خبر روز ۱۴۰۱/۰۳/۱۹

**آیت الله العظمی جوادی آملی: مردم جز به فتوای مرجعیت حاضر نیستند از خون خود بگذرند ** رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران حج: افشای توطئه و طراحی صهیونیست‌ها از کارهای ضروری حج است ** با حکم رهبر معظم انقلاب سیدعباس صالحی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات شد ** واكنش تهران به تحولات ضد ايراني آژانس انرژي اتمي: نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فرا پادمانی ** رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: نه اتهامات را می‌پذیریم نه عقب‌نشینی می‌کنیم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 مغایرت برخی مواد طرح شفافیت آرا با سیاست‌های کلی نظام
هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه‌ای، مصوبه اخیر مجلس در خصوص «شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» را از حیث انطباق با سیاست‌های کلی بررسی کرد. در این جلسه اعضا ضمن تاکید بر ضرورت امر شفافیت، پس از بحث و بررسی در خصوص مغایرت‌های مطرح شده، با اکثریت آراء برخی از مواد مصوبه مذکور را با سیاست‌های کلی نظام مغایر دانسته که مراتب طی نامه‌ای از سوی هیات عالی نظارت به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

 همشهری
 ابراز تأسف از تأثیرپذیری آژانس از تحرکات ضدایرانی آمریکا و ۳ کشور اروپایی
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با ابراز تأسف از تأثیرپذیری آژانس از تحرکات ضدایرانی آمریکا و ۳ کشور اروپایی، گفت: براین اساس تصمیم گرفتیم برخی از همکاری‌ها که فراتر از پادمان بود، مانند ضبط برخی از فعالیت‌ها ازسوی دوربین‌های آژانس، متوقف شود. کمالوندی با تأکید براینکه انجام اقدام‎های دیگری نیز درنظر است، اضافه‎ کرد: امیدواریم آنها به‌ خودشان بیایند و جواب همکاری ایران را با همکاری بدهند. نمی‌شود که ایران همکاری داشته باشد و آن طرف رفتار نامناسبی از خودشان نشان دهند.

 کیهان 
 افشای توطئه و طراحی صهیونیست‌ها از کارهای ضروری حج است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران حج امسال:
ـ «تعلیم همزیستی»، «ساده‌زیستی» و «اجتناب از گناهان و امور در دسترس اما نیازمند مراقبت» از جمله درس‌های مهم حج است.
ـ همه حجاج و همچنین مسئولان حج قدر این نعمت بزرگ را بدانند و قدردانی آن هم عبارت است از نیت قربت برای خداوند و انجام امور به صورت محکم، متقن و همراه با ابتکار.
ـ سوغاتی واقعی سفر حج، قرائت قرآن، نماز و طواف در مسجدالحرام است و نباید وقت گرانبها را برای کارهای بیهوده هدر داد.
ـ حج مظهر اتحاد امت اسلامی است. باید همه تلاش به‌کار گرفته شود تا هیچ خللی به موضوع اتحاد مسلمانان وارد نشود زیرا ایجاد اختلاف به خصوص اختلاف میان شیعه و سنی از ترفندهای انگلیسی‌ها است.
ـ صهیونیست‌ها بلای فوری و نقد جهان اسلام هستند و افشای توطئه و طراحی صهیونیست‌ها از کارهای ضروری در حج است.
ـ دولت‌های عربی و غیر عربی که برخلاف خواست ملت‌ها و برای خواست آمریکا، به سمت عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی رفته‌اند، بدانند این نشست و برخاست‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت جز استثمار آنها به‌وسیله رژیم صهیونیستی.
ـ تأمین امنیت همه زائران به‌ویژه زائران ایرانی و جلوگیری از تکرار فجایع گذشته و همچنین تجدید نظر در افزایش هزینه‌ها، از مطالبات جدی جمهوری اسلامی است.
 علی‌رغم تحریم‌ها به دنبال برقراری ارتباط خوب با کشورهای اسلامی هستیم
«زیبرو دادا» وزیر امور خارجه نیجریه و هیئت همراه با حضور در مجلس شورای اسلامی با قالیباف دیدار و گفت‌وگو کردند. رئیس‌مجلس شورای اسلامی در این دیدار گفت: علی‌رغم اعمال تحریم‌ها و تصمیمات ظالمانه و یکطرفه آمریکا به جد به دنبال برقراری ارتباط خوب با کشورهای اسلامی و ایجاد یک رابطه عمیق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستیم. قالیباف با تأکید بر اینکه تلاش برای ایجاد ثبات در ارتباط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان ایران و نیجریه ضروری است، افزود: نباید هیچ مسئله‌ای سبب کندی و توقف این روابط شود و اگر مشکلی در ارتباطات میان دو کشور وجود دارد باید با گفت‌وگو آن را حل و فصل کنیم.
 مقام هندی اهانت‌کننده به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) برکنار و دستگیر شد
پلیس هند «هارشیت سریواستاوا»، مقام امور جوانان در حزب حاکم ملی‌گرای هندو را به خاطر ارسال پیام‌های ضداسلامی در رسانه‌های مجازی بازداشت کرده است. این اقدام بعد از بروز تنش دیپلماتیک میان هند و کشور‌های اسلامی در پی اظهارات توهین‌آمیز یک مقام دیگر این حزب علیه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) صورت می‌گیرد.

 شرق 
 مأموریت نماینده طبس و کمیسیون عمران برای بازدید از حادثه قطار مشهد ـ یزد
نماینده مردم طبس در مجلس، از مأموریت رئیس مجلس به او و کمیسیون عمران برای بازدید از محل حادثه خروج از ریل قطار مشهد-یزد و تهیه گزارش از جزئیات فنی و حقوقی آن خبر داد. نصیرایی گفت: ما به نمایندگی از رئیس مجلس شورای اسلامی مأموریت داریم که از محل وقوع این حادثه بازدید کرده و در جریان آخرین وضعیت برنامه‌ها و اقدامات مجموعه‌های مختلف امدادی در منطقه قرار بگیریم، همچنین از خانواده های داغدار این حادثه و مسافران این قطار دلجویی کنیم.

 ایران 
 مأموریت ویژه برای بازبینی دهک‌بندی
رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت، تأکید کرد مردم مطمئن باشند در پرداخت یارانه‌ها عدالت به دقت اجرا می‌شود. آیت‌الله رئیسی با اشاره به برخی اعتراضات نسبت به دهک‌بندی‌ها در اجرای طرح مردمی‌سازی و عادلانه‌سازی یارانه‌ها، به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مأموریت داد با تعیین یک تیم کاری بسرعت دهک‌بندی‌ها بررسی شوند. وی در ادامه «پیگیری مجدانه» را رمز موفقیت در انجام کارها دانست و تأکید کرد: اگر یک تصمیم یا مصوبه به طور جدی پیگیری نشود هر قدر نیروی انسانی و بودجه به کار گرفته شود باز هم کار پیش نمی‌رود و در حد یک صورتجلسه روی کاغذ می‌ماند.
 ارتقای همکاری با ملت‌های آفریقا راهبرد سیاست خارجی دولت است
معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار «زبیرو دادا» وزیر مشاور در امور خارجه نیجریه و رئیس کمیسیون مشترک دو کشور، با اشاره به اهمیت توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی تأکید کرد:‌ تعمیق و ارتقای همکاری‌ها با دولت و ملت‌های قاره آفریقا از راهبردهای مهم سیاست خارجی دولت سیزدهم است. مخبر به سابقه پنجاه ساله روابط دیپلماتیک تهران – ابوجا اشاره و تصریح کرد: حجم مبادلات تجاری و اقتصادی فیمابین در مقایسه با روابط دیرینه سیاسی قابل قبول نیست و باید اراده جدی و مستحکم‌تر در راستای توسعه همکاری‌ها شکل گیرد.
 نه اتهامات را می‌پذیریم نه عقب‌نشینی می‌کنیم
رئیس سازمان انرژی اتمی از رویکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران انتقاد کرد. اسلامی با بیان اینکه اتهامات و ادعاهایی که الان مطرح شده است را از ۲۰ سال پیش به ما نسبت می‌دهند و اساس برجام برای رفع همین اتهامات است، افزود: «تمام این موارد ادعایی در قالب PMD بسته شده است، یعنی مذاکره شده، بازدید شده و پرونده بسته شده است.» او با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگونه فعالیت هسته‌ای پنهان و نوشته‌نشده ندارد، تصریح کرد: «ما نه این اتهامات را می‌پذیریم و نه با این عملیات سنگین روانی‌شان عقب‌نشینی می‌کنیم. ما یک باقیمانده حسن‌نیتی در برجام داریم که اگر نخواهند به تعهدات خود عمل کنند، حتماً در آن باقیمانده حسن‌نیت خود تجدیدنظر می‌کنیم».

 جمهوری‌اسلامی 
 اعزام کشتی نفتکش افراماکس ۲ به خلیج فارس
با تکمیل عملیات ساخت کشتی نفتکش اقیانوس‌پیمای افراماکس ۲، این شناور به منظور انجام آزمایش‌های دریایی عازم آبهای نیلگون خلیج فارس شد تا پس از انجام آزمون‌های مختلف به عنوان دومین کشتی افراماکس تولید داخل عملیاتی و تحویل مشتری خارجی شود. این کشتی با ۲۵۰ متر طول، ۴۴ متر عرض و ۲۱ متر ارتفاع تا روی عرشه، ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن وزن در مدت دو سال در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) ساخته شده است و دارای یک موتور پیشران با قدرت ۲۱ هزار اسب بخار می‌باشد.
 استرداد بیش از ۹۳ هزار میلیارد تومان از منابع نظام بانکی
رئیس کل دادگستری استان تهران با ارائه ۱۰ توصیه به مدیران نظام بانکی کشور و بانک مرکزی به‌منظور پیشگیری از بروز مفاسد و تخلفات، از استرداد بیش از ۹۳ هزار میلیارد تومان از منابع نظام بانکی در پرونده‌های قضایی مطرح در دادگستری کل استان تهران به نظام بانکی خبر داد. القاصی مهر در عین حال اظهار کرد: با وجود اینکه بیش از ۹۳ هزار میلیارد تومان از منابع نظام بانکی در پرونده‌های قضایی مطرح در دادگستری استان تهران به نظام بانکی مسترد شده است؛ اما این وضعیت مطلوب دادگستری کل استان تهران نیست.
 کابوس تیرانداز‌‌ی‌های مرگبار در آمریکا؛ ۷۳۰ کشته تنها در دو هفته
اسکای نیوز شمار جدید قربانیان خشونت مسلحانه در آمریکا را با استناد بر اطلاعات آرشیو خشونت سلاح منتشر کرده است. در این گزارش آمده است از زمان تیراندازی در مدرسه ابتدایی در تگزاس، در ۴۳ ایالت ازمجموع ۵۰ ایالت آمریکا، تیراندازی‌های مرگبار ثبت شده است و در مجموع بیش از ۷۰۰ نفر در جریان تیراندازی‌های متعدد در این ۴۳ ایالت طی مدت دو هفته، جان خود را از دست داده‌اند. ۲۳ نفر از این کشته شدگان کودک بوده‌اند – یعنی بیش از مجموع قربانیان در حادثه تیراندازی دبستان تگزاس- و ۶۶ نفر از جان باختگان هم نوجوان بوده‌اند.

 وطن امروز 
 صالحی مدیر مسؤول روزنامه اطلاعات شد
با حکم حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، سیدعباس صالحی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیرمسؤول روزنامه اطلاعات شد. در حکم رهبر معظم انقلاب آمده است: «روزنامه‌ کهنسال اطلاعات در دوران نظام جمهوری اسلامی همواره نماینده و نمایشگر یکی از اضلاع نظام و انقلاب و سخنگوی قشرهایی از مردم عزیز بوده که غالبا سخن آنان بیش از هر جای دیگر در این روزنامه انعکاس می‌یافته است. چندوجهی بودن نگاه‌ها و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که در اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی مشترکند، وجود روزنامه‌ای با این خصوصیت را مفید و شاید الزامی می‌کرده، و اکنون نیز آنچنان است». در انتهای حکم، رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه مرحوم حجت‌الاسلام دعایی به گونه‌ای شایسته توانسته بودند جهت‌گیری مزبور را رعایت کنند، افزودند: «اکنون پس از درگذشت تأسف‌بار ایشان، شما را به نمایندگی خود در مؤسسه و روزنامه‌ اطلاعات و مدیرمسؤول آن روزنامه منصوب می‌کنم و توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم».
 آتش‌سوزی گسترده در منطقه‌ صنعتی اراضی اشغالی
منابع خبری از آتش‌سوزی گسترده در منطقه‌ای صنعتی در اراضی اشغالی خبر دادند. بنا بر گزارش‌ها، آتش‌سوزی گسترده‌ای در منطقه «ارعرا» از توابع حیفا در اراضی اشغالی به وقوع پیوست. آتش در این منطقه بنا بر مشاهدات دوربین‌های کنترل ترافیک رژیم‌ صهیونیستی، وارد بزرگراه شد که حریق وسایل سنگین ترابری را نیز در پی داشت. همچنین آتش به مناطق مسکونی اطراف نیز سرایت کرد و و باعث تخلیه سکنه این مناطق به شعاع چندین کیلومتر شد.

 جوان 
 قدردانی رهبر معظم انقلاب از احداث ساختمان جدید پلاسکو
به دنبال احداث ساختمان جدید پلاسکو و تحویل واحدها به کسبه این ساختمان به همت بنیاد مستضعفان در اواخر سال گذشته، رهبر معظم انقلاب با قدردانی از عملکرد بنیاد مستضعفان مرقوم کردند: «کار برجسته‌ای شده است، تشکر می‌کنم». رئیس دفتر مقام معظم رهبری نیز با ابلاغ پیام رهبر معظم انقلاب، از تلاش‌های تمامی دست‌اندرکاران ساخت و ساز این ساختمان تشکر و برای شهدای این حادثه، علو درجات را مسئلت کرد.
 روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای، محور گفت‌وگوی رؤسای جمهور ایران و روسیه
کاخ کرملین از تماس تلفنی سران جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه خبر داد و اعلام کرد دو طرف ضمن گفت‌وگو درخصوص همکاری‌های دوجانبه و مهم‌ترین موضوعات منطقه‌ای، در خصوص مسائل مرتبط با توافق هسته‌ای و مذاکرات وین نیز تبادل نظر کردند. در این تماس تلفنی، بر ضرورت تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق نهایی در روند مذاکرات هسته‌ای در وین به‌گونه‌ای که نسبت به اجرای کامل آن و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اطمینان ایجاد شود، تأکید شد. آیت‌الله رئیسی و پوتین ضمن گفت‌وگو درباره همکاری‌های دوجانبه، بر ضرورت تقویت روابط از جمله اجرای طرح‌های مشترک در حوزه‌های تجاری و اقتصادی تأکید کردند.
 چشم صهیونیستی آژانس کور شد
در پی ادعا‌های اخیر دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره عدم پاسخ ایران به نگرانی‌های این نهاد و متعاقب آن تهیه پیش‌نویس قطعنامه از سوی غرب در شورای حکام علیه ایران، سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن‌نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا (OLEM) و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.» در این بیانیه همچنین آمده است: «البته بیش از ۸۰درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.»

 آفتاب‌یزد 
 تمام اقدامات جبرانی هسته‌ای ایران بر اساس NPT است
سرپرست نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، ضمن سخنرانی در نشست شورای حکام با موضوع راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران، مواضع اصولی کشورمان را خطاب به نمایندگان دولت های عضو مطرح کرد. غائبی با تأکید بر اینکه تمام اقدامات جبرانی هسته‌ای انجام‌شده توسط ایران در راستای حقوق و تعهدات کشورمان بر اساس NPT است، با اشاره به دسترسی‌ها و بازرسی های گسترده شفاف‌ساز آژانس در ایران، افزود: جزئیات گزارش‌های مدیرکل، جلوه‌ای قوی از سطح بی‌سابقه شفافیت در برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که تاکنون ادامه داشته است.
 انتقاد محافل امنیتی صهیونیستی از اظهارات ضد ایرانی نفتالی بنت
محافل امنیتی رژیم صهیونیستی از اظهارات نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران در جلسه کمیته روابط خارجی و دفاعی این رژیم و اذعان تلویحی او به دست داشتن صهیونیستها در ترور های اخیر در ایران به شدت انتقاد و تاکید کردند که این رفتارها موجب افزایش انگیزه ایران برای اعمال هزینه علیه اسرائیل می‌شود. یک مقام امنیتی ارشد رژیم صهیونیستی گفت: این به منزله انگشت فرو کردن در چشم ایران است که اقدامی غیر ضروری بوده و تنها انگیزه‌های ایران را برای ایجاد هزینه‌های بیشتر برای اسرائیل افزایش می‌دهد.

 خراسان
 سفر محیط زیستی معاون رئیس جمهور
رئیس سازمان محیط زیست گفت: همه کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که باید دبیرخانه متمرکزی برای حل مشکل گرد و خاک تشکیل شود. سلاجقه گفت: در نشستی که با سفرای پانزده‌گانه داشتیم موضوعاتی درباره گرد و خاک مطرح شد. هفته آینده در این خصوص سفری به کشور امارات، ترکیه و کویت خواهم داشت تا پیش‌درآمدی بر نشست وزرای محیط زیست باشد. وی بیان کرد: امیدوارم که در نشست وزرای محیط زیست همگی بر سر میثاق منطقه‌ای به تفاهم برسیم.
 رشد اقتصادی ایران به ۳.۷ درصد افزایش می‌یابد
بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به دورنمای اقتصادی جهان، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ را اصلاح ‌کرده و درحالی‌که پیشتر رشد اقتصادی ۲.۴ درصدی را برای اقتصاد ایران طی این سال پیش‌بینی کرده بود در گزارش جدید خود انتظار دارد رشد اقتصادی ایران طی سال جاری میلادی به ۳.۷ درصد برسد که ۱.۳ درصد بیشتر از رقم پیش‌بینی شده در گزارش ماه ژانویه است. در عین‌حال رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران کمتر از رقم ۴.۱ درصدی است که به‌عنوان رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ برآورد شده است.

 رسالت 
 عملیات جدید «حشد الشعبی» علیه بقایای داعش
حشد الشعبی و نیروهای پلیس عراق یک عملیات امنیتی را در شهرستان «الدور» در شرق «صلاح‌الدین» آغاز کردند. در بیانیه حشد الشعبی آمده، نیروهای مشترک پلیس و حشد الشعبی عملیات تفتیش به‌منظور جست‌وجوی لانه‌های گروه تروریستی داعش در شهرستان الدور انجام دادند. در ادامه این بیانیه تأکید شده که هدف از عملیات مذکور پایان دادن به پایگاه‌های داعش در منطقه مذکور است. پایگاه خبری المعلومه گزارش داد، در جریان این عملیات، ۱۴ تروریست ازجمله چند سرکرده ارشد بازداشت شدند.

 مردم سالاری
 رایزنی‌های وزیران خارجه آمریکا و قطر درباره ایران
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار کرد. در این بیانیه آمده است: آنها در مورد مسائل منطقه‌ای و دوجانبه، از جمله افغانستان، چالش‌های نشات گرفته از ایران و اهمیت حمایت بین‌المللی از اوکراین گفت‌وگو کردند.

 آرمان ملی 
 روسیه و چین به قطعنامه ضدایرانی رای مخالف دادند
قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران، روز چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ پس از رأی‌گیری با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید. در این قطعنامه نویسندگان نسبت به ادعاهای ساختگی درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای شده‌اند. در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا برای «انجام تعهدات قانونی خود بر اساس فوریت عمل کند و بدون تأخیر، پیشنهاد مدیرکل آژانس را برای تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان باقی‌مانده را بپذیرد.» در قطعنامه یادشده از مدیرکل آژانس هم خواسته شده تا زمانی که مسائل پادمانی باقی مانده است، به گزارش شورای حکام ادامه دهد.

 ۱۹ هزار پرونده در مورد گرانی‌ها بررسی شد
وزیر دادگستری گفت: بیش از ۱۹ هزار پرونده در مورد گرانی‌ها مورد بررسی قرار گرفت. رحیمی اظهار داشت: پرونده‌ها در مدت بسیار کوتاهی بررسی می‌شود اما گزارش‌های تخلفات بسیار زیاد است.

 قدس 
 بسته کنترل تورم در راه است
وزیر اقتصاد در مورد طرح جلوگیری از گرانی‌ها گفت: در دو ماه اخیر در ابعاد مختلف فشار هزینه‌ای به اقتصاد ایران وارد شده است؛ هم به جهت مصوباتی که هزینه تولید را افزایش داد و هم به جهت افزایش قیمت‌های بین‌المللی که موجب شد بسیاری از کالاهای بین‌المللی به‌ ویژه کالاهای اساسی سفره مردم با قیمت بیشتری از خارج خریداری شود و مواد اولیه گران شود. خاندوزی ادامه داد: رئیس‌جمهور تأکید کردند که برای ۹ ماه باقی‌مانده سال باید بسته کنترل ویژه تورم ارائه دهیم. بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد مکلف شدند کمک کنند تا این بسته ضدتورمی در مدت ‌زمان باقی مانده از سال ۱۴۰۱ تهیه شود.

 اعتماد
 دفتر اتاق بازرگانی امارات در تل‌آویو افتتاح خواهد شد
اتاق بازرگانی بین‌المللی امارات قصد خود برای افتتاح دفتر نمایندگی در تل‌آویو را اعلام کرد تا از این طریق تجارت و سرمایه‌گذاری بین گروه‌های اقتصادی دبی با تجار رژیم صهیونیستی را تسهیل کند. این اتاق بازرگانی به شرکت‌های اسراییلی برای افزایش میزان فعالیت‌های‌شان در دولت امارات کمک می‌کند؛ هدف از این امر زمینه‌سازی برای گسترش فعالیت شرکت‌های تجاری رژیم صهیونیستی و رسیدن‌شان به بازارهای جهانی در جهان عرب، آفریقا و آسیا عنوان شده است.

 اطلاعات
 دستور رئیس جمهور برای بررسی علت وقوع حادثه یزد و اعلام عزای عمومی
رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با استانداران خراسان جنوبی، یزد و فرماندار طبس پیگیر آخرین وضع مصدومان و بازماندگان حادثه ریلی طبس شد و دستور بررسی علل وقوع آن را صادر کرد. آیت الله رئیسی با تسلیت به خانواده جانباختگان این حادثه تلخ، برای آنان از درگاه خداوند صبر و اجر مسالت کرد. همچنین به دستور رئیس‌جمهور و تأیید وزیر کشور، به احترام جانباختگان این حادثه و ابراز همد‌ردی با خانواده حادثه دیدگان و مردم یزد، امروز در یزد عزای عمومی است.
 مذاکرات ایران و عربستان به مراحل پیشرفته‌ای رسیده است
نخست وزیر عراق در سخنانی گفت: مذاکرات تهران و ریاض به میزبانی بغداد، پیشرفت چشمگیری کرده است. مصطفی الکاظمی اعلام کرد: بغداد با میزبانی از گفت‌وگوها میان تهران ـ ریاض، نقش مهمی در نزدیک کردن دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی دارد و این مذاکرات تاکنون نیز پیشرفت چشمگیری داشته است.

 شهروند
 با دستگاه‌های متخلف در حل مشکل آلودگی هوا برخورد می‌کنیم
حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور با بیان اینکه «خودروسازان و قطعه‌سازان با اقدامات فنی و اصولی می‌توانند از افزایش میزان آلایندگی‌ها در هوا جلوگیری کنند»، افزود: «این مدیران باید متوجه این موضوع باشند که مساله آلودگی هوا یک بحث و موضوع فرادستگاهی است؛ لذا اگر این افراد به وظیفه خود عمل نکنند؛ به عنوان حقوق عامه موضوع را تعقیب و پیگیری خواهیم کرد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

مردم جز به فتوای مرجعیت حاضر نیستند از خون خود بگذرند
حوزه/ آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه نجف، تحقیق را وظیفه طلاب عنوان کردند و اظهار داشتند: ما مامور به تحقیق هستیم. قبل از تحقیق نباید سخنی بگوییم یا مطلبی بنویسیم پس لازم است که فقیه و مجتهد شویم. این چیزی است که اهل بیت از ما می خواهند.ایشان درادامه افزودند: امروزه شرایط درس خواندن و تحقیق کردن در حوزه قم و نجف فراهم است لذا ما باید مثل شیخ طوسی و آخوند خراسانی شویم. ما باید این را از خدا بخواهیم. دعاهایی مثل شفای مریضان و آمرزش مردگان را همه مردم از خدا طلب می کنند اما ما باید از خدا بخواهیم که به ما توفیق عالم شدن بدهد.استاد حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به جایگاه مرجعیت بیان داشتند: جایگاه مرجعیت بسیار مهم است. انقلاب ایران به دست یک مرجع انجام شد و مردم جز به فتوای مرجعیت حاضر نیستند از خون خود بگذرند، لذا باید اهمیت جایگاه فقاهت، مرجعیت و علما را بدانیم.

ایران به آژانس درباره نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز اطلاع‌رسانی کرده است
تسنیم/ خبرگزاری رویترز در خبری به استناد از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو نوشت که ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در تاسیسات زیرزمینی نطنز آغاز کرده است.در گزارش آژانس اتمی که به رصد رویترز و به تایید آژانس رسیده، آمده است: ایران نصب سانتریفیوژهای IR-6 در آبشار واحد را آغاز کرده که پیشتر توسط ایران به آژانس گزارش شده بود.در این گزارش آمده که نصب دو آبشار دیگر از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 همچنان آغاز نشده است.

تصویب قطعنامه علیه ایران هیچ کمکی نمی‌کند
فارس/ تصویب قطعنامه ضد ایرانی به بهانه‌های واهی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پیشنهاد کشورهای آمریکا و تروئیکای اروپایی، با انتقاد تند روسیه همراه شد. نماینده روسیه در مذاکرات وین با بیان اینکه قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام هیچ کمکی به بهبود همکاری تهران و آژانس اتمی نمی‌کند، گفت این اقدام برای تکمیل مذاکرات وین نیز فایده‌ای ندارد. اولیانوف با اشاره به بیانیه نمایندگی آمریکا در وین، گفت: سوال اینجاست که اولاً آیا این قطعنامه باعث بهبود همکاری بین تهران و آژانس اتمی می‌شود؟وی ادامه داد: «و ثانیاً آیا به نهایی شدن مذاکرات وین کمک خواهد کرد؟ در هر دو مورد پاسخ‌ها منفی است. پس برای چه این قطعنامه را صادر کردید؟!

مصوبه پارلمان عراق برای پرداخت بدهی‌های گازی به ایران
فارس/ پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که با حضور ۲۷۳ نماینده متن پیشنهادی قانون حمایت فوق‌العاده از امنیت غذایی و توسعه را با هدف «دست‌یابی به امنیت غذایی، کاهش فقر، تحقیق ثبات مالی در شرایط تحولات اضطراری در جهان» تصویب کرده است.طبق متنی که خبرگزاری رسمی عراق (واع) از نص این قانون منتشر کرده است، عراق این امکان را خواهد یافت تا بدهی‌های گازی ایران را پرداخت نماید.پیشتر، احمد موسی سخنگوی وزارت برق عراق گفته بود که میزان دقیق بدهی برقی این کشور به ایران معادل ۱ میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار است.موسی پیش از این هشدار داده بود که «قطع شدن گاز ایران، بر روی عراق تأثیر خواهد گذاشت زیرا برق کشور تا حدود ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ مگاوات متکی به گاز ایران است و توقف گاز به معنای توقف یک سوم شبکه برق کشور خواهد بود.»

تداوم اقدامات آمریکایی‌ها در ایران هراسی
فارس/ وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌هایی ضمن به‌روز رسانی سطح خطر سفر اتباع آمریکایی به برخی کشورها، از مردم خود خواست به ایران و لیبی سفر نکنند.این وزارتخانه با تکرار ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نما شده علیه ایران، مدعی شد: «به دلیل خطر آدم ربایی، دستگیری و بازداشت خودسرانه، شهروندان آمریکایی نباید به ایران سفر کنند.در این بیانیه که داخل وبگاه وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت، ادعا شده است: «شهروندان آمریکایی که به ایران سفر کرده یا در ایران اقامت دارند به اتهامات ساختگی ربوده، دستگیر و بازداشت شده‌اند.»

هلاکت فرمانده جوخه ترور موساد در حمله پهپادی به أربیل
فارس/ بعد از انتشار خبرهایی مبنی بر حمله پهپادی به کنسولگری آمریکا در أربیل، گزارش‌های تکمیلی نشان داد که در این عملیات چند خودرو هدف قرار گرفتند.طبق گزارش‌های تکمیلی ، سه خودرو هدف این پهپاد انفجاری بود که در بزرگراه اصلی شهر اربیل با موفقیت به آنها برخورد کرد. منابع خبری گزارش دادند که یک تیم از سازمان جاسوسی رژیم موقت صهیونیستی که در این خودروها حضور داشت، هدف اصلی این عملیات پهپادی بود.حساب توئیتری «اینتل اسکای» – که در زمینه تحلیل خطرات و ریسک‌های بین‌المللی، ردیابی پروازهای جهانی و اخبار ویژه بحران‌های مختلف فعالیت می‌کند – مدعی شد در این حمله یک مقام ارشد موساد کشته شده است.اینتل اسکای در توئیتی ادعا کرد:‌ «(ایلاک رون) آسا فلاتس، فرمانده یگان ترور موساد، در جریان حمله با پهپاد کامیکازه در اربیل واقع در شمال عراق، ترور شد وبه هلاکت رسید.هنوز هیچ گروهی مسئولیت این عملیات پهپادی را برعهده نگرفته و جزئیات بیشتری از جمله واکنش مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره این گزارش‌ها منتشر نشده است.پیش از این، دبیرکل کتائب سیدالشهداء عراق خبر داد که صهیونیست‌ها در منطقه کردستان عراق بیش از ۲۰ مرکز راهبردی و تاکتیکی دارند.

بیانیه ایران متعاقب تصویب قطعنامه ضدایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی
ایسنا / وزارت امور خارجه ایران، در بیانیه ای با انتقاد شدید از تصویب قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: ایران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب این قطعنامه، گام های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فرا پادمانی از جمله آنها است .دراین بیانیه همچنین آمده است: جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانیه مشترک مورخ ۵ مارس ۲۰۲۲ ، حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی طرفانه و حرفه ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیچوجه نگرانی عدم اشاعه ای نداشته، صورت دهد. ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یکبار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد. تصویب قطعنامه یادشده که بر اساس گزارش شتابزده و غیر متوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، نتیجه ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت.

یونان حکم محموله نفتی ایران را لغو کرد
باشگاه خبرنگاران/ سه منبع آگاه اعلام کردند دادگاه یونان حکم دادگاه قبلی را که به آمریکا اجازه مصادره بخشی از محموله نفتی کشورمان بر روی یک نفتکش در سواحل یونان را می‌داد، لغو کرده است. در حکم دادگاه آمده است: «اقدام به لغو حکم، مورد قبول دادگاه واقع شده و رد کردن آن (حکم دادگاه تجدید نظر) دشوار خواهد بود».پنجم خرداد ماه امسال، پلیس بنادر یونان اعلام کرد به درخواست دستگاه قضایی آمریکا، ۱۱۵ هزار تن نفت خام ایران را که پیش‌تر توقیف کرده بود، به آمریکا تحویل می‌دهد. مصادره محموله نفت ایران واکنش‌های شدیدی در پی داشت.

حزب الله در حال دو برابر کردن پایگاه‌های مرزی خود است
ایسنا/ یک مقام نظامی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که حزب‌الله در حال ساخت پایگاه‌های جدید در مناطق مرزی لبنان با اسرائیل است. ژنرال «امیر برعام»، فرمانده منطقه شمالی فلسطین اشغالی در سخنانی به وضعیت امنیتی شمال فلسطین اشغالی اشاره کرد و گفت که «اخیراً ساخت پایگاه‌های حزب الله دو برابر شده است…اینجا در خط مرز…ما می‌بینیم که نیروهای حزب الله به منطقه حصار مرزی می‌رسند. ما آنها را می‌شناسیم، نامشان را می‌دانیم، از کجا می‌آیند و کجا کار می‌کنند و روزی می‌رسد که بهای آن را خواهند پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *