خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۲۸

** رهبر معظم انقلاب بر پیکر حجت‌‌‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا نماز میت اقامه کردند ** با دستور رئیس جمهور انجام شد: آغاز عملیات احداث ۱۱۸ هزار واحد مسکونی در 21 شهر جدید ** آیت‌الله حسینی بوشهری: فرهنگ سازی و ترویج اعتقادات دینی در دستور کار بهزیستی قرار گیرد ** جریان مقاومت با کسب بیشترین آراء پیروز قطعی انتخابات سرنوشت ساز لبنان شد ** آیت الله اعرافی: فتنه انگیزی رژیم صهیونیستی در منطقه، برای کشورهای اسلامی ننگ است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
۸۰ درصد روستاها مجهز به اینترنت
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: تفاهم‌نامه‌ مربوط به پروژه فیبرنوری در کشور با ۹اپراتور سیار و ثابت به امضا رسید و به این واسطه در مدت یک‌سال، اپراتورها باید هشت‌میلیون و ۵۰۰ هزار فیبرنوری را در شهرهای موردنظر راه‌اندازی و افتتاح کنند.
عباسی شاهکوه افزود: برنامه وزارت ارتباطات این است که تا پایان ۱۴۰۱ تمامی روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند. طبق آخرین آماری که از سوی وزارت ارتباطات اعلام شد، اکنون بیش از ۸۰ درصد از روستاهای کشور به اینترنت متصل هستند.

 همشهری
 پیام برجامی سفر مورا به تهران
نشریه «پولیتیکو» در گزارشی درباره سفر اخیر نماینده اتحادیه اروپا به تهران، با استناد به اظهارات مقام‌ها و دیپلمات‌های غربی، با بیان اینکه ایران طی این دیدارهای ۲ روزه برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای متوقف شده از خود آمادگی نشان داده، مدعی شد: «اما هنوز از درخواستش، منصرف نشده ‌است.»
دراین گزارش تصریح شده «مقام‌های ارشد غربی به پولیتیکو گفته‌اند، مذاکرات در تهران که از چهارشنبه تا پنجشنبه گذشته طول کشید، پیشرفت جدیدی داشت، اما توافق هنوز با قطعی‌شدن فاصله دارد.» همچنین در این گزارش مطرح شد: «براساس ادعای مقام‌های غربی، مورا این پیام را به ایران منتقل کرده است که آمریکا ممکن است درباره موضوع سپاه پاسداران مذاکره کند، اما تنها زمانی که مذاکرات هسته‌ای به سرانجام برسد.»

 کیهان 
 رهبر معظم انقلاب بر پیکر حجت‌‌‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا نماز میت اقامه کردند
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، با حضور در کنار پیکر مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیّدعبدالله فاطمی‌نیا ضمن قرائت فاتحه، بر آن عالمِ واعظ نماز میت اقامه کردند. در این مراسم جمعی از نزدیکان و بستگان مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا نیز حضور داشتند.
 تفاهم نامه جدید همکاری بین ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت بهداشت امضا شد
باحضور وزیر بهداشت، سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام و معاونان دو نهاد تفاهمنامه چهار ساله همکاری طرفین درحوزه‌های مختلف تولید واکسن‌های نوین، ساخت مراکز درمانی و بیمارستان، مشارکت در افزایش نرخ باروری و جمعیت، ارتقای سلامت جامعه و فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت و درمان به ویژه در مناطق محروم کشور به امضا رسید.
نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم با بیان این‌که در سال‌های اخیر ستاد اجرایی در حوزه بهداشت و درمان گام‌های خوب و بزرگی برداشته است، گفت: هرجا وزارت بهداشت و دستگاه‌های اجرایی اعلام نیازی کردند، ستاد با تمام قوا به کمک این دستگاه‌ها آمد که در سال‌های اخیر به عنوان بازوی وزارت بهداشت حدود ۲۸۰ مرکز بهداشتی و درمانی و ۱۷ بیمارستان در نقاط مختلف کشور احداث و افتتاح یا درحال تکمیل داریم که تمام این مراکز براساس نیازسنجی وزارت بهداشت و عمدتا در مناطق محروم کشور بوده است.
 جریان مقاومت با کسب بیشترین آرا پیروز قطعی انتخابات سرنوشت ساز لبنان شد
نتایج غیرنهایی انتخابات پارلمانی لبنان تا لحظه تنظیم این گزارش نشان می‌دهد جریان مقاومت موسوم به «۸ مارس» توانسته بیشترین آراء را در انتخابات پارلمانی این کشور به دست آورد و احتمال افزایش آراء همچنان وجود دارد.
در این انتخابات ۷۱۹ کاندیدا که در ۱۰۳ فهرست انتخاباتی حضور داشتند، مشارکت داشتند و برای کسب ۱۲۸ کرسی رقابت کردند. جریانی می‌تواند موفق به تشکیل دولت شود که نیمی از کرسی‌ها یعنی بیش از ۶۴ کرسی را به دست آورده باشد.
مسلم است که حزب‌الله و متحدانش موسوم به جریان ۸ مارس بیشترین آراء را کسب کرده‌اند و دارای بیشترین کرسی‌های پارلمان خواهند بود.

 ایران 
 آغاز عملیات احداث ۱۱۸ هزار واحد مسکونی در ۲۱ شهر جدید
رئیس جمهور در سومین جلسه شورای‌عالی مسکن در دولت سیزدهم، با بیان اینکه ساخت حداقل یک میلیون واحد مسکونی در سال و رفع دغدغه مردم در این زمینه هم نیاز جدی جامعه، هم وعده دولت و هم تکلیف قانونی است، گفت: امکانات و ظرفیت‌های لازم برای تحقق اهداف نهضت ملی مسکن کاملاً فراهم است اما این ظرفیت‌ها باید به شکل صحیح مدیریت شود و به فعلیت برسد.
آیت‌الله رئیسی همچنین استانداران را موظف کرد ظرف یک ماه اراضی در اختیار دستگاه‌ها را تعیین تکلیف کرده و نتیجه آن را به وزارت راه و شهرسازی اعلام نمایند. رئیس‌جمهور در ادامه این جلسه دستور آغاز عملیات احداث ۱۱۸ هزار واحد مسکونی در ۲۱ شهر جدید را در قالب نهضت ملی مسکن با الگوی ایرانی و اسلامی و بهره‌گیری از روش‌های صنعتی انبوه‌سازی مسکن صادر کرد.
 پیگیری‌های دستگاه قضاء برای شفافیت صادرات و واردات
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در نشست با اعضای هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تأکید بر ضرورت اتصال سامانه‌های دستگاه‌های مختلف در راستای شفاف‌سازی چرخه صادرات و واردات در کشور و انسداد بسترهای فسادزا، تصریح کرد: به مسئولان قضایی دستور داده‌ام که با کمک دولت، همچنان ساماندهی فرایندهای صادرات و واردات از جمله ثبت‌ سفارش‌ها، تخصیص ارز، تخلیه محموله کشتی‌ها در بنادر و گمرکات و ارسال بموقع آنها به نقاط مختلف کشور، ساماندهی انبارهای گمرکات و بنادر را با جدیت دنبال کنند تا اشکالات و آسیب‌های فسادزا و موجد خسارتی که کماکان در برخی از بنادر و گمرکات کشور وجود دارد، به طور کامل مرتفع شوند.

 جمهوری‌اسلامی
 ماریوپول پس از سه ماه سقوط کرد
وزارت دفاع روسیه ادعا کرد که ارتش روسیه کنترل شهر ماریوپول اوکراین را در دست گرفته‌ است. سرگی سویگو وزیر دفاع روسیه به ولادیمیر پوتین رئیس دولت این کشور گفت که ماریوپول را تصرف کرده‌اند. شویگو با ارایه گزارشی به پوتین در رابطه با آخرین وضعیت در ماریوپول اظهار داشت، نیروهای روس کنترل شهر را تامین کرده‌اند. پوتین نیز به‌پاس عملیات موفقیت‌آمیز در ماریوپول به شویگو تبریک گفت. ولادیمیر پوتین با اشاره براینکه، تصرف ماریوپویل یک موفقیت بوده، به شویگو دستور داد که کارخانه آزوف‌استال را مورد حمله قرار نداده و با اسرای اوکراینی به‌خوبی رفتار کنند. پوتین همچنین دستور داد که تاسیسات را مورد حمله قرار نداده و تنها محاصره کنند.

 وطن امروز 
 امیرعبداللهیان با رئیس جدید امارات دیدار کرد
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که برای ابراز تسلیت در مراسم درگذشت رئیس فقید امارات عربی متحده حاضر شده بود، دوشنبه هفته جاری با محمد بن‌زاید رئیس جدید امارات درباره مسائل مشترک به گفت‌وگو پرداخت. برخی موضوعات مورد علاقه و مسائل مشترک از جمله حل مشکل ایرانیان مقیم امارات و تسهیل در امور آنها، محور گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با رئیس جدید امارات بود. امیرعبداللهیان پس از بازگشت از سفر کوتاه به امارات در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: صفحه جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات گشوده شد. به گرمی دست همسایگان خود را می‌فشاریم. گرمی روابط همسایگان، دشمنان منطقه را مأیوس می‌سازد.
 دیدار سفیر جدید ایران با رئیس‌جمهور عراق
محمدکاظم آل‌صادق، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در عراق با «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در محل ریاست‌جمهوری این کشور همسایه دیدار و رایزنی کرد. در این دیدار این دیپلمات ایرانی استوارنامه خود را تقدیم رئیس‌جمهور عراق کرد.
 نگران نابودی قریب‌الوقوع اسرائیل هستم
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با استناد به واقعیات تاریخی، نگرانی خود از اینکه رژیم صهیونیستی نیز همچون دیگر حکومت‌های صهیونیستی پیشین در دهه هشتم به قدرت رسیدن خود نابود شود، ابراز نگرانی کرد.
ایهود باراک نگرانی خود درباره نابودی رژیم اسرائیل را چنین تشریح کرد: «در طول تاریخ یهود، حکومت یهودیان بیش از ۸۰ سال عمر نکرده مگر در ۲ دوران: دوران پادشاهی داوود و دوران حشمونیان که در هر ۲ دوره نیز دهه هشتم سرآغاز تجزیه آنها بوده است». او سپس اشاره کرد رژیم صهیونیستی نیز اینک در دهه هشتم شکل‌گیری خود به سر می‌برد و او نگران است نفرین این دهه همچون حکومت‌های پیشین شامل این رژیم نیز شود».

 جوان 
 اقدام دولت در مردمی‌سازی یارانه‌ها شجاعانه و متعهدانه است
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام دولت سیزدهم در مردمی‌سازی یارانه‌ها را شجاعانه و متعهدانه دانست و گفت: این مهم یکی از الزامات اجرایی برای ساماندهی و توسعه اقتصادی کشور است. سردار فدوی در دیدار با امام جمعه یزد با اشاره به اهمیت سیاست‌های اجرایی دولت در بحث مردمی‌سازی یارانه‌ها، افزود: اصلاح یارانه‌ها از جمله اقدامات کارشناسی و منطقی دولت است که تمام کارشناسان اقتصادی و رؤسای جمهوری ایران اسلامی به اهمیت آن واقف هستند. وی اصلاح یارانه‌ها را آغازی برای تحولی سازنده در اقتصاد کشور عنوان و تصریح کرد: دشمنان نظام و انقلاب اسلامی سعی دارند با گمراه کردن مسیر خدمت مردم را نسبت به برنامه‌ها و سیاست‌های دولت ناامید کنند که خوشبختانه موفق نشده و نمی‌شوند.
 تهران و دمشق در مسیر گسترش همکاری‌های اقتصادی
اتاق صنعت دمشق و حومه و اتاق بازرگانی سوریه و ایران تفاهمنامه‌ای با هدف توسعه صنعت ملی، جذب سرمایه‌های ایرانی در سوریه، ایجاد سرمایه‌گذاریهای مشترک و بهره‌مندی از تجربه صنعتی ایران در این زمینه امضا کردند. در این تفاهم‌نامه، افزایش حضور محصولات سوری در بازارهای ایران، رفع موانع آن و برنامه‌ریزی برای برپایی نمایشگاه‌های دائمی برای محصولات سوری در ایران و برگزاری همایش‌ها برای فعالیت شرکت‌های صنعتی سوری و ایرانی در نظر گرفته شد. مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق در بیانیه‌ای پس از امضای این قرارداد با تأکید بر عزم ایران برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با بخش خصوصی سوریه و بهره‌مندی از ظرفیتهای آن، از تاجران سوری خواست فعالیتهای مشترک بین بخشهای خصوصی دو کشور را فعال کنند.
 گام دیگر برای عضویت کامل ایران در شانگهای
سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان پس از دیدار با ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، در مورد تصمیم‌گیری برای عضویت کامل ایران در سازمان مذکور در دوره ریاست ازبکستان گفت: «هم اکنون به ریاست ازبکستان برای اجرای این تصمیم اقدامات قابل ملاحظه‌ای انجام شده و چندین رایزنی با مشارکت دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای و طرف ایرانی انجام شده است».
ولادیمیر ناراف اظهار داشت: «به عنوان اولین گام در چارچوب مذاکرات با نمایندگان ایران طرح تفاهمنامه در مورد تعهدات طرف ایرانی برای ورود به سازمان همکاری شانگهای هماهنگ شد. در این سند تعهدات ایران برای ورود به مقررات بین‌المللی مصوب در چارچوب سازمان همکاری شانگهای درج و همچنین میزان حق عضویت در سازمان‌ها، واحدها و برخی نهادهای دائم سازمان شانگهای به ثبت رسیده است».

 آفتاب‌یزد 
 ممکن است بخش‌هایی از اسرائیل را از دست بدهیم
روزنامه «یسرائیل هیوم» چاپ سرزمین‌های اشغالی در گزارشی نوشت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در یک نشست‌ محرمانه، درباره از دست دادن مناطق الجلیل (در شمال) و نقب (در جنوب فلسطین اشغالی) ابراز نگرانی شدید کرده است.
بنی گانتس هفته گذشته در دیدار با اعضای فراکسیون حزب «کاحول لفان» در کنست که خود در رأس آن قرار دارد، گفته است تسلط فلسطینی‌‌ها به برخی مناطق در آینده بعید نیست و «دولت یهود» طی سال‌های پیش رو کوچک خواهد شد و ممکن است اسرائیل از لحاظ جغرافیایی به مساحت میان شهر «الخضیره» که در جنوب حیفا واقع شده تا شهر «غدیرا» که در ۲۵ کیلومتری جنوب تل‌آویو است، محدود شود.

 خراسان
 گسترش ناتو بی‌اعتنایی به ملاحظات سیاسی و امنیتی دیگر کشورها است
سخنگوی وزارت خارجه در مصاحبه با خبرگزاری روسی «ریانووستی» تصریح کرد که گسترش ناتو و بی‌اعتنایی غرب به ملاحظات امنیتی روسیه، دلایل وضعیت فعلی اوکراین است و «ناتو باید بداند که مسیر تقابل پایان خوشی ندارد».
خطیب‌‌زاده با تأکید بر تداوم تلاش ایران برای برقراری صلح میان مسکو و کی‌یف ادامه داد: «ما فکر می‌کنیم که ریشه تمام چیزهایی که امروز شاهد آن هستیم، گسترش ناتو یا نادیده‌ گرفتن حقایق اروپا، در حقیقت بی‌اعتنایی کشورهای غربی به ملاحظات سیاسی و امنیتی شماری از کشورها به ویژه روسیه و توافقاتی است که یک دهه پیش نهایی شده بود».
وی در خصوص تلاش ایران برای برقراری صلح میان روسیه و اوکراین گفت: «ایران درصدد است تا دور جدیدی از تلاش‌ها برای میانجی گری میان روسیه و اوکراین را آغاز کند». خطیب‌زاده همچنین درباره روابط میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه گفت: «روابط میان تهران و مسکو یک رابطه راهبردی است و اجازه نمی‌دهیم تا هیچ‌ چیز در این روابط خلل ایجاد کند».

 رسالت 
 اصلاح تخصیص ارز ترجیحی خواسته فعالان اقتصادی بود
وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بابیان اینکه اصلاح تخصیص ارز ترجیحی همچنین یکی از خواسته‌های چند سال اخیر سیاست‌گذاران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بود، افزود: این مهم با همکاری جمعی سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی امروز انجام‌شده است؛ آن‌هم در زمانه‌ای که این اصلاحات می‌تواند برای اقتصاد مفید باشد و اگر ارزیابی سیاست‌گذار حاکی از تعادل بهتر باشد، می‌توانیم با سهولت بیشتری در ماه‌های آینده در مورد بهبود اقتصادی صحبت کنیم. خاندوزی افزود: برخی از تدابیر اقتصادی برای کشور برنامه‌ریزی‌شده است که می‌تواند وجه مشترکی میان دولت و بخش خصوصی باشد؛ به همین دلیل باید به اجرایی‌شدن آن کمک کنیم تا با کمترین آسیب به ثبات اقتصاد کلان، بعد از یک دوره تغییر و اصلاح، به موفقیت بزرگی دست‌یابیم.

 مردم سالاری 
 تاکید بر احیای دریاچه ارومیه
جلسه هماهنگی و بررسی اجرای طرح‌های اولویت‌دار استان آذربایجان غربی به ریاست مخبر معاون اول رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار و بر اتمام و اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی در این استان تاکید شد.در این جلسه با اشاره به مطالبات و تاکیدات رئیس جمهور درخصوص احیای دریاچه ارومیه مقرر شد تا طرح‌های مرتبط با احیای این دریاچه هر چه سریعتر عملیاتی شود. در این جلسه توافقات دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل برای اجرای طرح‌های اولویت‌دار این استان در حوزه‌های مختلف بررسی و تصویب شد.

 آرمان ملی 
 دیدار وزیر فرهنگ غنا با وزیر خارجه ایران
وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری جمهوری غنا که در راس هیاتی جهت برگزاری هفتمین نشست کمیسیون دائمی همکاری‌های مشترک ایران و غنا به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده، با امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار کرد.
در این دیدار موضوعات مورد علاقه دو کشور مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت و امیرعبداللهیان برگزاری هفتمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور را نشان‌دهنده عزم و اراده جدی دو کشور در گسترش مناسبات ارزیابی کرد و اظهار داشت: «دولت کنونی به توسعه روابط و عملیاتی شدن توافقات توجه و تعهد جدی داشته و بدین منظور در اولین فرصت، اقدامات لازم و تبادل هیات برای ترسیم نقشه راه روابط دو کشور به غنا انجام خواهد شد».

 قدس 
 جزئیات دستگیری دو جاسوس فرانسوی
چند روز پیش در پی اشراف اطلاعاتی وزارت اطلاعات دو جاسوس فرانسوی که در تلاش برای ایجاد ناآرامی در تجمعات فرهنگیان در اعتراض به رتبه‌بندی معلمان بودند، دستگیر شدند. روز گذشته جزئیاتی در این باره منتشر شد.
براساس این گزارش، خانم ۳۷ ساله فرانسوی به نام «سیسیل کوهلر» و مردی ۶۹ ساله فرانسوی به نام «چک پاریس» در روز ۱۲ اردیبهشت در تجمع معلمان حضور پیدا کردند. در این میان دو فرانسوی و اعضای رابط آن‌ها مانند اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه، شعبان محمدی و رسول بداقی به ترتیب در تلویزیون‌های معاند شروع به گفت‌وگو و جریان‌سازی کردند. دو جاسوس فرانسوی اعلام کردند در حال شکل‌دهی به نوعی اعتراض برای ایجاد ناآرامی هستند. در نهایت وزارت اطلاعات با در نظر گرفتن تلاش این افراد برای تأثیر و انحراف اعتراض صنفی معلمان، روز ۱۷ اردیبهشت و پیش از خروج از کشور، هر دو را دستگیر کرد.

 اعتماد
 گفت‌وگوی وزیر خارجه قطر با بلینکن
«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر به‌صورت تلفنی با «آنتونی بلینکن» همتای امریکایی خود گفت‌وگو کرد. وبگاه وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگو با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، همتای قطری‌اش از نقش سازنده قطر در تلاش‌های ما برای حل‌وفصل مسائل مربوط به ایران، حمایت مداوم آن از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین و کمک‌های دیپلماتیک قطر برای افغانستان قدردانی کرد. طبق این بیانیه، آنها درباره «شراکت قوی و رو به رشد» امریکا و قطر از جمله راجع به فرصت‌ها برای همکاری بیشتر در زمینه مسائل منطقه‌ای صحبت کرده‌اند.

 ابتکار 
 روابط ایران و عمان دیرینه و بسیار دوستانه است
معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره سفر رئیس جمهور به عمان گفت: عمان از جمله کشورهایی است که روابط دیرینه و دوستانه ای با ایران دارد. در ماه‌های اخیر اتفاقات ویژه‌ای بین دو کشور رخ داده است و در این راستا کمیسیون ویژه اقتصادی مشترک دو کشور برگزار شد. حسینی افزود: سفر وزیر خارجه عمان به ایران بیانگر روابط ممتاز دو کشور و علاقه طرفین برای مباحثه و گفتگو درباره مسائل دو جانبه و منطقه است. کاهش تنش در منطقه و موضوعاتی از جمله یمن از جمله مواردی است که بین دو کشور بحث و گفت‌وگو می شود. حسینی ضمن تصریح بر گسترش روابط سیاسی و اقتصادی بیان کرد: توسعه روابط فرهنگی نیز در دستور کار قرار دارد زیرا مشترکات فراوان و متعددی بین دو کشور وجود دارد.

 اطلاعات 
 ایران پیشتاز در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات خدمات متنوع و باکیفیتی را به مردم عرضه می‌کند، گفت: «امروز بسیاری از کشورهای پیشرفته دنبال راه‌اندازی این شبکه هستند و در این زمینه ایران یکی از کشورهای پیشتاز است.» زارع‌پور در مراسم روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی با اشاره به اجرای پروژه توسعه ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری در کشور، گفت: «در ابتدای کار بسیاری می‌گفتند که این حجم کار شدنی نیست، اما امروز می‌بینیم که دولت زیرساخت‌های قانونی را برای پیشبرد این پروژه فراهم کرده و موانع را برداشته است. ما با تجهیزات وارد این کار شده‌ایم و منتظر کسی نمی‌ایستیم و پشت اپراتورها و کسانی که پای‌ کار بیایند، هستیم.»
 یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت امروز برگزار می‌شود
یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با محور الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، آغاز، اجرا و تقسیم کار ملی برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه این کنفرانس امروزبا سخنرانی صادق واعظ‌زاده، رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و گزارش دکتر هادی اکبرزاده دبیر همایش آغاز می شود. در ادامه، برخی اندیشمندان حاضر در جلسه از جمله محمدحسین پناهی، محمد سعید جبل عاملی و حجت الاسلام میرمعزی به سئوالات مطرح شده پاسخ خواهند داد.

 

 شهروند 
 آمار اوپک، شایعه کاهش صادرات نفت ایران را رد کرد
بر اساس آخرین گزارش اوپک که درخصوص تولید نفت اعضای این سازمان در ماه گذشته میلادی(آوریل) منتشر شده، تولید نفت ایران در ماه آوریل در مقایسه با ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی رشدی ۳۶ هزار بشکه‌ای را به همراه داشته است. با توجه به آنکه ایران در این مدت تغییری در ظرفیت پالایشی خود نداشته و میزان مصرف نفت‌خام در کشور تغییری نکرده، بنابراین این افزایش تولید، صرف صادرات شده است و با توجه به اینکه چین استراتژیک‌ترین بازار نفت صادراتی ایران به‌شمار می‌رود، احتمالا این افزایش تولید نیز راهی بازار چین شده است. با این‌حال برخی در فضای مجازی از کاهش ۲۶۵ هزار بشکه‌ای صادرات ایران به چین در همین مدت صحبت می‌کنند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
فرهنگ سازی و ترویج اعتقادات دینی در دستور کار بهزیستی قرار گیرد
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری دردیدار با رئیس سازمان بهزیستی کشور توجه به اقشار ضعیف و آسیب پذیر را از مهم ترین اهداف انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف انقلاب اسلامی توجه عادلانه به همه مردم به خصوص اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه است و سازمان بهزیستی این مهم را بر دوش می‌کشد.
وی افزود: نباید اجازه داد که این افراد دچار سرخوردگی شوند و علاوه بر رفع احتیاجات مادی آن‌ها باید مسائل فرهنگی و ترویج اعتقادات دینی نیز در دستور کار بهزیستی قرار بگیرد. چرا که این روحیه و اعتقاد است که شخصیت اشخاص را شکل می‌دهد.امام جمعه قم با اشاره به ناشناخته بودن فعالیت‌های این سازمان برای مردم گفت: سازمان بهزیستی آن گونه که شایسته و بایسته است به مردم و جامعه معرفی نشده و حیطه گسترده فعالیت آن شناخته نشده است. اطلاع رسانی و آگاهی بخشی سبب می‌شود تا علاوه بر جذب کمک‌های داوطلبین، سایر آحاد جامعه نیز قدر داشته‌های خود را بدانند.

فتنه انگیزی رژیم صهیونیستی در منطقه، برای کشورهای اسلامی ننگ است
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در آئین سوگواره بزرگ حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) گفت: اگر در فلسطین و جای جای اسلام سرداری همچون حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) داشتیم، هرگز شاهد ذلت امروزی امت اسلام نبودیم؛ این ننگ است بر امت اسلام و بیش از پنجاه کشور اسلامی با بیش از ۵۰ درصد ذخایر معدنی و انرژی که رژیم منحوس صهیونیستی در آن فتنه انگیزی کند.مدیر حوزه های علمیه همچنین یادآور شد: انقلاب اسلامی و امامین انقلاب نشان دادند که در همه صحنه ها، وحدت و یکدستی امت پیشگام بوده و برای فلسطین و مجد امت اسلام هزینه می دهیم و إبایی از این پیشگامی و پرداختن هزینه نداریم؛ با این همه، همواره بر شناخت حقایق تاریخی و اصول استوار تاریخ‌شناسی و حقیقت تاریخ تأکید داریم. وی زنده نگه داشتن یاد و خاطره برجستگان خاندان رسول الله صلی الله علیه و آله و صحابه را امری ستودنی توصیف کرد و ابراز داشت: بازشناسی، بازخوانی، بازرسی، تبیین و ارائه شخصیت چهره‌های بزرگ اصحاب و خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله که در کانون ناب علوی قرار گرفته و از لغزش ها به دور هستند، امر بسیار مهمی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

انعطاف‌پذیری راه حل بحران سیاسی عراق است
فارس/ کمیته هماهنگی مقاومت عراق با صدور بیانیه‌ای نسبت به خطر بن بست سیاسی درعراق هشدار داد و از احزاب سیاسی خواست تا به زبان عقل متوسل شوند.این نهاد در بیانیه خود گفت: در زمانی که عراق و کل جهان مراحل خطرناکی را پشت سر می‌گذارند از همه می‌خواهیم که گرفتار تنش‌هایی نشوند که ممکن است همه چیز را از بین ببرد و کشور را به نزاع کوری بکشاند که هیچ‌کس از آن در امان نخواهد بود، و در آن زمان پشیمانی سودی ندارد.

شمارش معکوس پایان رژیم صهیونیستی آغاز شده است
تسنیم/ رهبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس اعلام کرد: ما مرحله شمارش معکوس پایان عمر رژیم صهیونیستی را آغاز کرده‌ایم و در مرحله آخر عمر این رژیم قرار داریم.
خالد مشعل در ادامه تأکید کرد: آنچه می‌تواند چهره کریه اشغالگری و جنایات و حماقت‌هایش را بر ملا کند، مذاکرات و سکون نیست بلکه رویارویی و مبارزه این مهم را برای ما محقق می‌سازد.وی با تأکید بر یکپارچگی جبهه‌های مقاومت گفت: نباید اجازه داد غزه به‌تنهایی وارد جنگ‌های مستمر شود، همچنین نباید اجازه داد مدافعان مسجد الاقصی مقابل یورش‌ها تنها باقی بمانند، هم‌پوشانی جبهه‌های مقاومت و هم‌افزایی آنها، دشمن را مجبور به عقب‌نشینی می‌کند و باعث افزایش دستپاچگی‌اش مقابل افزایش قداست مقاومت و دستاوردهایش خواهد شد.

مراسم بزرگداشت آیت‌الله امینی برگزار می شود
اختصاصی/ مراسم یادبود و بزرگداشت عالم مجاهد و پارسا آیت‌الله ابراهیم امینی روز پنجشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم برگزار می‌شود. این مراسم از سوی دفتر مقام معظم رهبری، جامعه مدرسین، شورای عالی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و بیت آیت‌الله امینی برگزار می شود.

کاهش شدید دارایی عربستان در خزانه‌داری آمریکا
تسنیم/ دارایی عربستان در اسناد و اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به پایین ترین سطح خود از ۵ سال گذشته رسید.دارایی عربستان سعودی در اسناد و اوراق قرضه خزانه داری آمریکا در ماه مارس به ۱۱۵.۵ میلیارد دلار کاهش یافت که در مقایسه با فوریه ۲۰۲۲، ۱.۲ میلیارد دلار کاهش داشت. در ژانویه ۲۰۱۷، دارایی عربستان سعودی در اسناد و اوراق قرضه خزانه داری آمریکا بالغ بر ۱۱۲.۳ میلیارد دلار بود. دارایی عربستان سعودی در اسناد و اوراق قرضه خزانه داری آمریکا تا پایان فوریه با ۲.۲ درصد کاهش به ۱۱۶.۷ میلیارد دلار در مقایسه با ۱۱۹.۴ میلیارد دلار تا پایان ژانویه رسید.

امارات مأمن تبهکاران اسرائیلی وبین المللی
فارس/ روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست نوشته دادگاه استیناف امارات عربی متحده حکم اعدام صادرشده از سوی دادگاهی دیگر در این کشور برای یک ساکن فلسطین اشغالی به نام «فیدا کیوان» را معلق کرده است.
این فرد صهیونیستی از سوی یک دادگاه امارات به دلیل تلاش برای قاچاق ۱۳۶ میلیون دلار کوکائین خالص به اعدام محکوم شده بود، به گزارش «شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی»، از زمان اجرای توافق سازش بین امارات و این رژیم، شماری از جنایتکاران اسرائیلی که در ارتباط با پرونده‌های قتل و قاچاق مواد مخدر تحت تعقیب هستند، به دبی فرار کرده‌اند.
یکی از این افراد به شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گفته بود: «در دبی سوال زیادی از تو نمی‌پرسند تنها می‌پرسند پول داری؟ بیا اینجا سرمایه‌گذاری کن و با ما شریک شو.»اخیرا نیز شماری از جنایتکاران اسرائیلی فراری به رومانی، اوکراین و آفریقای جنوبی، با هدف بررسی زمینه‌های ایجاد شرکت‌هایی در زمینه ساخت‌وساز و احداث هتل به دبی فرار کرده‌اند.

ایران در جنگ سیاسی تهران ـ واشنگتن پیروز شده است
تسنیم / ولید فارس تحلیلگر لبنانی‌تبار مقیم آمریکا و یکی از مشاوران ستاد تبلیغاتی ترامپ طی یادداشتی به پیروزی جمهوری اسلامی ایران مقابل سیاست‌های آمریکا اشاره می‌کند و می‌نویسد بعد از ۴۱ سال مطالعه به این نتیجه رسیده است که ایران در برابر آمریکا و غرب به پیروزی رسیده است.
این استاد دانشگاه دفاع ملی واشنگتن در ادامه با برشمردن سوابق تحقیقاتی‌اش به‌روی ایران تصریح کرده است: تهران، پس از حفظ یک خط درگیری مستمر با آمریکا، اسرائیل و بسیاری از کشورهای غربی توانست از جنگ سرد، نظام تک‌قطبی دهه ۱۹۹۰، دوران پس از ۱۱ سپتامبر، بهار عربی و دوران پس از خروج آمریکا از عراق و افغانستان جان به‌در ببرد. ولید فارس خاطرنشان کرد: ایران، توانمندی‌های نظامی و اطلاعاتی‌اش را در داخل تقویت کرده است و به‌دلایل مختلفی توانسته است موفقیت قابل‌توجهی مقابل غرب کسب کند.

جلوگیری از ورود یک محقق ایرانی به آمریکا
فارس/ اسناد دادگاهی نشان می‌دهند دولت فدرال آمریکا از ورود یک محقق ساکن کانادا که قرار بوده دوره فلوشیپ دو ساله‌اش را در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد آغاز کند، به دلیل تبار ایرانی او جلوگیری کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) گزارش داد «برنامه پناهندگی و مهاجرت دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد» اعلام کرد که به نیابت از این محقق از دولت فدرال آمریکا شکایت کرده است. طبق این گزارش، در این شکایت‌نامه از این محقق به عنوان «مریم شاملو» نام برده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *