خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۰۹

**سالروز شهادت جواد الائمه حضرت امام محمد تقی علیه السلام را تسلیت می گوییم** رئیس جمهور: حضور رژیم صهیونیستی در منطقه تنش‌زا بوده و به هیچ وجه به نفع امنیت منطقه نیست** آیت الله جنتی: با شهادت امثال شهید بهشتی اسلام و انقلاب حفظ شد** رهبر انصار الله یمن: هر نقطه‌ای از خاک متجاوزان در تیررس موشک‌های انصارالله قرار دارد** سخنگوی وزارت خارجه: برنامه موشکی و دفاعی ایران هرگز قابل مذاکره و مصالحه نیست
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 نمایندگان در عزل‌ونصب‌ها دخالت نکنند
رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مجمع نمایندگان استان خوزستان پس از گلایه برخی نمایندگان این استان از تخصیص‌نیافتن بودجه و اعتبارات برخی بخش‌ها تصریح کرد: از تأکیدات به نمایندگان این است که در عزل و نصب‌ها دخالت نکنند و این مربوط به وظایف مجلس است اما برای مجلس قابل قبول نیست که تخصیص‌های بودجه بی‌حساب و کتاب باشد، لذا در این موضوع نظارت دقیق انجام می‌شود و نباید کوتاه بیاییم. قالیباف با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مساله‌محوربودن برنامه هفتم، اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه باید مسائل اصلی و اساسی کشور را شناسایی و برای حل آنها راهکار ارائه دهد.

 همشهری
 تلاش‌‎های قطر برای حصول توافق در دوحه
سخنگوی وزارت امور خارجه قطر با بیان اینکه کشورش تلاش می‎کند مشارکت مثبتی در مذاکرات رفع تحریم‎ها داشته باشد، گفت که این کشور آماده تداوم تلاش‎های دیپلماتیک خود برای رسیدن به راه‎حل است. ماجد الانصاری افزود: نقش دوحه در میزبانی از مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا خلاصه می‎شود و کشور قطر طرفی در این مذاکرات نیست.

 کیهان
 با شهادت امثال شهید بهشتی اسلام و انقلاب حفظ شد
دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا خاطرنشان کرد: شهادت آیت‌الله بهشتی و یارانش توسط منافقین تروریست اگرچه مایه تأسف بود، اما موجب آبیاری درخت تنومند انقلاب اسلامی شد. آیت‌الله جنتی تاکید کرد: دشمنان در طول تاریخ اسلام و همچنین تاریخ انقلاب، هرگز تحمل انسان‌های شاخصی چون امام حسین و به تبع ایشان، شاگردان اسلام ناب محمدی همچون شهید بهشتی را نداشتند و آنها را مانع اهداف شوم خود می‌دیدند، از این رو فکر می‌کردند با به شهادت رساندن این بزرگواران به اهداف خود می‌رسند اما سخت در اشتباه بودند چراکه با شهادت آنها اسلام و انقلاب حفظ شد و راهشان تا قیام و قیامت ادامه خواهد داشت.
 برنامه موشکی و دفاعی ایران هرگز قابل مذاکره و مصالحه نیست
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه گروه هفت:
ـ ما بخش‌هایی از بیانیه نهایی سران کشورهای عضو گروه هفت که علیه جمهوری اسلامی ایران است را به شدت محکوم می‌کنیم.
ـ این بیانیه مطابق عادت غلط کشورهای صادر‌کننده آن بی‌پایه، یک‌جانبه، ناعادلانه و حاکی از پافشاری بیهوده بر سیاست‌های شکست‌خورده‌ای است که بیشترین سهم را در ایجاد بی‌ثباتی در اجرای توافق هسته‌ای، تدارک مناقشه در مذاکرات رفع تحریم‌ها و نیز ایجاد ناامنی و جلوگیری از برقراری ترتیبات امنیتی درون‌زا در منطقه خلیج‌فارس داشته‌اند.
ـ صادر کنندگان بیانیه، با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای، با فرار به جلو، اتهامات ساختگی را متوجه جمهوری اسلامی ایران می‌کنند.
ـ ضروری است آنها به جای متوجه ساختن اتهامات واهی علیه برنامه موشکی مشروع و دفاعی ایران که هرگز قابل مذاکره و مصالحه نیست، در قبال فروش میلیاردها دلار تسلیحات پیشرفته که یکی از مهم‌ترین عوامل بی‌ثباتی در منطقه ماست، پاسخگو باشند.
 ذخایر استراتژیک نفت آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در ۳۶ سال اخیر رسید
وزارت انرژی آمریکا در بحبوحه جنگ اوکراین اعلام کرده ذخایر نفتی‌اش به پایین‌ترین حد خود از سال ۱۹۸۶ تا کنون رسیده است. به گزارش رویترز و بر اساس داده‌های وزارت انرژی آمریکا، ذخایر نفت خام این کشور در ذخایر استراتژیک نفت (SPR) در هفته منتهی به ۲۴ ژوئن (۳ تیر) ۶.۹ میلیون بشکه کاهش یافته است که کمترین میزان از‌آوریل ۱۹۸۶ (اردیبهشت ۱۳۶۵) است.

 شرق
 دوستی و برادری ایران و قطر سرمایه ارزشمندی برای ارتقای مناسبات همه جانبه است
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر، دیدار و درباره همکاری‌های دو کشور و تحولات منطقه گفت‌وگو کرد. در این دیدار، باقری دوستی و برادری میان دو کشور را سرمایه ارزشمندی برای ارتقای مناسبات همه‌جانبه میان تهران و دوحه دانست و بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم روابط دو کشور تأکید کرد. وی با تأکید بر حمایت ایران از نقش سازنده قطر در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، میزبانی این دور از مذاکرات رفع تحریم‌ها توسط دولت قطر را نشانه حسن نیت این کشور در ترویج گفت‌وگو و تعامل دانست.

 ایران
 آمادگی ایران برای همکاری ها
رئیس جمهور کشورمان در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در عشق‌آباد ترکمنستان، خزر را دریای صلح و دوستی و عامل پیوند و نزدیکی مردم منطقه خواند و تأکید کرد که درباره مسائل مربوط به این پهنه آبی، باید بدون حضور بیگانگان، منحصراً از سوی کشورهای ساحلی این دریا، اما با اتفاق آرا، تصمیم‌گیری شود. آیت‌الله رئیسی با ابراز خرسندی از حضور در این نشست و «دیدار با دوستان و همکاران گرامی، رؤسای جمهور محترم» اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های مناسب خود آماده است زمینه ترانزیت و دسترسی کشورهای ساحلی دریای خزر به دیگر کشورها و مناطق بخصوص بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان را از طریق قلمرو خود فراهم کند. وی با برشمردن زمینه‌های مختلف همکاری با کشورهای همسایه در دریای خزر، گفت: این همکاری‌ها نویددهنده دوران نوینی از همکاری‌های راهبردی است. دریای خزر دریای همکاری است و این همکاری‌ها بخصوص با توجه به تحولات بین‌المللی اهمیت فزاینده‌ای یافته است.
 ایران میزبان اجلاس بعدی است
در بیانیه پایانی صادره در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر درخصوص موارد زیر توافقاتی حاصل شد که عبارت‌اند از: ـ تضمین امنیت و ثبات در منطقه؛ ـ تضمین تعادل پایدار تسلیحات کشورهای این حوزه، توسعه نظامی در حد کفایت معقول، با در نظر گرفتن منافع همه کشورهای حاشیه دریای خزر، بدون آسیب رساندن به امنیت یکدیگر؛ ـ رعایت اقدامات توافق‌شده در حوزه فعالیت‌های نظامی، قابل پیش‌بینی و شفاف؛ ـ عدم حضور نیروهای مسلح کشورهای دیگر در دریای خزر؛ ـ عدم در اختیار گذاشتن قلمرو ساحلی یک کشور به کشور ثالث برای عملیات نظامی علیه یک کشور دیگر در این حوزه. بیانیه مذکور اضافه می‌کند: هفتمین نشست سران خزر در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌‌شود.
 ناتوی عربی اسرائیلی علیه ایران در کار نیست
اردن ادعای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر شکل‌گیری یک ائتلاف عربی ـ اسرائیلی علیه ایران را رد کرد. وزیر خارجه اردن صحبت از هر ائتلاف نظامی که رژیم اسرائیل بخشی از آن باشد را تکذیب کرد و گفت: این موضوع در دستور کار سفر «جو بایدن» رئیس‌ جمهور امریکا به منطقه نیست. ایمن الصفدی تأکید کرد: همه کشورهای عربی خواستار روابط خوب با ایران هستند و برای اینکه به این مرحله برسیم باید با گفت‌وگو، همه عوامل تنش حل شود.

 جمهوری‌اسلامی
 تاکید رئیس قوه قضاییه بر دقت در اندازه‌گیری و محاسبه تعیین مالکیت اراضی
رئیس دستگاه قضا از نمایشگاه دستاوردهای مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های فناوری نقشه‌برداری و احراز هویت که در محل سازمان ثبت برقرار است، بازدید کرد. در بخشی از این بازدید، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به برخی پرونده‌ها و دعاوی قضایی که به واسطه اختلافات محاسباتی بسیار ناچیز و چند سانتیمتری در تعیین مالکیت اراضی شهری به وجود می‌آید، از یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در نمایشگاه که در زمینه تحدید (حد و مرز تعیین کردن) نقشه‌های ثبتی مناطق مختلف کشور فعالیت داشت، خواست که تا حدممکن دقت در اندازه‌گیری و محاسبه تعیین مالکیت اراضی را بالا ببرند.
 آنچه در دوحه جریان دارد، مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکاست
سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به برگزاری مذاکرات غیرمستقیم برجامی میان تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در قطر، گفت: مذاکرات احیای توافق هسته‌ای از وین به جای دیگری منتقل نشده است. پیتر استانو افزود: به عنوان گام اول در این مرحله، مذاکرات نزدیک را داریم که به معنی مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در زمینه پیدا کردن راهی برای پیش رفتن است تا آمریکا در نهایت بتواند به برجام ملحق شود. وی در پاسخ به این سوال که مذاکرات وین چه زمانی از سر گرفته می‌شود، گفت: ما همیشه می‌گوییم فرصت موجود به نفعمان نیست و باید به سرعت پیس برویم، اما همه چیز به اراده شرکای مذاکرات بستگی دارد که مسیر رو به جلو را در زمینه تدابیر نهایی پیدا کنند.»
رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات را به سامانه راداری و پدافند هوایی مجهز می‌کند
کانال ۱۲ تلویزیون اسراییل پس از برگزاری دومین دور نشست دیپلمات‌های اسراییلی، آمریکایی و چهار کشور عضو اتحادیه عرب در بحرین با هدف تقویت همکاری‌ها، از احتمال استقرار رادارهای اسراییلی در امارات و تجهیز عربستان به سامانه پدافند هوایی خبر داد. کانال ۱۲ تلویزیون اسراییل هدف از این اقدام را مقابله با تهدیدها در منطقه عنوان کرد. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد: اسرائیل در نظر دارد برخی کشورهای عربی از جمله عربستان را به سامانه پدافند هوایی مجهز کند و در همین رابطه از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا خواهد خواست با این مساله موافقت کند.

 وطن امروز
 روابط دوستانه با همسایگان ظرفیت‌های فراموش‌شده اقتصاد ملی را فعال می‌کند
بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در توئیتر نوشت: «نشست خزر نقطه عطف مهمی در تقویت روابط کشورهای همسایه به‌ منظور مدیریت مشترک خزر است. دیدارهای حاشیه‌ای نشست هم تکمیل‌کننده دیپلماسی پویای اقتصادی و سیاسی است. روابط گسترده و دوستانه با همسایگان، ظرفیت‌های فراموش‌شده را در اقتصاد ملی فعال می‌کند».
 همکاری نظامی ۵ کشور حاشیه خزر شروع می‌شود
وزیر خارجه روسیه گفت سران ۵ کشور ساحلی دریای خزر (روسیه، ایران، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان) با تسریع کار روی توافقنامه تقویت اقدامات اعتمادساز و همکاری نظامی در دریای خزر موافقت کردند. سرگئی لاوروف گفت: ما بر اهمیت همکاری در زمینه نظامی تاکید کردیم. پیشنهاد شد کار روی توافقنامه توسعه اقدامات اعتمادساز درباره فعالیت‌های نظامی کشورهای ساحلی دریای خزر تسریع شود. به گفته وی، طرفین با قاطعیت و بدون ابهام بر اصل کنوانسیون درباره وضعیت دریای خزر تاکید کردند که هرگونه حضور نظامی کشورهای غیرخزری و غیرساحلی در اینجا قابل بحث نیست.
 حضور پلیس مقتدر در همه عرصه‌ها اثرگذار است
رئیس کل دادگستری استان تهران در دیدار سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اقتضائات امنیتی و انتظامی خاص استان تهران، گفت: دستگاه قضایی از تمام اقدامات ماموران خدوم پلیس در چارچوب قوانین و مقررات و با حفظ استقلال دستگاه قضایی حمایت و پشتیبانی می‌کند. القاصی‌مهر به اقتضائات امنیتی و انتظامی خاص استان تهران اشاره کرد و اظهار داشت: حضور پلیس مقتدر در همه عرصه‌ها و میدان‌ها اثرگذار است و در حال حاضر این توانمندی با زحمات و تلاش‌های بسیاری محقق شده است.

 جوان
 دوحه میدان آزمون امریکاست
وزیر خارجه گفت ایران روز چهار شنبه بار دیگر بر موضع قاطع خود درباره عدم عبور از خط قرمز‌ها تأکید کرد. امیرعبداللهیان گفت: «جو بایدن مرتباً از کانال‌های مختلف پیام‌هایی را برای ایران ارسال می‌کند و محتوای پیام‌ها هم تأکید بر اراده او برای دستیابی به توافق است، ولی ما هنوز در عمل چیزی جز رفتار‌های مبتنی بر فشار حداکثری دوره ترامپ در امریکا را شاهد نیستیم». وی گفت که پذیرش مذاکره غیرمستقیم با امریکا در دوحه برای آزمودن این مسئله بود که آیا واشنگتن اراده جدی برای دستیابی به توافقی واقعی دارد یا نه.
 حمله به زیرساخت‌های شیمیایی ورود به «منطقه ممنوعه» است
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه مجامع بین‌المللی و رسانه‌ها می‌بایست حملات سایبری دشمنان به زیرساخت‌های صنعتی و شیمیایی را محکوم کنند، اظهار داشت: با توجه به مخاطرات احتمالی برای مردم و کارکنان بخش‌های صنعت این نوع حملات عملا ورود دشمن به منطقه ممنوعه است. سردار جلالی با اشاره به اینکه نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور به تصویب شورای عالی پدافند غیرعامل رسیده و به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، گفت: این نظام نقش‌ها و وظایف و تکالیف بخش‌های مختلف در حوزه‌های مدیریت بحران‌های احتمالی شیمیایی را مشخص و مسیر ارتقای آمادگی را نیز تشریح کرده است.

 آفتاب‌یزد
 رایزنی‌های امنیتی مصر و ایران
یک رسانه عربی به نقل از منابع مصری اعلام کرد که مسئولان مصر در این تماس‌ها تاکید کرده‌اند که این کشور خواهان هیچ نوع درگیری با ایران در منطقه نیست و قاهره خواهان حفظ و ارتقای روابط است. منابع مصری اعلام کردند که اخیرا تماس‌هایی در سطح اطلاعاتی میان مسئولان ایرانی و مصری انجام شده و مسئولان دو کشور درخصوص پرونده‌های مرتبط با امنیت منطقه رایزنی کرده‌اند. منابع مصری می‌گویند: مسئولان مصری به همتایان ایرانی خود گفتند که این کشور مخالف هرگونه خدشه وارد کردن به امنیت خود در سایه درگیری‌های میان تهران و تل‌آویو است و قاهره نیز در طول مدت گذشته پیوستن به طرح‌های نظامی ضد ایرانی را نپذیرفته است.

 خراسان
 حضور رژیم صهیونیستی در منطقه تنش‌زا بوده و به هیچ وجه به نفع امنیت منطقه نیست
رئیس جمهو در حاشیه اجلاس کشورهای ساحلی خزر در دیدار «سردار بردی محمداف»، رئیس جمهور ترکمنستان با بیان اینکه روابط تهران و عشق‌آباد بر پایه توسعه روابط همسایگی و بر اساس اعتماد متقابل و همکاری‌های گسترده به سرعت در حال گسترش است، افزود: اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ها و اسناد همکاری، ارتقای سطح و گسترش همکاری‌های دو کشور را تسریع خواهد کرد. آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: با توجه به درخواست اخیر جمهوری آذربایجان، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که ظرفیت سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان را از مسیر کشورمان افزایش دهد. رئیس جمهور با روسای جمهور روسیه و آذربایجان نیز دیدار و گفت وگو کرد. وی خطاب به الهام علی‌اف گفت:‌ حضور رژیم صهیونیستی در منطقه تنش‌زا بوده و به هیچ وجه به نفع امنیت منطقه نیست، امنیت در منطقه صرفا با همکاری کشورهای منطقه و همسایگان خزر محقق می‌شود.
 وزیر ارتباطات درباره ناامنی های سایبری به مجلس می‌رود
رئیس فراکسیون راهبردی مجلس از هفت سوال این فراکسیون از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: این سوالات در حوزه امنیت سایبری ارتباطات و اطلاعات کشور و مردم مدنظر قرار گرفته و تاکنون به امضای بیش از ۴۰ نماینده مجلس رسیده است. میرتاج‌الدینی یادآور شد: مجلس با افزایش بیش از ۳ برابری بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قانون بودجه ۱۴۰۱ در راستای توسعه زیرساخت‌های ایمن در کشور و توسعه شبکه ملی اطلاعات به عنوان اولین لایه حفاظت کشور از حملات سایبری دشمنان و بیگانگان، موافقت کرده است.
 ادعای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اتهام جدیدی به گروه حزب‌ا… و جمهوری اسلامی ایران زد. بنی گانتز مدعی شد: یک واحد سایبری سپاه پاسداران ایران به نام شهید کاوه تحقیقاتی را برای آسیب رساندن به کشتی‌ها، پمپ بنزین‌ها و کارخانه‌های صنعتی در چندین کشور غربی و اسرائیل انجام داده است.

 رسالت
 زلنسکی تقاضای سامانه پدافند هوایی کرد
رئیس‌جمهور اوکراین در جریان سخنرانی برای مردم اوکراین و جامعه جهانی از متحدان کشورش در سراسر جهان خواست تا سامانه‌های پدافند هوایی در اختیار اوکراین قرار دهند. ولودیمیر زلنسکی ادامه داد: «طی روزهای اخیر ۴۵ موشک روسیه، مواضع مختلف در اوکراین را هدف قرار داده است و هدف آن این بوده که نشان دهد که ارتش روسیه در تصرف این کشور موفق خواهد بود». وی ادامه داد که روسیه در اصل به دنبال فتح اوکراین ظرف چند روز بود و نمایش قدرت آن‌ها با موشک هیچ تفاوت راهبردی ایجاد نخواهد کرد.

 مردم سالاری
 دور دوم سفرهای استانی در حال برنامه‌ریزی است
معاون اجرایی رئیس‌جمهوری گفت: دور دوم سفرهای استانی در حال برنامه‌ریزی است و با دستور رئیس جمهور انجام خواهد شد. مرتضوی در رابطه با سفر استانی بعدی رئیس جمهور اظهارکرد: بیست و شش سفر استانی انجام شده و بقیه سفرهای استانی هفته‌های آینده انجام خواهد شد. وی عنوان کرد: کارگروهی برای بررسی مصوبات سفر شکل گرفته و گزارشی از سفرها تقدیم رئیس جمهور می‌شود.

 آرمان ملی
 «میقاتی» ترکیب کابینه جدید لبنان را به «عون» داد
روزنامه الأخبار لبنان اعلام کرد که نجیب میقاتی، نخست‌وزیر مکلف این کشور با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در کاخ بعبدا در بیروت دیدار کرد. میقاتی در سخنانی پس از دیدار با میشل عون گفت: ساختار کابینه‌ای را که مناسب می‌دانم، به میشل عون اعلام کردم.

 قدس
 سخنان رئیس جمهور تحریف شده بود
وزیر اقتصاد به بازتاب‌های رسانه‌ای سخنان رئیس‌جمهور پرداخت و گفت: برخی پس از گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور این‌گونه القا کردند که گویا یک تورم بالاتری در سال آینده وجود خواهد داشت. خاندوزی افزود: اینکه دولت بنا دارد سیاست‌هایی را طراحی کند که در سال آینده هم تورم‌زا باشد، صحت ندارد و این اخلاقی نیست که ما به جهت رقابت‌های سیاسی مردمی را که با اصلاحات عقب‌مانده همراهی می‌کنند، نگران کنیم.
 آمریکا دچار خودخواهی اقتصادی است
نماینده ارشد اتحادیه اروپا از رویکرد آمریکا در عدم تلاش برای احیای برجام انتقاد کرده است. انریکه مورا معتقد است: واشنگتن خودخواهانه به‌دنبال برجام و محدود کردن ایران بدون دستاورد اقتصادی است و باعث شده تا نشست دوحه هم فعلاً تأثیر خاصی در پیشرفت مذاکرات نداشته باشد.

 اعتماد
 شکایت از رسانه‌ها را پس بگیرید
تعدادی از نمایندگان مجلس از رییس‌جمهور خواستار بازپس‌گیری شکایات از اصحاب رسانه شدند. در تذکر کتبی ۲۴ نماینده مجلس شورای اسلامی به رییس‌جمهور آمده است: «باتوجه به مصاحبه دادستان محترم تهران مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی شکایت از اصحاب رسانه در سه ماه اخیر و با عنایت به اینکه جنابعالی نیز همواره بر حمایت از اصحاب رسانه تاکید داشته‌اید، خواهشمند است دستور فرمایید باتوجه به نقش رسانه‌ها و ضرورت بیان مشکلات و مسائل از سوی آنها، در خصوص بازپس‌گیری شکایات اقدام لازم به عمل آید و رویه اخیر در شکایت از رسانه‌ها به یک سنت تبدیل نشود، به نظر می‌رسد ادامه دادن این روند منجر به کاهش سرمایه اجتماعی دولت در بین رسانه‌ها خواهد شد.»

 ابتکار

 ۹۰ درصد رژیم حقوقی دریای خزر نهایی شده است
سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان درخصوص مناقشات پیرامون رژیم حقوقی دریای خزر گفت: تقریبا ۹۰ درصد کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر نهایی شده است. پاک‌آیین افزود: تنها دو مورد برای تعیین خطوط مبدا و تحدید حدود بستر و زیر بستر دریا باقی مانده که نیاز به مذاکرات بیشتر در سطح کارشناسی داشت که ممکن است به اجلاس بعدی موکول شود.

 اطلاعات
 ایران بزرگ‌ترین قربانی تروریسم در دنیاست
معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در حاشیه همایش افشای حقوق بشر آمریکایی با بیان اینکه آمریکا گرفتار نقض حقوق بشر در سطح گسترده هم در داخل قلمرو خودش و هم در عرصه بین‌المللی علیه کشورهاست افزود: ایران بزرگترین قربانی تروریسم در دنیاست. غریب‌آبادی با بیان اینکه آمریکا بزرگترین دشمن بشریت است، اظهار داشت: آمریکا از هیچ اقدامی برای مقابله با بشریت دریغ نکرده و از نظر ما آمریکا جنایتکار است. نمونه‌اش تحریم‌ها است که مستقیما با جان مردم ما سروکار دارد. آمریکا بیش از ۳۰ کشور را تحریم کرده است و مردم بر اثر محدودیت‌های پیش‌آمده در کشورهای هدف جان خود را از دست می‌دهند.

 شهروند
 با مافیای دارو برخورد می‌کنیم
وزیر بهداشت با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای مقابله با حفره‌های شبکه توزیع دارو در کشور گفت: «طبق قانون با مافیای دارو برخورد می‌کنیم». عین‌اللهی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کنترل خوبی در زمینه توزیع دارو ایجاد شده، افزود: «اکنون در مرحله‌ای هستیم که منتظریم بیمه‌ها آمادگی پیدا کنند و یکی از برنامه‌های دولت تقویت بیمه‌ها است».

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
بیانیه گام دوم راهگشای انقلاب است
رسا/ آیت‌الله اعرافی در سومین همایش علمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه هنر انقلاب اسلامی ایران این بود که توانست چالش‌ها و عواملی که باعث شکست جنبش‌های قبلی جهان اسلام شده بود را حل کند و ما فعلا در آغاز کار هستیم گفت: گام اول انقلاب اسلامی با تمام سختی‌ها، مشکلات و جانفشانی‌ها با موفقیت به پایان رسید، اما گام دوم دشوارتر، حساس‌تر و ارزنده‌تر است.مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم راهگشای انقلاب است تصریح کرد: امروز سرنوشت امت اسلام و منطقه و همین طور آینده جهان اسلام به ملت ایران گره خورده است.

«بنت» نامزد انتخابات آتی نخواهد شد
تسنیم/ رسانه‌های اسرائیلی از تصمیم نفتالی بنت مبنی بر عدم نامزدی برای انتخابات آتی خبر دادند.«نفتالی بنت» نخست‌وزیر مستعفی رژیم‌صهیونیستی به حزب متبوعش اطلاع داده که در انتخابات آتی نامزد نخواهد شد.شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی اخیرا در گزارشی که در وبگاهش منتشر شد، اعلام کرد، در حالی که نفتالی بنت خود را برای تسلیم قدرت به یائیر لاپید آماده می‌کند، با اطرافیان خود در رابطه با خروج کامل از صحنه سیاسی یا ادامه بقا در آن به رایزنی پرداخته است.

هر نقطه‌ای از خاک متجاوزان در تیررس موشک‌های انصارالله
تسنیم/ رهبر انصارالله یمن گفت: به پیشرفت‌هایی در صنعت نظامی دست‌‌یافتیم که خیلی از کشور‌های عربی آنها فاقد آنها هستند و هر نقطه‌ای از خاک متجاوزان در تیررس موشک‌های ما قرار دارد.وی اظهار داشت: ساخت موشک‌های متنوع و پیشرفته روز به روز دقیق‌تر و قوی‌تر می‌شود. الحوثی ادامه داد: ساخت موشک‌های بالستیک دور برد که توانایی رسیدن به کشور‌های مجاور و کشورهای متجاوز را دارند، ادامه دارد.

غرب حامی تروریست‌ها در سوریه است
فارس / روسیه خواستار توقف بی‌قید و شرط حملات رژیم صهیونیستی به سوریه شد. معاون نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه کشورهای غربی مانع انتشار بیانیه این کشور در محکومیت حملات صهیونیست‌ها به سوریه در شورای امنیت شدند، گفت: غرب هنوز حامی تروریست‌ها در سوریه است. « پولیانسکی» خبر داد که غرب از انتشار بیانیه شورای امنیت در محکومیت حمله هوایی رژیم موقت صهیونیستی به فرودگاه بین‌المللی دمشق، که توسط روسیه تهیه شده بود، جلوگیری کرده است. وی افزود:وضعیت میدانی در سوریه همچنان متشنج است و تهدیدهای اصلی برای امنیت سوریه و کل منطقه با تداوم حضور گسترده تروریست‌ها مرتبط است.

خود باختگی لهستان از توسعه حضور نظامی آمریکا
فارس/ مقام‌های ارشد لهستان از موضع نظامی جدید دولت آمریکا در توسعه حضور نظامی در قاره اروپا به ویژه لهستان به شدت استقبال کردند. لهستان از تعهد «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده برای ایجاد ستاد فرماندهی پنجم ایالات متحده در لهستان به عنوان تحقق یک رویای دیرینه و ارسال پیام روشن به روسیه ستایش کرد.

ارتش سوریه، نظامیان آمریکایی را عقب‌ راند
فارس/ خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، شامگاه دیروز (چهارشنبه)، خبر داد که گروهی از نظامیان این کشور کاروان ارتش آمریکا در منطقه «القامشلی» را وادار به عقب‌نشینی کرده‌اند.سانا گزارش داد که نیروهای یکی از ایست‌بازرسی‌های ارتش سوریه راه کاروان نظامی آمریکا در منطقه «تل سطیح» را بسته‌اند و آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کرده‌اند.نیروهای ارتش سوریه به خبرنگار سانا گفتند که به هیچ عنوان به هیچ کاروان نظامی آمریکا اجازه عبور نخواهند داد و راه را بر آن‌ها خواهند بست.منابع محلی سوریه بارها گزارش داده‌اند که نیروهای آمریکایی مستقر در شرق این کشور محموله‌های نفتی و غلات سوریه را به کشورهای مجاور قاچاق می‌کنند.بر اساس آمار و ارقام وزارت نفت سوریه، روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت سوریه توسط نیروهای اشغالگر آمریکا و نیروهای مزدور آن در مناطق شرقی سرقت می‌شود.

آکسیوس: مذاکرات دوحه پایان یافت
مهر/ پایگاه خبری آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی از پایان مذاکرات غیرمستقیم دوحه برای برچیدن تحریم‌های ایران خبر داد.«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این گفته بود که مذاکرات دوحه از ابتدا هم دو روزه برنامه ریزی شده بود. گفتنی است که مذاکرات رفع تحریم ها روز سه شنبه پس از ۳ ماه وقفه با حضور نمایندگان ایران و آمریکا با ملاقات دوجانبه علی باقری مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» هماهنگ‌ کننده مذاکرات، در دوحه قطر آغاز شد.سخنگوی «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: آنچه در قطر جریان دارد، مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده است که از سوی اتحادیه اروپا تسهیل شده است.

آمریکا ادعاها علیه ایران را تکرار کرد
مهر / سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم با ایران در دوحه هیچ پیشرفتی به همراه نداشت. ند پرایس مدعی شد: در حالی که از تلاش‌های اتحادیه اروپا بسیار سپاسگزاریم اما از اینکه ایران باز هم نتوانسته است به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و در نتیجه هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، نا امید هستیم.در ادامه این ادعاها آمده است: ما در دوحه، همچون گذشته آمادگی خود را برای به نتیجه رساندن و اجرای سریع توافق در مورد بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام بر اساس تقریباً یک سال و نیم مذاکرات، به وضوح اعلام کردیم.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: اما در دوحه، ایران مانند گذشته موضوعاتی را مطرح کرد که کاملاً نامرتبط با برجام بود و ظاهراً آماده تصمیم گیری اساسی در مورد اینکه آیا می‌خواهد توافق را احیا کند یا آن را دفن کند، نیست.

از کمک‌های فرامرزی با رعایت نگرانی‌های مشروع دولت سوریه حمایت می‌کنیم
ایرنا / سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: ایران از ارسال کمک های فرامرزی در سوریه مشروط بر اینکه حاکمیت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه رعایت شده و نگرانی های مشروع دولت سوریه مد نظر قرار گیرد، حمایت می‌کند. تخت روانچی دیروز در نشست ماهانه شورای امنیت در مورد تحولات سیاسی سوریه افزود: همانطور که ایران بارها تاکید کرده است، بحران سوریه راه حل نظامی ندارد. حل این بحران بایستی مسالمت آمیز و مطابق با اصول حقوق بین الملل به ویژه احترام کامل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها باشد. پایان اشغال و احیای کامل سوریه پیش نیازهای ضروری برای دستیابی به این هدف است.

هشدار بانک مرکزی انگلیس درباره تداوم بحران انرژی
ایرنا/ تارنمای بیزنس استاندارد به نقل آندروی بِیلی رئیس بانک مرکزی انگلیس نوشت: اقتصاد انگلیس احتمالا ضعیف تر خواهد شد و این ضعف اقتصادی بیشتر از کشورهای دیگر اقتصادی خواهد بود که به دلیل شوک ناشی از قیمت انرژی است که اقتصادی اروپایی با آن مواجه هستند.بیلی در کنفرانس بانک مرکزی اروپا سینرای پرتغال اظهار داشت: «میراث ساختاری» به جا مانده از کووید در بازار کار و در شرایطی که شرکت ها با فقدان نیروی کار دست وپنجه نرم می کنند، تاثیر شدیدتری در انگلیس گذاشته است.رئیس بانک مرکزی انگلیس گفت: متاسفانه تورم در انگلیس در ماه های آخر سال جاری بالاتر خواهد رفت زیرا این محصول بحران انرژی است.وی توضیح داد که در تازه ترین آمار تورم در کشورش او شاهد تغییر در دلایل افزایش تورم در کشورش بوده است. افزایش تورم به دلیل کاهش عرضه کالا در دوران پس ازکووید به تاثیر جنگ اوکراین بر بخش خدمات و کالاها تغییر پیدا کرده است.برای مقابله با تورم، بانک مرکزی انگلیس به گزینه افزایش نیم واحدی نرخ بهره نیاز داشت. این بانک تاکنون پنج بار نرخ بهره را از دسامبر گذشته تاکنون افزایش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *