خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۰۷

**آیت الله حسینی بوشهری: خانواده‌های شهدا وارثان فرهنگ ایثار و شهادت هستند** در همایش سراسری قوه قضائیه مطرح شد: تأکید سران قوا بر پرهیز از حاشیه‌ها و خدمت خالصانه به مردم** آیت الله خاتمی: انقلاب با جهاد تبیین پیروز شد و با جهاد تبیین انقلاب خواهد ماند** آیت الله رجبی عنوان کرد: لزوم برخورد با مفسدان و اخلالگران اقتصادی** آیت الله کعبی مطرح کرد: وحشت رژیم صهیونیستی از موشک های نقطه زن ایران
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه شد
خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت حضور خود در این وزارتخانه، اعلام کرد: امروز آخرین روز بنده در کسوت سخنگوی وزارت خارجه بود و از امروز به بعد ناصر کنعانی در این مقام حضور خواهند داشت. من ان‌شاء‌ا… در همین وزارت خارجه و در سمت مشاور وزیر خارجه در خدمت مردم و دستگاه دیپلماسی خواهم بود.
کنعانی مدرک کارشناسی‌ارشد در رشته روابط بین‌الملل و مسلط به زبان‌های انگلیسی و عربی دارد و از تیر ماه ۱۳۹۷ عهده‌دار دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره پایتخت مصر بوده است.

 همشهری
 انگلیس در ائتلاف ضدایرانی شرکت نمی‌کند
یک سخنگوی نخست‎وزیر انگلیس که بر اساس رویه‌های دفتر نخست‎وزیری نخواست نامش فاش شود، در نشست ‎خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی گفت که دولت بوریس جانسون برنامه‌ای برای مشارکت در ائتلاف ادعایی رژیم صهیونیستی علیه ایران ندارد. اخیرا وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در ادامه رجزخوانی‎های سران این رژیم مدعی تشکیل ائتلافی برای مقابله با ایران شده‎ است.
بنی گانتز طی سخنانی در کمیته امور خارجی پارلمان رژیم صهیونیستی، ادعا کرد که این ائتلاف «مبنی بر سامانه‌های پدافند هوایی به رهبری آمریکا در منطقه خاورمیانه تشکیل شده‎ است.»

 کیهان
 دولت با تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرد
دولت با طرح مجلس شورای اسلامی برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل دو وزارت‌خانه صنعت و معدن و همچنین وزارت بازرگانی موافقت کرد‌. بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توئیتر نوشت: «دولت امروز با طرح تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرد.
از جمله دلایل اعلام موافقت تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر بازار، کنترل مؤثرتر قیمت‌ها، تسهیل تجارت و رونق تجارت خارجی، سیاست‌گذاری واحد و چابکی در امور بازرگانی و حمایت جدی‌تر از مصرف‌کننده بود.»
 خشم آمریکا از پرتاب موفق ماهواره‌بر تحقیقاتی ذوالجناح
کاخ سفید به پرتاب موفق دومین پرتاب ماهواره‌بر تحقیقاتی ایران که «ذوالجناح» نام دارد واکنش نشان داد. کاخ سفید اعلام کرد که از آزمایش روز یکشنبه آگاه بوده است. ند پرایس سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح مدعی شد که این اقدام «غیرمفید و بی‌ثبات‌کننده» است. کاخ سفید همچنین اعلام کرد که متعهد به استفاده از تحریم‌ها و سایر اقدامات برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر ایران در برنامه موشکی بالستیک است.
 انگلیس تصمیم دارد به جای هر ۱۰ سال هر سال یک رآکتور اتمی بسازد
نخست‌وزیر انگلیس که مخالف دستیابی کشورهای دیگر به توان هسته‌ای است، ویژگی‌های توان هسته‌ای را برشمرد. بوریس جانسون در مصاحبه خود با تلویزیون آمریکایی «سی.ان.ان» گفته که انگلیس تصمیم دارد به جای هر ۱۰ سال هر سال یک رآکتور اتمی بسازد. انگلیس هم‌اکنون ۱۱ رآکتور هسته‌ای فعال دارد.

 ایران
 امریکا می‌خواهد کشورهای در حال توسعه وابسته باشند
رئیس جمهور در دیدار «ایسیاکا عبدالقادر امام» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی ۸ کشور در حال توسعه موسوم به «دی ۸» تأکید کرد: امریکا نمی‌خواهد کشورهای در حال توسعه رشد کنند و علاقه مند است این کشورها به هر نحوی به نظام سلطه وابستگی داشته باشند.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای، بین‌المللی و کشورهای جهان است، گفت: ظرفیت‌های زیادی در کشورهای «دی ۸» برای افزایش تبادلات تجاری و ترانزیت کالا وجود دارد که مغفول مانده است. وی با ضروری دانستن افزایش تبادلات تجاری میان اعضای گروه «دی ۸»، تصریح کرد: اعضای این سازمان باید تلاش کنند ضمن فعال‌سازی ظرفیت‌های خود تبادلات تجاری بین کشورهای عضو را افزایش دهند.
 ایران عضو هیأت مدیره اتحادیه بین‌المللی تعاون شد
انتخابات هیأت مدیره اتحادیه بین‌المللی تعاون (lCA) ۳۱ خردادماه سال جاری برگزار شد و برای نخستین بار اتاق تعاون ایران موفق شد با پیشی گرفتن از رقبای جهانی خود از بین ۱۱۰ کشور صاحب نفوذ و قدرتمند در بخش تعاون به عنوان عضو هیأت مدیره اتحادیه بین‌المللی تعاون (ICA) انتخاب شود.
تسهیل پیشرفت اقتصادی و اجتماعی، انتقال تجربیات و دانش روز به داخل، ارتقای کمی و کیفی فعالیت تعاونی‌ها و رشد صادرات محصولات تعاونی‌ به بازارهای جدید از مزایای این انتخاب است.

 جمهوری‌اسلامی
 تروئیکای اروپا با آمریکا درباره صادرات نفت ایران گفت‌وگو می‌کنند
سران کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده درصددند تا در حاشیه‌ نشست هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان موسوم به گروه (جی هفت)، در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و همچنین صادرات نفت جمهوری اسلامی بحث و گفت‌وگو کنند.
یکی از مقام‌های دولت فرانسه اعلام کرد که مذاکرات چهارجانبه در حاشیه نشست‌های (جی هفت) در خصوص طیفی از موضوعات و همچنین «موضوع نفت» و «تمایل برای توقف اشاعه» بحث و گفت‌وگو خواهد شد اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.
 اختلاف فرماندهان ارشد اسرائیلی درباره برجام
روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی نوشت که مقامات ارشد نظامی این رژیم بر سر موضع اسرائیل در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران اختلاف نظر دارند. در این گزارش آمده است: حامیان احیای برجام می‌گویند توافق مزبور به ارتش فرصت می‌دهد برای حمله‌های گسترده‌تر به ایران آماده شود و با دیگر تهدیدات منطقه‌ای مقابله کند اما گمان می‌رود این نظر در حلقه رهبری در اقلیت باشد.
چندین ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی، از جمله رئیس ضداطلاعات ارتش، علیرغم سیاست رسمی دولت این رژیم، از چندی پیش شروع به حمایت از احیای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان کرده‌اند.

 وطن امروز
 پوتین چهارشنبه با رئیسی در ترکمنستان دیدار می‌کند
کاخ کرملین روسیه خبر داد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه چهارشنبه آینده در جریان نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر با «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران دیدار خواهد کرد. کرملین همچنین اعلام کرد در این نشست، پوتین با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان نیز دیدار می‌کند.
 فرانسه خواستار بازگشت نفت ایران به بازار
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام دفتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نوشت که پاریس خواهان بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی است. این مقام همچنین اعلام کرد که فرانسه می‌خواهد سازوکاری آماده شود تا قیمت نفت به تولید نفت روسیه محدود نباشد.
با آغاز جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه، قیمت حامل‌های انرژی در بازار جهانی افزایش یافت؛ مساله‌ای که کشورهای اروپایی به عنوان مصرف‌کنندگان عمده نفت و گاز صادراتی روسیه را با مشکل مواجه کرد.
 رابرت مالی به قطر رفت؛ باقری امروز می‌رود
خبرگزاری رویترز با استناد به اظهارات «۲ منبع مطلع»، جزئیاتی را درباره حضور تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در قطر برای ازسرگیری مذاکرات برجامی مطرح کرد. رویترز نوشت: یک منبع مطلع از روند برگزاری مذاکرات برجامی در قطر، گفت که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا، دیروز دوشنبه راهی قطر شد و با وزیر خارجه قطر دیدار خواهد کرد. رویترز همچنین به نقل از «یک مقام ایرانی» هم نوشت که علی باقری‌کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران و سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن [۷ و ۸ تیر] برای مذاکرات برجامی در دوحه، پایتخت قطر خواهد بود.
 تعطیلی ۲ هفته‌ای جلسات مجلس از هفته آینده
جلسات صحن و کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی از هفته آینده به مدت ۲ هفته تعطیل خواهد بود. نخستین جلسه علنی مجلس پس از تعطیلات یکشنبه ۲۶ تیرماه برگزار خواهد شد.

 جوان
 رئیس جدید سازمان حفاظت اطلاعات سپاه منصوب شد
سردار سرتیپ پاسدار مجید خادمی با حکم فرمانده معظم کل قوا به ریاست سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. سردار خادمی پیش از این، رئیس سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود.
 مجلس با جدیت شفافیت قوای سه‌گانه را دنبال می‌کند
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاههای اجرایی و سایر نهادها در مجلس گفت: ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه‌گانه در کارگروهی تخصصی در حال بررسی است و به زودی در کمیسیون امور داخلی مورد جمع‌بندی نهایی قرار خواهد گرفت. حدادی افزود: پس از رفع ایرادات شورای نگهبان در کمیسیون، طرح جهت رأی‌گیری نهایی به صحن مجلس می‌رود. وی تأکید کرد: مجلس به طور جدی بحث شفافیت را در قوای سه‌گانه دنبال خواهد کرد. کمیسیون مستحکم ایستاده است و تمام تلاش خود را برای رفع ایرادات و تحقق شفافیت به کار خواهد بست.

 ۸۱ درصد امریکایی‌ها اوضاع کشورشان را «بد» می‌دانند
بر اساس نتایج یک نظرسنجی مشخص شد که بیش از ۸۰ درصد از امریکایی‌ها ارزیابی منفی از اوضاع کنونی کشورشان دارند. نظرسنجی انجام شده از سوی سیبیاس- یوگاو نشان می‌دهد که فقط ۱۹درصد از شرکت‌کنندگان وقتی از آنها پرسیده شد اوضاع در امریکا را به صورت کلی چطور می‌بینند، گفتند که احساس می‌کنند اوضاع خوب پیش می‌رود اما ۸۱ درصد هم گفتند که اوضاع خوب نیست.

 آفتاب‌یزد
 تحولات افغانستان محور رایزنی با مقامات ارشد قرقیزستان
کاظمی قمی دستیار رییس‌جمهور در امور افغانستان، در سفر به بیشکک در ملاقات‌های جداگانه با وزیر خارجه، دبیر شورای امنیت ملی و نماینده ویژه رییس‌جمهور قرقیزستان، در مورد آخرین تحولات افغانستان دیدار و رایزنی کرد.

 خراسان
 واکسن‌ها از جان باختن ۲۰میلیون نفر در جهان جلوگیری کردند
فوربس در گزارشی نوشت: بر اساس یک مطالعه جدید مدل‌سازی ریاضی که نتایج آن در نشریه Lancet منتشر شد، واکسن‌های کووید۱۹ تقریباً ۲۰ میلیون زندگی را در سراسر جهان در اولین سال عرضه نجات دادند.
بر اساس این مطالعه که سوابق مرگ ناشی از کووید و داده‌های مرگ و میر بیش از ۱۸۵ کشور و منطقه را بررسی می‌کند، واکسن‌ها از ۱۹.۸میلیون مورد، از ۳۱.۴ میلیون مرگ بالقوه در طول نخستین سال پس از معرفی اولین واکسن جلوگیری کردند. این خبر حاکی است، طبق آمار رسمی جهانی، کرونا تاکنون جان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزارنفر را در جهان گرفته است.
 سلام اروپا به عصر زغال سنگ
تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از برنامه خود برای اجرای سیاست اضطراری سهمیه بندی گاز و استفاده دوباره از زغال سنگ به دلیل کمبود عرضه گاز روسیه خبر داده‌اند. طی هفته جاری آلمان، اتریش و هلند اعلام کردند که نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز می‌تواند به آنها برای گذر از زمستان پیش رو در سایه بحران کنونی کمبود گاز کمک کند. گزارش‌ها همچنین حاکی است که در ایتالیا هم نیروگاه‌ها در حال افزایش ذخایر زغال سنگ خود هستند.

 رسالت

 قوه قضائیه باید پناهگاه و ملجا مظلومان باشد
اجلاس سالانه سراسری قوه قضائیه با حضور سران قوا و جمعی از مسئولان ارشد کشوری و لشکری برگزار شد. رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک هفته قوه قضائیه بیان کرد: قوه قضائیه باید پناهگاه و ملجا مظلومان باشد، یعنی هر کسی در هر کجا احساس ناامنی و ظلمی به خود کرد باید بر این عقیده باشد که قوه قضائیه پشتیبان و پناهگاهش است.
قالیباف تصریح کرد: با رویکرد ظرفیت و امکان مادی که در کشور وجود دارد، مصمم هستیم تا بتوانیم کارها را پیش ببریم و مردم ثمره این اقدامات را در زندگی و سفره هایشان لمس کنند.
امروز هر سه قوه مصمم هستیم با همدلی و هم افزایی از این فرصت در زمانی که در حال برنامه‌ریزی برای برنامه هفتم هستیم استفاده کنیم.

 مردم سالاری
 رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر امور خارجه قطر
سفیر ایران در دوحه، با معاون وزیر امور خارجه قطر دیدار و رایزنی کرد. دهقانی در توییتر نوشت: ‏«دیدار با دکتر عبدالعزیز الخلیفی معاون وزیر خارجه قطر در امور منطقه… گفت‌وگو در مورد تعمیق و گسترش روابط دوجانبه …»
بر اساس این گزارش شب گذشته سفیر ایران در قطر، با مدیرکل تشریفات وزارت خارجه قطر نیز دیدار و رایزنی کرده بود. طبق اعلام رسانه‌ها قرار است، نشست مربوط به مذاکرات احیای برجام با حضور هیات‌های ایران، امریکا و اتحادیه اروپا در روزهای آینده در دوحه برگزار شود.
 توافقات شفاهی اربعین بین ایران و عراق مکتوب می‌شود
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: جلسه ستاد اربعین با حضور وزیر کشور و استانداران برگزار شد و تعهدات استان‌ها برای انجام عملیات عمرانی و زیرساختی و سایر تعهدات برای اربعین مرور شد. گزارش‌های ارائه شده، نشان می‌دهد اجرای تعهدات، پیشرفت خوبی داشته است.
میراحمدی تامین امنیت، سلامت، ارزانی و سهولت سفر را از جمله اهداف سالجاری وزارت کشور برای انجام سفر زائران اربعین حسینی به عتبات عالیات اعلام کرد. وی با اشاره به سفر هفته قبل وزیر کشور عراق به ایران، گفت: در دیدارهایی که داشتیم درباره مسایل اربعین صحبت کردیم و قرار شد در سفر بنده به عراق که به زودی انجام می‌شود، تمام مواردی که در توافقات شفاهی آمد، مکتوب شود.

 آرمان ملی
 آینده مذاکرات منوط به تصمیمات آمریکایی‌ها است
مشاور تیم مذاکره کننده ایران در وین درخصوص انتقال احتمالی محل مذاکرات به قطر گفت: ایران قطر را به عنوان کشوری برای میزبانی از مذاکرات انتخاب کرد زیرا این کشور دوست ما است.
مرندی گفت: ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای به معنای نزدیک شدن به احیای توافق نیست زیرا توافق اکنون در گرو اراده آمریکا است و امضای توافق منوط به برداشتن تحریم‌ها و دادن تضمین قابل قبول به ایران است. وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها هنوز تصمیمات لازم را اتخاذ نکرده‌اند، گفت: آینده مذاکرات منوط به تصمیمات آمریکایی‌ها است زیرا دولت ایران جدیت خود را ثابت کرده است.

 قدس
 دستگاه قضا، امیدآفرین و گره‌گشا
رئیس عدلیه ضمن سخنرانی در همایش سراسری قوه قضائیه با بیان اینکه تقویت قوه قضائیه از لحاظ نیروی انسانی و اداری به نفع مجلس و دولت خواهد بود، گفت: باید در زمینه تنوع کار در قوه قضائیه و متناسب‌سازی آن با عِده و عُده کنونی دستگاه قضا، تغییر و ‌تحول ایجاد شود؛ چنانچه ملاک صرفاً آمار باشد ممکن است از جهاتی سودمند به نظر برسد اما از سایر جهات آسیب‌رسان خواهد بود.
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای امیدآفرینی و گره‌گشایی را از ویژگی‌های لازم برای دستگاه قضا خواند و تصریح کرد: آنچه اکسیر خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن است، توجه به گسترش عدالت و مقابله با فساد است.
 حذف ارز ترجیحی برای درآمدزایی نیست
مخبر معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دولت به موضوع حذف ارز ترجیحی به هیچ وجه به عنوان یک منبع درآمد برای جبران بودجه نگاه نکرده بلکه اثرات این طرح بزرگ به گونه‌ای است که در سال‌های آینده تمامی اقشار آسیب‌پذیر و مردم از ثمرات آن بهره خواهند برد.

 اعتماد
 نیروهای نظامی نقشی در تعیین سیاست در قبال ایران ندارند
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیروهای اطلاعاتی و نظامی نقشی در تعیین سیاست این رژیم در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران ندارند. بنی گانتز افزود: سیاست‌های رژیم صهیونیستی در این باره توسط دولت این رژیم تعیین می‌شود.
این مقام صهیونیست تاکید کرد که در حال حاضر تمامی تمرکز تشکیلات دفاعی رژیم صهیونیستی، رویارویی با تهدید ایران به عنوان مهم‌ترین مساله بوده و این موضوع در حال حاضر مساله‌ای استراتژیک برای امنیت اسراییل به شمار می‌رود.
 شکار بزرگ سازمان اطلاعات سپاه در ‌یک سوله
بازرس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: نیروهای سازمان اطلاعات سپاه و بازرسان جهاد کشاورزی ۵۰ هزار تن گندم دولتی احتکارشده را در یکی از کارخانه‌های تولید آرد حومه اصفهان کشف و ضبط کردند.
عباسی گفت: صاحب این کارخانه سهمیه گندم دولتی را دریافت کرده بود تا به آرد یارانه‌ای تبدیل و به نانوایی‌ها عرضه کند، اما موجودی گندم دولتی دریافت‌شده را صفر اعلام کرده و مدعی شده بود این گندم‌ها را از بازار آزاد تهیه کرده است. او درباره گندم‌های دولتی که در یک سوله به ارتفاع ۱۵ متر و عرض ۴۵ و طول ۵۰ متر و یک مخزن در عمق ۱۶ متری زمین احتکار شده بود، گفت: میزان این تخلف ۵۵۵ میلیارد تومان اعلام شده است و پرونده به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

 اطلاعات
 اجرای عدالت با فقر، فساد و تبعیض سازگار نیست
رئیس جمهور در همایش سراسری قوه قضائیه با تاکید بر اهمیت اجرای عدالت در جامعه گفت: باید در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها پیوست عدالت وجود داشته باشد و ضرورت دارد به شکل مستمر رصد کنیم که در تصمیمات چقدر به عدالت نزدیک شده‌ایم.
آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه اجرای عدالت هیچ سازگاری با فقر، فساد و تبعیض ندارد، گفت: اگر عدالت در اقتصاد اجرا شود، شاهد به حاشیه رفتن فقر خواهیم بود. وی با تأکید بر ضرورت انسجام تمام قوا گفت: رمز موفقیت ما انسجام تمام قوا، نیروهای مسلح و همه خدمتگزاران تحت زعامت رهبر معظم انقلاب است. در قوای سه‌گانه تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه‌ها نشویم و به متن بپردازیم.
 گروه‌های سیاسی عراق برای نجات کشور، از مرجعیت عالیقدر کمک بگیرند
سخنگوی جنبش «نجبا» در واکنش به وضعیت سیاسی کنونی این کشور اعلام کرد: صحنه سیاسی کنونی در عراق به اندازه‌ای پیچیده است که ما به یک تفکر برتر، بینش عمیق و تصمیماتی سرنوشت‌ساز و منصفانه نیازمندیم و کسی جز آیت الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالیقدر دینی عراق در نجف دارای شرایط لازم برای اتخاذ یک تصمیم سرنوشت‌ساز و منصفانه نیست.
نصر الشمری افزود: بر همه گروه‌های سیاسی واجب است که عازم شهر نجف اشرف شوند و تمامی موانع و دلایلی که موجب شده است مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق درهای خودشان را به روی طبقه سیاسی ببندند، از میان بردارند و کسانی را به ایشان معرفی کنند که به شایستگی، شفافیت و پاک‌دستی شهرت داشته باشند.

 شهروند
 بررسی استیضاح وزیر صمت در جلسه کمیسیون صنایع
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر صمت در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد و گفت: «این جلسه به منظور بررسی طرح استیضاح با حضور وزیر و استیضاح ‌کنندگان برگزار شد و وزیر به سؤالاتی که مطرح بود، پاسخ داد».
عباسپور افزود: «هر کدام از استیضاح‌کنندگان که قانع شده باشند باید کتبی نامه بنویسند و اعلام کنند که ما قانع شدیم که البته هنوز کسی نامه کتبی نیاورده و همچنان فرصت دارند». وی خاطرنشان کرد: «اگر استیضاح‌کنندگان به زیر ۱۰ نفر برسد، استیضاح صورت نمی‌گیرد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
خانواده‌های شهدا وارثان فرهنگ ایثار و شهادت هستند
صداوسیما/ آیت الله حسینی بوشهری، در دیدار پدر شهیدان برج علی زاده و خانواده شهیدان حسین، اسماعیل و حسن سلیمانیان بیدگلی، گفت: وظایف سنگینی بر دوش ما در قبال شهدا که جان خود را در راه حفظ انقلاب، ارزش‌ها و ایران اسلامی فدا کردند قرار دارد. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علیمه قم افزود: خانواده معظم شهدا وارث و پیام رسان فرهنگ ایثار و شهادت هستند، که می‌توانند در عرصه‌های مختلف پیشگام باشند و فرهنگ اصیل اسلامی و انقلاب را در جامعه تقویت کنند.وی همچنین شهدا را چشم و چراغ ملت ایران و جایگاه خانواده معظم شهدا را در بین آحاد مردم بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: ثبات، آرامش و امنیت امروز و توفیقات روز افزون نظام اسلامی مرهون خون پاک شهیدان است.

انقلاب با جهاد تبیین پیروز شد و با جهاد تبیین انقلاب خواهد ماند
مهر/ آیت الله خاتمی در دیدار با نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به جایگاه عالمان دینی و توطئه‌های دشمن در رابطه با مردم و روحانیت تصریح کرد: مظلومیت روحانیت آنچنان که باید گفته نمی‌شود، به خصوص برخی در فضای مجازی جفا می‌کنند. عضو جامعه مدرسین در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه علما یک حزب، یک باند و حتی یک صنف هم نیستند، علما را سخن گویان دین معرفی کرد وافزود: دین که ربطی به حزب، باند، گروه و صنف خاص ندارد، بنا بر این علمای دین فرا جناح، فرا حزب و فرا صنف هستند. وی با بیان اینکه از رسالت‌های مهم انبیا جهاد تبیین است، ادامه داد: جهاد تبیین به معنای روشنگری و افشا گری است، انقلاب با جهاد تبیین پیروز شد و با جهاد تبیین انقلاب خواهد ماند. وی با تاکید بر این که علما وروحانیون پیشگامان جهاد تبیین هستند،تصریح کرد: رسالت و وظیفه علما، افشاگری و روشنگری است.

لزوم برخورد با مفسدان و اخلالگران اقتصادی
رسا/ آیت الله رجبی، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه به بررسی عملکرد دستگاه قضا در دوره‌های مختلف پرداخت و با اشاره به اینکه طرح های تحولی در برخی دوره های قوه قضاییه اجرایی شده، افزود: هرچند ما تا رسیدن به پیشرفت و کمال نهایی دستگاه قضایی فاصله داریم، اما قوه قضاییه کشور، نهادی پاک، موفق و دلسوز برای مردم است. عضو جامعه مدرسین در ادامه با تأکید بر لزوم برخورد قاطع قوه قضاییه با مفسدان و اخلالگران اقتصادی گفت: قوه قضاییه با تدبیر و مطابق موازین شرعی با متخلفان برخورد کند. وی قوه قضاییه را مأمن و پناهگاهی برای مردم دانست و ابراز کرد: دستگاه قضایی کشور، نهادی مقتدر و سد محکمی در برابر مفسدان و سارقان بیت المال است.

وحشت رژیم صهیونیستی از موشک های ایران
رسا/ آیت الله کعبی در اجلاس بین المللی اندیشه های حقوقی امام خمینی با اشاره به اینکه بخشی از نهادسازی های امام تبدیل به یک تجربه بین المللی برای کشورهای منطقه شد، گفت: امام راحل در عرصه اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، امنیت، دفاع و همه عرصه های مهم در راستای حکمرانی دینی نهادسازی کردند. عضو جامعه مدرسین در ادامه پیشرفت های نیروهای مسلح خصوصاً سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی را تحسین برانگیز دانست و خاطرنشان کرد: موشک های نقطه زن جمهوری اسلامی سایه وحشت بر اندام صهیونیست ها انداخته است. وی همچنین با تاکید بر لزوم گسترش روحیه بسیجی و شبکه سازی بین نیروهای انقلابی عنوان کرد: حشد الشعبی عراق، بسیج مردمی و مقاومت آن ها در مقابل نیروهای داعش الگوگیری از نیروهای بسیج جمهوری اسلامی بود.

همکاری ما در منطقه علیه ایران فقط در حوزه سپر موشکی نیست
ایرنا/ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانی در نشست اعضای حزب «کحول لفان» (آبی‌ و سفید) گفت که تل‌آویو با کشورهای منطقه تنها در حوزه سپر موشکی و حملات هوایی علیه ایران همکاری نمی‌کند.وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «ما به هر طریقی به دفاع! خود ادامه خواهیم داد تا نیرویی برای اقدام علیه ایران ایجاد کنیم و برای هر سناریویی آماده باشیم». بنی گانتس با بیان اینکه «ما در حال ایجاد همکاری و مشارکت گسترده خود با سایر کشورهای منطقه هستیم»، مدعی شد: هدف تل‌آویو از این همکاری، «تضمین خاورمیانه‌ای امن!، باثبات از نظر سپر هوایی و سایر ابعاد است؛ خاورمیانه باثبات قبل از هر چیز به نفع جهان، منطقه و اسرائیل است».

وزیر دفاع انگلیس خواستار افزایش بودجه نظامی شد
ایسنا/‌ وزیر دفاع انگلیس خواستار ۱۰ میلیارد پوند در یک سال برای هزینه‌های نظامی اضافی شد تا به گفته خود از این طریق بتواند با “تهدیدات ناشی از روسیه مقابله کند. “بن والاس، در نامه‌ای خطاب به بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس کمبود توانایی‌های دفاعی را برجسته کرد؛ از جمله این موارد می‌توان به کمبود پهپادها و کافی نبودن خلبان‌ها برای پرواز جت‌های رادارگریز چند میلیارد پوندی اشاره کرد.این دومین باری است که طی ماه‌های گذشته بن والاس خواستار افزایش هزینه‌های دفاعی شده است.وی همچنین در سخنرانی خود پافشاری کرد که بودجه دفاعی سالیانه انگلیس تا سال ۲۰۲۸ باید از ۲ درصد تولید ناخالص داخلی به ۲.۵ درصد افزایش پیدا کند.

بزودی عملیات ترکیه در سوریه آغاز می‌ شود
باشگاه خبرنگاران/ رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد عملیات جدید کشورش در سوریه، به مجرد پایان آمادگی‌ها در خصوص تکمیل کمربند امنیتی در مرز با سوریه آغاز خواهد شد. سخنان اردوغان در حالی بیان شده است که «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه پیش از این گفته بود آنکارا آماده عملیات نظامی جدید در شمال سوریه است و ممکن است در هر لحظه‌ای آغاز شود.کالین گفته بود: در گذشته دست به عملیات در شمال سوریه زدیم. در آن زمان نیز بخاطر آن تحت فشار بودیم، اما ما آن عملیات را به خاطر منافع ملی‌مان انجام دادیم.

آمریکا مصمم است ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند
باشگاه خبرنگاران/ مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنانی در جمع خبرنگاران در آلمان اعلام کرد کشورش مصمم است تا اطمینان یابد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. سالیوان به خبرنگاران گفت: دیدگاه آمریکا روشن است و آن این است که ما مصمم هستیم تا اطمینان حاصل کنیم ایران به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.او در ادامه افزود: ما فکر می‌کنیم یک توافق دیپلماتیک، بهترین راه برای این مسأله است. ما فکر می‌کنیم بازگشت دو جانبه به برجام به نفع آمریکا و شرکای ما هست و یک توافق برای ایران در دسترس است. این دیگر تصمیم ایران است که خواهان آن باشد یا نباشد.

سازمان ملل خواستار کمک ۱۱۰ میلیون دلاری به زلزله‌‎زدگان در افغانستان شد
تسنیم/ دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل با انتشار ارزیابی تازه خود از نیازهای اضطراری و نیازهای مالی زلزله‌زدگان در شرق افغانستان اعلام کرد برای کمک به قربانیان این حادثه طبیعی ۱۱۰.۳ میلیون دلار نیاز است. گزارش می‌افزاید که این زلزله علاوه بر تلفات جانی و صدمات ویرانگر، منجر به تخریب زیرساخت‌های حیاتی از جمله خانه‌ها، امکانات بهداشتی، مدارس و شبکه های آب شده که هزاران نفر را در معرض آسیب‌های بیشتر قرار داده است.

تورم ماهانه نزولی می‌شود
مهر/ معاون اقتصادی بانک مرکزی بخش عمده افزایش نرخ تورم در خردادماه امسال را ناشی از حذف ارز ترجیحی و عادلانه سازی یارانه‌ها دانست و گفت: نرخ تورم ماهانه در ماه های آتی کاهش می یابد. پیمان قربانی اظهار داشت: آنچه که در قالب افزایش قیمت‌ها حادث شده در واقع تورم پنهانی بود که به دلیل پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی در کالاها پنهان بود و با حذف ارز ترجیحی این تورم نمایان شد.وی افزود: نرخ تورم خردادماه امسال ناشی از تغییر قیمت برخی از کالاهایی است که از ارز ترجیحی استفاده می‌کردند و این امر بیشتر اصلاح نظام پرداخت است و این تورمی نبوده که توسط دولت ایجاد شده باشد بلکه از سال ۹۷ شروع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *