خبر روز ۱۴۰۱/۰۳/۳۱

**رئیس‌جمهور ونزوئلا: ما که در آمریکای لاتین با امپریالیسم و صهیونیسم مبارزه می‌کنیم بخشی از محور مقاومت هستیم** پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به همایش بزرگداشت روز بسیج اساتید: اساتید بسیجی در همه زمینه‌ها پیشران باشند** آیت الله حسینی خراسانی تأکید کرد: شیعه و سنی؛ ید واحده ای در مقابل دشمن** آیت الله اراکی: امروز وظیفه همگان تبیین تمدن نوین اسلامی برای جامعه جهانی است** وزیر راه و شهر‌سازی اعلام کرد: تمدید خودکار قرارداد اجاره و ممنوعیت صدور حکم تخلیه
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 ارتقای توان جنگ الکترونیک در پهپادهای ارتش
فرمانده کل ارتش ضمن قدردانی از کارکنان یگان‌های «جنگال» در ارتقای توان پهپادها در حوزه جنگ الکترونیک گفت: «جنگال به تنهایی یک توانمندی و عملیات است.»
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش با حضور سرزده در گروه ۴۰۲ جنگال (جنگ الکترونیک) شهید رضا ولی‌خانی نیروی زمینی ارتش، از بخش‌های مختلف این یگان بازدید کرد.
وی سپس در جمع کارکنان این یگان با تأکید بر اهمیت و جایگاه یگان جنگ‌های الکترونیک در ارتش، یادآور شد: «این یگان با در اختیار داشتن نیروهای انسانی مستعد، ماهر و مبتکر، توانایی انجام کارهای بزرگ را داشته و توانسته‌است به جایگاهی تأثیرگذار در شأن ارتش و در راستای ارتقای توان رزمی نیروهای مسلح دست یابد.»
سرلشکر موسوی ضمن قدردانی از افسران، درجه‌داران و کارمندان یگان‌های جنگال در ارتقای توان پهپادها در حوزه جنگ الکترونیک افزود: «جنگال در خیلی از عرصه‌ها مستقلا می‌تواند وارد عمل شود.
در ارتش تقریبا کاری نیست که با جنگ‌های الکترونیک ارتباط نداشته ‌باشد و هر اقدامی در حوزه توان رزمی به نحوی به جنگال مربوط است که کمترین آن، اطلاعات است.»

 همشهری
 بیانیه ضدایرانی اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا با تصویب سند مشارکت راهبردی با کشورهای حاشیه خلیج‎فارس، مدعی شد ایران از طریق گروه‌های نیابتی یا مستقیما ثبات منطقه غرب آسیا را تهدید می‌کند.
اتحادیه اروپا در این سند که دیروز ازسوی وزرای امورخارجه این اتحادیه به تصویب رسید، با تأکید براینکه «کشورهای خلیج‎فارس شریک‌های قابل اعتمادی برای تأمین انرژی و تضمین تعادل بازار جهانی هستند»، ادعا کرده‎است که ایران به‌صورت مستقیم یا از طریق نیروهای نیابتی خود، ثبات منطقه را تهدید می‌کند.
این بیانیه که رنگ و بوی ادعاهای ضدایرانی برخی کشورهای عربی منطقه غرب آسیا در آن دیده می‌شود، مدعی است: «ارائه موشک توسط ایران به گروه‌های مسلح، نگران‌کننده است.»

 کیهان
 تمدید خودکار قرارداد اجاره و ممنوعیت صدور حکم تخلیه
رستم قاسمی با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به نگرانی مستأجران در موضوع تأمین مسکن اظهار کرد: امسال به دلایل متعدد نرخ اجاره افزایش قابل ‌توجهی یافته که ما به‌منظور ساماندهی این مسئله بسته پیشنهادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای حل مسئله به سران قوا و هیئت دولت ارائه کردیم.
وزیر راه و شهر‌سازی در بیان شاه‌کلید بسته پیشنهادی وزارت راه ادامه داد: بر اساس مصوبات قراردادهای مستأجران و موجران به طور خودکار تمدید می‌شود و سقف نرخ افزایش در تهران و کلان‌شهرها ۲۵ درصد و در سایر شهرها ۲۰ درصد خواهد بود. وی تأکید کرد: هیچ مستأجری واحد مسکونی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تخلیه نمی‌کند و قراردادها به‌طورکلی تمدید خواهد شد.
وزیر راه و شهر‌سازی اظهار داشت: البته استثنائاتی برای این منظور در نظر گرفته شده است، مثلاً اگر موجری بخواهد فرزند تازه ازدواج کرده خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در واحد مسکونی ساکن کند با مراجعه به شورای حل اختلاف این مسائل رفع خواهد شد. قاسمی یادآور شد: ابزارهای مهمی طراحی کردیم تا ضمانت اجرای این قانون ارتقا یابد که در روزهای آتی رسانه‌ای خواهد شد.
 ما که در آمریکای لاتین با امپریالیسم و صهیونیسم مبارزه می کنیم بخشی از محور مقاومت هستیم
نیکــولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئـلا در مصاحبه با ســایت KHAMENEI.IR: همه ما که با استعمار مبارزه میکنیم بخشی از محور مقاومت هستیم. قرن بیست ویکم، قرن ماست. گفت و گو با آیت الله خامنه ای سرشار از معنویت و حکمت است. او مردم ونزوئلا و آرمان هایشان را واقعا دوست دارند و همیشه ایده ها و توصیه های بسیار خوبی به ما می دهند. اگر امروز مسیح در میان ما بود در خط مقدم مبارزه با امپریالیسم بود.
 تسویه بدهی ۶/۱ میلیارد دلاری عراق و هیاهوی اصحاب «نمی‌شود و نمی‌توانیم»
رسانه‌های اصلاح‌طلب با ادعای تهاتری بودن وصول منابع ارزی ایران در عراق سعی کردند تا ناتوانی دولت قبل در آزاد‌سازی این منابع را توجیه کنند.
یک مقام ارشد وزارت نفت در گفت‌وگویی ابعاد جدیدی از این ماجرا را تشریح کرد. به گفته وی، مبلغ وصول شده اکنون در حساب مبادلات گازی ایران و عراق در بانک TBI واریز شده و دولت ایران قادر است تا دستور پرداخت حواله‌ای از این حساب برای هر موردی از نیازهای کشور را صادر کند.این مقام ارشد افزود: امکان پرداخت ارزی هر کالا یا ماده اولیه مورد نیاز کشور با این مبالغ وجود دارد و دارایی‌های این حساب قابل حواله توسط بانک مرکزی است.

 ایران 
 دعوت رسمی از آیت‌الله رئیسی برای حضور در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر
وزیر خارجه ترکمنستان به طور رسمی بر دعوت رئیس جمهور کشورش از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در عشق‌آباد تأکید کرد. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با «رشید مردوف» وزیر امور خارجه ترکمنستان در مورد اجرایی کردن توافقات دوجانبه و برخی موضوعات منطقه‌ای بویژه اجلاس آتی سران کشورهای حاشیه دریای خزر در عشق آباد گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
وی در این گفت‌وگو ضمن اشاره به دیدار اخیر رؤسای جمهور دو کشور در تهران، این بازدید را نقطه عطفی در مناسبات دو کشور خواند که تأثیر بسزایی در توسعه روابط دوستانه میان دو همسایه دارد. امیرعبداللهیان همچنین حمایت جمهوری اسلامی ایران از میزبانی عشق آباد جهت برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر را اعلام کرد.

 جمهوری‌اسلامی 
 احتمال تغییر سخنگوی وزارت خارجه
برخی خبرگزاری‌ها از تغییر قریب‌الوقوع سخنگوی وزارت خارجه خبر داده‌اند. در میان اسامی مختلفی که در این زمینه مطرح است، گفته می‌شود که «ناصر کنعانی چافی»، رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر، یکی از گزینه‌های اصلی جایگزینی سعید خطیب‌زاده در این جایگاه است.
 دستورات رئیس دستگاه قضا در راستای کاهش هزینه‌های دادرسی برای مردم
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، روز گذشته در جلسه شورای عالی قوه قضاییه ضمن تبریک فرارسیدن هفته قوه قضاییه و گرامیداشت سالگرد شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی، اظهار کرد: شهید بهشتی انسانی با تقوا، اندیشمند، خردورز، مدیر، مدیرپرور، عالم و عالم‌پرور بودند؛ لذا وجود ایشان برای دشمنان کینه‌توز و قسم خورده انقلاب و کشور ما قابل تحمل نبود.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه کماکان هزینه دادرسی برای مردم بالا است، به معاونت حقوقی قوه قضاییه دستور داد تمامی تدابیر و اقدامات لازم را برای کاهش هزینه‌های دادرسی اتخاذ کند.
وی با بیان اینکه از وضع موجود درخصوص هزینه‌های دادرسی رضایت ندارد، به معاون اول دستگاه قضا و دادستان کل کشور نیز ماموریت داد با استفاده از ظرفیت نخبگان جامعه و همچنین جلب مشارکت و همکاری بیشتر دولت سیزدهم و مجلس یازدهم، اقدامات عاجل‌تری را برای ایجاد تحول در فرایند رسیدگی به پرونده‌های قضایی و کاستن از هزینه‌های مادی و معنوی دادرسی برای مردم، در دستور کار قرار دهند.

 وطن امروز
 اعلام وصول استیضاح وزیر صمت
موسوی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول طرح استیضاح «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صمت در جلسه هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: طرح استیضاح آقای فاطمی‌امین از سوی هیأت‌رئیسه مجلس به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد. وی با تأکید بر نصاب لازم قانونی برای طرح استیضاح وزیر صمت، گفت: کمیسیون صنایع مجلس به‌ عنوان کمیسیون تخصصی یک هفته فرصت دارد درباره استیضاح اعلام نظر کند.
 برای اولین‌بار در تاریخ کلمبیا یک چپ‌گرا رئیس‌جمهور این کشور شد
گوستاوو پترو، یک مبارز سابق و سناتور قدیمی که متعهد به تغییر سیستم اقتصادی کشور شده است، در سومین رقابت خود به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری توانست در انتخابات روز یکشنبه پیروز شود تا سومین کشور بزرگ آمریکای لاتین را در مسیری کاملا جدید قرار دهد.
بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، نتایج شمارش آرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری کلمبیا نشان می‌دهد «گوستاوو پترو» نامزد چپ‌گرا پیروز نهایی انتخابات شده است. با شمارش ۹۹ درصد آرا، گوستاوو پترو کمی بیش از ۵۰درصد آرا را کسب کرده و رقیبش نیز حدود ۴۷ درصد آرا را در اختیار گرفته است. گوستاوو پترو در نخستین واکنش به پیروزی خود در انتخابات در حساب توئیتر خود آن را یک «پیروزی مهم و تاریخی» برای مردم کلمبیا خواند. وی نوشت: «این یک پیروزی برای خدا، برای مردم و برای تاریخ است». پیروزی یک نامزد چپ‌گرا برای کلمبیا که پیش از این همیشه در اختیار راست‌گرایان بوده است، می‌تواند دوره جدیدی را در حیات سیاسی کلمبیا رقم بزند.

 جوان 
 اجازه نمی‌دهیم دست دشمن به حریم امنیت ما برسد
سرلشکر سلامی در آئین گرامیداشت سی امین سالگرد صدور فرمان تأسیس قرارگاه ثارالله تهران از سوی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به اینکه باید تولید امنیت کنیم نه اینکه مانع ناامنی شویم، افزود: تولید امنیت به این معنا است که امنیت آن قدر بزرگ و ریشه‌دار باشد که هیچ چیز قادر به برهم زدن آن نشود، در حالی که جلوگیری از ناامنی آخرین مرحله از تلاش است و ما به بهترین روش می‌اندیشیم و آن روش تولید امنیت است. فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دشمن بر طبل تحریک اذهان مردم می‌کوبد، گفت: همه دستگاه‌ها باید تلاش خود را برای تولید امنیت انجام دهند تا مردم تلاش‌ها را در میدان ببینند.سرلشکر سلامی در پایان از مردم به عنوان کلید واژه قدرت نام برد و گفت: با خدمت به مردم، روحیه فداکاری و گذشت اجازه نمی‌دهیم که دست دشمن به حریم امنیت ما برسد و امنیت را مردمی می‌کنیم.

 خراسان 
 ادعای نشریه اینترنتی میدل‌ایست‌ آی درباره پیشنهاد جدید ایران به آمریکا
نشریه اینترنتی میدل‌ایست‌ آی مدعی شد ایران به تازگی پیشنهادی به ایالات متحده درباره سپاه با هدف احیای توافق اتمی برجام داده که بر اساس آن درخواست حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا را کنار گذاشته است.میدل‌ایست آی می‌گوید ایران در برابر کنار گذاشتن این خواسته، به آمریکا پیشنهاد داده که تحریم های اعمال شده علیه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بازوی اقتصادی سپاه و چند نهاد دیگر برداشته شود.
 تکذیب خبر رادیو فردا
یک منبع مطلع در وزارت خارجه، خبرسازی ناشیانه رادیو فردا درباره امضای پیمان تجاری میان ایران و دونتسک (منطقه‌ای خودمختاردرشرق اوکراین) را تکذیب کرد. رادیو فردا در خبری مدعی شده بود که ایران و دونتسک با هدف تقویت روابط دوجانبه تجاری و اقتصادی توافق نامه ای امضا کرده‌اند که به موجب آن تهران در نظر دارد مصالح ساختمانی و محصولات باغبانی شامل میوه و صیفی‌جات را برای دونتسک تامین کند.
 اظهارات فرمانده دانشگاه امام حسینعلیه السلام درباره خرابکاری صنعتی در وزارت دفاع
سردار سرتیپ پاسدار حسنی آهنگر فرمانده دانشگاه امام حسینعلیه السلام گفت: حتما باید به قدرت بین المللی برسیم که راهش قدرت علمی است؛ دشمن در جنگ ترکیبی، با جنگ اقتصادی و مقابله با پیشرفت های علم و فناوری علیه ما عمل می کند.حسنی آهنگر با اشاره به شهادت چند روز قبل یکی از کارمندان وزارت دفاع گفت که خطوط تولید ما هدف خرابکاری صنعتی قرار می گیرد؛ شهید وزارت دفاع خودش هدف نبود اما تحت تأثیر یک خرابکاری صنعتی قرار گرفت. باید با روش های هوش مصنوعی از تهدیدها پیشگیری کنیم.عصر روز ۴ خرداد طی سانحه‌ای که در یکی از واحد‌های تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه‌ پارچین به وقوع پیوست، مهندس احسان قد بیگی به شهادت رسید و یکی دیگر از همکاران ایشان دچار جراحت شد.

 مردم سالاری 
 ابطال مصوبه دولت درباره حقوق بازنشستگان
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از ابطال مصوبه دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان خبر داد. اسماعیلی درخصوص اعلام نظر هیات تطبیق مصوبات مجلس پیرامون مصوبه دولت در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان، گفت: هفته گذشته طی نامه‌ای مستندات خود را درخصوص مصوبه هیات دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان و نظر کمیسیون اجتماعی مبنی بر مغایرت این مصوبه با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی به هیات تطبیق مصوبات مجلس اعلام کردیم.
وی ادامه داد: البته این مساله از سوی هیات به صورت رسمی‌اطلاع‌رسانی خواهد شد اما براساس گزارشاتی که بنده دریافت کردم، الحمدلله نظر کمیسیون اجتماعی مورد تایید هیئت تطبیق مصوبات قرار گرفته است و بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی این مصوبه برای تجدیدنظر به دولت ارسال خواهد شد.
 دولت ‌و مجلس پیگیر مجازات عاملان شهادت «سردار»
یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌با تاکید بر اینکه باید عاملان و آمران شهادت سردار سلیمانی محاکمه شوند گفت که دولت و مجلس پیگیر مجازات عاملان شهادت سردار سلیمانی است. رضازاده با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه سابق آمریکا مبنی بر اینکه ترور ژنرال سلیمانی برای حفاظت از خودمان بود گفت: سردار سلیمانی پرچمدار مبارزه با استکبار جهانی در تمام عرصه‌های بین المللی بود. وی با تاکید بر اینکه قطعا وزیر خارجه، رئیس جمهوری و مجلس به دنبال مجازات عاملان شهادت سردار سلیمانی هستند گفت که از همان ابتدا مشخص بود که پشت صحنه ترور شهادت ناجوانمردانه شهید سلیمانی آمریکا و رژیم صهیونیستی بودند که اکنون هم خودشان اذعان می‌کنند.

 آرمان ملی
 ایران بیشترین بار پناهندگان را بر دوش می‌کشد
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان به مناسبت روز جهانی پناهنده گفت: ایران بر اساس معیارهای اسلامی، انسانی و با حفظ مصالح و در بین کشورهای منطقه بیشترین بار پناهندگان را بر دوش می‌کشد. حسن کاظمی‌قمی در توییتی نوشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس معیارهای اسلامی، انسانی و با حفظ مصالح و در بین کشورهای منطقه بیشترین بار پناهندگان را بر دوش می‌کشد.
عملکرد مدعیان حقوق بشر در میزان پذیرش پناهندگان افغانستانی، سوری و عراقی و برتر دانستن پناهندگان اوکراینی خلاف ادعای آنهاست. وی ادامه داد: ایران بدون حمایت سازمان‌های مدعی بین‌الملل، در بحران اخیر افغانستان صدها هزار پناهجوی جدید را در خود جای داده و اکنون میلیون‌ها پناهنده را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است.

 قدس 
 همنوایی امنیتی محور غربی – عبری – عربی
«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: تل‌آویو در حال ایجاد «ائتلاف پدافند هوایی خاورمیانه» تحت رهبری ایالات متحده آمریکاست. وی در ادامه مدعی شد: این اقدام پیش از این حملات ایران را خنثی کرده است و ممکن است با سفر «جو بایدن» به منطقه در ماه آینده تقویت شود. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: چنین همکاری‌های دفاعی با کشورهای عربی همسو با آمریکا در حال انجام است.

 اعتماد 
 بحث «اف‌ای‌تی‌اف» در دولت مطرح نیست
حسینی، معاون پارلمانی رییس‌جمهور، در پاسخ به اینکه دولت این عزم را دارد که عضویت در FATF را بپذیرد، گفت: در جلسات دولت بحثی درباره FATF مطرح نشده است، این بحث‌ها معمولا در شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌شود، در آنجا کمیته خاصی تدوین شده که مسائل هسته‌ای را پیگیری می‌کند، قاعدتا این مباحث نیز در کمیته مذکور مطرح می‌شود.
در مجموع در دولت به آن صورت تاکنون، صحبتی در مورد FATF نشده است. او در واکنش به اینکه در شرایط فعلی لازم است که دولت FATF را بپذیرد، افزود: اساس سیاست خارجی دولت بر اساس همان کلیدواژه‌های «عزت، حکمت و مصلحت» است که رهبری فرمودند.
لذا سیاست خارجی باید از موضع عزت باشد، نه اینکه فکر کنند ما در موضع ضعف هستیم و می‌خواهیم به این صورت مشکل خودمان را حل کنیم. او تصریح کرد: در حال حاضر بحث روز دولت FATF نیست.

 ابتکار
 دیدار قالیباف با هیات پارلمانی کرواسی
زلاتکو حسن بگوویچ رئیس گروه دوستی پارلمانی کرواسی و ایران، روز گذشته با حضور در بهارستان با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد. قالیباف در این دیدار با ابراز امیدواری از اینکه این سفر در گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موثر باشد، گفت: سی‌اُمین سالگرد برقراری ارتباط رسمی میان ایران و کرواسی را تبریک می‌گویم و امیدواریم ارتباط پارلمانی میان دو کشور با تحرک بیشتری پیش برود. رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تسهیل روابط میان تجار و بخش‌های خصوصی ایران و کرواسی گفت: گروه‌های دوستی پارلمانی دوکشور می‌توانند با فعال کردن بیش از گذشته این مناسبات و تسهیل ارتباطات تجاری، روابط اقتصادی دوکشور را چند برابر رشد دهند.

 اطلاعات
 مسیرخنثی‌سازی تحریم‌ها را با قوت پیگیری می‌کنیم
خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه:
– همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می کنیم و این قطار علی‌رغم بدعهدی آمریکا از ریل خود خارج نشده است و طرف آمریکایی باید هر چه زودتر به مسیر امضای توافق برگردد و ما برای یک توافق خوب و پایدار و موثر آماده هستیم.
– سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن برای همه روشن است. وقتی اظهارات برخی مقامات آمریکا را می‌شنوید که می‌خواهند خطای دولتِ ترامپ را جبران کنند و کنشگر مسئولی باشند و رفتارهای قانون گریزانه دولت ترامپ را در رفتار آنها می‌بینید، بیانگر این ضرب المثل ایرانی است که «قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را! »
– اگر آمریکا تعهداتش ذیل برجام را بپذیرد، باید همه حلقه‌های تحریمی را کنار بگذارد و تلاش بیهوده نکند که اجزای فشار حداکثری را حفظ کند. براساس ابتکار ایران می‌توانیم توافق را نهایی کنیم.آمریکا بیش از حد ممکن از این ابزار تحریم در نظام بین‌الملل استفاده کرده و برخی از تحریم‌های آنها شوخی است.
– رژیم اشغالگر و جعلی قدس تلاش می‌کند از هر چیزی برای اهداف شوم و نیات ضد ثبات و امنیت خود در این منطقه استفاده کند و هر چیزی را گروگان این موضوع می‌کند .البته مقامات واشنگتن و برخی کشورهای منطقه باید توجه کنند در ادامه مسیری که رژیم اشغالگر قدس طراحی کرده است، قرار نگیرند.
– «لاوروف» وزیرخارجه روسیه آخر هفته به تهران می آید.
– ایران یکی از امضا کنندگان اصلی معاهده NPT است که همواره به این معاهده پایبند بوده است ؛پس اجازه دهید تمرکز کنیم ودر همین چارچوب روابط خود را ادامه دهیم.
– سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به شایعاتی مبنی بر استعفای علی باقری مذاکره کننده هیات ایران دروین ووجودنوعی اختلاف نظرها گفت: همه کارها و اقدامات در وزارت امور خارجه انجام می‌شود و مذاکره کنندگان بی توجه به برخی شایعاتی که با هدف ساخته می‌شود، مشغول کارند؛ درباره شایعات، موضع رسمی گرفتن کمال بی انصافی است. وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی همواره صدای واحد داشته است و با یک صدا صحبت کرده است.

 شهروند 
 دیگر هیچ بالگردی به دلیل نبود قطعه زمینگیر نمی‌شود
فرمانده هوانیروز ارتش با اشاره به اقدامات این یگان در حوزه ساخت قطعات و ارتقای سامانه‌های بالگردی گفت: «ما توانستیم با بهره‌گیری از تجارب ارزشمند دوران دفاع مقدس در سخت‌ترین شرایط تحریمی، راهبرد تولید قطعات بالگردی را ادامه دهیم تا جایی که امروز قادر به تولید بالگرد و تقویت موتور بالگردها هستیم و صفر تا صد تعمیرات و قطعات را با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور انجام می‌دهیم.»
امیر سرتیپ قربانی با بیان اینکه دیگر هیچ بالگردی به دلیل نبود قطعه زمینگیر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: «ما دیگر با بحران قطعات بالگردی مواجه نیستیم و خودمان قادر به ساخت هر نوع قطعه مورد نیاز هستیم و هر بالگردی که ساعت پروازی‌اش به اتمام برسد، برای پروسه بازآماد وارد چرخه تعمیر و نگهداری و پس از طی دوره‌های تعمیراتی، دوباره وارد خط پروازی می‌شود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
اساتید بسیجی در همه زمینه‌ها پیشران باشند
فارس/ رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی به نشست بسیج اساتید کشور تاکید کردند: علم نافع و پیشرفته اساتید چه در موضوعات راهبردی و اساسی و چه در مسائل نقد و کاربردی نیاز حتمی و فوری کشور است. متن پیام که توسط رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها قرائت شد، به شرح زیر است:به استادان بسیجی دانشگاه و اجتماع آنان در روز ملی بسیج اساتید سلام و درود می فرستم و یاد دانشمند مجاهد شهید مصطفی چمران و دیگر شهدای دانشگاه را عزیز و گرامی می دارم.سایه مبارک استاد متعهد و متدین و مجاهد بر سر دانشگاه کشور یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی و نوید‌دهنده سرافرازی و رستگاری آینده ملت ایران است.
علم نافع و پیشرفته شما چه در موضوعات راهبردی و اساسی و چه در مسائل نقد و کاربردی نیاز حتمی و فوری کشور است.فعالیت استاد بسیجی تنها تعلیم نیست پیشرفت علمی، نوآوری در ماهیت دانش و زبان آن، آمیختن آموزش با اخلاق و تربیت نفسانی، همت به دوگانه فراگیری تازه‌های علمی و اجتهاد و تولید علم و وظایف دیگری از این قبیل نیز در زمره مسئولیت‌های استاد علم است و شما بسیجیان عزیز در همه این زمینه ها می توانید پیشتاز و پیشران باشید.توفیقات شما را از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم.

امروز وظیفه همگان تبیین تمدن نوین اسلامی برای جامعه جهانی است
حوزه/ آیت الله اراکی اظهارکرد: آنچه امروز وظیفه همگان است، تبیین تمدن جایگزین و جزئیات تمدن نوین اسلامی برای جامعه جهانی است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: مهم است بدانیم که در عرصه اقتصاد چه برنامه ای در نظریه تمدن نوین اسلامی ارائه شده است و یا در بحث فرهنگی که سالهاست در این عرصه عقب نشینی شده، چه جزئیاتی ارائه شده است.آیت الله اراکی تصریح کرد: آنچه مسلم است و تردیدی در آن نیست، هر جا که ورود نکرده ایم، دشمن نفوذ کرده است، در تفکر، اندیشه، رسانه، هنر، جامعه و اجتماع هر جا که عقب نشینی کرده و یا داشته های غنی خود را ارائه نکرده ایم، فضا را برای جولان دشمنان اسلام و نظام مهیا ساخته ایم و امروز لازم است که بر اساس جهاد تبیین نظریه تمدن نوین اسلامی را معرفی و برای همگان روشن سازیم.

شیعه و سنی؛ ید واحده ای در مقابل دشمن
رسا/ آیت الله حسینی خراسانی با اشاره به اهمیت وحدت در جوامع اسلامی بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: موضوع الفت، زندگی مسالمت آمیز و همگرایی بین جریان های مختلف از امت اسلامی به ویژه شیعه و سنی از مسائل بسیار مهم، حساس و پرسابقه ای است که در طول تاریخ ائمه دینعلیهم السلام پیروانشان را به رعایت این اصل اصیل اسلامی سفارش کرده اند. عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه مذاهب اسلامی باید در برابر دشمنان مشترک ید واحده باشند، عنوان کرد: تمام مراجع شیعه بر این مطلب اتفاق نظر دارند که جان و مال و ناموس برادران اهل سنت به عنوان مسلمان همانند جان و مال و ناموس شیعه محترم است و اگر روزی مورد تهاجم کفار و دشمنان اسلام قرار بگیرند باید دفاع کرد.

گزارش‌دهی دبیرکل ،غیرمنطقی و غیرحرفه‌ای است
تسنیم/ ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به گزارش وضعیت حقوق بشر ایران که توسط آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه شد، بیانیه‌ای منتشر کرد.
در این بیانیه با اشاره به پاسخ افزون بر ۴۰صفحه‌ای ایران به پیش‌نویس این گزارش آمده است: اعطای مأموریت گزارش‌دهی کشوری به دبیرکل آن هم با موضوع حقوق بشر، درحالی که سازوکار تخصصی بین‌المللی در این رابطه وجود دارد، موجه و منطقی نبوده و اقدامی غیرضروری و غیرحرفه‌ای است.این بیانیه با تأکید بر اینکه در تهیه گزارش‌های مفصل این‌چنینی هیچ مشورتی از قبل با جمهوری اسلامی ایران نمی‌شود و تنها یک هفته زمان برای بررسی و پاسخگویی و اظهار نظر در مورد این گزارش به کشور مربوطه فرصت اعطا می‌شود می‌افزاید: همین موضوع حاکی از اتخاذ یک رویکرد سیاسی در تدوین چنین گزارش‌هایی است که نظرات کشور ذی‌ربط در آن جایی ندارد.

نزدیک شدن قایق‌های ایرانی به ناو آمریکایی
باشگاه خبرنگاران/ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، در گزارشی مدعی شد که ۳ فروند قایق تندروی ایرانی با سرعت زیادی به دو ناو آمریکایی که در آب‌های خلیج فارس حضور داشتند نزدیک شدند.
این قایق‌ها پس از دریافت سیگنال هشدار از طرف ناوآمریکایی منطقه را ترک کردند. واشنگتن پست ادعا کرد که رزم ناو «یو. اس. اس سیراکو» از کلاس سایکلون و کشتی حمل‌ونقل سریع «یو. اس. اِن. اس چاکتاو» در حال عبور از آب‌های بین المللی خلیج فارس بودند که این سه قایق ناگهان با سرعت زیادی به سیراکو نزدیک شدند.

ایران آماده افزایش غنی‌سازی در نیروگاه فردو است
باشگاه خبرنگاران/ خبرگزاری رویترز مدعی شد گزارش دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل که این خبرگزاری روز دوشنبه آن را مشاهده کرده است، نشان می‌دهد که ایران با آماده‌سازی سانتریفیوژ‌های پیشرفته ۶ IR- که می‌تواند آسان‌تر بین سطوح غنی‌سازی تغییر کند، در سایت زیرزمینی فردو غنی‌سازی اورانیوم خود را بیشتر می‌کند.آژانس انرژی اتمی در گزارش خود مدعی شد: «ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده که آماده‌سازی برای فرآیند غنی‌سازی را آغاز کرده، اما تهران شفاف‌سازی نکرده است که تا چه سطحی غنی‌سازی خواهد کرد.
ایران قبلاً به آژانس اطلاع داده بود که از دو آبشار۶ IR-می‌توان برای غنی سازی تا ۵ یا ۲۰ درصد خلوص استفاده کرد.»

۴۳ درصد از صادرات تسلیحات آمریکا به خاورمیانه
تسنیم/ موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم اعلام کرد خاورمیانه از نظر حجم واردات تسلیحات در رتبه دوم جهان قرار گرفته و ۳۲ درصد واردات تسلیحات جهان به این منطقه بوده است.
پایگاه اینترنتی میدل ایست مانیتور اعلام کرد: بر اساس گزارش این مرکز برای سال ۲۰۲۲، چهار کشور عرب در بین ده کشور برتر وارد کننده تسلیحات در جهان طی دوره ۲۰۱۷-۲۰۲۱ قرار گرفتند. این کشور‌ها عبارت بودند از: عربستان، قطر، امارات عربی متحده و مصر.
این گزارش اعلام کرد: خاورمیانه ۴۳ درصد از انتقال تسلیحات آمریکا را به خود اختصاص داده است. در همین حال، واردات تسلیحات اسرائیل بین سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۱۶ و ۲۰۱۷-۲۰۲۱ میلادی ۱۹ درصد افزایش یافته است.

هنوز امید‌هایی برای احیای برجام وجود دارد
فارس/ نماینده روسیه در وین گفت هنوز هم می‌توان امیدوار بود که مذاکرات هسته‌ای دوباره از سرگرفته شود و غربی‌ها تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند اولیانوف، درباره قطعنامه آژانس اتمی که از ایران می‌خواهد با ارائه اطلاعات موثق با آژانس همکاری کامل داشته باشد، گفت: «معتقدم واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام آژانس اتمی طبیعی و کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

آمادگی حزب الله لبنان برای هرگونه مقابله و رویایی
تسنیم/ معاون دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس این جنبش اعلام کرد: آمادگی همیشگی حزب الله لبنان برای مقابله با هرگونه نبرد احتمالی، باعث شده که رژیم صهیونیستی از آغاز تجاوز جدید نظامی علیه لبنان ناتوان باشد.
شیخ نعیم قاسم در ادامه تاکید کرد: حزب الله لبنان همچنین با برنامه‌ریزی دقیق و استقرار گسترده در نقاط مختلف نظامی دشمن را غافلگیر کرد و توانست واحدهای مختلف خود را به یگان‌های مستقل از لحاظ نظامی تأمین کند، این واحدهای مستقل توانستند در برابر تجاوز همه جانبه رژیم صهیونیستی مقاومت کنند، این اقدامات یکی از ابتکارات و تفکرات فرمانده الهام بخش و استثنایی، شهید «عماد مغنیه» بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *