خبر روز ۱۴۰۱/۰۳/۱۶

**در پی اهانت به پیامبر اکرم (ص) سفیر هند در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد ** رهبر معظم انقلاب: محاسبات دشمن غلط است مردم پای انقلاب ایستاده‌اند ** آیت‌الله اراکی تأکید کرد: لزوم مقابله مردم و مسئولان با جنگ تمام عیار فرهنگی و اقتصادی دشمن ** آیت‌الله کعبی: دشمن از طریق جنگ نرم برای خود مزدورپروری می‌کند ** رئیس سازمان فضایی ایران خبر داد: هفت ماهواره ایرانی در صف پرتاب به فضا
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری 
 تکذیب اطلاعات منتشرشده درباره حقوق نمایندگان
روابط‌عمومی مجلس طی تکذیبیه‌ای، اطلاعات منتشر شده اخیر درباره حقوق، حق‌مأموریت و اضافه‌کاری نمایندگان در برخی رسانه‌ها را نادرست عنوان کرد و در این باره توضیحاتی را ارائه داد. در اطلاعیه تأکید شده‌است: اولا اینکه ادعا می‌شود، نمایندگان ۱۷۵ساعت اضافه‌کار و ۷روز حق‌مأموریت دریافت کرده یا دریافت می‌کنند، واقعیت ندارد و تاکنون چنین اعداد و ارقامی در محاسبه حقوق نمایندگان وجود نداشته‌است. ثانیا بر اساس استفساریه ماده۶ قانون انتخابات سال۱۳۷۸، مبنای محاسبه حقوق نمایندگان مانند همه کارکنان دولت است، نه بیشتر. ثالثا، درخصوص اجاره دفاتر نمایندگان، افزایش ۲۵درصدی مصوبه دولت نیز اعمال نشده‌است.

 کیهان 
 محاسبات دشمن غلط است/ مردم پای انقلاب ایستاده‌اند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در اجتماع پرشور مردم در مرقد مطهر رهبر کبیر انقلاب:
ـ امام خمینی روح جمهوری اسلامی است. نسل جوان و هوشمند کنونی برای اداره آینده کشور و رساندن ملت به قله‌های پرشکوه به نرم‌افزاری مطمئن، جامع، شتاب‌دهنده و تحول‌آفرین یعنی درس‌ها و گفتار و رفتار امام نیاز دارد.
ـ «پاکی و پرهیزگاری»، «معنویت و حالات عرفانی»، «شجاعت»، «حکمت و عقلانیت»، «محاسبه‌گری»، «امید به آینده»، «صداقت»، «وقت شناسی و نظم»، «توکل و اطمینان به وعده الهی» و «اهل مبارزه بودن» از جمله خصوصیات بارز امام راحل بود.
ـ با اطلاع از حقایق کشور می‌گویم که «جمهوری اسلامی در همه سرفصل‌ها همچون مردم‌سالاری، پیشرفت‌های علمی، امور دیپلماسی، اقتصادی و خدمات عمومی موفقیت‌های بزرگی به‌دست آورده که انکار آنها بی‌انصافی است البته ناکامی‌ها نیز کم نبوده است یعنی هم پیشرفت داشتیم و هم ضعف و ناکامی.
ـ هر جا ملت و مسئولین با اراده قوی وارد میدان شوند، آنجا عرصه پیشرفت‌ها است و هر جا سستی در اراده‌ها به‌وجود آید، موجب عقب‌ماندگی می‌شود.
ـ جزء اول نقشه دشمن امید بستن به اعتراضات مردمی و جزء دوم، القای محاسبات غلط درباره رو به سقوط بودن جمهوری اسلامی است؛ اما محاسبات آنها کاملاً غلط است.
ـ در جمهوری اسلامی، عاملِ مردم عامل بسیار مهمی است و دشمنان نخواهند توانست ملت را در مقابل نظام اسلامی قرار دهند.
ـ امروز گرایش مردم به دین و انقلاب یقیناً بیش از ابتدای انقلاب است. تشییع میلیونیِ بدنِ قطعه‌قطعه شهید سلیمانی، تشییع جنازه و ابراز احساسات مردم به درگذشت مراجع و فقهای عالی‌قدر و اظهار شوق و ارادت آحاد مردم به ساحت حضرت ولی‌عصر در قالب سرودی است این روزها پخش شده، نشان‌دهنده اعتقاد مردم به روحانیت، دین، جهاد و مقاومت است.
ـ نگذارید دشمن و ضدانقلاب از انقلاب شما هویت‌زدایی و حقیقت آن را وارونه‌نمایی کند.
ـ نگذارید یاد امام در جامعه کمرنگ شود و امام را تحریف کنند.
ـ نباید گذاشت با نفوذ سبک زندگی غربی کشور به سمت ارتجاع برود.
ـ دروغ و فریب و جنگ روانی دشمن را افشا کنید.
ـ از القای به بن‌بست رسیدگی در کشور جلوگیری کنید.
ـ وظیفه سنگین قدرشناسی از مسئولان انقلابی باید ادا شود.
ـ عاملان خرابکاری‌ها در قضیه آبادان و در قضایای دیگر نیز مجازات شوند.
 مقاومت مردم در منطقه نشانه‌های استمرار حرکت امام خمینی (ره) است
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پیامی به هم‌اندیشی میهمانان خارجی شرکت‌کننده در مراسم‌های سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) گفت: رهبر کبیر انقلاب اسلامی با باور به وعده‌های الهی در برابر عالم استکبار ایستادگی کرد و پیروز شد و انقلابی را بنیان گذارد که معادله قدرت دو بلوک شرق و غرب را برهم زد. ولایتی با بیان اینکه مقاومت مردم در منطقه نشانه‌های استمرار حرکت امام خمینی (ره) است تاکید کرد: امام خمینی، روح اعتماد به نفس و خودباوری را در بین ملل مستضعف جهان دمید.
 صد‌هاهزار یمنی خواستار نبرد در کنار محور مقاومت شدند
ده‌ها شهر بزرگ و روستاهای یمن روز جمعه شاهد راهپیمایی میلیونی شهروندان این کشور در اعتراض به سیاست‌‌های آمریکا و متحدان آن در منطقه و جهان بود. شرکت کنندگان در این راهپیمایی بیانیه‌ای صادر کردند و بر استمرار در مسیر مواجهه با استکبار تا تحقق پیروزی در برابر متجاوزان و اشغالگران و بر التزام به آرمان فلسطین و آمادگی خود برای ورود به نبرد بزرگ دوشادوش محور مقاومت تأکید کردند.

 ایران 
 هر جا به حرف امام و رهنمودهای رهبری توجه شد، آنجا عرصه موفقیت و پیروزی ما بود
رئیس جمهور شامگاه جمعه در آستانه ۱۴ خرداد، سالروز رحلت امام خمینی (ره) طی سخنانی در مرقد مطهر امام راحل، گفت: امام مردم را باور داشت، میزان را رأی ملت می‌دانست و حقیقتاً به مردم و نقش‌آفرینی آنان اعتقاد و باور داشت؛ امام باور داشت که راه رسیدن به خداوند از میان خلق می‌گذرد. آیت الله رئیسی افزود: هر جا در کشور به حرف امام راحل و رهنمودهای رهبری توجه شد و مسئولان به خودشان و داشته‌های‌شان اعتماد کرده و به بیگانگان بی‌اعتماد بودند و تلاش کردند کشور را با نسخه انقلاب اسلامی اداره کنند، آنجا عرصه موفقیت و پیروزی ما بود و هر جا که نگاه به دستان بیگانه شد و به چگونگی القای آنها توجه شد آنجا دچار گرفتاری و مشکل شدیم.
 خودساختگی آیت الله خامنه‌ای اعجاب برانگیز است
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی، یادگار امام راحل در جمع برخی از علمای نجف اشرف در بیت حضرت امام (ره)، سخنان رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت و مکتب امام خمینی (ره) در مراسم سالگرد ارتحال امام را منظومه بسیار روشنی در تفسیر و شناخت بنیانگذار انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: با این حال آنچه در سخنان ایشان بیش از هر چیز اعجاب‌برانگیز است و سبب مضاعف شدن احترام ما نسبت به رهبر معظم انقلاب می‌شود، خودساختگی و شخصیت ممتاز ایشان است. وی افزود: به باورم همین خودسازی است که به شخصیت ایشان ویژگی ممتاز می‌دهد، زیرا فقط انسان‌هایی که خودسازی کرده‌اند هر قدر در چشم خدا و خلق بالاتر می‌روند، فروتنی‌شان بیشتر می‌شود.
 هند به تحریم نفتی ایران اعتراض کرد
وزیر خارجه هند از مواضع کشورهای غربی بشدت انتقاد کرد. سوبرامانیام جایشانکار به مواضع و فشارهای کشورهای غربی علیه خرید و فروش نفت و گاز ایران و ونزوئلا اشاره کرد و گفت: «بیایید منصفانه و بی‌طرفانه صحبت کنیم. چرا اجازه نمی‌دهند نفت ایران و ونزوئلا وارد بازار شود؟ آنها به هر منبع نفتی که ما داریم، فشار وارد کرده‌اند و سپس می‌گویند که شما نباید به بازار بروید و بهترین معامله را برای مردم خود دریافت کنید. این رویکرد منصفانه‌ای نیست.»

 جمهوری‌اسلامی 
 بازدید رئیس‌جمهور از محل حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان
رئیس جمهور با سفر به آبادان، در محل حادثه ریزش ساختمان متروپل حضور پیدا کرد. آیت الله رئیسی ضمن بازدید از محل حادثه، از نزدیک در جریان آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه آواربرداری قرار گرفت. وی همچنین در منزل تعدادی از خانواده‌هایی که عزیزانشان را در جریان این حادثه از دست دادند، حضور یافت و با قرائت فاتحه، با بازماندگان ابراز همدردی کرد. رئیس جمهور در جریان سفر به آبادان و پس از بازدید از محل حادثه فروریختن ساختمان متروپل، اظهار داشت: حتما باید با کسانی که برای سودجویی بیشتر، با سوداگری و روابط ناسالم و مفسدانه چنین حوادثی را رقم می‌زنند، برخورد عبرت آموزی صورت گیرد. خاطیان بدانند که گذر زمان آنها را از مسئولیت و پاسخگویی مبرا نخواهد کرد.
 احتمال احیای برجام درحال کاهش است
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی با اشاره به گفتگوی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نوشت: احتمال دستیابی به توافق و بازگشت به برجام درحال کاهش است. اما ما هنوز هم می‌توانیم با تلاش بیشتر این کار را انجام دهیم. من به عنوان هماهنگ کننده، در هر زمان آماده‌ام تا راه حلی برای آخرین مسائل باقی مانده را تسهیل کنم.
 هفت ماهواره ایرانی در صف پرتاب به فضا
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: هم‌اکنون هفت ماهواره در صف پرتاب داریم که امیدواریم تمامی آن‌ها در مدار موردنظر قرار بگیرند و عملیاتی شوند. سالاریه افزود: پرتابگرهای بومی ما در مرحله تثبیت فناوری هستند. این فناوری پیچیده است و چند موتور و هزاران قطعه دارد. عملیاتی و کاربردی شدن این فناوری، نیاز به انجام تست‌های زیرمداری و مداری مختلف دارد. با آخرین تستی که انجام شد، به نظر می‌رسد که عمده مشکلات یکی از پرتابگرهای سبک ایرانی رفع شده‌ است.

 وطن امروز
 دشمن از طریق جنگ نرم برای خود مزدورپروری می‌کند
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دشمنان انقلاب اسلامی نمی‌توانند با این انقلاب از طریق تهدیدات نظامی مقابله کنند، لذا تلاش دارند از طریق جنگ نرم و جنگ رسانه‌ای و فضای مجازی روحیه ملت ایران را تخریب و برای خود مزدورپروری کنند. آیت‌الله کعبی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ادعای دشمنی مردم ایران با دین و روحانیت توسط ضدانقلاب، گفت: این انقلاب در این ۴۳ سال ریشه دوانیده و مستحکم شده در عرصه پیشرفت علمی و فناوری، تثبیت مبانی مردم‌سالاری اسلامی و اقتدار و بازدارندگی، حضور ملت در صحنه و در همه آرمان‌های مورد نظر امام راحل که در قانون اساسی آمده، حرکت رو به جلو و پیشرفتی را پیش برده است.
 جزایر سه‌گانه قلمرو ابدی ایران در خلیج همیشه فارس است
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) نوشت: حتی یک وجب از خاک میهن، به مثابه همه ایران است. خطیب‌زاده افزود: جزایر سه‌گانه قلمرو ابدی ایران سرافراز در قلب خلیج همیشه فارس و چشم و چراغ وطن هستند. وی خاطرنشان کرد: بوسه بر دستان مرزبانان غیورمان می‌زنیم که برای حفظ وجب به وجب این خاک پرگهر، استوار ایستاده‌اند.

 جوان 
 صهیونیست‌ها از خواب حمله به ایران هم بیدار نخواهند شد
باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه که به اسلو سفر کرده است، در بخشی از مصاحبه با شبکه دولتی NRK نروژ در اسلو، ضمن تشریح آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و تأکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، در پاسخ به سؤال خبرنگار این شبکه درباره واکنش ایران به تهاجم نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران گفت: صهیونیست‌ها فقط می‌توانند حمله به ایران را در خواب تصور کنند و هرگاه چنین خوابی را هم ببینند، هرگز از چنین خوابی بیدار هم نخواهند شد!
 اسرائیل با خطر فروپاشی مواجه است
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جدید‌ترین اظهارنظر خود در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نوشت: «ما در حال سپری کردن آزمونی واقعی هستیم. امروز، شرایط جدیدی پیش روی ما است. باید بگویم که اسرائیل با خطر فروپاشی مواجه است.» نفتالی بنت تصریح کرد: «ما در گذشته با بحران‌های متعددی مواجه شدیم. از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری انتخابات‌های مکرر و ظهور و بروز هرج و مرج اشاره کرد؛ از این رو باید دانست که اکنون به سخت‌ترین لحظه‌های فروپاشی رسیده‌ایم.»

 آفتاب‌یزد 
 احتمال بررسی موضوع ایران در شورای حکام در اواخر هفته
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در توییتر در واکنش به اظهارات تحلیلگری که گفته بود موضوع ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه با آغاز دور جدید نشست شورا بررسی خواهد شد، نوشت: در واقع مسئله ایران توسط شورای حکام آژانس، به احتمال زیاد روز چهارشنبه بررسی خواهد شد.
 حزب الله ۱۰۰ هزار موشک دارد
روزنامه عبری معاریو گزارش داد، زرادخانه موشکی حزب الله لبنان با برخورداری از ۱۰۰هزار موشک، خطرات مخرب در رویارویی احتمالی با جبهه داخلی در لبنان را افزایش می‌دهد. روزنامه معاریو در گزارش خود توضیح داد، برآوردها حاکی از آن است که حزب الله در آستانه جنگ دوم لبنان ۱۵هزار موشک در اختیار داشت و حدود چهار هزار موشک به سمت شمال شلیک کرد. امروز طبق ارزیابی مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی، حزب الله بیش از ۱۰۰ هزار موشک دارد.

 خراسان 
 ضربه اطلاعاتی به داعش در نزدیکی مرزهای ایران
یکی از فرماندهان الحشد الشعبی گفت که گروه‌های اطلاعاتی با هماهنگی نیروهای امنیتی این سازمان موفق شدند در چند رشته عملیات شش تروریست خطرناک و معروف را که در مناطق مختلف استان دیاله در حال برنامه‌ریزی برای حملات خونین بودند، دستگیر کنند. به گفته صادق الحسینی، دستگاه اطلاعات الحشد الشعبی به نتایج مهمی در کشف و شناسایی هسته‌ها و عناصر داعش در چندین استان عراق دست یافته است.
 افزایش ۲ برابری سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران
ایران و جمهوری آذربایجان در سفر وزیر نفت کشورمان به باکو تفاهم‌نامه افزایش انتقال گاز ترکمنستان از خاک ایران به مقصد آذربایجان را امضا کردند. آذر سال گذشته در حاشیه سران اکو سه کشور ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان توافق کردند سالیانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان را به جمهوری آذربایجان سوآپ کنند.

 رسالت
 رزمایش مشترک تروریست‌ها و ارتش ترکیه در سوریه
منابع سوری از رزمایش تروریست‌های گروهک «الجیش الوطنی السوری» (ارتش آزاد سابق) در شمال سوریه برای همراهی با تهاجم احتمالی ترکیه خبر دادند و نوشتند که بالغ‌بر ۱۵۰۰ تروریست ارتش آزاد با سلاح‌های سبک و سنگین در این رزمایش مشارکت داشتند که هزار نفر از آن‌ها جزو نیروهای ویژه بودند.

 مردم سالاری
 دشمن در پی کشاندن مردم به سوی اعتراضات است
وزیر کشور تاکید کرد: ایران به عنوان یک قدرت اقتصادی و منطقه‌ای محسوب می‌شود و به همین دلیل دشمن به دنبال آسیب رساندن به ما است. وحیدی افزود: امروز دشمن به واسطه برخی فراخوان‌های غیرقانونی، درصدد موج سواری و سوء استفاده از خواسته‌های برخی مردم و ایجاد فتنه در کشور است که حضور هوشمند پلیس در کنار مردم آگاه و فهیم توطئه‌های خبیثانه دشمن را نقش برآب کرده است.
 امام منادی استقلال و عزت ملت ایران شد
یادگار امام در مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه امام مظهر آرمان‌های بسیار بزرگی است، گفت: امام منادی استقلال و عزت ملت ایران شد و مردم را در برابر جنایاتی که حکومت‌های گذشته کرده بودند و از دوره قاجار صدر تا ذیل کشور در اختیار دیگران تعریف می‌شد، توانست به یک آزادی، استقلال و عزت رهنمون شود. حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی گفت: امام مظهر خوبی‌های بسیاری است، و همچنین مظهر آرمان‌های بسیار بزرگ که توانست یک انقلاب بزرگ را رقم بزند. امام یک حقیقت ناب بود که یک روح مطهر را در جامعه ما رقم زد.

 آرمان ملی 
 تکذیب خبر ترور یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه
در پی انتشار اخباری از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر ترور یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه، یک منبع آگاه ضمن تکذیب این اخبار، انتشار اخباری از این دست را جنگ روانی و خبرسازی کذب رسانه‌های معاند برشمرد. این منبع آگاه تاکید کرد: روزهای گذشته یکی از پاسداران در سانحه‌ای در منزل مسکونی خود جانش را از دست داد که علت وقوع آن در دست بررسی است.

 قدس
 دشمن از قدرت ایران هراس دارد
وزیر اطلاعات با حضور در جمع فرماندهان قرارگاه قدس سپاه پاسداران، هراس دشمن را ثمره قدرت درونی نظام اسلامی دانست. حجت‌الاسلام خطیب افزود: دشمن در مقطع فعلی روی اعتراضات و شرایط اجتماعی، اقدامات تروریستی و جنگ در فضای مجازی متمرکز است و متأسفانه آثار جنگ روانی دشمن در جان و دل جوانان ما دارد ماندگار می‌شود.
 ادامه تحرکات ضد اسلامی دولت مودی
وزارت خارجه قطر به عنوان نخستین کشور اسلامی روز گذشته با احضار سفیر هند، اهانت سخنگوی حزب حاکم این کشور به ساحت مقدس پیامبر (صلی الله علیه و آله) را محکوم کرد. گفتنی است ناوین کومار جیندال، سخنگوی حزب افراطی «بهاراتیا جاناتا» پیشتر با انتشار توییت‌هایی به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و همسرشان عایشه اهانت کرده بود. در پی افزایش اعتراضات، حزب حاکم هند با صدور بیانیه‌ای از برکناری وی خبر داده است. پس از این توییت، بسیاری از کاربران واکنش نشان داده و خواستار تحریم و برخورد با دولت هند شده و این اقدام سخنگوی حزب حاکم هند را در ادامه سیاست افراطی و ضد اسلامی دولت «نارندا مودی» نخست‌وزیر این کشور دانستند.

 اعتماد 
 امیرعبداللهیان به ترکیه می‌رود
خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که وزیر خارجه ایران دوشنبه به ترکیه می‌رود. این خبرگزاری نوشت که این سفر، اولین سفر رسمی امیرعبداللهیان به ترکیه به شمار می‌رود. بر اساس این گزارش، در سایه بحران جهانی غذا به دلیل جنگ اوکراین و روسیه، ترکیه در دو هفته آتی میزبان وزرای خارجه ۹ کشور خواهد بود. در همان روز نشستی سه جانبه میان وزرای خارجه ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان برگزار می‌شود. وزرای خارجه مقدونیه، هلند، روسیه، آلمان، نروژ و ایرلند نیز در این مدت به ترکیه می‌روند.

 ابتکار 
 حجت‌الاسلام سید محمود دعایی درگذشت
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی در ۸۱ سالگی به دیار باقی شتافت. مرحوم دعایی که یکی از همراهان و نزدیکان امام خمینی در دوران اقامت ایشان در شهر نجف بود، سابقه سفارت ایران در بغداد بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ و مقطع پیش از آغاز جنگ تحمیلی را هم در کارنامه خود داشت.

 اطلاعات
 دستور رئیس قوه قضائیه برای نظارت ویژه بر اجرای قانون جوانی جمعیت
رئیس قوه قضائیه در دومین جلسه پیگیری نحوه اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» گفت: مقوله جمعیت و تحدید نسل از جمله موضوعاتی است که چنانچه هر چه زودتر در قبال آن اقدامات عاجل انجام ندهیم، دیگر فرصت از دست می‌رود و جبران مافات ممکن نخواهد بود. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تاکید براهمیت مقوله «جمعیت» به عنوان یکی از مؤلفه‌های قدرت و اقتدار ملی، اظهار داشت: همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید به اجرای هر چه بهتر و مطلوبتر قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» یاری رسانند و دستگاه قضایی نیز در اجرای این مهم، آماده ارائه هر نوع کمک و مساعدتی است.
 بازگشت ایران سبب آرامش در بازار جهانی نفت می‌شود
وزیر نفت گفت: تحریم‌‌کنندگان تصور می‌کنند با ابزار تروریستی تحریم می‌توانند مانع توسعه و پیشرفت ایران شوند، اما این تحریم‌ها شمشیری دولبه است که گریبانگیر خودشان شده است. اوجی در همایش بین‌المللی انرژی جمهوری آذربایجان در باکو با اشاره به موفقیت‌های ایران در بحث تولید نفت و گاز اظهار داشت: با وجود تحریم‌های چندساله و ظالمانه علیه مردم ایران، توسعه نفت و گاز ایران متوقف نشده است. وی با یادآوری اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های گازی جهان را در اختیار دارد و ذخایر گاز ایران حدود ۳۴ تریلیون مترمکعب است و می‌تواند بخش مهمی از نیاز جهان را تامین کند، افزود: بازگشت ایران، سبب آرامش در بازار جهانی نفت می‌شود.

 شهروند
 تعامل با کشورهای اسلامی و مقاوم‌سازی اقتصاد؛ اولویت مهم ایران
وزیر اقتصاد در اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی در مصر از تعامل با کشورهای اسلامی و مقاوم‌سازی اقتصاد به‌عنوان دو اولویت مهم ایران عنوان کرد. خاندوزی تصریح کرد: «برنامه دولت ایران بر توجه به سیاست همسایگی به‌ویژه تعامل با کشورهای اسلامی و همچنین تلاش برای مقاوم‌سازی اقتصاد ایران که به ترتیب سیاست‌هایی «فرصت‌گرا و تهدیدگریز» هستند، استوار است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت حجت‌الاسلام دعایی
ایسنا/ رهبر معظم انقلاب اسلامی درپیامی درگذشت مبارز قدیمی و یاردیرین امام بزرگوار حجت‌الاسلام سید محمود دعائی را تسلیت گفتند. متن پیام به این شرح است: درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار جناب حجت‌الاسلام آقای سیدمحمود دعائی را به خاندان گرامی بویژه همسر و فرزندان مکرّم و نیز مجموعه‌ی بزرگ دوستداران و همکاران ایشان تسلیت عرض میکنم. ایشان برخوردار از صفات نیک و پسندیده‌ای بودند: صفا و سلامت نفس، فروتنی و ساده‌زیستی، پاکدستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت. گذشته‌ی ایشان در عراق و ایران در دوران مبارزات هم فصل مُشبِع دیگری است که موجب رحمت و مغفرت الهی است ان‌شاءالله. از خداوند متعال تفضلاتش را برای آن مرحوم مسألت میکنم».

حوزه یک پدیده زنده، تاریخی، متصل و ناگسسته است
حوزه/ آیت‌الله اعرافی دردیدار با جمعی از طلاب در حوزه علمیه هامبورگ گفت: هیچ‌کاری به تراز و جایگاه معرفت آموزی در حوزه نمی‌رسد. حوزه همیشه در فراز و فرود و سختی‌ها بوده اما گوهری در حوزه وجود دارد که در هیچ جای عالم نیست. وی افزود: حوزه یک پدیده زنده، تاریخی، متصل و ناگسسته است و انقطاعی در تاریخ آن نداریم. حوزه در طول تاریخ در مکانهای مختلفی بوده، قرن‌ها در نجف بوده است و امروز عمده آن در قم است. یک زمانی بغداد بسیار قوی بوده و یک زمانی ری یا حله. آیت الله اعرافی با اشاره به دیگر ویژگی‌های حوزه علمیه ادامه داد: حوزه همیشه (علیرغم همه قبض و بسط‌ها) محل علم، تولید فکر و اندیشه است. در ادواری از تاریخ، حوزه و مدارس دینی ما سرپرست همه علوم و دانش‌ها بوده‌اند. ابن‌سیناها هم در حوزه تعریف می‌شوند.

امام خمینی (ره) به رنج و مشکلات مردم حساس بود
ایرنا/ آیت الله فاضل لنکرانی در سی و سومین آیین بزرگداشت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در گرگان اظهار داشت: حل دغدغه و نگرانی‌های مردم از آرمان‌های بزرگ بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران بود که لحظه ای از آن غافل نمی‌شد. وی افزود: امام خمینی به معنای واقعی کلمه خود را خادم مردم می دانست که ضرورت دارد مسئولان با الگوگیری از ایشان با همه توان حل مشکلات مردم را در دستور کار خود قرار دهند. این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مسئولان کشور باید بدانند هنگامی در مسیر واقعی انقلاب هستند که بتوانند گره از مشکلات مردم حل کنند.

لزوم مقابله مردم و مسئولان با جنگ تمام عیار فرهنگی و اقتصادی دشمن
رسا/ آیت الله اراکی در مراسم بزرگداشت حماسه ۱۵ خرداد، با تاکید بر لزوم آشنایی با تاریخ این حادثه بی نظیر گفت: یکی از وظایف ما تبیین این ایام بزرگ و تبیین هدف، راه و مقصد این حرکت عظیم و بی نظیر است. عضو جامعه مدرسین درادامه با اشاره به اقتدار نظام در عرصه نظامی اظهار کرد: دشمنان در عرصه نظامی نتوانستند به نظام اسلامی خدشه ای وارد کنند لذا از طریق جبهه اقتصادی و فرهنگی قصد ضربه زدن به این نظام را دارند مسؤولین وارد جنگ تمام عیار اقتصادی شده‌اند که امیدواریم به فضل الهی و با صبر و حوصله ملت موفق شوند که با گرانی مبارزه و این بار سنگین را از دوش مردم بردارند. آیت الله اراکی با تاکید بر برخورد با هنجار شکنان گفت: جبهه دیگر جبهه فرهنگی و حریم شکنی هاست که ما باید سپاهیان حراست از فرهنگ داشته باشیم و نگذاریم تجلیات دشمن در خانه‌های ما نفوذ کند.

سفیر هند در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد
فارس/ در پی اهانت صورت گرفته در یک برنامه تلویزیونی کشور هند به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) سفیر هند در تهران از سوی سید رسول موسوی مدیرکل آسیای جنوبی به وزارت امورخارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران به سفیر هند ابلاغ شد.
سفیر هند در این دیدار با ابراز تاسف و غیرقابل قبول خواندن هرگونه توهین به پیامبر اسلام، اعلام کرد که این موضع حکومت هند که بیشترین احترام را به ادیان قایل است، نبوده و شخص اهانت کننده هیچ سمت دولتی نداشته و فقط جایگاه حزبی داشته و از این جایگاه هم اخراج شده است. در پی اهانت «ناوین کومار جیندال» سخنگوی حزب افراطی «بهاراتیا جاناتا» به عنوان حزب حاکم هند به ساحت نبی اکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) و افزایش اعتراضات، این حزب با صدور بیانیه‌ای از تعلیق وی خبر داد. . قطر و کویت هم در پی این اقدام سفرای هند در این کشورها را احضار کردند.

نفت استخراجی را تحویل بغداد نمی‌دهیم
مهر/ منطقه کردستان عراق اعلام کرد حکم دادگاه عالی این کشور درباره استخراج نفت در این منطقه را نمی‌پذیرد.
بر این اساس، شورای قضایی منطقه کردستان عراق با صدور حکمی اعلام کرد قانون مربوط به نفت این منطقه همچنان به قوت خود باقیست. شورای قضایی کردستان عراق با صدور این حکم، حکم دادگاه عالی فدرال عراق را که در آن آمده است کردستان عراق باید نفت تولیدی این منطقه را در اختیار دولت مرکزی قرار دهد، رد کرد. شورای قضایی اعلام کرد: قانون نفت و گاز که پارلمان منطقه کردستان عراق آن را تصویب کرده است با قانون اساسی عراق هیچ تعارضی ندارد و عملکرد دولت کردستان عراق کاملا مبتنی بر این قانون است.

تشدید گرانی‌ها در اروپا
تسنیم/ بلومبرگ با استناد به نظرسنجی انجام شده برای شبکه تلویزیونی ای‌آردی ARD گزارش داد که تقریبا نیمی از شهروندان آلمانی نمی توانند سبک زندگی سابق خود را با توجه به نرخ بالای تورم حفظ کنند. داده‌های این نظرسنجی نشان می دهد که حدود ۴۷ درصد گفته اند که به شدت در حال کاهش هزینه‌ها هستند. طبق گزارش‌ها تورم در منطقه یورو به بالاترین رقم از زمان ایجاد پول واحد اروپایی رسید همچنین نرخ تورم در دانمارک رکورد ۴ دهه اخیر را زده و نرخ تورم در آلمان به بالاترین رقم در ۴۰ سال اخیر رسید. همانطور که توسط اداره آمار فدرال آلمان گزارش شده است، تورم در اقتصاد برتر اروپا در ماه مه به بالاترین رقم خود در تاریخ این کشور یعنی ۸. ۷ درصد رسید که دلیل آن افزایش هزینه حامل‌های انرژی و مواد غذایی بوده است.

«ایران اینترنشنال» صدای صهیونیست‌ها را هم در آورد
فارس/ خبرنگار معروف صهیونیستی خطاب به رسانه‌های اسرائیلی گفت که ایران اینترنشنال به عنوان خط جریان اسرائیل برای انتشار اطلاعات عمل می‌کند و نباید به گزارش‌های آن برای داخل اسرائیل استناد کرد. «باراک راوید» خبرنگار شبکه خبری والا نیوز و پایگاه خبری آمریکایی «آکسیوس» در پیامی توییتری به شبکه سعودی «ایران اینترنشنال» پرداخت. وی در این پیام توییتری به زبان عبری نوشت: «ایران اینترنشنال» یک شبکه ایران نیست. این شبکه از ایران پخش نمی‌شود. این شبکه از لندن و با بودجه سعودی(!!!) فعالیت می‌کند و وابسته به مخالفان ایرانی بوده و گاهی نیز به عنوان خط جریان اسرائیل برای انتشار اطلاعات عمل می‌کند. رسانه‌های اسرائیلی با تشنگی گزارش‌های این شبکه را می‌بلعند و بدون اینکه این پیشینه را به اسرائیلی‌ها بدهند پخش می‌کنند. بسه دیگه».

جنگ جهانی نان آغاز شده است
فارس/ «لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا تصریح کرد که اطمینان دارد به واسطه محاصره غلات اوکراین، «جنگ جهانی نان» آغاز شده است و کشورهای آسیب‌پذیر از دسترسی به غلات منع می‌شوند و این به مفهوم آن است که «احتمال درگیری‌های جدید در آفریقا» وجود دارد. وزیر خارجه ایتالیا با هشدار درباره بحران نان در جهان گفت: «ما باید به جنگ جهانی نان که هم‌اکنون در جریان است، پایان دهیم، امکان بی‌ثباتی سیاسی در آفریقا وجود دارد. گسترش سازمان‌های تروریستی می‌تواند ناشی از بحران فعلی غلات باشد». دی مایو با تأکید در خصوص لزوم پایان جنگ در اوکراین گفت: «ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه باید به سرعت به صلح دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *