خبر روز ۱۴۰۱/۰۳/۲۴

**رئیس جمهور تاکید کرد: طراحی سازوکارهایی برای تسهیل و تحکیم ارتباط دولت با شبکه نخبگانی کشور ** آیت‌الله حسینی بوشهری: تولید کنندگان و شرکت های دانش بنیان اشتغال آفرین باید مورد حمایت جدی شبکه بانکی قرار بگیرند ** سخنگوی وزارت امورخارجه: گروسی فراتر از وظایفش حرف می‌زند ** قدردانی سردار سلامی از قرارگاه خاتم‌الانبیاء: «افرا ماکس۲» محصول اراده ایرانی در جنگ تحریمی است ** سخنگوی دولت: زاهدی‌وفا جایگزین عبدالملکی شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 «افرا ماکس۲» محصول اراده ایرانی در جنگ تحریمی است
در پی تکمیل عملیات ساخت کشتی نفتکش اقیانوس‌پیمای «افرا ماکس۲»توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و تحویل آن به کشور ونزوئلا، سرتیپ دوم پاسدار رمضان‌شریف سخنگوی سپاه گفت: سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در پیامی به فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، ساخت نفتکش اقیانوس‌پیمای افراماکس۲ را دستاوردی بزرگ و محصول اراده ایرانی در جنگ اقتصادی و تحریمی دشمنان توصیف کردند و ضمن قدردانی از همت و مجاهدت متخصصان قرارگاه خاتم‌الانبیا و شرکت صدرا، تلاش مضاعف برای تحقق قراردادهای ساخت کشتی‌های دیگر را خواستار شدند.

 همشهری 
 قدردانی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از فراجا
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی از اقدام مقتدرانه و هوشمندانه فراجا در دستگیری سریع و قاطع سارقان صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران قدردانی کرد. در پیام سرلشکر باقری به سرتیپ اشتری، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، آمده است: اقدام مقتدرانه و هوشمندانه پلیس در دستگیری سریع و بموقع سارقان صندوق امانات بانک ملی، بیانگر ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و توانایی‌های حرفه‌ای و عملیاتی حوزه اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی کشور در برخورد با ناهنجاری‌ها و تولیدکنندگان مخاطره و نگرانی در عرصه زندگی مردم و امنیت و آرامش روحی و روانی جامعه اسلامی است.

 کیهان
 تقدیر از اقدام به موقع پلیس و دادستانی تهران در دستگیری دزدان بانک ملی
رئیس ‌قوه‌ قضائیه در نشست شورای عالی قوه قضائیه، با اشاره به سرقت از صندوق امانات یکی از شعب بانکی ملی در تهران ضمن قدردانی از نیروی انتظامی و دادستانی تهران به سبب انجام اقدامات لازم و شبانه‌روزی در رسیدگی به این پرونده بر بررسی همه‌جانبه ابعاد مختلف این پرونده تاکید کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: مقرر شد ابعاد این سرقت از لحاظ حقوقی به صورت همه‌جانبه مورد بررسی و دقت‌نظر قرار گیرد. وی در ادامه به مسئولان قضایی ذی ربط دستور داد تا نسبت به پرونده مقصران حادثه متروپل آبادان، رسیدگی سریع، قانونی و بدون ملاحظه را انجام دهند.
 تراز تجاری کشور برای دومین ماه متوالی مثبت شد
طبق آمارهای گمرک تراز تجاری کشور برای دومین ماه متوالی در سال جاری مثبت شده است. آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد، تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال ارزش تجارت خارجی کشور به ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار رسید که سهم صادرات کالاهای غیرنفتی با رشد ۳۷ درصدی به ۸ میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار رسید و تراز تجارت خارجی کشور ۴۰۱ میلیون دلار مثبت شد.
 حشد الشعبی پرچم عراق را بالا می‌برد و عقب‌نشینی نمی‌کند
رئیس سازمان الحشد الشعبی در همایش هشتمین سالگرد صدور فتوای جهاد کفایی و تاسیس حشد‌الشعبی تأکید کرد: سلاح «الحشد الشعبی» برای دفاع از امنیت ملی عراق است. الحشد الشعبی طرفدار حزب سیاسی خاصی نخواهد بود و این سازمان به معنای گرد آوردن نیرو است، لذا الحشد الشعبی همچنان پرچم عراق را بالا می برد و عقب نشینی و عقب‌گرد نمی‌کند. فالح الفیاض گفت: «ما حامل سلاح حق هستیم و این سلاح‌ ابزاری برای محافظت از کشور‌، آزادی انسان و عزت است. حشد‌الشعبی یک نظام سرکش علیه فساد‌، بردگی و ذلت است و چیزی جز عراقی که حاکم بر خود باشد، نمی‌پذیرد.»

 شرق 
 دعایی به جای گره زدن، گره‌ها را می‌گشود
مراسم نکوداشت مرحوم حجت‌الاسلام دعایی، نماینده ولی‌فقیه و مدیرمسئول فقید روزنامه اطلاعات و معارفه سیدعباس صالحی نماینده ولی‌فقیه و مدیرمسئول جدید این روزنامه با حضور برخی چهره‌های سیاسی در مؤسسه اطلاعات برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام معزی، نماینده ولی‌فقیه در هلال احمر، حکم رهبر معظم انقلاب را به سیدعباس صالحی، نماینده ولی‌فقیه در مؤسسه و روزنامه اطلاعات اعطا کرد. در پایان مراسم سیدعباس صالحی نیز از اعتماد رهبر معظم انقلاب تشکر کرد و گفت: «در هشت سالی که معاون فرهنگی و بعد وزیر ارشاد بودم، مرحوم دعایی با سماجت پیگیر گره‌گشایی از کار مردم بود. او به جای گره زدن، گره‌ها را می گشود».

 ایران 
 طراحی سازوکارهایی برای تسهیل و تحکیم ارتباط دولت با شبکه نخبگانی کشور
روز گذشته جمعی از رؤسای دانشگاه‌های کشور و تعدادی از مسئولان اجرایی در نشستی به ریاست رئیس‌جمهور، راهکارهای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت نخبگان را مورد بحث و بررسی قرار دادند. آیت‌الله رئیسی در این جلسه با تأکید بر اهمیت جذب و بهره‌گیری از توان کارشناسی و علمی نخبگان و دانشگاهیان در نظام حکمرانی، طراحی سازوکارهایی برای تسهیل و تحکیم ارتباط دولت با شبکه نخبگانی کشور را ضروری خواند و گفت: این مهم است که سازوکارهای کارآمدی برای شکل‌گیری یک رابطه مؤثر میان دولت و نهاد علم فراهم شود تا بتوانیم کاملاً کاربردی و مسأله‌محور از توان علمی و پژوهشی مراکز دانشگاهی و نخبگانی بهره ببریم.
 قلب رهبر انقلاب با مردم استان سیستان و بلوچستان است
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا از مناطق عملیاتی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در نقاط صفر مرزی استان سیستان و بلوچستان با کشورهای افغانستان و پاکستان بازدید کرد. دیدار با سران قبایل و ریش‌سفیدان و بسیجیان استان از دیگر برنامه‌های سفر سردار صفوی به جنوب شرق کشور بوده است. وی در این دیدار گفت: به شما اطمینان می‌‌دهم که قلب رهبر عظیم‌الشأن انقلاب با شماست و اراده دولت مردمی و رئیس‌جمهور محترم و دولتمردان فعلی ما و عزم و اراده سپاه پاسداران برای پیشرفت و آبادانی و تأمین امنیت شما، امیدآفرین و کارساز است. البته مردم و مسئولان استان هم باید تلاش مضاعف کنند.
 شهادت دو نیروی مسلح در حین مأموریت
پاسدار «علی کمانی» از رزمندگان یگان هوافضا و محمد عبدوس از کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به فیض شهادت نائل آمدند. پاسدار رشید اسلام «علی کمانی» از رزمندگان یگان هوا فضا در شهرستان خمین در حین انجام مأموریت در مسیر سمنان به دامغان بر اثر واژگونی خودرو به فیض شهادت نائل آمد و به خیل عظیم شهیدان پیوست. همچنین محمد عبدوس از کارمندان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، حین انجام مأموریت در منطقه عمومی سمنان به فیض شهادت نائل آمد.

 جمهوری‌اسلامی 
 اعطای درجه سرلشکری به شهید پارساکیان ازسوی فرمانده کل قوا
سرلشکر پاسدار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با حضور در منزل شهید سرلشکر پاسدار محمدحسن پارساکیان با خانواده این شهید والامقام دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدار درجه سرلشکری شهید پارسا کیان که مورد موافقت و تصویب فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفته بود به همراه لوح تبریک به خانواده شهید اهدا و در پایان همسر و فرزندان شهید نیز خاطراتی را از سرلشکر پارساکیان بیان نمودند. شهید سرلشکر محمدحسن پارساکیان در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ پس از ۴۲ سال خدمت و تحمل رنج بیماری ناشی از جراحات دوران دفاع مقدس به‌دلیل حضور در رزمایش عملیاتی نیروهای مسلح و نظارت بر روند اجرای آن به بیماری کرونا مبتلا و به لقاء‌الله پیوست.
 اسرائیل با استفاده از عادی‌سازی، به سوریه حمله یا در ایران ترور می‌کند
رئیس دفتر روابط عربی و اسلامی جنبش حماس گفت: اسرائیل با استفاده از عادی‌سازی، به سوریه حمله یا در ایران ترور می‌کند. خلیل ‌الحیه افزود: رژیم صهیونیستی خطری برای منطقه است و امنیت و ثبات آن را تهدید می‌کند. دشمن صهیونیستی نباید دوست و هم‌پیمان هیچ کشور عربی و اسلامی باشد.

 وطن امروز 
 منشور مجلس انقلابی تهیه می‌شود
رئیس مجلس در جلسه شورای هماهنگی مجلس شورای اسلامی به اولویت‌بندی‌های مجلس براساس بیانات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان اشاره و برنامه مجلس در این حوزه را تشریح کرد. قالیباف با بیان اینکه براساس منویات رهبر معظم انقلاب، سندی که مسیر راه مجلس شورای اسلامی را مشخص کند، تدوین خواهد شد، گفت: باید اقداماتی که لازم است برای این سند که منشور مجلس انقلابی است در هیأت‌رئیسه، صحن، کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و سایر بخش‌های اداری و ستادی مجلس انجام شود تا در یک سند و منشور، راهبردهای اصلی مجلس مبتنی بر مسائل اساسی کشور تعریف و به سرعت عملیاتی شود تا بتوانیم بیش از پیش به مردم خدمت کنیم.
 رئیس‌جمهور ترکمنستان امروز به تهران می‌آید
رئیس‌جمهور جدید ترکمنستان با دعوت رسمی رئیس‌جمهور کشورمان در رأس هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ایران سفر می‌کند. این نخستین سفر «سردار بردی‌ محمداف» به تهران در مقام ریاست‌جمهوری ترکمنستان است. مراسم استقبال رسمی رئیس‌جمهور کشورمان از همتای ترکمنستانی‌اش در مجموعه فرهنگی ـ تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود و پس از دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه، نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ۲ کشور برگزار می‌شود و چند سند و تفاهمنامه همکاری بین تهران و عشق‌آباد به امضای طرفین می‌رسد.
 انتخابات پارلمانی فرانسه به دور دوم کشید؛ پایین‌ترین مشارکت از سال ۱۹۵۸
بر اساس اعلام نتایج اولیه شمارش آرا توسط وزارت کشور فرانسه، حزب موسوم به ائتلاف «با هم» ۲۵.۷۵ درصد آرا و ائتلاف رقیب که احزاب سبزها و چپ‌ها را تشکیل می‌دهد ۲۵.۶۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند. دور دوم انتخابات برای ۱۹ ژوئن برنامه‌ریزی شده است. به نوشته سی‌ان‌ان، میزان مشارکت در انتخابات به ۴۷ درصد رسیده که پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی فرانسه از سال ۱۹۵۸ میلادی، زمان تاسیس جمهوری پنجم فرانسه است.

 جوان 
 گروسی فراتر از وظایفش حرف می‌زند
خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی:
صدور قطعنامه اخیر، تغییر لحن و گفتگو و بیان‌های گروسی نشان می‌دهد از یک دستورپذیری از یک مرکز انجام شده است. قطعاً نمی‌توانستیم این اقدام سیاسی غیرفنی آژانس را بدون پاسخ بگذاریم و اقدامات خود را انجام دادیم. اقدامات قاطع و متناسب بود.
ـ رژیم جعلی صهیونیستی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختار‌های حقوق بین‌الملل را به سخره بگیرد، سازمان‌های بین‌المللی را ابزار کند و همه را با حمایت‌ها و چک سفید امضای برخی کشور‌های مدعی انجام داده است.
ـ جای تأسف است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان کارگزار آژانس، این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون‌گریزی قرار دهد. این یعنی دستاورد‌های نظام بین‌الملل در حوزه پادمانی را مدیرکل بی‌اعتبار کرده است.
ـ مدیرکل آژانس باید نگران بی‌طرفی و استقلال باشد. امیدواریم ایشان تصحیح رویه کند؛ در ملاقات با رژیمی که هیچ معاهده منع اشاعه‌ای را نپذیرفته و سلاح هسته‌ای دارد.
ـ مدیر آژانس اگر می‌خواهد در چارچوب مدیرکل بیاید دستورکاری می‌خواهد، ولی اگر بخواهد به عنوان توریست بیاید می‌تواند بیاید.
ـ مشکل ما با اظهارات ایشان این است که فراتر از وظایف خود اظهاراتی را می‌کند. اگر گزارش شتاب‌زده و اظهارات سیاسی ایشان نبود شاید جایگاه آژانس در راستی‌آزمایی اینگونه نبود.
ـ آنچه الان جمهوری اسلامی انجام می‌دهد، کاملاً و جزء به جزء و طابق‌النعل‌بالنعل مطابق تعهدات ایران در پادمان است. آنچه جمهوری اسلامی ایران متوقف کرده، برخی اقدامات داوطلبانه است. اینکه مدیرکل آژانس این را نداند یا از عمد به گونه‌ای دیگر جلوه دهد، واقعاً جای تأسف دارد.
ـ اقدامات ایران هیچ نگرانی اشاعه‌ای ندارد و ایران جزو پادمان است. ایشان بهتر است بر طرف‌هایی که عضو NPT نیستند متمرکز شود؛ طرف‌هایی مثل عربستان سعودی.
ـ آنچه ایران در کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده و توافق منافع اقتصادی برای مردم ایران نداشته است.
ـ اگر توافق فردا در وین نهایی شود، تمام اقدامات ایران از لحاظ فنی برگشت‌پذیر است.
ـ توافق در دسترس است اگر امریکا اول از توهم اهرم‌سازی عبور کند و دوم اینکه بپذیرند به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند.
 انتقاد وزیر کشور از نگاه فریبکارانه غرب به حقوق کودک
وزیر کشور در نخستین همایش ملی حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده و در معرض آسیب‌های اجتماعی با اشاره به نادیده گرفته‌شدن حقوق کودکان در فلسطین، یمن و افغانستان، نوع نگاه غرب به کودکان را آبروریزی بزرگی برای آنان عنوان کرد. وحیدی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور امریکا و غرب ژست بی‌طرفی می‌گیرند، عنوان کرد: بسیاری از کودکان کار و خیابان در ایران، کودکان افغانستانی هستند که توسط امریکایی‌ها از خانه و کاشانه خود رانده شدند و کسی کاری ندارد که این ظلم‌ها چگونه این افراد را بی‌سرپرست کرده است.

 آفتاب‌یزد 
 زمان سفر لاوروف به ایران در دست بررسی است
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با تایید سفر وزیر خارجه این کشور به ایران، گفت زمان انجام این سفر در دست بررسی است.
 خراسان
 اظهارات غیرسازنده و غیردوستانه وزیر خارجه عراق
وزیر خارجه عراق در اظهاراتی غیرسازنده و غیر دوستانه مدعی شد که روابط این کشور با ایران از «مرحله سکوت» به «مرحله صراحت» رسیده است و تهران این روزها «زبان جدیدی» از بغداد می‌شنود که پیش از آن وجود نداشته است. «فؤاد حسین» درباره آن‌چه مداخله ایران و ترکیه در امور عراق خوانده شده، گفت: «ما شروع کردیم و با طرف ایرانی وارد گفت‌وگو و مذاکره شدیم، به گونه‌ای دیگر. زیرا سیاست خارجی امروز عراق تابع هیچ کشوری نیست.»
 خنجر ناتو به قلب زلنسکی
یک هفته پس از اظهارنظر جنجالی جو بایدن، این بار نوبت به دبیرکل ناتو رسید که نشان دهد در مقابل روسیه حاضر نیست پشتیبان اوکراین باشد. ینس استولتنبرگ پس از دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «صلح ممکن است. تنها سوال این جاست که شما حاضرید برای صلح چه بهایی را پرداخت کنید؟ چقدر زمین، چقدر استقلال و چقدر حاکمیت را حاضرید برای صلح فدا کنید؟» استولتنبرگ بدون بیان اینکه چه شرایطی را اوکراین باید بپذیرد، گفت: «به عهده کسانی است که بالاترین بها را می‌پردازند تا این قضاوت را داشته باشند.»

 رسالت
 موافقت پارلمان عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر
رئیس پارلمان عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر موافقت کرده است. کمیساریای عالی انتخابات عراق نیز در واکنش به انتشار خبر استعفای این نمایندگان، اعلام کرد: «کمیساریا تا این لحظه هیچ‌چیز رسمی در خصوص استعفای نمایندگان فراکسیون صدر دریافت نکرده‌اند تا جایگزین‌های آن‌ها برای پارلمان معرفی شوند.» اخیرا رهبر جریان صدر عراق از نمایندگان این جریان در پارلمان عراق خواست تا استعفای خود را به رئیس پارلمان ارائه دهند.

 مردم سالاری
 تشکر جنبش نجبا از ایران
دبیرکل جنبش نجبای عراق در پیامی به مناسبت سالروز صدور فتوای جهاد کفایی و تشکیل الحشد الشعبی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از عراق در جنگ با تروریسم تقدیر و تشکر کرد. شیخ اکرم الکعبی پیروزی در برابر تروریسم را حامل پیامی برای تمام دنیا خواند و از همراهی و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کنار عراق، طی جنگ مقدس علیه تروریسم، قدردانی کرد. نصر الشمری، سخنگوی رسمی این جنبش نیز از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از عراق تقدیر و تشکر کرد.

 آرمان ملی
 در برابر اسرائیل هر اقدام متقابلی که نیاز باشد پیش خواهیم گرفت
سخنگوی دولت درباره تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی و طرح برخی تهدیدات علیه کشورمان، طی سخنانی اظهار داشت: ذات رژیم غاصب صهیونیستی که روشن بوده و هست و تأسیس نامشروع این رژیم مبتنی بر ترور، تروریسم، ظلم و حق‌کُشی شکل گرفته و ادامه حیاتش هم مبتنی بر همین ذات تروریستی است. بهادری جهرمی افزود: خط قرمز جمهوری اسلامی، امنیت برای شهروندان خود است و در جهت حفظ امنیت و صیانت از امنیت عموم مردم، هر اقدامی که نیاز باشد به‌عنوان اقدام متقابل نسبت به هرگونه اقدام خارجی نسبت به این رژیم را پیش خواهد گرفت.
 نصب سانتریفیوژهای جدید
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: طبق تصمیمات اتخاذ شده، بخشی از دوربین‌های فراپادمانی قطع می‌شود، سرعت غنی‌سازی بالاتر می‌رود و سانتریفیوژهای جدید نصب خواهد شد. زهره اللهیان اظهار داشت: نیاز بود که این پاسخ مقتدرانه به طرف مقابل داده شود تا آنان تلقی نکنند که همکاری ایران با آژانس باید فراتر از قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باشد.
 طرح جدید مجلس برای ارتقای شفافیت مالی
نماینده تهران در مجلس از ثبت طرح ارتقای شفافیت مالی در کشور خبر داد و گفت: حکمرانی حوزه ریال در چند دهه گذشته کمتر مورد توجه سیاستگذاران اقتصادی کشور بوده حال اینکه براساس محور نوزدهم از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری، شفافیت اقتصادی یکی از مهم‌ترین راهبردهای سیاستگذاری کشور است. خضریان افزود: بر اساس این بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شفافیت اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا به خصوص در حوزه پولی و ارزی به عنوان یک راهبرد بلندمدت برای سیاستگذاران اقتصادی در نظر گرفته شده است.

 قدس
 جدال لاریجانی و جلیلی صحت ندارد
مجمع تشخیص مصلحت نظام شنبه گذشته ۲۱ خرداد در جلسه‌ای فوق العاده به ریاست آیت الله آملی لاریجانی به بحث و بررسی پیرامون تعیین اولویت سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه کشور پرداخت. انتشار غیررسمی برخی روایت‌ها از جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را با چند شبهه مواجه کرده است. یکی از مهم‌ترین اخباری که درباره‌ این جلسه منتشر شده، سخنرانی دکتر سعید جلیلی و تأکید وی بر لزوم خروج ایران از معاهده‌ NPT و جدال لاریجانی با وی در این باره است که دستاویز بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفته است. با این حال، یک منبع آگاه اعلام کرد اساساً چنین مطلبی از سوی دکتر جلیلی در این جلسه مطرح نشده وبه خروج از NPT اعتقاد ندارد.

 اعتماد
 اسراییلی‌ها فورا ترکیه را ترک کنند
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با طرح ادعای «تلاش‌های ایران برای حملات تروریستی علیه اسراییلی‌ها»، به اتباع این رژیم درباره سفر به ترکیه هشدار داد. یاییر لاپید ادعا کرد: «به دنبال یک سلسله حملات تروریستی ایران علیه اسراییلی‌هایی که برای تعطیلات به استانبول رفته‌اند، از اسراییلی‌ها می‌خواهیم که به استانبول پرواز نکنند و اگر نیاز حیاتی ندارید به ترکیه پرواز نکنید. اگر در حال حاضر در استانبول هستید، در اسرع وقت به اسراییل بازگردید.»

 اطلاعات
 همکاری های ارتباطی و فناوری اطلاعات ایران و ونزوئلا گسترش می یابد
در دیدار زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با فردی آلفرد نازارس، معاون رئیس‌جمهوری و وزیر ارتباطات ونزوئلا اعلام شد که توافقنامه گسترش روابط حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بزودی میان ایران و ونزوئلا امضا می‌شود. در این دیدار دو طرف ضمن تشریح ظرفیت‌های حوزه کاری خود درباره دستیابی به توافقی به‌منظور گسترش روابط به‌ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با یکدیگر گفتگو کردند.

 شهروند
 نه به رئیس‌جمهوری نامه بزنید و نه وقت خود را تلف کنید
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ضمن اتمام حجت با دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی برای برگشت آن به نرخ روز تاکید کرد که اگر در این رابطه اقدام نکنند حتما نسبت به تملک دارایی‌های آنها اقدام خواهد شد، بنابراین نه به رئیس‌جمهوری نامه بزنند و نه وقت خود را تلف کنند. غضنفری با بیان اینکه هیچ راهی برای بازپرداخت تسهیلات معوق به نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست، گفت: «تنها راه باقیمانده این است که تسهیلات صندوق را با نرخ روز تسویه کنند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
تولید کنندگان و شرکت‌های دانش بنیان اشتغال آفرین باید مورد حمایت جدی شبکه بانکی قرار بگیرند
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با اشاره به تأکیدات مکرر دین اسلام در پرهیز از ربا ،پاداش و اجر معنوی قرض الحسنه را یادآور شد و خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن پاداش و اجر زیادی برای قرض دهنده وعده داده است؛ اما متأسفانه شاهد سطح مناسبی از التزام عملی به اینگونه مطالب نیستیم؛ نباید با دین به صورت گزینشی برخورد کرد: رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با اشاره به وضعیت نابسامان مسکن و شرایط بسیار دشوار مستأجرین، خواستار برنامه ریزی بانک قرض الحسنه مهر ایران در جهت کمک به این قشر وسیع از جامعه شد زیرا شرایط سختی برای مستأجرین که قشر وسیعی از جامعه را تشکیل می‌دهند، ایجاد شده است.وی حمایت از تولید و تولیدکنندگان را از دیگر وظایف بانک‌ها بر شمرد و ابراز داشت: در کشوری که شعار سال آن از طرف مقام معظم رهبری تولید،دانش بنیان و اشتغال آفرین است تولید کنندگان و شرکت های دانش بنیان اشتغال آفرین باید مورد حمایت جدی شبکه بانکی قرار بگیرند.

ما درگیر یک جنگ کامل سایبری هستیم
صداوسیما / سردار جلالی در برنامه صف اول ضمن برشمردن وظایف سازمان پدافند غیر عامل گفت : اگر به مردم توضیح داده شود مردم متوجه می شوند در برنامه هایی مثل قطع بنزین ،‌ یک طرف دشمن ایستاده است و یک طرف هم خودی ها .رئیس سازمان پدافند غیر عامل افزود : ترور شهید فخری زاده اولین ترور در فضای سایبری بود و اولین حمله سایبری زیرساختی در دنیا به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران با ویروس اِستاکس‌نِت بوده است.وی گفت : اگر ما نتوانیم پدافند غیرعامل را به صورت جامع و کامل پیاده سازی کنیم برای کشور مخاطراتی ایجاد می شود که بعضی هایش را ممکن است نشود جبران کنیم، این؛ عین تعبیر رهبر معظم است.

بی شرمی صهیونیست ها دربازداشت کودک ۲ ساله فلسطینی
تسنیم/ دفتر اطلاع‌رسانی امور اسرای فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که نظامیان ارتش رژیم اسرائیل یک کودک دو ساله فلسطینی را در ایست‌بازرسی منطقه برطعه در نزدیکی جنین بازداشت کرده و او را مجبور به درآوردن لباسش کردند.در این بیانیه آمده که نظامیان صهیونیست «حمودی مصطفی عماش» کودک ۲ ساله فلسطینی را به اتهام فحاشی و دشنام دادن بازداشت کردند.این اولین باری نیست که نظامیان رژیم اشغالگر کودک دو یا سه ساله را به بهانه‌های واهی بازداشت می‌کنند. اشغالگران صهیونیست اوایل ماه جاری نیز کودکی ۳ ساله را در یکی از ایست بازرسی‌های کرانه باختری بازداشت کرده و او را مجبور کردند لباس‌هایش را دربیاورد.

هیچ ماده هسته‌ای اظهار نشده‌ای در ایران وجود ندارد
فارس/ سازمان انرژی اتمی ایران به منظور تنویر افکار عمومی ترجمه متن کامل توضیحی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص سه مکان را منتشر کرد. سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که هیچ ماده هسته‌ای اظهار نشده‌ای در ایران وجود ندارد و ادعای آژانس صرفاً براساس اطلاعات نادرست و ساختگی ارائه شده توسط رژیم نامشروع صهیونیستی است که خود دارای سلاح‌های هسته‌ای است. جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به تعهدات خود طبق موافقتنامه پادمان جامع (INFCIRC/214) که آژانس از طریق آن به حفظ دانش خود به واسطه یک سازوکار راستی‌آزمایی قوی که در نظام راستی‌آزمایی آژانس از جمله اقدامات نظارتی و مراقبتی (C/S) منحصر به فرد در مورد مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد، عمل می‌کند.همچنین، در راستای همکاری بیشتر با آژانس، ایران موافقت کرد تا در دو نوبت بیانیه‌های مشترک ۲۶ اوت ۲۰۲۰ و ۵ مارس ۲۰۲۲ را منعقد کند که مفاد آن‌ها به طور کامل توسط جمهوری اسلامی ایران اجرا شد.مکان‌های اشاره شده در گزارش فعلی مدیرکل مبتنی بر ادعاهای مطرح شده توسط طرف ثالث بد نیت -یعنی رژیم صهیونیستی- است که هیچ مبنای حقوقی ندارد.

نفت‌کش ایران وارد ونزوئلا شد
ایرنا / یک رسانه انگلیسی اعلام کرد یک فروند نفت‌کش تحت پرچم ایران که حامل یک میلیون بشکه نفت خام است وارد آب‌های ونزوئلا شده است.خبرگزاری رویترز می‌گوید سندی که به رویت این رسانه رسیده نشان می‌دهد نفت‌کش ایرانی روز یکشنبه وارد ونزوئلا شده است.این سومین محموله نفت خام است که از سوی شرکت بازرگانی نفت ایران به شرکت دولتی PDVSA در ونزوئلا تحویل شده است. تحویل این محموله، بعد از عقد قراردادی میان دو طرف برای عرضه نفت سبک به طرف ونزوئلایی صورت گرفته است. چند روز پیش «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا اقدام چند سال پیش ایران در اعزام چند نفت‌کش به کشورش در بحبوحه تحریم‌ها را اتفاقی «خارق‌العاده» توصیف کرده بود.

دفتر شبکه اسرائیلی «آی-۲۴» فورا بسته شود
فارس/ خبرنگاران مغرب ضمن برگزاری تجمع اعتراضی با انتشار بیانیه‌ای، هر گونه عادی‌سازی رسانه‌ای با رژیم موقت صهیونیستی را محکوم کردند.این بیانیه به امضای دهها روزنامه‌نگار مغرب رسیده است. بیانیه مذکور در واکنش به اعلام تأسیس دفتر شبکه صهیونیستی «آی-۲۴» در این کشور است که دو هفته پیش انجام شد. مردم و فعالان و احزاب مغرب، عادی‌سازی روابط با این رژیم را نمی‌پذیرند و بارها در محکومیت این اقدام، تظاهرات برگزار کرده‌اند.

زاهدی‌وفا جایگزین عبدالملکی شد
ایسنا/ سخنگوی دولت از دو بار استعفای عبدالملکی، وزیر کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: با قبول استعفای دوم توسط رییس‌جمهور، دکتر زاهدی وفا در وزارت کار و رفاه اجتماعی جایگزین ایشان شد. بهادری جهرمی افزود: ایشان از دولت جدا نمی‌شوند و به عنوان مشاور رئیس جمهوری از ظرفیت ایشان استفاده می شود.

اقدامات اخیر ایران باعث مرگ برجام نمی‌شود
فارس/ یک مقام ارشد آمریکایی درباره اقدامات جبرانی اخیر ایران هشدار داده است و درعین حال اقدام ایران در قطع فعالیت دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «برگشت پذیر» خواند.
«علی واعظ» عضو ارشد اندیشکده آمریکایی «گروه بحران» در گفتگو با نشریه انگلیسی فایننشال تایمز مدعی شد: «ما در شرایطی هستیم که برای اولین بار است ایران توانایی انفجار، ظرفیت تولید مواد شکافت پذیر کافی برای (تولید) یک سلاح را دارد… ما در آغاز یک چرخه تشدید تنش به سمت باخت-باخت هستیم».

کابینه «نفتالی بنت» به فروپاشی نزدیک‌تر شد
تسنیم/ بعد از شکست خوردن کابینه «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی در تصویب یک قانون امنیتی در کنست، استعفای یکی از نمایندگان عضو ائتلاف کابینه را به فروپاشی نزدیک‌تر کرد.خبرگزاری «رویترز» گزارش داد: «به نظر می رسد که ائتلاف شکننده کابینه اسرائیل روز دوشنبه پس از گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم یک قانونگذار از حزب راستگرای بنت برای خارج شدن از دولت، نزدیک به فروپاشی است».
رویترز در ادامه نوشت: «این تحول در حالی رخ داد که ائتلاف بنت که از نظر تفکرات متنوع بوده و شامل احزاب راست افراطی، لیبرال و عرب است، یک سال پس از پایان دادن به حکومت ۱۲ ساله بنیامین نتانیاهو، بیش از پیش به سقوط نزدیک شده است».

طالبان ۸۵ سد در افغانستان احداث می‌کند
فارس/ پس از گذشت سال‌ها از کارساخت سد آبی سلما در هرات در حکومت گذشته ساخت آن به اتمام رسید و نزدیک به هفت سال است که این سد به بهره برداری رسیده است، اما به دلیل عدم مدیریت درست آب در حوزه غرب افغانستان، این جغرافیا با کمبود آب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی مواجه است.
مولوی عبدالسلام مستوفی رئیس مدیریت آب حوزه غرب افغانستان گفت: حکومت افغانستان متعهد است تا آبهای افغانستان را به درستی مدیریت کند و در برنامه‌های درازمدت حکومت برای ذخیره آب و تقسیم عادلانه آن قرار است تا ۸۵ سد آبی احداث شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *