خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۰۸

**آیت الله العظمی جوادی آملی: جهان بفهمد با کشتن و خونریزی به جایی نمی رسد** رهبرمعظم انقلاب در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از کارکنان قوه قضائیه: امنیت روانی حق مردم است با دروغ‌پردازان و شایعه‌سازان برخورد کنید** آیت الله خاتمی: هویت انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار است** فرمانده کل سپاه پاسداران: رژیم صهیونیستی قادر به دفاع از خود نیست** آیت الله اراکی: نتیجه صبر و مقاومت پیروزی در برابر دشمن است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 تفکیک وزارت صمت با لایحه دولت
قالیباف رئیس مجلس با اشاره به تصمیم دولت برای تقسیم وزارت صمت به دو وزارتخانه، گفت: چون مجلس قصد اصلاح امور را دارد، در این زمینه با رئیس جمهور، معاون اول و وزیر صمت طی سه روز گذشته صحبت شد و موضوع ساختاری مورد بحث قرار گرفت؛ موضوعی که پیش از عید نیز با رئیس‌جمهور مطرح شد و دولت نیز خودش در این راستا دغدغه دارد. رئیس‌جمهور در آخرین صحبت عنوان کرد که به این نتیجه رسیده‌اند که این وزارتخانه حتما نیازمند تجدیدنظر بود، باید به دو وزارتخانه تبدیل شود و نهایتا دو وزیر به مجلس معرفی شود تا اصلاح ساختار اصولی صورت گیرد.

 همشهری 
 استقبال از همکاری‌‌های پنج‌جانبه در دریای خزر
وزیر امور خارجه در نشست وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر از پیشنهاد تشکیل ساختار همکاری در دریای خزر حمایت کرد و گفت: مشخص شدن خطوط مبدا منجر به اجرایی شدن کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر می‌شود. از پیشنهاد اخیر روسیه برای تکامل و تشکیل ساختار همکاری در دریای خزر حمایت می‌کنیم. این ابتکار، همکاری‌های پنج‌جانبه در دریای خزر را تقویت و نظام مند‌ می‌کند.

 کیهان
 امنیت روانی حق مردم است با دروغ‌پردازان و شایعه‌سازان برخورد کنید
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌قوه قضائیه و جمعی از مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی:
ـ علت سربلندی و پیروزی حیرت‌آور ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی در برابر حوادث بزرگ و تلخ سال ۱۳۶۰، ایستادگی و تلاش و نهراسیدن از دشمنان بود و این سنت الهی در همه دورانها قابل تکرار است و باید بدانیم خداوند سال ۱۴۰۱ همان خداوند سال ۱۳۶۰ است.
ـ در مقابل همه حوادث، در رأس همه امام همچون کوه دماوند سربلند ایستاد و مسئولان دلسوز و مردم و جوانان انقلابی نیز ایستادند و توانستند شرایط کشور را صد و هشتاد درجه تغییر دهند، به طوری که ناکامی‌های پی‌در‌پی به پیروزی‌های پی‌در‌پی تبدیل شد.
ـ دشمن در مواردی ذوق‌زده و امیدوار شده و تصور کرده است بساط انقلاب و نظام در حال جمع شدن است اما این امیدواری تبدیل به ناامیدی شده و مشکل آنها این است که راز این ناامیدی را متوجه نمی‌شوند.
ـ قوه قضائیه رُکنی مهم و تأثیرگذار در کل کشور است. اگر با استفاده از امکانات گوناگون همچون امکانات قضا و دادگستری به وظایف عمل نشود، مصداق تضییع نعمت‌های الهی است و از این ناحیه ضربه خواهیم خورد.
ـ سند تحول تهیه‌شده در دوره مدیریت قبل از مترقی‌ترین اسناد تحول است و باید به آن عمل و بر اساس آن شخصیت‌‌سازی و کادر‌سازی شود.
ـ اکثر قضات، افرادی شریف، پاکدست، نجیب، مؤمن و زحمتکش هستند اما با معدود افراد فاسد که به کار و آبروی دیگران آسیب می‌زنند، باید برخورد شود البته در مقوله مبارزه با فساد، کار اصلی، مقابله با ساختارهای فسادزا و در هم‌شکستن آنها است.
ـ هیچ‌یک از اختیارات و مأموریت‌های قانونی قوه نباید معطل بماند.
ـ بر رفتار ضابطین باید مراقبت و نظارت شود که در حق متهم زیاده‌روی یا تندروی نشود. دستگاه قضایی نیز نباید تحت تأثیر ضابط باشد بلکه باید به صورت مستقل به مسائل رسیدگی کند. البته نظرات کارشناسی ضابطان نیز نادیده گرفته نشود.
ـ امنیت روانی از جمله حقوق عمومی است و دستگاه قضایی باید از نگران کردن و تخریب ذهن مردم به‌وسیله شایعات و اظهارات دروغ و هراس‌افکنِ افراد مشخص یا نامشخص در رسانه‌ها و فضای مجازی جلوگیری کند.
ـ سر زخم پرونده‌هایی که در افکار عمومی باز می‌شود نباید باز بماند. هر پرونده را تا آخر ادامه دهید و نهایی کنید.
 بیخ گوش رژیم منحوس صهیونیستی شناورهای ایرانی را اسکورت کردیم
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد گفت: در کانال سوئز و بیخ گوش رژیم منحوس صهیونیستی شناورهای ایرانی را اسکورت کردیم. امیر ایرانی همچنین با تاکید بر اینکه ما به‌دنبال صلح هستیم و با کسی سر جنگ نداریم، ‌اما آن‌هایی را که بیشتر از قد و قواره خود حرف بزنند، تنبیه می‌کنیم گفت که ایرانی‌ها امنیت را به کشورهای دیگر هدیه می‌دهند اما وقتی پرچم ایران به اهتزاز در می‌آید،‌ حساب کار دست دشمنان می‌آید.
 برای مصون ماندن از حملات سایبری ایران به دنبال ایجاد «گنبد آهنین سایبری» هستیم
رئیس سازمان سایبری رژیم صهیونیستی با اشاره به حملات سایبری انجام شده علیه نهادهای این رژیم اعلام کرد این رژیم به منظور تقویت خود در برابر حملات سایبری علیه اقتصاد و جبهه داخلی به دنبال ایجاد «گنبد سایبری» است. گابی پورتنوی در بخش دیگری از اظهاراتش به ایران پرداخت و گفت: «ایران امروز در کنار حماس و حزب‌الله به یکی از بازیگران اصلی عرصه سایبری مبدل شده است.» وی با نسبت دادن حملات سایبری گسترده علیه این رژیم به ایران، ادعا کرد: ««ما آن‌ها را می‌بینیم و می‌دانیم آن‌ها چگونه عمل می‌کنند. ما سال گذشته حدود ۱۵۰۰ حمله سایبری مختلف علیه جبهه داخلی را خنثی کردیم.»

 شرق 
 حمایت چین از درخواست ایران برای پیوستن به گروه بریکس
پکن با درخواست ایران و آرژانتین برای عضویت در گروه بریکس موافقت کرده است. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانسی خبری در پی درخواست ایران و آرژانتین برای عضویت در گروه بریکس عنوان کرد که این کشور «با شرکای بریکس همکاری می‌کند تا سازوکار لازم برای گسترش اعضا را جهت الحاق شرکای همفکر به خانواده بریکس به طور پیوسته پیش ببرند». بریکس یک سازوکار ابتکاری است که دارای ابعاد مختلف است. ۳۰ درصد تولید ناخالص جهان و ۴۰ درصد جمعیت جهان در این حوزه تعریف می‌شود.

 ایران
 حضور نظامی امریکا و ناتو در افغانستان ثمره‌ای جز ویرانی نداشته است
رئیس جمهور در دیدار «ندیم رضا» رئیس کمیته مشترک رؤسای ستاد ارتش پاکستان، با تشکر از همکاری دولت و ارتش پاکستان برای ارتقای شرایط امنیتی در خطوط مرزی دو کشوراظهارکرد: مناسبات خوب نیروهای مسلح دو کشور زمینه‌ها و شرایط امنیتی نسبتاً مناسبی را در مرزهای دو کشور بوجود آورده است. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دو دهه حضور نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان ثمره‌ای جز کشتار و ویرانی برای این کشور نداشت، تصریح کرد: لازم است طالبان با تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان به نحوی که همه اقوام و گروه‌ها درآن مشارکت داشته باشند، موجبات ‌آرامش و توسعه دراین کشور را فراهم آورند.
 مواضع ادعایی گروه ۷
اعضای «گروه هفت» شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده امریکا در بخشی از بیانیه پایانی نشست خود در آلمان در حالی که مدعی شدند در روند مذاکرات وین از خود تلاش زیادی نشان داده‌اند، اتهامات موهوم خود در زمینه برنامه موشک‌های بالستیک، حقوق بشر و برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کردند. این کشورها در مواضع ادعایی خود بدون اشاره به تعلل امریکا در تعیین تکلیف مذاکرات صورت گرفته در وین، همچنان مذاکره را بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دانسته و از ایران خواستند که همکاری اساسی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد و برای اجرای قانونی تعهداتش با ارائه اطلاعات فنی معتبری که آژانس برای شفاف‌سازی و حل و فصل مسائل باقی مانده پادمانی به آنها نیاز دارد اقدام فوری انجام دهد.

 جمهوری‌اسلامی 
 اروپا پیام ایران و امریکا را به یکدیگر می‌رساند
سی‌ان‌ان نوشت: یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا تأیید کرد این هفته میان ایران و امریکا در دوحه قطر مذاکرات غیر مستقیم خواهد بود. اتحادیه اروپا این مذاکرات را پیش برده و پیام‌ها میان ایران و امریکا را منتقل خواهد کرد.
 حضور بنیاد برکت در ۱۲ هزار روستای کشور
مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در سال جاری خبر داد. ترکمانه گفت: بنیاد برکت امسال ۱۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور را در مناطق محروم و روستایی کشور راه‌اندازی می‌کند که باعث ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی به شکل مستقیم و غیرمستقیم برای مردمان این مناطق می‌شود. به گفته وی، بنیاد برکت در حال حاضر در ۱۲ هزار روستای کشور با پوشش ۴۰ درصد جمعیت روستایی حضور دارد و تا به امروز ۲۰۰ هزار طرح اقتصادی را در حوزه‌های اجتماعی و راه‌اندازی مشاغل خرد، کوچک و خانگی در این مناطق به بهره‌برداری رسانده است.

 وطن امروز
 ممانعت آل‌خلیفه از سفر برخی بحرینی‌ها به ایران
دولت بحرین به برخی از شهروندان این کشور که قصد سفر به ایران را داشتند، اجازه خروج نداد. «منتدی البحرین لحقوق الانسان» (مجمع حقوق بشر بحرین) در صفحه توئیتر خود نوشت: تعدادی از شهروندان بحرینی که قصد سفر زیارتی به ایران را داشته‌اند توسط مأموران آل‌خلیفه از گذرگاه‌های بحرین یا دوبی برگشت داده شدند. مجمع حقوق بشر بحرین در ادامه این را به خاطر تصمیم‌های غیرقانونی و اعلام نشده طرف‌های رسمی در بحرین در نقض آشکار آزادی‌های دینی و رفت‌و‌آمد دانست.
 ایران رأس محور مقاومت است
رئیس دفتر روابط عربی و اسلامی جنبش حماس با تبیین نقش ایران در محور مقاومت، خبر داد این جنبش قصد دارد روابطش با دمشق را از سر بگیرد. «خلیل الحیه» تصریح کرد: ائتلاف‌هایی که از سوی آمریکا و متحدانش در منطقه در حال شکل‌گیری هستند، به منظور تضمین گسترش اسرائیل در منطقه شکل می‌گیرد تا سر محور مقاومت خارج از فلسطین یعنی ایران که هر روز صاحب قدرت جدیدی می‌شود، قطع شود. وی افزود: اشغالگر تلاش می‌‌کند تا راه را در موضوع هسته‌ای حداقل در ظاهر قطع کند اما در باطن، هدف قطع راه تدارکات برای نیروهای مقاومت در منطقه است.
 نصب سانتریفیوژهای جدید در فردو بر اساس برنامه اقدام راهبردی است
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر نصب زنجیره‌های جدید سانتریفیوژها در فردو گفت: این موضوع در زمینه برنامه اقدام راهبردی و تکمیل زنجیره‌ها مطابق اهداف قانون دنبال شده و در راستای این قانون، اقداماتی را با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دنبال خواهیم کرد. اسلامی اظهار کرد: سند جامع توسعه هسته‌ای کشور و به‌کارگیری دانش‌ هسته‌ای در عرصه‌ها و صنایع مختلف می‌تواند پاسخ روشنی برای دشمنان انقلاب اسلامی باشد زیرا آنها همواره با اتهامات واهی، فضای امنیتی برای صنعت هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند و با فریب افکار عمومی در دنیا و ایجاد مزاحمت‌های متنوع از جمله تحریم‌های ظالمانه، اینگونه وانمود کرده‌اند که صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، صنعتی است که صرفا اهداف نظامی را دنبال می‌کند.

 جوان 
 دولت آمریکا نه حامی، بلکه ناقض بزرگ حقوق بشر است
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای به مناسبت فرارسیدن هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی، حمایت از حقوق بشر را همواره یکی از مهم‌ترین شعارها و ادعاهای مقامات آمریکایی در نظام بین‌الملل عنوان و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر این نکته که یک‌جانبه‌گرایی آمریکا و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه اقتصادی با هدف اجبار به تغییر سیاست دولت‌ها، نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر محسوب می‌شود، اقدام آمریکا در سوءاستفاده از ابزارهای اقتصادی برای تحت فشار قرار دادن کشورهایی که به لحاظ سیاسی مستقل هستند، را مصداق بارز نقض حقوق بشر و توسل به تروریسم اقتصادی جهت نیل به اهداف سیاسی می‌داند و معتقد است این مسئله نرم‌ها و چارچوب‌های شناخته شده حقوق بشر را نیز با چالش‌های پیچیده‌ای مواجه کرده است. در بیانیه وزارت خارجه خاطر نشان شده است:‌ جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده آمریکا را نه حامی، بلکه ناقض بزرگ حقوق بشر می‌داند.
 حضور بیگانگان در خلیج فارس کمرنگ شده است
فرمانده ندسا در مراسم روز جهانی دریانوردی گفت: دشمنان ایران اسلامی در آب‌های کشورهای همسایه هستند و حمایت بیگانه در منطقه به معنای نبود امنیت است، اگر اتفاقی هم بیفتد، منطقه را ترک می‌کنند. دریادار تنگسیری با بیان اینکه حضور بیگانگان در خلیج فارس کمرنگ شده است ادامه داد: به طور دائم آماده هستیم و به عنوان سربازان ملت غیور، با رزمایش‌ها، تمرین‌های نظامی و توکل بر خدا آمادگی خود را حفظ می‌کنیم و بر همه جغرافیای منطقه اشراف و رصد و کنترل هوشمندانه داریم. وی درباره تولید شناور در داخل گفت: امروز جوانان ما شناور فری گیت می‌سازند و همچنین به زودی ناو شهید حاج قاسم سلیمانی که حامل بالگرد است به ناوگان نیروی دریایی سپاه اضافه می‌شود. همه قایق‌های پرسرعت موشک‌انداز با سرعت۷۰ تا ۹۰ نات را نیز خودمان می‌سازیم.

 آفتاب‌یزد
 سفر لاوروف به تهران، محور گفت‌وگوها
جلالی سفیر ایران در مسکو با سرگئی ورشنین، وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این نشست روابط دو جانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با تاکید بر ضرورت ادامه رایزنی‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به روابط رو به رشد میان دو کشور، سفر لاوروف وزیر خارجه روسیه و هیئت همراه به تهران را مثبت ارزیابی و آن را در راستای اراده سران دو کشور برای ارتقا و تعمیق روابط بین دو کشور عنوان کرد.

 خراسان 
 نسخه سوریه، فقط سیاسی است
وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکیه با مقامات ترکیه دیدار و بر سر موضوعات مهم مرتبط با روابط دوجانبه و همچنین همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در پایان سفر به ترکیه، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «در دیدار با آقای اردوغان در خصوص موضوع سوریه به آقای اردوغان گفتم راه حل سیاسی را تنها راه حل برای کاهش نگرانی‌های امنیتی ترکیه می‌دانیم و با تکرار مجدد ضرورت اجتناب از هرگونه اقدام نظامی حاضریم برای تسهیل در زمینه گفت وگوی منجر به نتیجه پیشقدم باشیم.» وی در بخش دیگری از پست اینستاگرامی خود تاکید کرد: «ضمن گفت وگو در خصوص اشتراکات و موارد مورد علاقه طرفین در خصوص تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی به رئیس‌جمهور ترکیه یادآوری کردم حضور رژیم صهیونیستی در منطقه هیچ ارمغانی به جز فتنه انگیزی و ایجاد نا امنی نخواهد داشت.»
 ایران در افغانستان واحد درمانی می‌سازد
تارنمای شبکه طلوع نیوز افغانستان به نقل از مسئولان حوزه بهداشت در ولایت ننگرهار نوشت که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که همواره در کنار مردم افغانستان بوده، در تلاش است یک واحد درمانی در این ولایت احداث کند.

 رسالت 
 رژیم صهیونیستی قادر به دفاع از خود نیست
فرمانده کل سپاه از رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان دشمن جهان اسلام و بشریت یاد کرد و گفت: آمریکایی‌ها نیز که تکیه‌گاه اصلی صهیونیست‌ها هستند اساسا دشمن حکومت اسلام هستند. سرلشکر سلامی فرجام و سرنوشت عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌های کودک‌کش را برای برخی حکام منطقه تلخ توصیف و تصریح کرد: سؤال مهمی است که رژیم صهیونیستی که قادر به دفاع از خود هم نیست و کاملا یک رژیمی بدون سیاست است، چگونه برخی کشور‌های اسلامی بر آن تکیه می‌کنند که دارای امنیت یا اقتصاد باشند این مسئله هیچ منطقی ندارد. وی پس از برشماری حضور نامبارک آمریکایی‌ها در منطقه و کشور‌های اسلامی تأکید کرد: به یاری خدا دشمنان ما در حال عقب نشینی هستند و امیدواریم دوباره این کشور‌ها با اعتماد به نفس و همدلی، استقلال خود را به‌دست آورند.

 مردم سالاری 
 گفت‌وگوی امارات و فرانسه درباره وضعیت برجام
تارنمای وزارت خارجه فرانسه گزارش داد: کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با همتای اماراتی خود شیخ عبدالله بن زاید استفاده تهران از فرصت ایجاد شده برای احیای هرچه سریعتر برجام را خواستار شد. وی در ادامه بر اهمیت تبادل نظر در زمینه مسائل امنیتی منطقه‌ای تاکید و اراده پاریس برای هماهنگی نزدیک با شرکای اصلی منطقه‌ای خود را یادآوری کرد.

 آرمان ملی
 دیدار باقری با دبیرکل وزارت خارجه قطر
معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان به منظور ادامه مذاکرات برای لغو تحریم‌ها با «احمد حسن الحمادی» دبیرکل وزارت خارجه و «محمد الخلیفی» معاون منطقه‌ای وزارت امور خارجه قطر دیدار کرد. دهقانی، سفیر ایران در دوحه در توییتی نوشت: «‏در دیدار جناب آقای باقری با آقای احمد حسن الحمادی دبیرکل وزارت خارجه قطر و آقای محمد الخلیفی معاون منطقه‌ای، موضوع مذاکرات پیش‌رو در دوحه و راه‌های موفقیت آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.»

 قدس 
 عقب نشینی «سیسی»
یک رسانه مصری اعلام کرد فرماندهان نظامی این کشور مخالف پیوستن مصر به ائتلاف نظامی ضدایرانی هستند و سفر سیسی به عمان در راستای رساندن پیام اطمینان‌بخشی به تهران است. این خبر در حالی است که وال‌استریت‌ژورنال به‌تازگی در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی و کشورهای منطقه خاورمیانه مدعی شد آمریکا در ماه مارس نشستی محرمانه با مقامات نظامی ارشد رژیم صهیونیستی، عربستان، اردن، بحرین، قطر و امارات در شرم الشیخ مصر برگزار کرده است تا بررسی کنند چگونه می‌توانند با توانمندی‌های موشکی و پهپادهای ایران مقابله کنند.
 موضع‌گیری تند صدر علیه رئیس جمهور عراق
رهبر جریان صدر از خودداری رئیس جمهوری عراق از امضای قانون «جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» به‌شدت انتقاد کرد. مقتدی صدر در توییتر خود نوشت: مایه بسی شرم است کسی که رئیس جمهوری عراق نامیده می‌شود، مخالف امضای قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. این مایه ننگ مردم عراق است که رئیس جمهورشان شخصیتی موافق عادی‌سازی روابط و بلکه سرسپرده به غرب و شرق است.

 ابتکار
 ارتباط بیش از پیش با اقشار مختلف مردم
در ابتدای دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، گزارشی از اقدامات این دستگاه در دوره اخیر، با تاکید بر ارتباط بیش از پیش با اقشار مختلف مردم، تقویت تعامل با قوای دیگر، تلاش برای تحقق سند تحول قضایی، جهش در استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمندسازی خدمات قضایی، حمایت از تولید و رفع موانع آن، رایگان کردن برخی خدمات قضایی در مناطق محروم، مبارزه جدی با فساد به ویژه در داخل قوه، اولویت دادن به پرونده‌های کثیرالشاکی و دارای اهمیت در افکار عمومی، تشدید نظارت‌ها بر حُسن اجرای قوانین و مصوبات لازم‌الاجرا و همچنین پیگیری‌های مستمر و جاری برای بهبود وضع معیشتی کارکنان و تقویت پایه بودجه قوه قضائیه بیان کرد.

 اطلاعات
 تحریم‌های ایران عامل ایجاد آشفتگی در بازار انرژی جهان است
اوجی وزیر نفت در صفحه توئیتر خود نوشت: آشفتگی موجود در بازار انرژی جهان سبب به مخاطره افتادن امنیت انرژی و زمینه‌ساز پیامدهای نگران‌کننده برای واردکنندگان به‌خصوص در زمستان پیش‌رو است و بی‌تردید یکی از دلایل اصلی ایجاد چنین شرایطی، تحریم‌های ظالمانه ایران به‌عنوان دارنده بیشترین ذخایر نفت و گاز جهان است.
 ظرفیت اینترنت کشور تا ماه مهر ۷۰ درصد افزایش می‌یابد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش ۷۰درصدی ظرفیت کل اینترنت کشور و بهبود سرعت اینترنت تا ماه مهرخبر داد. زارع پور گفت: هیچ مشکلی در تأمین اینترنت مورد نیاز کشور نداریم و شبهه عدم تأمین پهنای باند توسط دولت درست نیست. در حال حاضر بخش مهمی از ارتباطات دریایی ما با اینترنت جهانی قطع شده، ولی به خاطر تمهیدات اندیشیده شده، کاربران متوجه این مسئله نشده‌اند.

 شهروند 
۸۰ درصد مسئولان قوه قضائیه اموال خود را اعلام کرده‌اند
سخنگوی قوه قضائیه درباره سامانه اعلام اموال مسئولان گفت: «۸۰ درصد مسئولان قوه قضائیه اموال خود را به اداره اموال اعلام کرده‌اند.» ستایشی درباره مهم‌ترین عملکرد قوه قضائیه در دوره جدید تحول گفت: «سند تحول و تعالی که مجری آن هستیم برگرفته از اسناد بالادستی، مقررات قانونی و به‌طور ویژه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است و معتقدیم این سند یک فرصت تحول‌طلبی را برای ما ایجاد کرده است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

جهان بفهمد با کشتن و خونریزی به جایی نمی رسد
شفقنا/ آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی تصویری به همایش ملی تربیت در نیروهای مسلح اظهار داشتند: شما این توان را دارید که هم به جهان پیام بدهید و هم درباره ایران اسلامی اقدامی داشته باشید؛ رازش این است که شما در کنار مأدبه و مائده قرآن کریم نشسته اید و قرآن پیام جهانی است. ایشان بیان داشتند: جنگ جهانی اول بی ثمر بود، جنگ جهانی دوم بی ثمر بود، جنگ نیابتی سوریه و یمن و امثال اینها بی ثمر بود، جنگ های دیگر بی ثمر بودند؛ جنگ، آدمکشی است و حیوانیتی بیش نیست! بشر باید این حرف را از شما بزرگواران که شاگردان قرآن هستید بشنود، شما این رسالت را دارید. مرجع تقلید شیعیان در ادامه تصریح کردند: تجربه ها نشان داد که آدمکشی به جایی نمی رسد، این منطق را جهانی کنید تا جهان بفهمد با کشتن به جایی نمی رسند با خونریزی به جایی نمی رسند. ایشان افزودند: غرب هم باید بداند اگر بخواهد متمدنانه زندگی کند باید اختلاف خود را با دیگران حل کند؛ نه اینکه مخالف را تحریم کند نه اینکه به مخالف فشار بیاورد نه اینکه مخالف را زیر پای خود له کند؛ شرق هم این چنین است.

هویت انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار است
حوزه/ آیت الله خاتمی در مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر در حوزه علمیه کمالیه خرم آباد با اشاره به اینکه هویت انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار است، اظهار کرد: برخی درصدد هویت زدایی از انقلاب اسلامی هستند که باید در این زمینه هوشیار باشیم.آیت الله خاتمی، ارتجاع را خطر دیگری عنوان کرد و گفت: ارتجاع به معنای عقب گرد است، یعنی بعضی ها بدحجابی و بی حجابی را روشنفکری می دانند و پایبندی به عفاف را عقب ماندگی می دانند!، اما اگر دنبال عقب مانده می گردید، عقب مانده چنین روشنفکری هایی هستند.نایب رئیس جامعه مدرسین با اشاره به اینکه انقلاب به بن بست نرسیده و نخواهد رسید، تصریح کرد: جنس انقلاب اسلامی، جنس انقلاب امام حسین و امام زماناست.

نتیجه صبر و مقاومت پیروزی در برابر دشمن است
حوزه/ آیت الله اراکی در مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر در مصلی نماز جمعه نهاوند، اظهار داشت: در هر نقطه‌ای از جهان که جنایتی رخ می‌دهد، قطعا رد پای آمریکا و اسرائیل در آن مشهود است.وی شهدای هفتم تیر از جمله شهید بهشتی، شهید آیت الله حیدری و دیگر شهدای این حادثه تروریستی را از مظلوم‌ترین شهدای تاریخ انقلاب اسلامی دانست و گفت: شهدای هفتم تیر ادامه دهنده راه سید الشهدا بودند و برای همیشه در تاریخ انقلاب اسلامی جاودانه شدند. عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه پیروزی بر دشمن نتیجه صبر و مقاومت است و به امید خدا پیروزی نهایی برای ملت ایران اسلامی خواهد بود، یادآور شد: قدرتی که امروز ایران اسلامی در منطقه دارد نتیجه رهبری و هدایت‌های مقام معظم رهبری است.

تل آویو مدعی آمادگی برای حل اختلافات مرزی با لبنان شد
فارس/ «کارین الهرار» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه «I۲۴News» مدعی شد: «تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی در تلاش برای رسیدن به توافقی در خصوص منازعه با لبنان بر سر منابع گاز در دریای مدیترانه و پرونده ترسیم مرزهای دریایی است. ما آماده مذاکراتیم و با حسن نیت به سوی آن می‌رویم».وی در خصوص سکوی «کاریش» گفت: «می‌خواهم قاطعانه توضیح دهم که سکوی کاریش در مناطق مورد منازعه قرار ندارد. درباره کاریش مذاکره‌ای وجود ندارد زیرا اسرائیلی است و مناقشه بر سر آن، ثمری نخواهد داشت».وزیر انرژی تصریح کرد: «اسرائیل آماده دستیابی به تفاهم از طریق میانجیگر آمریکایی است و ما آماده پیشرفت برای حل این پرونده هستیم».

عرضه و تقاضا در بازار ارز به تعادل رسید
ایسنا/ علی صالح آبادی در پنجمین جلسه هم اندیشی با اقتصاددانان با محوریت «سیاستگذاری بهینه ارزی و ارتباط میان متغیرهای پولی و ارزی» تاکید کرد: با نظرات اقتصاددانان حاضر در جلسه مبنی بر اینکه بانک مرکزی باید حضور موثری در بازار ارز داشته باشد موافق هستم و این بانک با روش‌های مختلف می‌تواند تعادل و ثبات در بازار ایجاد کند که این موضوع هم‌اکنون محقق شده است.رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه در زمینه عرضه و تقاضای ارز تعادل خوبی در بازار ایجاد شده است تاکید کرد: در بسیاری از روزها در سامانه نیما شاهد فزونی عرضه بر تقاضا هستیم.

گرسنگی و ناامنی غذایی در یمن و سوریه به سطحی بی‌سابقه رسیده است
ایرنا/”عمران رضا” هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد در سوریه اعلام کرد: تخمین زده می شود که درحال حاضر بیش از ۹۰ درصد سوری ها در فقر زندگی می‌کنند و ناامنی غذایی در این کشور به سطحی بی سابقه رسیده است.وی افزود: امروزه ۱۴.۶ میلیون مرد، زن و کودک در سوریه به کمک نیاز دارند که ۱.۲ میلیون نفر بیشتر نسبت به سال ۲۰۲۱ و بالاترین سطح از زمان شروع بحران در این کشور است. وی تصریح کرد: این افزایش سریع ناشی از یک بحران اقتصادی عمیق، ادامه آوارگی و جنگ در برخی مناطق کشور و شوک های آب و هوایی است.

بودجه دفاعی آلمان تا ۸۴ میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت
مهر/ پس از تصویب صندوق بودجه ویژه در پارلمان آلمان، صدراعظم این کشور اعلام کرد بودجه نیروهای نظامی افزایش خواهد یافت. «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان گفت: «در سالهای آینده، سالانه به صورت میانگین بین ۷۰ تا ۸۰ میلیارد یورو (۷۳ تا ۸۴ میلیارد دلار) در بخشهای دفاعی هزینه خواهد شد».به گفته شولتز، در چارچوب سازمان ناتو، آلمان هم‌ردیف آمریکاست و هم‌اکنون بیشترین سهم (بودجه در ناتو) در بین کشورهای اروپایی را دارد.تصویب این صندوق ویژه، از چنان اهمیت و فوریتی برخوردار بود که برای تصویب و راه‌اندازی آن، دولت آلمان و جریانهای سیاسی، مجبور به ایجاد تغییراتی در قانون اساسی این کشور شدند.

کدام موشک ایرانی لرزه بر اندام آمریکا و صهیونیست ها انداخته است؟
مهر/ پایگاه آمریکایی «۱۹۴۵» تحلیلی را با عنوان «رؤیای بزرگ ایران؛ استفاده از موشک قادر برای انهدام نیروی دریایی آمریکا» به قلم «مایا کارلین» به رشته تحریر درآورد. «مایا کارلین» در تحلیل خود نوشت: ایران در حال توسعه سیستم‌های موشکی نوینی است که به وسیله آن بتواند اطمینان حاصل کند درصورت وقوع یک درگیری، آمریکا از سواحل ایران دور خواهد ماند. موشک «قادر» یکی از این سیستم‌ها است که مقامات ایرانی آن را قوی ‌ترین و دقیق‌ ترین موشک موجود در زرادخانه نیروی دریایی این کشور توصیف می‌ کنند.کارلین در ادامه تحلیل خود آورده است :موشک «قادر» یکی از سیستم‌های موشکی نوینی است که مجموعه ‌ای وسیع از قابلیت ‌ها را در خود جمع کرده ‌است؛ قابلیت ‌هایی چون سیستم‌ های ناوبری با دقت بالا، کنترل خودکار پرواز و راداری پیشرفته.

اروپا باید یک‌سوم مصرف گاز خود را کاهش دهد
تسنیم/ آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید در سه‌ماهه اول سال آینده میلادی مصرف گاز طبیعی خود را ۳۰ درصد پائین بیاورند و آماده‌ قطع کامل جریان گاز روسیه باشند.فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی گفت قطع کامل عرضه گاز روسیه به اروپا باعث می‌شود ذخایر گازی این اتحادیه قبل‌از زمستان به پائین‌تر از سطح متوسط سقوط کرده و اتحادیه اروپا را در معرض خطر قرار دهد.روسیه در اوایل ماه جاری جریان گاز به اروپا از خط لوله نورد استریم را به‌خاطر مسائل فنی ۶۰ درصد کاهش داد.

حمله سایبری به سِرورهای رژیم صهیونیستی
باشگاه خبرنگاران/ سرور‌های وب سایت شرکت اطلاعات دیجیتال صهیونیستی سلبرایت “Cellebrite” هدف حمله سایبری از خاک عراق قرار گرفتند. به نقل از صابرین نیوز، گروه‌های هکری “ALtahrea” و “۱۸۷۷ Team” مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته‌اند. هکرهای مسلمان این اقدام را در پاسخ به ادامه اقدامات توحش گونه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین انجام دادند. تاکنون هیچ مقام صهیونیست درباره این حمله سایبری اظهار نظر نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *