خبر روز ۱۴۰۱/۰۳/۲۵

**آیت‌الله‌ العظمی شبیری زنجانی در دیدار تولیت حرم شریف سامرا: خدمت به امامین عسکریین(ع) اجر مضاعف دارد** رئیس سازمان انرژی اتمی: برجام یکطرفه تحمیلی را نمی‌پسندیم برنامه‌ای برای سفر گروسی به ایران نداریم** آیت‌الله حسینی بوشهری: پیام نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در عرصه بین المللی مخابره شود** آیت الله رجبی: قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام بیانیه‌ای سیاسی و فاقد ارزش است** روزنامه سوری الوطن: سفر اسد به تهران به ثمر نشست 2 نفتکش ایرانی در سواحل سوریه پهلو گرفتند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 

جام جم 
 نفتکش ایران آزاد شد
سازمان بنادر و دریانوردی طی بیانیه‌ای از رفع توقیف کشتی باری ایرانی توسط دولت یونان خبر داد. بیانیه سازمان بنادر و دریانوردی به‌شرح زیر است: با اقدام سریع و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران و پیگیری ارگان‌های ذی‌ربط و حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی، علی‌رغم حکم آمریکایی‌ها مبنی بر نگهداری کشتی و توقیف کالا به‌نفع این کشور و موافقتنامه معاضدت حقوقی بین آمریکا و یونان، در نهایت حکم بازگرداندن بار به صاحب آن صادر شد و دولت یونان دستور مربوط را صادر کرد و اکنون شاهد رفع توقیف کشتی و بازگرداندن بار به صاحب آن هستیم.

همشهری 
 انتقاد از نقض حقوق دیپلمات ایرانی در آلمان
معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان، در نامه‌ای خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از محاکمه غیرقانونی اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان انتقاد کرد. غریب‌آبادی در این نامه با بیان اینکه نقض‌های فاحش حقوق بشر در پرونده اسدی رخ داده، افزوده است: اقدامات صورت گرفته توسط دولت آلمان نشان‌دهنده نقض فاحش تعهدات بین‌المللی درخصوص آقای اسدالله اسدی و اعضای خانواده اوست. وی اضافه کرده است: با وجود اینکه آقای اسدی مأمور دیپلماتیک است، در بند مخصوص مجرمان خطرناک نگهداری می‌شود و از امکاناتی از قبیل تلویزیون و ظروف معمولی غذا که در اختیار زندانیان دیگر است، محروم است.

کیهان 
 رئیس‌جمهور ونزوئلا به مقام شامخ امام خمینی ادای احترام کرد
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و هیئت همراه با حضور در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی به مقام شامخ امام خمینی ادای احترام کردند. رئیس‌جمهور ونزوئلا حضورش در حرم امام خمینی را این‌گونه توصیف می‌کند: ما از نیروی ضد امپریالیستی و ایمان عمیق او (امام) پر شده‌ایم. اتحاد معنوی برای مردم ما حیاتی است.
 ۲ نفتکش ایرانی در سواحل سوریه پهلو گرفتند
یک روزنامه سوری به نقل از منابع آگاه از پهلو گرفتن دو نفتکش ایرانی در سواحل سوریه در روز دوشنبه خبر داد و نوشت که این امر، اولین نشانه‌های فعال شدن خط اعتبار جدید بین ایران و سوریه است. روزنامه الوطن به نقل از منابع آگاه در تهران نوشت که وصول نفتکش‌ها به‌صورت طبیعی، طبق جدول‌های زمانبندی‌شده مشخص و بدون تاخیر ادامه خواهد یافت. این روزنامه نوشت: به گفته این منابع، دلیل تاخیر در ورود نفتکش‌های ایرانی به آب‌های سوریه طی ماه‌های گذشته، ناشی از اصلاحاتی است که در سازوکار خط اعتباری بین دو کشور پس از تشکیل دولت جدید در ایران رخ داده است.
 فرافکنی جدید وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات وین
وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد رفتارهای غیرقانونی کشورش را به ایران فرافکنی کند. آنتونی بلینکن درباره اقدامات جبرانی که ایران بعد از تصویب قطعنامه در شورای حکام در دستور کار قرار داده گفت: «گام‌هایی که از ایران می‌بینیم دلگرم‌کننده نیستند و تصمیم‌گیری درباره بازگشت یا عدم بازگشت به توافق هسته‌ای به عهده آنها است.»

 شرق
 برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکرده گروهک تروریستی حرکت النضال
ششمین جلسه دادرسی پرونده حبیب فرج الله چعب، سرکرده گروهک تروریستی حرکت النضال، در دادگاه انقلاب اسلامی تهران، با حضور متهم، وکیل مدافع و تعدادی از خانواده‌های شهدای ترورشده توسط این گروهک تروریستی برگزار شد. بمب گذاری در اداره مسکن و شهرسازی اهواز، عملیات بمب گذاری سازمان برنامه و بودجه اهواز، بمب گذاری در اداره محیط زیست، بمب گذاری انتقال خط لوله های نفت، بمب گذاری در محور انتقال نفت آبادان و اهواز و ماهشهر، بمب گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان، برنامه ریزی به جهت بمب گذاری در دادگستری اهواز و حمله تروریستی به مراسم شروع هفته دفاع مقدس در شهر اهواز از اهم موارد تفهیم شده به متهم در جریان ابلاغ کیفرخواست است. جلسات بعدی دادگاه در روزهای آینده برگزار می شود.

ایران
 تأکید بر پیشبرد سریع‌تر اهداف شبکه ملی اطلاعات
در جلسه شورای عالی فضای مجازی که به ریاست رئیس جمهور و با حضور سران قوا و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی تشکیل شد، آیت‌الله رئیسی بر ضرورت پیشبرد هر چه سریع‌تر اهداف شبکه ملی اطلاعات تأکید کرد و گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در هر جلسه گزارش پیشرفت کارهای شبکه ملی اطلاعات را به شورای عالی ارائه کند. در این جلسه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی و ترافیکی شبکه ملی اطلاعات گزارشی ارائه کرد. پس از بحث و بررسی در این‌باره، مقرر شد به منظور بهبود وضعیت موجود، طرحی به مرکز ملی فضای مجازی ارائه و از سوی اعضای حقیقی بررسی شود، سپس برای بررسی و تصویب نهایی به نشست شورای عالی فضای مجازی ارائه شود.
 آمریکا ابتکار جدید ما را پذیرفت، اما بر تصویب قطعنامه تأکید کرد
وزیر امور خارجه در دیدار با همتای پاکستانی خود با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از میز مذاکره فرار نکرده است، افزود: «طرف امریکایی برای اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران و البته اخذ امتیاز بیشتر در مذاکره غیرمستقیم، قطعنامه‌ای را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داد و به‌رغم اینکه طرف امریکایی به ما اعلام کرد که این قطعنامه خالی از محتواست، ولی نفس قطعنامه باعث شد که ما طرف امریکایی را از این کار برحذر کنیم.» امیرعبداللهیان از ارائه بسته‌ای جدید از سوی ایران به طرف‌های مقابل مذاکرات خبر داد و افزود: «ما یک پکیج سیاسی جدید و ابتکار جدید را روی میز قرار دادیم، طرف امریکایی این ابتکار را پذیرفت، اما بر تصویب قطعنامه هم تأکید داشت. در نتیجه جمهوری اسلامی ایران هم با افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود، این اقدامات را انجام داد.»
 تا دو روز آینده پول گاز ایران را می‌دهیم
سخنگوی وزارت برق عراق گفت: «وزارت برق بارها به دولت، پارلمان و افکار عمومی بر ضرورت پرداخت بدهی گاز ایران از سال ۲۰۲۰ که به دلیل عدم تصویب بودجه به تعویق افتاده بود، یادآوری کرده بود.» احمد موسی اضافه کرد: «امروز ما اعلام می‌کنیم که طی دو روز تمامی بدهی‌های سال یاد شده پرداخت می‌شود تا مانع از کاهش گاز صادراتی از ایران به عراق شویم» وی افزود: «مشکل بدهی گاز از دولت‌های قبلی متراکم شده و دولت کنونی تلاش کرد تا این مشکل را از طریق گرفتن وام حل کرده و بدهی ایران را پرداخت کند.»

جمهوری‌اسلامی 
 پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه معاون علمی رئیس‌جمهور
رهبر معظم انقلاب به نامه درخواست ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برای همسوشدن نهادهای حاکمیت برای توسعه صنایع و شرکت‌های خلاق پاسخ دادند. متن دستور رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:
بسمه‌تعالی
جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم؛
مرقومه جناب آقای دکتر سورنا ستاری، معاون محترم علمی و فناوری رئیس‌جمهور، به شماره ۸۱۷۶۵/ ۱۱ مورخ ۲۶/۰۲/۱۴۰۱ مبنی بر درخواست همسو شدن سه قوه و نهادهای حاکمیت در جهت توسعه صنایع و شرکت‌های خلاق و همچنین توجه به فناوری‌های نرم و خلاق بعنوان مکمل اقتصاد دانش‌بنیان به استحضار مقام معظم رهبری مدظله‌العالی رسید، معظم‌له مرقوم فرمودند: «به مسئولان ذیربط در این باره تاکید شود».
 کارت زرد مجلس به وزیر صنعت
اولین کارت زرد مجلس به دولت سیزدهم به نام فاطمی امین، وزیر صنعت رقم خورد. در جلسه علنی مجلس نماینده بجنورد از وزیر صنعت درباره علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن سوال پرسیده بود. پس از پاسخ وزیر صمت، نماینده از پاسخ‌های وزیر قانع نشد و قضاوت را بر عهده نمایندگان گذاشت. از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس، ۹۱ نفر از پاسخ‌های فاطمی امین قانع شدند و ۱۴۱ نفر از پاسخ‌ها قانع نشدند، به این ترتیب دولت سیزدهم نخستین کارت زرد را از مجلس یازدهم دریافت کرد.

وطن امروز 
 دستیار اجرایی امیرعبداللهیان تعیین شد
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در حکمی «مجتبی بنی‌اسدزاده» را به عنوان دستیار وزیر امور خارجه در امور اجرایی منصوب کرد. ‌بنی‌اسد‌زاده پیش از این رئیس دفتر معاونت عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری اسلامی، رئیس اداره مجامع پارلمانی مجلس شورای اسلامی و رایزن سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای قطر و عمان بوده است.
 برای آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران مذاکره می‌کنیم
وزیر خارجه کره‌جنوبی گفت کشورش در حال مذاکره با ایران و آمریکا برای آزادسازی دارایی‌های مسدودشده تهران است. پارک جین ابراز امیدواری کرد با موفقیت در مذاکرات احیای برجام، «موانع پیش راه توافق» برای آزادسازی دارایی‌های ایران برداشته شود. وی در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود همچنین خواستار ادامه مذاکرات برای موفقیت گفت‌وگوهای هسته‌ای شد.
 ایران یکی از محورهای دیدار بایدن با مقامات سعودی
سخنگوی کاخ سفید گفت: رئیس‌جمهور آمریکا در عربستان درباره گستره‌ای از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو خواهد کرد. این مسائل شامل حمایت از آتش‌بس در یمن می‌شود که به صلح‌آمیزترین بازه زمانی از هنگام شروع جنگ ۷ ساله منجر شده است. کارین ژان پیر ادامه داد: بایدن همچنین درباره راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی و امنیتی در منطقه از جمله مقابله با تهدیدات ایران، گسترش حقوق بشر و اطمینان حاصل کردن از امنیت غذایی و انرژی در جهان گفت‌وگو خواهد کرد.

جوان 
 برجام یکطرفه تحمیلی را نمی‌پسندیم
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تعاملات سازمان انرژی اتمی با توجه به بیانیه شورای حکام علیه ایران، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: روابط ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان برقرار است و براساس پادمان عمل می‌کنیم. اسلامی تاکید کرد: برجام مواردی را به بهانه‌هایی به کشور ما تحمیل کرده و اگر قرار است این بهانه‌ها باقی بمانند و برجام هم باشد، مسلما خلاف توافقنامه خواهد بود. وی تصریح کرد: بنابراین همه باید به تمام موضوعاتی که در برجام ذکر شده، پایبند باشند. نمی‌شود بخشی از موارد در برجام را بیرون بیاورند و بگویند این مطالب جداست و بعد نیز اعلام کنند برجام نیز وجود دارد؛ تمام موارد باید در کنار هم پیش برود. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره اینکه آیا گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه‌ای برای سفر به ایران دارد یا خیر، اظهار کرد: ما برنامه‌ای برای سفر وی به ایران نداریم.

رسالت
 ایران آمادگی تأمین نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی دنیا را دارد
وزیر نفت در حاشیه دیدار دوجانبه با مقامات کشور ترکمنستان گفت: با توجه به اتفاقات اخیر در حوزه افزایش قیمت بنزین در جهان، ایران آمادگی تأمین نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی دنیا را دارد. اوجی گفت: در بحث دیپلماسی انرژی وزارت نفت خوشبختانه طی این ۱۰ ماه اقدامات خوبی را با تعامل با کشور‌های منطقه و فرا منطقه‌ای انجام داده است و نمونه بارز آن تأمل با کشور‌های آمریکای لاتین است. وی به بحث تحریم‌ها هم اشاره و تأکید کرد: اتفاقات ۱۰ ماه اخیر و دیپلماسی انرژی ایران با کشور‌های منطقه و فرا منطقه‌ای نشان می‌دهد که تحریم‌های ظالمانه در مقابل جمهوری اسلامی ایران بی‌اثر بوده و ذره‌ای وقفه در تولید و صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی کشورمان ایجاد نکرده است.
 حمله هکری علیه مقامات ارشد رژیم صهیونیستی
شرکت امنیت سایبری اسرائیلی «چک‌پوینت» ادعا کرده هکرهای ایرانی به حساب‌های ایمیل مقامات ارشد صهیونیستی نفوذ کرده و حملات «فیشینگ» هدفمند علیه سیاستمداران و دانشگاهیان را انجام دادند که برخی از آن‌ها چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند. به ادعای روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، در میان مقامات ارشد صهیونیست که هدف قرار گرفتند، «زیپی لیونی» وزیر امور خارجه پیشین، یک ژنرال ذخیره که با مسائل حساس و پیچیده سروکار داشت، سفیر سابق ایالات‌متحده در فلسطین اشغالی و رئیس یک مؤسسه تحقیقاتی امنیتی بزرگ در سرزمین‌های اشغالی بودند. چک‌پوینت مدعی شده تحقیقاتش نشان می‌دهد هکرهای ایرانی با هک کردن حساب‌های ایمیل مقامات، هویت آن‌ها را در پلتفرم‌های مختلف جعل کردند، از طرف آن‌ها مکالمه کردند و درنهایت اطلاعات شخصی آن‌ها را ربودند.

آفتاب‌یزد 
 به دنبال گسترش هرچه بیشتر روابط اقتصادی با ایران هستیم
نخست وزیر ارمنستان ضمن تاکید بر اهمیت روابط دوستانه ایران و ارمنستان، ابراز امیدواری کرد که روابط تجاری این کشور با ایران افزایش یابد. نیکول پاشینیان، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره قطر افزود: در حال حاضر در جریان احداث بزرگراهی استراتژیک شمال ـ جنوب هستیم که مرز گرجستان ما را به مرز ایرانمان متصل می‌سازد. او افزود: ما امیدواریم در نتیجه این پروژه، روابط اقتصادیمان با ایران افزایش یابد. اتحادیه اقتصادی اوراسیا تجارت آزادی با ایران دارد که برای روابط دوجانبه ما بسیار مهم است.

خراسان
 نامه‌ای از بایدن نگرفته‌ایم اما پیام‌هایی می‌فرستند
بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری:
ـ دولت هیچ برنامه‌ای در هیچ ابعادی و درخصوص افزایش قیمت بنزین ندارد.
ـ رئیس‌جمهور تأکید کردند که بنای کار باید اعتماد به کسبه عزیز و اصناف باشد و ملاک و معیار خوداظهاری مؤدیان است.
ـ نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور آمریکا دریافت نشده است. البته پیغام‌هایی برای ایران می‌فرستند اما مهم‌تر از ارسال پیغام، اقدام عملی برای بازگشت به تعهدات و رفع تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران است.
ـ در کالابرگ هیچ افزایش قیمتی در کار نیست. تا زمانی که زیرساخت‌های لازم به منظور اجرای کالابرگ الکترونیکی وجود نداشته باشد و امکان تأمین کالاها فراهم نباشد پرداخت یارانه‌ها استمرار خواهد داشت.
ـ دولت هیچ برنامه‌ای برای تعدیل پرستاران ندارد.
ـ طرحی برای تقویت نظارت‌ها بر بازار مسکن آماده شده که در حال بررسی در دستور کار دولت است.

مردم سالاری 
 جدیت تهران برای انتقام از اسرائیل
رئیس پیشین موساد گفته است که ایران مصمم است در پی حملات تروریستی اخیری که در خاک آن انجام گرفته و به رژیم صهیونیستی نسبت داده شده است، انتقام از اسراییل بگیرد. عاموس یادلین افزود: ایرانی‌ها قصد دارند با هدف ایجاد بازدارندگی مقابل اسراییل و نشان دادن این که از خطوط قرمز پا فراتر گذاشته است، انتقام بگیرند. وی گفت: ما اکنون با سه تهدید استراتژیک ایران علیه اسراییل درحال مقابله هستیم که عبارتند از توسعه برنامه هسته‌ای، استقرار نظامی در سوریه و پروژه موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله لبنان.

آرمان ملی
 ساز جدایی «اسکاتلند» از «انگلیس» دوباره کوک شد
یکسال پس از پیروزی حزب استقلال‌طلب ملی اسکاتلند (اس‌ان‌پی) در انتخابات پارلمانی و در حالی که اقتصاد انگلیس با خطر رکود مواجه است، رهبر حزب ملی اسکاتلند بار دیگر ساز جدایی از انگلیس را کوک کرد. نیکلا استرجن رهبر حزب ملی و سر وزیر اسکاتلند اعلام کرد که قصد دارد تا پیش از پایان سال آینده میلادی همه‌پرسی جدایی این منطقه را برگزار کند. وی نخستین سند از سلسله اسناد در مورد اهمیت استقلال اسکاتلند از انگلیس را رونمایی خواهد کرد.

قدس 
 ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو پابرجاست
عین‌اللهی، وزیر بهداشت از تداوم روند تأمین دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد و گفت: در این خصوص با ستاد تنظیم بازار جلسه داشتیم و برنامه داریم داروهای مورد نیاز مردم را تأمین کنیم. همچنین بیمه‌ها پوشش را به سمتی ببرند که مشکل مردم را حل کنند تا بار اضافه‌ای برای مردم به همراه نداشته باشد.
 اگر دکمه‌ای برای محو اعراب داشتم، آن را فشار می‌دادم
معاون وزیر امور دینی در کابینه رژیم صهیونیستی که از اعضای حزب یمینا به سرکردگی نفتالی بنت نیز هست، در سخنانی خواستار محو اعراب شد. «متان کاهانا» گفت: به اعتقاد من صلح با فلسطینی‌ها در آینده نزدیک غیر ممکن است. وی در ادامه گفت: اگر من دکمه‌ای برای محو کردن عرب‌ها از اینجا (اراضی اشغالی) داشتم، قطعاً آن را فشار می‌دادم.

 اعتماد
 درخواست اسراییل از امریکا برای رهبری یک ائتلاف ضدایرانی در منطقه
بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جریان مراسم اعطای جایزه موسوم به «امنیت اسراییل» برای سال ۲۰۲۲ خواستار تشکیل ائتلافی ضدایرانی به رهبری امریکا شد که کشورهای عربی همسو با واشنگتن را نیز دربر می‌گیرد. اسحاق هرتزوگ رییس رژیم صهیونیستی نیز گفت: «در این روزها، دشمنان ما تسلیم نمی‌شوند و امنیت ما را در داخل و خارج تهدید می‌کنند. اسراییل و سرویس‌های امنیتی آن همچنان با قاطعیت در برابر هر گونه تهدید و هر دشمنی خواهند ایستاد و بازوهای اسراییل برای محافظت از شهرک‌نشینان به هر‌ جایی که لازم است، خواهد رسید.»
 مشتاق دیدن روزی هستیم که برجام نهایی شود
وزیر خارجه پاکستان در نشست خبری با وزیر خارجه ایران گفت: ملت پاکستان و ایران علقه‌های تاریخی گسترده‌ای دارند. نه تنها همسایه هستیم، بلکه برادر و خواهر هستیم و بی‌صبرانه علاقه‌مند هستم که با شما همکاری کنم و مناسبات فی‌مابین را به قله‌های رفیع‌تر برسانیم. بلاول بوتو زرداری درباره مذاکرات وین نیز گفت: مترصد و مشتاق دیدن روزی هستیم که برجام نهایی شود و این حق مردم ایران است و باعث می‌شود شرایط و فضای مناسب‌تری برای تعامل با ایران ایجاد شود.

ابتکار 
 موفقیت مذاکرات نیازمند اراده سیاسی است
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه مسائل کمی برای دست‌یابی به توافق نهایی در وین باقی‌مانده تصریح کرد که حل‌وفصل آنها نیازمند حسن نیت و اراده سیاسی است. پیتر استانو درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت: نماینده عالی (اتحادیه اروپا) به عنوان هماهنگ کننده برجام به تماس با مشارکت کنندگان و ایالات متحده ادامه داده است تا روند مذاکرات رو به جلو حرکت کند و گفت‌وگوهای وین ازسرگرفته شود تا سریعا توافق حاصل شود. وی به تعدد تماس‌های اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد و گفت: همانطور که مشاهده می‌کنید تلاش ها در جریان است، ما خیلی نزدیک (به توافق هستیم) اما نمی‌توانم تاریخ دقیقی را ارائه کنم.

اطلاعات
 درخواست «العامری» از آیت الله العظمی سیستانی
رئیس ائتلاف «الفتح» عراق از مرجعیت عالیقدر شیعیان این کشور درخواست کرد تا برای کمک به خروج عراق از بن‌بست سیاسی مداخله کنند و برای نجات روند سیاسی وارد عمل شوند. هادی العامری در بیانیه‌ای به مناسبت هشتمین سالروز صدور فتوای جهاد کفایی و تاسیس الحشد الشعبی تصریح کرد: مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق همواره در لحظات حساس حضور دارند تا اوضاع نامناسب کشور را تغییر دهند و امروز نیز ما نیازمند کمک، مهربانی، درایت و دوراندیشی مرجعیت عالیقدرهستیم تا فصل الخطاب خود را درباره شرایط دشوار سیاسی کنونی عراق بیان کنند. رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق افزود: ایشان بیش از ما آگاه هستند که هر وضعیت اضطراری، روند سیاسی در عراق را تهدید می‌کند.
 آمریکا رو به سقوط است
رئیس‌جمهور سابق آمریکا در بیانیه‌ای با انتقاد تند از دموکرات‌ها اعلام کرد که آمریکا در حال نابودی و سقوط بوده و دموکرات‌ها می‌دانند او می‌تواند همه این‌ها را اصلاح کند اما هر چه در توان دارند به کار می‌گیرند تا وی را متوقف سازند. دونالد ترامپ در بیانیه‌ای ۱۲صفحه‌ای گفت این صرفا تلاشی برای جلوگیری از نامزدی مردی در انتخابات ریاست جمهوری است که در همه نظرسنجی‌ها از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان پیشتاز است.

شهروند
 طالبان آماده است نگرانی ایران را از راه گفت‌وگو رفع کند
هیأتی از وزارت آب و انرژی دولت موقت طالبان به ریاست فاروق اعظم، مشاور ارشد این وزارتخانه به تهران سفر می‌کند. هدف از سفر این هیأت افغانستانی رایزنی در خصوص قرارداد حقابه ایران و اختصاص آب هلمند عنوان شده است. انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان گفت که افغانستان به همه تعهداتی که از پیش در مورد حقابه با جمهوری اسلامی ایران داشته، پایبند است و آماده است نگرانی ایران در این زمینه را از راه گفت‌وگو رفع کند.

اخبارخبرگزار ها و سایت های خبری

خدمت به امامین عسکریین علیهماالسلام اجر مضاعف دارد

شفقنا/ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی دردیدار با تولیت حرم مطهر عسکریین علیهماالسلام با تقدیر از فعالیتهای انجام شده، گفتند: شنیدم که الحمدلله در پذیرایی مطلوب از زائرین و رسیدگی به آستان مقدس سامرا موفق هستید. إن شاءالله عنایات و توجهات حضرات ائمه علهیم السلام به نحو أتم شامل حال شما باشد و خدمت شما مورد قبول آن حضرات باشد. امامین عسکریین علیهماالسلام خیلی مظلوم بودند و خدمتگزاری شما اجر مضاعف دارد.در این دیدار آقای دکتر محمد قاسم، گزارشی از فعالیتهای عمرانی و توسعه آستان مقدس سامرا به معظم له ارائه داد و پرچم حرم مطهر را به ایشان اهدا نمود.

پیام نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در عرصه بین المللی مخابره شود

اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری دردیدار با رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را به عنوان بزرگترین ظرفیت‌های جهان اسلام معرفی کرد و گفت: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) در حدیث ثقلین، ما را به تمسک به کتاب خدا و عترت خویش امر کرده است. نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از مصادیق بارز آثار عترت محسوب می‌شوند و باید سرمایه گذاری بیشتری بر آن‌ها صورت پذیرد.وی با اشاره به تأثیرات مثبت مسابقات بین المللی قرآن در معرفی وجهه قرآنی جمهوری اسلامی و مذهب تشیع افزود: در گذشته شیعه را به تحریف قرآن متهم می‌کردند؛ اما برگزاری همین مسابقات بین المللی و شرکت قاریان ایرانی در مسابقات سایر کشورها سبب شد تا علاوه بر رفع این شبهه، استعدادها و ظرفیت‌های داخلی شکوفا شود و علاوه بر قرائت، تفسیر و ترجمه نیز رونق یابد.وی ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران در رابطه با قرآن پیشرفت‌های زیادی داشته است و حتی کودکان و نوجوانان نیز با قرآن آشنا هستند؛ اما باید به نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز، به عنوان دو گنجینه گران بها، توجه بیشتری شود وباید پیام نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در عرصه بین المللی نیز مخابره شود.

قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام؛ بیانیه‌ای سیاسی و فاقد ارزش است

رسا/ آیت الله رجبی، ضمن محکوم کردن قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس انرژی اتمی، گفت: جمهوری اسلامی به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده، اما آمریکا و کشورهای اروپایی به حداقل تعهدات خود در برجام پایبند نبودند، اما آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ گونه بیانیه و قطعنامه ای در برابر آنها صادر نمی کند، از این رو صدور این قطعنامه ضدایرانی نشان دهنده جهت‌گیری سیاسی و رفتارهای دوگانه آژانس بین المللی انرژی اتمی است.عضو جامعه مدرسین درادامه قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یک بیانیه کاملا سیاسی و فاقد ارزش دانست و گفت: این صدور قطعنامه ها برای خرسندی رژیم صهیونیستی، کشورهای اروپایی و استکبارجهانی صادر شده است و در واقع هیچ گونه ارزشی برای ملت ما ندارد.

امضای توافقنامه‌ی انتقال گاز به اروپا

تسنیم/ رئیس کمیسیون اروپا در توییتی نوشت: «از اینکه اسرائیل عرضه انرژی خود به اتحادیه اروپا را افزایش خواهد داد، سپاسگزارم».فون در لاین تأکید کرد که «امروز چهارشنبه توافقنامه صادرات گاز به اروپا بین اتحادیه اروپا، مصر و اسرائیل امضا خواهد شد».وی افزود: «روز چهارشنبه گام مهمی برمی‌داریم که همان امضای توافقنامه سه‌جانبه گاز بین اسرائیل، اتحادیه اروپا و مصر است.»

ریاض ۸ فرد و ۱۱ نهاد یمنی را در لیست تروریستی خود قرار داد

فارس/ سازمان امنیت کشور عربستان سعودی مدعی شد که افراد و گروههای مختلفی را در لیست تروریستی خود قرار داده است.شبکه خبری العربیه گزارش داد: سازمان امنیت کشور عربستان روز سه شنبه هشت فرد و ۱۱ سازمان را در لیست تروریستی قرار داده است. ادعای ریاض این است که این افراد و سازمانها از انصارالله یمن حمایت می‌کنند.این سازمان با این ادعا که انصارالله وابسته به ایران است و حمایت از این جنبش، در ضمن جرایم موسوم به تروریستی است، مدعی شد که صدور این حکم، بنا بر بیانیه صادره از سوی وزارت کشور سعودی است که در آن از انصارالله به عنوان یک گروه تروریستی یاد شده است.

ایران برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد

فارس/ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه مدعی شد که مذاکرات آژانس با ایران به بن بست رسیده است. گروسی در مصاحبه شبکه سعودی العربیه گفت: «ایران قابلیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده اما به آستانه تولید سلاح هسته‌ای نرسیده و امروز هیچ اطلاعاتی در دست نداریم که نشان دهد ایران سلاح هسته‌ای در اختیار داشته یا برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای دارد و این موضوع بسیار مهم است که به آن اشاره کردم.»گروسی گفت: «میزان غنی سازی ۶۰ درصد اورانیوم توسط ایران، بسیار بالا بوده و نزدیک غنی سازی ۹۰ درصد است».مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «تشدید اوضاع به هیچ کدام از طرف‌های مذاکرات هسته‌ای کمک نخواهد کرد.»

نشت آمونیاک در کارخانه ای در جنوب تل آویو

مهر/ رسانه‌های عبری از نشت ماده آمونیاک در کارخانه‌ای در جنوب تل آویو خبر دادند.این رسانه‌ها از زخمی شدن چند نفر در پی این حادثه و اعزام نیروهای کمکی به منطقه خبر دادند. جزئیات بیشتری در این خصوص منتشر نشده است.تیم‌های امداد و نجات اعلام کردند که مأموران آتش نشانی در ایستگاه رحوفوت در حال مقابله با نشت گاز آمونیاک در کارخانه‌ای در خیابان هاتزیرا هستند.مقامات رژیم صهیونیستی معمولاً درباره حوادث و اتفاقات مشکوکی که در این رژیم روی می‌دهد سانسور را در پیش گرفته و از انتشار اخبار و اطلاعات پیرامون آن ممانعت می‌کنند.

آمریکا: به صورت غیرمستقیم با ایران ارتباط داریم

مهر/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی گفت که واشنگتن به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکای اروپایی خود با ایران در ارتباط است. «ند پرایس» مدعی شد که بازگشت به برجام مستلزم صرف نظر کردن ایران از مطالبات فرابرجامی است و آمریکا آماده بازگشت متقابل به توافق هسته ای می باشد.وی افزود: دستیابی به توافق با ایران همچنان به نفع امنیت ملی آمریکا است. ما به دنبال تعیین تاریخی برای بازگشت به توافق هسته ای نیستیم.وی ادعا کرد: ایران ممکن است طی چند هفته به بمب هسته ای دست یابد بنابراین ما به دنبال بازگشت متقابل به توافق هسته ای هستیم.

فرود هواپیمای رژیم صهیونیستی در ریاض

باشگاه خبرنگاران/ پایگاه «فلایت رادار» که مسیرهای پروازی را رصد می کند، از ورود یک فروند هواپیمای رژیم صهیونیستی از تل آویو به پایتخت عربستان خبر داد.پیش از این نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال از برقراری روابط و مذاکرات تجاری میان عربستان و رژیم صهیونیستی و نزدیکی رسمی شدن روابط میان دو طرف خبر داده بود.این نشریه نوشت در تلاش برای برقراری و رسمی کردن روابط میان عربستان ورژیم اشغالگر، دولت آمریکا نقش واسطه را ایفا کرده است.

حضور نیروهای آمریکایی در سوریه غیرقانونی است

ایرنا/ فرستاده ویژه روسیه در سوریه اعلام کرد: نیروهای آمریکایی که به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش به صورت غیرقانونی در سوریه حضور دارند، منابع این کشور را به یغما می‌برند.«الکساندر لاورنتیف» که برای شرکت در نشست آستانه به منظور موضوع سوریه در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان حضور دارد، در یک بیانیه مطبوعاتی تاکید کرد: حملات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه غیرقابل قبول است که این موضوع در مذاکرات نورسلطان بررسی خواهد شد.لاورنتیف اقدام‌های ترکیه در شمال سوریه را نیز اقدامی غیرمنطقی خواند و گفت که این اقدام‌ها شرایط را بی‌ثبات و تنش‌ها را در منطقه تشدید می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *