خبر روز ۱۴۰۱/۰۳/۱۲

**بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت سالگرد ارتحال امام عظیم‌الشأن و قیام پانزدهم خرداد ** آیت‌الله العظمی نوری همدانی: انتظار ما از مسئولین حل مشکلات مردم است ** آیت‌الله حسینی‌بوشهری: تزریق امید به جامعه از جمله وظایف طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه است ** آیت الله شب زنده دار: اجرای سرود سلام فرمانده در کشور، مصداق «و ابتغوا اليه الوسيله» است ** آیت الله آشتیانی: روحانیت حاضر در دانشگاه‌ها از وظیفه اصلی خود که احیای ارزشهاست غافل نشوند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری
 سفرهای استانی در ایستگاه بیست‌ودوم
رئیس‌جمهور امروز (پنجشنبه) در بیست‌ودومین سفر استانی خود، با جمعی از اعضای هیأت دولت به استان آذربایجان شرقی سفر می‌کند. در این سفر قرار است درباره تکمیل یا اتمام طرح‌هایی که ۱۰ تا ۱۵سال متوقف شده‌اند، تصمیم‌گیری شود.
از دیگر برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی، بررسی مشکلات و مسائل اساسی و طرح‌های راهبردی استان آذربایجان شرقی ازجمله راه‌آهن میانه‌- تبریز، انتقال آب ارس، طرح‌های منطقه آزاد ارس و سدهای نیمه‌تمام استان است. علاوه براین، معاونان و وزرای دولت سیزدهم، به‌عنوان وزرای معین و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری با حضور در شهرستان‌های ۲۱گانه آذربایجان‌شرقی ضمن دیدار با مردم، بازدید از طرح‌های مهم و معطل مانده و شرکت در نشست شورای اداری برای حل مشکلات گریبانگیر آنان اقدام‌های لازم را انجام خواهند داد.

 کیهان
 ما دربرابر معرفی تاریخ انقلاب و امام خمینی به نسل جوان مسئول هستیم
دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با اشاره به سالروز رحلت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد گفت: ۱۴ و ۱۵ خرداد ۲ روز بسیار مهم در تاریخ ایران است و باید نسل جوان را به انحای گوناگون با مناسبت‌ها و شخصیت‌های بارز تاریخ انقلاب و نهضت اسلامی آشنا کنیم. آیت‌الله جنتی افزود: نسل جدید ما آن‌طور که بایسته و شایسته است با تاریخ انقلاب و نهضت آشنایی ندارد و این وظیفه همه ما از جمله رسانه‌هاست که مردم به ویژه جوانان را با افراد و شخصیت‌های بزرگی همچون امام خمینی (ره) آشنا کنیم.
وی با تاکید بر اینکه به عنوان وظیفه شرعی، انقلابی و سیاسی، همه مسئولیم که راه و روش امام را به نسل‌های آینده و جوان کشور انتقال دهیم، تصریح کرد: نباید خیال کنیم که چون در دوره حیات مبارک حضرت امام (ره) حضور داشته‌ایم و ایشان را درک کرده‌ایم، وظیفه‌ای در قبال معرفی ایشان به نسل جدید نداریم.
 ادعای رویترز درباره ارائه قطعنامه پیشنهادی ضدایرانی
خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که آمریکا و سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود علیه ایران را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند. طبق این گزارش، واشنگتن و تروئیکای اروپا مدعی شده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است.
این چهار کشور غربی همچنین ادعا کرده‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده است. آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در این پیش‌نویس قطعنامه از ایران می‌خواهند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.»
 ایرانی‌ها مدام به اسرائیل حمله می‌کنند
«عاموس یادلین» رئیس ‌سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در پاسخ به این سؤال که باید در قبال تهدیدها و هشدارهای تهران درخصوص گرفتن انتقام خون شهید صیادخدایی چه کرد، گفت: این تهدیدها باید جدی گرفته شود. جنگی بین اسرائیل و ایران وجود دارد که در سطح یک جنگ همه‌جانبه نیست، اما شامل همه ابعادی است که در چارچوب و درگاه یک جنگ قرار می‌گیرد از دریا و زمین گرفته تا حملات هوایی، اطلاعاتی و سایبری.
عاموس یادلین افزود: ایرانی‌ها مدام به اسرائیل حمله می‌کنند و علیه صدها شرکت، هزاران حمله انجام داده‌اند. آنها سایبرمن‌های اسرائیلی را هم خوب می‌شناسند و سعی می‌کنند آنها را تهدید کنند.

 ایران
 انضباط مالی بدون تضییع حقوق کارکنان
رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت، پیگیری معضل آلاینده‌ها و گرد و غبار را تا حصول نتیجه مطلوب ضروری دانست.
آیت‌الله رئیسی همچنین بر رعایت انضباط مالی از سوی دستگاه‌های دولتی تأکید کرد و با اشاره به ضرورت توجه به حقوق اقشار مختلف جامعه، گفت: رعایت انضباط مالی از سوی مدیران بسیار مهم است، اما نباید موجب تضییع حقوق مردم شود. وی با بیان اینکه تأخیر در پرداخت حقوق نیروی انسانی برای یک ساعت هم مجاز نیست، افزود: اگر کسی ذی‌حق نیست، باید توجیه و تبیین شود، نه آن که بلاتکلیف بماند.
 اختصاص ۷۰ میلیارد تومان برای آسیب‌دیدگان متروپل
سخنگوی دولت و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، در حاشیه نشست هیأت وزیران با تسلیت درگذشت جمعی از هموطنان در حادثه ناگوار ریزش ساختمان متروپل آبادان، گفت: دولت با جدیت هرگونه کوتاهی از هر مقام محلی در این فساد را پیگیری و با بانیان این فاجعه برخورد می‌کند.
بهادری جهرمی افزود: از آنجا که زمان زیادی از صدور مجوز نمی‌گذرد، برخوردهای لازم اعمال می‌شود و بویژه شهردار و اعضای شورای شهر وقت باید در این زمینه پاسخگو باشند. وی ادامه داد: در هیأت دولت تصویب شد مبلغ ۷۰۰میلیارد ریال برای تأمین بخشی از هزینه‌های مورد نیاز جهت جبران خسارت حادثه‌دیدگان از محل منابع مدیریت بحران پرداخت شود.

 جمهوری‌اسلامی
 انتظار ما از مسئولین حل مشکلات مردم است
آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی با انتقاد از وضعیت معیشتی مردم و گرانی گفت: متاسفانه مردم از نظر معیشت و گرانی در مضیقه هستند و انتظار ما از مسئولین رسیدگی به وضعیت موجود است. استاد برجسته حوزه به مناسبت پایان سال درس خارج خود در مسجداعظم قم تصریح کرد: ما باید به مسئولان تذکر بدهیم چرا که مردم به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند چرا درباره وضعیت معیشت و گرانی شما حرفی نمی‌زنید، باید بگویم ما تذکر می‌دهیم ولی متاسفانه تذکرات ما پخش نمی‌شود.
ایشان اضافه کرد: ما باید قدر این مردم را بدانیم و باید به فکر اینها باشیم درد این‌ها را درک کنیم و به اندازه خودمان سعی کنیم از این مردم پشتیبانی شود. آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی با تاکید بر اهمیت ضرورت پشتیبانی روحانیت از نظام مقدس جمهوری اسلامی اظهار داشت: یکی از وظایف مهم روحانیون و علماء حفاظت و پشتیبانی از نظام اسلامی است چرا که نظام، نظام اسلامی است اما این امرجز باخدمت به مردم ورفع مشکلاتشان محقق نمی‌شود.

 وطن امروز
 اروپا هزینه‌ توسعه‌طلبی آمریکایی‌ها را می‌پردازد
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: اروپا از یک‌سو به قاره‌ای مسلوب‌الاراده تبدیل شده و از سوی دیگر هزینه‌های توسعه‌طلبی آمریکایی‌ها را پرداخت می‌کند.
علی‌اکبر ولایتی گفت: امروز اروپا ضعیف‌تر از هر زمان دیگری است و نکته مهم اینکه در جریان جنگ‌های اول و دوم جهانی بیشترین صدمه را اروپایی‌ها متحمل شدند و اکنون نیز آنها قربانیان بازی‌های جدید آمریکا هستند؛ نمونه بارز این وضعیت اسفناک این است که آمریکایی‌ها به بهانه ایجاد و حفظ امنیت این قاره، مهم‌ترین عوامل ناامنی را که ناتو است در آنجا تاسیس و تقویت کرده و به هزینه کشورهای اروپایی آن را به سمت شرق توسعه می‌دهند.
 به اقدام غیرسازنده در شورای حکام پاسخ محکم و متناسب می‌دهیم
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اقدام احتمالی علیه ایران در شورای حکام گفت: برنامه هسته‌ای ایران تماما صلح‌آمیز است و ما طبیعتا به هر اقدام غیرسازنده در شورای حکام پاسخ محکم و متناسب خواهیم داد و مسؤولیت پیامدهای آن بر عهده آنهایی است که به شورای حکام و گزارش مدیرکل به عنوان اهرم فشار و ابزار بازی‌های سیاسی علیه ایران نگاه می‌کنند.
خطیب‌زاده همچنین در واکنش به موضع‌گیری وزارت خارجه فرانسه که با استناد به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت، اظهار داشت: همانگونه که قبلا هم گفته شد هرچند گزارش جدید آژانس به هیچ روی بازتاب‌دهنده واقعیت تعاملات ایران و این نهاد بین‌المللی نیست اما اینگونه اظهارنظرهای شتاب‌زده و مبتنی بر جهت‌گیری‌های سیاسی نیز که همکاری‌های فنی گسترده و سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس را کاملا نادیده می‌گیرد، مداخله‌جویانه و بی‌ارزش است.

 جوان
 جمهوری‌خواهان توافق با ایران را منوط به قطع رابطه با چین و حماس می‌کنند
گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه لایحه‌ای را ارائه کردند که بر اساس آن، هرگونه توافق هسته‌ای با ایران نیازمند این است که دو سوم اعضای مجلس سنای امریکا آن را تصویب نمایند.
همچنین تا زمانی که ایران فعالیت‌هایی از قبیل فسخ تمام توافقات مرتبط با انتقال وجه از چین، خاتمه دادن به شراکت و همکاری راهبردی، امنیتی و نظامی با چین، توقف حمایت از گروه‌های مقاومت در منطقه را انجام ندهد، دادن هرگونه تعهد یا استفاده از هزینه و بودجه برای توافق هسته‌ای ممنوع است.
 طالبان دنبال نشست سه‌جانبه ایران، پاکستان و افغانستان
سرپرست وزارت امور مهاجرین دولت طالبان طی دیدار با سفیر پاکستان در کابل پیشنهاد کرد برای بررسی وضعیت مهاجران افغان در کشورهای همسایه هرچه زودتر نشست سه‌جانبه‌ای میان افغانستان، پاکستان و ایران برگزار شود.
خلیل‌الرحمن حقانی در دیدار با منصور احمدخان، سفیر پاکستان در کابل گفت: نشست سه‌جانبه میان افغانستان، پاکستان و ایران باید به زودی برگزار شود تا مشکلات هموطنان ما که در دو کشور همجوار ساکن هستند، حل و فصل شود.
 ادعای دولت مستعفی درباره توقیف کشتی ایرانی
مقامات امنیتی دولت مستعفی یمن مدعی توقیف یک کشتی ایرانی در استان المهره« (جنوب یمن) شدند. منابع محلی یمن به نقل از مقامات امنیتی دولت مستعفی ادعا کردند که سرنشینان این کشتی شش نفر بوده‌اند که پنج نفر از آنها ایرانی بوده و نفر ششم تابعیت پاکستانی داشته است.
 آفتاب‌یزد
 ادعای طالبان درباره برگشت بنزین رد شد
گمرک ایران اعلام کرد که ادعای طالبان مبنی بر مرجوع کردن ۱۲ تانکر حامل بنزین بی‌کیفیت به ایران درست نیست. لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، گفت: اسناد و مدارک کالا و اظهارنامه مذکور صادرات هیدروکربن سبک است، نه بنزین.
وی افزود: با وجود پیگیری‌ها و تماس‌های متعددی که در این خصوص با مسئولان گمرک ولایت نیمروز انجام گرفته هیچ مسئولیتی بر عهده گمرک ایران و واحد تولیدی در کشورمان نیست.

 خراسان
 قرارداد چابهار در انتظار سفر وزیر هندی
وزیر راه در حاشیه نشست هیئت دولت گفت: قرارداد هندی‌ها دچار مشکلاتی بوده و قرار بود این هفته وزیر هندی به ایران بیاید و ما سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار را تعیین تکلیف کنیم که این سفر دو سه هفته به تاخیر افتاد اما امیدواریم در سفری که وزیر هندی می‌آید این مسائل حل شود.
قاسمی درباره دلیل عقب‌ماندگی برنامه توسعه چابهار توسط هندی‌ها گفت: به هر حال مشکلاتی دارد و باید تجهیزات بیشتری می‌آوردند و سرمایه گذاری بیشتری می‌کردند که نکردند.
 خبرنگار کُشی، رسم رژیم صهیونیستی
غفران وراسنه خبرنگار ۳۱ ساله فلسطینی بر اثر تیراندازی نیروهای رژیم صهیونیستی در شمال الخلیل به شهادت رسید. گروه‌های مقاومت فلسطین، شهادت دختر روزنامه نگار فلسطینی را به ضرب گلوله نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در شمال شهر «الخلیل» در کرانه باختری رود اردن، محکوم کردند.
این دومین خبرنگار و فعال رسانه‌ای است که طی ۲۰ روز گذشته به دست صهیونیست‌ها به شهادت می رسد. نظامیان رژیم صهیونیستی ۲۱ اردیبهشت گذشته نیز «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیره قطر را به گلوله بستند و به شهادت رساندند.

 رسالت
 قدرت دریایی حماس را نمی‌توانیم نادیده بگیریم
محافل نظامی اسرائیل مدعی شدند که از زمان آخرین جنگ غزه در سال ۲۰۲۱، حماس تلاش‌های زیادی برای تقویت و توسعه قابلیت‌های بیشتر برای نیروهای دریایی خود انجام داده است به طوری که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این تقویت و توسعه توانمندی‌های دریایی شامل تجهیز قایق‌های تندرو و جت‌اسکی‌هاست که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا حملاتی را از دریا به خشکی علیه شهرک‌های اشغالی نزدیکی مرزها انجام دهند.
علاوه بر این رژیم صهیونیستی مدعی شده است که جنبش حماس در تلاش برای بازگرداندن قدرت نظامی، بازسازی بخشی از تونل‌های تهاجمی و تدافعی مجهز به طیف وسیعی از تسلیحات ازجمله موشک‌های دوربردِ دقیق‌تر و مرگبارتر و همچنین تجهیز مداوم موشک‌های ضدپهپاد و هواپیماهای بدون سرنشین است.

 مردم سالاری
 علیرضا احمدی قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس شد
با حکم احمد وحیدی وزیر کشور، علیرضا احمدی به عنوان قائم مقام وزیر در امور مجلس شورای اسلامی منصوب شد.
بر اساس سابقه منتشره در سایت وزارت کشور، علیرضا احمدی دارای دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی با سابقه کار در پست ریاست شورای عالی استان‌ها، عهده‌دار مسوولیت جدید شده است.

 آرمان ملی
 مردم آبادان به زیر دو آوار کشیده شدند
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: خانواده‌های داغدار و مردم آبادان در این حادثه دهشتناک به زیر دو آوار کشیده شدند، آوار ریزش ساختمان که همه را مات و مبهوت کرد که چه شد؟ چرا شد؟ و آوار روانی هدایت شده توسط رکس‌سازان سلطنت‌طلب خارج‌نشین و امتداد داخلی آن‌ها دو آواری بود که به شکل همزمان بر مردم آبادان و داغدیدگان آبادانی و ساکنان آبادان وارد شد.
دریابان شمخانی افزود: امروز آبادان همان آبادان و مردم غیور و صبور و دلاور این شهر قهرمان نیز با همان روحیه و اراده، مشکلات و ناملایمات را پشت سرخواهند گذاشت.

 قدس
 اجازه افزایش قیمت‌های بی‌ضابطه را نمی‌دهیم
وزیر امور اقتصاد و دارایی یکی از عوامل مهم تورم در کشور را افزایش قیمت‌های جهانی عنوان کرد و گفت: با وجود این، نرخ تورم کشورمان در ماه گذشته نسبت به نرخ تورم در کشور‌های دیگر پایین‌تر بوده است. خاندوزی گفت: بنای دولت در ستاد اقتصادی این است که حتماً از طریق اعلام قیمت‌های کاملاً کارشناسی و عدم اجازه به افزایش قیمت‌های بی‌ضابطه، شاهد این باشیم که سیاست‌های کنترل قیمت‌ها در ماه‌های تیر و مرداد به ‌شکل مؤثرتری اجرا شود.
 زمزمه‌ها درباره تغییر پایتخت افغانستان
معاون پیشین رئیس جمهور افغانستان از تمایل طالبان برای انتقال پایتخت این کشور از کابل به شهر قندهار واقع در جنوب افغانستان خبر داد.
امرالله صالح گفت: طالبان در نظر دارد پایتخت این کشور را بدون هیچ‌گونه اطلاع قبلی از کابل به قندهار منتقل کند. این تصمیم، شهر کابل را به یک پایتخت اداری و به دور از تنش‌های سیاسی و سخنرانی‌های ضد دولت تبدیل می‌کند.

 اعتماد
 انهدام باند قاچاق سوخت در جنوب کشور
رییس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری ۳ نفر از سرکردگان اصلی قاچاقچیان سوخت در جنوب کشور همراه با توقیف ۱۲ فروند لنج، ۷ باب خانه و ۲۳ دستگاه خودرو متعلق به قاچاقچیان خبر داد و گفت: «بنا بر گزارش ماموران، اعضای این باند با همراهی شبکه‌های سازمان‌یافته بین‌المللی، نسبت به قاچاق روزانه بیش از ۲ میلیون لیتر سوخت از طریق مرزهای آبی جنوب کشور مبادرت می‌کرد.»
قهرمانی در خصوص جزییات این خبر گفت: «در جریان عملیات ضربتی ماموران دریابانی استان، حافظان حریم مرزهای آبی کشور موفق شدند با انجام کارهای اطلاعاتی گسترده پس از سه ماه تلاش شبانه‌روزی، ۱۰ نفر از سرکردگان اصلی باندهای قاچاق سوخت را شناسایی و ۳ نفر از آنها دستگیر کنند.»

 ابتکار
 دیدار امیر عبداللهیان با مقام دیپلماتیک چینی
چنگ گوئو پینگ کمیسر امنیت خارجی وزارت خارجه جمهوری خلق چین با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت وگو کرد. دو طرف در این دیدار پیرامون آخرین وضعیت مشارکت جامع راهبردی ایران و چین و اجرایی سازی برنامه همکاری جامع تبادل نظر کردند. چنگ گوئو پینگ با ابلاغ سلام و دعوت وزیر امور خارجه چین برای سفر امیر عبداللهیان به پکن از روند توسعه روابط راهبردی دو کشور ابراز خرسندی کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار با تاکید بر ضرورت تقویت روند رو به گسترش روابط، همکاری در سازمان‌های بین المللی را از ابعاد مهم روابط خواند و رایزنی نزدیک در این حوزه را حائز اهمیت دانست. دو طرف در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی و سایر موضوعات مورد علاقه تبادل نظر کردند.
 اصلاح ساختار بودجه تصویب می‌شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اصلاح ساختار بودجه در صحن شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب می‌شود. میرکاظمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت اصلاح ساختار بودجه، اظهار داشت: در کوتاه مدت خروج نفت از بودجه امکان‌پذیر نیست و اصلاح ساختار بودجه هم فقط از طریق خروج نفت نیست و اصلاحات دیگری نیز لازم است.
میرکاظمی تصریح کرد: یکی از ماموریت‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا همین اصلاح ساختار بودجه است که امیدواریم با همکاری مسئولان ذی‌ربط در شورا تصویب شود و به مجلس شورای اسلامی برود.

 اطلاعات
 جلوی تورم و گرانی باید گرفته شود
رئیس مجلس گفت: براساس قانونی که برای کالاهای اساسی تدوین شده است، کالابرگ الکترونیکی طی ۲ماه آینده در قالب کمک معیشتی به افراد یارانه بگیرارائه می‌شود و دولت و مجلس تلاش می‌کنند که با ارائه آن، چند قلم کالا با همان قیمت مناسب سال قبل، در اختیار مردم قرار گیرد.
قالیباف با تاکید بر این که دولت و مجلس تلاش خواهند کرد مشکلات مردم حل شود و تورم و گرانی در برنامه هفتم توسعه سال به سال کاهش یابد، ادامه داد: بنابراین باید طوری عمل کنیم که در پایان برنامه پنج‌ساله ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانیم. باید ساختار بودجه و ناترازی بانک‌ها و مشکلات سرمایه‌گذاری حل شود و جلوی تورم و گرانی گرفته شود.
 فریاد «نه شرقی نه غربی» یعنی ما از منظر خدا عدالتخواه هستیم
جمعیت دفاع از ملت فلسطین و سازمان‌های مردم نهاد و اصحاب رسانه فعال در زمینه فلسطین دیروز با حضور در حرم امام خمینی (ره) با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.
حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در این مراسم، گفت: انقلاب اسلامی یک پارادایم بزرگ را در حوزه مسأله فلسطین عوض کرد و گفتمانی را زدود و گفتمان دیگری را جایگزین کرد. انقلاب اسلامی خط بطلانی بر این گفتمان کشید و داستان فلسطین را تبدیل به مسأله‌ای اسلامی کرد، از همین رو قضیه فلسطین به عنوان «قبله اول مسلمین» مطرح شد.
یادگار امام با بیان اینکه امام دین را به زندگی آمیخته با مادیاتِ بشریت آورد، گفت: فریاد «نه شرقی نه غربی» یعنی ما از منظر خدا عدالتخواه هستیم.

 شهروند
 اگر ارز ترجیحی حذف هم نمی‌شد، یک موج گرانی داشتیم
معاون اول رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها را الزام قانونی دانست و تصریح کرد: یکی از اهداف این طرح این بود که یارانه‌ها هدفمند شود.
مخبر ادامه داد: این طرح اثراتی بر روی همه کالاها دارد که در حال کار بر روی آن هستیم. ما اگر ارز ترجیحی را حذف نمی‌کردیم به دلیل تحولاتی که در حوزه بین‌المللی اتفاق افتاده و برخی مصوبات مجلس و مشکلاتی که برای تولیدکنندگان به وجود می‌آمد، گرانی را داشتیم.
وی با بیان این‌که حذف ارز ترجیحی یکی از پازل‌های برنامه دولت بود، از مردم به‌دلیل همراهی با دولت در اجرای این طرح قدردانی کرد و گفت: از مردم می خواهم مقداری حوصله کنند؛ چرا که این مسأله در واقع «عسر» قبل از فرج است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت سالگرد ارتحال امام عظیم‌الشأن و قیام پانزدهم خرداد
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای به مناسبت چهاردهم و پانزدهم خرداد تاکید کرد: امام (ره) یک اندیشه بَیِّن و محکم داشت. تبیین اندیشه امام بدون ولایت فقیه ،بدون مردم داری، بدون استکبارستیزی، بدون محروم نوازی و مبارزه با ظلم و فساد ، یک نسخه غیر حقیقی و تحریف شده است.در این بیانیه آمده است: انقلابی بودن و انقلابی ماندن در تمسک و توجه به همه ابعاد فکری و شخصیتی امام راحل رقم خواهد خورد و عدول از خط صریح و روشن امام استکبار ستیز، فرو غلطیدن در انحراف است.در این بیانیه همچنین تصریح شده است: امروز نیز خلف راستین آن امام بزرگوار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) تبیین گر حقیقی اندیشه امام راحل و استمرار دهنده سلوک در راه امام و تحقق اندیشه‌های آن مرد آسمانی است.در ادامه این بیانیه آمده است:جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تسلیت سی و سومین سالگرد رحلت امام عظیم‌الشأن انقلاب و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام قهرمانانه پانزدهم خرداد ۴۲، همگان را به انجام تکلیف و وظیفه دینی و عقلی رهروی در مسیر ولایت و پیروی از منویات و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب دعوت می‌کند. در پایان این بیانیه تاکید شده است: پشتیبانی از ولایت‌فقیه و صیانت و پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی و اصول مکتب انسان‌ساز و کرامت بخش امام، یک واجب عینی و از اهمّ فرایض است. مطالبه حقیقی ملت از دولت و مسئولین باید ولایتمداری باشد و مسئولین و کارگزاران کشور بدانند انحراف از اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی، خط قرمز حمایت‌های ملت از مسئولین است.

تزریق امید به جامعه از جمله وظایف طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه است
تسنیم/ آیت‌الله حسینی بوشهری در اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، اظهار داشت: تزریق امید به جامعه از جمله وظایف طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه است. وی افزود: ما باید به مردم امید بدهیم چرا که ملت با امید و انگیزه در جهت آرمان‌های خود حرکت می‌کند، انقلاب اسلامی بر اساس فطرت‌های پاک انسانی بنیان گذاشته شده و اصول انقلاب ما برگرفته از قرآن و دارای مبانی محکم، استوار و سازگار با فطرت انسانی است.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن عرض تسلیت ایام رحلت امام خمینی (ره) و حادثه ریزش ساختمان در آبادان، به اهانت صورت گرفته به ساحت قدسی امام رئوف، امام رضا علیه السلام در یک فیلم موهن اشاره کرد و گفت: جا داشت به دلیل این اهانت در کشور عزای عمومی اعلام می‌شد.

روحانیت حاضر در دانشگاه‌ها از وظیفه اصلی خود که احیای ارزشهاست غافل نشوند
اختصاصی/ آیت‌الله آشتیانی در دیدار با رئیس و اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم با اشاره به ضرورت احیای ارزشها و مقابله با سیل شبهات دشمنان و بدخواهان اسلام و انقلاب ، آن را جهاد تبیین و از وظایف روحانیت حاضر در دانشگاه‌ها دانست و عنوان کرد:به برکت انقلاب اسلامی امروز جوانان دانشجو در اختیار روحانیت هستند، چیزی که قبل از انقلاب محدود به چند استاد انگشت شمار بود و این نعمت را باید قدر دانست و از آن برای انجام وظایف اصلی روحانیت بهره برد. معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین همچنین اظهار داشت: دولت در مسیر جبران کم کاری‌ها و عقب ماندگی‌ها مشغول تلاش شبانه روزی است و رفتار و گفتار ما هم باید در جهت کمک به اسلام و انقلاب باشد.

اجرای سرود سلام فرمانده در کشور مصداق «و ابتغوا الیه الوسیله» است
رسا/ آیت‌الله شب زنده دار در جلسه طلاب و فضلای فردوس و سرایان به آیه ۳۵ سوره مبارکه مائده اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ/ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‌ای برای تقرب به او بجوئید! و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید!». وی ابراز داشت: خداوند متعال در این آیه، به سه موضوع «ایمان»، «تقوا» و «جهاد» سفارش کرده‌اند. عضو جامعه مدرسین با اشاره به «وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ» خاطرنشان ساخت: اهل بیت همان ریسمان محکم و وسیله تقرب به خداوند هستند که همه ما باید به سراغ این ریسمان محکم برویم و آن را رها نسازیم.این استاد برجسته حوزه در ادامه به سرود «سلام فرمانده» اشاره و تصریح کرد: اینکه امروز تمام مردان، زنان، دختران و پسران این سرزمین به سراغ «وسیله» رفته و به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) با زمزمه سرود «سلام فرمانده» سلام می دهند، همان تحقق آیه «وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ» است که بسیار کار مناسبی است و باید از دست اندرکاران این سرود تشکر کرد.

ابراز نگرانی اینترپل از سرنوشت تسلیحات ارسالی به اوکراین
ایرنا/ پلیس بین‌الملل (اینترپل) نسبت به تحویل سلاح سبک و سنگین به اوکراین ابراز نگرانی کرده و گفت، این سلاح‌ها ممکن است در اروپا به دست تبهکاران برسد. یورگن استاک رئیس اینترپل از کشورهایی که تجهیزات نظامی به اوکراین می‌دهند خواست تا بر مکانیسم‌های ردیابی این تسلیحات تمرکز کنند. وی گفت: در دسترس بودن گسترده تسلیحات در درگیری اوکراین منجر به افزایش سلاح‌های غیرقانونی در مرحله پس از جنگ خواهد شد. استاک از انتقال اسلحه و تسلیحات توسط جنایتکاران به بازار سیاه اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرد و گفت: اسلحه در بازار سیاه اروپا از قیمت بالاتری برخوردار است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا به خود آن‌ها نیز آسیب وارد می‌کند
باشگاه خبرنگاران/ روسیه از یافتن بازارهای جدید برای نفت خام خود پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا خبر داد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین (دفتر ریاست جمهوری روسیه) گفت: «البته بازار اروپا به علت حجم صادرات و دیگر مسائل بسیار مهم است. تحریم‌های اتحادیه اروپا تاثیری منفی در تمام این قاره، بر ما و بر بازار جهانی انرژی خواهد داشت. ما بازار‌های دیگر را جایگزین بازار اروپا خواهیم کرد. این اقدام هدفمند به ما کمک می‌کند تا عواقب تحریم‌ها را به حداقل برسانیم، اما بار دیگر تاکید می‌کنم که اروپایی‌ها از تاثیر منفی این تحریم‌ها در امان نخواهند بود.»

افزایش تولید نفت عربستان برای جبران افت تولید روسیه
ایسنا/ روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: مذاکرات درباره افزایش فوری تولید از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام شده که ممکن است در نشست روز پنجشنبه وزیران اوپک پلاس اعلام شود.اوپک پلاس شامل اعضای اوپک و متحدانشان شامل روسیه است. به گفته منابع آگاه، افزایش تولید که برای سپتامبر برنامه ریزی شده، ممکن است زودتر اتفاق افتاده و در ماه‌های ژوییه و اوت انجام شود.طبق گزارش فایننشیال تایمز، عربستان سعودی در راستای نزدیکی دوباره به دولت بایدن، موافقت کرده است موضع خود را تغییر داده و تولید را بالا ببرد تا قیمتهای نفت را ملایم کند.بر اساس گزارش رویترز، این کشور اطمینان داده است اگر بازار نفت با کمبود عرضه روبرو شود، با افزایش تولید، به این کمبود واکنش نشان دهد.

ترکیه مدعی حاکمیت بر ۱۴ جزیره در دریای اژه شد
ایسنا/ وزیر خارجه ترکیه در سخنانی جنجال‌ برانگیز مدعی حاکمیت بر ۱۴ جزیره در دریای اژه شد.مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: اکنون این جزایر را غیرنظامی کنید وگرنه موضوع حاکمیت را مطرح خواهیم کرد.او مدعی شد که یونان مفاد معاهدات ۱۹۲۳ لوزان و پاریس ۱۹۴۷ را زیرپا می‌گذارد و باید نسبت به غیر ملی شدن آنها اقدام کند. وزیر خارجه ترکیه هشدار داد در غیر این صورت بحث بر سر حاکمیت این جزایر آغاز خواهد شد.یونان اخیرا نامه‌ای به سازمان ملل متحد ارسال کرد که در آن ادعاهای ترکیه را تکذیب می‌کرد. یونان و ترکیه مدت‌هاست که در زمینه حق بهره برداری از منابع انرژی در دریای اژه و مدیترانه اختلاف دارند. یونان و ترکیه بابت اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. این دو کشور بارها همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *