خبر روز ۱۴۰۱/۰۳/۰۸

**آیت الله حسینی بوشهری: انقلابی بودن را از نماد واقعی آن امام راحل (ره) یاد بگیریم ** جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواستار شد: برخورد قاطع با مسببین حادثه آبادان ** آیت‌الله اراکی: مسئولان دست ستون پنجم فرهنگی دشمن را قطع کنند ** رونمایی از پایگاه موشکی و پهپادی ارتش در عمق زمین ** آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: لزوم توجه جدی طلاب به درس و بحث در کنار فعالیت‌های اجتماعی
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 کشف ۷۰۰۰ میلیارد تومانی کالاهای استراتژیک
سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در وزارت اطلاعات موفق به کشف ۸۰۰ هزار تن از این دست کالاها از جمله نهاده‌‌های دامی به ارزش بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومان در تعدادی از استان‌‌های کشور شدند. در راستای برخورد با این تخلفات، ۷۵ نفر تاکنون دستگیر و تحویل قوه قضاییه شده‌اند. تعدادی از افراد دستگیرشده با جعل اسناد دولتی و در پوشش وارد کردن کالاهای اساسی، اقدام به ورود بیش از ۳۶۵ تن غذای سگ و … با ارز ترجیحی کرده بودند.

 همشهری
 ایجاد ۴ پنجره سیاستی برای تدوین برنامه هفتم
رئیس مرکز پژوهش‌‌های مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت‌‌های کشور در حوزه تولید، برق، انرژی، نفت، بندرگاهی، حمل ونقل و… دچار نقصان سخت افزاری است و برنامه نویسان بسیاری از اوقات بدون توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها در این حوزه‌ها هدفگذاری هایی می‌کنند که از همان ابتدا محکوم به شکست است. نگاهداری افزود: بر این اساس مرکز پژوهش‌‌های مجلس ۴پنجره سیاستی را با توجه به توانمندی نهاد دولت، ظرفیت جامعه، زیرساخت‌‌های سخت افزاری و نرم افزاری و تحولات ژئوپلیتیکی و ژئواکونومی منطقه تدوین کرده است و در کنار آن نیز دفاتر بخشی مرکز پژوهش‌ها هر کدام برنامه پیشنهادی خود را درخصوص برنامه هفتم آماده کرده اند.

 کیهان
 رونمایی از پایگاه موشکی و پهپادی ارتش در عمق زمین
ارتش جمهوری اسلامی ایران از «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳» خود در عمق زمین با انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی ایرانی، مسلح به سامانه‌‌های موشکی و بمب‌‌های بومی و سامانه‌‌های جنگ الکترونیک، رونمایی کرد. از جمله دستاوردهای جدید ارتش در پایگاه ۳۱۳، موشک «حیدر۱» و پهپاد کروز «حیدر۲» برای افزایش برد و توان عملیاتی پهپادی است که امکان حمل پهپاد کروز بر روی پهپادهای راهبردی نیز فراهم شده است. در این پایگاه، پرنده‌‌های بدون سرنشین راهبردی ارتش شامل بیش از یکصد فروند پهپادهای کمان۲۲، کمان۱۲، ابابیل۵، مهاجر۶، فطرس و کرار، مجهز به انواع مهمات، بمب ها، موشک‌‌های رهگیر و هوا به سطح و راکت‌‌های بومی استقرار یافته اند.
 نخستین محموله واکسن کرونا به ونزوئلا صادر شد
وزیر بهداشت اظهار داشت: من با ۹ وزیر بهداشت کشورهای مختلف ملاقات داشتم و آمادگی خود را برای صادرات واکسن به کشورهای دیگر اعلام کردم و حتی می‌توانیم به کشورهایی که از نظر توسعه وضعیت خوبی ندارند، مجانی واکسن بدهیم. عین اللهی افزود: الان چهار میلیون دُز واکسن آماده داریم و در نخستین محموله یکصدهزار دز برای ونزوئلا ارسال کردیم که وزیر بهداشت این کشور دوباره تقاضا کرده مقدار بیشتری ارسال کنیم که باز هم خواهیم فرستاد. وی بیان داشت: اینکه ما می‌توانیم صادر کننده واکسن باشیم در حالی که قبلا نیاز به واکسن داشتیم، افتخار بزرگی است و ما با صادرات واکسن نشان می‌دهیم جمهوری اسلامی ایران همچنان یک کشور قوی در همه مسائل هست.
 از پنج طرف محاصره شده ایم
تازه ترین گزارش هشدارآمیز و نگران کننده برای صهیونیست‌ها نیز از سوی مؤسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) در دانشگاه تل آویو منتشر شده است. این اندیشکده که در زمینه‌‌های مسائل امنیت ملی رژیم صهیونیستی مانند امور نظامی استراتژیک و درگیری‌‌های داخلی تحقیق می‌کند، اعلام کرد: «روند اتفاقات گذشته نشان می‌دهد که حماس اکنون اسرائیل را در پنج جبهه محاصره کرده است: شلیک موشک‌ها و انجام عملیات‌ها از نوار غزه علیه اسرائیل، معرفی کردن خود به عنوان نگهبان مسجدالاقصی در قدس، فعال سازی گروه‌‌های مسلح در کرانه باختری، نفوذ در میان ساکنان اراضی ۱۹۴۸ و شلیک موشک از جنوب لبنان.» در ادامه این مقاله آمده است، حماس از رویارویی‌ها و عملیات‌‌های مکرر استفاده می‌کند تا اسرائیل را وادار به شکست و توقف جنگ کند که این به معنای پیروزی در جنگ افکار عمومی برای حماس بوده و یک چالش مهم برای اسرائیل تلقی می‌گردد.

 ایران
 اعلام عزای عمومی در سراسر کشور
با توجه به دریافت گزارش وزیر کشور از حادثه تلخ فروریختن ساختمان متروپل آبادان، هیأت دولت ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌‌های داغدیده، به احترام جانباختگان این حادثه و ابراز همدردی با خانواده‌‌های محترم و مردم استان خوزستان به ویژه شهر آبادان، امروز یکشنبه ۸ خرداد را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.
 تکلیف وزارتخانه‌ها برای دانش بنیان کردن دستگاه ها
معاون اول رئیس جمهور در پنجمین جلسه ستاد ویژه رفع موانع، تقویت و توسعه شرکت‌‌های دانش بنیان، گفت: با در اختیار گذاشتن امکانات مالی و زیرساختی به حوزه دانش بنیان، تمامی وزارتخانه‌ها موظف به دانش بنیان کردن دستگاه‌‌های متبوع خود و همچنین اشتغالزایی در این بخش هستند. مخبر با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» و با تأکید بر بهره گیری از برخی فرصت‌‌های موجود در بودجه سال جاری برای کمک به توسعه دانش بنیان در کشور، افزود: تاکنون توجه کافی به توسعه شرکت‌‌های دانش بنیان در بودجه جاری کشور نشده است و به دنبال آن هستیم تا در بودجه ریزی سالانه دولت توازنی در اختصاص بودجه معاونت علمی و فناوری با سایر دستگاه‌ها و بخش‌ها به وجود آید.
 برگزاری نشست هفتگی سران قوا به میزبانی رئیس عدلیه
نشست سران قوا به میزبانی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، با حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور و دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با دستور کار گفت وگو حول محور مهمترین موضوعات داخلی و بین المللی برگزار شد.

 جمهوری اسلامی
 مسقط وجود مذاکرات محرمانه میان ایران، آمریکا و عمان درباره برجام را رد کرد
وزیر امور خارجه عمان صحت برخی گزارش‌ها درباره وجود مذاکرات محرمانه میان ایران، آمریکا و عمان درباره احیای توافق هسته‌ای را تایید نکرد. بدر البوسعیدی در گفتگو با روزنامه فرانسوی فیگارو وجود مکالمات محرمانه میان عمان، ایران و آمریکا را تایید نکرد اما اظهارداشت که توافقی جدید در راستای احیای توافق هسته‌ای که آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷) از آن خارج شده بود و تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است، به نفع خاورمیانه و جهان می‌باشد.
 گشایش‌‌های جدید در روابط با اسرائیل و عربستان
رسانه‌‌های صهیونیستی خبر از گشایش‌‌های جدید در روابط با اسرائیل و عربستان سعودی می‌دهند. ویژه نامه اقتصادی «گلوبز» اسرائیل در صفحه اول خود با چاپ عکس خندان بن سلمان ولیعهد عربستان، نوشت: «سعودی‌ها به روی اسرائیلی‌ها در می‌گشایند.» این ویژه نامه در مطلبی که در همین زمینه چاپ کرده بر این نکته تاکید کرده که اخیراً ده‌ها تاجر با پاسپورت اسرائیلی به عربستان سفر کرده اند.
 هزاران آمریکایی علیه آزاد بودن حمل سلاح تظاهرات کردند
هزاران آمریکایی در اعتراض به آزاد بودن حمل سلاح در کشورشان مقابل محل برگزاری کنوانسیون انجمن ملی سلاح آمریکا تظاهرات برپا کردند و خواستار کنترل حمل سلاح شدند. معترضان به حمل بی قاعده سلاح در ایالات متحده شعارهایی علیه لابی‌‌های سلاح در آمریکا سرمی دادند و خواستار کنترل حمل سلاح در کشور خود شدند. آمار و ارقام منتشر شده حاکی از آن است که در سال میلادی جاری تاکنون بیش از ۲۰۰ تیراندازی دسته جمعی در ایالات متحده و ۲۷ تیراندازی در مدارس رخ داده است.

 وطن امروز
 بررسی سیاست‌‌های کلی برنامه هفتم در صحن مجمع تشخیص کلید خورد
بررسی سیاست‌‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور روز گذشته در صحن مجمع تشخیص در جلسه‌ای فوق العاده با حضور روسای قوا، دبیر و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین جمعی از نمایندگان دولت و مجلس شورای اسلامی آغاز شد. آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌‌های کلی برنامه هفتم توسعه را بستر ریل گذاری اجرایی کشور برای پنج سال آینده دانست و تصریح کرد: سیاست‌‌های کلی برنامه هفتم توسعه به نسبت سیاست‌‌های کلی برنامه‌‌های سابق، از نظر تعداد بند محدودتر شده و بر همین اساس امیدواریم اعضای مجمع با تدقیق هر چه بیشتر در بندهای سیاست‌ها طی جلساتی فوق العاده، متنی دقیق و کارشناسی شده را محضر مقام معظم رهبری تقدیم کنند تا دولت نیز پس از ابلاغ سیاست‌‌های کلی، فرصت کافی برای تدوین برنامه و ارسال آن به مجلس را داشته باشد.
 آیت الله جنتی جان باختن جمعی از هموطنان در حادثه آبادان را تسلیت گفت
رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیامی به مناسبت حادثه فرو ریختن ساختمان در آبادان و جان باختن جمعی از هموطنان، آورده است: حادثه دلخراش فرو ریختن ساختمانی در آبادان که موجب جان باختن عده‌ای از هم میهنان عزیز شد مایه تأسف و تأثر فراوان است. اینجانب ضمن اعلام همدردی و عرض تسلیت به بازماندگان داغدار این حادثه تلخ و طلب رحمت و مغفرت الهی برای درگذشتگان این واقعه ناگوار، مردم شریف و خونگرم آبادان را به حفظ آرامش دعوت نموده و از دستگاه‌‌های امدادی می‌خواهم در روند امدادرسانی و آواربرداری تسریع کنند. آیت الله جنتی اضافه کرد: همچنین بر خواست افکار عمومی از دستگاه قضا مبنی بر پیگرد قانونی و برخورد جدی با عاملان و مقصران این رخداد سخت تأکید می‌کنم.
 بررسی توسعه همکاری‌‌های تجاری ایران و پاکستان
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران با اعضای مجمع بازرگانی پاکستان شاخه کراچی دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار اعضای مجمع بازرگانی پاکستان از جمله سهیل عزیز، دبیر کل مجمع بازرگانی پاکستان شاخه کراچی راهکارها و پیشنهادهایی را برای توسعه همکاری‌‌های تجاری دوجانبه ارائه کردند. حسن نوریان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی در این دیدار گفت: بخش‌‌های خصوصی ۲ کشور می‌توانند سهم بالایی در افزایش مراودات اقتصادی دوجانبه داشته باشند. در این دیدار درباره همکاری‌‌های نمایشگاهی، سرمایه گذاری‌ها و تجارت بین ایران و پاکستان گفت وگوی سازنده و مفیدی انجام شد.

 جوان
 متوقف نمی شویم
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳ گفت: بزرگ ترین دستاورد ما این است که به هیچ کجا وابسته نیستیم و همه آن چیزی را که برای دفاع از کشور و انجام مأموریت نیاز داریم، خودمان فراهم می‌کنیم و به هیچ وجه ارتقای توان رزمی از جمله ارتقای توان پهپادی توقف پذیر نیست. سرلشکر موسوی اضافه کرد: با کمک جوانان با انگیزه، متعهد و متخصص مسیر خوداتکایی را با طراحی و تولید انبوه پهپاد‌ها ادامه خواهیم داد.
 عصبانیت امریکا از جرم انگاری روابط بغداد با تل آویو
امریکا تصویب قانونی در عراق که رابطه با رژیم صهیونیستی را جرم انگاری کرده، باعث «به خطر افتادن آزادی بیان» دانست و روی آن برچسب «ترویج یهودی ستیزی» زد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به این مصوبه در بیانیه‌ای گفت: امریکا به شدت از تصویب یک قانون در پارلمان عراق که عادی سازی روابط با اسرائیل را غیرقانونی می‌کند، ناراضی است. در بیانیه وزارت خارجه امریکا ادعا شده است: امریکا همچنان یک شریک قوی و قاطع در حمایت از اسرائیل خواهد بود و از گسترش روابط آن با همسایگان خود در راستای دستیابی به صلح و رفاه بیشتر برای همه حمایت خواهد کرد.

 آفتاب یزد
 واکنش رژیم صهیونیستی به مصوبه پارلمان عراق
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما تصویب قانون جرم انگاری عادی سازی روابط و اعمال مجازات اعدام برای کسانی که با اسرائیل ارتباط دارند را محکوم می‌کنیم. این قانون کشور و ملت عراق را در موضع «اشتباه و غیر واقع بینانه» قرار می‌دهد. در این بیانیه ادعا شده است: تغییرات در خاورمیانه و توافق‌‌های صلح و عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل «ثبات و شکوفایی» را برای ملت‌‌های منطقه محقق خواهد کرد. رهبرانی که مسیر انزجار و تحریک را انتخاب کردند ابتدا و قبل از هر چیز به ملت هایشان آسیب می‌زنند. ما از ملت عراق می‌خواهیم از این مواضع افراطی حمایت نکنند.

 خراسان
 اسلام می‌گوید حتی قبر و خانه مرده را هم محکم بسازید
آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت حادثه آبادان گفت: رخداد تلخ و سانحه سنگین و غمبار آبادان را به همه تعزیت عرض می‌کنیم این گونه از حوادث تلخ ناشی از لرزان بودن بنیان فکری مسئولان و همچنین مردم است. جامعه اعم از مسئول و مردم عادی موظفند یعنی همه ما موظفیم که اساس فکر، عقل، درایت، اندیشه و انگیزه را بر اعتقاد صائب و عمل صالح بنیان گذاری کنیم. این گونه از رخدادهای تلخ در اثر نبود عقیده صائب و ایمان سالم است. استاد بزرگ حوزه علمیه قم با اشاره به نمونه هایی از الگوهای اسلامی گفت: رسول گرامی فرمودند: اسلام خانه‌ای که برای مردم می‌سازد هر چند قبر و خانه مرده باشد آن را محکم می‌سازد. وی تاکید کرد: امیدواریم هم مسئولان عاقل باشند هم مردم متدین باشند تا هیچ کسی حادثه تلخ نبیند و امیدواریم ذات اقدس الهی همه داغ دیدگان و مصیبت دیدگان را به احسن وجه و با لطف و کرم خویش مورد عنایت قرار دهد.
 اعلام بسیج عمومی در فلسطین
همزمان با قصد صهیونیست‌ها برای برگزاری «راهپیمایی پرچم» حماس برای تمام فلسطینی‌ها در قدس، کرانه باختری و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ اعلام بسیج عمومی کرد. حماس از فلسطینی‌ها خواست در راستای دفاع از قدس، مسجدالاقصی و مقدسات اسلامی، خود را به مسجدالاقصی برسانند. این جنبش فلسطینی در ادامه از تمام امت و کشورهای عربی اسلامی خواست در راستای شکست تمامی توطئه‌‌های یهودی سازی رژیم صهیونیستی وارد عمل شوند. «راهپیمایی پرچم» یا «رقص پرچم» در تقویم عبری برابر است با سالروز اشغال قدس شرقی به دست رژیم صهیونیستی.

 رسالت
 توسعه بدون وقفه قدرت پهپادی
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بازدید از پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳ ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: تعداد زیادی پایگاه پهپادی مشابه این پایگاه در کشور وجود دارد هرکدام به اندازه یک شهر کوچک امکاناتِ آمادوپشتیبانی، استقرار تجهیزات، مهمات، سوخت و اسکان را دارند.
سرلشکر باقری با تقدیر از اقدام ارزشمند ارتش در گسترش پایگاه‌‌های پهپادی و اشاره به راهبرد جمهوری اسلامی ایران در ایجاد چنین پایگاه‌‌های زیرزمینی افزود: ارتش با سرعت بالایی در حال توسعه قدرت و توان پهپادی است. از رزمایش پهپادی ارتش در سمنان تا امروز تفاوت چشم گیری حاصل شده و با سرعت زیادی پهپادهای جدید با ماموریت‌‌های متعدد و متنوع از دست پرتاب برد کوتاه و تاکتیکی تا پهپادهای راهبردی برد بلند در حال ساخت است.

 مردم سالاری
 ادامه ارتباط القاعده با طالبان
یک گزارش تازه سازمان ملل می‌گوید که ایمن الظواهری، رهبر القاعده «عهد وفاداری (بیعت)» خود را با هبت الله اخوندزاده، رهبر طالبان تجدید و القاعده «روابط نزدیک» خود با طالبان را حفظ کرده است. در این گزارش آمده، اکنون که طالبان پس از به قدرت رسیدن دوباره «آزادی عمل بیشتری» در افغانستان به دست آورده است، ایمن الظواهری نیز «پیام‌‌های ضبط شده بیشتری منتشر کرده است.» در گزارش تازه ۲۵ صفحه‌ای سازمان ملل آمده است: طالبان از القاعده جدا نشد و این گروه تروریستی در عوض «از تسلط طالبان برای جذب نیرو و بودجه جدید استفاده کرده است».

 آرمان ملی
 ترامپ بازپس گیری کاخ سفید را تکرار کرد
رئیس جمهور سابق آمریکا بار دیگر در بین هواداران خود در گردهمایی سالانه انجمن ملی سلاح از عزم خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خبر داد. دونالد ترامپ گفت: «ما با هم مجلس نمایندگان را پس می گیریم، سنا را پس می‌گیریم، و در سال ۲۰۲۴ آن کاخ سفید بزرگ و زیبا را که دوست داریم و عزیز می داریم بازپس خواهیم گرفت.» ترامپ در این سخنرانی از اقدامات متعدد دولت بایدن، از جمله مدیریت خروج آمریکا از افغانستان، سیاست های ضدانرژی، قیمت بالای بنزین، تصمیم برای ارسال کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه انتقاد کرد.

 قدس
 اتاق جنگ مشترک مقاومت با حضور ایران
یکی از فرماندهان نظامی حماس در غزه از جلسات مشترک گروه‌‌های مقاومت فلسطین با کارشناسان حزب‌الله و ایران در طول جنگ ۱۱روزه پرده برداشت و گفت این اتاق امنیتی مشترک در طول نبرد «شمشیر قدس» به طور مداوم تشکیل جلسه می‌داد.
محمد السنوار اعلام کرد ضربه‌ای که گردان‌‌های شهید عزالدین قسام قبل از پایان جنگ ۱۱روزه قصد داشت به رژیم صهیونیستی وارد کند، شامل شلیک همزمان ۳۶۲ موشک و راکت به سمت اراضی اشغالی بود. براساس جزئیات اعلام شده قرار بود این موج از حمله موشکی ۱۴شهر و شهرک صهیونیست نشین از جمله «حیفا»، «تل آویو»، «دیمونا» و «ایلات» را دربرگیرد.
 رئیس جمهور تاجیکستان امروز به تهران می‌آید
امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان امروز در رأس یک هیئت بلندپایه سیاسی-اقتصادی به دعوت رسمی رئیس جمهور ایران، به تهران سفر می‌کند.

 اعتماد
 دستور رییس جمهور برای تشکیل کمیته بررسی مسائل دوران پساکرونا
رییس جمهور در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: اعمال محدودیت های کرونایی و شرایط اجتماعات در وضعیت فعلی، به شکل دقیق و شفاف برای مردم تبیین شود تا تزلزلی در اجرای پروتکل های بهداشتی به وجود نیاید و از شیوع سویه های جدید کرونا نیز پیشگیری شود. آیت الله رییسی در ادامه از اقدامات و زحمات شرکت های تولیدکننده واکسن در داخل کشور قدردانی و از تلاش های آنها به عنوان افتخار ملی یاد کرد و خواستار تداوم حمایت از این شرکت‌ها و حل مشکلات شان برای فعالیت آنها در عرصه های جدید تولید شد. وی همچنین بر لزوم تشکیل کمیته اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور بررسی مسائل و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و روانی دوران پساکرونا و اتخاذ تمهیدات لازم برای حل و فصل این مشکلات تاکید کرد.

 ابتکار
 غربی‌ها ژست «بازی به هم زنی» گرفته اند
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از وجود ظرفیت‌ها برای رسیدن به توافق برد-برد در وین کمتر از ۲۴ ساعت خبرداد. عباس زاده مشکینی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها تلاش دارند ساختار تحریم‌ها علیه ملت ایران را نگه دارند، ادامه داد: ایران از ابتدای مذاکرات نیز به طرف غربی اعلام کرده باید ساختار تحریم لغو شود. وی با تصریح بر اینکه غربی‌ها با ژست بازی به هم زنی دیگر نمی توانند امتیازگیری کنند، گفت: خوشبختانه ایران امروز در مذاکرات برگه‌‌های برنده زیادی دارد و از موضع قدرت به دنبال احقاق حقوق ملت خود است.
 دیدار معاون سفیر ایران با حامد کرزای
معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با رئیس جمهور پیشین این کشور درباره تحولات جاری در این کشور، منطقه و جهان گفت وگو کرد. در دیدار مرتضوی با حامد کرزای در مورد روابط دیرینه و حسنه میان دو کشور، تحولات جاری در افغانستان، منطقه و جهان بحث و تبادل نظر صورت گرفت. طرفین ابراز امیدواری کردند که با تامین صلح و ثبات در افغانستان، وضعیت این کشور در همه زمینه‌ها بهبود یابد.

 اطلاعات
 ۲ پرونده کلان فساد در یکی از مجموعه‌‌های وزارت کار شناسایی شد
معاون وزیر اطلاعات و رئیس سازمان حراست کل کشور گفت: تاکنون در یکی از مجموعه‌‌های بزرگ وزارت کار ۲۲ پرونده کلان فساد شناسایی شده است که اقدامات قضایی آن‌ها انجام می‌شود.
حجتی با اشاره به اینکه در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم در زیر مجموعه‌های وزارت کار شناسایی فساد انجام شده است، افزود: در سه ماه اخیر همه گلوگاه‌های فساد را در مجموعه‌‌های وزارتخانه‌ها شناسایی کرده ایم. وی تأکید کرد: قرار نیست امور را رها کنیم تا فساد شکل بگیرد و بعد بخواهیم برخورد کنیم، بلکه باید با شناسایی گلوگاه‌ها جلوی فساد گرفته شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
برخورد قاطع با مسببین حادثه ساختمان متروپل آبادان
اختصاصی/ جامعه مدرسین طی بیانیه‌ای خواستار برخورد قاطع با مسببین حادثه ساختمان متروپل آبادان شد. متن این بیانیه بدین شرح است: ضمن ابراز همدردی و عرض تسلیت مجدد به خانواده های داغدار و طلب شفای عاجل و بهبودی برای مجروحان، از مسئولان و متولیان امر خواستاریم با یک نگاه ملی و فرا استانی به این حادثه بنگرند و در برخورد با خاطیان و مقصران بدون هیچ اغماضی ورود پیدا کنند. بی شک قاطعیت در پیگیری و برخورد با شبکه فسادی که این حادثه را آفریده است خود مرهمی بر دردهای مردم رشید و غیور آبادان است. جامعه مدرسین ضمن تقدیر از تلاش‌ها و زحمات نیروهای امدادی و مردمی و همچنین توجه خاص دولت در پیگیری این حادثه،از درگاه خداوند متعال برای جان باختگان طلب رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل مسئلت دارد.

انقلابی بودن را از نماد واقعی آن امام راحل یاد بگیرید‌
فارس/ آیت‌الله حسینی بوشهری در همایش افتتاحیه نمایشگاه «حضور صدساله خورشید» با اشاره به اینکه در آستانه سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) هستیم، گفت: امام خمینی (ره) عارفی واصل، حکیمی متأله، فقیهی جامع الشرایط، تجسم ارزش‌های اخلاقی، مجدد و احیاگر دین و معنویت انسان معاصر بود که همواره نام و یاد او از خاطره‌ها نخواهد رفت. عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: امام راحل در بُعد سیاسی، عبادی، عرفانی و مدیریت جامعه پیشتاز بود و با این حال نیز محبوب دلهای مردم است. وی خاطرنشان کرد: به مبارزین و انقلابیون متواضعانه عرض می‌کنم که انقلابی بودن را از نماد واقعی چهره انقلاب که کسی جز امام راحل نیست، یاد بگیرند‌.

لزوم توجه جدی طلاب به درس و بحث در کنار فعالیت های اجتماعی
رسا/ آیت‌الله فاضل لنکرانی در جمع طلاب مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام شعبه مشهد با تاکید بر آسان گرفتن و مدارا کردن، با بیان اینکه این رفق، انسان را از جهت روانی آرام می‌کند، تصریح کرد: اخلاق روی فکر و عقل ما تاثیر دارد و آن را رشد می‌دهد. وقتی شما رفق داشته باشید توان مقابله با مشکلات و حوادث را پیدا می‌کنید، زیرا آنهایی که رفق ندارند، در بحران‌ها قطعاً شکست می‌خورند و ضربه پذیر می‌شوند. بنابراین، این نفس را باید دائماً به این امور مثبت و جهات پسندیده عادت بدهیم. عضو جامعه مدرسین بر اهمیت انس با قرآن و دعا و ضرورت حضور طلاب در مسائل و بحران های اجتماعی اشاره و خاطر نشان کرد: البته نباید به بهانه کارهای اجتماعی درس و بحث را تعطیل کرد.

مسئولان دست ستون پنجم فرهنگی دشمن را قطع کنند
فارس/ آیت‌الله اراکی با تمجید از دست‌اندرکاران سرود «سلام فرمانده» گفت: همایش‌هایی که برای این سرود برگزار می‌شود، موج جدیدی از قیام فرهنگی برای پاسخگویی به فراخوان پروردگار متعال و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) است. عضو جامعه مدرسین همچنین با تشکر از ریاست سازمان صدا و سیما در موضع گیری علیه عملکرد بخش نمایش خانگی و با انتقاد از وضعیت نمایش‌های خانگی اظهار کرد: متأسفانه امروزه ستون پنجم فرهنگی دشمن از طریق نمایش‌های خانگی، جنگی علیه اسلام، هویت ملی و اساس و بنیاد انقلاب اسلامی به راه انداخته است. وی با یادآوری مسئولیت همه مسئولان در برابر این جنگ فراگیر فرهنگی تأکید کرد: امروز هرگونه تقصیر از جانب هر یک از مسئولان در نهادهای مسئول و در برابر این جنگی که علیه هویت و موجودیت ایران به راه افتاده قابل پذیرش نیست و انتظار داریم همه مسئولان و همه نهادهای مربوطه با احساس مسئولیت، به وظیفه خود در دفاع از هویت جامعه اسلامی و آرمان‌ها و ارزش‌های الهی ملت پایبند باشند و در برابر این تهاجم ایستادگی کنند.

آمریکا منبع آشفتگی و تضعیف نظم جهانی است
فارس/ وزیر امور خارجه چین به ادعاهای اخیر «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود واکنش نشان داد و گفت: واشنگتن باید روابط دوجانبه را بر اساس احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد پیش ببرد. وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: آمریکا در واقع به منبع آشفتگی و تلاطمی تبدیل شده که نظم فعلی جهانی را تضعیف می‌کند و بر سر راه دموکراتیک کردن روابط بین‌المللی مانع می‌تراشد. او با اشاره به تحریم‌های گسترده آمریکا علیه دیگر کشورها گفت: ساختن حیاطی کوچک با حصارهای بلند به معنای خود انزوایی و عقب‌گرد بوده و جدا شدن از دیگران و قطع منابع، موجب زیان به خود و دیگران می‌شود. وانگ یی خطاب به غربی‌ها متذکر شد: «ما هرگز در برابر باج خواهی و زورگویی سر خم نمی‌کنیم و قاطعانه از حق حاکمیت، امنیت و توسعه منافع چین دفاع می‌کنیم».

خدمه نفتکش‌های یونانی در امنیت و سلامت به سر می‌برند
فارس/ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پی ضبط محموله نفت ایران در آب‌های یونان توسط آمریکا و همچنین توقیف دو نفتکش متعلق به یونان در توئیتی نوشت: روابط کهن ما با یونان و مردم فوق‌العاده آن همواره بر احترام متقابل مبتنی بوده است. خطیب‌زاده افزود: روابط ما نباید با سوءمحاسبات عمیقا کوته‌بینانه، از جمله راهزنی به دستور طرف ثالث، مختل شود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که خدمه نفتکش‌ها در امنیت و سلامت به سر می‌برند.

بازتاب شهر پهپادی ارتش ایران در رسانه‌های رژیم صهیونیستی
تسنیم/ انتشار تصاویری از شهر پهپادی ایران در غرب کشور بازتاب خاصی در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی داشت. رامی یتسهار در نیوز اسرائیل نوشت: ایران امروز صراحتاً قدرت خود را برای استفاده ویرانگرانه از هواپیماهای بدون سرنشین به رخ همگان کشید. روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز در پایگاه خود در فضای مجازی نوشت: محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران و عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش امروز به یک پایگاه زیر زمینی نگهداری هواپیماهای بدون سرنشین رفتند، موقعیت این پایگاه اعلام نشده است، اما تصاویر منتشرشده بیانگر آن است که گویا در غرب ایران واقع است، محلی که به اسرائیل نزدیک‌تر است.

در جنگ آینده با حزب‌الله دست کم ۳۰۰ اسرائیلی طی ۹ روز کشته می‌شوند
تسنیم/ بسیاری از کارشناسان ومتخصصان و تحلیلگران امور نظامی رژیم صهیونیستی درباره کاهش روزافزون قدرت نیروی زمینی ارتش این رژیم ابراز نگرانی می‌کنند. در این زمینه «عاموس هرئیل» تحلیلگر امور نظامی رژیم صهیونیستی در روزنامه صهیونیستی هاآرتص با انتشار مقاله‌ای اعلام کرد، اگر انتقادات متعددی که علیه نیروی زمینی ارتش اسرائیل مطرح می‌شود، درست باشد این بدان معناست که همه صحبت‌های مقامات درباره قدرت نیروی زمینی اسرائیل بی‌اساس است. این کارشناس صهیونیست که از نزدیکان به محافل تصمیم‌گیری امنیتی در تل‌آویو محسوب می‌شود ادامه داد: نیروی زمینی ارتش اسرائیل قادر به جنگ نه با حزب‌الله در جبهه شمالی و نه با حماس در نوار غزه نیست. در همین زمینه روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت به‌نقل از «آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در سناریوی آینده میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان پیش‌بینی می‌شود که تنها طی ۹ روز ۳۰۰ اسرائیلی کشته شوند، همچنین انتظار می‌رود که به‌طور متوسط روزانه ۱۵۰۰ موشک از لبنان شلیک شود.

هدف قرارگرفتن یک پایگاه آمریکایی در شرق سوریه با شلیک ۱۲ راکت
تسنیم/ چند انفجار مهیب در میدان نفتی «العمر» (شرق سوریه) که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، به وقوع پیوست. کانال تلگرامی صابرین نیوز گزارش داد که میدان نفتی «العمر» واقع در مرز سوریه و عراق، با ۱۲ فروند راکت گراد هدف قرار گرفته است. منابعی در منطقه دیرالزور اعلام کردند: بلافاصله پس از وقوع این انفجارها، شاهد پرواز تعداد زیادی پهپاد آمریکایی در آسمان منطقه بودیم. گزارش بیشتری درباره جزئیات این انفجارها و تلفات احتمالی ناشی از وقوع آن منتشر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *