خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۱۱

**خبرگزاری بلومبرگ: مذاکرات دوحه از سر گرفته می‌شود** رئیس جمهور: برنامه هسته‌ای ایران کاملا شفاف بوده و هیچ‌گاه از مسیر قانونی منحرف نشده است** آیت الله کعبی: جهاد سایبری؛ خط مقدم جبهه جنگ ترکیبی است** وزیر امور خارجه: دکتر باقری با جدیت و در هماهنگی کامل با این‌جانب به مذاکرات ادامه می‌دهد** فرمانده‌ کل سپاه: صهیونیست‌ها در دیوارهای بتنی خود محبوس شده‌اند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 تعامل بهتر با نهادهای دانش‌بنیان
دریادار ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست صمیمانه با دانش‌پژوهان مرکز آموزش درجه‌داری رشت و منجیل، هنرآموزان مراکز آموزش درجه‌داری و نمایندگان سربازان و افسران وظیفه، گفت: ارتقای سطح علمی، پژوهشی و فرهنگی مراکز علمی و آموزشی نیروی دریایی در تعامل بهتر با نهادهای دانش‌بنیان و استفاده از کارکنان وظیفه در مراکز و قسمت‌های مرتبط با رشته تحصیلی با علاقه شخصی آنها از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف نیروی دریایی ارتش است.

 همشهری
 تصویب فوریت لایحه تبادل زندانیان ایران و بلژیک
پارلمان بلژیک فوریت یک‌لایحه را تصویب کرد که براساس آن زندانیان بلژیک و ایران، مدت محکومیت را در کشور خود بگذرانند؛ کلیات این لایحه هفته آینده در پارلمان بلژیک به رأی گذاشته خواهد شد. اسدالله اسدی دیپلمات ایران ازجمله زندانیان محکوم در بلژیک است که در صورت تصویب این لایحه امکان تبادل او وجود دارد.

 کیهان
پاسخ محکم نماینده ایران در سازمان ملل
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و در پاسخ به ادعاهای مطرح‌شده در جلسه پنج شنبه شورای امنیت گفت: تعهدات طرفین طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به دقت بیان و توضیح داده شده، صریح و بدون ابهام است. در حالی که تعهدات هسته‌ای ایران با لغو مؤثر همه تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران مرتبط است، واقعیت این است که تحریم‌ها همچنان پابرجا هستند و ایران از منافع اقتصادی آن‌طور که در توافق وعده داده شده بود، بهره نمی‌برد.
تخت‌روانچی گفت: یادآوری می‌کنیم که آمریکا در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸، برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ و با نقض آشکار حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل، از این توافق خارج شد.
 باقری با جدیت و در هماهنگی کامل با این‌جانب به مذاکرات ادامه می‌دهد
وزیر امور خارجه در توئیتی نوشت: دکتر باقری با جدیت و در هماهنگی کامل با اینجانب به مذاکرات منطقی، مستدل و فعال برای لغو‌ تحریم‌ها ادامه می‌دهد. امیرعبداللهیان افزود: ما با قدرت و منطق به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم. واقع‌بینی آمریکا و اخذ تضمین پایدار در نفع کامل اقتصادی ایران از توافق، می‌تواند نتیجه مذاکرات را ثمربخش کند.

 ایران
 حمایت ایران و روسیه از گسترش همکاری‌ها در حوزه انرژی
رؤسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در حاشیه نشست سران حاشیه دریای خزر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
آیت‌الله رئیسی در دیدار ولادیمیر پوتین به عنوان آخرین بخش از برنامه‌های سفر به ترکمنستان، با بیان اینکه ایران تعاملات و مناسبات خود با روسیه را در چهارچوب روابط راهبردی دنبال می‌کند، افزود: روابط دو کشور در عرصه تبادلات تجاری و نیز همکاری‌ها در زمینه انرژی در سطح بالایی جریان دارد، اما با توجه به زمینه‌های موجود در دو کشور، این مناسبات همچنان ظرفیت زیادی برای گسترش دارند.
وی تأکید کرد تبادلات مالی دو کشور باید در چهارچوبی مستقل باشد که سیستم تبادلات مالی غربی گسترش یابد تا هیچ کشوری نتواند بر آن اعمال نفوذ و فشار کند.
رئیس جمهور روسیه نیز خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر حجم مبادلات تجاری و روابط اقتصادی دو کشور افزایش خوبی داشته که این مسیر باید ادامه یابد. پوتین همچنین از پیشنهاد رئیس جمهور کشورمان در زمینه افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های انرژی از جمله سوآپ استقبال کرد.
 واشنگتن تنها مسئول بحران کنونی است
نماینده چین در سازمان ملل برخلاف سه کشور اروپایی، امریکا را مسئول اصلی «بحران هسته‌ای ایران» دانست.
ژانگ جون با قرائت بیانیه‌ای تأکید کرد: «امریکا به عنوان تنها مسئول بحران در پرونده هسته‌ای ایران، باید مسئولیت‌های خود را بپذیرد، یک بار برای همیشه اشتباهش را جبران و در اسرع وقت تصمیمی سیاسی اتخاد کند و اقدامات ملموسی در راستای پاسخ مثبت و موثر به خواسته‌های منطقی ایران انجام دهد.»
وی افزود: «امریکا با وجود تکرار آمادگی‌اش برای بازگشت به پایبندی به توافق، تحریم‌ها علیه ایران و طرف‌های سوم را حتی در روند مذاکرات افزایش می‌دهد. این کار به وضوح، برای هرگونه پیشرفت مثبتی در مذاکرات زیانبار است.»

 جمهوری‌اسلامی
 توانمندی‌های دفاعی و موشکی ایران برای همسایگان تهدید نیست
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با مردود شمردن ادعاهای بی‌اساسی که اخیرا در بیانیه مشترک دیدار دو مقام عربی در منامه در خصوص جمهوری اسلامی ایران آمده است، اینگونه ادعاها را مغرضانه، غیرسازنده و ناشی از اهداف و انگیزه‌های خاص توصیف کرد. کنعانی با دعوت از کشورهای یادشده به درک صحیح معادلات منطقه‌ای و توجه به نقش و جایگاه ثبات‌ساز جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا، اصرار بیهوده این کشورها بر ادامه مسیر اشتباه ایران هراسی را دور از حکمت و خدمت به منافع رژیم صهیونیستی در منطقه قلمداد کرد.
وی اظهار داشت: توانمندی‌های دفاعی و موشکی نیز مبتنی بر سیاستی راهبردی و در چارچوب دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و به هیچ وجه تهدیدی برای همسایگان نیست.
 تاکید بر بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام
نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی گزارش سیزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام برگزار شد. آنتونیو گوترش در گزارش خود بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد. وی همچنان از برجام به عنوان بهترین گزینه برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران و دیپلماسی چندجانبه یاد کرد و از ایران وآمریکا خواست برای حل وفصل موضوعات باقیمانده درمسیراحیای برجام نرمش بیشتری نشان دهند. نمایندگان حاضر در جلسه شورای امنیت سازمان ملل اظهاراتی را درباره ایران مطرح کردند.
 «لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد
یائیر لاپید پنجشنبه شب وظایفش را به عنوان نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی به صورت رسمی تحویل گرفت و جمعه فعالیتش را در این سمت با دیدارهای رسمی با رونین بار، رئیس شاباک آغاز کرد. وی همچنین نشستی درباره سربازان اسرائیلی که به دست حماس بازداشت شده‌اند برگزار کرد. لاپید طی روزهای آتی دیدارهای رسمی با آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش و دیوید بارنیا، رئیس موساد برگزار می‌کند.
لاپید احتمالا همان سیاست‌های امنیتی دولت بنت از جمله یورش به مناطق مختلف کرانه باختری را ادامه بدهد. وی مثل بنت با هرگونه طرح آمریکایی دارای رویکرد سیاسی از جمله بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس مخالف است.

 وطن امروز
 قوه قضائیه سند تحول دستگاه قضا را جدی بگیرد
خطیب موقت جمعه تهران گفت: به هر میزان که سطح دانش قضایی ارتقا پیدا کند، سطح تقوا و خودسازی در مسؤولان و کارکنان ارتقا پیدا می‌کند و کارآمدی دستگاه افزایش می‌یابد.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار داشت: مهم‌ترین دغدغه و اصل از نگاه رهبری در دیدار اخیر، تحقق و اجرای سند تحول دستگاه قضایی بود. از ریاست قوه می‌خواهیم با الهام از کلام رهبری که فرمودند این تحول در سایه کادرسازی و شخصیت‌سازی تحقق می‌یابد، با یک کادر مقتدر و عالم و هوشمند و آشنا به تار و پود این دستگاه پیچیده، دغدغه خود را تحول در این دستگاه مهم و عدالت‌گستر قرار دهند.
 سوآپ نفتی در سفر گروه‌های روسیه و قزاقستان به ایران دوباره فعال شد
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه کریدور شمال جنوب به سمت روسیه آغاز شده است، گفت: در سفر گروه‌های روسیه و قزاقستان به ایران دوباره سوآپ نفتی فعال شد.
صفری با بیان اینکه وزارت امور خارجه در ۹ مؤلفه و شیوه برای ارزآوری به داخل کشور فعالیت دارد، تصریح کرد: این مؤلفه‌ها شامل صادرات، واردات، ترانزیت، دیپلماسی انرژی، برق و آب، صدور خدمات مهندسی و ترانزیت در شاخه‌های مختلف و انتقال فناوری است.

 جوان
 صهیونیست‌ها در دیوارهای بتنی خود محبوس شده‌اند
فرمانده‌ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران گفت: دشمن قادر به تکمیل پروژه عظیم دولت‌سازی خود نیست. رژیم صهیونیستی راهبرد از نیل تا فرات را در سر می‌پروراند اما هم‌اکنون در دیواره‌های عظیم بتنی دور خود محبوس شده است.
سرلشکر سلامی ناکام‌سازی اراده و نقشه‌های دشمن از جمله عبور از تحریم‌های اقتصادی، انزوابخشی سیاسی، نبرد اطلاعاتی، جنگ روانی، ارعاب نظامی و مسائلی از این دست را از جمله نقش‌آفرینی‌های سپاه در کنار دیگر قوای نظام قلمداد کرد و افزود: دشمن می‌خواهد اعتماد به نفس را از ما بگیرد و ما را از درون تهی کند و نگاه و اعتبار خودمان را اول از چشم خودمان بیندازد، این خطرناک‌ترین و مرموزانه‌ترین نوع تهاجم است و برای همین ما از همه فرماندهان، مسؤولان و همه پاسداران می‌خواهیم این داستان موهوم دشمن را ابطال کنند.
 سیستم متمرکز برای اداره کشور کارآمد نیست
رئیس مجلس در نشستی با معتمدان محلات شهر تهران با بیان اینکه از ویژگی‌های انقلاب اسلامی این است که مردم در مطالبه حق از مسئولان لکنت زبان نداشته باشند و راحت و روان حرف خود را بزنند، اظهارکرد: معتقدم در نظام حکمرانی، به دو سطح ملی و محلی نیاز داریم و سیستم متمرکز امروز نمی‌تواند برای اداره کشور کارآمد باشد.
قالیباف اضافه کرد: بنابراین کاری را که جنس آن تولی‌گری باشد، باید در سطح ملی و اموری را که جنس آن تصدی‌گری است، در سطح محلی دنبال کرد.
 ارتقای توان دفاعی پاسخی کوبنده به تهدید دشمنان است
مشاور عالی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران، در بیست و چهارمین یادواره ۵۷ شهید والامقام روستای حسین‌آباد شاملو شهرستان ملایر، گفت: برای مقابله با تهدیدات دشمن باید آمادگی رزمی و دفاعی خود را بالا ببریم.
سرتیپ پوردستان با بیان اینکه تمامی تحرکات دشمنان در مرزها و خارج از منطقه رصد می‌شود، بیان کرد: متناسب با تهدیدها، ظرفیت‌های دفاعی لازم اتخاذ می‌شود و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هرگز غافلگیر نخواهند شد. وی تأکید کرد: اصلی‌ترین وظیفه ما ارتقای قابلیت‌ها و توانمندی‌های دفاعی و تهاجمی است تا بتوانیم پاسخ کوبنده‌ای به تهدیدات دشمن بدهیم.

 آفتاب‌یزد
 برنامه هسته‌ای ایران کاملا شفاف بوده و هیچ‌گاه از مسیر قانونی منحرف نشده است
رئیس جمهور در تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با وی با اشاره به گزارشهای متعدد و رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا شفاف بوده و هیچ‌گاه از مسیر قانونی منحرف نشده است، تصریح کرد: طرح مکرر اتهامات و ادعاهای تکراری علیه جمهوری اسلامی ایران در حین گفتگوها، بیانگر هدف‌گذاری سیاسی آنها در فرآیند مذاکرات است.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های یک‌جانبه را ظالمانه، غیر قانونی و ناحق می‌داند و در دفاع از حقوق خود مصمم است، گفت: همه تلاش‌ها باید در مسیر برداشتن کامل تحریم‌ها با ضمانت‌های لازم در این زمینه پیگیری شود.

 خراسان
 نیویورک‌ تایمز و انتشار مجدد دروغ ۳سال قبل درباره سردار نصیری
روزنامه نیویورک تایمز در روزهای اخیر مدعی شد که سردار علی نصیری از فرماندهان سپاه پاسداران به اتهام همکاری با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) بازداشت شده است. این ادعا در واقع بازنشر مجدد شایعه‌ای است که سه سال قبل برای اولین بار بعد از تودیع سردار نصیری از فرماندهی حفاظت سپاه در فضای مجازی و توسط رسانه‌های فارسی زبان خارجی مطرح شده بود.
 سران دشمن را محاکمه خواهیم کرد
سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج گفت: دشمن در سال‌های اخیر بی‌رحم‌ترین فشارها و ناجوانمردانه‌‌ترین اقدامات را علیه ملت ایران به اجرا گذاشته است. ما به زودی میزهای محاکمه‌ای را برای سران این کشورها ترتیب خواهیم داد و سران این کشورها را محاکمه خواهیم کرد.

 رسالت
 بازار جهانی نفت نیازمند افزایش عرضه از سوی ایران است
وزیر نفت بر هم خوردن امنیت انرژی و شدت گرفتن نوسانات بازار را بازی باخت باخت برای همه بازیگران این عرصه دانست و گفت: بازار جهانی نفت نیازمند افزایش عرضه از سوی ایران است.
اوجی پس از پایان سی‌امین نشست وزارتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) با بیان اینکه بازار جهانی نفت، با وجود برخی نگرانی‌ها از پیامدهای تنش‌های ژئوپلیتیک برای رشد اقتصادی جهان و آسیب‌های احتمالی برای تقاضا، با هدف توازن و ثبات در حال حرکت است اما نگرانی‌هایی درباره احتمال کمبود عرضه نفت در ماه‌های پیش رو همچنان وجود دارد، گفت: همان‌گونه که در ماه‌های اخیر بارها اشاره کردم، وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند پاسخگوی بخشی از مشتریان و کمک کننده به ایجاد تعادل و آرامش در بازار های جهانی باشد.

 مردم سالاری
 ادعای تروئیکای اروپا درباره بسته شدن پنجره برجام
تروئیکای اروپایی بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف غربی در اجرای درست برجام و تامین منافع اقتصادی ایران در بیانیه‌ای مدعی شدند: «برنامه هسته‌ای ایران از هر زمان دیگری در گذشته پیشرفته‌تر شده است. ایران طی سه سال گذشته گام‌هایی جهت تسریع برنامه هسته‌ای خود اتخاد کرده و به تشدید آن ادامه می‌دهد. ما متاسفیم که ایران تاکنون از این فرصت دیپلماتیک استفاده نکرده و به تقویت فعالیت‌های هسته‌ای خود پرداخته است.»
سه کشور اروپایی افزودند: «اقدامات ایران به‌سرعت تعادل بسته‌ای که ما ماه‌ها برای احیای برجام بر سر آن مذاکره کرده بودیم را بر هم می‌زند و پنجره برای راه‌ حل دیپلماتیک فوری را می‌بندد. ما از ایران می‌خواهیم که از تشدید فعالیت‌ هسته‌ای دست بکشد و از آنها بازگردد، همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد و از فرصت باقیمانده روی میز – که به نفع دولت و ملت ایران است – استفاده کند.»
 تنش موساد و ارتش اسرائیل درباره تهران
روزنامه یدیوت آحارانوت به وجود اختلاف نظر بین دستگاه اطلاعاتی ارتش و موساد درباره سودمند بودن بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران پرداخته است. روزنامه یدیوت آحارانوت تاکید می‌کند که ژنرال اویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل با احیای توافق هسته ای مخالف است اما ژنرال آرون هلیوا، رئیس دایره اطلاعات ارتش از بازگشت آمریکا و ایران به توافق هسته ای حمایت می‌کند.
در میان مقامات کنونی و پیشین موساد نیز درباره احیای توافق هسته‌ای اختلاف نظر جدی وجود دارد. اختلاف نظر در میان مقامات کنونی و پیشین موساد درباره احیای برجام شاید شدیدترین اختلاف میان مقامات این سازمان در خلال یک دهه گذشته محسوب می‌شود.

 آرمان ملی
 وضعیت آمریکا و اروپا به مراتب بدتر از ایران است
مشاور عالی فرمانده ارتش، مایوس کردن جوانان از دولت، نظام، انقلاب و مسئولان را هدف دشمنان در جنگ نرم و جدا کردن مردم از دولت دانست و خاطرنشان کرد: دشمن از طریق شبکه‌های معاند به دنبال سیاه‌نمایی از وضعیت کشور است، در حالی که وضعیت آمریکا و اروپا به مراتب بدتر از ایران است.
سردار پوردستان گفت: دشمن غافل از این است که اراده خدا بر گسترش دین است و همین یادواره‌های شهدا، هیات‌های عزاداری، تجمعات سلام فرمانده، کانون‌های نورانی هستند که تلالو آنها دل‌های جوانان را روشن می‌کند.

 قدس
 مذاکرات ایران با اردن، مصر و عربستان به میزبانی بغداد آغاز شده است
فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق به پیشنهاد عراق برای تبدیل گفت‌وگوی تهران – ریاض به گفت‌وگوی عمومی و باز اشاره و اعلام کرد که گفت‌وگوهایی در بغداد بین اردن – ایران و مصر – ایران آغاز شده است.
همچنین یک منبع دولتی عراق، با اعلام میزبانی عراق از نشستی میان دیپلمات‌های ایرانی و سعودی گفت: «پنج نشست‌ پیشین که در بغداد میان تهران و ریاض برگزار شد، در سطح امنیتی و اطلاعاتی بود؛ اما نشست آتی در سطح دیپلماتیک خواهد بود.» این مقام عراقی که اشاره‌ای به نامش نشده، افزود: «این نشست در مرحله آتی و طبق توافق اولیه میان سعودی‌ها و ایرانی‌ها در بغداد برگزار خواهد شد.»

 ۳ هدیه دولت در روز ازدواج
بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توییتر از هدیه ازدواجی دولت خبر داد و نوشت: هدیه دولت در روز ازدواج به جوانان: ۱. فرصت ۱۵ روزه بانک مرکزی برای ابلاغ آیین‌نامه به منظور تسریع و تسهیل پرداخت وام ازدواج؛ ۲. برگزاری مراسم ازدواج در مراکز فرهنگی و تفریحی دولتی با تدوین آیین‌نامه مربوط و ۳. حمایت از تعاونی‌ها و پروژه‌های ساخت مسکن برای زوج‌های جوان.

 اعتماد
 تشریح اقدامات قضایی پرونده ترور شهید سلیمانی
دادستان تهران درباره پیگیری جدی و مستمر حقوقی ترور شهید قاسم سلیمانی در مجامع داخلی و بین‌المللی اظهار کرد: در بخشی از این اقدامات تاکنون بیش از ۸۰۰ مکاتبه و دستور قضایی خطاب به ضابطان قضایی و مراجع مختلف حقوقی و اداری، تهیه و ارسال شده و بیش از یک هزار و ۷۰۰ صفحه از قرار جلب به دادرسی نگارش شده است و کیفرخواست در شرف تنظیم است.
صالحی افزود: از سویی همچنین ۱۵۴ ردیف از متهمان آمران، عاملان و مباشران که در طرح‌ریزی و اجرای عملیات تروریستی منجر به شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی و همراهان ایشان، نقش داشته‌اند شناسایی شده‌اند. متهمان از طریق آدرس‌های موجود در خارج از کشور احضار شده و برای‌شان درخواست صدور اعلان قرمز (جلب بین‌الملل) از ناحیه پلیس اینترپل شده است.

 ابتکار
 غربی‌ها منافع ایران را نادیده می‌گیرند
وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه غربی‌ها تنها به فکر منافع خود هستند، تاکید کرد که آن‌ها منافع کشورهایی مانند ایران را نادیده می‌گیرند. سرگئی لاوروف تاکید کرد که غربی‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا سلطه‌گری خود در سطح بین‌المللی را حفظ کنند.

 اطلاعات

 ۱۶سازمان اطلاعاتی آمریکا سلامت فعالیت هسته‌ای ایران را تائید کرده‌اند
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امیدواریم تیم مذاکره‌کننده با استدلال قوی از نظر سیاسی و حقوقی، شر را از سر ملت رفع ‌کند و کشور در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارد.
اسلامی در مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر و یادواره ۱۷هزار شهید ترور به سلامت فعالیت هسته‌ای ایران برای غرب به گواه ۱۶سازمان اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد و گفت: آنها خود ادعا کرده‌اند که این فشار حداکثری بر ایران شکست خورده است و تصمیم گرفتند به برجام بازگردند. وی با بیان اینکه برجام حاصل ۲۰ سال مذاکره است، تأکید کرد: برجام یک سند معامله و یک تعهد از طرف آنها است برای برداشتن همه تحریم‌هایی که به بهانه هسته‌ای طی۴ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران وضع شده است.

 شهروند
 دستورات رئیس‌جمهور برای تسهیل ازدواج جوانان
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت به عنوان کارگزار نظام اسلامی خود را موظف به حمایت از امر ازدواج می‌داند، برای تسهیل پرداخت وام ازدواج به جوانان، در اختیار قرار دادن امکانات و مراکز فرهنگی دولتی برای ازدواج جوانان و نیز تحویل زمین و پرداخت تسهیلات به خود جوانان برای ساخت مسکن در راستای تسهیل ازدواج دستورات ویژه‌ای صادر کرد.
آیت الله رئیسی در جشن وصال (آیین گرامیداشت هفته ازدواج) همچنین از وزارت راه و شهرسازی خواست که زوجین جوان را در اولویت واگذاری مسکن قرار دهد.

 

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری:
جهاد سایبری؛ خط مقدم جبهه جنگ ترکیبی است
رسا/ آیت الله کعبی شاخصه بارز ملت ایران را دین و اخلاق دانست و گفت: دشمنان نظام اسلامی می دانند که از طریق جنگ نظامی راه به جایی نمی برند و شکست مفتضحانه ای خواهند خورد لذا رو به سوی جنگ نرم و رسانه ای آورده اند. وی با یادآوری جنگ ترکیبی و ادراکی دشمن گفت: دشمن با جنگ رسانه ای و ترکیبی تلاش می کند مزیت های دینی و اخلاقی ملت ایران را از بین ببرد و امروز ما در یک میدان جنگ ترکیبی با دشمن قرار داریم.عضو جامعه مدرسین افزود: در این نوع جنگ ابتدا باید پدافند و سپس حمله کنیم و در میدان پدافند و هجوم، جهاد سایبری خط مقدم جبهه جنگ ترکیبی است.وی همچنین اقتصاد دانش بنیان و گسترش فن آوری را راه حل مبارزه با جنگ اقتصادی دشمن دانست.

مذاکرات دوحه از سر گرفته می‌شود
تسنیم/ خبرگزاری بلومبرگ به نقل منابعی مدعی است مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در دوحه پایتخت قطر احتمالا پس از سفر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه در اواخر ماه جاری میلادی از سر گرفته شود.دو دیپلمات اروپایی گفتند تلاش‌ها برای احیای برجام ممکن است پس از تاریخ پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه جاری ادامه یابد.مذاکرات دو روزه قطر هفته گذشته با دیدار انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و علی باقری کنی معاون وزیر خارجه ایران در دوحه پایتخت قطر برگزار شد.

جنگ تنها با نابودی رژیم اسرائیل پایان خواهد یافت
تسنیم/ معاون دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد که مقاومت در لبنان و فلسطین در تمام میادین و جبهه‌ها برای مقابله با اشغالگران صهیونیست متحد شده است.شیخ نعیم قاسم خاطر نشان کرد: سازش و راهکارهای آن حتی یک وجب از سرزمین اشغال شده را آزاد نکرده، برعکس، مقاومت سبب آزادی سرزمین در غزه و بیروت(لبنان) شده است. شیخ نعیم قاسم تاکید کرد: جنگ با اسرائیل تنها با نابودی این رژیم متوقف خواهد شد و ما به عنوان مقاومت آماده هستیم همگی برای آزادی فلسطین فعالیت کنیم.

آمریکا برای احیای برجام نرمش بیشتری نشان دهد
فارس/ نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین می‌گوید آمریکا باید برای احیای برجام نرمش بیشتری از خودش نشان دهد.اولیانوف در توییتر درباره دیدار سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران نوشت: «این جلسه یک تبادل نظر بسیار حرفه‌ای در خصوص وضعیت فعلی برجام و چشم‌اندازهای مذاکرات وین بود.»وی اضافه کرد: «ارزیابی من این است: علی‌رغم همه مشکلات توافق هسته‌ای هنوز قابل احیا است. برای اینکه این اتفاق رخ دهد آمریکا باید نرمش بیشتری نشان دهد.»

ساختار امنیتی در اروپا فروپاشیده است
فارس/ «پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «احتمال گسترده شدن جنگ به اروپا وجود دارد به همین دلیل حمایت از اوکراین بسیار مهم است».وزیر خارجه فنلاند اضافه کرد: «ساختار امنیتی در اروپا به دلیل جنگ در اوکراین فروپاشیده است».«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز در سخنرانی در نشست سران ناتو در شهر مادرید گفت که این اتحاد نظامی با بزرگ‌ترین چالش از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است.

وقوع زمین لرزه های پی در پی در هرمزگان
باشگاه خبرنگاران/ سه زمین لرزه شدید بالای ۶ ریشتر بامداد امروز غرب هرمزگان را لرزاند.شدت این زمین لرزه ها به حدی بود که در بندرعباس و برخی دیگر از شهرستان های استان ، جزایر خلیج فارس و حتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز احساس شد.خالدی سخنگوی اورژانس کشور گفت: زمین لرزه های شدید در غرب هرمزگان تاکنون ۵ کشته و ۴۴ مجروح بر جای گذاشته است.

کاهش تولیدات کارخانه های آمریکا رکورد زد
باشگاه خبرنگاران/ آمار نشان می‌دهد درپی افزایش نرخ بهره بانکی در راستای مهار تورم در آمریکا، تقاضا و تولیدات کارخانه‌ای در این کشور کاهش یافته است.فعالیت‌های تولیدی آمریکا در ماه ژوئن بیش از حد انتظار کاهش یافته و برای اولین بار در دو سال گذشته میزان ثبت سفارش‌ها در این کشور کاهش یافته است.به گزارش رویترز، مؤسسه مدیریت عرضه (ISM) آمریکا اعلام کرد شاخص ملی فعالیت کارخانه‌ای ماه گذشته تا ۵۳ درصد افت کرده که پایین‌ترین میزان از ژوئن ۲۰۲۰ است. اقتصاددانان پیش از این تخمین زده بودند این شاخص تا ۵۴.۹ افت پیدا کند.

آمریکا اشتباهات خود در قبال ایران را جبران کند
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به مذاکرات برای توافق هسته‌ای ایران، گفت: آمریکا به عنوان کسی که بحران هسته ای ایران را ایجاد کرده، باید اشتباهات خود در قبال ایران را جبران کند و به نگرانی های مشروع طرف ایرانی پاسخ دهد.ژائو لیجیان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نتیجه مذاکرات توافق هسته ای ایران در دوحه قطر، گفت: «چین گزارش های مربوطه را پیگیری می کند و معتقد است که مذاکره دیپلماتیک تنها راه حل درست برای حل مسئله هسته‌ای ایران بوده و دستیابی به توافق برجام به نفع جامعه بین المللی است.»

ایران یازدهمین تولیدکننده بزرگ برق دنیا شد
ایرنا/ تولید برق در ایران طی سال گذشته میلادی ۶.۴ درصد رشد کرد و ایران یازدهمین تولیدکننده بزرگ برق در دنیا طی این سال شناخته شد. جدیدترین گزارش منتشرشده موسوم به گزارش مرور آماری انرژی جهان که هر ساله از سوی بریتیش پترولیوم منتشر می‌شود نشان می‌دهد تولید برق در ایران طی سال ۲۰۲۱ با رشد ۶.۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۳۵۷.۸ تراوات ساعت رسیده است. ایران در سال پیش از آن ۳۳۷.۲ تراوات ساعت برق تولید کرده بود.

آتش سوزی در یک مرکز نظامی ارتش اسرائیل
تسنیم/ منابع خبری از وقوع آتش سوزی در یک مرکز نظامی ارتش اسرائیل خبر دادند.منابع محلی فلسطین اعلام کردند که آتش سوزی در پادگان ارتش اسرائیل در نزدیکی شهر «الرام» واقع در شمال قدس اشغالی رخ داده است.بر اساس گزارش رسانه‌های محلی فلسطین، این آتش سوزی بامداد امروز آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

افشای جاسوسی «موساد» در ترکیه
تسنیم/ برنامه «ما خفی اعظم» که از شبکه الجزیره پخش می‌شود، تلاش سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی «موساد» برای تشکیل تیم‌های جاسوسی در ترکیه را برملا کرد.در برنامه «ما خفی اعظم» اعلام شده که هدف موساد از تشکیل تیم‌هایی جاسوسی در ترکیه، به دست آوردن هرگونه اطلاعات درباره رهبران مقاومت فلسطین بوده که در استانبول زندگی می‌کردند.

۷۱ درصد آمریکایی‌ها مخالف نامزدی بایدن
ایرنا/ نتایج نظرسنجی جدید دانشگاه هاروارد و هریس نشان داد که ۷۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با نامزدی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ مخالف و ۲۹ درصد نیز موافق هستند. بر اساس این نظرسنجی، از هر ۱۰ آمریکایی ۷ نفر با نامزدی مجدد جو بایدن رئیس جمهور این کشور در انتخابات ۲۰۲۴ مخالف هستند. در میان گروه مخالفان شرکت دوباره بایدن در انتخابات، ۴۵ درصد دلیل مخالفت خود را بد بودن بایدن اعلام کردند، در حالی که حدود یک سوم پاسخ‌دهندگان معتقد بودند بایدن سن بالایی دارد و حدود یک‌چهارم گفتند که زمان تغییر فرا رسیده است.

اشغال خانه یک فلسطینی توسط نخست وزیر اسرائیل
ایسنا/ گلعاد کوهن، خبرنگار امور قضایی روزنامه یدیعوت آحارونوت فاش کرد که اقامتگاه یائیر لاپید، نخست وزیر جدید اسرائیل، خانه یک فلسطینی است که در سال ۱۹۴۸ از خانه خود اخراج شده است.کوهن گفت خانه لاپید، واقع در خیابان بالفور، توسط “هانا جان سلامه”، یک تاجر ثروتمند فلسطینی که نماینده شرکت جهانی خودروی “جنرال موتورز” بود، ساخته شده است.براساس اعلام این خبرنگار اسرائیلی، سلامه در جریان واقعه نکبت در ۱۹۴۸ خانه خود را ترک کرد و به بیروت، پایتخت لبنان مهاجرت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *