خبر روز ۱۴۰۱/۰۳/۲۹

**آیت‌الله جنتی: وظیفه ما معرفی اسلام ناب محمدی و اسلام انقلابی است** رئیس جمهور: بر عهد خود با مردم در مبارزه با فقر، فساد و تبعیض وفاداریم** آیت‌ الله کعبی: اسلام ستیزی محور برنامه‌های آمریکا و صهیونیسم است** آیت الله اعرافی: فرهنگ‌سازی قرض‌الحسنه با مبلّغان حوزه علمیه است** وزیر امور خارجه: آمریکا به رفتار غیرسازنده ادامه دهد با پاسخ متناسب ایران مواجه می‌شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 دستور وزیر دفاع برای پیگیری مطالبه رئیس‌جمهور
در پی بازدید آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور از شرکت هواپیماسازی ایران (هِسا) در اصفهان و دستور وی مبنی بر طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری، امیر آشتیانی، وزیر دفاع در نامه‌ای به مدیرعامل سازمان صنایع‌هوایی، دستور پیگیری اوامر رئیس‌جمهور را صادر کرد. در این نامه آمده است: انتظار می‌رود با توکل بر خداوند متعال و استعانت از ساحت مقدس و نورانی قطب عالم امکان حضرت ولی‌عصر (عجل الله تعالی فرجه) و با همکاری نزدیک و هم‌افزایی تمامی ظرفیت‌های ملی و فرا دستگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان، ارکان ستادی و صنعتی وزارت دفاع و همچنین توسعه همکاری‌های کشوری و لشکری به ویژه اجرایی کردن توافق‌نامه‌هایی که اخیرا نهایی شده است، در اسرع وقت و با در نظر داشتن همه الزامات و استانداردهای فنی و ایمنی مبادی مربوط، اقدام بایسته معمول و گزارش پیشرفت آن جهت استحضار رئیس محترم و ملت شریف ایران ارائه شود.

 همشهری
۳ پیشنهاد رئیس مجلس برای حل بحران آب
رئیس مجلس در دیدار با وزیر نیرو با بیان اینکه بحران آب و مدیریت منابع آبی یکی از مشکلات اساسی کشور و جزو مسائلی است که باید در برنامه توسعه هفتم مورد توجه قرار گیرد، گفت: معتقدم برای حل بحران کنونی و پیش رو درباره آب باید در ۳ سطح اقدامات اساسی انجام دهیم. قالیباف افزود: نخست اینکه باید با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده و قرارگاه‌های جهادی به صورت ضربتی مشکل آب روستاها و مناطقی که دچار تنش آبی شده‌اند حل شود، دوم اینکه لازم است به پروژه‌های منتخب این حوزه توسط وزارت نیرو نیز توجه ویژه شود تا در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد و مردم از منافع آن بهره‌مند شوند و سوم این که باید حتما سند حکمرانی آب را در یک زمان منطقی تدوین و نهایی و برای اجرای آن برنامه ریزی و اقدام کنیم.

 کیهان 
 وظیفه ما معرفی اسلام ناب محمدی و اسلام انقلابی است
رئیس‌مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان در پیامی تصویری خطاب به «نشست مدیران ادوار سازمان تبلیغات اسلامی» با اشاره به عملکرد خوب سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: این نهاد از پیروزی انقلاب تا کنون هرکجا حضور یافته آرمان‌های امام (ره) و انقلاب را در کارهایش مدنظر قرار داده است. آیت‌الله جنتی با ابراز خرسندی از وجود چنین نهادی و خدمت در این نهاد گفت: باید در راستای اهداف تلاش کنیم و مردم را در درجه اول در داخل و خارج از کشور با اسلام و انقلاب آشنا کنیم. البته ما کمبودها و کوتاهی هم داریم اما وظیفه ما معرفی اسلام در معنای اخص آن یعنی اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) و اسلام انقلابی است. وی با تشریح اسلام انقلابی گفت: اسلام انقلابی در واقع در بطن و موضع‌گیری‌های خودش، اسلام را معرفی می‌کند.
 طبق تأکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور، ایران برای پیشرفت معطل نتیجه مذاکرات نمی‌ماند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران برای پیشرفت کارها و برنامه‌هایش معطل نتیجه مذاکرات نمی‌ماند، گفت: رهبر معظم انقلاب پیش‌تر به این نکته تاکید کرده و همواره به مسئولان درباره بدعهدی غرب و آمریکا هشدار داده‌اند. حجت‌الاسلام والمسلمین‌ مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: آقای رئیسی هم مکرراً اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران معطل مذاکرات نخواهد شد و با تکیه بر توان داخلی و تعامل با کشورهای همسایه کار را پیش خواهد برد. وی افزود: این بدان معناست که دولتمردان، مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و همه دستگاه‌ها باید فعالیت‌های خودشان را با تمام توان بر این مبنا بگذارند که چه مذاکرات به نتیجه برسد چه نرسد، سعی کنند و تلاش کنند که مشکلات کشور برطرف و حل شود و مسائل به گفت‌وگوها و مذاکرات گره نخورد.
 نه با بن‌سلمان دیدار می‌کنم نه پرونده خاشقجی بسته شده است
کاخ سفید اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا قرار است به عربستان سفر و با محمد بن سلمان و ملک «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان دیدار کند. اما بایدن درباره تعامل با پرونده قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار منتقد سعودی که در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول ترور شد، می‌گوید: «سیاستم درباره قتل خاشقجی تغییر نکرده است، همان‌طور که قبلا تعامل می‌کردم اکنون نیز همان گونه خواهم بود. من برای دیدار با محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان به این کشور نمی‌روم بلکه برای حضور در یک نشست بین‌المللی به این کشور می‌روم.»

 ایران 
 بر عهد خود با مردم در مبارزه با فقر، فساد و تبعیض وفاداریم
رئیس جمهور روز گذشته در سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ میان مردم پیشوا، قرچک و ورامین حضور یافت و از چند پروژه نیمه‌تمام شهرستان‌های پیشوا، قرچک و ورامین بازدید کرد: مجتمع مسکونی ۹۸۰ واحدی سبحان در شهر قرچک، راه‌آهن شهری ورامین، پل قاسم‌آباد، بیمارستان ۹۶ تختخوابی پیشوا و مجتمع مسکونی نیمه‌تمام آژینه پیشوا.
آیت‌الله رئیسی در حضور جمعی از مردم شهرستان پیشوا، قرچک و ورامین:
ـ به برکت انقلاب اسلامی، اقدامات و کارهای زیادی برای این منطقه انجام شده، اما کارهای انجام نشده زیادی نیز باقی مانده است.
ـ آنچه مردم از ما خواستند مبارزه با فقر، فساد و تبعیض بود و به این عهد خود با مردم وفادار هستیم.
ـ یکی از برنامه‌ها و اهداف اصلی دولت مردمی اصلاح ساختارهای فسادزا است. به اینجا آمدم تا با بسترهای فسادزا مبارزه کنم.
ـ مسئولان دولت مردمی باید با مردم، از مردم و در میان مردم باشند. مردمی بودن درسی است که امام راحل و مقام معظم رهبری در میدان عمل به ما آموخته‌اند.
ـ به‌رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها آینده را بسیار روشن می‌بینم.
ـ با همراهی مردم هیچ مشکل حل ناشدنی در کشور نداریم؛ به همه تأکید می‌کنم که دچار حاشیه نشوند.
 امریکا به رفتار غیرسازنده ادامه دهد با پاسخ متناسب ایران مواجه می‌شود
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از اقدامات غیرسازنده و شتابزده امریکا در صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در پاسخ به درخواست تداوم مذاکرات گفت: ایران از مذاکره منطقی و مبتنی بر نتیجه همواره استقبال کرده است اما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار، ضروری است طرف مقابل رفتارهای دوگانه و متناقض خود را کنار بگذارد. امیرعبداللهیان افزود: ما بعد از صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس، نشان دادیم که از حقوق ملت عقب‌نشینی نمی‌کنیم و اگر امریکا بخواهد رفتار غیرسازنده خود را ادامه دهد، با پاسخ متناسب ما مواجه خواهد شد.
وی تأکید کرد: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین و مناسب‌ترین مسیر و راه حل است.
 پارلمان عراق خواستار افشای نتایج تحقیقات ترور شهیدان سلیمانی و المهندس شد
کمیته دفاعی و امنیتی پارلمان عراق خواستار ارسال نتایج تحقیقات درباره پرونده ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی و نایب‌رئیس سازمان حشدالشعبی شد. عضو کمیته دفاعی و امنیتی پارلمان عراق گفت: «مصطفی الکاظمی» موظف است با ارسال نتایج تحقیقات درباره پرونده ترور «ابومهدی المهندس» نایب‌رئیس سازمان حشدالشعبی و سپهبد حاج قاسم سلیمانی موافقت کند. احمد الموسوی افزود: افشای عاملان ترور فرماندهان پیروزی و ارائه نتایج بدون تعلل به پارلمان عراق امری ضروری است.

 جمهوری‌اسلامی 
 آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی و حمید نوری
معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی و حمید نوری را تشریح کرد. غریب‌آبادی در مورد پرونده اسدالله اسدی، گفت ایشان از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است؛ بازداشت ایشان در آلمان و نگهداری ۱۰۱ روزه‌اش در وضعیت نامناسب مغایر با حقوق بین الملل، حقوق بشر و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی بود. انتقال آقای اسدی به بلژیک و حکمی که علیه وی در این کشور صادر شد، نیز چنین شرایطی داشت. وی در مورد پرونده حمید نوری نیز اظهار کرد: در پرونده آقای نوری هم وضع همینگونه است؛ حقوق ایشان کاملا نقض شده و بازداشت وی کاملا غیرقانونی بود. با ایشان بسیار بد برخورد و حقوق مختلف ایشان نقض شد؛ البته به تازگی اعلام کردند که حکم ایشان به‌زودی صادر خواهد شد.
 دموکراسی آمریکا در مرز نابودی است
بیل کلینتون رئیس‌جمهوری سابق‌آمریکا و هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق این کشور گفتند که دولت در خطر است و به نظرسنجی جدیدی اشاره کردند که می‌گوید اکثر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان باور دارند آمریکا به عنوان یک دموکراسی نابود خواهد شد. بیل کلینتون گفت: نگران این است که آمریکا دموکراسی خود تحت قانون اساسی را به کلی از دست بدهد. هیلاری کلینتون هم تصویری از آمریکا ارائه داد که به همان اندازه ناخوشایند است. او گفت: ما در پرتگاه از دست دادن دموکراسی خود ایستاده‌ایم و هر چیزی که برای مردم اهمیت دارد از بین خواهد رفت.

 وطن امروز
 بررسی آخرین تحولات روابط دوجانبه ایران و آذربایجان
سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان با دستیار رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. موسوی در توئیتی با بیان این مطلب نوشت که با حکمت حاجی‌‌اف، دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان در امور سیاست خارجی دیدار و درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه و برنامه‌های پیش رو برای توسعه و تعمیق روابط ۲ کشور دوست و همسایه رایزنی و تبادل نظر کرده است.
 رشد ۴۰ درصدی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۱
سخنگوی دولت در توئیتی اعلام کرد: تازه‌ترین گزارش نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد صنعت ‎گردشگری ایران که سال ۲۰۲۰ منفی ۴۵ درصد بوده، در ۲۰۲۱ با رشد ۴۰ درصدی، به ۲۰۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. بهادری‌جهرمی افزود: میزان اشتغال در این صنعت نیز ۵.۱ درصد افزایش داشته است و گردشگران خارجی ۲.۵ میلیارد دلار در ایران خرج کرده‌اند.
 اعطای جایزه سفیر جهانی ۲۰۲۲ به سفیر ایران در پاکستان
جایزه سفیر جهانی ۲۰۲۲ از سوی سازمان مردم‌‌نهاد «دیپلماتیک اینسایت» به سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان اعطا شد. جایزه معتبر سفیر جهانی از سوی سازمان مردم‌نهاد «دیپلماتیک اینسایت» توسط سناتور «طلحه محمود» وزیر ایالات مرزی پاکستان و خانم «فرحت آصف» مدیر اجرایی سازمان دیپلماتیک اینسایت به سیدمحمدعلی حسینی سفیر ایران در پاکستان اعطا شد. در این مراسم از چند سفیر دیگر نیز تجلیل به عمل آمد.

 جوان 
 آژانس در جریان کامل اقدامات ایران در مجتمع نطنز است
نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده بود که ایران در حال حفر شبکه گسترده‌ای از تونل‌ها در جنوب سایت هسته‌ای نطنز است. در این گزارش ادعا شده که ایران در اعماق کوه‌ها تأسیساتی ایجاد می‌کند تا در برابر بمباران‌ها و حملات الکترونیکی مقاومت کند. در واکنش به این فضاسازی‌ها، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به عملیات تروریستی که سال گذشته علیه کارخانه تولید سانتریفیوژ تسای کرج صورت گرفت گفت: با توجه به تداوم شرارت‌ها علیه تأسیسات هسته‌ای تصمیم گرفته شد تدابیر امنیتی به‌ویژه در خصوص تأسیسات حساس تشدید شود و به همین دلیل اماکن تولید سانتریفیوژ با هدف افزایش ضریب حفاظتی و امنیتی آنها افزایش یافته است. کمالوندی با اشاره بر اینکه آژانس در جریان کامل این تغییر و تحولات بوده است، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای وظایف صیانتی خود کوتاهی داشته، به‌طوری که حتی در حد محکوم کردن اقدامات تروریستی علیه تأسیسات کشورمان نیز اقدامی انجام نداد.
 حجت امروز ما ایستادن بر بلندای جهاد تبیین است
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در همایش «شکوه ایثار» بزرگداشت شهید وحدت و الگوی ایثار سرلشکر محمود امان‌اللهی گفت: حجت امروز ما ایستادن بر بلندای جهاد تبیین و دفاع از کرامت‌ها، بزرگی‌ها و ارزش‌های اسلام، امام و رهبری و شهداست که با صدای بلند برای دوست و دشمن بگوییم ما سرباز انقلابیم و در راه دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب با احدی مصالحه نخواهیم کرد. این سیره شهدا و وظیفه امروز ماست. سرلشکر موسوی افزود: به برکت همان مجاهدت‌ها و استمرار خط شهدا و تبعیت از امامین انقلاب و تلاش سربازان مخلص نظام، امروز نام جمهوری اسلامی ایران بر بلندای جهان پرآوازه است.
 یک فروند هواپیمای اف۱۴ دچار سانحه شد
یک فروند جنگنده «اف ۱۴» نیروی هوایی ارتش صبح دیروز حین ماموریت پروازی در مرحله فرود در پایگاه شهید بابایی اصفهان دچار نقص فنی شد که طی این سانحه خلبان و کمک خلبان موفق به ترک اضطراری هواپیما شدند.

 آفتاب‌یزد 
 ایران نیازمان به گاز را درک می‌کند
سخنگوی وزارت برق عراق گفت: تماس‌هایی درباره افزایش صادرات گاز ایران به منظور فعال کردن نیروگاه‌های تولید انرژی با طرف ایرانی داریم و اکنون میزان صادرات افزایش یافته و به روزانه ۴۰ میلیون متر‌مکعب رسیده است. احمد موسی با بیان اینکه طرف ایرانی نیاز عراق را درک می‌کند، افزود: ما اکنون به ۵۰ تا ۵۵ میلیون مترمکعب گاز ایران نیاز داریم و امیدواریم از طریق تماس و رایزنی با ایران به این میزان برسیم.

 خراسان
 ارز ترجیحی داروها فعلاً حذف نمی‌شود
وزیر بهداشت با بیان این‌که سیاست دولت این است که ارز ترجیحی همچنان برای دارو اعمال شود، گفت: اگر قرار باشد ارز ترجیحی دارو حذف شود، باید مابه‌التفاوت در اختیار بیمه‌‌ها قرار بگیرد. عین‌‌اللهی درباره قیمت دارو توضیح داد: درباره دارو معتقدم باید به سمتی حرکت کنیم که پرداخت اغلب هزینه دارو توسط مردم صورت نگیرد و با همین نگاه بحث بیمه‌ها را دنبال می‌کنیم.
 مرز زمینی عراق بدون دریافت ویزا برای کاروان‌های عتبات باز شد
روادید سفر زمینی به عراق از دیروز شنبه به صورت رسمی برداشته شد و زائران می‌توانند در قالب کاروان‌های زیارتی از طریق مرز زمینی به این سفر معنوی مشرف شوند.

 رسالت 
 احتمال کاهش همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: قطعنامه‌ای که اخیراً از سوی آژانس صادر شد از نظر محتوایی قطعنامه پیچیده و سختگیرانه‌ای نبود، هرچند اصل صدور این قطعنامه با توجه به همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به هیچ عنوان قابل قبول نبود. عمویی افزود: در همین چارچوب پاسخ جمهوری اسلامی ایران این بود که همکاری‌های فراتر از پادمان را که تا الآن وجود داشته است متوقف کند. وی درباره احتمال کاهش همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز عنوان کرد: در صورت تداوم گزارش‌های سیاست‌زده مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، واکنش‌های ایران نیز به همان نسبت شدید‌تر خواهد شد.
 رایزنی نفتالی بنت برای تشکیل کابینه‌ای با حضور نتانیاهو
منابع سیاسی از رایزنی «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه‌ای با حضور «بنیامین نتانیاهو» رهبر اپوزیسیون‌ها در اراضی اشغالی و نخست‌وزیر سابق این رژیم خبر داد. این رایزنی‌ها پس‌ازآن انجام شده است که خبرگزاری «رویترز» شامگاه دوشنبه گزارش داد: «به نظر می‌رسد که ائتلاف شکننده کابینه اسرائیل روز دوشنبه پس از گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم یک قانون‌گذار از حزب راستگرای بنت برای خارج شدن از دولت، نزدیک به فروپاشی است.»

 مردم سالاری
 تعویق رسیدگی به شکایت بانک ملی ایران در آلمان
دادگاه عالی هامبورگ شکایت بانک ملی ایران علیه شرکت تله‌کوم آلمان را که قرار بود روز جمعه برگزار شود به تعویق انداخت و اعلام کرد که این دادگاه تا اطلاع ثانوی برگزار نمی‌شود. دادگاه عالی هامبورگ علت به تعویق افتادن رسیدگی به پرونده شکایت بانک ملی ایران را بیماری یکی از وکلای مدافع پرونده عنوان کرده است. شرکت تله‌کوم آلمان به دلیل تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ و ترس از اقدامات تنبیهی واشنگتن قرارداد تلفن و اینترنت با شعبه بانک ملی در هامبورگ را فسخ کرده بود.

 آرمان ملی 
 گزارش انتقادی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
دبیرکل سازمان ملل در گزارشی رسمی وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد انتقاد قرار داد. آنتونیو گوترش در گزارش خود خواستار انجام تحقیقاتی مستقل درباره ادعاها مبنی بر سرکوب اعتراضات و شکنجه در بازداشتگاه‌های ایران شده است. وی همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا با گزارشگران ویژه حقوق بشر این سازمان همکاری کند.

 قدس
 توسعه زرادخانه اتمی رژیم اشغالگر
کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای در گزارش جدید خود حجم هزینه‌های رژیم صهیونیستی برای توسعه زرادخانه هسته‌ای‌اش را افشا کرد. بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۱ مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار صرف توسعه زرادخانه اتمی خود کرده است.

 ۸ وزیر میهمان مجلس می‌شوند
‌دستور کار کمیسیون‌های ‌تخصصی مجلس ‌شورای‌ اسلامی در‌ هفته‌ جاری اعلام ‌شد، ‌که به‌ موجب این‌ دستورکار، وزرای نفت، امورخارجه، آموزش و پرورش، بهداشت، ارتباطات، نیرو، میراث فرهنگی و ورزش با حضور در کمیسیون‌ها اقدام به ارائه گزارش و پاسخ به نمایندگان ملت خواهند کرد.
 قطارقزاق‌ها از تهران به ترکیه می‌رود
قطار ترانزیتی قزاقستان-ایران-ترکیه با محموله گوگرد از طریق راه‌آهن اینچه برون به ایستگاه راه‌آهن تهران رسید و امروز راهی کشور ترکیه خواهد شد. این اقدام با هدف فعال شدن کریدور ترانزیتی (kITI) قزاقستان- ترکمنستان- ایران و در ادامه حمل به مقصد ترکیه و اروپا برنامه‌ریزی شده است.

 اعتماد
 سیاست خارجی دولت سیزدهم شایسته جمهوری اسلامی است
رییس سابق ستاد حقوق بشر قوه‌ قضاییه سیاست خارجی دولت سیزدهم را شایسته جمهوری اسلامی دانست و گفت: «به هر کشوری یک مدل دیپلماسی می‌آید؛ مثلا دیپلماسی دولت امارات نمی‌تواند مدل یک کشور قوی و مستقل باشد اما ما یک کشور مستقل و قوی هستیم که استقلال و قوت خود را به دست آوردیم و این را کسی به ما نداده است بلکه دست‌های خود را بر زانوی خود گذاشتیم یا علی گفتیم و خدا هم به ما کمک کرد لذا سیاست خارجی ما باید متناسب با این اصل باشد.» محمد‌جواد لاریجانی تاکید کرد: «آقای رییسی سیاست خارجی ما را به سمتی می‌برد که شایسته ما و مبتنی بر یک کشور قوی است و ما در همکاری و گفت‌وگو را هم به روی کسی نبسته‌ایم.»

 ابتکار
 ونزوئلا، ایران را مقصدی امن برای سفر اعلام کرد
ونزوئلا ایران را در فهرست مقاصد امن برای سفر قرار داد. ونزوئلا پیش‌تر با هدف گسترش مسیرهای هوایی خود کشورهای دیگری همچون پاناما، روسیه، جمهوری دومینیکن، مکزیک، ترکیه، کوبا، بولیوی، اسپانیا و پرتغال را در فهرست مقاصد امن سفر قرار داده بود و مجوز پروازهای تجاری، مسافری و باری برای آن‌ها صادر کرده است.

 اطلاعات 
 توافق ایران و روسیه برای فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب
ایران و روسیه درباره همکاری‌های بزرگ اقتصادی و توسعه تجاری از جمله فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب به تفاهم رسیدند. پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در سفر به سنت پترزبورگ در دیدار با وزیر مسکن روسیه و وزرای اقتصادی اتحادیه اوراسیا ضمن انعقاد تفاهمنامه‌ها، راهکارهای توسعه صادرات میان ایران و روسیه را بررسی کرد. در این دیدار اوورچوک معاون نخست وزیر روسیه، از فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب استقبال کرد و از موافقت رئیس جمهور روسیه برای ساخت راه آهن در ایران خبر داد. وی گفت: روسیه حاضر است ۱۶۲ کیلومتر راه آهن آستارا-رشت را ساخته و تحویل ایران دهد.
 آب‌رسانی بنیاد برکت به۲۷۰۰ نقطه روستایی
مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام گفت: بنیاد برکت نسبت به آبرسانی به ۲ هزار و ۷۰۰ نقطه روستایی در استان‌های دارای تنش آبی متعهد است که تا به امروز یک‌هزار و ۹۸۰ نقطه از نعمت آب بهره‌مند شده‌اند. ترکمانه تاکید کرد: در حال حاضر نیز عملیات آبرسانی به ۷۴۰ نقطه روستایی در حال انجام است و ساکنان این مناطق نیز به زودی از آب آشامیدنی بهره‌مند خواهند شد. وی درباره نقاط هدف آبرسانی بنیاد برکت گفت: مناطق روستایی ۸ استان دارای تنش آبی بالا ازجمله خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و یزد در اولویت پروژه‌های آبرسانی بنیاد برکت قرار دارند.

 شهروند 
 دروغگویی و پنهانکاری بخشی از ویژگی آمریکاست
نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان به اظهارات اخیر «مایک پمپئو»، وزیر خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه با شبکه سعودی العربیه واکنش نشان داد. کاظمی قمی در توییتر نوشت: «ابتدا ذهن‌ها را معاصر کنیم. دروغگویی و پنهانکاری بخشی از ویژگی آمریکاست. طبیعی است در سیستمی که سالانه میلیون‌ها دلار هدررفتِ محافظت از پمپئو می‌شود، امر آشکارا پنهان می‌شود و واشنگتن کارنامه سراسر دروغ خود از افغانستان تا آمریکای جنوبی را با دروغ‌پراکنی به تصویر می‌کشد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
فرهنگ‌سازی قرض‌الحسنه با مبلّغان حوزه علمیه است
حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار با دکتر سید سعید شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و هیأت همراه در سخنانی به تمجید از فعالیت‌ها و برنامه‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت و گفت: حرکت این بانک در مسیر بسط و توسعه سنت الهی قرض‌الحسنه است و اینکه بانکی به‌صورت کامل در حوزه قرض‌الحسنه فعالیت می‌کند، شایسته تقدیر است. مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی قرض‌الحسنه با مبلغان حوزه علمیه است، افزود: فرهنگ قرض‌الحسنه امروزه نیاز به یک بازتعریف و معرفی به همگان دارد، چرا که متأسفانه هنوز آن‌گونه که شایسته است، این فرهنگ اصیل اسلامی معرفی نشده است. وی با اشاره به اینکه تسهیلات قرض‌الحسنه برکات فراوانی دارد، تأکید کرد: با افزایش و سوق دادن منابع بانکی به سمت کسب‌وکارهای خُرد باب اشتغالزایی فراوانی باز می‌شود.

اسلام ستیزی و مقابله با اسلام محور برنامه آمریکا و صهیونیسم است
رسا/ آیت الله کعبی، در جمع ائمه جماعات منطقه نیروگاه و شاه ابراهیم قم، مسجد را ستاد سیاسی اسلام دانست و اظهار کرد: ائمه جماعات مساجد مجاهدان خط اول درگیری با جبهه طاغوت جهانی و ساخت جامعه بر مدار ایمان، تقوا و عمل صالح و حفظ هویت انسانی هستند. عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه دشمنان با ترویج بی دینی، ابتذال اخلاق، سبک زندگی غربی و تساهل و تسامح نسبت به دینداری به جنگ نظام جمهوری اسلامی برخاسته اند، تصریح کرد: امروز اسلام ستیزی و مقابله با اسلام محور برنامه آمریکا و صهیونیسم در منطقه و ایران است.وی در پایان با اشاره به جنگ نرم و رسانه ای نسبت به مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور اظهار کرد: به فضل الهی از مشکلات اقتصادی عبور خواهیم کرد چرا که منطقه آبستن حوادث بزرگی است که نظم نوین جهانی را رقم خواهد زد و اروپا در آینده به منطقه و گاز و نفت جمهوری اسلامی نیازمند خواهد شد.

بردن پرونده هسته‌ای ایران ‌به شورای حکام تست آخر دشمنان بود
تسنیم/ رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بردن پرونده هسته‌ای ایران ‌به شورای حکام تست آخر دشمنان بود، گفت: ‌به صورت کاملا “حقوقی و قانونی” پاسخ آنها را دادیم. محمد اسلامی با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی نباید از قدرت خود سوءاستفاده کنند، اظهار داشت: آنچه مهم بوده آن است که دنیا بداند ایران سه درصد از ظرفیت هسته‌ای دنیا را دارد اما بیش از ۲۵ درصد از بازرسی‌ها از ایران انجام شده است. وی با بیان اینکه باید بررسی کرد کشورهایی که هیاهو و جنجال علیه ایران راه‌اندازی می‌کنند چه میزان بازدید از مراکز هسته‌ای آنان صورت می‌پذیرد، افزود: همین معاهده اخیر که بین فرانسه و استرالیا امضا شده در آن فرآوری پلوتونیوم صورت می‌گیرد و در زمینه بازفرآوری سوخت بوده و همان مسیر نظامی است؛ آیا نسبت به این کشورها حساس نیستند؟

بالون ۵۷۸ هزاردلاری جاسوسی رژیم صهیونیستی در دست مقاومت فلسطین
مهر/ روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت در گزارشی اعلام کرد که سقوط بالون جاسوسی تل آویو در نوار غزه که اکنون در اختیار گروه‌های مقاومت فلسطینی قرار دارد، ۲ میلیون شِکل (واحد پول رژیم صهیونیستی و معادل ۵۷۸ هزار دلار) برای این رژیم هزینه در پی داشته است.گفته شده این بالن مجهز به دقیق‌ترین و پیشرفته‌ترین دوربین‌ها و امکانات جاسوسی روز بوده است.

درگیری شدید تروریست‌های دو گروهگ وابسته به ترکیه در شمال سوریه
تسنیم/ منابع خبری از درگیری شدید بین عناصر تروریستی دو گروهک «الجبهه الشامیه» و «احرار الشام» وابسته به ترکیه در شهر ادلب واقع در شمال سوریه خبر دادند.در نتیجه درگیری‌ها میان تروریست ها در روستای عبله در حومه شرقی حلب تعدادی از آنها به هلاکت رسیدند و این درگیری ها نیز منجر به زخمی شدن تعدادی از غیر نظامیان شد.از سوی دیگر، شبکه خبری المیادین گزارش داد که در این درگیری‌ها، ۹ نفر از دو طرف کشته شده و چند نفر هم زخمی شدند.منابع سوری تأکید کردند که «تروریست‌ها در این درگیری‌ها از انواع سلاح‌های سبک و متوسط استفاده کردند».

احتمال توافق با ایران در مذاکرات هسته ای همچنان وجود دارد
مهر/ «بیل روسو»، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور روابط عمومی و بین‌المللی در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» در لندن به موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد و در این ارتباط احتمال انعقاد توافق هسته‌ای با ایران در صورتی که ایران «آماده بازگشت به پایبندی کامل» باشد را مورد تاکید قرار داد.این مقام وزارت خارجه آمریکا در این گفتگو اظهار داشت: «ما معتقدیم که هنوز شرایط و احتمال برای توافقی وجود دارد که بازگشت به انطباق کامل و متقابل را فراهم کند و دستاوردهای واقعی را در زمینه عدم اشاعه به ارمغان آورد.» روسو در عین حال بدون اشاره به کارشکنی‌های واشنگتن در مسیر توافق هسته‌ای و خروج آمریکا از تعهدات ذیل توافق ۲۰۱۵ گفت: «تصمیم با ایران است که تصمیم می‌گیرد آیا می‌خواهد به توافق بازگردد یا از جامعه بین‌المللی به‌عنوان یک کل دور بماند.»

اروپا به سهمیه‌بندی گاز نزدیکتر شد
تسنیم/ روسیه در تمام جنگ سرد و دهه‌های پس‌از آن تأمین‌کننده ثابت گاز برای اروپا بوده‌است. اما این روند در این هفته تغییر کرد. روسیه عرضه گاز به اروپا را به تلافی حمایت این قاره از کیف کاهش داده است. به‌دنبال این اقدام روسیه برای استفاده از انرژی به‌عنوان یک سلاح، دورنمای سهمیه‌بندی گاز در اروپا چندان دور از ذهن نیست. کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا قیمت گاز را بالاتر برده و فشار بر اقتصاد این بلوک را افزایش داده‌است که می‌تواند یکپارچگی اروپا را به خطر بیندازد. همه این‌ها به‌خاطر حمایت سران اروپا از اوکراین طی دیدار مقامات عالی‌رتبه آن به این کشور بوده‌است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دهه‌ها روابط قابل‌اطمینان در زمینه انرژی با اروپا را زیر پا گذاشته و از زمان آغاز جنگ اوکراین، به‌تدریج عرضه گاز به این قاره را محدود کرده و حالا این اقدام در این هفته شدت گرفته‌است.

آغاز رزمایش مقاومت فلسطین در نوار غزه
فارس/ «ابو حمزه» سخنگوی «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین شامگاه شنبه از آغاز رزمایش جدیدی در نوار غزه خبر داد.ابوحمزه گزارش داد: در این رزمایش، عملیاتهای میدانی مختلف شبیه‌سازی خواهد شد».وی با بیان اینکه تشکیلات نظامی مختلفی از جمله یگانهای موشکی و توپخانه‌ای در این رزمایش حضور خواهند داشت، تصریح کرد: این اقدام در راستای بالا بردن آمادگی جنگی مجاهدان فلسطین و تأکیدی «از سوی ما بر تداوم مسیر طولانی ما تا آزادسازی و بازگشت [آوارگان] است».

تجمع شهروندان انگلیس در اعتراض به تورم
باشگاه خبرنگاران/ هزاران نفر از شهروندان انگلیس دیروز (شنبه) در اعتراض به تورم در این کشور در لندن تجمع کردند.به گزارش آسوشیتدپرس، جمعیت عظیمی برای تظاهرات به پایتخت انگلیس رفتند تا از دولت این کشور بخواهند چاره‌ای برای صورت‌حساب‌ها و سایر هزینه‌هایی که سریع‌تر از دستمزدشان افزایش می‌یابد، پیدا کند.در حال حاضر، شهروندان انگلیس از «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، به دلیل کند واکنش دادن به بحران هزینه‌های زندگی ناراضی هستند. در حال حاضر به دلیل حمله روسیه به اوکراین، منابع انرژی و مواد غذایی اصلی مانند گندم کاهش پیدا کرده و در نتیجه آن تورم در انگلیس و در سراسر اروپا افزایش یافته است.

انفجار در بغداد با ۲ کشته و ۵ زخمی
فارس/ منابع خبری عراق از شنیده شدن صدای انفجار در منطقه «الحریه» در بغداد خبر دادند.یک منبع امنیتی به پایگاه خبری شفق نیوز گفت که چند فرد در پی پرتاب یک نارنجک در شمال بغداد زخمی شدند. این نارنجک به سمت یک ژنراتور برق در این منطقه پرتاب شد. کانال تلگرامی صابرین نیوز اما گزارش داد که این حمله با نارنجک و سلاح صورت گرفته است و در پی آن، دو زن کشته و بیش از پنج نفر زخمی شده‌اند. وضعیت افراد زخمی بسیار وخیم گزارش شده است.هنوز درباره عاملان این انفجار و انگیزه این افراد جزئیات بیشتری منتشر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *