آیت الله حسینی بوشهری در جمع خیرین همایش نذرواره حسینی:

احسان، به جامعه روح می‌بخشد

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر عدالت در جامعه حکم فرما شود و ویژه خواری از میان برود، مردم بی‌نیاز می‌شوند و برکات الهی از آسمان زمین جاری می‌گردد و احسان به جامعه روح می‌بخشد و عاطفه و هم‌گرایی را در آن جاری می‌سازد.
آیت الله حسینی بوشهری در جمع خیرین همایش نذرواره حسینی و مسئولین کمیته امداد استان قم

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله حسینی بوشهری در جمع خیرین همایش نذرواره حسینی و مسئولین کمیته امداد استان قم، ضمن تشریح روایتی از امیرالمؤمنین (علیه السلام) گفت: امام علی (علیه السلام) می‌فرماید «طوبى لِمَن أحسَنَ إلَى الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ» یعنی کسی که به شکلی به بندگان خدا احسان کند، در واقع برای سرای باقی و آخرت خود توشه برداشته است. پس قدر کار خود را بدانید و پیوسته در ارتقاء آن و تربیت دیگران تلاش کنید.

وی ادامه داد: احسان قالب‌های متنوع و انواع مختلفی دارد. گاهی اطعام است و گاهی گره گشایی از کار دیگران بواسطه آبرو و اعتبار اجتماعی. گاهی مالی است و گاهی غیر مالی. احسان مصادیق متنوع و زیادی دارد؛ به گونه‌ای که همه افراد می‌توانند به نوعی به دیگران احسان کنند.

وی افزود: ما عمر محدودی داریم و در نتیجه اعمال محدودی نیز می‌توانیم انجام دهیم؛ اما اگر کسی در این دنیا پایه گذار یک سنت حسنه و احسان به دیگران باشد، بعد از حیات نیز، پرونده اعمال او بسته نخواهد شد و در عالم برزخ از نتایج این عمل صالح خود برخوردار خواهد گشت.

امام جمعه قم خطاب به خیرین همایش نذرواره حسینی گفت: از تلاش مخلصانه شما که رنگ و بوی حسینی نیز دارد، تشکر می‌کنم و امیدوارم خداوند متعال این اقدامات و تلاش‌ها را از شما بپذیرد و در دنیا و آخرت موجبات سعادت شما را فراهم آورد؛ اما پیوسته توجه داشته باشید که انسان مؤمن هیچ گاه به خاطر اعمال پسندیده‌ای که انجام داده است، دچار غرور و خودشیفتگی نمی‌شود و همیشه خود را در درگاه الهی بدهکار می‌داند. امام کاظم (علیه السلام) در این رابطه می‌فرماید «اَللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْنِی مِنَ اَلْمُعَارِینَ وَ لاَ تُخْرِجْنِی مِنَ اَلتَّقْصِیرِ.»

وی احسان را یکی از مفاهیم بلند و ارزشمند دینی عنوان کرد که در آموزه‌های قرآنی مورد توجه ویژه قرار گرفته است و افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ» یعنی خداوند به عدل و احسان امر می‌کند. فقدان عدالت در جامعه، اجتماع را به تزلزل می‌کشاند؛ اما اگر عدالت در جامعه حکم فرما شود و ویژه خواری در کار نباشد، مردم بی‌نیاز می‌شوند و برکات الهی از آسمان زمین جاری می‌گردد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: احسان، دومین چیزی است که خداوند متعال در این آیه به آن امر می‌نماید. نبود احسان، جامعه را خشک و بی روح می‌گرداند. یعنی کسانی که احسان می‌کنند، در واقع به کالبد جامعه روح می‌بخشند زیرا احسان موجب جریان عاطفه و هم‌گرایی در جامعه می‌گردد و آن را زنده نگاه می‌دارد.

وی در پایان، روایتی از امام حسین (علیه السلام) را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: امام حسین (علیه السلام) می‌فرماید «اعلموا ان حوائج الناس إلیکم من نعم الله علیکم فلا تملوا النعم فتتحول الی غیرکم.» امام (علیه السلام) در این روایت، نیازهای مردم را نعمت‌های الهی معرفی می‌کند و می‌فرماید: اگر از این نعمت‌های الهی که به سوی شما فرستاده است خسته شوید، خداوند این نعمت‌ها را به سوی دیگران می‌فرستد. پس شما عزیزان نیز قدر این نعمت‌ها را بدانید تا مبادا خداوند آن را از شما سلب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *