خبر روز ۱۴۰۱/۰۳/۰۲

** روابط عمومی کل سپاه اعلام کرد: شهادت یکی از پاسداران مدافع حرم در اقدام جنایتکارانه تروریست‌ها ** آیت‌الله حسینی بوشهری: روحانیت در عرصه خدمت به مردم پیشگام است ** آیت الله اعرافی: محصولات کنگره شهدای روحانی در برنامه‌های حوزه علمیه قرار گیرد ** دادگاه رسیدگی به پرونده شهادت ۲ روحانی در حرم مطهر رضوی برگزار شد ** آیت‌الله کعبی: سياست‌هاي كلي نظام بايد به فرهنگ عمومي تبديل شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 شهادت یکی از پاسداران مدافع حرم در اقدام جنایتکارانه تروریست‌ها
حوالی ساعت ۱۶ دیروز در خیابان مجاهدین اسلام تهران دو موتورسوار با شلیک پنج گلوله یکی از مدافعان حرم به نام صیاد خدایی را هنگامی که قصد ورود به منزل داشت ترور کردند و به شهادت رساندند. در همین زمینه روابط‌ عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با اعلام خبر اقدام جنایتکارانه تروریستی ضدانقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی در شهادت یکی از مدافعان سرافراز حرم تاکید کرد: اقدام لازم برای شناسایی و دستگیری ضارب یا ضاربین پیش‌بینی و در حال انجام است. بنا بر اعلام منابع آگاه، ضاربین تحت تعقیب نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قرار دارند.

 همشهری 
 دستگیری شبکه‌ای از اراذل و اوباش مرتبط با صهیونیست‌ها
روابط‌عمومی کل سپاه از دستگیری شبکه‌ای از اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی خبر داد. روابط‌عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این شبکه با هدایت سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، اقدام به سرقت و تخریب اموال شخصی و عمومی، آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی از طریق شبکه اراذل و اوباش می‌کرد. این اطلاعیه خاطرنشان کرده‌ است: عوامل این شبکه را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات دستگیر کردند.

 کیهان 
 نقل‌قول غلط از الجزیره درباره دیدار امیر قطر با رهبر معظم انقلاب
روز شنبه ترجمه یک خبر از شبکه الجزیره درباره دیدار اخیر امیر قطر با رهبر معظم انقلاب اسلامی دست به دست می‌شد که وزیر خارجه قطر گفته است رهبری ایران به هیئت قطری اعلام کرده که «آماده سازش درباره پرونده ایران است.» آنچه به ‌شکل فوق و با کلماتی مثل رهبر ایران و سازش بیان می‌شد در واقع اشاره به این جمله از خبر سایت الجزیره بود که «‏the Iranian leadership told us they were ready for a compromise». حال آنکه یک نگاه ساده نشان می‌دهد این ترجمه کاملاً معیوب و شیطنت‌آمیز و با مقاصد سیاسی انجام شده است.
در همین باره سخنگوی وزارت خارجه گفت که اولاً چنین روایتی از دیدار کاملاً غلط است و ثانیاً به‌نظر می‌رسد حتی در ترجمه از الجزیره هم دقت کافی صورت نگرفته است و یک شیطنت‌ رسانه‌ای و تبلیغاتی نیز در میان است. خطیب‌زاده گفت: رهبر معظم انقلاب هیچ سخنی از سازش به میان نیاورده‌ بلکه به امیر قطر فرمودند؛ «ما همیشه گفته‌ایم که مذاکرات باید نتیجه‌دار باشد نه وقت تلف‌کردن. آمریکا‌یی‌ها می‌دانند که برای این کار باید چه اقدامی انجام بدهند.» وی تأکید کرد: از مضمون فرمایش رهبر معظم انقلاب کاملاً مشخص است که توپ در زمین آمریکاست که باید برای اجرای تعهداتش تصمیم سیاسی عاقلانه بگیرد.
 با سفر «مورا» راه ادامه مذاکرات هموار شد
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست ایران و جهان عرب در دوحه درباره برجام تصریح کرد: ما بدون وابستگی به بیگانه به فناوری هسته‌ای دست‌یافته‌ایم و توسعه فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز بومی را جزو منافع ملی‌مان می‌دانیم. دیگران مجاز نیستند تعیین کنند ایران حق دستیابی به فناوری هسته‌ای دارد یا خیر. ایران بارها اعلام کرده که فقط قصد بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دارد. خرازی گفت: در مذاکرات فعلی بین ایران و کشورهای غربی موضوعات کمی باقی مانده است که باید حل شود. مورا، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا اخیراً به ایران آمد و راه ادامه مذاکرات هموار شد.
 اسرائیل ۱۵ سال است که به‌طور کامل بازدارندگی‌اش را مقابل حماس از دست داده است
یک روزنامه عبری زبان اذعان کرده که رژیم صهیونیستی در برابر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در غزه، ناتوان است و ۱۵ سال است که در برابر این جنبش قدرت بازدارندگی ندارد. به نوشته روزنامه معاریو، رژیم صهیونیستی جنگ‌ها و عملیات‌های نظامی زیادی علیه جنبش حماس در غزه انجام داده، ولی راه به جایی نبرده است؛ زیرا هیچ عملیات نظامی نتوانسته به حماس آسیب بزند و پس از این عملیات‌ها، حماس هر بار در برابر آن مقاومت کرده و به همین دلیل «به نظر می‌رسد که اسرائیل در برابر این جنبش در نوار [غزه] خمیده شده است.»

 شرق 
 برگزاری کنگره ۴۰۰۰ شهید روحانی
سخنگوی سپاه از آماده شدن شرایط و مقدمات برای برگزاری کنگره چهار هزار شهید روحانی در تاریخ ۴ خردادماه در قم خبر داد و گفت: سخنرانان این کنگره رئیس جمهور، فرمانده کل سپاه و مدیر حوزه‌های علمیه کشور خواهند بود. سرتیپ دوم شریف با اشاره به برگزاری یادواره و کنگره سرداران و شهدا در شهرستان ها و استان های مختلف کشور عنوان کرد: برای همه اقشاری که در دفاع مقدس حضور داشتند، کنگره برگزار شده و در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانیت نیز در همه استان های کشور مراسم هایی برگزار شده است. وی درباره پیام این کنگره هم خاطرنشان کرد: از جمله پیام های برگزاری کنگره شهدای روحانی این است که بگوییم روحانیت در نهضت امام و دفاع مقدس همواره پیشگام و پیش قدم حضور در صحنه بوده است.

 جمهوری‌اسلامی 
 کمیته صیانت از حقوق مردم تشکیل می‌شود
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ستاد حقوق بشر تصمیم دارد، ورود جدی‌تر و بیشتری به موارد حقوق بشری داخل کشور داشته باشد، گفت: کمیته صیانت از حقوق مردم در ستاد حقوق بشر تشکیل می‌شود. غریب‌آبادی اظهار کرد: این کمیته که متشکل از ۸۵ نماینده از نهادهای مختلف کشور است، نسبت به رعایت موارد حقوق بشری از سوی نهادهای مختلف داخل کشور اهتمام خواهد داشت و باکارهای کارشناسی، روندها یا رفتارهای مخل حقوق مردم را شناسایی و برای رفع آن‌ها اقدام می‌کند.
 نشست مقامات عالی‌رتبه اکو در تهران برگزار می‌شود
معاونان وزرای امورخارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته در تهران گردهم می‌آیند. این مقامات قرار است در نشست‌های جمعی و دوجانبه به بررسی راه‌های ارتقاء بیشتر همکاری‌های منطقه‌ای بپردازند. موضوعات مهمی همچون آزادسازی‌های بیشتر تجاری مابین کشورهای عضو و تقویت ترانزیت و حمل و نقل درون منطقه‌ای و پیگیری اجرای موثر توافقات نشست سران اکو در عشق‌آباد از جمله دستورکارهای مهم نشست‌های این هفته در دبیرخانه اکو در تهران است. شرکت‌کنندگان همچنین در مورد راه‌های تامین مالی پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای تبادل نظر خواهند کرد. کشورهای ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ایران، افغانستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان و تاجیکستان اعضای اکو را تشکیل می‌دهند.

 وطن امروز 
 غرب نمی‌تواند ایران را از حق هسته‌ای‌اش محروم کند
وزیر پیشین خارجه عمان در نشست ایران و جهان عرب در دوحه گفت: مشکلات و موانعی هست که ممکن است دیگر طرف‌ها پیش‌روی ما بگذارند، چرا که نمی‌خواهند مسیر پیش رو هموار باشد. یوسف بن‌علوی همچنین توجه به منافع کشورها در روابط با یکدیگر را عاملی برای استحکام روابط بین آنها دانست و درباره نقش اعراب در به نتیجه رساندن برجام گفت: این پرونده بسیار مهم است. ایران با بومی‌سازی فناوری هسته‌ای و بر مبنای حقوق ملی به دستاوردی رسیده که غرب نمی‌تواند ایران یا دیگرانی را که مانند ایران باشند، مجبور کند از چنین حقی دست بکشند.
 گشایش‌ خوبی در روابط ایران و قزاقستان ایجاد شده است
معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار «بخیت سلطان‌اف» معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان با اشاره به اینکه گشایش‌های بسیار خوبی در روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در دولت سیزدهم شکل گرفته است، تصریح کرد: افزایش روابط تجاری و اقتصادی بین ۲ کشور نشانگر اراده جدی و خوب در گسترش و تعمیق همکاری‌ها بین ۲ کشور است. مخبر با تأکید بر اینکه باید هر چه سریع‌تر موانع و مشکلات موجود بر سر راه تعمیق همکاری‌ها بین ۲ کشور برطرف شود، خاطرنشان کرد: فعالیت‌ها و همکاری‌های متقابل بخش خصوصی و تجار ایران و قزاقستان می‌تواند نقش اساسی در بالا بردن حجم روابط تجاری و اقتصادی ایفا کند.
 بازآماد یک فروند جنگنده F-14 در پایگاه شهید بابایی اصفهان
یک فروند جنگنده شکاری رهگیر F-14 پس از ۱۸ سال زمین‌گیری توسط متخصصان نیروی هوایی ارتش در پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان بازآماد (اورهال) شد. سرتیپ خلبان واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش در مراسم رونمایی از هواپیمای بازآماد شده F-14 این نیرو به دست متخصصان فنی، اظهار کرد: نیروی هوایی یک نیروی دانش‌محور و خوداتکا بر پایه بهره‌گیری از دانش بومی و متخصصان داخلی است. ارتباط نیروی هوایی با دانشگاه‌ها و صنعتگران جوان کشور یک ارتباط تاثیرگذار و دوسویه است که ما همواره در تلاشیم این ارتباطات را بیش از پیش گسترش دهیم تا ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان دور شاهد پیشرفت‌های چشمگیر در صنعت هوایی باشیم.

 جوان 
 سیاست‌های کلی نظام باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود
عضو مجلس خبرگان رهبری در نشست «جریان‌های حلقه‌های میانی، پیشران حکمرانی مردمی» گفت: در دموکراسی لیبرال مردم از حکمرانی حذف می‌شوند و می‌توانند دولت در سایه تشکیل دهند و در مقابل در مردم‌سالاری اسلامی، مردم سازمان‌یافته و منسجم در همه ابعاد حکمرانی به دولت کمک می‌کنند. آیت الله کعبی با بیان اینکه همان گونه که نماز ستون دین است، جامعه و مردم ستون مدیریت جامعه اسلامی هستند، اظهار داشت: نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد، این است که معیارها، ضوابط و ملاک‌های حضور مردم در صحنه باید به گونه‌ای باشد که منجر به تشکیل جریان‌های انحرافی به عنوان مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی نشود. وی تأکید کرد: سیاست‌های کلی نظام علاوه بر اینکه باید به خط مشی عمومی و قانون در سطح اجرایی تبدیل شود، باید به فرهنگ عمومی جامعه نیز تبدیل شود. تمرین، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی ملی پیش‌نیاز تحقق حلقه‌های میانی است.
 روابط با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس گسترش یافته است
مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امورخارجه با بیان اینکه روابط با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس گسترش یافته است گفت: سالی که گذشت شاهد موفقیت‌های زیادی در حوزه پیرامونی منطقه خلیج فارس بودیم، به طور مثال، گفتگو‌های ایران و عربستان به طور منظم پیش رفت و در مجموع پنج دوره مذاکرات منظم با عربستان سعودی داشتیم که مثبت و سازنده بود و امیدواریم سیر این گفتگو‌ها بتواند به نتایج مشخص‌تری هم منتهی شود. در سفر رئیس‌جمهور به قطر نیز ۱۵ سند همکاری امضا شد که همه آن‌ها در حال پیگیری هستند و در حال حاضر نیز شاهد سفر رئیس‌جمهور به عمان هستیم. عنایتی تأکید کرد: امیدواریم مناسبات ایران با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس، در سطوح عالیه یعنی رؤسای کشور‌ها به شکلی که تأمین‌کننده منافع مردم منطقه و جهان اسلام باشد، استمرار پیدا کند.
 دادگاه رسیدگی به پرونده شهادت ۲ روحانی در حرم مطهر رضوی برگزار شد
دادگاه رسیدگی به اتهامات متهم حادثه حرم رضوی به ریاست قاضی منصوری در دادگاه انقلاب اسلامی مشهد، و با حضور وکلای شکات و متهم و خانواده شهدای حادثه به صورت علنی برگزار شد. در ابتدای این جلسه، نماینده دادستان ضمن قرائت مفاد کیفرخواست، عنوان کرد: این فرد به محاربه از طریق کشیدن سلاح روی مردم به قصد ازهاق نفس و ایجاد رعب و وحشت که موجبات ناامنی در محیط حرم مطهر رضوی را فراهم کرده بود، متهم است. وی افزود: متهم عبداللطیف مرادی مشهور به عبداللطیف السلفی فرزند محمد طاهر، تبعه افغانستان و به شدت تحت تأثیر افکار تکفیری قرار داشته است. متهم با بیان اینکه اتهامات خود را قبول دارم، عنوان کرد: اقدامم خلاف اسلام، سیره صحابه و اشتباه بود و افرادی را که مورد حمله قرار دادم بی‌گناه بودند. قبول دارم اقدامم تروریستی بوده است.

 آفتاب‌یزد 
 انتقال قدرت در عربستان نزدیک است
یک منبع سعودی مطلع از امور خانواده سلطنتی عربستان در گفت‌وگو با رویترز در واکنش به همراهی محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در سفر به امارات توسط شاهزاده عبدالعزیز بن‌أحمد گفت که انتقال قدرت از پادشاه عربستان به ولیعهد نزدیک شده است. طبق گفته این منبع، عبدالعزیز بن احمد پسر ارشد احمد بن عبدالعزیز، برادر بازداشت‌شده پادشاه سعودی است و هیچ سمت رسمی ندارد. این منبع که به دلیل حساسیت موضوع نخواسته نامش فاش شود، گفت که نشستن شاهزاده عبدالعزیز بن احمد در کنار محمد بن سلمان پیام محکمی به افکار عمومی منطقه‌ای و بین‌المللی است، به ویژه اینکه مساله انتقال قدرت نزدیک شده است.

 خراسان
 اعتراض عراق به بیانیه پایانی نشست قاهره
رئیس پارلمان عراق در نشست فوق‌العاده اتحادیه پارلمان‌های عربی به‌ میزبانی قاهره به درج نام «کشور اسرائیل» به ‌جای رژیم صهیونیستی در بیانیه این نشست اعتراض کرد و گفت که اشغالگری و متجاوز بودن این رژیم برای همه واضح است. محمد الحلبوسی گفت: اسرائیل یک رژیم اشغالگر و جعلی است و نباید از عنوان «کشور» برای این رژیم استفاده کرد. وی اسرائیل را رژیم غاصب و اشغالگر خواند و گفت: «ما به‌عنوان عرب، خواهان حق خود در ایجاد کشور عربی خود در اراضی فلسطین هستیم، بنابراین جایز نیست کنار اسرائیل از کلمه کشور استفاده کنیم، باید از کلمات و اسامی به‌شکل درست استفاده کرد تا بیانگر اراده ملت عربی باشد.»
 مبنای عادلانه کردن یارانه‌ها جلوگیری از فشار به سفره خانوار است
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، به ریاست رئیس جمهور، روند اجرای برنامه مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و الزامات تحقق اهداف آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه رئیس جمهور تأکید کرد: مبنای اصلی دولت اجرای قانون توأم با عادلانه کردن یارانه‌ها و جلوگیری از وارد آمدن فشار به سفره خانوارهاست. آیت‌الله رئیسی افزود: لازمه تحقق این هدف، تثبیت قیمت‌هاست و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و اتحادیه‌های صنفی باید بر روند و فرایند قیمت‌گذاری‌ها نظارت کرده و از افزایش بی‌رویه و غیرمنطقی قیمت‌ها جلوگیری کنند. وی همچنین تصریح کرد: شفاف‌سازی عملکرد و گفت‌و‌گوی مستمر با مردم از مبانی اصلی دولت سیزدهم است و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی باید با همکاری همه مسئولان گره‌های ذهنی و ابهامات در زمینه مسائل اقتصادی از جمله اجرای قانون مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها را برطرف کنند.
 دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت منصوب شد
رئیس جمهور در حکمی سید احمد عبودتیان را به عنوان «دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت» منصوب و همه مقامات و دستگاه‌های دولتی را در راستای تحقق انتظارات پیوست این حکم، مکلف به همکاری با وی کرد.

 رسالت 
 تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در همه وزارتخانه‌ها
وزیر بهداشت در هشتمین جلسه قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت، با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جمعیت و با بیان اینکه اولین جلسه ستاد ملی جمعیت در حضور رئیس جمهور برگزار شد و دستگاه‌های مختلف گزارش کار خود را ارائه کردند، افزود: در این جلسه مقرر شد تمام وزارتخانه‌ها قرارگاه جوانی جمعیت را تشکیل دهند. عین‌اللهی ضمن تأکید بر اجرایی‌سازی برنامه‌ها و اقدامات عملی در حوزه جوانی جمعیت، خواستار اقدام نظام رسانه‌ای کشور به خصوص رسانه ملی در حوزه جمعیت شد.

 مردم سالاری 
 قیمت بنزین افزایش نمی‌یابد
سخنگوی دولت با رد خبر افزایش قیمت بنزین، گفت: منظور رئیس جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی، خصوصی‌سازی و مبارزه با رانت‌خواران بود نه افزایش قیمت بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی. بهادری جهرمی درباره اینکه آیا دولت برنامه یا تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین یا دیگر فرآورده‌های تفتی در دستور کار دارد، افزود: خیر، دولت هیچگونه تصمیم یا حتی برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین یا سایر فرآورده‌های نفتی ندارد.

 آرمان ملی 
 مستثنی شدن چند نهاد از قانون شفافیت
نمایندگان مجلس نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی را از حکم قانون شفافیت قوای سه‌گانه مستثنی کردند.
نمایندگان در جلسه علنی مجلس در جریان بررسی طرح شفافیت قوای سه‌گانه با ماده (۱) این طرح با ۱۸۴ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

 قدس
 «نادران» نامزد رسمی ریاست مجلس شد
سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی از نامزدی رسمی نادران و اعلام آمادگی قالیباف برای انتخابات ریاست برمجلس خبر داد. اسماعیلی افزود: امیدوارم کسانی که رأی لازم را برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس در فراکسیون انقلاب اسلامی نمی‌آورند، به تعهد خود پایبند باشند و دیگر در صحن علنی مجلس برای انتخابات هیئت رئیسه نامزد نشوند.
 مأموریت رئیس مجلس به کمیسیون کشاورزی
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای‌اسلامی در جلسه علنی روز گذشته قوه‌مقننه در تذکر شفاهی خطاب به رئیس مجلس، گفت: برخی از دامداران امروز در خصوص فروش گوشت ‌دام‌هایشان با مشکل مواجه هستند، بنابراین درخواست می شود از وزیر جهادکشاورزی بخواهید نسبت به خریداری و نگهداری در سردخانه‌ها اقدام کند. سلیمی با بیان اینکه قیمت شیر و گوشت افزایش یافته، گفت: دامداران توان خرید نهاده و سایر نیازها را ندارند. قالیباف رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر، از رئیس کمیسیون کشاورزی خواست موضوع واردات گوشت را بررسی و نتیجه آن را اعلام کند.

 اعتماد
 مراسم گسترده روز ملی مقاومت و پایداری در ۵ شهر
مدیرعامل بنیاد چهارم خرداد در نشست روز ملی مقاومت و پایداری (روز دزفول) با اشاره به حمله ناجوانمردانه دشمن در سال ۵۹ و ارایه گزارش‌هایی در خصوص خسارات جانی ناشی از جنگ تحمیلی بر مردم دزفول اظهار داشت: حضرت امام فرمودند دزفولی ها دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کردند و رهبری نیز فرمودند: دزفول دژ مقاوم ایران و اسلام است. سردار کلولی دزفولی درباره برنامه‌های روز چهارم خرداد گفت: برای این روز در پنج شهر برنامه گسترده‌ای داریم و با حضور بیش از دو هزار نفر و با سخنرانی وزیر محترم گردشگری مراسم برگزار می شود.

 ابتکار
 روایت بورل از مذاکره با امیرعبداللهیان
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از گفت‌وگو با امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران، در پیامی توئیتری نوشت: «با حسین امیرعبداللهیان درباره رسیدگی به مسائل دوجانبه فوری و گام‌های بعدی برای احیای برجام گفت‌وگو کردیم. مهم است که حرکت کنیم. هرچه بیشتر صبر کنیم، به نتیجه رساندن مذاکرات دشوارتر می‌شود».

 اطلاعات 
۲ جاسوس فرانسوی به دنبال قرار دادن مردم در برابر نظام بودند
دادستان کل کشور گفت: یک کشور اروپایی که خود را مهد تمدن و آزادی می‌داند زن و مرد فرانسوی را زیرپوشش گردشگر وارد ایران می‌کند اما غافل از این که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بر آن‌ها سوارند و فعالیت‌های آن‌ها را رصد می‌کند و مدتی در ایران مستقر می‌شوند و به شهرهای مختلف و محافل مختلف می‌روند و مجالسی را تشکیل می‌دهند. حجت‌الاسلام منتظری با تشریح جزئیاتی ‌از اقدامات جاسوسان فرانسوی در ایران گفت: هدف این بوده است که به عناصر وابسته داخل کشور بیاموزند که از شرایط فعلی چگونه استفاده کنند و مردم را به مبارزه و مخالفت با نظام به خیابان‌ها بکشانند و عده‌ای از جیره‌خواران خود را آموزش می‌دادند که چگونه در شهرهای مختلف مردم را به بهانه‌های مختلف جمع و با شرارت از این شرایط سوءاستفاده کنند.
 نرخ تورم اردیبهشت ۷/۳۸ درصد اعلام شد
مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم اردیبهشت امسال برای خانوارهای کشور به ۷/۳۸ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه فروردین، معادل ۵/۰ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای، در این ماه معادل ۳/۳۹ درصد شد که نسبت به ماه قبل ۷/۳ واحد درصد افزایش داشته است.

 شهروند 
 برای ۷۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر یارانه واریز شده است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به انتقاد نماینده‌ها درخصوص قطع یارانه برخی افراد، گفت: براساس قانون باید یارانه دهک‌های پردرآمد حذف شود اما اگر بخواهیم به همه افراد و اقشار یارانه دهیم، یارانه در اختیار افراد ضعیف جامعه قرار نخواهد گرفت. عبدالملکی گفت: در مجموع برای ۷۳ میلیون و سیصد هزار نفر در دور اول براساس اسناد و مدارک یارانه واریز شده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

روحانیت در عرصه خدمت به مردم پیشگام است
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار با چند تن از اعضای ستاد کنگره ملی ۴ هزار شهید روحانی گفت: اگر بخواهیم کارنامه‌ای برای روحانیت ارائه دهیم، روحانیت در تاریخ تشیع و تاریخ اسلام همواره نقش رهبری، پیشوایی و جلوداری را داشته است.وی بیان کرد: پیروی از سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام و حرکت با مقتضای هر زمان برای روحانیت در طول تاریخ مهم بوده است.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: روحانیت در طول تاریخ چند مسئله را به عنوان مسئله اساسی خودش تلقی کرده که یکی از آن‌ها نقش هدایت‌گری جامعه است.وی با بیان اینکه روحانیون آگاه و بیدار در غم و شادی مردم شریک بوده‌اند، اظهار کرد: جنس روحانیت همانند انبیای الهی از جنس مردم است و این قشر هرجایی که نیاز بوده، مقابل دشمنان قدرتمندانه ایستادگی و مبارزه کرده است.

محصولات کنگره شهدای روحانی در برنامه‌های حوزه علمیه قرار گیرد
رسا/ آیت‌الله اعرافی در دیدار با جمعی از اعضای ستاد کنگره ملی ۴ هزار شهید روحانی در قم با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا مستمراً پیام شهدا به مردم و طلاب برسد، عنوان کرد: حماسه‌ای که کنگره ملی ۴۰۰۰ شهید روحانی ایجاد خواهد کرد، باید در تربیت اجتماعی، سیاسی و انقلابی جامعه مؤثر باشد. وی اضافه کرد: ما نیاز داریم به اینکه در متن نظام آموزشی و تربیتی مدارس و حوزه رویکرد اجتماعی و انقلابی داشته باشیم و بایستی محصول این کنگره به شکلی در برنامه‌های حوزه علمیه قرار بگیرد. مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور مطرح کرد: این کنگره باید در جهت جهاد تبیین مؤثر باشد و روح جهاد تبیین این است که اعتماد نسل جدید و جامعه را به گذشته انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن ارتقاء دهیم و بینش و امید به نسل امروزی دهیم.

عربستان آکادمی ملی صنایع نظامی تاسیس کرد
فارس/ اداره کل صنایع نظامی در عربستان سعودی از تأسیس «آکادمی ملی صنایع نظامی» برای آموزش و توانمندسازی منابع انسانی خود برای کار در بخش نظامی و صنایع دفاعی خبر داد.خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داد: تاسیس آکادمی ملی صنایع نظامی در عربستان سعودی برای کمک به دستیابی به اهداف بومی‌سازی و در راستای اجرای طرحی است که اداره کل صنایع نظامی این کشور در اواسط سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود؛ به نحوی که راهبرد توسعه نیروی انسانی تحقق بخشیده شود.این خبرگزاری خبر داد که در مراسم اعلام تاسیس آکادمی ملی صنایع نظامی که در مقر این آکادمی در ریاض برگزار شد، بیش از ۳۵ شرکت از شرکت‌های داخلی و بین المللی و سازمان‌های دولتی ذیربط حضور داشتند.

بانک مرکزی دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری را به شبکه بانکی ابلاغ کرد
فارس/ بانک مرکزی در بخشنامه‌ای «دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری» را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس بانک‌ها مکلفند حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این بخشنامه، موضوع را به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ کنند. در این بخشنامه آمده است: مسؤولیت حُسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط می‌باشد. عدم اجراء یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح است.

رژیم صهیونیستی در تمام سفارت‌خانه‌های خود آماده‌باش اعلام کرد
تسنیم/ در پی شهادت حسن صیاد خدایی رژیم صهیونیستی در تمامی سفارتخانه‌های خود اعلام آماده‌باش کرد. شبکه نیوز وان در خبری اعلام کرد: سفارت‌های اسرائیل در سرتاسر دنیا به حال آماده‌باش در آمده‌اند. این رسانه عبری‌زبان با اشاره ضمنی به جنایات تروریستی رژیم تل‌آویو در سال‌های گذشته گفت: به‌خلاف دفعات گذشته که قربانیان عملیات فعالان برنامه‌های هسته‌ای ایران بودند، این بار یک افسر عالی‌رتبه سپاه هدف ترور قرار گرفت.به‌اعتراف این رسانه عبری‌زبان یکی از دلایل نگرانی اسرائیل آن است که تهران اعلام کرد، این ترور عبور از خط قرمز است و عواقب خاص به خود را دارد و جنایتکاران بهای سنگینی بابت آن خواهند پرداخت.

واکنش جهاد اسلامی به ترور شهید صیاد خدایی
تسنیم/ دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی بیانیه‌ای ترور شهید مدافع حرم پاسدار حسن صیاد خدایی را محکوم کرد و شهادت وی را به رهبری و مردم ایران تسلیت گفت. در این بیانیه آمده است: «بار دیگر گلی از گلستان محور مقاومت ضدصهیونیستی پرپر شد و همه رزمندگان مجاهد را داغدار کرد. گرچه در قاموس مبارزه با صهیونیسم بین‌الملل و استکبار جهانی، شهادت مردان خدا، واژه‌ای آشناست.» جهاد اسلامی تأکید کرد: «این ترور، یادآور ترور رهبران مقاومت مانند شهید فتحی شقاقی بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین است که با همین شیوه ترور شد تا به‌خیال خام دشمنان، راه مقاومت متوقف شود، اما زهی خیال باطل، که هرقدر این خون‌ها بیشتر ریخته شود، درخت مقاومت تنومندتر خواهد شد.»

انتقام از خون شهید«صیاد خدایی»حتمی است
مهر/ رئیس‌جمهور صبح امروز (دوشنبه) پیش از عزیمت به عمان طی سخنانی در رابطه با اهداف این سفر، ضمن تسلیت و تبریک شهادت سرهنگ صیاد خدایی به خانواده وی و سپاه پاسداران گفت: بر پیگیری جدی این جنایت از سوی مسئولان امنیتی تاکید دارم و تردید ندارم انتقام خون پاک این شهید بزرگوار از دست جنایتکاران حتمی است.آیت الله رئیسی با بیان اینکه سفر عمان با دعوت «هیثم بن طارق» سلطان عمان انجام می‌شود، بیان کرد: روابط خوبی میان ما و کشور عمان به عنوان کشور دوست، برادر و همسایه وجود داردو تصمیم هر دو کشور ارتقاء سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری است.

وضعیت اقتصادی آمریکا، مردم را نگران کرده است
مهر/ بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات عمومی آسوشیتدپرس، بدبینی شهروندان آمریکایی در بحبوحه محبوبیت پایین «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا بیش از گذشته شده است. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که شهروندان ایالات متحده نگران وضعیت اقتصاد کشورشان، به ویژه هزینه کالاها و مواد غذایی هستند. در این نظرسنجی، ۶۳ درصد وضعیت کنونی کشور را «نگران کننده»، «ناراحت کننده» یا «ناامیدکننده» توصیف کردند.۷۴ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که اوضاع در ایالات متحده بد پیش می‌رود. عواملی که بدبینانه ترین احساسات را برانگیخت عبارتند از هزینه زندگی (۷۷ درصد)، بازار سهام (۶۸ درصد) و وضعیت اقتصاد ملی (۶۷ درصد).

رهبر شیعیان تاجیکستان به شهادت رسید
مهر/ برخی منابع خبری گفته اند که «محمد باقر محمد باقروف»، رهبر شیعیان تاجیکستان و از سران شیعه در منطقه بدخشان روز یکشنبه در جریان یک عملیات ویژه امنیتی در شهر خاروق تاجیکستان به شهادت رسید.برخی منابع رسانه‌ای اعلام کردند که شهید باقروف در شهر خاروق ترور شده است.قابل ذکر است که شهر خاروق طی چند هفته گذشته شاهد اعتراض شهروندان برای برکناری فرماندار این شهر بوده است، اما نیروهای دولتی با سرکوب معترضان، ده‌ها نفر را کشته و زخمی کردند. هنوز منابع رسمی تاجیکستان به این خبر واکنشی نداشته و مشخص نیست که شهادت رهبر شیعیان تاجیکستان به طور دقیق توسط چه کسانی صورت گرفته است.

ممانعت رژیم صهیونیستی از ورود هیئت اروپایی به سرزمین‌های اشغالی
باشگاه خبرنگاران/ “روبرتا متسولا” رئیس پارلمان اروپا از مخالفت رژیم صهیونیستی با ورود رئیس یک هیئت ویژه به نمایندگی از این پارلمان به سرزمین‌های اشغالی ابراز تأسف کرد و گفت: این مسئله را در جریان سفر به اسرائیل با مقامات مربوطه مطرح خواهد کرد.وی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: احترام به اعضای پارلمان اروپا موضعی اساسی برای برقراری روابط خوب است. گفتنی است یک هیئت رسمی پارلمان اروپا پس از جلوگیری اسرائیل از ورود رئیس این هیئت به قدس و جلوگیری از ورود همه اعضای این هیئت به نوار غزه مجبور شد سفر به سرزمین‌های اشغالی را لغو کند.قرار بود این هیئت اروپایی در سفر به سرزمین‌های اشغالی درباره ترور شهید ابو عاقله تحقیق کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *