خبر روز ۱۴۰۱/۰۳/۱۱

**ولادت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و آغاز هفته کرامت مبارک باد ** بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت فیلم موهن ضداسلامی: ملت ایران اهانت به آل الله را هرگز نخواهند پذیرفت و نخواهند بخشید ** آیت الله فاضل لنکرانی: شهدای روحانی و خدمتگزاری به مردم از افتخارات حوزه های علمیه است ** ابلاغ پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب به پاپ فرانسیس از سوی آیت‌الله‌اعرافی ** پاپ فرانسیس: وجود یک نظام دینی و انقلابی بودن از دلایل من برای احترام به ایران است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مراسم ارتحال امام
براساس اعلام ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی، شروع مراسم ارتحال در روز ۱۴خرداد از ساعت ۹ صبح در حرم امام خمینی (ره) با تلاوت قرآن مجید،‌ مدیحه سرایی مداحان اهل بیت علیهم السلام و خیرمقدم و سخنان سید حسن خمینی خواهد بود و سپس رهبر معظم انقلاب به‌عنوان سخنران اصلی مراسم به ایراد سخن خواهند پرداخت.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در سی‌و‌سومین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی پس از دو سال وقفه ناخواسته (به‌ واسطه فراگیری بیماری کرونا) بیش از هر زمان دیگر نیازمند استفاده از این فرصت برای خوانش دوباره اندیشه دینی و سیاسی و آرمان‌های اخلاقی و انسانی آن بزرگمرد الهی هستیم. آنچه این نیاز را دوچندان می‌سازد شرایط دشوار بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی است.

 کیهان
 ابلاغ پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب به پاپ فرانسیس از سوی آیت‌الله اعرافی
مدیر حوزه‌های علمیه با پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک دیدار کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شما سلام رساندند و پیشینه شما و ارتباطتان با آمریکای لاتین را ستوده و برخی از مواضعی که در تلطیف روابط بین اسلام و مسیحیت و دفاع از مظلومان اتخاذ نموده‌اید را تحسین و تأکید نمودند ما انتظار داریم که شما همچنان در دفاع از مظلومان عالم و به‌ویژه فلسطین و یمن تلاش کنید و مواضع روشن و شفافی داشته باشید.
آیت‌الله اعرافی معارف اسلامی و تعالیم اهل‌بیت علیهم السلام را گنجینه‌های عمیق معارف فقهی، حقوقی، عقلی، فلسفی، عرفانی و کلامی دانست که به عنوان میراث تاریخی حوزه‌های علمیه می‌تواند پاسخگوی نیازهای بشر امروز شده و فراتر از مخاطبان شیعی و اسلامی، در پهنه‌ای جهانی، مخاطبان ادیانی و انسانی داشته باشد و مبنای تفاهم‌ها، تعاملات و هم‌افزایی‌های ادیانی و بین‌المللی قرار گیرد.
 وجود یک نظام دینی و انقلابی بودن از دلایل من برای احترام به ایران است
رهبر کاتولیک‌های جهان، ضمن خوش‌آمدگویی به آیت‌الله اعرافی گفت: من برای کشور ایران به چند دلیل احترام خاصی قائل هستم؛ یکی اینکه در ایران یک فرهیختگی، تمدن، وجه علمی و عظمت را از قدیم مشاهده کردم و برای این امر اهمیت قائلم.
پاپ فرانسیس افزود: یکی دیگر از دلایل من برای احترام به ایران وجود یک نظام دینی در این کشور است و من برای نظام دینی ارزش قائل هستم. این امر در جای دیگر جهان وجود ندارد و امتیاز مهمی برای ایران محسوب می‌شود. دلیل دیگر علاقه من، انقلابی بودن شما است.
وی تعدی‌های قدرت‌های استکباری به مردم نقاط مختلف جهان را محکوم دانست و گفت: این حرکت‌ها، اقدامات درستی نیست و ما باید دنیا را به سمت صلح، آرامش، عدم تجاوز و عدم ظلم دعوت ‌نماییم. وی خاطرنشان کرد: سلام مرا به رهبر انقلاب اسلامی ایران و مراجع و بزرگان دینی ایران برسانید؛ ما هم مطالبی که رهبر انقلاب اسلامی می‌گویند را قبول داریم.
 مرگ توافق هسته‌ای را اعلام کن
نماینده سابق آمریکا در امور ایران ضمن حمایت از استراتژی فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران، به رئیس‌جمهور کنونی آمریکا توصیه کرد که مرگ توافق هسته‌ای را اعلام و از طرح‌ جایگزین برای مقابله با ایران استفاده کند.
برایان هوک با تاکید بر ضرورت تداوم استراتژی فشار حداکثری علیه ایران ادعا کرد: «بهترین کاری که دولت بایدن در برهه کنونی در وین می‌تواند انجام دهد، این است: اعلام مرگ مذاکرات هسته‌ای و اتخاذ یک سیاست خارجی که بازدارندگی، فشار اقتصادی و انزوای دیپلماتیک را بازمی‌گرداند و در کنار دوستان ما در منطقه، به‌ویژه عربستان سعودی، امارات، اسرائیل، بحرین و هر کشور دیگری که مستقیماً مورد هدف تجاوز ایران قرار می‌گیرد، می‌ایستد.»
 چند جوان روستایی فلسطینی پایگاه نظامیان اسرائیل را به آتش کشیدند
در ادامه ناآرامی‌ها در فلسطین پس از برگزاری مراسم روز پرچم، یک پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی توسط چند جوان روستایی فلسطینی به آتش کشیده شد. پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در روستای «العیساویه» واقع در بخش قدیمی شهر قدس اشغالی بعد از درگیری نظامیان صهیونیستی با جوانان فلسطینی به آتش کشیده شد و بدنبال آن نظامیان صهیونیست حتی نتوانستند فردی را که اقدام به انجام این آتش سوزی نموده، شناسایی و دستگیر کنند.

 ایران
 ایران شریک قابل اعتمادی برای قاره آفریقاست
رئیس جمهور در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور سنگال و رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا، به نقش اتحادیه آفریقا در برابر یکجانبه‌گرایی و تحریم استعمار اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران شریک قابل اعتمادی برای همه ملل آفریقا بوده و خواهد بود.
آیت‌الله رئیسی توجه به قاره آفریقا را یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی ایران عنوان و تأکید کرد: ما برای گسترش روابط با قاره آفریقا خصوصاً سنگال و توسعه روابط جنوب – جنوب آمادگی کامل داریم و در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد.
 استاندار وقت خوزستان باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: ساختمان متروپل پروژه‌ای بوده که با مجوز شهرداری وقت احداث شده و قطعاً با توجه به اینکه شهرداری مشارکت داشته و برای آن پروانه صادر کرده، شورای شهر این مشارکت را تصویب کرده است.
مرتضوی افزود: این ساختمان با وجود تخلف بسیار سنگینی که صورت گرفته، با حضور استاندار وقت و مسئولان محلی افتتاح شده و به‌ همین خاطر شهردار، مسئولان شورای شهر و استاندار وقت باید در محاکم قضایی و دادگاه افکارعمومی پاسخگو باشند.

 جمهوری‌اسلامی
 دستگاه قضایی در رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی نمی‌تواند از حکم قانون تخطی کند
رئیس قوه قضاییه در نشست با اعضای هیئت منصفه سیاسی و مطبوعاتی، ضمن تبیین و تشریح نقش و تاثیرگذاری رسانه‌ها بر حوزه‌های مختلف زیست اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تاکید کرد: دستگاه قضایی در رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی نمی‌تواند از اجرای مفاد و حکم قانون تخطی کند.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به عملکرد رسانه‌های نوینی که سبب تحول در جنگ روایت‌ها شده‌اند، گفت: پیوسته شاهد تحول در حوزه رسانه و ابزارهای مرتبط با آن هستیم؛ لذا ما نیز نیازمند تحول در این مقوله می‌باشیم.
وی با اشاره به جنگ نرم و ترکیبی دشمن علیه کشور و مردم ما و انقلاب اسلامی، اظهار داشت: نحوه مواجهه و برخورد با مسائل و معضلات فرهنگی متفاوت از رسیدگی به سایر جرائم و تخلفات نظیر سرقت و غیره است؛ ما در دستگاه قضایی به این مهم التفات و عنایت داریم و اقدامات مقتضی را در این راستا ترتیب داده‌ایم.
 انتقاد ایران از گزارش آژانس درباره جمع‌بندی مذاکرات برجام
سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین در پی انتشار دو گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی آزمایی اجرای برجام و اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ایران از همان ابتدا معتقد بود طرح ادعاهای مطروحه علیه کشورمان براساس اطلاعات ساختگی است که توسط رژیم صهیونیستی و کشورهای معاند در اختیار آژانس قرار گرفته است.
غائبی افزود: گزارش مدیرکل آژانس منعکس‌کننده همکاری‌های گسترده ایران با آژانس نیست. این گزارش متاسفانه با کنار گذاشتن استدلالات مبسوط، مستدل و فنی مطرح شده ازسوی طرف ایرانی و نامعتبر خواندن غیر منصفانه آنها، همچنان بر مفروضات از پیش تعیین شده آژانس تکیه کرده و بر این اساس جمع بندی یکطرفه خود را ارائه می‌دهد.
 نبیه بری برای هفتمین بار رئیس مجلس لبنان شد
نبیه بری، رئیس مجلس لبنان با کسب اکثریت آراء در این سمت ابقا شد. جلسه پارلمان لبنان با حضور نمایندگان برای تعیین رئیس و هیات رئیسه برگزار شد و در آن نبیه بری با کسب ۶۵ درصد آرا بار دیگر در این سمت ابقا شد. این برای هفتمین بار متوالی است که نبیه بری به عنوان رئیس مجلس لبنان انتخاب می‌شود. او رئیس جنبش امل و همپیمان حزب‌الله به حساب می‌آید.

 جوان
 سیاست نه شرقی نه غربی انزواطلبی نیست
وزیرامورخارجه در نشست هم‌اندیشی سیاست خارجی متوازن در مکتب امام خمینی با اشاره به دکترین سیاست خارجی دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران و اندیشه‌های حضرت امام، گفت: در اندیشه سیاسی امام راحل از زمانی که مخالفت با کاپیتولاسیون مطرح شد، بحث نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری بود که در این چهار دهه به خوبی مدیریت شده است.
امیرعبداللهیان ادامه داد: شعار «نه شرقی نه غربی»، به معنای انزواطلبی و دوری از شرق و غرب نیست بلکه هدف اساسی وابسته نشدن به شرق و غرب است و پس از رسیدن به این رویکرد، نگاه به آسیا با اولویت همسایگان را در دستور کار قرار دادیم.
وی تأکید کرد: به هیچ وجه هیچ خدشه‌ای به نگاه اصولی که در اندیشه امام پایه‌ریزی شد، به وجود نیامد و سیاست نه شرقی نه غربی برقرار است. زیر سلطه غرب و شرق نخواهیم رفت، ولی براساس منافع خود با هر دو طرف ارتباط خواهیم داشت.
 سلحشوری و غیرت اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی عشایر است
جانشین فرمانده کل سپاه در مراسم اختتامیه مسابقات تیراندازی عشایر کشور اظهار داشت: هرگاه صحبت از عشایر می‌شود، غیرت، شجاعت و سلحشوری در ذهن متبادر می‌شود و اینها اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی عشایرند. سردار فدوی با اشاره به نقش عشایر در دفاع مقدس گفت: عشایر امتحان خود را در جنگ پس داده و همواره جزو نیروهای خط‌شکن و پیش‌قراول بوده‌اند.
 ادعای بنت علیه ایران
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار پیامی، مدعی انتشار اسنادی شد که نشان می‌دهد ایران برخی اسناد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را سرقت کرده است. نفتالی بنت در یک پیام توئیتری لینک اسنادی را منتشر کرده که ادعا می‌کند در آن اسناد مسروقه ایران وجود دارد.

 وطن امروز
 رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران به نروژ رفت
معاون سیاسی وزارت امور خارجه در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: در ادامه رایزنی‌های اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی، عازم اسلو شدم.
گفت‌وگوهای جدی و سازنده پیرامون موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار این سفر است. باقری در ادامه این مطلب آورده است: در کنار کوشش برای پیشبرد منافع ملی از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی، توسعه روابط ایران و نروژ نیز مورد تاکید ماست.
 علاقه تاجیکستان به استفاده از بنادر ایرانی
خبرگزاری آسیاپلاس در گزارشی با اشاره به سفر ۲ روزه امامعلی رحمان به تهران، نوشت: تاجیکستان به استفاده از ظرفیت بنادر ایرانی برای حمل‌و‌نقل محصولات خود ابراز علاقه کرده است.
بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور تاجیکستان به منظور گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری و افزایش ارتباطات تجاری و انسانی بر ضرورت توسعه زیرساخت‌ها و اتصال شبکه‌های حمل‌و‌نقل ۲ کشور تاکید کرد و گفت: طرف تاجیک از تلاش‌های مشترک برای ساخت جاده‌های زمینی که ۲ کشور را به هم متصل می‌کند، استقبال می‌کند.

 آفتاب‌یزد
 بررسی راهکارهای مهار گرد و غبار در دیدار سلاجقه با نخست‌وزیر سوریه
سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با عرنوس، نخست وزیر سوریه، دیدار کرد. در این دیدار دو طرف درباره راهکارهای مهار کردن پدیده گردو غبار و طرح اقدام منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با طوفان‌های گردوخاک گفت‌وگو کردند.

 خراسان
 توافق تجارت آزاد میان رژیم صهیونیستی و امارات
رژیم صهیونیستی و امارات توافقی با عنوان توافق جامع همکاری اقتصادی یا توافق تجارت آزاد به امضا رساندند.
این توافق در امارات و با حضور وزیران اقتصاد دو طرف به امضا رسید. این توافق ۹۶ درصد از میزان تجارت میان رژیم صهیونیستی و امارات را پوشش می‌دهد. حجم تجارت میان دو طرف سال گذشته به ۸۸۵ میلیون دلار رسید.

 رسالت
 میزان صادرات ایران به عراق رو به افزایش است
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در تشریح روابط تجاری ایران با عراق عنوان کرد: با توجه به توافقنامه‌ای‌ که میان بانک مرکزی ایران و عراق صورت گرفت، مقرر شد تا یکی از شعب بانکی عراق به‌عنوان محل مطالبات در نظر گرفته شود. براین اساس کالاهای موردنظر که در بیشتر مواقع کالاهای اساسی است، خریداری خواهیم کرد و پرداخت آن را در یکی از شعب بانکی عراق انجام خواهیم داد.
آل‌اسحاق افزود: درحال حاضر روابط تجاری ایران و عراق بهبود یافته و موانعی که در گذشته وجود داشت، برطرف شده است. به ‌طور کلی روابط اقتصادی و تجاری‌مان در مقایسه با مدت‌های مشابه گذشته بهتر شده و با افزایش میزان واردات از عراق، صادرات به عراق نیز افزایش یافته است.

 مردم سالاری
 مکث در مذاکرات وین به خاطر بی‌پاسخی آمریکا است
خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی:
ـ سیاست خارجی دولت در حوزه همسایگی در چند ماه گذشته با تمرکز خاصی پیگیری شده است و ثمرات این تحرکات در سطوح مختلف در سفر سران و روسای کشورهای همسایه به ایران دیده و چیده می‌شود.
ـ در سفر مهم رئیس جمهور به عمان ۱۳ سند همکاری امضا شد و در حوزه حمل و نقل، تزانزیت، انرژی، مراودات تجاری و همچنین انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک توافقات خوبی انجام شد.
ـ سفر رئیس جمهور تاجیکستان به تهران سفر فوق‌العاده مهمی بود. ملاقات‌های خوبی صورت گرفت و ۱۷ سند در حوزه همکاری بین دو کشور امضا شد.
ـ زمان برگزاری دور ششم گفت‌وگوها با عربستان هنوز معلوم نشده و باید ببینیم توافقات صورت گرفته به چه سمت و سویی حرکت می‌کند.
ـ در حوزه مذاکراتی وین آنچه برای ما مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم بین ما و آمریکا در حال رفت و برگشت است. ایران در آن مسیر ابتکارات خود را ارائه کرده است.
ـ متأسفانه تاکنون آمریکا پاسخ‌های لازم و مورد انتظار را نداده است. اگر آمریکا از تذبذب در رفتار فاصله بگیرد و تصمیم سیاسی خود را بگیرد و اعلام کند قطعا نه تنها بن‌بستی وجود ندارد بلکه می‌توان درصد باقی مانده از توافق را نهایی کرد.
ـ در حال حاضر توقف گفت‌وگوها یا به عبارتی مکث صورت گرفته در گفت‌وگوها به دلیل بی‌پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا ارائه کرده‌اند و باید ببینیم چه زمانی آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.
ـ هم ما و هم اروپا و هم آمریکایی‌ها می‌دانیم که پنجره فرصت تا ابد باز نمی‌ماند.
ـ موضوع ریزگردها و گردوغبار یک تحول اقلیمی است که در منطقه ما رخ داده و باید توجه کنیم که کشورهای منطقه کم و زیاد در آن دخیل هستند. به جای برخورد سیاسی با این موضوع ما از همه کشورها درخواست می‌کنیم که به به این موضوع زیست‌ محیطی به صورت اضطرار توجه داشته باشند.
 توپ مذاکرات هسته‌ای وین در زمین واشنگتن است
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین در صفحه توییترش درباره وقفه در مذاکرات وین نوشت: مذاکرات وین درباره برجام [توافق هسته‌ای] از ۱۰ مارس با وقفه مواجه شده است.
طبق گزارش رسانه‌ها، ایران در طی سفر [انریکه مورا] هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات به تهران تا حدی انعطاف نشان داده است و حالا منتظر پاسخی از سوی آمریکاست. توپ در زمینه واشنگتن است.

 آرمان ملی
 واکنش آلمان به توقیف دو نفتکش ایرانی
وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای درباره توقیف دو نفتکش یونانی توسط ایران در آب‌های خلیج فارس نوشت: دولت آلمان توقیف دو نفتکش با پرچم یونان را در خلیج فارس محکوم می‌کند.
اقدامات ایران مداخله بدون توجیه در کشتیرانی تجاری بوده و بنابراین آشکارا ناقض مقررات بین‌المللی است. در این بیانیه آمده است: ما از ایران می‌خواهیم این کشتی‌ها و گروه کارکنان آن را فورا آزاد کند و حق آن‌ها در امنیت دریانوردی را محترم شمارد.
 ایران به سوالات آژانس پاسخ دهد
وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه از ایران خواست تا فورا به سوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای پیشینش پاسخ دهد. در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه (۹ خرداد) به رصد رویترز رسیده است، آمده بود که ایران همچنان نتوانسته که توضیحاتی که اعتبار فنی داشته باشند در خصوص یافته‌ها در این سایت‌های هسته‌ای ارائه دهد. مشکلات پادمانی درخصوص این سه مکان همچنان برجسته است.

 قدس
 افزایش قیمت کالاها باید بر اساس منطق ستاد تنظیم بازار باشد
وزیر اقتصاد درباره افزایش قیمت کالاها اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار مسئولیت کنترل قیمت‌ها را دارد و وزارت صمت پیشنهاد خوبی برای قیمت‌ها داشت که در ستاد تنظیم اولیه انجام‌ شده است.
خاندوزی افزود: به‌زودی و ظرف چند روز آینده رسماً مصوبه ستاد تنظیم بازار ابلاغ می‌شود و سایر تولیدکنندگان فقط با رعایت آن قاعده و منطق کارشناسی اقتصادی می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند.
 هدف نهایی صهیونیست‌ها تخریب مسجدالاقصی است
رهبر انصارالله یمن، تجاوزهای صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی را تحریک‌آمیز خواند. عبدالملک الحوثی با اشاره به مراسم موهون راهپیمایی پرچم در فلسطین اشغالی گفت: حملات صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی پیامی به همه مسلمانان داد. خطر صهیونیست، تهدیدی برای همه مسلمانان است. حمله و یورش، اقدامات مقدماتی است تا به اهداف علنی خود برای تخریب مسجدالاقصی دست پیدا کنند.

 اعتماد
 گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه عربستان و امریکا
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگویی با همتای سعودی‌اش درباره مسائل مختلف دوجانبه و منطقه‌ای از جمله نقش ایران در منطقه گفت‌وگو کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: وزیر امور خارجه و همتای او درباره آنچه چالش‌های ناشی از برنامه هسته‌ای ایران و رفتار ثبات‌زدایش در منطقه عنوان شده و فرصت‌ها برای همکاری بیشتر در زمینه مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

 ابتکار
 دو برابر متوسط جهانی دارو تجویز می‌کنیم
عین‌اللهی وزیر بهداشت گفت: فرهنگ مصرف دارو نیاز به اصلاح دارد. برای مثال متوسط تجویز دارو در نسخه حداکثر باید ۵/۱ قلم باشد، اما در کشور ما سه قلم است. یعنی دو برابر متوسط جهانی برای بیماران دارو تجویز می‌شود. برای درمان فقط بر مصرف دارو تأکید نشود، روش‌های درمانی دیگر نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

 اطلاعات
 آغاز بررسی تغییر ساعت اداری کشور
بررسی مجدد تغییر ساعت اداری کشور با هدف کمک به کاهش مصرف انرژی الکتریکی در وزارت نیرو آغاز شد. سخنگوی صنعت برق در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: تغییر ساعات ادارات به تنهایی می‌تواند ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات صرفه‌جویی برق در پی داشته و امکان تأمین پایدار انرژی برای سایر مشترکان را فراهم کند و اکنون این موضوع در حال بررسی است و امید است به زودی ابلاغ شود.
رجبی مشهدی گفت: استانداران کل کشور بنا به پیشنهاد شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق در استان‌ها برای تغییر ساعت کار اداری اقدام خواهند کرد.

 شهروند
 زیاده‌خواهی آمریکا در مذاکرات برجام
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد در مذاکرات برجام آمریکا تمام تلاش خود را برای گرفتن امتیاز بیشتر از ایران به کار گرفته است. سرگئی لاوروف اعلام کرد: آمریکا در مذاکرات برجام در تلاش برای امتیاز گرفتن بیشتر است، احیای این توافق باید بدون هرگونه استثنا و موارد الحاقی صورت گیرد. ابتکار جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای امنیت منطقه همچنان مطرح است و دو کشور این سند را به‌روز کرده‌اند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
در حادثه آبادان دستگاه‌های مختلفی کوتاهی کردند
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار حجت‌الاسلام عالمی رئیس اطلاعات قم، حل مشکلات را کاری جمعی دانست و گفت: نباید مردم را ناامید کرد، باید همۀ دستگاه‌ها دست به دست هم دهند و در رفع گرفتاری‌های مردم بکوشند.وی در رابطه با حادثۀ آبادان بیان کرد: در آبادان فاجعه ای واقع شد که مربوط به ضعف خودمان بود، کار به جایی رسید که داد مردم هم بلند شد و ما هم واقعاً از این قضیه ناراحت شدیم که عزیزانمان داغدار شدند. این مرجع تقلید افزود: در این مسأله دستگاه‌های مختلفی کوتاهی کردند، شهرداری، نظام مهندسی و دیگران. البته این کوتاهی منحصر به این ساختمان نیست و در جاهای دیگر هم ممکن است وجود داشته باشد که باید به طور جد بررسی و دنبال شود.

گفت‌وگو بین ادیان در طول تاریخ حتی زمان حضور ائمه مورد توجه بوده است
حوزه/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار مدیرحوزهای علمیه پیش از سفر به واتیکان و دیدار با پاپ تاکید کردند: حوزه علمیه باید در ارتباطات و امور بین الملل فعال باشد. گفت‌وگو بین ادیان درطول تاریخ حتی زمان حضور ائمه علیهم السلام بوده است و باید این موضوع تقویت شود.ایشان با اشاره به سفرهای خود به واتیکان و مذاکره با دو پاپ قبل از پاپ فعلی افزودند: متأسفانه اسلامی که در اروپا معرفی شد با اسلام ما متفاوت است. ما اسلامِ اهل بیت علیهم السلام را باید معرفی کنیم که همیشه باب گفت‌وگو را باز نگاه داشته و به مسائل مختلف از حقوق بشرتا محیط زیست و حقوق موجودات دیگر توصیه دارد.ایشان با اشاره به جایگاه پاپ برای کشورهای غرب تاکید کردند: باید مسائل جهان مورد توجه واتیکان باشد و اظهار نظر کنند.

بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت فیلم موهن ضداسلامی
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای ضمن تاکید بر جایگاه دین و ارزش‌های اخلاقی در هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران اقدام برخی عناصر خود فروخته و غیر متعهد، در تولید فیلم موهن به مقدسات شیعه را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه تصریح شده است: هنرِ در خدمت دروغ ، اغواگری، فساد و فحشاء، هرزآبی متعفن و شوره زاری لم یزرع است.هنر باید بتواند ارزشهای الهی و انسانی را منتقل کند. هنر اگر در خدمت نفسانیت و طمع ورزی قرارگرفت،دیگر هنر نیست؛ بلکه ابزاری برای توجیه جنایت‌های ضدبشری و خاموش کردن فریاد مستضعفین است. در ادامه این بیانیه آمده است: ساختار‌های به ظاهرفرهنگی غرب فاقد ِ معنویت، طالب رشد فرهنگ و هنر ملت متمدن ایران نبوده و بی هیچ شائبه و بدون ذره ای پنهان کاری در مسیر خدمت به ناتوی فرهنگی حرکت می‌کنند. این نهادها همیشه در حال سربازگیری بوده و بدا به حال آنان که در این جنگ گسترده، مزدوری دشمنان ملت ایران برعهده دارند. در پایان این بیانیه آمده است: قلوب ملت ما در عشق به امام رضا علیه السلام ومکتب مترقی ثقلین، همیشه در تپش است. ملت ما عاشقان خاص مکتب اهل بیت علیهم السلام هستند و اهانت به آل الله را هرگز نخواهند پذیرفت و نخواهند بخشید.

شهدای روحانی و خدمتگزاری به مردم از افتخارات حوزه‌های علمیه است
رسا/ آیت‌الله فاضل لنکرانی در یادواره شهدای روحانی شهرستان قوچان گفت: امروز اگر اسلام و دین در اختیار ما هست به برکت خون همین شهدا است، شهدای این شهرستان خصوصاً شهدای روحانیت، علما و طلابی که با خون خودشان این مسئولیت بزرگ را امضا کردند.وی با بیان اینکه شیعه مفتخر است که رهبران و ائمه ای داریم که نه قبل از آن‌ها در طول تاریخ و نه بعد از آن‌ها نظیری برای این افراد پیدا نمی شود، ابراز کرد: تاریخ برای امام صادق علیه السلام غیر از خود ائمه معصومین علیهم السلام دومی را به ما معرفی نمی کند. وی با اشاره به هوشیاری در مقابل دسیسه و نقشه‌های دشمن گفت: ادعای روحانیت برای خدمتگزاری به مردم شعار نیست، یک واقعیت است.

ایران با حسن‌نیت رفتار کند توافق دست‌یافتنی است
فارس/ «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که آمریکا آماده است تا فورا به صورت دوجانبه به برجام بازگردد.وی که در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه صحبت می‌کرد در واکنش به سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران که گفته بود آمریکا به ابتکارهای ایران و اروپا برای احیای برجام پاسخ نداده گفت: «هر کسی که با متحدان اروپایی یا نمایندگان این دولت‌ها صحبت می‌کند البته چیز دیگری می‌شنود». «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه دهم خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی با طراحی و یا پاسخ به داخل خود مطرح می‌کنند، ملاک ما برای اظهارنظر نیست. در حوزه مذاکرات وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که با مصارف داخلی بیان می‌شود، نداریم.

اذعان دشمن صهیونیستی به موفقیت ایران در ساخت تسلیحات هوایی دقیق
فارس/ یک نظامی سابق رژیم موقت صهیونیستی در تحلیلی اذعان کرد که ایران پهپادهای مختلف و تسلیحات هوایی دقیق برای «حمله پیشگیرانه» علیه دشمن صهیونیستی در اختیار دارد.سرهنگ بازنشسته «میخائیل سگال» و از تحلیلگران ارشد اندیشکده «مرکز اورشلیم» در تحلیلی که در وبگاه «جی‌ان‌اس» منتشر شده است، نوشت که ایران به توسعه و گسترش توانایی خود برای استقرار و تولید پهپادها ادامه می‌دهد. در عین حال، این کشور تسلیحات پرتاب هوایی دقیق با پهپاد، سکوهای پرتاب و سامانه‌های جمع آوری اطلاعات تولید می‌کند.به گفته سرهنگ سگال، همه اینها بخشی از دکترین جنگ نامتقارن ایران است. ایران همچنین تاکید می‌کند که برخی از نمونه‌های پهپاد این کشور سال گذشته به سمت اسرائیل پرتاب و برای «حمله پیشگیرانه» علیه دشمن صهیونیستی در نظر گرفته شده‌اند.

گفت‌وگوی ما با اسرائیل، علیه مسئله فلسطین نیست
فارس/ وزیر امور خارجه ترکیه گفت که این کشور با رژیم صهیونیستی بر سر ادامه گفت‌وگو به توافق رسیده است.چاووش اوغلو گزارش داد که در جریان سفر اخیر خود به رام الله و تل‌آویو، با یائیر لاپید وزیر خارجه صهیونیستی موضوعاتی را مطرح کرد که در نشست با تشکیلات خودگردان فلسطین بررسی کرده بود.وی با بیان اینکه این موضوعات «بسیار مفید» بود، گفت که در جریان دیدار با لاپید، بر سر بررسی تعیین سفیر به توافق رسیده است. قرار است این وزیر صهیونیست به آنکارا سفر کند.وزیر خارجه ترکیه همچنین مدعی شد که گفت‌وگوی این کشور با رژیم صهیونیستی، علیه مسئله فلسطین نیست، بلکه «این گفت‌وگو در کاهش تنش، نقش خواهد داشت».

با چهار موشک سارمات-۲ شرق و غرب آمریکا را از نقشه محو می‌کنیم
فارس/ یک مقام پارلمانی روسیه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به صراحت گفت که روسیه می‌تواند شرق و غرب آمریکا را با چند موشک به کلی نابود کند. «آلکسی ژوروالف» گفت که در صورت استفاده روسیه از موشک‌های اتمی جدید «سارمات-۲» چیزی از سواحل آمریکا باقی نمی‌ماند و «ابر قارچی شکل» ناشی از انفجار اتمی از کشور مکزیک قابل رویت خواهد بود.وی در بخشی از این برنامه تلویزیونی خطاب به مجری برنامه گفت: « به شما خواهم گفت که برای از بین بردن کل ساحل شرقی آمریکا دو موشک سارمات و دو موشک برای ساحل غربی لازم است.» وی ادامه داد: «چهار موشک و چیزی دیگر باقی نخواهد ماند. آن ابر قارچی از مکزیک قابل مشاهده خواهد بود».

برای تمام گزینه‌های نظامی در مقابل ائتلاف سعودی آمادگی داریم
مهر/ وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در صنعا تاکید کرد که نیروهای یمنی در آمادگی رزمی کامل به سر می‌برند و برای تمام گزینه‌های نظامی در مقابل ائتلاف سعودی از آمادگی برخوردارند.وی تاکید کرد که ائتلاف متجاوز سعودی با مخالفت با تمام ابتکارات و طرح‌های صلح، نیت نهفته خود را در سطح نظامی و انسانی که سرنخ‌های توطئه آمیز آن برملا شده است، نشان داد.«محمد ناصر العاطفی» تاکید کرد که نیروهای مسلح یمن با در پیش گرفتن صبر و بردباری و ثبات روی مواضع اعلامی، ملزم به پایبندی به دستورات عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *