خبر روز ۱۴۰۱/۰۳/۱۷

**در دیدار تولیت آستان قدس رضوی به مناسبت دهه کرامت صورت گرفت: تأکید مراجع عظام تقلید بر ورود جدی دولت به امر تسهیل زیارت ** بیانیه جامعه مدرسین در پی اقدام اهانت آمیز به مقام پیامبر اعظم: ستگاه دیپلماسی کشور اعتراض مردم و علمای جهان اسلام را به گوش دولت هند برساند ** آیت‌الله حسینی بوشهری: نگاه اهل بیت (علیهم السلام)، پشتوانه انقلاب اسلامی ایران است ** رئیس‌جمهور: برای معضل ریزگردها شورای منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست تشکیل شود ** رئیس ‌اسبق موساد: اوضاع اسرائیل خوب نیست در لبه پرتگاه قرار داریم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری 
 ترور، ابزار ناکارآمد صهیونیست‎ها
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی با بیان اینکه اقدام‎های تروریستی هدفمند رژیم صهیونیستی علیه کارشناسان و دانشمندان ایرانی بیهوده و بیجا بوده ‎است، تأکید کرد: هدف از ترور ‌دانشمندان، مهندسان و پدران برنامه هسته‌ای ایران و دیگر متخصصان جمهوری اسلامی، ممانعت از برنامه هسته‌ای ایران بود، اما اکنون به یقین می‌توان گفت این برنامه به یک متخصص یا گروهی متخصص وابسته نیست؛ حتی اگر این افراد نابغه فیزیک هسته‌ای باشند. براساس این گزارش، ایران موفق شده ‎است به کمک زیرساخت‌های گسترده‌ای که شامل دانشمندان، تکنسین‌ها و کمک‌ کشورهایی چون کره‌شمالی، چین، پاکستان و روسیه و شرکت‌های خصوصی کشورهای اروپایی می‌شود، یک برنامه هسته‌ای پیشرفته را توسعه دهد. هاآرتص با اشاره به این موارد، تأکید کرد که هرکس معتقد است قتل یک دانشمند، ایران را مهار خواهد کرد، دروغ می‌گوید.

 کیهان 
 برای معضل ریزگردها شورای منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست تشکیل شود
آیت‌الله رئیسی در اولین جلسه شورای‌عالی محیط زیست در دولت سیزدهم نقش این شورا را در زمینه اجرای موثر سیاست‌های محیط‌زیستی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این شورای‌عالی به اعتبار جایگاه و اعضای حقوقی و حقیقی که دارد، پشتوانه حقوقی محکمی برای سازمان حفاظت محیط زیست است و می‌تواند به رفع موانع و مشکلات پیش‌روی پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های این سازمان کمک شایانی کند.
رئیس‌جمهور همچنین پیشنهاد کرد برای پیگیری موضوع ریزگردها یک شورای منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست تشکیل و این مشکل با محوریت کشورمان و با مشارکت کشورهای منطقه پیگیری و حل و فصل شود.
آیت‌الله رئیسی درباره همکاری‌های محیط زیستی با سازمان‌های بین‌المللی نیز تصریح کرد: در استفاده از تجارب دیگران هیچ محدودیتی نداریم، اما در عین حال در نظر داشته باشید که اسناد و نسخه‌های تدوین شده از سوی دیگران باید پیش از اجرا مورد بررسی و تطبیق دقیق با الزامات و اقتضائات زیست بوم کشور قرار گیرند.
 اوضاع اسرائیل خوب نیست، در لبه پرتگاه قرار داریم
«تامیر پاردو»، رئیس‌اسبق موساد در سخنانی با اشاره به مشکلات عدیده رژیم صهیونیستی گفت: «اسرائیل خودش فروپاشی را انتخاب کرده است. قبل از آنکه زمان از دست برود این کار را متوقف کنید.» وی خطاب به سیاسیون این رژیم با بیان اینکه این رژیم هیچ‌گاه از گذشته درس نگرفته است افزود: «شاید فکر می‌کنید اسرائیل ثروتمند و در آسایش است اما از هم فروپاشیده است. مشکلات به پایان نمی‌رسد.»

 ایران
 طرح ادعاهای تکراری «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس علیه ایران
نشست روز گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به محملی برای طرح ادعاهای تکراری «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس علیه ایران تبدیل شد.
مدیر کل آژانس روز گذشته ادعاهای خود را بر پایه ادعاهای واهی آغاز کرد که از سوی محافل خبری و اطلاعاتی وابسته به غرب و رژیم صهیونیستی دریافت کرده بود. «گروسی» در آغاز نشست روز گذشته برای اعضای شورای حکام آژانس مدعی شد که ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد. مدیر آژانس همچنین با «جاه‌طلب» خواندن برنامه‌های هسته‌ای ایران ادعا کرد که آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اظهارات ایران را تأیید کند.
 «گروسی» اراده جدی برای تأیید جواب‌های قانع کننده ایران ندارد
اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه پاسخ‌هایی را که تا کنون درباره سؤال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده‌ایم، دقیق بوده است، گفت: اراده جدی نزد «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای قانع‌کننده توصیف کردن جواب‌های ایران وجود ندارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گزارش‌های اطلاعاتی دشمنان‌مان و در رأس آنها اسرائیل استناد می‌کند، افزود: «قطعنامه‌ای که برخی در تلاش برای مطرح کردن آن در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، وضعیت جدیدی را ایجاد نخواهد کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید نفوذ سیاسی در درون خود را متوقف کرده و به قوانین خود پایبند باشد.» او با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمله به تأسیسات ما را محکوم نکرده و این جای سؤال بزرگی است، تأکید کرد: «سلاح هسته‌ای جایگاهی در راهبردهای ما نداشته و چیزهایی که گفته می‌شود فقط تهمت‌های مغرضانه است.»
 پیگیری مطالبات ایران از بغداد در دیدار سفیرو رئیس بانک مرکزی عراق
آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق دیروز با «مصطفی غالب» رئیس بانک مرکزی عراق دیدار کرد. در این ملاقات درخصوص همکاری‌های بانکی میان دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر شد و موضوع پرداخت مطالبات کشورمان از محل صادرات برق و گاز به این کشور، مشکلات شرکت‌های ایرانی صادر کننده خدمات فنی و مهندسی و مطالبات آنها و همچنین وضعیت شعب بانک‌های ایرانی در عراق مورد پیگیری قرار گرفت.

 جمهوری‌اسلامی
 آگهی استخدام یک شرکت اماراتی مبنی بر استخدام فقط اسرائیلی‌ها
خبرها درخصوص آگهی استخدام یک شرکت اماراتی مبنی بر استخدام فقط اسرائیلی‌ها مورد اعتراض شدید مردم امارات قرار گرفت. شرکت بین‌المللی «آنتال» اخیراً یک آگهی استخدامی در امارات منتشر و اعلام کرده است که فرد حتماً باید دارای تابعیت «اسرائیلی» باشد؛ امری که موجب اعتراضات شدید مردم در فضای مجازی این کشور شد. طبق گزارش پایگاه خبری «عربی۲۱» شرکت آنتال که در چندین حوزه تخصصی فعالیت دارد، در این آگهی استخدامی اعلام کرده بود که به یک مدیر مزرعه در امارات نیاز دارد و استخدام این فرد مشروط بر آن است که وی منحصراً تابعیت «اسرائیل» را داشته باشد. این آگهی استخدامی خشم گسترده کاربران اماراتی توئیتر را برانگیخت. آن‌ها این حرکت را تبعیض علیه خود دانستند. فعالان اماراتی نیز اعلام کردند که این آگهی نشان‌دهنده میزان نفوذ «اسرائیلی‌ها» در امارات، با چراغ سبز رسمی است.
 ادعاها درباره برداشتن تحریم نفت ‎ایران بدون توافق هسته‌ای بی‌اساس است
لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال از قول یک منبع آگاه نوشته که ادعاها درباره برداشتن تحریم نفت ‎ایران بدون توافق هسته‌ای بی‌اساس است. وی افزود: ‎آمریکا تا زمانی که به توافقی در قالب برجام دست پیدا نکند، تحریم‌ها را ادامه خواهد داد.

 وطن امروز
 ورود قوه‌ قضائیه به موضوع کاخ ویلای استان مازندران
رئیس سازمان بازرسی با اشاره به ساخت‌و‌ساز یک ویلای غیرمجاز در مازندران گفت: پرونده برای ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در حریم روستای سالدوزکلا شهرستان سیمرغ استان مازندران تشکیل شده است. ذبیح‌الله خدائیان افزود: گزارش‌های کیفری علیه مدیر وقت بنیاد مسکن قائمشهر، مسؤول فنی بخشداری و همچنین دهیار روستای سالدوزکلا را به مراجع قضایی ذی‌صلاح ارسال کردیم. رئیس سازمان بازرسی در پایان گفت: از دیوان عدالت اداری هم تقاضای ابطال پروانه این ساختمان را داشته‌ایم.
 هراس صهیونیست‌ها از انتقام خون شهید صیادخدایی
رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند تل‌آویو قصد دارد کشورهای بیشتری را به لیست هشدار سفر اتباع این رژیم اضافه کند. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی هفته گذشته از ترس ایران و انتقام خون شهید صیاد‌خدایی به شهروندانش درباره سفر به ترکیه هشدار داد.
کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد به دلیل نگرانی‌های امنیتی مقامات این رژیم از اقدامات ایران، وزارت خارجه در حال بررسی این مساله است که به غیر از ترکیه، اتباعش را از سفر به کشورهای بیشتری منع کند و درباره آن هشدار سفر صادر کند. کانال ۱۲ این رژیم بدون ذکر منبع، به این نگرانی اشاره کرد که ایران ممکن است در تابستان بخواهد انتقام صیاد‌خدایی را بگیرد. این گزارش نگفته است چه کشورهایی برای توصیه منع سفر در نظر گرفته شده‌اند.

 جوان
 مدعیان بن بست کشور خود به بن بست رسیده اند
محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به طرح تحول اقتصادی که دولت سیزدهم آن را آغاز کرده است، گفت: طبیعی است که تصمیم بسیار خطیر است، ولی این مسیر غیرقابل اجتنابی است و باید حتما انجام شود و معتقدیم مشکلاتی که دولت در این مسیر با آن روبه رو است باید با خرد جمعی، تعامل با مراکز مختلف حل شود و ان شاءالله این مشکلات چهار تا پنج ماه بیشتر طول نخواهد کشید و به یک تعادل خواهیم رسید. باهنر در مورد عملکرد تیم اقتصادی دولت و کابینه رئیسی گفت: عملکرد تیم دولت در کلان قابل تقدیر است، ۹ ماه فرصت کمی برای تحلیل عملکرد دولت است. در زمینه مهار کرونا جزو پیشتازترین کشورها هستیم در زمینه تزریق واکسن و قابلیت صادرات واکسن ها پیشتاز هستیم.
باهنر در پاسخ به سؤالی با اشاره به بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم مبنی بر به بن بست کشیده شدن کشور، بیان داشت: مسئله حل مشکلات اقتصادی کشور از سوی مسئولان، نیازمند سعه صدر است. برخی از سیاسیون زمانی که دولت خودشان روی کار است، به‌به و چه‌چه می‌کنند، اما تا دولت عوض می‌شود انتقادات خود را شروع می‌کنند. باهنر افزود: این دوستانی که می‌گویند کشور به بن بست رسیده، یک مقداری فکر کنند، شاید خودشان به بن بست رسیده اند والان مملکت ما و انقلاب روزهای بسیار سختی را گذرانده و هیچ زمانی هم بن بست نبوده است. بله در اقتصاد کلان باید بعضی پارامترهای ما اصلاح شود اما معنای آن بن بست نیست؛ اینها تحول و خردورزی است. وی ادامه داد: آقای رئیسی ابرپروژه ای دارد که من از آن لذت می‌برم و آن تزریق امید به ملت ایران است، کسانی که می‌خواهند ملت را ناامید کنند، رسانه های خارجی ببینید چه حرفهایی می‌زنند، نفت ایران را دزدیده اند و بعد وقتی میخواهیم پس بگیریم به ما اتهام دزدی می‌زنند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: باید حامی دولت و مجلس باشیم، باید مجلس و دولت دست در دست هم دهند، دولت و مجلس مشکلات سنگینی پیش رو دادند که با خرد و همکاری حل می‌شود.

 خراسان 
 سخنان عضو جداشده منافقین
فردا نیوز نوشت: یک عضو جداشده منافقین در بی بی سی گفت: موظف بودیم هر روز با اکانت‌های متعددی که داشتیم توئیت‌های خواهر مریم! را لایک و ری توئیت کنیم و کامنت مثبت بگذاریم. برای مقالات علیه ایران کامنت مثبت می‌گذاشتیم. بچه‌های خودشان را هم نتوانستند نگه دارند و دیگر جوانی در کمپ نمانده است.

 رسالت 
 بیشترین ذخیره ارزی اسکناسی را در تاریخ کشور داریم
رئیس‌کل بانک مرکزی ‌‌درباره نوسان بازار ارز و چگونگی مدیریت آن اظهار داشت: بیشترین ذخیره ارزی اسکناسی را در تاریخ کشور داریم بنابراین ازنظر برقراری تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارز مشکلی نداریم و « از همه ظرفیت‌های بانک مرکزی برای برقراری آرامش در بازار ارز » استفاده می‌کنیم. ‌صالح‌آبادی ادامه داد: ‌تلاش داریم افرادی که در بحث ارز تقاضای واقعی دارند، در بازار نیما و تشکل ارزی پوشش کامل داده شوند.

 مردم سالاری 
 علت تعویق سفر امیرعبداللهیان به ترکیه
یک خبرگزاری ترک اعلام کرد: سفر وزیر خارجه ایران به ترکیه که قرار بود دیروز انجام شود به تعویق افتاد.
بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع دیپلماتیک این سفر به دلیل هماهنگ نشدن ساعت برنامه دیدار امیرعبداللهیان و مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به تعویق افتاد.
 بغداد در تدارک نشست سه جانبه با ایران و ترکیه
وزیر منابع آبی عراق گفت که مذاکرات با کشورهای همجوار ادامه دارد و قرار است نماینده ویژه رئیس جمهور ترکیه به عراق سفر کند، اما موعد دقیق سفر هنوز مشخص نشده است. وی همچنین تاکید کرد که به زودی نشستی سه جانبه میان عراق، ایران و ترکیه در بغداد برگزار خواهد شد.
الحمدانی با اشاره به سفر اخیر یک هیات ایرانی به عراق به ریاست معاون رئیس جمهور ایران گفت که این هیات به نخست وزیر عراق اعلام کرده است که وزیر انرژی ایران به بغداد سفر خواهد کرد و درخصوص حل مشکلات آب رایزنی خواهد کرد. وزیر منابع آبی عراق گفت: ما منتظر سفر مسئولان دو طرف ایرانی و ترکی هستیم و با توجه به روابط خوب و منافع مشترکی که با این دو کشور داریم معتقدیم که این سفرها انجام خواهد شد.

 آرمان ملی
 دستاورد ملموس دولت سیزدهم
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: مهار کرونا دستاورد ملموس دولت سیزدهم و نتیجه تلاش شبانه‌روزی کادر درمان بود که باید مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد. زاهدی با بیان اینکه در بیش از دو سال گذشته که کشور درگیر بیماری کرونا بود کادر درمان و کادر آموزش کشور شرایط سختی را داشتند کادر آموزش برای آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان و کادر درمان نیز برای مقابله با این ویروس و این بیماری با مشکلاتی روبه‌رو بود، گفت: باید به دلیل مهار بیماری کرونا و به صفر رسیدن آمار فوتی ناشی از این بیماری از کادر درمان کشور و وزارت بهداشت تقدیر و تشکر کرد. نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این موفقیت با تلاش مجدانه دولت آیت‌ا… رئیسی و وزارت بهداشت دولت سیزدهم حاصل شده و دولت با تلاش شبانه‌روزی خود به این موفقیت دست پیدا کند.

 قدس 
 تأکید مراجع عظام تقلید بر ورود جدی دولت به امر تسهیل زیارت
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین احمد مروی با حضور در بیوت آیات عظام مکارم شیرازی ، شبیری زنجانی، جوادی آملی، نوری همدانی و سبحانی با این مراجع عالی‌قدر به ‌صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.
مراجع عظام تقلید در این دیدارها ضمن قدردانی از اقدام‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی آستان قدس رضوی؛ نسبت به توسعه فعالیت‌های فرهنگی حرم مطهر، استفاده حداکثری از فرصت حضور زائران در راستای ترویج فرهنگ و ‎آموزه‌های رضوی، ضرورت همراهی دستگاه‌های اجرایی با آستان قدس برای رفع نیازهای زائران در مشهد، ضرورت کاهش هزینه‌های سفر به مشهد و فراهم آوردن شرایط اسکان مناسب برای اقشار کم‌درآمد تأکید کردند. مراجع عظام تقلید همچنین نسبت به ورود دولت به مقوله تسهیل زیارت و اهمیت در اولویت قرار گرفتن امر زیارت در برنامه‌ریزی‌های هیئت دولت با توجه به تأثیرات آن در هدایتگری، کاهش آسیب‌های اجتماعی و توسعه و تعمیق فرهنگ اسلامی و ارزش‌های دینی تأکید و برای موفقیت تولیت آستان قدس رضوی و تمامی مسئولان و خدمتگزاران نظام مقدس اسلامی در راستای خدمتگزاری به مردم دعای خیر کردند.

 اعتماد
 هیچ‌گونه تغییری در قیمت نان صورت نخواهد گرفت
علی بهادری‌جهرمی درباره اینکه گفته می‌شود طرح پایلوت اجرا شده در استان زنجان برای دادن نان به مردم خبر از افزایش قیمت این کالا و حتی جیره‌بندی آن می‌دهد، گفت: هیچ‌گونه تغییری در حوزه قیمت نان، یارانه نان و مبلغ پرداختی از جیب مردم برای این کالا در دستور کار دولت نیست.
سخنگوی دولت تاکید کرد: ما در حال اصلاح در شیوه تخصیص یارانه هستیم که آن را هم به شیوه آزمایشی در برخی استان‌ها انجام می‌دهیم. وی ادامه داد: از مردم زنجان بپرسید آیا قیمت نان تغییر کرده است؟ آیا مشکلی در دسترسی به نان ایجاد شده است؟ آیا تغییری صورت گرفته است؟ هیچ‌گونه قراری مبنی بر این نیست که تغییری صورت گیرد؛ بلکه قرار است پرداخت یارانه‌ها بهینه و نظام توزیعش با حفظ همین پرداخت‌ها از جیب مردم نسبت به خرید نان سنتی اصلاح شود.
 تجهیزات ارتش تا پایان عملیات در متروپل باقی می‌ماند
امیر سرتیپ دوم بیدادی، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ارتش در جنوب غرب ، درباره فعالیت‌های ارتش در حادثه متروپل آبادان اظهار داشت: ارتش از همان لحظه‌های نخست ریزش متروپل در آبادان، تیپ ۷۲ مستقر در پادگان دژ و نیرو‌های پایگاه دریایی خرمشهر را به صورت داوطلبانه وارد عمل کرد.وی افزود: این نیرو‌ها پس از ورود به محل حادثه با استفاده از تجهیزاتی که داشتند مشغول به آواربرداری شدند.
امیر بیدادی بیان داشت: ارتش علاوه بر آواربرداری در حادثه متروپل آبادان در حوزه امداد و نجات نیز فعال بود و این حضور را تاکنون نیز ادامه داده است. وی در پایان گفت: ارتش تا هر زمان که نیاز باشد در صحنه حضور خواهد داشت و کمک‌رسانی خواهد کرد.

 ابتکار 
 پیگیری حوادث رخ داده در مراسم ۱۴ خرداد
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اتفاقی که در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در روز چهاردهم خرداد در حرم مطهر امام راحل (هنگام سخنرانی حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن خمینی) رخ داد و با موضع‌گیری و نارضایتی رهبر معظم انقلاب همراه بود، گفت: با توجه به اینکه اتفاق رخ داده در روز ۱۴ خرداد در حرم مطهر امام راحل، مسبوق به سابقه است، از دستگاه اطلاعاتی می‌خواهیم تا این موضوع را دنبال کنند؛ چنانچه عده‌ای از روی غفلت مبادرت به چنین عملی می‌کنند باید متنبه شوند. همچنین چنانچه عده‌ای ناخواسته از ناحیه شیاطین تحریک می‌شوند، باید به این مسئله توجه کنند. از سویی دیگر، اگر دست‌های پشت پرده‌ای نیز وجود دارد که می‌خواهند اینگونه مراسم ملی و مهم ما را مخدوش کنند و سوژه به دست دشمن بدهند، باید موضوع دنبال و تعقیب شود و اقدام مقتضی و متناسب صورت گیرد.
 افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان تاثیری در تورم ندارد
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه برخی افراد به اشتباه افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان را عامل تورم می‌دانند سخن باطلی است چراکه ریشه تورم را باید در سرشاخه‌های رانت و انحصارطلبی جستجو کرد.
آریان‌پور درباره افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در شرایط اقتصادی فعلی جامعه که به علت تورم فشار زیادی به اقشار ضعیف از جمله بازنشستگان وارد می‌شود، اقدام ارزشمند وزارت کار و موافقت دولت با افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی می‌تواند کمک بزرگی به بهبود رفاه این عزیزان باشد و این اقدام جای تقدیر و تشکر دارد.

 اطلاعات
 سازمان همکاری اسلامی توهین مقام هندی به ساحت پیامبر (صلی الله علیه و آله) را محکوم کرد
سازمان همکاری اسلامی با صدور بیانیه‌ای، تاکید کرد که این توهین در راستای افزایش روند اسلام ستیزی و توهین به اسلام در هند صورت می‌پذیرد که در اقدامات سازمان یافته علیه مسلمانان و افزایش فشار بر آنها هویداست. سازمان همکاری اسلامی از مقام‌های هندی خواست قاطعانه با این توهین‌ها و هتک حرمت‌ها به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) مقابله کنند و تحریک کنندگان و کسانی که در این اقدامات شنیع دست دارند و دست به خشونت‌ و نفرت انگیزی علیه مسلمانان می‌زنند را به پای میز محاکمه بکشانند و کسانی را که در پشت این اقدامات هستند، مجازات کنند.
 سفر «جو بایدن» به ریاض، کُرنش آمریکا مقابل «بن سلمان» است
مجله آمریکایی «فارین افرز» در گزارشی از سفر قریب الوقوع «جو بایدن» به عربستان سعودی که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود، انتقاد کرد و آن را «کُرنش» و «تعظیم» آمریکا به «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی قلمداد کرد. «فارین افرز» درباره سفر « جوبایدن» نوشت: رئیس جمهوری آمریکا قطعاً در این سفر نمی‎تواند مقامات سعودی را به افزایش تولید نفت و اعمال تحریم علیه روسیه قانع کند.این مجله آمریکایی، سفر «بایدن» به ریاض را «کُرنش» در برابر «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی توصیف کرد و نوشت: سرخم کردن برای «محمد بن سلمان» از سوی «بایدن» اشتباه است، چون وی با دستانی خالی ریاض را ترک خواهد کرد.

 شهروند 
 تغییر ساعات اداری در ٢٠ استان
مدیرعامل توانیر گفت: طبق مصوبه دولت اختیار تغییر ساعات اداری به استانداران داده شده است و بر این اساس تاکنون تغییر ساعات اداری در ۱۰ استان که گرمسیر هستند، اجرایی شده است. کردی ، با بیان اینکه تغییر ساعات به شکلی است که ادارات قبل از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه تعطیل شوند تا در دوره اوج مصرف که از ساعت ۱۳ یا ۱۴ آغاز می‌شود، ادارات تعطیل شده باشند، اظهار کرد: این طرح سبب تناسب بخشی به وضعیت ترافیک هم خواهد شد که مصوبات اولیه آن در ۱۰ استان دیگر نیز تهیه شده است و احتمالا در روزهای آینده، تعداد استان‌هایی که باید تغییر ساعات بخش اداری را داشته باشند، به ۲۰ استان می‌رسد.
وی افزود: محدودیت‌هایی که سال گذشته ایجاد شد و خاموشی‌هایی که اتفاق افتاد، امسال تکرار نخواهد شد، چراکه هماهنگی‌ها جهت مدیریت بار در بخش صنعتی امسال با هماهنگی وزارت صمت و با رعایت برنامه‌های مدیریت بازار، از مدت‌ها پیش آغاز شده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
دستگاه دیپلماسی کشور اعتراض مردم و علمای جهان اسلام را به گوش دولت هند برساند
اختصاصی/ در پی اقدام اهانت آمیز صورت گرفته در یکی از شبکه‌های تلویزیونی هند به مقام پیامبر اعظم ، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دربیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد. دراین بیانیه آمده است: این اقدام توهین آمیز و نابخشودنی، در ادامه روند اسلام هراسی و اسلام ستیزی شکل گرفته در سال‌های اخیر هند است که متأسفانه در پی همراهی و حمایت‌های حزب حاکم از گروه‌های تندرو، رشد و گسترش داشته است و نشان دهنده این است که هتاکان و گروه‌های ضد اسلامی از اقدامات خود دست برنخواهند داشت.درادامه این بیانیه آمده است: تضییع حقوق مسلمانان و تلاش برای تخریب آثار اسلامی و مساجد، از سوی گروه‌های افراطی؛ حرکتی شوم، ننگین و غیر انسانی است که اگر جلوی آن گرفته نشود؛ آسیب‌های بسیارجدی به زندگی مسالمت آمیز فرقه‌ها و مذاهب مختلف در هند خواهد زد.در پایان این بیانیه آمده است:از دستگاه دیپلماسی کشور خواستاریم با جدیت از مبانی اسلام وحقوق مسلمانان، به ویژه مسلمانان هند دفاع کند و مراتب اعتراض مردم و علمای جهان اسلام را به گوش دولت هند برساند.

نگاه اهل بیت (علیهم السلام) پشتوانه انقلاب اسلامی ایران است
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری، در مراسم روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (علیه السلام)، در جمع زائران حضرت احمد بن موسی (علیه السلام)، با اشاره به اینکه امام رضا (علیه السلام) می‌فرماید نگاه کردن به ذریه پیامبر (علیه السلام) و سادات عبادت است، خاطر نشان کرد: انتظاری که نسبت به امام زادگان از ما وجود دارد، این است که در مرحله نخست امام‌زادگان را دوست بداریم و عشق آنان را به دل داشته باشیم، چرا که این امامزادگان ملجأ و دارالشفا هستند. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با اشاره به فرمایشات امامین انقلاب، که نگاه اهل بیت (علیه السلام)، پشتوانه انقلاب اسلامی ایران است، گفت: مگر با این دشمنی‌ها کشوری می‌تواند قد علَم کند، اما اگر اهل بیت (علیه السلام) توجه کنند، خداوند نیز توجه خواهد کرد.وی همچنین افزود: لازم است که محبت اهل بیت (علیه السلام) را به دل داشته باشیم، چرا که راهکار محبت اهل بیت (علیه السلام) پیروی از قرآن و عترت است و امروز که روز بزرگداشت احمد بن موسی (علیه السلام) است نیز روز پیوند با معنویت و روز پیوند با امامان و امامزادگان است.

زد و خورد صهیونیست‌ها در کنست بعد از درخواست‌ها برای استعفای بنت
فارس/ رسانه‌های عبری‌زبان از وقوع تنش و درگیری بین نمایندگان پارلمان رژیم موقت صهیونیستی (کنست) خبر دادند.ائتلاف کابینه تل‌آویو به نخست‌وزیری «نفتالی بنت» شامگاه دوشنبه طرحی را برای تمدید اعمال‌شدن قوانین این رژیم بر شهرک‌نشینان صهیونیست در منطقه «ج» کرانه باختری به صحن کنست آورده بود.به نوشته وبگاه «یدیعوت آحارونوت»، این طرح اما با مخالفت احزاب اپوزیسیون و همچنین دو نماینده عرب از حزب «لیست مشترک اعراب» که در ائتلاف کابینه بنت حضور دارد، رأی نیاورد. رسانه‌های صهیونیستی شکست ائتلاف کابینه در تمدید اعمال قوانین رژیم جعلی اسرائیل بر شهرک‌ها در کرانه باختری را ضربه سختی به پیکره کابینه بنت توصیف می‌کنند که می‌تواند به حضور وی در نخست‌وزیری پایان دهد.

افزایش ۶۰ درصدی درآمدهای نفتی ایران
ایرنا/ وزارت نفت اعلام کرد: با افزایش درآمدهای نفتی، دولت برای اولین بار در سال‌های اخیر برای اداره خود در ماه‌های نخست سال جاری از بانک مرکزی تنخواه نگرفته است. وزارت نفت در پاسخ به گزارش‌ برخی رسانه‌های منتقد دولت درباره کاهش صادرات نفت، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به مدد سال‌ها تجربه و تخصص و در اختیار داشتن پتانسیل کم‌نظیر لجستیکی، ضمن حضور در بازارهای سنتی و تامین نیاز مشتریان قدیمی خود، امکان حضور در هر جغرافیایی از بازار جهانی نفت را دارد. کما اینکه در چند ماه اخیر افزایش فروش نفت و میعانات در کنار افزایش قیمت، کسری سنگین بودجه ۱۴۰۰ را جبران کرده و دست دولت را در مدیریت بازار ملتهب ارز، بازتر کرده است. چنانکه دولت برای اولین بار در سال‌های اخیر برای اداره خود در ماه‌های نخست سال از بانک مرکزی تنخواه نگرفته است.

اشکالات فنی ایران به گزارش پادمانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
ایرنا/ سخنگوی سازمان انرژی اتمی در یادداشتی در مورد گزارش پادمانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت:به طور خلاصه وی در گزارش خود به چهار مکان اشاره می‌کند که آژانس در مورد یکی از آن‌ها دست کم در این مرحله هیچ‌گونه سئوال دیگری ندارد و به عبارتی این مکان به عنوان موضوع پادمانی باقیمانده تلقی نمی‌شود ولی در مورد سه مکان دیگر اعلام کرده که توضیحات ارائه شده توسط کشورمان از نظر فنی قابل خدشه و نامعتبر است. همچنین وی در گزارش خود اعلام کرده که: ایران توضیحاتی معتبر که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در مکان‌های مورد نظر باشد را ارائه نکرده و در مورد مکان(های) فعلی مواد هسته‌ای و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای که احتمالاً جابجا شده، آژانس را مطلع نکرده است.

آمریکا به گزارش و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتماد دارد
مهر/ «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت و سرانجام مذاکرات هسته‌ای با ایران با اشاره به گزارش اخیر جهت دار آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران گفت: که واشنگتن به این گزارش و مدیرکل آژانس اعتماد کامل دارد. در شرایطی که آمریکا نتوانسته به تعهدات خود ذیل توافقات و تعهدات وین عمل کند، اما سخنگوی وزارت خارجه این کشور مدعی شد که واشنگتن به دنبال بازگشت متقابل به توافق است، زیرا این توافق به نفع امنیت ملی آمریکاست.

روسیه با قطعنامه کشورهای غربی علیه ایران همراهی نمی کند
مهر/ نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین اعلام کرده که مسکو خود را با قطعنامه کشورهای غربی علیه ایران همراه نخواهد کرد. «میخائیل اولیانوف»، که در حساب کاربری خود در توئیتر به تحولات مذاکرات هسته‌ای واکنش نشان می‌دهد، در این ارتباط با توجه به شروع نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و تحرکات ضدایرانی کشورهای غربی گفت: «بیش از پیش مشخص می‌شود که قصد شرکت‌کنندگان غربی برای تصویب قطعنامه‌ای درباره ایران در اجلاس فعلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، معکوس کردن برجام است، اما روسیه به هیچ وجه خود را با چنین قطعنامه‌ای همراه نخواهد کرد.»

با تهران و واشنگتن برای بازگشت به برجام رایزنی می‌کنیم
ایسنا/ محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و افق رسیدن به توافق رایزنی کردم. ما خواستار بازگشت تمام طرف‌ها به توافق هسته‌ای هستیم زیرا منجر به ایجاد صلح و امنیت در منطقه می‌شود.وی تاکید کرد: مذاکرات وین ساقط و متلاشی نشده است و تماس‌های ما با ایران جایگزین مذاکرات نیست بلکه در راستای کمک به آن است. ما بر این باوریم که توافق هسته‌ای افق‌های همکاری و گفت‌وگوهای منطقه‌ای گسترده‌تر با ایران را ایجاد می‌کند. محمد بن عبدالرحمن گفت: ما با ایران و آمریکا به منظور رسیدن به زمینه مشترک برای بازگشت به مذاکرات وین رایزنی می‌کنیم.

به عربستان سعودی برای دفاع از خود کمک می‌کنیم
فارس/ «کاترین ژان-پی‌یِر» سخنگوی کاخ سفید گفت: دولت آمریکا رژیم سعودی را شریک مهمی برای خود در سطوح منطقه‌ای و جهانی می‌داند. ژان-پی‌یر طی نشست خبری در کاخ سفید اظهار داشت: «ما متعهد هستیم که به عربستان سعودی در دفاع از خاک خود پس از صدها حمله موشکی و پهپادی در سال گذشته کمک کنیم.» به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی در این‌باره توضیح داد: «رئیس جمهور بایدن، عربستان سعودی را شریک مهمی در مجموعه‌ای از طرح‌ها، چه در منطقه و چه در سطح بین‌المللی می‌داند».این مقام آمریکایی درباره سفر آتی بایدن به ریاض گفت: «بایدن بارها بر تعهد ما برای حمایت از عربستان سعودی در دفاع از خاک خود در برابر ایران و سایر تهدیدات تاکید کرده است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *