خبر روز ۱۴۰۱/۰۳/۲۳

**سی.ان.‌ان: گزینه‌های آمریکا علیه ایران تمام شده است ** آیت الله حسینی بوشهری: رزمایش همدلی و مواسات تالی تلو نماز، حج و زکات است ** آیت‌الله اراکی: اجرای فرمان الهی از افتخارات پاسداران و بسیجیان است ** آیت الله اعرافی: همه بخش‌های حوزه باید نگاه و رویکرد جهانی و بین المللی داشته باشند ** رئیس جمهور ونزوئلا: سخنان رهبر ایران به من قدرت ادامه مسیرم را داد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 جنگ سرد دوم خطرناک‌تر از جنگ اول خواهد بود
وزیر خارجه اسبق و سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی با اشاره به تشدید تنش‌های واشنگتن با پکن، این دو کشور را رقیب اصلی یکدیگر برای تسلط بر جهان توصیف کرد و گفت: جنگ سرد دوم بین آمریکا و چین، این پتانسیل را دارد که از جنگ سرد اول که بین آمریکا و شوروی خطرناک‌تر باشد زیرا هر دو ابرقدرت اکنون منابع اقتصادی قابل‌توجهی دارند که هرگز در جنگ سرد اول وجود نداشت. کیسینجر احتمال درگیری نظامی میان چین و آمریکا را بعید دانست و گفت: آمریکا و چین به‌عنوان دو ابرقدرت، از حداقل تعهدات مشترکی برخوردارند که مانع وقوع یک درگیری فاجعه‌بار میان آنها می‌شود.

 همشهری
 جنگ پشت پرده با ایران داریم
رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ضمن اعلام این ادعا که جنگی در پشت پرده میان ایران و این رژیم وجود دارد، افزود: زمان پایان این جنگ را نمی‌داند. مئیر بن شبات از دولت آمریکا خواست که «اصل قدرت» را در برابر ایران نشان دهد و «گزینه نظامی» را روی میز بگذارد. وی همچنین مدعی شد: بدون این گزینه‌ها، ایران به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و در برابر آن بازدارنده یا قدرتی نخواهد بود. وی افزود: واشنگتن تنها نباید به این اکتفا کند، بلکه باید تحریم‌های اقتصادی بازدارنده‌ای علیه ایران اعمال کند که شهروندان ایرانی را علیه نظام حاکم برانگیزد.

 کیهان
 سخنان رهبر ایران به من قدرت ادامه مسیرم را داد
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب در حساب خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «دیداری سرشار از معنویت و حکمت با رهبر عالی ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای داشتم. قدردان سخنان ایشان هستم، سخنانی که روحیه من را قوی می‌کند و قدرت لازم را می‌دهد تا به مسیر دنیای صلح و برادری که می‌خواهیم آن را تحکیم کنیم، ادامه بدهیم.»
 «گروه ۸» جدید با مشارکت ایران، روسیه چین، هند و چهار کشور دیگر تشکیل می‌شود
رئیس‌دومای دولتی روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: ایالات متحده و متحدانش با سیاست تحریمی خود روابط اقتصادی را از بین می‌برند و نقاط رشد جدیدی را در سایر کشورها ایجاد می‌کنند. ویاچسلاو ولودین نوشت: اقدام واشنگتن و متحدانش برای قطع روابط اقتصادی موجود، نقاط رشد جدیدی را در جهان ایجاد کرده است. به گفته وی، تحریم‌های غرب منتهی به تشکیل گروهی متشکل از هشت کشور دیگر یعنی چین، هند، روسیه،‌ اندونزی، برزیل، مکزیک، ایران و ترکیه می‌شود که ۲۴.۴ درصد از گروه قدیمی کشورهای توسعه‌یافته از نظر تولید ناخالص داخلی و برابری قدرت خرید جلوتر است. قانونگذار ارشد روس افزود: ایالات متحده با دستان خود شرایطی را برای کشورهایی که مایل به ایجاد گفت‌وگوی برابر و روابط متقابل سودمند هستند ایجاد کرده تا در واقع یک گروه جدید «گروه هشت» با روسیه ایجاد کنند.
 گزینه‌های آمریکا علیه ایران تمام شده است
شبکه سی‌ان‌ان در مطلبی به جو بایدن درباره پایان گزینه‌های این کشور علیه ایران هشدار داده است. این رسانه دموکرات آمریکایی در گزارش خود بارها بدون اشاره به ماهیت صرفا مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرده است: در حالی که گزینه‌های بایدن تمام می‌شود، ایران بیش از هر زمان دیگری به سلاح اتمی نزدیک شده است. سی‌ان‌ان هشدار داد: با توجه به اینکه ایالات متحده قبلا ایران را در دولت ترامپ تحریم کرده است، گزینه‌های بایدن تمام شده است. تحریم‌ها ضربه سنگینی به اقتصاد این کشور وارد کرده است اما آن را نابود نکرده است و احتمالا ایران نسبت به مجازات‌های اقتصادی بیشتر حساسیت‌زدایی شده باشد. اقدامات اسرائیل در ترور مقامات ارشد (ایران) در سال‌های اخیر از جمله یک دانشمند برجسته هسته‌ای نیز در مهار غنی‌‌سازی اورانیوم ایران ناکام بوده است.
 واکنش نفتالی بنت به پیشرفت‌های هسته‌ای اخیر ایران
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای اخیر ایران، از کشورهای غربی خواست تا به مقابله با ایران برخیزند. نفتالی بنت مدعی است که ایران به طور خطرناکی در حال تکمیل برنامه تسلیحات هسته‌ای خود بوده و در صورتی که غرب در برابر ایران نایستد، تهران دست خود را بر روی بمب می‌گذارد. وی از کشورهای غربی و انگلیس خواست تا فشارها علیه ایران همچنان حفظ شود و گفت: جهان باید موضع قاطعانه‌ اتخاذ کرده و به رژیم اسلامی در ایران بگوید، کنار گذاشتن هسته‌ای، لغو تحریم‌ها را به همراه خواهد داشت. تا زمانی که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکنیم، متوقف نخواهد شد.

 ایران
 پرچم شهادت تا ابد در اهتزاز است
رئیس جمهور با حضور در منزل شهید «حسن صیاد خدایی» ضمن دیدار و گفت‌وگو با خانواده این شهید از خداوند متعال برای شهید صیاد خدایی طلب رضوان الهی و برای همسر، فرزندان و دیگر بازماندگان وی صبر و سلامتی مسألت کرد. آیت‌الله رئیسی نصیب دشمنان و بدخواهان نظام جمهوری اسلامی را از این شهادت، لعن و نفرین ابدی دانست و افزود: اینکه معاندین جمهوری اسلامی به جای رویارویی در میدان نبرد، این گونه ناجوانمردانه اقدام به ترور می‌کنند، نشانه زبونی و استیصال آنان و پیروزی و قدرت جمهوری اسلامی ایران است. وی تأکید کرد: شهادت پرچمی است که تا ابد در اهتزاز خواهد ماند.
 تقدیر سازمان ملل از نداجا
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش در مراسم استقبال از هشتاد و یکمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش اعزامی به آب‌های بین‌المللی تأکید کرد: حضور ما در آب‌های بین‌المللی، حضوری مقتدرانه است. دریادار ایرانی با اشاره به سند معتبری که اخیراً توسط سازمان ملل متحد منتشر شده است، تصریح کرد: در بخشی از این سند، به حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریاها در راستای برقراری امنیت اشاره شده و از کمک و همکاری حیاتی ارائه شده برای کمک به کشتی‌ها و اقداماتی نظیر تاکتیک‌های پیشگیرانه و ضد دزدی دریایی که منجر به کاهش تعداد حملات دزدان دریایی گشته تقدیر و تشکر شده است.

 جمهوری‌اسلامی
 نامه نمایندگان به رهبر معظم انقلاب
جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از بیانات ایشان در آغاز سال سوم مجلس تقدیر کردند. این نمایندگان همچنین تاکید کردند: مجلس را مسئول و متولی نقد درونی در ابعاد ملی می‌دانیم و با تقویت بعد نظارت چشمان تیزبین ملت در رصد وضعیت کشور به ویژه بخش‌های دولتی خواهیم بود. در بخش دیگری از این نامه آمده است: مسئولیت تمامی قوانین و مصوبات مجلس را برعهده می‌گیریم و با هیچ طرح و لایحه‌ای برخوردی خلاف منافع و مصالح ملت نخواهیم کرد، مطالبه به حق شما در عدم ارجاع مصوبات ناشدنی به شورای نگهبان و دولت را به جد دنبال می‌کنیم و توضیح و تشریح مسائل برای عامه مردم را از مصادیق جهاد تبیین می‌دانیم.
 بهره‌برداری از ۵۴۶ واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال احیا شده
در مراسمی ۵۴۶ واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال احیا شده و اتاق وضعیت پایش روستا با حضور معاون اول رئیس جمهور و بصورت ویدئو کنفرانسی بهره‌برداری و افتتاح شد. در این مراسم تفاهم‌نامه همکاری نهضت احیای واحدهای اقتصادی با سازمان بسیج مستضعفین، بنیاد علوی بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام به منظور احیای ۳ هزار واحد جدید تولیدی و اقتصادی امضا شد. مخبر در این مراسم احیای طرح‌های نیمه تعطیل و اتمام طرح‌های نیمه تمام عمرانی کشور را دو برنامه مهم و اساسی دولت سیزدهم برای بازگرداندن سرمایه عظیم راکد به چرخه اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد: با اجرای این دو برنامه، نقدینگی عظیم در کشور به سمت تولید و افزایش سرمایه‌گذاری باز خواهد گشت که دراینصورت به حفظ ارزش پول ملی کشور کمک خواهد شد.

 وطن امروز
 غربی‌ها در لغو تحریم‌ جدی نیستند
رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس را اقدامی خصمانه و غیرسازنده می‌دانیم که به معنای تاثیرپذیری مستقیم آژانس هسته‌ای از محافل صهیونیستی است و این اقدام همکاری‌های بسیار سازنده، داوطلبانه و سخاوتمندانه ایران با آژانس را نادیده گرفته و مسیری را گشوده است که تداوم آن، حتما به سود مذاکرات جاری دیپلماتیک نخواهد بود. قالیباف خاطرنشان کرد: این اقدامات نشان می‌دهد که طرف مقابل در رسیدن به توافق خوبی که تحریم‌ها علیه ملت ایران را رفع کند، جدی نیست. ما قاطعانه از اقدامات فنی و حقوقی اخیر سازمان انرژی اتمی در پاسخ به قطعنامه ظالمانه اخیر و رفتار غیرسازنده کشورهای بانی آن حمایت می‌کنیم.
 رفتار مقتدرانه ایران، یونان را مجبور به عقب‌نشینی کرد
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به لغو حکم دادگاه یونان درباره مصادره محموله نفت ایران، گفت: پس از توقیف ۲ نفتکش یونانی توسط نیروی دریایی سپاه، دادگاه یونان حکم مصادره محموله نفت ایران را لغو کرد. جوکار افزود: این اقدام دادگاه یونان نتیجه رفتار مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در قبال عملکرد خلاف قانون یونانی‌ها بود. وی گفت: استفاده از آب‌های بین‌المللی طبق حقوق بین‌الملل دریاها برای همه کشورها آزاد است، لذا اقدام یونان در مصادره نفتکش ایرانی دزدی دریایی آشکار بود.
 وزیر کشور اهداف، برنامه‌ها و اولویت‌های حوزه اقتصاد را ابلاغ کرد
وزیر کشور در بخشنامه‌ای به استانداران، اهداف، برنامه‌ها و محورهای اولویت‌دار وزارت کشور در حوزه اقتصاد را ابلاغ کرد. وحیدی در این بخشنامه بر پیگیری و اقدام برای ۱۰ هدف، ۲۴ برنامه و ۸۶ فعالیت ترسیم و تدوین شده، تاکید کرد. این بخشنامه با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین برنامه‌های دولت مردمی، با تأکید مجدد بر ضرورت استمرار اولویت‌ها و برنامه‌های مهم اجرایی ابلاغی طی سال‌های ۱۳۹۹و۱۴۰۰ صادر شده است.

 جوان
 مقابل زیاده‌خواهی غرب از اقتدار استفاده می‌کنیم
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس میزبان وزیر امور خارجه بود. امیر عبداللهیان که برای بررسی مسائل مربوط به مذاکرات در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته بود، پس از نشست در جمع خبرنگاران گفت: ایران برابر رفتار مبتنی بر منطق طرف مقابل در چارچوب منطقی، ابتکارات و ایده‌های خود را ارائه و به آن عمل کرده است. هرگاه طرف مقابل ایران در مذاکرات هسته‌ای زیاده خواهی کرده، از ابزار‌ها و اقتدار کشور استفاده کردیم تا بداند که منافع و آسایش و رفاه ملت ایران برای ما مهم است و در این زمینه به تمام تلاش خود ادامه می‌دهیم. وی بیان کرد: امیدواریم در مجموعه اقداماتی که برای بازگرداندن همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای موسوم به برجام انجام می‌شود، اقتدار کشور، مطالبات و انتظارات مردم و نحوه پیگیری آن حفظ شود؛ مردم همواره ضمن اینکه بر حفظ کامل حقوق کشور در عرصه بین الملل تأکید دارند، اما حفظ این حقوق را با رعایت همه خطوط قرمز از ما مطالبه می‌کنند.
 زمان رفتن اسرائیل از سرزمین‌های فلسطینی فرا رسیده است
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شامگاه شنبه میزبان یک هیئت امریکایی به ریاست باربارا لیف، دستیار وزیر خارجه امریکا در امور خاور نزدیک بود. محمود عباس در این دیدار، به هیئت امریکایی گفت که مردم فلسطین در این کشور باقی خواهند ماند تا اشغالگری رژیم صهیونیستی پایان یابد.وی از پایتختی ابدی قدس برای فلسطینیان صحبت کرد و گفت: «قدس شرقی پایتخت ابدی کشور فلسطین بوده و خواهد بود. ما بر سر اصول ملی خود، چانه‌زنی نخواهیم کرد. عباس تأکید کرد: «در سرزمین خود ایستادگی خواهیم کرد و زمان رفتن اسرائیل فرار رسیده است».

 رسالت
 کمک به اوکراین برای غرب و ناتو هزینه خواهد داشت
رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا در مراسم استقبال از کمیته ملی دموکرات‌ها در خصوص افزایش تورم و قیمت بنزین گفت: «افزایش بی‌شمار قیمت بنزین و تورم در ایالات‌متحده آمریکا، محصول جانبی کمک به مقام‌های کی‌یف است. این کمک برای آمریکا هزینه خواهد داشت». جو بایدن ادامه داد: «برای کشورهای غربی نیز هزینه خواهد داشت. برای ناتو نیز هزینه خواهد داشت. برای کشورهای اروپایی و ما نیز هزینه خواهد داشت زیرا می‌دانید که چه اتفاقی قرار بود بیفتد: هزینه بنزین و نفت بالا می‌رود و هزینه غذا نیز بالا می‌رود و ما قصد داریم تا قیمت بنزین را پایین آوریم و از بالا رفتن سریع آن جلوگیری کنیم».

 آفتاب‌یزد
 توقیف هواپیمای ماهان ایر با پرچم ونزوئلا در آرژانتین
یک پایگاه خبری ادعا کرد که دولت آرژانتین یک بوئینگ ۷۴۷ متعلق به خطوط هوایی ماهان ایر را که در اجاره شرکت دولتی کونویاسا ونزوئلا قرار داشته در فرودگاه بوئنوس آیرس توقیف کرده است. همچنین پایگاه خبری الپنزا دلارا مدعی شد که برخی خدمه آن با نیروی قدس سپاه پاسداران ایران مرتبط هستند. روابط عمومی هواپیمایی ماهان اعلام کرده است: مالکیت این هواپیما یک سال است که واگذار شده و به یک شرکت ونزوئلایی فروخته شده است و در اجاره این شرکت هواپیمایی نیست. توقیف این هواپیما با نام هواپیمایی ماهان اهداف سیاسی دارد. خدمه این پرواز نیز در اختیار شرکت هواپیمایی ونزوئلایی بوده و هیچ ارتباطی با هواپیمایی ماهان ندارد.

 خراسان 
 موسسه مطالعات انرژی آکسفورد جایگزینی نفت روسیه با ایران را رد کرد
طبق گزارش موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، پس از جنگ روسیه و اوکراین و اعمال تحریم نفتی غرب علیه روسیه صادرات نفت ایران بین ۰.۸ تا ۱.۱ میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود و روند تولید نفت افزایشی خواهد بود. براساس این گزارش، تاکنون نفت روسیه در هیچ یک از بازارها، جایگزین نفت ایران نشده است.
 عمان به یکی از شرکای اصلی تجاری ایران تبدیل شد
سازمان توسعه تجارت از افزایش قابل توجه میزان صادرات ایران به عمان خبر داده است. فلاح اوریمی، رایزن بازرگانی ایران در عمان با اشاره به رشد ۱۲۶ درصدی صادرات ایران به عمان طی دو ماه سال ۱۴۰۱ گفت: طی مدت یاد شده عمان در رتبه هفتم کشورهای هدف صادرات ایران و در رتبه پنجم کشورهای همسایه و همچنین در رتبه دوم کشورهای شورای همکاری‌های خلیج فارس طرف صادرات ایران قرار دارد.

 مردم سالاری
 پورابراهیمی مجددا رئیس کمیسیون اقتصادی شد
انتخابات هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی در سال سوم مجلس یازدهم برگزار شد و بر اساس آن، محمدرضا پورابراهیمی برای سومین سال متوالی رئیس کمیسیون شد. شهباز حسن پور و محمد باقری بناب به عنوان نواب رئیس، مهدی طغیانی به عنوان سخنگو و سیدغنی نظری و انور حبیب زاده به عنوان دبیران‌ کمیسیون اقتصادی انتخاب شدند.
 چتر ترکیه برای حمایت از اسرائیل مقابل ایران
یک رسانه صهیونیستی با بیان اینکه ایرانی‌ها مصمم هستند تا انتقام ترور‌های منسوب به اسرائیل و سازمان موساد را بگیرند، ادعا کرد: ایرانی‌ها پس از اینکه نتوانستند به مسئولین و شخصیت‌های ارشد اسرائیلی دست یابند اکنون به دنبال هدف قرار دادن گردشگران اسرائیلی در خارج هستند. شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد: سازمان اطلاعات ترکیه در خنثی سازی حملات ایران در خاک ترکیه به اسرائیل کمک می‌کند و جنگ مغزها میان سازمان اطلاعات اسرائیل و ایران درخصوص خنثی سازی این نوع حملات همچنان ادامه دارد.
 موضع‌گیری وزیرخارجه عراق درباره حملات ایران به مواضع موساد در اربیل
وزیر خارجه عراق توضیحاتی در خصوص دیدارش با مقامات سیاسی و امنیتی در تهران پس از حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل ارائه داد. فواد حسین تاکید کرد: طرف ایرانی به ما اعلام کرد که موساد در محلی که مورد حمله موشکی قرار گرفت حضور دارد اما هیچ دلیل واضح و ملموسی در این خصوص ارائه نداد. وی همچنین مدعی شد که ادعای ایران مبنی بر دادن پرونده به سازمان اطلاعات عراق قبل از انجام حمله موشکی جعلی است و به طور مطلق هیچ گونه پرونده ای در خصوص وجود اسرائیلی‌ها به بغداد نرسید.

 آرمان ملی
 بیانیه ۲۶۰ نفر از نمایندگان در محکومیت قطعنامه شورای حکام
امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس بیانیه‌ای با امضای ۲۶۰ نفر از نمایندگان در محکومیت قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قرائت کرد. در متن بیانیه آمده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن مطالبه جدی از دولت محترم و وزارت امور خارجه بر صیانت از حقوق ملت ایران در حفظ چارچوب برنامه هسته‌ای و همین‌طور رفع موثر تحریم‌ها به جهت انتفاع اقتصادی مردم کشورمان در مواجهه با طرف‌های غربی، تأکید نموده و اجرای دقیق «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» (مصوب مجلس یازدهم) را ابزار اصلی حفظ حقوق این ملت بزرگ می‌دانیم.

 قدس
 پیش‌بینی فائو از افزایش ۳۴ درصدی تولید غلات ایران
سازمان جهانی فائو با پیش‌بینی افزایش ۳۴ درصدی تولید غلات ایران در سال زراعی جاری اعلام کرد تولید گندم ایران در این سال ۴ میلیون تن و جو یک میلیون تن افزایش می‌یابد. بر اساس این گزارش، ایران در سال زراعی گذشته ۳/۱۴ میلیون تن غله تولید کرده و پیش‌بینی‌ شده است این رقم در سال جاری به ۲/۱۹ میلیون تن افزایش یابد.

 اعتماد
 دشمن تکان بخورد با خاک یکسانش می‌کنیم
سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در مرکز رصد ستاد کل نیروهای مسلح در کمتر از ثانیه تمام دنیا و تحرکات دشمنان را رصد می‌کنیم، اظهار کرد: برآورده اطلاعاتی کامل از حوزه‌های مختلف داشته و اگر جریانی بخواهد مشکلی ایجاد کند، بلافاصله ورود و پاسخ خواهیم داد. سرتیپ شکارچی با اشاره اینکه بسیار قوی هستیم، افزود: امروزه در بالاترین سطح از آمادگی قرار داشته و اگر دشمن تکانی بخورد، با خاک یکسانش می‌کنیم.

 ابتکار
 جهش در روابط اقتصادی ایران و روسیه طی ماه‌های اخیر ملموس بوده است
جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع «روابط ایران و روسیه» به ریاست معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور اعضای ستاد مرکب از مدیران دستگاه‌های ذیربط برگزار شد. در این نشست، صفری روابط با روسیه را راهبردی خواند و جهش آن طی ماه های اخیر را ملموس برشمرد، وی همچنین ادامه داد: سه بخش انرژی، تجارت و ترانزیت از موضوعات مهم فیمابین جمهوری اسلامی ایران و روسیه است که نیازمند همکاری دستگاه ها و نهادهای اجرایی مسئول است.
وی همچنین از افزایش صادرات ایران در ماه های اخیر به چین و روسیه ابراز خرسندی کرد.

 اطلاعات
 عربستان و امارات برای تامین منافع رژیم صهیونیستی به یمن حمله می کنند
نخست وزیر دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله در سخنانی تاکید کرد: عربستان و امارات از جزایر و سواحل یمن در راستای منافع صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها سوء استفاده می‌کنند. عبدالعزیز بن‌حبتور گفت: وخامت اوضاع در استان‌های تحت اشغال نتیجه تلاش دو کشور اشغالگر (عربستان و امارات) برای تداوم رویکرد هرج و مرج و ویرانی است. وی تاکید کرد: عربستان و امارات به عنوان دو کشور اشغالگر و متجاوز به یمن، با هر ابزاری تلاش می‌کنند حضور خود را برای غارت بیشتر ثروت و دارایی‌های مردم یمن طولانی کنند.

 شهروند
 خط قرمز دولت تعطیل شدن واحدهای تولیدی است نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص جزییات جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفت: «در نشست دیروز ، نمایندگان مجلس درباره مشکل مالی واحدهای تولیدی برای تامین نهاده‌های دامی مواردی را مطرح کردند و در ادامه وزیر جهاد کشاورزی با اشراف کامل به مسائل و مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، موارد مختلف را توضیح داد». حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی افزود: «وزیر جهاد کشاورزی در این نشست تا کید کرد که خط قرمز وزارتخانه تعطیل شدن واحدهای تولیدی به دلیل نداشتن منابع مالی یا نهاده دامی است».

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
رزمایش همدلی و مواسات تالی تلو نماز، حج و زکات است
رسا / آیت الله حسینی بوشهری با حضور در رزمایش همدلی و احسان در مصلای قدس با اشاره به اینکه هر کدام از فرائض در آموزه‌های دینی ما جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: در روایت از امام رضا علیه السلام چنین روایت شده که بعد از واجبات، عملی برتر و بالاتر از وارد کردن سرور و شادمانی برای مومنان وجود ندارد.وی افزود: این توزیع بسته های کمک معیشتی و کمک‌های مومنانه مصداقی از مصادیق روایت گهربار حضرت رضا علیه السلام است، کمک به فقرا و محرومان جامعه تالی تلو نماز، حج، زکات و دیگر فرائض می باشد.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با اشاره به اینکه امام رضا علیه السلام در پاسخ به سوال علی بن شعیب که بهترین و بدترین افراد را جویا شد، اظهار کرد: حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند کسی که دیگران را در زندگی خود شریک کند بهترین و کسی که دیگران را شریک زندگی خود نگرداند بدترین افراد است و شما جهادگران مصداق بارز شراکت دیگران در زندگی خود هستید.

همه بخش‌های حوزه باید نگاه و رویکرد جهانی و بین المللی داشته باشند
حوزه/ آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در جلسه شورای معاونین مرکز مدیریت حوزه های علمیه، با ارائه گزارشی از سفر خود به واتیکان، هویّت حوزه را دارای ذاتی بین المللی دانست و بیان کرد: اسلام یک حقیقت تابناک مبتنی بر واقعیات عالم بوده و مخاطب آن همه بشریّت است و معارف اسلام و اهل بیت (علیهم السلام ) گنجی برای همه بشریت می باشد که حوزه نیز از همین اندیشه و نظریه بنیادین برخاسته است.مدیر حوزه های علمیه، ذات حوزه را ذاتی بین المللی و فرا زمانی و مکانی خواند و بیان کرد: هسته حوزه در هر کجا که باشد بین المللی است، چرا که محتوا و مضمون آن محتوای اسلام و اهل بیت (علیهم السلام ) است و اختصاص به گروه، زمان و مقطع خاصی ندارد و ذات حوزه این اقتضا را دارد که مخاطب جهانی را هدف گیری کند و همه بخش های حوزه باید نگاه و رویکرد جهانی و بین المللی داشته باشد.

اجرای فرمان الهی از افتخارات پاسداران و بسیجیان است
حوزه / آیت‌الله اراکی در جمع رزمندگان سپاه استان قم، گفت: خداوند متعال به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا که در تاریخ اسلام بی‌سابقه بوده است، به برپایی حکومت اسلامی کمک می‌کند و ما امروز شاکریم که در جامعه ای زندگی می‌کنیم که می‌گویند «اشهد ان علی ولی‌الله» و این یعنی معنی غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به معنای غیبت فرمانروایی الهی نیست و امام همچنان حاضر هستند و فرمانروایی الهی و امامت تعطیلی‌بردار نیست.عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه امامت امام باید از سوی نائب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اجرا شود، عنوان کرد: یکی از افتخارات پاسداران و بسیجیان این است که دستگاه اجرا کننده فرمان الهی هستند و در این مسیر نباید احساس ضعف کرد، چرا که پشتوانه حرکت ما خداوند متعال است.

دامنه تحریم‌ ایران بسیار گسترده وسنگین است
مهر/ گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: دامنه تحریم‌هایی که در سال ۲۰۱۸ علیه ایران اعمال شد، بسیار گسترده و سنگین است. این اقدامات بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته و تورم را تشدید کرده است.«آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل در بازگشت از ایران می گوید که اقدامات آمریکایی مانع ارسال دارو به این کشور می شوند.آلنا دوهان،که در اردیبهشت به کشورمان سفر کرده با اشاره به تفاوت تحریم های ایران با سایر کشورها گفت: از سویی ایران از نظر تولید داخلی مواد غذایی نیز خودکفا است، به همین دلیل است که من بعنوان مثال افرادی را در ایران ندیدم که مثلاً فقط یک بار در روز غذا بخورند. با این حال تاثیرات فراوانی را بواسطه تحریم ها بر زندگی ایرانیان، از جهات مختلف مشاهده نمودم.

افزایش قیمت بنزین صحت ندارد
ایرنا/ سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر مطلوب بودن ذخیره‌سازی‌های سوخت کشور، گفت: هیچ بحثی درباره افزایش قیمت بنزین در کشور مطرح نیست و آنچه در فضای رسانه‌ای درباره قیمت بنزین و جمع‌آوری کارت سوخت آزاد به‌صورت غیرواقعی مطرح می‌شود، صحت ندارد.

طرح شفافیت قوای سه‌گانه رد شد
مهر/ سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها در جلسات شورای نگهبان بررسی شد و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، نسبت به برخی از مواد آن ایرادات و ابهاماتی وجود داشت و این طرح برای رفع این اصلاحات، به مجلس بازگردانده می‌شود.طحان نظیف گفت: در ماده یک این طرح که درباره مشمولان شفافیت است، چند اشکال و ابهام وجود داشت. تکرار دستگاه‌های مشمول که با عناوین مختلف در این طرح ذکر شده است، مغایر با اصول قانون اساسی است.

درآمد ۹۳ میلیارد یورویی روسیه از صادرات انرژی
باشگاه خبر نگاران/تحقیقات حاکی از آن است که علی رغم تحریم‌های کشور‌های غربی، روسیه از زمان جنگ اوکراین درآمد خوبی از صادرات انرژی داشته است.بر اساس اعلام یک موسسه تحقیقاتی مستقل، روسیه طی صد روز نخست جنگ اوکراین بیش از نود و سه میلیارد یورو از راه صادرات انرژی‌های فسیلی درآمد کسب کرده است.مرکز مطالعات انرژی و هوای پاک (CREA) که در فنلاند مستقر است ضمن اعلام این مطلب افزود: بخش عمده این صادرات به کشور‌های اتحادیه اروپا صورت گرفته است. این در حالی است که اوکراین به کشور‌های غربی فشار وارد می کند تا هر گونه دادوستد تجاری با روسیه را متوقف کنند.
تخریب خانه مسلمانان، توسط دولت هند
باشگاه خبرنگاران/ یکی از فعالان مسلمان هند فاش کرد پس از اعتراضات مسلمانان این کشور به جسارت مقامات حزب حاکم هند به ساحت پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) پلیس این کشور به تخریب خانه‌های مردم روی آورده و بسیاری از مسلمانان شرکت کننده در تظاهرات اعتراضی را بازداشت و به مکانی نا معلوم منتقل کرده است.

گروسی: باید با مقامات ایرانی صحبت کنیم
تسنیم / رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: خاموش کردن ۲۷ دوربین نظارتی در تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار نگران‌کننده است.وی همچنین افزود: ما باید با مقامات ایران بنشینیم و به این وضعیت بپردازیم.گروسی در ادامه گفت: رسیدن به توافق با ایران بدون اینکه آژانس اطلاعات کافی از برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد، دشوار است.مدیرکل آژانس ادامه داد تنها مسیر برای ایران به‌منظور کسب اعتماد و به پیش بردن اقتصادش این است که به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد کارشان را انجام دهند.

اقدام مضحک آمریکا علیه سپاه پاسداران
فارس/ یک حساب توییتری وابسته به وزارت خارجه آمریکا در اقدامی از سر عجز و ناتوانی و البته سخیف برای کسب اطلاعات از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران جایزه تعیین کرد.حساب توییتری «برنامه پاداش برای عدالت» وزارت خارجه آمریکا در توییتی یکشنبه شب به وقت تهران اعلام کرد به افرادی که از شبکه مالی سپاه ایران اطلاعاتی داشته باشند، ۱۵ میلیون دلار جایزه پرداخت خواهد کرد.در این توییت آمده است که نیروی قدس سپاه پاسداران ایران از ابزارهای مختلف مالی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا استفاده می‌کند.این اقدام ناشیانه در حالی صورت گرفته است که وبگاه یک شبکه خبری معتبر آمریکایی با هشدار به «جو بایدن» رئیس جمهور ایلات متحده نوشت که گزینه‌های این کشور در قبال ایران تمام شده است.

اتمام حجت سازمان بازرسی کل کشور با دستگاه‌ها برای اجرای قانون جوانی جمعیت
فارس/ قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور از راه‌اندازی قرارگاه نظارت بر اجرای قانون جوانی جمعیت در راستای پیگیری هدفمند و صحیح قانون خبر داد.احمد رحمانیان، با بیان اینکه این سازمان از جمله دستگاه‌‌های ناظر بر اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است، افزود: سازمان بازرسی پس از وصول گزارش‌ها و جمع‌بندی نهایی، یک برنامه بازرسی سراسری به منظور صحت سنجی اقدامات دستگاه‌های مسئول انجام می‌دهد و چنانچه دستگاهی به وظایف خود عمل نکرده باشد به دستگاه قضایی معرفی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *