افغانستان است
سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن اشاره به کمک‌های انسان دوستانه کشورش به مردم زلزله‌زده افغانستان، اوضاع کلی این کشور جنگ‌زده را فاجعه‌بار دانست و اعلام کرد که آمریکا باعث شروع فجایع انسانی جاری در افغانستان است. ژائو لیجیان گفت که واشنگتن سال‌ها مسئول تشدید جنگ و درگیری، فقر، گرسنگی و رنج مردم در افغانستان است. وی افزود که در طول ۲۰ سال حمله آمریکا به افغانستان، بیش از ۳۰ هزار شهروند این کشور کشته و ۱۱ میلیون افغانستانی آواره شدند و در این مدت واشنگتن همچنین در تولید و تجارت مواد مخدر در افغانستان مشارکت داشته و با چشم‌پوشی از این مسئله از آن حمایت کرده است.

 مردم سالاری 
 احتمال بازگشت به مذاکرات دوحه
شبکه خبری الجزیره به نقل از یک مقام ایرانی نوشت: آماده دستیابی به توافق هسته‌ای ظرف چند روز آینده هستیم و البته این امر مستلزم اتخاذ یک تصمیم روشن از سوی آمریکاست.
این مقام ایرانی که الجزیره نام وی را فاش نکرده، تاکید می‌کند که تهران میز مذاکره را ترک نکرده و نخواهد کرد و این مقامات واشنگتن بود که از توافق هسته‌ای خارج شده و اجرای آن را مختل کرده است. شبکه الجزیره به نقل از منبع یاد شده گفت: می‌توان به توافق قابل قبولی دست یافت و این بستگی به واقع بینی واشنگتن درمساله برداشتن تحریم‌ها دارد. مسئولیت به نتیجه نرسیدن مذاکرات دوحه و وین بر عهده طرف امریکایی است.

 آرمان ملی 
 نظارت استانداران بر قیمت‌گذاری خدمات و کالاها
وزیر کشور، کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار را پس از اصلاح یارانه‌ها امری جدی دانست و از استانداران خواست بر قیمت‌گذاری صحیح و عادلانه خدمات و کالاهای استانی نظارت کنند. وحیدی مسائل اقتصادی را اولویت جدی کشور دانست و تاکید کرد: در همین راستا، مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها کار بزرگی است که باید با سلامت از این مرحله عبور کنیم. وی افزود: لازمه تحقق مناسب طرح مردمی سازی یارانه‌ها، جلب اعتماد عمومی است.
 ماهواره‌های زیادی آماده پرتاب هستند
طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دستیابی به فضا برای کشور ما یک آبرو است، گفت: یکی از حوزه‌هایی که در آن از ابتدای دولت سیزدهم اقدامات خوبی با سرعت خوبی انجام شده اما کمتر رسانه‌ای شده، حوزه «ماهواره» است؛ قطعاً در آینده‌ای نه چندان دور مکرراً اخبار پرتاب ماهواره‌ها نه سالی یک مرتبه بلکه تعداد زیادی پرتاب در سال منتشر خواهد شد.

 قدس 
 کاهش ۴ درصدی ذخایر آبی کشور
مدیر کل داده‌های آبی کشور از کاهش ۴ درصدی ذخایر آبی کشور با سپری شدن ۲۸۳ روز از سال آبی خبرداد. قاسم‌زاده گفت: میزان کل حجم آب مخازن کشور به حدود ۰۷/۲۵ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است. وی افزود: میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان، حدود ۲۷ درصد و سد تهران ۳۳ درصد است.
 ذخیره راهبردی ۴۰ میلیون دز واکسن کرونا
عضو کمیته واکسیناسیون کرونا با اشاره به اینکه خط تولید واکسن‌های ایرانی کرونا متوقف شده گفت: دلیلی وجود ندارد وقتی مصرف نداریم، تولید صورت گیرد؛ اما تولیدکنندگان این توانایی را دارند تا به محض ثبت سفارش واکسن، دوباره تولید را از سر بگیرند. قانعی افزود: میزان ذخیره مناسب است و بیش از ۴۰میلیون دز واکسن کرونا ذخیره راهبردی داریم.

 اعتماد
 سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران
جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به دعوت حسین امیرعبداللهیان و برای نخستین‌بار در دولت سیزدهم به زودی به تهران سفر خواهد کرد. یک منبع مطلع در این باره گفت که وزیر خارجه جمهوری آذربایجان قرار است طی روزهای آینده به تهران سفر کند. وی قرار است در این سفر ضمن رایزنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با دیگر مقامات کشورمان از جمله آیت‌الله رییسی و قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

 ابتکار
 اسرائیل از توافق بزرگ امنیتی با عربستان رونمایی می‌کند
منابع رسانه‌ای عبری از تلاش دولت رژیم صهیونیستی برای رونمایی از یک توافق امنیتی بزرگ با عربستان سعودی در جریان سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه پرده برداشتند.
شبکه خبری المیادین به نقل از رسانه‌های عبری زبان فاش کرد که دولت رژیم صهیونیستی درصدد پیش بردن یک معامله امنیتی بزرگ برای فروش سامانه‌های پدافند هوایی به عربستان سعودی در جریان سفر ماه جاری میلادی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به منطقه است. ایتای بلومنتال، خبرنگار نظامی شبکه عبری زبان کان، در این ‌باره گفت: تمامی این موارد تحت نظارت آمریکا قرار دارد؛ چراکه اسرائیل و عربستان روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند.

 اطلاعات 
 حذف ارز ترجیحی، نخستین حلقه از اصلاحات اقتصادی کشور بود
معاون اول رئیس‌جمهور در جریان مراسم اهدای جهیزیه ستاد اجرایی فرمان امام ضمن دفاع از تصمیم بهار امسال دولت درخصوص حذف ترجیحی، این اقدام را از اهداف اصلی دولت برای حذف فقر در کشور اعلام کرد. مخبر با اشاره به الزامات قانونی اجرای حذف ارز ترجیحی ادامه داد: اجرای طرح حذف ارز ترجیحی نخستین حلقه از اصلاحات اقتصادی کشور بود و البته دولت درصدد است با ایجاد خلق ثروت و اشتغال‌زایی مشکلات زندگی طبقات آسیب‌پذیر جامعه را در اسرع وقت حل کند.
 نمایش قدرت سپاه ایران با ساخت شناورهای پیشرفته
روزنامه صهیونیستی نوشت: تحرکات نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران بدان معناست که این نیرو به زودی می‌تواند کشتی‌های بزرگتر روانه دریا کند.
رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به ساخت شناور رادار گریز از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران اشاره کردند و نوشتند: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که معمولاً به قایق‌های تندرو و پهپاد مجهز است در حال نوین سازی خود است و به طور فزاینده‌ای در حال ساخت کشتی است.
روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نوشت: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، ایران در حال ساخت یک شناور رزمی جدید است. پیشتر نیز ایران یک کشتی ۶۵ متری را به آب انداخت که بر اساس یک طرح مخفی بزرگ بود. این شناور جدید ایران موشک انداز بوده و پیشرفته به نظر می‌رسد.

 شهروند 
 باید بازنگری اساسی در تدوین برنامه‌ها صورت گیرد
رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه گفت: «نتیجه هشت‌سال معطل گذاشتن فعال اقتصادی با بهانه برجام و مذاکره و هزینه ۶۰ میلیارد دلاری از صندوق توسعه چیزی جز رشد صفردرصدی اقتصاد در بر نداشت.» میرکاظمی با تشریح وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی در سال‌های گذشته گفت: «حجم اقتصاد در سال‌های گذشته کوچک‌تر شده است و ادامه این وضعیت به صلاح نیست. باید بازنگری اساسی در تدوین برنامه‌ها صورت گیرد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
رسانه ها نقش راهبردی خانه و خانواده در افزایش قدرت جامعه اسلامی را تبیین کنند
حوزه/ آیت الله اراکی در وبینار تخصصی «چالش ها، مدل سازی و سیاست های راهبردی جوان سازی جمعیت با محوریت نقش آفرینی ازدواج بهنگام در جوان سازی جمعیت» با اشاره به اهمیت زائدالوصف موضوع نظام خانواده، ازدواج بهنگام و جوانی جمعیت، بیان کرد: باید دانست که بین تمدن اسلامی و تمدن غرب، تفاوت زیادی در موضوع تعریف انسان و همچنین نظام خانه و خانواده وجود دارد. وی اضافه کرد: خانه در نگاه غربیان، خوابگاه است، اما همین خانه در نگاه اسلام، یک نهاد و محل رشد و پرورش انسانیت و آرامش تعریف می شود و خانواده نیز در درون همین خانه شکل می گیرد.عضو جامعه مدرسین درادامه از رسانه ها و مراکز حوزوی و دانشگاهی خواست نقش راهبردی خانه و خانواده در افزایش قدرت جامعه اسلامی را تبیین کنند.

رژیم صهیونیستی با حمایت نظام تروریستی آمریکا منشأ ناامنی در جهان است
رسا/ آیت الله کعبی در دیدار دکتر ادسون عبدالله حقوقدان مسیحی کشور برزیل که در موسسه بین المللی نسیم رحمت برگزار شد، بلوک شرق و غرب را بدون استثناء همانند دو لبه قیچی برای انسانیت مشکل ساز دانست.عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه ناامنی و جنگ مشکل اصلی بشر معاصر است، ابراز کرد: فقر، فساد، تبعیض و ناامنی قضایی در جهان ریشه در مشکلات بنیادین دارند که اصلی ترین آنها دوری از خدا است.وی با تاکید بر اینکه اگر خوی قدرت طلبی و استکباری در انسان مدیریت نشود، جنگ و ناامنی و شکاف طبقاتی ادامه پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: جرم، جنایت و ناامنی بشریت را به ستوه در آورده است که ریشه اینها به آمریکا و صهیونیسم بین الملل برمی گردد.

۳ پهپاد مقاومت بر فراز میدان کاریش به پرواز در آمدند
تسنیم/ مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد سه فروند پهپاد برای رساندن پیام خود مأموریت پرواز بر فراز میدان کاریش را به انجام رساندند.
شبکه المنار در پایگاه اطلاع‌رسانی خود اعلام کرد: ظهر امروز شنبه ۲ جولای ۲۰۲۲ گروه شهیدان جمیل سکاف و مهدی یاغی سه فروند هواپیمای بدون سرنشین غیرمسلح و شناسایی را در حجم‌های مختلف به‌سوی منطقه مورد منازعه میدان کاریش به پرواز در آوردند.در این بیانیه تأکید شده است، هدف از پرواز این پهپادها انجام مأموریت‌های شناسایی است که این مأموریت انجام و پیام مورد نیاز نیز رسانده شد.این بیانیه در حالی صادر شد که رسانه‌های رژیم صهیونیستی ادعا کردند، پدافند هوایی این رژیم موفق به سرنگونی سه پهپاد حزب‌الله بر فراز سکوی گازی اسرائیل در میدان کاریش شدند.

ورود نفتکش جدید ایران به بندر «بانیاس» در شمال سوریه
مهر/ منابع رسانه ای از ورود یک نفتکش جدید جمهوری اسلامی ایران به بندر «بانیاس» در شمال سوریه خبر دادند. این منابع اعلام کردند: مواد نفتی که به بندر بانیاس رسیده، حاصل فعال سازی خط اعتباری میان دمشق و تهران است.
بر اساس این گزارش، این سومین نفتکشی است که در طول چند هفته اخیر وارد سوریه شده است. ورود نفتکش جمهوری اسلامی ایران به سوریه همزمان با سفر وزیر خارجه کشورمان به دمشق اتفاق افتاد.در اواخر خردادماه بود که منابع رسانه ای از نهایی شدن خط اعتباری یک میلیارد دلاری میان ایران و سوریه خبر دادند. گفتنی است، روز گذشته حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات سوری دیدار و گفتگو کرد.

ترامپ طی ماههای آینده نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ را اعلام می کند
مهر/ رسانه های آمریکایی از قصد دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خبر دادند. بر اساس این گزارش، روزنامه نیویورک پست اعلام کرد که دونالد ترامپ قصد دارد طی ماه های آینده قصد خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند. شبکه سی.ان.ان نیمه ماه ژوئن گذشته به نقل از منابع مطلع اعلام کرده بود که ترامپ در حال بررسی اعلام نامزدی خود قبل از انتخابات میاندوره ای کنگره در نوامبر سال ۲۰۲۲ است.

آژیر خطر در سفارت آمریکا در بغداد به صدا درآمد
مهر/ منابع عراقی شامگاه شنبه از به صدا درآمدن آژیر خطر در سفارت آمریکا در بغداد خبر دادند. بر اساس این گزارش، یک منبع امنیتی گفت که درپی حضور یک فروند پهپاد ناشناس در منطقه سبز بغداد آژیرهای خطر در سفارت آمریکا به صدا درآمد. این منبع در عین حال به جزئیات بیشتر در این خصوص اشاره ای نکرد.این در حالی است که یک تحلیلگر عراقی پیش از این از سفارت آمریکا در بغداد به عنوان اتاق فرماندهی عملیات ترور و مدیریت بحران آفرینی در عراق یاد کرده بود.

صادرات ایران به ترکیه ۵۷ درصد افزایش یافت
ایرنا/ اداره آمار ترکیه از رشد ۳۹ درصدی تجارت ایران و ترکیه در ۵ ماهه نخست ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد تراز تجاری دو کشور در این مدت ۳۳۰ میلیون دلار به نفع ایران بوده است.مبادلات تجاری ایران و ترکیه در پنج ماهه نخست سال قبل ۱ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار اعلام شده بود.بر اساس این گزارش، واردات ترکیه از ایران در پنج ماهه نخست امسال نیز رشد قابل توجه ۵۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا می سال قبل ۹۷۹ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به یک میلیارد و ۵۳۶ میلیون دلار افزایش یافته است.بر این اساس تراز تجاری ایران با ترکیه در این مدت به میزان ۳۳۰ میلیون دلار به نفع ایران بوده است.

توافق‌های “ابراهیم” موهبت بزرگی برای ما است
ایسنا/ یائیر لاپید، که از روز جمعه نخست وزیری موقت رژیم صهیونیستی را برعهده گرفته، در اولین سخنرانی خود در این سمت گفت: توافقات ابراهیم از منظر تحرکات امنیتی و اقتصادی حاصله از “اجلاس نقب” که با حضور مقامات امارات، مصر، بحرین و مراکش برگزار شد، “نعمت بزرگی” برای اسرائیل است. وی افزود: این نعمت بزرگ از طریق توافقاتی که در آینده منعقد می‌شود، بیشتر خواهد شد.لاپید در ادامه ایران را تهدید شماره یک برای اسرائیل دانست و گفت: ارتش اسرائیل تمام تلاش خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی هسته‌ای انجام خواهد داد. نخست وزیر اسرائیل در ادامه کری‌خوانی‌هایش محورمقاومت را تهدید کرد و مدعی شد: “ما را آزمایش نکنید، اسرائیل از قدرت خود در برابر هر تهدید و دشمنی استفاده خواهد کرد.”

افشای جزئیات عملیات دریایی حزب الله از سوی منابع رژیم صهیونیستی
صداوسیما/ وبگاه صهیونیستی واللا در گزارشی اعلام کرد در سال ۲۰۱۶ یک رخداد غیرعادی در تاریخ رویارویی‌های دریایی ارتش رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان اتفاق افتاد و یکی از نیرو‌های ویژه حزب الله وارد مرز‌های دریایی رژیم صهیونیستی شد و ضمن عبور از فناوری رصد و رهگیری ارتش رژیم صهیونیستی توانست به اطلاعات آن دست یابد. در یک مورد دیگر در همان سال یک شناور اسرائیلی مستقر در نقاط مرزی به دست نیرو‌های دریایی حزب الله افتاده و به لبنان منتقل شده است.در این گزارش با اشاره به احتمال دستیابی حزب الله به موشک‌های یاخونت روسی از سوی سوریه، درباره افزایش توانمندی دریایی حزب الله لبنان ابراز نگرانی شده است.

کرونا از یک آزمایشگاه آمریکا نشأت گرفته است
فارس/ «جفری ساکس» اقتصاد‌دان و تحلیلگر معروف امور سیاسی در ایالات متحده آمریکا بر اساس تحقیقات خود اعلام کرد که ویروس سارس-کووید-۲ که منجر به همه‌گیری کووید-۱۹ شد، منشأ طبیعی نداشته و از یک آزمایشگاه بیولوژیکی در ایالات متحده بیرون آمده است.وی که به مدت دو سال ریاست کمیسیون کووید را در مجله «لنست» برعهده داشته است، تصریح کرد: «من پس از دو سال تحقیقات فشرده واقعاً متقاعد شدم که این ویروس (کووید-۱۹) از یک بیوتکنولوژی آزمایشگاه آمریکا نشأت گرفته است و منشأ و دلیل طبیعی نداشته است».وی گفت: «از نظر من، این یک اشتباه بزرگ بیوتکنولوژی و نه یک حادثه سرریز طبیعی است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *