خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۰۵

**وزیر امور خارجه: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم** آیت الله العظمی مکارم شیرازی: باید بر مشترکات بین ادیان تکیه و از موارد اختلافی دوری کنیم** آیت‌الله جنتی در دیدار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس: سعی کنید از مشکلات مردم گره‌گشایی کنید** آیت الله مدرسی یزدی: دشمنان با علم به جایگاه پراهمیت دستگاه قضا آن را آماج هجمه های خود قرار داده‌اند** دبیر شورای عالی امنیت ملی: به دنبال توافقی قوی قابل‌اتکا و پایدار هستیم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 سردار مشروعی‌فر فرمانده سپاه حفاظت ولی امر شد
سخنگوی سپاه اعلام کرد: سردار سرتیپ دوم پاسدار حسن مشروعی‌فر با حکم سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سمت فرماندهی سپاه حفاظت ولی امر منصوب شد. سردار رمضان شریف افزود: فرمانده کل سپاه همچنین با اهدای لوح سپاس از خدمات ارزنده و مجاهدانه سردار سرتیپ پاسدار ابراهیم جباری طی دوران تصدی فرماندهی سپاه حفاظت ولی امر قدردانی کرد.

 همشهری 
 وصول۹۳ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی
رئیس‌کل دادگستری استان تهران درباره مبارزه با فساد گفت: سال گذشته ۱۲۰۰فقره پرونده با موضوع اخلال در نظام اقتصادی به ارزش ۱۵هزار میلیارد تومان بررسی شد. در همین رابطه ۹۳ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی از مفسدان اقتصادی وصول شد. ۳۲ هزار میلیارد تومان هم بدون صدور حکم توسط دادسرای ویژه مفاسد اقتصادی، رد مال داشتیم. القاصی‌مهر همچنین تصریح کرد: ۴۵ شرکت را که ورشکسته بودند، به چرخه تولید برگرداندیم و ۴۴۷۲ نفر در این واحدهای تولیدی مشغول به‌کار شدند و ۸۰شرکت و کارخانه که ورشکسته‌اند تحت نظارت قرار دارند.‌

 کیهان
 سعی کنید از مشکلات مردم گره‌‌گشایی کنید
دبیر شورای نگهبان در دیدار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تبیین برنامه‌های مسئولان برای کنترل تورم‌، گفت: سعی کنید بیشتر گره‌گشایی کنید و از وقت استفاده بهینه داشته باشید تا نتیجه بهتری هم بگیرید. آیت‌الله جنتی با تاکید بر بهبود روابط مجلس و دولت گفت: هر چه می‌توانید روابط دولت و مجلس را بهبود بخشید، مردم هم از شما چنین انتظاراتی دارند. وی با تاکید بر تبیین دلایل گرانی‌ها و برنامه‌های مسئولان برای کنترل تورم افزود: مردم ما نجیب و قانع هستند ولی نگرانند و بنده هم نگران گرانی‌ها هستم و می‌دانم شما هم با مردم هم‌درد هستید؛ مردم اگر بدانند که تدابیر مسئولان حل‌کننده مشکلات است، آرامش پیدا می‌کنند و برای رفع مشکل به کمک دولت و مجلس می‌آیند.
نامه ۱۰۰۰ استاد دانشگاه و حوزه به رؤسای سه قوه درباره فضای مجازی
هزار نفر از اساتید دانشگاه و حوزه در نامه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه، خواستار اهتمام جدی به رفع عقب‌ماندگی و جلوگیری از آسیب‌های گسترده فضای مجازی کنونی ایران شدند. نویسندگان و امضاکنندگان این نامه، ضمن توجه دادن مسئولان به مطالبات مکرر رهبر معظم انقلاب درباره لزوم حکمرانی و سالم‌‌سازی عرصه فضای مجازی، انتظارات خود را در این زمینه به صورت روشن از هر یک ازسران قوا به‌ویژه ریاست محترم جمهور مطرح کردند. در این نامه آمده است: «سوگمندانه باید گفت فضای مجازی که به عنوان یک فرصت می‌توانست با تبدیل ایران به قطب فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در منطقه و جهان، فرصت‌های اقتصادی سرشاری پیش روی کشور قرار دهد، آسیب‌های جدی درسالیان گذشته برای کشور به‌وجود آورده است که تأثیرگذاری در عدم ثبات اقتصادی، یکی از آن موارد به شمار می‌رود».
اقتصاد ایران در حال مقاوم شدن در برابر تحریم‌ها است
روزنامه سعودی «عرب‌نیوز» در تحلیلی با اشاره به کاهش تدریجی آثار تحریم‌های آمریکا علیه ایران نوشته تهران در حال ایجاد کردن یک اقتصاد ضدتحریم است. نسخه انگلیسی عرب‌نیوز در این تحلیل می‌نویسد: «زمانی، تحریم‌ها علیه ایران به شدت اثرگذار بود، اما تحولات اخیر نشان می‌دهند که تحریم‌های واشنگتن موفقیت کمتری در مهار آن کسب کرده‌اند.» در این تحلیل آمده است: «به طور خلاصه، با گذشت زمان تحریم‌های آمریکا علیه ایران اثربخشی کمتری داشته‌اند به این دلیل که رهبران ایران با تقویت ارتباطاتشان با کشورهایی نظیر چین و ونزوئلا و اطمینان از فروش نفتشان در حال ایجاد یک اقتصاد مقاوم در برابر تحریم هستند.»
صندوق بین‌المللی پول رکود اقتصادی آمریکا را قطعی دانست
رئیس‌صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین اظهارات خود هشدار داده است رکود اقتصادی آمریکا اجتناب ناپذیر است. «کریستالینا جیورجیوا »گفت: «ما انتظار داریم که رشد اقتصاد آمریکا کند شود. ما آگاهیم که رکود اقتصادی اجتناب ناپذیر است. ما همچنین ابهام در وضعیت موجود را به خوبی می‌بینیم. اقتصاد از همه‌گیری احیا می‌شود. شوک‌های ناشی از حمله روسیه به اوکراین بر اقتصاد آمریکا وارد می‌شود. این اقتصاد آمریکا را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.»

 شرق 
 الکاظمی به تهران می آید
یک منبع آگاه در گفت وگوی اختصاصی با «میدل ایست نیوز» اعلام کرد که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، روز یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد تهران خواهد شد. این منبع نخواسته نامش فاش شود. جزئیاتی از مدت سفر الکاظمی و دستور کار این سفر اعلام نشده است.

 ایران 
 دولت در حال تسویه بدهی‌های نجومی
آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در ششمین گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی با مردم:
ـ ما به طور متوسط در هر ماه ۱۳هزار میلیارد تومان هزینه‌هایی را که در این دولت انجام نشده پرداخت می‌کنیم.
ـ اصلاح اقتصادی اگر یک سال زودتر اتفاق می‌افتاد هزینه کمتر و اگر یک سال دیرتر اجرا می‌شد هزینه بیشتری برای کشور داشت.
ـ ۴۵درصد از پول نفت در اختیار دولت قرار می‌‌گیرد.
ـ دولت را با تورم ۶۰ درصدی ماهانه و کسری بودجه ۴۸۰هزار میلیارد تومانی تحویل گرفتیم.
ـ تورم ناشی از اصلاح ارز ترجیحی ظرف مدت کوتاهی از بین می‌رود.
ـ تا زیرساخت‌های لازم فراهم نشود ارز ترجیحی دارو قطع نمی‌شود.
ـ قیمت سوخت و نان در کشور تغییر نمی‌کند.
ـ در ۴ سال، ۴ میلیون مسکن ساخته خواهد شد.
ـ شرکت ‌های بزرگ ایرانی در حال سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری داخلی هستند.
ـ خنثی کردن تحریم‌ها همزمان با تلاش برای لغو تحریم‌ها در دستور کار قرار دارد.
تولید ۱۰هزار مگاوات برق اتمی در دستور کار قرار گرفت
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تأکیدات و دستورات مکرر مقام معظم رهبری گفت: تولید ۱۰هزار مگاوات برق جدید را به‌صورت کمی هدف‌گذاری کرده‌ایم و این مهم در دستور کار قرار گرفت. اسلامی افزود: موضوع حائزاهمیت این است که از این به بعد و با توجه به اراده‌ای که اکنون در دولت وجود دارد و با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، تمام بخش‌هایی که مقرر شده است را به‌صورت همزمان و با همدیگر فعال می کنیم تا راندمان و بهره‌وری را در این بخش افزایش و ارتقا دهیم و تلاش می‌کنیم تأخیری تحمیل نشود تا بتوانیم با سرعت بالاتری امور را دنبال کنیم و این طرح را به نتیجه برسانیم.
به دنبال توافقی قوی، قابل‌اتکا و پایدار هستیم
دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا بدعهدی امریکا و بی‌عملی اروپا در برجام را تجربه‌ای تلخ برای مردم ایران عنوان کرد و افزود: اقدامات جبرانی ایران در بخش هسته‌ای صرفاً واکنشی قانونی و عقلانی به یکجانبه‌گرایی امریکا و انفعال اروپا بوده و تا زمانی که رویه غیرقانونی غرب تغییر نکند، ادامه خواهد داشت. شمخانی رفع تحریم‌های غیرقانونی و تحقق انتفاع اقتصادی همه‌جانبه و پایدار را هدف ایران از ورود به مذاکرات وین عنوان کرد و گفت: توافقی که دو اصل ذکر شده را با ارائه تضمین قابل‌اتکا از سوی امریکا و اروپا تأمین ننماید، هیچ مطلوبیتی برای ایران ندارد. به دنبال توافقی قوی، قابل‌اتکا و پایدار هستیم.

 جمهوری‌اسلامی 
 از سرگیری مذاکرات برجام در آینده نزدیک
پس از دیدار و مذاکره وزیر خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران، امیرعبداللهیان و جوزف بورل در نشست خبری مشترک اعلام کردند: مذاکرات برجام در آینده نزدیک بزودی از سر گرفته می‌شود.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه گفتگوهای مفصل و عمیق و دقیقی را در خصوص مطالبات ایران با نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا داشتیم، اظهار داشت: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات برجام برای رفع تحریم‌ها را در وین از سر بگیریم. وی افزود: از جمله موضوعاتی که مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم بحث تداوم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های دیگر برای لغو تحریم‌ها است. جمهوری اسلامی ایران همیشه از مسیر دیپلماسی و مذاکره عزتمند و البته مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند. وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است نفع کامل اقتصادی ایران از توافق است. امیدواریم طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و در مسیر رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه و متعهدانه‌ای را انجام دهند.
تاسیس عربستان اختراع انگلیس بود
رئیس سابق حزب کارگر انگلیس گفت: عربستان و انگلیس روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی بسیار مستحکمی دارند و مسئله به شکل مستقیم به تاسیس عربستان برمی‌گردد که در آغاز اختراع انگلیس بود. باید تاریخ تمام خاورمیانه را خواند تا تاثیر منفی سیاست‌های استعمارگرانه انگلیس در تمام منطقه را درک کرد. جرمی کوربین افزود: ارتش عربستان حمایت مالی، نظامی و لجستیکی زیادی از انگلیس دریافت می‌کند. انگلیس از سال ۱۹۶۴ (۱۳۴۳ش)، ده نظامی ارشد در نیروهای مسلح عربستان دارد و سه کارمند انگلیسی به صورت دائمی در داخل مرکز عملیات هوایی عربستان حضور دارند. کارمندان برخی شرکت‌های انگلیسی که در عربستان کار می‌کنند عملیات حمله به یمن را اداره می‌کنند.

 وطن امروز 
 تروریست‌های روسیاه آلبانی در امان نخواهند بود
وزیر اطلاعات با صدور پیامی به ‌مناسبت بزرگداشت شهدای هفتم‌تیر و هفته‌ قوه‌ قضائیه، گفت: تروریست‌های روسیاه آلبانی‌نشین هیچ‌گاه از آتش انتقام خونخواهان ۱۷ هزار شهید جنایات آنها در امان نخواهند بود. حجت‌الاسلام خطیب با بیان اینکه سربازان گمنام آقا امام زمان در سنگر عظیم مبارزه و جهاد به عنوان ضابطان قضایی تمام کوشش و همراهی خود را در انجام رسالت خطیر حفظ امنیت این مرز و بوم و احقاق حقوق امت شهیدپرور به ‌کار خواهند گرفت، تاکید کرد: «این سنت الهی است که جنایتکارانی همچون منافقین و کارفرمایانشان، از عذاب الهی در امان نخواهند بود».
زلنسکی سفیر اوکراین در ایران را برکنار کرد
رئیس‌جمهور اوکراین طی احکامی، سفرای اوکراین در ۵ کشور گرجستان، اسلواکی، پرتغال، جمهوری اسلامی ایران و لبنان را برکنار کرد. ولودیمیر زلنسکی در حالی سفرای کشورهای خود در ۵ کشور مذکور را اخراج کرده که هیچ دلیلی برای این اخراج بیان نکرده است و تنها بیان شده این سفرا در دوران ریاست‌جمهوری پروشنکو به سمت سفیری برگزیده شده بودند.
هنوز ۲ مسأله در مذاکرات وین حل نشده است
خبرگزاری رویترز گزارش کرد که ۲ مقام آگاه به این خبرگزاری گفته‌اند «۲ موضوع از جمله درباره مساله تحریم‌ها، همچنان به صورت حل نشده باقی مانده است». وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نه این اظهارات را رد و نه تأیید کرده است.

 جوان
 آسیب‌های اجتماعی با قوی شدن اقتصاد مرتفع می‌شود
رئیس قوه‌ قضائیه با اشاره به تأثیر تقویت اقتصاد و تولید ملی بر کاهش و زدودن آسیب‌های اجتماعی بیان داشت: با قوی شدن اقتصاد و تولید ملی و به تبع آن افزایش ثروت ملی و توزیع درست و صحیح آن، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مرتفع خواهد شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در نشست با تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه برای حفظ و ارتقای عزت و استقلال کشور باید بر امر تقویت اقتصاد و تولید ملی اهتمام داشته باشیم، تصریح کرد: امروز یکی از مسائل مهم برای استقلال کشور در همه ساحت‌ها، اهتمام ورزیدن به امر تقویت اقتصاد پویا، سالم و تولیدگر است و چنانچه اقتصاد و تولید قوی نداشته باشیم، برخی امور به ما تحمیل خواهد شد.
مقابله قاطع با فساد، اعتماد در جامعه را ارتقاء داده است
سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پیامی با گرامیداشت هفته قوه قضائیه تأکید کرد: «بر خود وظیفه می‌دانم از اهتمام دستگاه قضا در برافراشتن پرچم تحول قضایی به‌عنوان پشتوانه و پیشران اصلی استقرار عدالت و رضایتمندی مردم در جمهوری اسلامی ایران که بحمدالله مقابله قاطع و همه‌جانبه با فساد به‌ویژه مفسدان اقتصادی دانه‌درشت و محتکران کالا‌های اساسی در شرایط خطیر تاریخی امروز، تولید و ارتقای روح امید و اعتماد در جامعه را سبب شده است، قدردانی و سپاسگزاری نمایم».

 آفتاب‌یزد
 به مسیر «دیپلماسی معنادار» متعهد هستیم
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا معاون او دیدار کرده است. راب مالی در پیام خود نوشت: از جوزپ بورل و انریکه به دلیل ادامه همکاری نزدیکشان با ایالات متحده قدردانی می‌کنم. ما با مشورت با شرکای اروپایی خود همچنان به مسیر دیپلماسی معنادار متعهد هستیم.

 خراسان 
 عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی با نقشه کاخ سفید
برخی منابع به اکسیوس گفته‌اند کاخ سفید هفته گذشته جلسه‌ای درباره سفر هفته‌های آینده بایدن به منطقه با حضور کارشناسان اندیشکده‌های آمریکایی برگزار کرده و در این جلسه، نقشه راه عادی‌سازی عربستان و رژیم صهیونیستی مطرح شده است. یک مقام اسرائیلی گفته است که انتظار ندارد گره‌گشایی مهمی در ارتباط با عادی‌سازی در جریان سفر بایدن صورت بگیرد اما توافق اعطای مجوز به شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی برای استفاده از حریم هوایی عربستان به منظور پرواز به هند و چین، بسیار نزدیک است. یک منبع مطلع آمریکایی گفته است کاخ سفید در حال تلاش برای کاهش انتظارات است و بر آغاز فرایند عادی‌سازی تمرکز دارد.

 رسالت
 ابوعاقله در تیراندازی نیروهای اسرائیلی کشته شد
سازمان ملل متحد اعلام کرد که اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده که نشان می‌دهد شلیکی که یازدهم ماه می به شهادت خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره انجامید، توسط نیروهای اسرائیلی انجام شد. راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: تمام اطلاعاتی که ما جمع‌آوری کرده‌ایم با این یافته مطابقت دارد که تیراندازی‌هایی که به کشته شدن ابوعاقله و زخمی شدن همکارش انجامید، از سوی نیروهای امنیتی اسرائیل بوده، نه تیراندازی کور فلسطینیان مسلح.

 مردم سالاری
 لغو ممنوعیت صدور ویزای آمریکا برای کسانی که در سپاه خدمت سربازی رفته‌اند
ممنوعیت صدور ویزای آمریکا برای کسانی که خدمت سربازی خود را در سپاه پاسداران سپری کرده‌اند، حذف شد. وزارت‌خانه‌های امورخارجه و امنیت داخلی به همراه دادستانی کل آمریکا طی یک دستورالعمل به ماموران مرزبانی این کشور اجازه داده‌اند برای افرادی که خدمت سربازی اجباری خود را در سازمانی که از سوی دولت آمریکا به‌عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود، سپری کرده‌اند، روادید سفر به آمریکا صادر شود. در دستورالعمل این وزارت‌خانه‌ها آمده است که این متقاضیان صدور ویزا می‌بایست ثابت کنند که خدمت سربازی‌شان داوطلبانه نبوده است و آنها تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا نیستند.

 آرمان ملی 
 امروز؛ نشست مشترک دولت و مجلس
یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از برگزاری نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه در روز یکشنبه (۵ تیر) خبر داد. دشتی اردکانی اظهار کرد: به مناسبت هفته قوه قضائیه، نشست تعاملی مجلس و قوه قضائیه به دعوت قوه قضائیه برگزار می‌شود. این نشست در ساختمان قوه قضائیه و ساعت ۱۴ خواهد بود. وی گفت که در این نشست مشترک درباره مسائل جاری کشور، لوایح و طرح‌های مربوط به قوه قضائیه تبادل نظر صورت می‌گیرد.

 قدس 
 ایران حامی آتش‌بس کامل و رفع واقعی محاصره
رئیس‌جمهور در پاسخ به تماس تلفنی مهدی المشاط رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن، با ستایش ایستادگی و مقاومت سلحشورانه مردم این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یمن، از آتش‌بسی که منجر به صلح کامل و رفع واقعی محاصره اقتصادی ظالمانه بر ضد این ملت شود، حمایت می‌کند. آیت الله رئیسی اظهار کرد: ایران آماده ارسال کمک‌های بشردوستانه و به ویژه واکسن کرونا برای مردم یمن است.
پرونده نوری را سیاسی می‌بینیم
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: غربی‌ها از حقوق بشر به عنوان ابزار اعمال فشار بر کشورهای درحال توسعه استفاده می‌کنند و این بزرگ‌ترین آفت حقوق بشر است که سیاست زده شده است. غریب‌آبادی در ادامه با بیان اینکه پرونده حمیدنوری غیرعادلانه و سیاسی است، افزود: او حدود یک سال و نیم هیچ ارتباطی با خانواده نداشت و در بدترین شرایط، مدت‌ها در سلول انفرادی نگهداری شد و از دسترسی به پزشک محرومش کردند.

 اعتماد 
 دولت بایدن به دلایل مختلف به دنبال احیای برجام است
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با دریابان شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به شرایط بین‌المللی پس از جنگ اوکراین و ضرورت تلاش همه‌جانبه برای ایجاد امنیت پایدار در جهان گفت: احیای برجام در شرایط کنونی می‌تواند دستاورد امنیتی بسیار مهمی در نظام بین‌الملل تلقی شود. جوزپ بورل با انتقاد شدید از سیاست‌های ترامپ که با خروج یکجانبه از برجام این توافق بین‌المللی را تا مرز نابودی پیش برد، گفت: برای دستیابی به توافقی خوب همه طرف‌ها باید نگاهی رو به آینده داشته باشند. وی با اشاره به گفت‌وگوی خود با مقامات امریکایی پیش از سفر به تهران افزود: دولت بایدن به دلایل مختلف به دنبال دستیابی به توافق برای احیای برجام است.
تعرفه‌ها افزایش نیابد شرکت پست ورشکسته می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر تعرفه پستی افزایش نیابد همین الان شرکت پست زیان‌ده است و ماهی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد ضرر می‌دهد و اگر با این روند جلو برود ورشکسته می‌شود و پستی باقی نخواهد ماند که خدمت‌رسانی کند. زارع‌پور افزود: اگر بخواهیم طبق تورم افزایش بدهیم باید ۱۲۰درصد افزایش پیدا می‌کرد، اما الان حداکثر افزایش ۴۰درصدی اتفاق افتاده و به نظرم اتفاق ویژه‌ای برای کسب و کار‌ها نیفتاده است.

 اطلاعات
 رایزنی ایران برای ایجاد پیمان‌های چندجانبه
رئیس کل بانک مرکزی گفت: پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه و اینکه بتوانیم با ارز‌های ملی تسویه‌های خود را انجام دهیم، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. صالح‌آبادی در مورد عملیاتی شدن پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه گفت: در این زمینه رایزنی‌های خوبی با برخی از کشور‌ها انجام شده و بزودی به یکی از کشور‌ها سفر می‌کنم تا عملیاتی شدن این موضوع را پیگیری کنم.
نامه ۱۰ سازمان به بایدن
بیش از ۱۰ سازمان ملی در آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری این کشور، از او خواستند «مدیریت و شجاعت سیاسی» نشان دهد وبه نجات توافق هسته‌ای ایران در آید. این سازمانها همچنین ابراز حیرت کردند که چرا اجازه می‌دهد سیاست داخلی آمریکا مانع از احیای «توافق معقول منع گسترش» شود. در این نامه آمده است: «به عنوان سازمان‌هایی که متعهد به جلوگیری دیپلماتیک از یک ایران مجهز به سلاح اتمی هستند، به شدت نگران پیامدهای این تحول برای عدم اشاعه هستیم. اکنون بیش از هر زمان دیگری، مدیریت و شجاعت سیاسی برای جلوگیری از مرگ کامل توافق و فرار از عواقب احتمالی آن – جنگ با ایران یا ایران مجهز به سلاح اتمی– مورد نیاز است».

 شهروند
 اولین بانک آفشور با سرمایه ۵۰میلیون دلاری راه‌اندازی شد
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به موافقت صریح بانک مرکزی با راه‌اندازی بانک آفشور در منطقه آزاد کیش گفت: «کفایت سرمایه برای تاسیس اولین بانک آفشور در کیش ۵٠ میلیون دلار بوده، اما از آنجایی که سهامداران بزرگی وارد این کنسرسیوم شده‌اند، تقاضا داده‎اند که سرمایه اولیه را به ٢٠٠ میلیون دلار افزایش دهند.» سعید محمد اظهار داشت: «مکاتباتی با بانک مرکزی انجام شده و یک مجموعه و کنسرسیومی از سهامداران برای بانک آفشور کیش تشکیل داده‌ایم، اما به دلایلی از جمله موضوعات تحریمی، اعضای این کنسرسیوم رسانه‌ای نخواهد شد.»
“آف شور” بانک به واحد بانکی در یک مرکز مالی بین المللی گفته می شود که مالکیت آن متعلق به یک بانک غیر مقیم بوده و با قبول سپرده از بانکهای خارجی و یا سایر واحدهای آف شور به عملیات بانکی می پردازد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
باید بر مشترکات بین ادیان تکیه و از موارد اختلافی دوری کنیم
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار آیت الله اعرافی با اشاره به نتایج پربار سفر ایشان به واتیکان و کشورهای اروپایی گفت: یکی از مشکلات میان ادیان، تفاوت اندیشه ها و اختلاف فکرهاست که با این گونه رفت و آمدها و دیدارها می توان کمرنگ و مرتفع ساخت. وی خاطرنشان ساخت: باید بر مشترکات تکیه کرده و از موارد اختلافی دوری کنیم. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی آشنایی دیگران با اندیشه های شیعی را از نتایج مهم این سفر برشمرد و افزود: سفر شما به نمایندگی از حوزه های علمی شیعی برای برطرف کردن بعضی نسبت های خلاف که به شیعیان داده می شد، اثرگذار بود. این مرجع تقلید برقراری ارتباط میان عالمان شیعه و اهل سنت را نیز ضروری دانسته و افزود: اگر ارتباط با علمای اهل سنت بیشتر شود، می‌توانیم سم پاشی‌ها را خنثی کنیم.

مجمع جهانی حضرت علی اصغر در سطح بین‌المللی تثبیت شده است
تسنیم/ آیت الله خاتمی در بیستمین اجلاس بین المللی سالانه مسئولان مجمع جهانی حضرت علی اصغر (علیه السلام) با تاکید بر اینکه علما و بزرگان ما از قدیم الایام نسبت به حضرت علی اصغر (علیه السلام) ارادت ویژه‌ای داشته و دارند، اظهارداشت: بزرگداشت نهضت سیدالشهدا (علیه السلام) خط ثابت اهل‌بیت (علیهم السلام) است و مجالس روضه بهترین و کوتاه‌ترین راه برای نزدیک شدن انسان به پروردگار است. عضو جامعه مدرسین درادامه با اشاره به اینکه جایگاه مجمع جهانی حضرت علی اصغر (علیه السلام) به برکت خون پاک طفل شیرخواره حضرت اباعبدالله الحسین در سطح بین المللی تثبیت شده است، خطاب به مسئولان این مجمع گفت: این مجالس را هدفمند برپا و از این سرمایه برای تولید عمل صالح همچون ترویج عفاف و حجاب استفاده کنید.

دشمنان با علم به جایگاه پراهمیت دستگاه قضا آن را آماج هجمه های خود قرار داده اند
میزان/ آیت الله مدرسی یزدی در دیدار با رئیس کل دادگستری استان یزد با بیان اینکه دستگاه قضا زیر ذره بین دوست و دشمن قرار دارد، اظهار کرد: دشمنان تمام تلاش خود را برای خدشه دار کردن این قوه به کار گرفته اند و ما باید با رعایت دقیق ضوابط و حرکت بر محور عدالت توطئه های آنان را خنثی کرده و رضایت خداوند متعال را به دست آوریم. عضو جامعه مدرسین با اشاره به رسالت خطیر و حساس قوه قضاییه در جامعه، گفت: ذات کار قوه قضاییه به گونه‌ای است افرادی که به حق مورد ادعای خود نمی‌رسند از عملکرد این قوه ناراضی و دشمنان با سودجویی از این فرصت به دنبال ایجاد هزینه برای نظام هستند. وی همچنین تصریح کرد: کمبود نیرو و منابع کار در قوه قضاییه باید تا سرحد امکان جبران شود اما قطعا عمل برای خدا در چنین شرایطی دارای اجر مضاعف است.

از مردم و دولت ایران تشکر می کنیم
ایرنا/ وزیر کشاورزی و اصلاحات زراعی سوریه با قدردانی و تشکر از کمک های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردم و دولت ایران در ساخت سیلوهای گندم و همچنین ساخت برخی سدها، راه ها و اتوبان های سوریه گفت: ما به این همکاری ها افتخار می کنیم. “محمد حسن قطنا” با بیان اینکه هفت توافق نامه تجاری بین ایران و سوریه امضا شده، افزود: همکاری بزرگی بین ما با کشور برادر و دوست، جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. وی تصریح کرد: تاکنون چندین مجموعه توافق نامه های همکاری برای توسعه روابط بین دو کشور در کنار هفت توافق نامه در زمینه همکاری های تجاری در حوزه کشاورزی میان تهران – دمشق به امضا رسیده و عملیاتی شده است.

۱۵۸۳۱ زائر ایرانی وارد سرزمین وحی شده اند
مهر/ بر اساس اطلاعیه ستاد مدینه، تاکنون ۱۵۸۳۱ زائر ایرانی بیت الله الحرام با ۶۹ پرواز برای حضور در حج تمتع ۱۴۰۱ به سرزمین وحی آمده‌اند. بر اساس این اطلاعیه از این تعداد ۱۰۳۳۳ نفر پس از شش روز اقامت در شهر پیامبر و زیارت رسول اکرمو ائمه مظلوم بقیع به مکه رفتند و ۵۴۹۸ زائر نیز شنبه شب میهمان پیامبر مهربانی‌ها هستند. تا پایان روز شنبه زائران ۱۰۴ کاروان با ۳۲۱ دستگاه اتوبوس زیارت دوره را در مدینه انجام دادند و بیش از ۱۱ هزار نفر نیز به زیارت روضه رضوان مشرف شدند.

سپاه در میدان اصلی نبرد اطلاعاتی است
تسنیم/ فرمانده‌کل سپاه در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان اطلاعات سپاه گفت: نقش‌آفرینی‌های سازمان اطلاعات سپاه در صیانت از امنیت و آرامش میهن اسلامی که در تعامل و هم‌افزایی با جامعه اطلاعاتی کشور صورت گرفته است، در عین گمنامی درخشش معناداری را رقم زده است. سرلشکر سلامی با اشاره به صف‌آرایی همه قدرت‌های باطل برابر انقلاب و نظام اسلامی، مصاف همه‌جانبه با توطئه‌های آنان علیه ملت ایران را ضروری توصیف و تأکید کرد: نقطه تمرکز دشمن، قلب یک جغرافیای سیاسی جدید به نام انقلاب اسلامی است. امروز جاری‌ترین و واقعی ترین جنگ، جنگ اطلاعاتی است و جامعه اطلاعاتی ما در مرکز این میدان قرار دارد؛ میدانی که دشمن همه ابزارهای خود را در آن به میدان آورده است.

رژیم صهیونیستی در آستانه ورود به جنگ داخلی
تسنیم/ نفتالی بنت که چند روز بعد از یک‌سالگی کابینه‌اش مجبور به اعلام فروپاشی ائتلافش شد، در گفتگویی با شبکه ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی پرده از نگرانی‌‌ها برای آینده اسرائیل برداشت. شبکه ۱۱ تلویزیون اسرائیل (کان) در گزارشی از این مصاحبه که در وبگاهش منتشر شد، به نگرانی درباره ازدست‌رفتن اسرائیل پرداخت و آن را به‌ عنوان تیتر گفتگویش انتخاب و تأکید کرد بزرگترین نگرانی بنت در این گفتگو جنگ داخلی است که منجر به فروپاشی کامل اسرائیل می‌شود. نفتالی بنت با اعتراف به شرایط بغرنج رژیم گفت: بزرگترین دغدغه و نگرانی من آن است که ما اسرائیل را از دست بدهیم، ما در چنین خطری قرار داریم.

بازگشت به توافق هسته‌ای به ضرر اسرائیل است
باشگاه خبرنگاران/ رسانه رژیم صهیونیستی در گزارشی اذعان کرد بازگشت به توافق هسته‌ای به ضرر اسرائیل خواهد شد. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی به نقل از یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: بازگشت به توافق هسته ای، در صورتی که اتفاق بیفتد، بسیار برای اسرائیل گران تمام خواهد شد. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی همچنین به نقل از این مقام اسرائیلی اعلام کرد: این توافق به ایران اجازه می‌دهد تا دچار آنچنان شکوفایی اقتصادی شود که بتواند توانایی نظامی اش را به پیش ببرد. اظهارات این مقام صهیونیست پس از آن بیان می‌شود که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی نسبت به ازسرگیری مذاکرات سخن گفته بود.

انفجار در تاسیسات لجستیکی حیفا
باشگاه خبرنگاران/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی از وقوع آتش سوزی گسترده در تأسیسات پشتیبانی در حیفا خبر دادند. این تأسیسات حاوی مواد خطرناکی است و نزدیک ساختمان‌های مسکونی قرار دارد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین از وقوع انفجار در محل آتش سوزی خبر دادند. هنوز دلیل اصلی این حادثه مشخص نیست و گزارشی درباره خسارات و تلفات احتمالی این آتش سوزی در دسترس نیست.

تحریم های آمریکا مانع ارسال کمک ها به افغانستان شده است
باشگاه خبرنگاران/ سراج الدین حقانی، وزیر داخله طالبان از عملکرد آمریکا در نحوه کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان افغانستان انتقاد کرد. او گفت که بسیاری از کشورها به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند برای افغانستان کمک ارسال کنند. به گفته حقانی ۲ هزار خانه براثر زلزله تخریب شده ، همچنین عملیات نجات زلزله زدگان پایان یافته و در حال حاضر مشکل اصلی اسکان این افراد در مناطق زلزله زده است. او خطاب به جامعه جهانی گفت که حکومت سرپرست قادر به تامین نیاز مردم زلزله‌زده نبوده و جامعه جهانی باید به آنها کمک کند.

وقوع درگیری شدید میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها
مهر/ سلسله اقدامات خصمانه نظامیان صهیونیست علیه شهروندان فلسطینی در اراضی اشغالی همچنان ادامه دارد. نظامیان صهیونیست به مناطق مختلف کرانه باختری یورش بردند. به دنبال یورش گسترده نظامیان صهیونیست به کرانه باختری درگیری شدیدی میان آنها و شهروندان فلسطینی درگرفت. شاهدان عینی اعلام کردند که شماری از شهروندان فلسطینی توسط صهیونیست‌ها بازداشت شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *