خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۰۲

**آیت الله العظمی سبحانی: تجارت را دست مردم بدهید بانک‌ها تاجر نباشند** آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس سازمان برنامه و بودجه: دولتمردان باید جواب قانع‌کننده‌ای برای گرانی‌های افسارگسیخته داشته باشند** رئیس جمهور: قدردان تلاش پزشکان و پرستاران در مقابله با کرونا هستیم** رئیس قوه قضائیه: مسئولیم دست مفسدین را از حقوق مردم کوتاه کنیم** آیت‌الله موسوی اصفهانی: افراد دارای تفکر سند ۲۰۳۰ از آموزش و پرورش کنار گذاشته شوند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 تشکر سردار اشتری از رهبر معظم انقلاب
فرمانده کل انتظامی طی نامه‌ای از حمایت رهبر معظم انقلاب از عملکرد فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در کشف سرقت صندوق امانات بانک ملی تشکر کرد. در بخشی از این نامه آمده است: حمایت حضرت مستطاب عالی از عملکرد فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در کشف سرقت صندوق امانات بانک‌ملی باعث مسرت و دلگرمی بیش از پیش کارکنان این فرماندهی شد. برای سربازان ولایت چه عزتی بالاتر از این‌که رضایت خاطر فرمانده و ولی امرشان را جلب کنند. سردار اشتری تاکید کرده است: بار دیگر با ولی امر و فرمانده خود تجدید میثاق می‌کنیم و با شهدا عهد و پیمان می‌بندیم در مسیر دفاع از عزت و آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی و صیانت از جان و مال و ناموس مردم ایران اسلامی تا پای جان دفاع کرده و همچون گذشته با جهاد مومنانه و روحیه انقلابی اهل اقدام وعمل باشیم.

 همشهری 
 اکنون وقت استیضاح نیست
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با انتقاد تلویحی از تصمیم نمایندگان مجلس برای استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صمت از تلاش‌های دولت برای پس گرفتن امضاهای نمایندگان خبر داد. حسینی گفت: طبق خبری که اکنون من دارم از ۳۶نفری که سه‌شنبه امضا دادند ۲۰نفر منصرف شده‌اند؛ یعنی با توضیحاتی که به آنها داده شد ابهاماتی که داشتند برطرف شد و امیدواریم که تا اوایل هفته آینده که در کمیسیون صنایع مطرح می‌شود بقیه نمایندگان هم مجاب شوند که اکنون وقت استیضاح نیست. وی گفت: البته ما این را حق نمایندگان می‌دانیم اما انتظار داریم به دلایلی که می‌شود از آنها صرف‌نظر کرد، استیضاح در مجلس انجام نشود.

 کیهان
 قوه قضائیه در تحقق عدالت نقش تعیین‌کننده‌ای دارد
دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با اشاره به آغاز هفته قوه قضائیه، عدالت را یکی از آرمان‌های مهم انقلاب اسلامی دانست که قوه قضائیه در تحقق آن نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. آیت‌الله جنتی با تاکید بر اینکه اجرای عدالت سخت است و باعث می‌شود انجام وظیفه در قوه قضائیه سخت‌تر باشد، افزود: اجرای عدالت بعضی وقت‌ها باعث می‌شود دوستان انسان به دشمن تبدیل شوند؛ چراکه اجرای عدالت دشمن‌‌زا است. وی قوه قضائیه را پناهگاه ستمدیدگان و اقتدار این قوه را عامل پیشگیری از ظلم دانست و خاطرنشان کرد: برخورد به موقع و قاطع با تخلف، عامل بازدارنده مجرمان و مفسدان است. بحمدالله روند رو به رشدی در اقدامات قوه قضائیه مشاهده می‌شود و اطلاع‌رسانی خوب از اقدامات صورت گرفته نیز عامل افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضا شده است.

 تهدیدهای ایران علیه پمپئو را جدی می‌گیریم
حساب کاربری «إیران بالعربیه» در توئیتر با انتشار عکسی از پمپئو نوشته است: «در ترس زندگی کن، ترسو!» یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به واشنگتن‌فری‌بیکن گفت که واشنگتن این تهدیدها را جدی می‌گیرد. او گفته ایران در صورت حمله به هر مقام آمریکایی «با تبعات شدید» مواجه خواهد شد. این سخنگو گفت: «اشتباه نکنید. ایالات متحده از شهروندانش محافظت و دفاع خواهد کرد. این هم مقام‌هایی را شامل می‌شود که الان به ایالات متحده خدمت می‌کنند و هم کسانی که سابقاً خدمت کرده‌اند.»
 اجتماع عظیم «سلام فرمانده» در مسجد مقدس جمکران برگزار شد
اجتماع باشکوه «سلام فرمانده» با حضور پرشور، چشمگیر و متراکم اقشار مختلف مردم به ویژه نوجوانان و دهه نودی‌ها در مسجد مقدس جمکران برگزار شد. دهه نودی‌ها و نوجوانان در این مراسم با در دست داشتن پرچم‌های مهدوی، پرچم سه رنگ ایران و تصاویری از مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی با آرمان‌های حضرت ولی‌عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و انقلاب اسلامی تجدید عهد کردند. حضور پرتعداد و پرشور مردم از ملیت‌های مختلف با در دست داشتن پرچم کشورهای متبوع خود از جلوه‌های ویژه این مراسم معنوی بود.

 ایران 
 قدردان تلاش پزشکان و پرستاران در مقابله با کرونا هستیم
رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت، تک رقمی و در برخی روزها صفر شدن آمار قربانیان و نیز میزان بسیار پایین ابتلا به کرونا در کشور را که امکان بازگشایی صنوف و ایجاد شور و نشاط در کشور را فراهم کرده است، ‌ثمره همراهی مردم و بویژه تلاش‌ها و اقدامات جامعه پزشکی و پرستاری دانست و از این تلاش‌ها قدردانی کرد. آیت الله رئیسی اقدامات و تلاش‌های ‌پزشکان و پرستاران در مواجهه با همه‌گیری کرونا را از مصادیق امیدآفرینی در جامعه دانست و افزود: کادر درمان بویژه شهدای سلامت با جانفشانی و از خودگذشتگی با وجود همه کمبودها در عرصه خدمت‌رسانی میدان‌داری کردند و زمینه بازگشت امید و نشاط به جامعه را فراهم کردند.
 مقتدی صدر هرگونه فشار ایران علیه گروه‌های شیعه را تکذیب کرد
رهبر جریان الصدر عراق شایعات مربوط به مداخله ایران در امور عراق و فشار به گروه‌های شیعی این کشور را تکذیب کرد. مقتدی صدر در بیانیه‌ای گفت: «برای اولین بار می‌گویم که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه فشاری بر هیچ یک از طرف‌های شیعه وارد نکرده است.» وی درباره شایعات مربوط به کناره‌گیری خود از فرایند تشکیل دولت نیز گفت: «آنچه گفته می‌شود علت کناره‌گیری ما از تشکیل دولت به‌دلیل تهدید ایران بوده، دروغ بوده است و صحت ندارد.»
 قدردانی مقام صهیونیستی از مواضع ضدایرانی انگلیس
وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در صفحه توئیترش از گفت‌وگو با لیز تراس، همتای انگلیسی‌اش خبر داده و نوشت: با لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس صحبت کردم و از او بابت موضع مصمم انگلیس در قبال مسأله ایران قدردانی کردم. یائیر لاپید با مطرح کردن ادعاهایی تکراری علیه نقش ایران در منطقه، افزود: ما درباره ضرورت اقدام قاطعانه از سوی جامعه بین‌المللی در مبارزه علیه تروریسم ایران و ثبات منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم.

 جمهوری‌اسلامی 
 ارسال دو هواپیما حاوی کمک‌های اولیه ایران به افغانستان
صفحه توییتر سفارت ایران در کابل در پی وقوع زلزله در افغانستان نوشت: مع الاسف وقوع زلزله در افغانستان تلفات سنگینی را بجای گذاشته و منجر به کشته وزخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان این کشور گردیده است. این سفارت ضمن ابراز تسلیت و همدردی با ملت شریف افغانستان، اقدامات کمکی لازم از جمله ارسال دو هواپیما حاوی کمکهای اولیه را به عمل آورده است.
خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم در پی حادثه تلخ و اندوه بار زلزله در جنوب شرق افغانستان که به جان باختن و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم افغانستان و همچنین خسارات مادی منجر شد، مراتب تاسف و اندوه فراوان دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران را به ملت افغانستان اعلام کرد.
 بن‌سلمان و السیسی با هم علیه ایران بیانیه دادند
محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر در پایان نشست خود در شهر قاهره در بیانیه‌ای مشترک، ادعا کردند که از آنچه آن را «تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور و تقویت نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حفاظت از رژیم عدم گسترش (سلاح هسته ای)» خواندند، حمایت می‌کنند. بن سلمان و السیسی به طور تلویحی جمهوری اسلامی ایران را به «دخالت در امور داخلی کشورهای عربی و فعالیت‌های برهم زننده ثبات در منطقه و تهدید دریانوردی و حمایت از آنچه آن را به زعم خود شبه نظامیان مسلح خوانده، متهم کردند.

 وطن امروز 
 پدافند هوایی ارتش هیمنه ابرقدرت‌ها را به چالش کشیده است
جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در دیدار با دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا‌(صلی الله علیه و آله وسلم) این نیرو اظهار داشت: امروز نیروی پدافند هوایی نقش ارزنده، حساس و شگرفی در به چالش کشیدن هیمنه ابرقدرت‌ها و نیز تغییر معادلات نظامی در منطقه غرب آسیا ایفا می‌کند. سرتیپ الهامی افزود: پیشرفت علمی بویژه در حوزه علوم پدافندی و همچنین ارتقای دستاورد‌های نظامی، برگ برنده و متضمن قدرت بازدارندگی و توان دفاعی کشورمان است. وی تصریح کرد: اعتماد به نفس در مجموعه پدافند، شعار «ما می‌توانیم» را تجلی بخشید و شاهد قطع وابستگی کشور در تمام عرصه‌ها هستیم.
 اسرائیل در ترور صیاد خدایی دخیل بود
شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی درباره گسترش تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و ایران در آستانه سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه، با استناد به اظهارات مقامات اطلاعاتی، تاکید کرد رژیم صهیونیستی پشت پرده ترور شهید صیادخدایی بوده است. در گزارش سی‌ان‌ان آمده است: یک مقام آمریکایی و یک منبع آگاه که در جریان اطلاعات مورد تایید سی‌ان‌ان قرار داشتند، گفتند: اسرائیل پشت پرده ترور حسن صیاد‌خدایی، سرهنگ سپاه پاسداران در تهران بوده است.
 رأی نمایندگان کنست به انحلال پارلمان
خبرگزاری رویترز در خبری فوری اعلام کرد نمایندگان کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در شور مقدماتی بر سر لایحه انحلال پارلمان به این لایحه رای مثبت دادند. شمار آرای مثبت ۱۱۰ رای بوده است. انحلال کنست نخستین گام به سمت پنجمین انتخابات سراسری طی ۴ سال گذشته است. لایحه انحلال کنست پس از شور مقدماتی، امروز پنجشنبه در قرائت نخست و روز دوشنبه آینده نیز در قرائت دوم و سوم به رای گذاشته خواهد شد.

 جوان 
 مسئولیم دست مفسدین را از حقوق مردم کوتاه کنیم
رئیس قوه قضائیه و مسئولان عالی دستگاه قضا همزمان با نخستین روز از هفته قوه قضائیه با حضور در حرم امام خمینی(رحمه الله) با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کردند. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به مسئولیت‌های قانونی قوه قضائیه بیان داشت: خداوند به ما این توفیق را دهد که بتوانیم در سنگر قوه‌قضائیه دست مفسدین و تطاول‌کنندگان به جان، مال، عرض و حقوق مردم و نظام اسلامی را کوتاه کنیم و بتوانیم در این جایگاه به استیفای حق مظلوم از ظالم و بسط و گسترش عدالت که از اهداف والای امام راحل بود بپردازیم.
 توسعه بازدارندگی دفاعی از اهداف نیرو‌های مسلح است
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در ششمین جشنواره سلمان فارسی، با بیان اینکه وقوع انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ ملت ایران به وجود آورد، افزود: از مهم‌ترین جلوه‌های انقلاب اسلامی کاهش وابستگی و از بین رفتن نگاه نیاز صنعت دفاعی به بیگانگان بود. سرلشکر باقری کسب مرجعیت علمی، اشراف هوشمندانه، شناسایی تهدیدات و توسعه بازدارندگی دفاعی را از دیگر مؤلفه‌های اهداف عالی نیرو‌های مسلح عنوان کرد و گفت: به برکت انقلاب اسلامی و خون شهیدان و تلاش پیشکسوتان عرصه تحقیقات، امروز نیرو‌های مسلح به سطحی از دانش و فناوری رسیده که بخش اعظم نیاز‌های خودش را به دست جوانان همین مرز و بوم و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی تأمین می‌کند و در این حوزه وابستگی‌اش را به حداقل کاهش داده است.

 آفتاب‌یزد 
 همایش بین‌المللی تبیین اندیشه‌های حضرت امام خمینی(رحمه الله) از دیدگاه حقوقدانان
عضو مجلس خبرگان رهبری و دبیر همایش بین‌المللی تبیین اندیشه‌های حضرت امام خمینی(رحمه الله) از دیدگاه حقوقدانان گفت: در سی و سومین سال ارتحال حضرت امام خمینی(رحمه الله) و در هفته قوه قضائیه با حضور اندیشمندان حقوقی بیش از ۳۰ کشور از قاره‌های اروپا، آسیا و آفریقا اولین همایش بین‌المللی تبیین اندیشه‌های حضرت امام خمینی(رحمه الله) از دیدگاه حقوقدانان در تهران به همت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه برگزار می‌شود. آیت‌الله کعبی افزود: در گذشته نیز اجلاس کارشناسان قوای قضائیه کشورهای اسلامی و همایش دادستان‌های قوای قضائیه کشورهای اسلامی را در خصوص اندیشه‌های حضرت امام(رحمه الله) داشته‌ایم.

 خراسان
 فهرست جدید بانک مرکزی از بدهکاران کلان ۲۵ بانک
بانک مرکزی فهرست بدهکاران بانکی بزرگ و تسهیلات کلان بانک‌ها را به روز کرد. فهرستی که با اضافه شدن اسامی هفت بانک نسبت به فهرست ماه گذشته، اطلاعات ۲۵ بانک را شامل می‌شود. اطلاعات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان پرداختی توسط بانک‌های ملی ایران، خاورمیانه، صنعت و معدن و سرمایه و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط با شبکه بانکی براساس «مصوبه شورای پول و اعتبار» در حال بررسی است و متعاقباً انتشار خواهد یافت.

 رسالت
 ما امروز نیازمند جهاد تصمیم هستیم
رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین آیین رونمایی از گزارش ارزیابی عملکرد قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه با بیان اینکه در نظام حکمرانی دچار اشکالاتی هستیم، گفت: در جلسه با دولت نیز به این موضوع اشاره کرده ام که ما نیازمند «جهاد تصمیم» هستیم. وقتی حرف از جهاد تصمیم می زنیم یعنی باید اهل گذشت باشیم، از آبروی خود بگذریم و در تصمیم گیری، شجاعت و همچنین قدرت «نه» گفتن داشته باشیم. قالیباف افزود: جهاد تصمیم یعنی اینکه معطوف به رأی تصمیم نگیریم بلکه معطوف به حق و ظرفیت‌ها تصمیم گیری کنیم. چنین رویکردی کشور را نجات می‌دهد. لذا امروز نیازمند تصمیم‌گیری شجاعانه و پیشروی مداوم هستیم.

 مردم سالاری 
 همچنان یارانه نقدی جای کالابرگ داده می‌شود
سخنگوی دولت درخصوص پرداخت یارانه‌ها تا فراهم شدن زیرساخت کالابرگ الکترونیکی گفت: قانون‌گذار روش کالابرگ را پیش‌بینی کرده و دولت تلاش می‌کند تا زیرساخت آن را فراهم کند؛ تا زمانی که زیرساخت فراهم نشود، پرداخت یارانه نقدی تداوم خواهد داشت. بهادری‌جهرمی درباره نصب و راه‌اندازی کارتخوان‌ها در نانوایی‌های سراسر کشور گفت: زیرساخت‌هایی در حوزه نان در حال اجراست و پس از فراهم شدن این زیرساخت‌ها هم، قرار نیست قیمت نان تغییری کند.
جنایت فرودگاه بغداد با همکاری امنیتی در عراق بود
سخنگوی جنبش نجبای عراق در واکنش به اظهارات مایک پمپئو درخصوص جنایت ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: جنایت فرودگاه بغداد به‌صورت علنی و با همکاری یک دستگاه امنیتی عراقی انجام شده است؛ البته من در اینجا نمی‌خواهم همه سازمان اطلاعات را زیر سؤال ببرم، اما بدون شک عناصری از نهاد مورد اشاره در این جنایت و خیانت بزرگ مشارکت داشتند. نصر الشَمَّری گفت: دولت عراق، فرودگاه بغداد و دفتر نخست‌وزیری از سفر حاج‌قاسم مطلع بودند و اطلاعات نیز از همین کانال‌ها درز کرده است.

 آرمان ملی 
 تحمیل تحریم‌ها توسط برخی از دولت‌ها را محکوم می‌کنیم
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در سخنرانی‌اش در بخش امور بشردوستانه ECOSOC گفت: ما قویاً بر این باوریم که پرداختن به علل ریشه‌ای بحران‌های انسانی و شرایط اضطراری و همچنین سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه پیشگیری، تنها راه‌حل‌های پایدار و بادوام برای این پدیده جهانی است. تخت‌روانچی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات قهری یکجانبه را یکی از موانع اصلی که مانع تلاش‌های بین‌المللی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و همچنین یکی از منابع اصلی ایجاد بحران‌های انسانی در سراسر جهان می‌داند. ما تحمیل تحریم‌ها توسط برخی از دولت‌ها را که از آنها به عنوان اهرم سیاسی در روابط دوجانبه خود استفاده می‌کنند، به‌شدت محکوم می‌کنیم.

 قدس
 آبرسانی سپاه به ۸هزارروستا
فرمانده کل سپاه پاسداران در حاشیه رزمایش صرفه‌جویی آب با بیان اینکه امسال ۸ هزار روستا توسط سپاه آبرسانی خواهد شد، گفت: ما در جنگ اقتصادی هستیم و باید با استفاده از منابع داخلی استمرار حیات و استقلال خود را تداوم بخشیم. سرلشکر سلامی افزود: لازمه پیشرفت، داشتن آب است به همین جهت هیچ کس حق ندارد بامصرف بیهوده آن را هدر دهد.

 اعتماد 
 تولید فاز ۱۱ پارس جنوبی از مهرماه آغاز می‌شود
اوجی وزیر نفت درباره وضع طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی گفت: اگرچه آخرین و بلاتکلیف‌ترین فاز پارس جنوبی فاز ۱۱ بود و شرکت فرانسوی توتال با وجود انجام مطالعات به‌ دلیل تحریم‌ها از ادامه کار منصرف شد و پروژه را تحویل داد، اما در دولت مردمی و با آغاز کار وزارت نفت در دولت سیزدهم موضوع بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه فاز ۱۱ را در اولویت کاری خود قرار دادیم و با تدابیر و ابتکارهایی که همکاران‌مان در وزارت نفت به خرج دادند به شما قول می‌دهم مهرماه امسال تولید در طرح توسعه فاز ۱۱ را آغاز کنیم.

 ابتکار
 هدف تل آویو تاخیر در توافق هسته ای است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم رونمایی از کتاب «نیم قرن تا ناکامی و نبرد مخفی علیه ایران» نوشته عباس سلیمی‌نمین با اشاره به محتوای کتاب نبرد مخفی علیه ایران، گفت: اسرائیل هرجا که نزاعی علیه ایران باشد وارد می‌شود تا آن را طولانی و عمیق کند. آنها وارد موضوع هسته‌ای می‌شوند تا مبادا توافق شود، می‌خواهند تا جایی که ممکن است مانع توافق شوند. علی لاریجانی با اشاره به اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ایران، اظهار کرد: در تاریخ مدرن انقلاب، امام مانع بزرگی بر سر منافع آمریکا و اسرائیل بودند. امروز اسرائیلی‌ها دریافته‌اند که چطور باید با ما مقابله کنند بنابراین مسئولان دفاعی و سیاسی کشور باید بدانند که آنان راه دشمنی را یافته‌اند.

 اطلاعات 
 دولتمردان باید جواب قانع‌کننده‌ای برای گرانی‌های افسارگسیخته داشته باشند
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر به قم با مراجع تقلید و علما دیدار و گفتگو کرد. در ابتدای این دیدارها، میرکاظمی گزارش مبسوط و جامعی از اقدامات دولت در زمینه‌های اقتصادی ارائه کرد.
آیت‌الله ‌العظمی مکارم‌شیرازی: امروز داد مردم از گرانی‌ها بلند است و می‌گویند که قیمت‌ها روز به روز افزایش می‌یابد. این گرانی‌های افسارگسیخته با وجود افزایش درآمدهای نفتی دولت به عنوان معمایی برای مردم شده که لازم است دولتمردان جواب قانع‌کننده‌ای برای آن داشته باشند. حل این مشکلات وظیفه هر سه قوه است و نمی‌توان تنها از یک بخش انتظار داشت. می‌دانیم که دولت در این زمینه تلاش و کوشش می‌کند و امیدوار است. ما هم به امید جناب رئیس جمهور امیدواریم، اما اگر آثار و نتایج این برنامه‌ها در جامعه و زندگی مردم احساس نشود، می‌تواند سبب بی‌اعتمادی و ناامیدی از دولت شود.
آیت الله العظمی نوری همدانی: دست اندرکاران و مسئولین باید در میان مردم باشند و به حرف مردم و درددل آنها گوش دهند، مردم مشکلاتشان را برای ما می نویسند به ما می گویند و ما هم حرف مردم را به شما می‌گوییم باید مشکل فقر و بیکاری و گرانی برطرف شود. رفع مشکلات و کمبودهای مردم باید سرلوحه کار مسئولین باشد. باید توجه داشت هر کجا فقر، جهل و ظلم باشد، عدالت نیست. برای اجرای عدالت در سرتاسر کشور باید همه ابزارها به کار گرفته شود. همه آحاد جامعه حتی آن کسی که در دورترین نقطه سیستان و بلوچستان زندگی می‌کند بر گردن شما حق دارند. مسئولین باید علاقه مند و دلسوز مردم باشند و در تراز فقیرترین مردم زندگی کنند تا از مشکلات معیشت و گرانی آنها با خبر باشند و در جهت اصلاح بازار و سختی معیشت تلاش کنند. نباید هیچ گونه گرانی و نارضایتی برای مردم وجود داشته باشد.
آیت الله العظمی سبحانی: تجارت را دست مردم بدهند؛ بانک‌ها تاجر نباشند، امانتدار مردم شوند. اگر کار دست مردم باشد، شاید بهتر بتوانند کمک کنند. هزینه های غیر ضروری را کم کنید و برای تشریفات و زینت و کمالیات هزینه نکنید. اینها جزو ضروریات نیستند.

 شهروند

 ترانزیت می‌تواند به اندازه نفت برای کشور درآمد داشته باشد
معاون اول رئیس‌جمهوری از توسعه ترانزیت به‌عنوان امری پردرآمد و اشتغالزا برای کشور یاد کرد و گفت: «اگر ظرفیت‌های ترانزیتی کشور به شکل مناسب فعال و عملیاتی شود، ترانزیت می‌تواند به جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی تبدیل شود.» مخبر در جلسه کارگروه ترانزیت کشور با اشاره به موقعیت جغرافیایی استثنایی ایران، ترانزیت را یکی از مزیت‌های اصلی کشور دانست و از اهتمام جدی دولت سیزدهم برای توسعه ترانزیت خبر داد. وی خاطرنشان کرد: «‌اگرچه دولت‌های گذشته نیز به‌دنبال این کار بودند، اما عملکرد و اقدامات صورت‌گرفته با ضرورت‌های توسعه ترانزیت تناسب نداشته و اهداف مورد نظر محقق نشده است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
افراد دارای تفکر سند ۲۰۳۰ از آموزش و پرورش کنار گذاشته شوند
حوزه/ آیت‌الله موسوی اصفهانی، در کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان همدان، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم بسیار بر مساله تزکیه تاکید کرده و این نقص‌هایی که امروز می‌بینیم به دلیل نبود یا ضعف تزکیه در برخی مسئولین است. عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه افرادی که تفکر سند ۲۰۳۰ را دارند، باید از آموزش و پرورش کنار گذاشته شوند، چرا که این سند خلاف شرع است، خاطر نشان کرد: لازم است شرایط حضور طلاب طبق موازین قانونی در آموزش و پرورش فراهم شود. وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش دو بال از لحاظ تربیت نیروی انسانی هستند، گفت: اولین زیربنای ساخت و تربیت افراد در آموزش و پرورش است.

آمار تکان‌دهنده افزایش جنایات خشونت‌آمیز در ۶ شهر بزرگ آمریکا
فارس/وبگاه شبکه خبری «فاکس نیوز» نوشت: «بالتیمور»، «لس آنجلس»، «فیلادلفیا»، «واشنگتن دی سی»، «آتلانتا» و «نیویورک» همگی در آستانه شکستن حد نصاب سطح جنایات خشونت آمیز خود در سال ۲۰۲۱ هستند.شهر نیویورک علیرغم کاهش اندک در میزان قتل های ثبت شده، شاهد جهش ۲۵.۸ درصدی در جرایم خشن در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۲۱ بوده است. واشنگتن دی سی، پایتخت آمریکا نیز شاهد افزایش جرایم خشونت‌آمیز در سال ۲۰۲۲ بوده و افزایش ۱۲ درصدی چنین حوادثی را در مقایسه با سال ۲۰۲۱ ثبت کرده است. لس آنجلس، با افزایش ۸.۶ درصدی در سال جاری در رتبه بعدی قرار دارد، در حالی که فیلادلفیا و بالتیمور به ترتیب افزایش ۷ درصدی و ۶.۱ درصدی را در جرایم خشونت آمیز ثبت کرده‌‌اند. آتلانتا نیز شاهد افزایش ۵.۵ درصدی جرایم خشونت آمیز نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بود.

تصویب بودجه نظامی ۸۱۰ میلیارد دلاری آمریکا
ایرنا/ خبرگزاری رویترز اعلام کرد: کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان آمریکا اواخر دیروز از اصلاحیه پیشنهادی دولت بایدن برای افزایش ۳۷ میلیارد دلاری وزارت دفاع آمریکا در کنار لایحه بودجه بی سابقه ۷۷۳ میلیارد دلاری دولت “جو بایدن” برای پنتاگون حمایت و آنرا تصویب کرد. رویترز در ادامه گزارش داد: بدین صورت راه برای تصویب بودجه سال آتی پنتاگون به مبلغ حداقل ۸۱۰ میلیارد دلار که پیش از این از سوی کمیته خدمات نظامی سنا مورد تصویب قرار گرفته بود، هموار شد. بنابراین گزارش، لایحه اصلاحیه ۳۷ میلیارد دلاری قانون مجوز دفاع ملی سالانه موسوم به (NDAA) ) با اکثریت آرا، (۴۷ رای موافق در برابر ۱۷ رای مخالف) به تصویب رسید.

صادرات سوخت را ممنوع نکنید
ایسنا/ کاخ سفید خواستار برگزاری نشست فوق العاده با مدیران شرکتهای پالایش بزرگ آمریکا به منظور بحث درباره راه‌های پایین آوردن قیمت‌های سرسام‌آور بنزین در جایگاه‌های سوخت شده که تورم را به بالاترین رکورد در ۴۰ سال اخیر رسانده است. این دیدار پس از دو هفته درگیری لفظی بین رئیس جمهور آمریکا و این شرکت‌ها بر سر مقصر اصلی افزایش قیمت‌های سوخت، برگزار می شود.مدیران شرکت‌های بزرگ انرژی می‌خواهند بایدن را قانع کنند که ممنوعیت صادرات، هم‌پیمانان آمریکا را خشمگین خواهد کرد و به کاهش تولید پالایشگاه‌ها منجر می‌شود زیرا این شرکت‌ها دسترسی به بازارهای جهانی مهم را از دست می‌دهند. بایدن روز چهارشنبه از کنگره خواست تعلیق سه ماهه مالیات بنزین فدرال را تصویب کند تا به مبارزه با قیمت‌های بالای بنزین در جایگاه‌های سوخت کمک کرده و از فشار روی مصرف کنندگان آمریکایی اندکی بکاهد.

واشنگتن: احتمال همگرایی میان اسرائیل و کشورهای عربی دیگری وجود دارد
ایسنا/ آمریکا اعلام کرد که طی سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه در اواسط ماه ژوئیه آتی؛ این احتمال وجود دارد که کشورهای عربی دیگری در مسیر عادی‌سازی با اسرائیل قدم بردارند. باربارا لیف، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه طی جلسه استماع پارلمانی گفت: ما در پشت صحنه با برخی از کشورهای دیگر کار می‌کنیم، به غیر از کشورهایی که روابط خود را با تل آویو تحت «توافق ابراهیم» تحت حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۲۰ عادی‌سازی کردند.وی گفت: من بر این باورم که شما مسائل قابل توجهی را طی سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به اسرائیل و عربستان خواهید داد.

در صورت لزوم، هزینه سنگینی به محموله‌های ایران وارد می‌کنیم!
باشگاه خبرنگاران/ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانی در کریات شمونا، مدعی شد: در صورتی که از ما خواسته شود تا عملیاتی را در لبنان به انجام برسانیم، آن [عملیات]قوی و دقیق خواهد بود و هزینه‌ای هنگفت را بر محموله‌های ایران و حزب الله لبنان خواهد گذاشت.او همچنین گفت در مقابل هر گونه تهدیدی برای شهروندان ما، هیچ زیرساختی که برای آسیب رساندن به ما استفاده شود، مصونیت نخواهد داشت. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد: ما آماده جنگ هستیم و در صورتی که این مسأله اقتضا کند، بار دیگر در بیروت، صیدا و صور مداخله خواهیم کرد. البته ما به دنبال جنگ نیستیم و آماده هستیم تا در مسیر صلح برویم.

اعتصاب معلمان در سرزمین‌های اشغالی
تسنیم/ معلمان و مدارس فلسطین اشغالی روز چهارشنبه بار دیگر اعتصاب کردند و این امر منجر به تعطیلی سراسری مدارس و اخلال در روند آموزشی شد. به گزارش عرب ۴۸، اتحادیه معلمان در فلسطین اشغالی اعلام کرد: این اعتصاب پنجشنبه نیز ادامه خواهد داشت. «یافا بن داوید» دبیرکل اتحادیه معلمان رژیم صهیونیستی در همین راستا اعلام کرد«ما ۶ ماه است که مذاکراتی را با نمایندگان وزارت دارایی انجام داده‌ایم، اما هنوز حتی یک پیشنهاد مشخص دریافت نکرده‌ایم.» بن دیوید تاکید کرد : «این زمان اضطراری و یک خطر واقعی برای آینده اسرائیل است. تنها یک توافق در نحوه پرداخت دستمزد می‌تواند از فرار از خدمت که منجر به فروپاشی نظام آموزشی می‌‌شود، جلوگیری کند».

تلاش کاخ سفید برای تهیه نقشه راه عادی سازی روابط اسرائیل و سعودی
مهر/ پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع مطلع خبرداد: کاخ سفید با برگزاری نشستی با کارشناسان پیرامون سفر جو بایدن به منطقه، ایده «نقشه راه عادی سازی روابط» را مطرح کرده اما به جزئیات این امر اشاره‌ای نشده است. در همین راستا، یک منبع دیگر گفت که کاخ سفید معتقد است هرگونه نقشه راه برای عادی سازی روابط زمانبر خواهد بود و یک روند طولانی مدت در پیش است.آکسیوس همچنین به نقل از یک مقام برجسته اسرائیل اعلام کرد که انتظار نمی‌رود در جریان سفر بایدن گشایش زیادی پیرامون عادی سازی روابط با عربستان سعودی حاصل شود.

دومین روز اعتصابات ریلی در انگلیس آغاز شد
باشگاه خبرنگاران/پس از شکست مذاکرات بین اتحادیه حمل و نقل انگلیس و کارفرمایان راه‌آهن، امروز (پنجشنبه) دومین روز اعتصابات ریلی در این کشور آغاز می‌شود.به گزارش دیلی میل، این حرکت موقعیت بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس را تضعیف کرده و ضربه‌ای دیگر به اقتصاد در حال نوسان انگلیس وارد می‌کند.
این اعتصابات در مخالفت با اخراج شماری از کارکنان، شرایط کاری و دستمزد‌ها آغاز شده است. مخالفان می‌گویند دستمزدهایشان با میزان تورم در انگلیس که اخیرا رکورد ۴۰ سال اخیر را شکسته همگام نشده است.اعتصابات راه‌آهن انگلیس که گفته می‌شود بزرگ‌ترین اعتصاب در سه دهه اخیر است از روز سه شنبه آغاز شده و قرار است سه روزه باشد. اعتصاب بعدی روز شنبه برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *