خبر روز ۱۴۰۱/۰۴/۰۱

**آیت الله العظمی نوری همدانی: حوزه باید ارتباط خود را در عرصه بین المللی تقویت کند** رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ملی شهدای عشایر: هرکس مردم را از آینده نا امید کند برای دشمن کار می‌کند** آیت الله خاتمی تاکید کرد: ضرورت تدوین دانش نامه روحانیون اعزامی به جبهه** پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت همسر آیت‌الله استادی** حماس: مقاومت در کمین جنایتکاران صهیونیست است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 رئیس ‌رسانه ملی در نامه‌ای از رهبر معظم انقلاب عذرخواهی کرد
در پی تذکر رهبر معظم انقلاب پیرامون برخورد یکی از برنامه‌های صداوسیما با توفیق اخیر نیروی انتظامی در دستگیری سارقان از شعبه بانک ملی ظرف ۴۸ ساعت، رئیس ‌رسانه ملی در نامه‌ای خطاب به معظم‌له، از غفلت پیش‌آمده، عذرخواهی کرد. در این نامه آمده است: فرزندان شما در رسانه ملی تذکر و گلایه شما را با گوش جان شنیدند. از غفلت و قصور پیش‌آمده عذرخواهی می‌کنیم و بدیهی است که جبران خواهد شد. بی‌شک؛ ما سربازان شما در صدا و سیما همواره نیازمند تذکرات و نصایح راهگشایتان هستیم و یکی از شاخصه‌های تحول در رسانه ملی، توجه جدی و پیگیری مجدانه هشدارها و رهنمودهای حضرتعالی خواهد بود.

 همشهری 
 حکم رئیس جمهور برای یامین‌پور
آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور با نظر به‌مراتب تعهد و سوابق شایستگی و به پیشنهاد وزیر ورزش و جوانان، وحید یامین‌پور را به‌عنوان «دبیر شورای‌عالی جوانان» منصوب کرد. بر این اساس و با توجه به ضرورت توجه جدی‌تر به مسائل جوانان و فراهم نمودن زمینه اثرگذاری بیشتر، جایگاه دبیرخانه شورای‌عالی جوانان ارتقاء یافته و به زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری انتقال می‌یابد تا با اختیارات و ظرفیت بیشتر پیگیر مسائل مربوط به حوزه جوانان باشد.

 کیهان 
 هرکس مردم را از آینده ناامید کند برای دشمن کار می‌کند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ملی شهدای عشایر (۲۲ خرداد ۱۴۰۱):
ـ امروز تکیه بدخواهان ایران و اسلام به جنگ نرم است بنابراین همه آحاد ملت از جمله عشایر به امور و تولیدات فرهنگی نیاز دارند.
ـ عشایر ایران جزو وفادارترین قشرهای ملت هستند. فداکاری عشایر در دوران انقلاب و دفاع مقدس جلوه‌ دیگری از وفاداری آنان است.
ـ عامل اصلیِ وحدت، پیشرفت و از خودگذشتگی مردم از جمله عشایر، عامل «دین» بود که امام بزرگوار با استفاده از آن عنصر حیاتی، انقلاب را به پیروزی رساند.
ـ خاموش یا تضعیف کردن انگیزه‌های دینی در کشور از مهم‌ترین ابعاد جنگ نرم است.
ـ نیروی انتظامی کشور مثلاً یک تعدادی دزد را ظرف ۴۸ ساعت بعد از دزدی دستگیر می‌کنند؛ خب باید تشویق بشوند، [امّا] در رسانه‌ ملّی خود ما جوری حرف زده می‌شود که به‌جای تشویق، کأنّه سرزنش می‌شوند؛ این غفلت‌ها به سود دشمن تمام می‌شود.
ـ القای بی‌آیند‌گی، بن‌بست و اینکه مسئولان اداره کشور را بلد نیستند از جمله کارهای بدخواهان ایران است و امروز هر کس مردم را از آینده ناامید، یا ایمان‌های مردم را تضعیف، یا مردم را به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان بی‌اعتقاد یا بدبین کند، چه بداند و چه نداند به سود دشمن کار می‌کند.
 نباید به جو‌سازی رسانه‌های معاند توجه کرد
فرمانده نیروی دریایی سپاه در آیین تجلیل از شهدای مدافع حرم جامعه عشایری کشور گفت: امید دنیا امروز به ایران است، اما رسانه‌ها و بوق‌های مسموم معاند نمی‌گذارند این صدا فراگیر و طنین‌انداز شود. سردار تنگسیری با بیان اینکه نباید به جو‌سازی رسانه‌های معاند توجه کرد، افزود: تا زمانی که در مسیر ولایت باشیم هیچ کشوری جرات نمی‌کند به ایران اسلامی نزدیک شود.
 کابینه رژیم صهیونیستی فرو پاشید
روزنامه‌هاآرتص گزارش داد نخست‌وزیر و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی توافق کرده‌اند بر سر انحلال کنست در هفته آینده رأی‌گیری کنند و چنان‌که این رأی‌گیری تصویب شود لاپید نخست‌وزیر موقت بعدی اسرائیل خواهد شد. بنت و لاپید در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند همه راه‌ها برای ثبات‌ بخشیدن به ائتلافشان را که از یک سال پیش تشکیل شده بود امتحان کرده‌اند و تصویب طرح انحلال کنست، طرح [نخست‌وزیر] گردشی به صورت نوبتی اجرا خواهد شد.»

 شرق
 به قیام اقتصادی نیاز داریم
معاون اقتصادی رئیس جمهور بیان کرد: امروز ما در جنگ اقتصادی و یک جهش اقتصادی قرار گرفته‌ایم و دانشگاه‌های ما می‌توانند نقش تاریخی در این رویداد داشته باشند. رضایی با بیان اینکه امروز به شدت نیازمند کمک دانشگاه‌ها در اداره کشور هستیم افزود: همان‌طور که در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی قیام کردیم، امروز به قیام اقتصادی نیاز داریم. وی افزود: مهم‌ترین وظیفه ما در دولت مردمی حضور در بین مردم و سفر به استان‌ها است. همراهی دولت با مردم مهم است اما مهم‌تر از آن همراه‌سازی مردم در یک جهش و قیام اقتصادی است.

 ایران 
 نقدینگی و سرمایه‌گذاری در کشور به سمت بخش مسکن هدایت شود
معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه حضور در وزارت راه و شهرسازی و بازدید از سامانه‌های مسکن این وزارتخانه، با اشاره به اهمیت حضور فعالانه مردم در ساخت‌و‌ساز مسکن در راستای تحقق شعار دولت برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم، گفت: توان مالی و اجرایی و همچنین خلاقیت مردم می‌تواند زمینه‌ساز یک شکوفایی و رونق بزرگ و همچنین سرعت ساخت‌و‌ساز در صنعت مسکن شود. مخبر گفت: ‌در این صورت سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش توجیه‌پذیر می‌شود و نقدینگی سرگردان در جامعه می‌تواند در اقتصاد کشور اثر مثبت داشته باشد.
 گازدهی به سانتریفیوژها در چهارچوب همان اقدام اعلامی ۲ هفته پیش صورت گرفته است
روز گذشته خبرگزاری رویترز کوشید با ادعای دسترسی به گزارش جدید آژانس مبنی بر راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 در سایت زیرزمینی فردو نشان دهد ایران گامی فراتر از اقدام اعلامی خود ۱۲ روز پیش برداشته است اما سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: «اقدام جاری ایران مبنی بر گازدهی به نسل جدید سانتریفیوژها در چهارچوب همان اقدام اعلامی ۲ هفته پیش صورت گرفته و اقدام جدیدی در دستور کار نیست.» به گفته کمالوندی، مقام‌های آژانس می‌خواهند در جریان مرحله به مرحله اقدامات ایران قرار گیرند و این امر نیز در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد.

 جمهوری‌اسلامی 
 آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی از زبان سخنگوی قوه قضاییه
ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری:
ـ در دادسرای عمومی استان مربوطه، پرونده‌ای برای واقعه تصادف اتوبوس خبرنگاران در آذربایجان غربی تشکیل و به عنوان دو فقره قتل غیر عمدی ناشی از بی‌احتیاطی در رانندگی بررسی شد. این پرونده با جلب دادرسی و کیفرخواست، به دادگاه کیفری دو ارسال خواهد شد و حکم قانونی صادر می‌شود.
ـ موضوع میانکاله به موجب تصمیمی که معاون حقوق عامه دادستان کل کشور ابلاغ کرده، فعلا متوقف است و دادستانی کل کشور از باب نظارت ورود کرده و آخرین مرحله توقف آن و ادامه بررسی‌ها است.
ـ دو نفر از افراد بانکی‌ در موضوع سرقت از صندوق امانات بانک ملی بازداشت شده‌اند و تحقیقات از آن‌ها درحال انجام است.
ـ علی دیواندری برای تبرئه از ظرفیت اعاده دادرسی استفاده کرده است. حکم قطعی بوده و اعتراض کرده و تصمیم گرفته شده است.‌
ـ در خصوص مصوبه سران قوا در رابطه با میزان افزایش اجاره بها، قوه قضائیه در جهت تنظیم معاملات کمک می‌کند و سعی می‌کنیم مصوبات در چارچوب قانون اجرا شود.
 آمریکا در حال انتقال محرمانه سلاح به سوریه است
یک خبرگزاری روسی از اقدام آمریکا در انتقال محرمانه تسلیحات به سوریه خبر داد. اسپوتنیک به نقل از منابع محلی خود در حومه شهر الحسکه در سوریه نوشت: آمریکای اشغالگر ۳۰ کامیون حامل تسلیحات و تجهیزات نظامی را در قالب یک کاروان از گذرگاه زمینی غیرقانونی “الولید” در مرز مشترک سوریه با عراق وارد پایگاه‌های غیرقانونی خود در دو استان الحسکه و دیرالزور سوریه کرده است. برپایه این گزارش، ارتش آمریکا پنجشنبه گذشته نیز یک کاروان نظامی بزرگ شامل ۷۶ کامیون را وارد پایگاه‌های غیرنظامی خود در سوریه کرده بود.

 وطن امروز 
 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت همسر آیت‌الله استادی
رهبر حکیم انقلاب با صدور پیامی درگذشت همسر آیت‌الله استادی را تسلیت گفتند. متن این پیام به این شرح است: بسم‌الله الرحمن الرحیم، آیت‌الله آقای حاج شیخ رضا استادیدامت‌برکاته؛ درگذشت همسر گرامی آن‌ جناب را به جنابعالی و فرزندان مکرم و دیگر بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم. خداوند آن بانوی مؤمن و صالح را با اولیایش محشور نماید و مشمول مغفرت و رحمت فرماید.
افشای اطلاعات موشکی ایران از سوی جمشید شارمهد
چهارمین جلسه محاکمه جمشید شارمهد، سرکرده گروهک تروریست تندر در شعبه ۱۵ انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. در ابتدای جلسه دادگاه، اعتمادی نماینده دادستان با حضور در جایگاه، ادامه کیفرخواست را قرائت کرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات متهم جمشید شارمهد افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده درباره اطلاعات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق انجمن پادشاهی ایرانیان بود که در این رابطه قصد داشت آدرس و مختصات چندین سایت موشکی سپاه پاسداران را افشا کند.
 رودست به موساد
سه نفر از منتشرکنندگان اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی شده و مرتبط با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی با نام‌های اختصاری «م.س»، «م.ز» و «الف.ق» از سوی وزارت اطلاعات دستگیر شدند. یکی از این افراد از طریق نزدیک شدن به مقامات اداری و اجرایی سعی داشته مسیری برای دسترسی به اطلاعات محرمانه باز کند. یکی از دستگیرشدگان نیز خانم بوده و پیش از دستگیری، سابقه یک مسؤولیت ارشد استانی و همچنین فعالیت در یک سازمان زیرمجموعه ریاست‌جمهوری در دولت قبل را در کارنامه داشته است. شمس‌آبادی، دادستان زاهدان نیز درباره جزئیات چگونگی دستگیری عوامل موساد در سیستان و بلوچستان عنوان کرد: «همکاران ما در اداره اطلاعات حدود هشت ماه رصد اطلاعاتی داشتند و خیلی دقیق مورد‌ها را رصد می‌کردند، به‌گونه‌ای که متوجه شدند ترور دانشمندان هسته‌ای نیز در دستور کار تعدادی از این افراد بوده‌است.»

 جوان 
 آمریکا به فکر فرار آبرومندانه از بلاد اسلامی است
فرمانده کل سپاه پاسداران در کنگره ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری کشور در شهرکرد با بیان اینکه مگر می‌توان ۱۱ هزار شهید عشایر در خاک خفته باشند و عشایر راه آن‌ها را ادامه ندهند، ادامه داد: پیروزی‌های امروز نتیجه مبارزات شما عشایر عزیز است. سرلشکر سلامی با بیان اینکه دشمنان ما در حال نابودی هستند، تاکید کرد: سخنانی که می‌گویم ابداً کلامی برای دلخوش کردن شما و ملت عزیزمان نیست. خبر‌های مربوط به جامعه سیاسی صهیونیسم را بشنوید که در حال فروپاشی سیاسی هستند. با نگاه به آمریکا نیز مشاهده می‌کنید به هیچ موفقیتی نرسیده است. آنها به فکر یک فرار آبرومندانه هستند، آمریکا نمی‌تواند در یک بلاد اسلامی بماند. وی افزود: هر جا با دشمنان مواجه شده‌ایم آن کسانی که باید جبین خود را برمی‌گرداندند و سراغ کار خود می‌رفتند، دشمنان ما بوده‌اند.
 مهم‌ترین عامل ایجاد تورم را کنترل می‌کنیم
وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های اقتصادی دولت مهار تورم بود، در حالی که نرخ تورم به ۵۹ درصد رسیده بود، امروزه به ۴۶‌درصد کاهش یافته است. همچنین رشد اقتصادی سال گذشته را هم بر اساس اعلام بانک مرکزی به ۶/۴ درصد افزایش یافته است. خاندوزی کاهش تورم را یکی از مقدمات لازم برای اهداف اقتصادی چهار ساله دولت تا پایان‌۱۴۰۳ عنوان کرد و گفت: تلاش دولت این است که کسری تراز عملیاتی بودجه خود در سال جاری را که مهم‌ترین عامل برای افزایش استقراض دولت از بانک مرکزی و در نتیجه تورم می‌شود، مهار و کنترل کند.

 آفتاب‌یزد 
 تمام دغدغه دولت کنترل تورم است
معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت گفت: دولت در حال حاضر به کنترل تورم به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و اولویت‌های خود نگاه می‌کند. سبحانیان در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: تردیدی وجود ندارد که شرایط سخت است و مردم گلایه دارند اما ما همه ابزارهای نوین مالی را برای کنترل تورم فعال کرده‌ایم و امیدواریم با تلاش‌هایی که از سوی رئیس جمهوری و سایر اعضای تیم اقتصادی دولت در دستور کار قرار گرفته، امکان کنترل این نرخ در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم شود.

 خراسان 
 ضرب الاجل ۳۰ روزه بهارستان به وزارت بهداشت
طبق گزارش کمیسیون بهداشت مجلس، دولت بسیاری از تکالیف قانونی خود در حوزه سلامت را انجام نداده و این تعلل منجر به مشکلاتی همچون رسیدن سهم پرداختی از جیب مردم به ۶۰ درصد شده است. کمیسیون به وزارت بهداشت و سازمان های مرتبط یک ماه مهلت داد تا اقدامات خود برای رفع مشکلات را گزارش کنند. دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت، درباره مهلت داده شده به وزارتخانه و سازمان‌های مرتبط گفت: پس از اتمام این مهلت، مجددا اقدامات را رصد خواهیم کرد تا ببینیم مصوبات و قوانین حوزه بهداشت و درمان چقدر اجرایی شده است. وی افزود: بعد از رصد اقدامات، با نظر مجلس، دولت و وزارت بهداشت، تکلیف را روشن خواهیم کرد.
 اختلاس در بنیاد شهید
قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید برای اولین بار از اختلاس‌ها در این بنیاد خبر داد و گفت: متأسفانه در این سال‌های اخیر هم به آفت‌های زیادی گرفتار شده ایم مثلاً یک گروه عمده‌ای از مدیران بانک دی دستگیر شدند و در زندان هستند. هنوز ما میزان خسارات وارد شده و اختلاس‌هایی را که اتفاق افتاده نمی‌دانیم. روزهای گذشته مدیرعامل بانک دی فعلی، پیش من بود و گزارش می‌داد. فقط یکی از شرکت‌ها حدود پنج هزار میلیارد تومان اختلاس کرده است.

 رسالت 
 مالیات فعالیت‌های تولیدی را به حداقل می‌رسانیم
رئیس مجلس در مراسم گرامیداشت روز ملی اصناف و در جمع نمایندگان اصناف و فعالان صنفی و بازاریان سراسر کشور، گفت: قول شرف می‌دهم در حوزه مالیات کسانی که کار تولید انجام می‌دهند، آنقدر پایشان می‌ایستیم و مالیاتشان را به حداقل می‌رسانیم که سودشان اقتصادی شود و نسبت به کسانی که سرمایه دارند، اما کاری نمی‌کنند و سپرده‌گذاری می‌کنند، سود بیشتری کسب کنند. قالیباف تصریح کرد: ما از تولیدکننده و کسی که ایستاده و زحمت می‌کشد، حمایت می‌کنیم و هر جا که لازم باشد حتی قوانین مالیات را اصلاح می‌کنیم، اما بپذیرید که ما باید جلوی سوداگران و دلالان را بگیریم.
 کالاهای اساسی سال ۱۴۰۱ کشور تأمین شد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، با تداوم اجرای برنامه‌های تأمین، علاوه بر خرید گسترده و تضمینی گندم و دانه‌های روغنی به‌صورت گسترده و ذخیره‌سازی این محصولات، حجم انبوهی از کالاهای اساسی شامل؛ گندم، برنج، روغن و شکر نیز از ابتدایِ سالِ جاری از خارج، خریداری، وارد و ذخیره‌شده و به‌این‌ترتیب، نیاز مصرفی سال ۱۴۰۱ کشور تأمین‌شده است.

 مردم سالاری
 رایزنی ایران و عراق درباره اتباع زندانی
آل صادق سفیر ایران در بغداد با «سالار عبدالستار محمد» وزیر دادگستری عراق و سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی این کشور ملاقات و در مورد همکاری‌های دو جانبه ایران و عراق در حوزه‌های مختلف حقوقی، قضایی، کار و امور اجتماعی و راهکارهای توسعه این همکاری‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. در این ملاقات همچنین دو طرف در خصوص اتباع ایرانی زندانی در زندان‌های عراق و رعایت حقوق این زندانی‌ها، اجرای برنامه اقدام مشترک پنج ساله که در سفر فروردین ماه ۱۴۰۰ وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بغداد توافق شده بود، مذاکره کردند.
 آمادگی تاجیکستان برای توسعه روابط با ایران
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران با «رمضان رحیم‌زاده» وزیر کشور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. میراحمدی در این دیدار بر اراده جدی طرف ایرانی برای اجرایی شدن توافق‌ها و فرامین رهبران و سران دو کشور، به منظور تقویت روابط در همه زمینه‌ها تاکید کرد. وزیر کشور جمهوری تاجیکستان هم تشکیل کارگروه مشترک امنیتی را موجب تقویت روابط و اجرایی شدن تمایلات مقامات عالی دو کشور و توافق‌های امضا شده قبلی دانست و آمادگی جمهوری تاجیکستان و وزارت امور داخلی آن کشور را برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها از جمله مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر اعلام کرد.

 آرمان ملی
 به توافق نهایی در وین خیلی نزدیک هستیم
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام همچنان جریان دارد، تصریح کرد: به توافق نهایی خیلی نزدیک هستیم. پیتر استانو افزود که دستیابی به توافق نهایی از اجرای کامل برجام اطمینان حاصل می‌کند اما هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم.

 قدس 
 دیدار هیئت دفاعی ایران و صربستان
هیئت علمی نظامی جمهوری صربستان به ریاست سرهنگ «ایوان ولیچ» معاون پژوهشی دانشگاه دفاع ملی این کشور ضمن حضور در دانشگاه (دافوس ارتش) با فرمانده این دانشگاه به گفت‌وگو نشستند. امیر ولی‌وند با اشاره به تعاملات علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد از آمادگی ایران برای پذیرش دانشجویان و فرماندهان نظامی از صربستان خبرداد.

 اعتماد 
 استیضاح وزیر کشاورزی قطعی نیست
نماینده کرمان در مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده‌اند؟ گفت: باید به ساداتی‌نژاد زمان داد که برنامه‌های خود را عملیاتی کند و بحث‌هایی مبنی بر استیضاح وی قطعی نیست. اعظمی ساردویی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی در انتصاب مدیران این وزارتخانه اشتباهاتی داشته است، افزود: دیدگاه نمایندگان نسبت به وزیر کشاورزی منفی نیست و وی جزو وزرای قابل قبول است.

 ابتکار
 طرح اسامی ۹ نفر برای نخست‌وزیری عراق
یک منبع نزدیک به چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، اعلام کرد در جریان جلسه شب دوشنبه چارچوب هماهنگی در منزل حیدر العبادی، رئیس ائتلاف نصر عراق، شرکت‌کنندگان در این جلسه نام بیش از ۹ تن را مطرح کردند. براساس گفته‌های این منبع، از میان نام‌های ارائه شده، در انتهای جلسه، شرکت کنندگان در توافقی اولیه ۲ تن را برای رقابت بر پست نخست وزیری انتخاب کردند. این منبع گفت: حیدر العبادی، رئیس ائتلاف نصر که در سال ۲۰۱۴ ریاست دولت را بر عهده داشت، به همراه اسعد العیدانی، استاندار فعلی بصره دو نامزد اصلی برای تصدی پست نخست وزیری عراق هستند.

 اطلاعات
 افزایش وصول مطالبات صادرات نفت و گاز
حدود ۴۰ درصد وصول مطالبات وزارت نفت از محل فروش نفت، میعانات نفتی و فرآورده‌ها، صادرات گاز و محصولات پتروشیمی نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است. اوجی وزیر نفت در حاشیه نشست با کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه سال گذشته ۵ر۱۲ میلیارد دلار در سامانه نیما از محل فروش محصولات پتروشیمی به دست آمد، افزود: تعهد وزارت نفت در بحث درآمدهای نفتی تبصره ۱۴ در سال گذشته ۳۱۳ هزار میلیارد تومان بود که با تلاش دولت و این وزارتخانه توانستیم امسال بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان واریز داشته باشیم.
 موافقت طالبان افغانستان با تأمین حقابه ایران
رسانه‌های افغانستان نوشتند: وزارت انرژی و آب حکومت طالبان متعهد شده است که حقابه ایران را مطابق معاهده یاد شده تأمین کند. وزارت انرژی و آب حکومت طالبان افغانستان هم اعلام کرد در بیست و پنجمین نشست آب هیرمند در تهران، توافق شد که سال جاری یک سال آبی غیر نرمال است و هر دو کشور برای عملی شدن کامل معاهده آب هیرمند، باید تلاش کنند. آریوبی، رییس بخش آب‌های فرامرزی وزارت انرژی و آب حکومت طالبان گفت هر دو کشور توافق کرده‌اند برای پرداخت حقابه مطابق با معاهده آب هیرمند، تاسیسات مشترک و ایستگاه‌های اندازه‌گیری آب بسازند.

 شهروند 
 اجرای طرح هوشمندسازی نان تا پایان تیر در کل کشور
معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشریح جزئیات طرح هوشمندسازی نان گفت: «فرآیند خرید نان مانند سابق است، یعنی خریدار کارت می‌کشد، تعداد قرص نان مورد نیاز خود و پلاستیک را انتخاب کرده و پرداخت از کارت بانکی انجام می‌شود.» قربانی با بیان اینکه قیمت نان هیچ تغییری نخواهد داشت، گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان تیر این طرح کل کشور را پوشش دهد.» وی افزود: «خرید نان از کارت بانکی انجام می‌شود که به کدملی متصل است. هیچ کارت دیگری صادر نمی‌شود. مقداری از هزینه نان از حساب خریدار کسر می‌شود، مابقی نیز از حساب سایه پرداخت و به حساب نانوایی‌ها واریز می‌شود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
حوزه باید ارتباط خود را در عرصه بین المللی تقویت کند
حوزه/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار مدیر حوزه های علمیه گفتند: این مسئولیت امروز حوزه است که معارف اهل بیت(علیهم السلام) را به جهان معرفی کنند، حوزه باید ارتباط خود را در عرصه بین المللی تقویت کند و تعاملات با مراکز علمی دنیای اسلام و الازهر مصر پیگیری شود.
ایشان همچنین با اشاره به گزارش آیت الله اعرافی از دستاوردهای سفر به اروپا و دیدار با پاپ فرانسیس، از دیدارها و برنامه های اثربخش هیئت حوزوی به پنج کشور اروپایی تقدیر و تجلیل کردند و گفتند: لازم است کمیته مشترکی از سوی حوزه علمیه و واتیکان معین شود و نتایج مصوبات سفر پیگیری گردد. در ابتدای این دیدار آیت الله اعرافی ضمن ارائه گزارشی از سفر خود و هیئت همراه به چند کشور اروپایی از جمله دیدار با پاپ فرانسیس گفت: در دیدار با پاپ فرانسیس، ظرفیت های علمی و معرفتی حوزه علمیه به وی معرفی شد که مورد استقبال گرم، صمیمی و احترام‌آمیز پاپ قرار گرفت و وی نیز سلام متقابل خود را به مراجع معظم تقلید ابلاغ کرد.

ضرورت تدوین دانش نامه روحانیون اعزامی به جبهه
رسا/ آیت الله سید احمد خاتمی دردیدار با حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ضمن تشکر از فعالیت های صورت گرفته توسط مجموعه دفتر تبلیغات در خصوص گرامیداشت یاد و نام شهدای روحانیت و ثبت سوابق مبلغان اعزامی به جبهه های جنگ تحمیلی، اینگونه اقدامات را ارزشمند وشایسته تقدیر دانست.
عضو جامعه مدرسین درادامه با تاکید براینکه ضروروی است «دانش نامه جامع روحانیون اعزامی به جبهه» تهیه و تدوین شود بر ضرورت همکاری با نهادهای انقلابی در جهت تهیه و تدوین موسوعه روحانیون اعزامی به جبهه ها، اشاره کرد و گفت: در راستای تهیه اطلاعات دانش نامه مذکور، ضروری است که با نهادهای انقلابی چون سپاه پاسداران، بسیج و… همکاری های لازم صورت گیرد اما در نهایت تدوین آن، با مجموعه پرتوان دفتر تبلیغات اسلامی باشد.

حماس: مقاومت در کمین جنایتکاران صهیونیست است
صداوسیما/ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه‌ای جنایت حمله یک شهرک نشین صهیونیست با سلاح سرد به جوان فلسطینی در منطقه “اسکاکا” در شهرک سلفیت در کرانه باختری را که در حال مقابله با یورش شهرک نشینان صهیونیست به این منطقه بود، محکوم و اعلام کرد: این جنایت در امتداد جنگ پلیدی قرار دارد که شهرک نشینان صهیونیست علیه ملت، مقدسات و دارایی‌های ملت فلسطین آغاز کرده اند.
جنبش حماس تأکید کرد: امکان ندارد که ملت مجاهد و مقاومت قهرمان فلسطین در خون خواهی فرزندان خود کوتاهی کرده و بر جراحت‌های آن‌ها چشم ببندند. بر این اساس، دشمن باید عواقب این گستاخی و عربده کشی شهرک نشینان صهیونیست را متحمل شود و رزمندگان انقلابی ملت فلسطین در کمین نظامیان شکست خورده و شهرک نشینان جنایتکار آن هستند.

اصلاح قانون انتخابات در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد
فارس/ نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح قانون انتخابات در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و اگر دولت تا سه ماه آینده در این باره لایحه ندهد ما طرح دوفوریتی خواهیم داد.علی بابایی گفت: اصلاح قانون انتخابات در دستور کار مجلس قرار می گیرد.وی افزود: اگر دولت تا سه ماه آینده لایحه اصلاح قانون انتخابات را به مجلس ارسال نکند ما خودمان در مجلس طرح دو فوریتی برای اصلاح این قانون خواهیم داد.
وی اظهار داشت: پنج سال از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری می‌گذرد اما تاکنون لایحه‌ای از طرف دولت برای اصلاح قانون انتخابات به مجلس ارائه نشده است.

غرب در برابر روسیه کاملاً ناتوان شده است
فارس/ کارشناسان آمریکایی با تایید نظر پوتین مبنی بر پایان یافتن نظم تک‌قطبی نظام جهانی، اذعان می‌کنند: سال‌ها طول می‌کشد تا تحریم‌های غرب علیه روسیه اثر کند؛ شاید تا آن روز دیگر اوکراینی وجود نداشته باشد. تحلیلگر نشریه نشنال اینترست- در گزارش اخیر خوداذعان می‌کند: تحریم‌های مذکور نه تنها تاثیری در توقف روسیه نداشته، حتی آسیب‌های جدی به خود کشورهای غربی وارد کرده است. وی با اشاره به اظهار نظرهای مقامات غربی و انتقاد از شعارهای تو خالی آنها در حمایت از اوکراین، تاکید می‌کند که روسیه احتمالا هیچ یک از سرزمین‌هایی را که از اوکراین به تصرف خود درآورده، آزاد نخواهد کرد.

رژیم صهیونیستی عاجز از ارائه خدمات
تسنیم/ آتش‌سوزی‌های مناطق تجاری و صنعتی و همچنین قطعی و اختلالات برق در محدوده شهر یاونه و شهرهای مجاور آن در سرزمین‌های اشغالی به معضل بزرگی برای ساکنان آن تبدیل شده وآنرا به شهر ارواح شبیه کرده است.خبری که خبرگزاری ها مخابره کرده اند، وجود اختلالات و قطعی‌های متعدد برق در این شهر را نشان می‌دهد. شهردار یاونه با اشاره به قطعی مکرر برق گفت: «شرکت برق در ارائه خدمات کوتاهی می‌کند، این شرایط نه‌تنها در یاونه بلکه در بیشتر شهرها اتفاق افتاده است.
در ادامه اتفاقات رخ‌داده در شهر یاونه، برخی ساکنان در صفحات مجازی خود از قطعی برق به‌صورت روزانه و همچنین انتشار بوی شدید و آزاردهنده مواد شیمیایی در این شهر خبر داده‌اند.

کشورهای ناتو آماده بکارگیری سلاح اتمی باشند
مهر / فرمانده نیروی هوایی آلمان به بهانه جنگ اوکراین صریحاً بحث توسل کشورهای غربی به سلاح هسته‌ای را برای ایجاد بازدارندگی در مقابل روسیه مطرح کرد. ژنرال «اینگو گرهارتز» در جریان یک سخنرانی گفت که ناتو باید برای مقابله با تهدیدات هسته‌ای روسیه آماده باشد و بتواند در مقابل روسیه بازدارندگی ایجاد کند.
وی در مقدمه چینی برای توسل غرب به سلاح هسته‌ای به بهانه جنگ اوکراین گفت که در جهت ایجاد بازدارندگی قابل اعتماد، در صورت لزوم به ابزار و اراده سیاسی برای بکارگیری بازدارنده هسته‌ای نیاز داریم.

رسوایی جدید برای رژیم صهیونیستی
تسنیم/ وبگاه روزنامه انگلیسی گاردین فاش کرد، یک شبکه جاسوسی ناشناس موفق شد از طریق اپلیکیشن ورزشی گام شمار از پرسنل ارتش اسرائیل و مأموران شاباک جاسوسی کند و سفرها و حضور آنها را در کشورهای مختلف جهان رصد کند.در این عملیات جاسوسی که ابعاد کامل آن افشا نشده است، تراشه‌‌هایی وارد پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی شد و از این طریق افرادی را که سرگرم انجام فعالیت‌های ورزشی در پایگاه‌های نظامی یا امنیتی بودند مورد رصد قرار دادند.این رسانه انگلیسی در گزارش خود تأکید کرد، حتی افرادی که شدیدترین موارد حریم خصوصی را هم در این اپلیکیشن لحاظ کردند نیز از این جاسوسی در امان نماندند.

آمریکا: ما به دنبال بازگشت کامل به برجام هستیم
ایسنا / سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این که چه واکنشی نسبت به گزارش اخیر درباره نزدیک شدن قایق‌های تندروی ایران در خلیج فارس به کشتی‌های آمریکایی دارد، ادعا کرد که نه‌تنها در چند روز اخیر، بلکه هفته‌ها و ماه‌هاست شاهد این بوده‌ایم ایران اقدامات دریایی ناایمنی انجام داده است که غیر حرفه‌ای هستند و جان دریانوردان را به خطر می‌اندازند و گفت: این اقدامی است که ما آن را محکوم کرده‌ و از ایران خواسته‌ایم دست از انجام دادن این کار بردارد. پرایس با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه افزود: ما به دنبال بازگشت کامل به برجام هستیم، به ویژه به این خاطر که فکر می‌کنیم فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله ساخت قطعات سانتریفیوژها باید سرسختانه محدود شده و تحت نظارت آژانس قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *