خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۲۷

** پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا ** آیت الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم: از ظرفیت خیرین سلامت برای بهبود وضعیت بهداشت قم استفاده کنید ** رئیس سازمان فضایی ایران:7 ماهواره ایرانی در مرحله تکمیل یا آماده پرتاب است ** نمایندگان مجلس هفته آینده با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند ** سخنگوی وزارت خارجه‌: ایران ابتکارات جدیدی برای مذاکرات برجام ارائه کرد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 واردات خودرو حلقه ساماندهی این صنعت است
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در جلسه دیروز شورای هماهنگی مجلس ضمن اشاره به تأیید نهایی مصوبه مجلس درخصوص واردات مدیریت شده خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: با اصلاح ماده ۴ و ۱۱ این طرح، موضوع مورد اختلاف میان مجلس و مجمع تشخیص برطرف و این قانون تایید و نهایی شد.
قالیباف تصریح کرد: تعیین تکلیف مصوبه مربوط به مدیریت واردات خودرو در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حقیقت یک سیاست‌گذاری بود و این موضوع یک حلقه از زنجیره خودرو است، ولی بحث‌های اصلی مربوط به خودرو هنوز باقی مانده که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 همشهری
 متخلفان نان را پشیمان می‌کنیم
معاون اول رئیس‌جمهور در ۲بازدید جداگانه با حضور در مرکز پاسخگویی یکپارچه ۱۲۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران از نزدیک در جریان نحوه ثبت و رسیدگی به شکایات مردمی از واحد‌های صنفی متخلف پس از اجرای طرح «مردمی‌سازی‌ و توزیع عادلانه یارانه‌ها» قرار گرفت.
مخبر در این بازدیدها گفت: دولت هیچ تغییری در قیمت، یارانه و نحوه فروش نان نداده است و قیمت نان نباید یک ریال تغییر کند. وی تأکید کرد: از متخلفان، سوءاستفاده‌کنندگان و گرانفروشان به‌ویژه در موضوع نان به هیچ عنوان نخواهیم گذشت و به‌گونه‌ای با این گروه محدود برخورد می‌شود که حتما بازدارنده باشد و از اقدامات خود پشیمان شوند.

 کیهان
 اطلاعات گسترده، بیان جذاب و لحن شیرین این عالم منبعی پر فیض برای جوانان بود
آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا را تسلیت گفتند. متن پیام به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم.
درگذشت عالمِ واعظِ درس‌آموز، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّدعبدالله فاطمی‌نیا‌رضوان‌الله‌علیه را به خاندان گرامی و همه‌ صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض می‌کنم.
اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پرفیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایه‌ تاسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت می‌کنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.
 بلینکن با مقامات اروپا درباره برجام رایزنی کرد
وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از رایزنی خود با همتایان آلمانی، انگلیسی و فرانسوی‌اش درباره اوکراین و برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام خبر داد. «آنتونی بلینکن» اعلام کرد که با «آن الینا بیربوک» وزیر خارجه آلمان، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس و «فیلیپ ایریرا» مدیرکل امور سیاسی امنیتی وزارت خارجه فرانسه رایزنی کرده است.
وی در بیانیه‌ای گفت: «من امروز با همکاران آلمانی، انگلیسی و فرانسوی خود درباره طرح‌هایمان جهت ادامه حمایت از اوکراین رایزنی کردم.» وی افزود: «ما همچنین تلاش‌ها جهت بازگشت متقابل به برنامه جامع اقدام مشترک با ایران را بررسی کردیم.»
 پیروزی حزب‌الله بر پول سعودی و رژیم صهیونیستی با وجود همه کارشکنی‌ها
رسانه‌های لبنانی تا لحظه تنظیم این گزارش اعلام کرده‌اند علی‌رغم تبلیغات و هزینه‌های گسترده آمریکایی-اسرائیلی-سعودی، جریان مقاومت و هم‌پیمانانش بیش از ۳۶۵ هزار رای را از آن خود کرده‌اند و این ۲۲هزار رای از انتخابات ۲۰۱۸ بیشتر است. این جریان محبوب کرسی‌های خود در پارلمان را حفظ کرده و با اتمام شمارش آراء چه بسا، بیش از کرسی‌های فعلی را کسب کند.
بنابر اعلام منابع لبنانی، میزان کلی مشارکت در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ به ۴۱.۰۴ درصد رسیده و برخی منابع می‌گویند که میزان مشارکت در بین شیعیان به ۵۵ درصد رسیده است. نتیجه قطعی قرار است امروز منتشر شود.

 شرق
 سعید مدنی بازداشت شد
روز گذشته خبری مبنی بر بازداشت «سعید مدنی» جامعه شناس، پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی، استاد دانشگاه و روزنامه نگار توسط مراجع ذی صلاح منتشر شد. دلیل بازداشت این فعال مدنی این گونه مطرح شد که «سعید مدنی قهفرخی» به اتهام ارتباط مشکوک خارجی و اقدامات ضدامنیتی توسط مراجع ذی صلاح بازداشت شده است.
او به اتهام ملاقات با عناصر مشکوک بیگانه و انتقال منویات و خطوط عملیاتی آنها به برخی عناصر سابقه‌دار داخل کشور دستگیر و روانه زندان شد.

 ایران
 متوقف شدن در وضعیت فعلی خطاست
رئیس جمهور در جریان بازدید از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، از غرفه‌های تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دیدن کرد. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر ضرورت دانش‌بنیان شدن و افزایش صادرات صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: در کنار توسعه کیفی، توسعه کمی صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی می‌تواند از سویی به ایجاد اشتغال بخصوص در عرصه فعالیت‌های دانش‌بنیان کمک کند و از سوی دیگر ظرفیت‌های صادراتی کشور را ارتقاء دهد. متوقف شدن در وضعیت فعلی و غفلت از توسعه‌های کمی و کیفی خطاست.

 ۱۳۰ مدیر ناکارآمد برکنار شدند
رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری گفت: در مدت ۱۰ ماه ۴۰۱ مدیر از مدیران دستگاه‌ها ارزیابی شدند و در نتیجه ۱۳۰ مدیر ناکارآمد در سطوح مختلف شناسایی و از کار خود برکنار شدند.
حجت الاسلام صالحی افزود: مطالبه گری، حق مردم است. هر جا تجمعی باشد با خبر و مطلعیم و به رئیس‌جمهور گزارش می‌دهیم. باید به مردم پاسخ دهیم و مردم هم می‌دانند که دولت مطالبات آنان را دربالاترین سطح پیگیری می‌کند.
 اعتصاب رانندگان شرکت واحد و پیگیری شهردار تهران
روز گذشته جمعی از رانندگان شرکت واحد در اعتراض به پرداخت حقوق و مطالباتشان دست به تجمع در مقابل شرکت واحد اتوبوسرانی زدند. پس از تجمع رانندگان اتوبوس شرکت واحد، زاکانی، شهردار تهران در جلسه‌ای به دیدار آنها رفت و با نماینده این رانندگان به گفت‌وگو نشست.

 جمهوری‌اسلامی
 متن احیای برجام کاملاً آماده است
معاون وزیر خارجه روسیه گفت: متن احیای توافق هسته‌ای تقریبا آمده است و تنها تصمیمات سیاسی باقی مانده است. سرگئی ریابکوف گفت: درحال حاضر احتمال زیادی برای پذیرش متن توافق وجود دارد. برخی مشکلات سیاسی وجود دارد که ارتباطی به نهایی‌سازی این سند ندارند. تمام چیزهایی را که برای نهایی‌سازی این سند لازم است واقعا ظرف چند روز می‌توان انجام داد. وی با اشاره به سفر اخیر انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین گفت: ما لب خط قرار داریم، این اتفاق یعنی از سرگیری مذاکرات و حصول توافق، می‌تواند به‌زودی بیفتد، مادامی که تصمیمات سیاسی در پایتخت‌ها در راستای آن باشد. ما از آن استقبال خواهیم کرد.
 ۷ ماهواره ایرانی در مرحله تکمیل یا آماده پرتاب است
رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد: اگر ماهواره‌سازها به قرارداد خود عمل کنند، تا پایان ۱۴۰۱ در مجموع هفت ماهواره تکمیل شده و آماده پرتاب خواهیم داشت. سالاریه سری ماهواره‌های “ناهید”، نمونه دوم ماهواره “ظفر”، نمونه دوم ماهواره “پارس ۱″، نمونه نخست ماهواره “ناهید ۲” و ماهواره در حال ساخت “پایا” را از جمله ماهواره‌هایی نام برد که تا پایان سال آماده پرتاب خواهند بود.

 وطن امروز
 دیدار نمایندگان مجلس در هفته آینده با رهبر معظم انقلاب
یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس از دیدار نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت:‌ نمایندگان مجلس چهارشنبه هفته آینده چهارم خردادماه، پس از انتخابات هیأت‌رئیسه در جلسه علنی صبح، با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند داشت.
 امیرعبداللهیان عازم امارات شد
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در مراسم درگذشت رئیس فقید امارات عربی متحده روز گذشته به ابوظبی سفر کرد.
 تهاتر با کوبا به طور جدی پیگیری می‌شود
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر وزیر نفت به کوبا و حضور هیات کوبایی در تهران، بحث تهاتر با کوبا را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: تهاتر با کوبا به طور جدی پیگیری می‌شود. صفری همچنین کوبا را بازار بسیار خوبی در حوزه آمریکای مرکزی و لاتین برای صادرات محصولات ایران برشمرد و از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی قطر و ایران نیز در ماه آینده خبر داد.

 جوان
 هشدار به برهم زنندگان آرامش روانی مردم
رئیس قوه قضائیه در نشست شورای عالی قوه قضائیه، از شکیبایی، بصیرت، زمان‌شناسی و همراهی مردم با دولت در راستای پیشبرد اصلاحات اقتصادی و توزیع عادلانه یارانه‌ها قدردانی کرد و به تبیین و تشریح مقوله اصلاحات اقتصادی و نیاز مبرم کشور به عملیاتی‌سازی و پیشبرد طرح‌های اصلاح‌گرایانه در حوزه اقتصاد به نفع معیشت مردم پرداخت. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین به افرادی که قصد برهم زدن آرامش روانی مردم و امنیت جامعه را دارند هشدار داد که با آنها مطابق قانون برخورد بازدارنده خواهد شد. وی افزود: همه دستگاه‌های نظامی، انتظامی، امنیتی و از جمله قوه قضائیه باید در راستای کمک به پیشبرد اصلاحات اقتصادی به نفع معیشت مردم، تمام تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا آرامش و امنیت مردم به موازات اجرا و عملیاتی‌سازی این طرح، بر هم نخورد.
 باید از دغدغه جهانی «امنیت انرژی» فرصت همکاری جهانی ساخت
معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دیدار خانم اینگرید بروتکوا معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلواکی و هیئت همراه گفت: شرایط جهانی بیش از هر زمان دیگری امنیت انرژی و امنیت غذایی را به اولویت بسیاری از کشورها تبدیل کرده است و لذا باید تلاش کرد تا دغدغه جهانی درباره «امنیت غذایی» و «امنیت انرژی»، که دو رکن راهبردی امنیت ملی همه کشورها به شمار می‌آیند، به فرصتی برای تعامل، همکاری و حتی همبستگی در عرصه جهانی تبدیل شوند تا همه ملت‌ها چشم‌انداز مطمئن و روشنی از آینده را پیش رو داشته باشند. باقری با تأکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه مناسبات با کشورهای اروپایی، به‌ویژه کشورهای حوزه شرق اروپا، رفع موانع بر سر راه توسعه روابط را ضروری دانست.
 وجه تمایز و برتری مجلس قانون‌گذاری بیشتر نیست
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه انباشت قانون و قانون‌گذاری زیاد، دلیلی بر تمایز و برتری مجالس در ادوار مختلف نیست، گفت: «گاهی نگاه ما به قانون و قانون‌گذاری درست نیست؛ گاهی اوقات اولین راهکاری که در حل مشکلات به ذهن ما می‌رسد، قانون‌گذاری است، در حالی که لزوما این‌گونه نیست و ممکن است گاهی قانون‌گذاری بیشتر، تعارض و ابهام بیشتری ایجاد کند.»
طحان‌نظیف، با بیان اینکه شاخصه‌های مجلس قوی را باید در صلاحیت‌های آن نهاد جست‌وجو کرد، گفت: «دو وظیفه کلان مجلس که می‌توان گفت علمای حقوق اساسی بر آن تاکید داشته‌اند، قانون‌گذاری و نظارت است».

 آفتاب‌یزد
 همکاری نظامی ایران و روسیه بخشی از روابط دو کشور است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه درباره حوزه‌های همکاری میان تهران و مسکو اظهار داشت: روابط میان ایران و روسیه تمامی حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و زمینه‌های دیگر را در برمی‌گیرد. جلالی تصریح کرد که همکاری دفاعی و نظامی ایران و روسیه نیز که بخشی از این روابط به شمار می‌آید تنها به خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی محدود نمی‌شود. وی همچنین گفت: همکاری نظامی ایران با روسیه بخشی از روابط میان دو کشور است.

 خراسان
 تشکیل پرونده برای برخی از مسئولان سابق وزارت اقتصاد در رابطه با بورس
خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور به اقدامات این سازمان برای ورود به موضوع بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بعد از ورود سازمان بازرسی، برای برخی از مسئولان سابق وزارت اقتصاد و دارایی که به پیشنهادات سازمان عمل نکرده و موجب وارد شدن خساراتی برای مردم شدند، پرونده تشکیل شد و بعضی از آن‌ها محکوم شدند. چند مورد پرونده کیفری برای مسئولان وقت بورس تشکیل شد و برای برخی اشخاص حقوقی بازار بورس یک پرونده‌ انتظامی تشکیل شد و ۲۲۰ شخص حقیقی و ۴۴ نفر ناشر در مرجع انتظامی محکومیت گرفتند.
 اظهارات مداخله‌جویانه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره ایران
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار توییتی درباره اعتراضات محدودی که پس از اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها در برخی شهرهای کشور به‌وقوع پیوست، اعلام کرد که دولت آمریکا از معترضان برای گرفتن حقشان از دولت حمایت می‌کند.

 رسالت
 ساخت خط‌آهن در دولت سیزدهم ۵/۲ برابر می‌شود
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با تشریح جزئیات ۵ طرح ریلی اولویت‌دار در کشور، گفت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها میانگین ساخت خط‌آهن در کشور ۵/۲ برابر می‌شود. خادمی اظهار کرد:‌ دولت سیزدهم عزم جدی برای به سرانجام رساندن پروژه‌های ریلی اولویت‌دار در کشور دارد؛ در این راستا در سفرهای استانی،پروژه‌های اولویت‌دار معرفی می‌شوند و در معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری با حضور وزارتخانه‌های مختلف چکش‌کاری شده و درنهایت یکسری طرح‌های اولویت‌دار براساس منابع اعتباری دستگاه‌های اجرایی برای تکمیل و تحویل زمان‌بندی می‌شوند.

 مردم سالاری
 ابلاغ قانون تغییر ساعت رسمی کشور
قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور قانون نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور را برای اجرا ابلاغ کرد. طبق این مصوبه مجلس، «قانون تغییر ساعات رسمی کشور مصوب ۳۱/۵/۱۳۸۶ نسخ می‌شود و دولت مجاز به تغییر ساعت رسمی کشور نیست.
به هیات وزیران اجازه داده می‌شود مطابق ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی نسبت به تنظیم ساعات کار ادارات، سازمان‌ها و مراکز تابعه اقدام کند.

 آرمان ملی
 تبریک رئیس‌جمهور به رئیس جدید امارات
آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در پیامی با تبریک انتخاب شیخ محمد بن زاید آل نهیان به عنوان رئیس جدید دولت امارات متحده عربی اظهار امیدواری کرد که سنگ بنای توسعه و پیشرفت روابط دو کشور که در زمان رئیس فقید این کشور بنیان نهاده شد، در راستای منافع دو کشور گسترش روزافزون یابد.
 نام‌گذاری خیابان «فلسطین» در آمریکا
شورای شهر «پترسون» در ایالت نیوجرسی آمریکا تصمیم گرفت نام خیابان اصلی این شهر به خیابان فلسطین تغییر کند، این اقدام برای اولین بار در آمریکا و در مراسم بزرگی با حضور هزاران تن از شهروندان فلسطینی و عرب و آندریه صایغ، شهردار پترسون انجام شد. همچنین در این مراسم که همزمان با هفتاد و چهارمین سالروز «نکبت» برگزار شد، از لوحی که نام خیابان فلسطین روی آن حک شده بود، رونمایی شده و پرچم فلسطین بر فراز چراغ‌ها و ستون‌ها افراشته شد.

 قدس
 شکایت عراق از ایران وجاهت حقوقی ندارد
مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک، به برخی اظهارات طرح‌شده درباره آب‌های مرزی واکنش نشان داد. وطن‌فدا با بیان اینکه اثرگذاری رودخانه‌های ایران بر عراق بسیار اندک و هر دو کشور تحت تأثیر شرایط آبی حوضه دجله و فرات هستند، در ادامه به موضوع طرح شکایت از سوی عراق به دیوان بین‌المللی دادگستری واکنش نشان داد و گفت: طرح این شکایت اصولاً فاقد وجاهت حقوقی است.
 ‌ساخت کریدور جدید بین ایران و ارمنستان
قاسمی وزیر راه و شهرسازی در دیدار وزیر امور زیرساخت‌ ارمنستان گفت: حجم آمد و شد ترانزیتی میان ایران و ارمنستان قابل قبول نیست اما ساخت مسیر جدید میان دو کشور یک گام برای دستیابی به ارقام بالای ترانزیت جاده‌ای خواهد بود. نل سانوسیان وزیر امور زیرساخت‌های ارمنستان هم گفت: دولت ارمنستان ساخت این کریدور از خاک خود را جزو اولویت خود می‌داند و فعالیت‌های مقدماتی آن را به سرعت انجام می‌دهد.

 اعتماد
 به زودی ثبت نام جدید یارانه‌ها آغاز می‌شود
بهادری جهرمی سخنگوی دولت درباره ثبت نام جدید یارانه‌ها گفت: از سال ۱۳۹۳ ثبت‌نام جدیدی متاسفانه صورت نگرفته است و این عقب‌ماندگی در این سال‌ها باید جبران شود. به زودی از طریق پیامک و لینک سامانه مربوطه، اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت. مردم بابت این موضوع نگرانی نداشته باشند، زیرا دولت می‌داند چه کسانی یارانه دریافت کرده‌اند و چه کسانی یارانه دریافت نکرده‌اند. در این مرحله مردم فعلا اعتراض خود را ثبت می‌کنند و در مرحله بعد به موارد اعتراضی به صورت جزیی رسیدگی می‌شود.

 اطلاعات
 ایران ابتکارات جدیدی برای مذاکرات برجام ارائه کرد
خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه‌ در نشست خبری:
ـ آمریکایی‌ها نمی‌توانند صحبت از توافق داشته باشند ولی در عین حال می‌خواهند بخشی از فشار حداکثری علیه ایران را حفظ کنند.
ـ هر زمان که ابتکاری انجام می‌شود و تحرکی در حوزه دیپلماسی صورت می گیرد، رژیم جعلی اشغالگر قدس تحریکات ضد دیپلماسی خود را انجام می‌دهد و این موضوع جدیدی نیست.
ـ در سفر مورا به تهران، آقایان مورا و باقری چندین دور گفتگوی طولانی داشتند. در مورد برخی راه حل‌هایی که پیشنهاد شد اگر طرف آمریکایی پاسخ دهد می‌توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرفها برای انجام توافق به وین برگردند.
ـ آنچه ایران می‌خواهد فقط تامین حقوق خودش است و چیزی بیشتر از حقوقش نخواسته و آنچه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱نیامده نخواسته است.
ـ ملاقات‌ها در تهران مسیر درستی را پیش آورده‌ ‌و حرکت رو به جلو بوده است‌. منتظر تصمیم واشنگتن هستیم. ‌اکنون نسبت به قبل از سفر آقای مورا در تهران در موقعیت بهتری قرار داریم.
ـ سفر امیر قطر به تهران در پاسخ به سفر چندی پیش رئیس‌جمهوری به دوحه انجام شد. در این سفر چندین پرونده ، موضوع دوجانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای مورد بحث قرار گرفت.
ـ در مورد اجرای سند همکاری ۲۵ساله بین ایران و چین قرار شد هر وزارتخانه و بخشی که پروژه آن به جایی رسیده که قابل اعلام بوده یا به مصلحت است ، اعلام کنند.
ـ موضع ایران درارتباط با افغانستان یک موضع اصولی و مبتنی بر واقعیت‌های افغانستان و اصول سیاست خارجی ایران است.
ـ آقای رئیسی به زودی عازم یکی از کشورهای خلیج فارس خواهد بود واین حاکی از اهمیتی است که برای روابط با همسایگان‌مان قائلیم.
ـ متاسفانه یک دیپلمات ایران (اسدی) با نقض بدیهی‌ترین مصونیت‌ها و نقض کنوانسیون وین و برخلاف مقررات و معاهدات بین‌المللی با نقض آشکار مصونیت‌ها و حقوق این دیپلمات توسط دولت آلمان و بلژیک دستگیر شده وکل فرآیند غیرقانونی بوده است و در شرایط نامناسبی نگهداری شده و حقوقش نادیده گرفته شده است.
ـ احمدرضا جلالی سه سال قبل دستگیر شده است و حکم امنیتی دارد و از طریق یکی از کشور‌های اروپایی بر ضد امنیت ملی ایران کار کرده وسبب خسارات جانی علیه دانشمندان ما شده است. برخی گروکشی‌ها قابل قبول نیست.
ـ استقبال ترکیه‌ از همکاری را به فال نیک می گیریم و باید تلاش کنیم قدم اجرایی برای منطقه برداریم و تلاش کنیم مشکل ریزگردها رفع شود.

 شهروند
 اولین ماه سال ۱۴۰۱ بدون استقراض طی شد
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: «بر خلاف سال گذشته که در پنج ماه ابتدای سال بیش از ۵۰ هزار میلیاردتومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده شد؛ دولت، کشور را در اولین ماه سال ۱۴۰۱ بدون استقراض اداره کرد و همین روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت.» میرکاظمی در گردهمایی روسای سازمان مدیریت ‌و برنامه‌ریزی استان‌ها با اشاره به وضعیت کشور در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم گفت: «بعضی‌ها می‌گویند دلیل مشکلات اقتصادی تحریم است، اما این گزاره صحیح نیست، سهم تحریم مشخص است و نباید همه مشکلات را متوجه آن کرد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

از ظرفیت خیرین سلامت برای بهبود وضعیت بهداشت قم استفاده کنید
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیداربا رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به نیازهای شهر قم در عرصه سلامت گفت: تحولات زیادی در عرصه‌های مختلف در قم رخ داده است؛ اما این شهر به خاطر جایگاه ویژه و عقب افتادگی‌هایی که دارد، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و با استفاده از ظرفیت خیرین سلامت، عقب افتادگی‌ها و نیازهای شهر قم را با سرعت بیشتری پیگیری نمایید.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین ادامه داد: در جمهوری اسلامی کارهای بزرگی در جهت ارتقاء سلامت و بهداشت عمومی صورت پذیرفته است. وضعیت امکانات بهداشتی در بسیاری از مناطق کشور بهبود پیدا کرده است و تلاش شده تا وضعیت سلامت آن‌ها ارتقاء پیدا کند؛ البته بین آن چه هست و آن چه باید باشد فاصله هست که باید با تلاش جهادی بر طرف شود. امام جمعه قم تلاش‌ها و فداکاری‌های مجموعه درمان در زمان اوج گیری ویروس کرونا را یادآور شد و خاطر نشان کرد: صمیمانه و متواضعانه از تک تک مجموعه درمان و مسئولان محترم حوزه بهداشت تشکر می‌کنم. افراد زیادی جان خود را فدای پاسداری از سلامت جامعه کردند و نام نیک آن‌ها باقی خواهد ماند.

بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به شکل ارزی انجام شود
فارس/ علی صالح آبادی در دومین همایش صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی، نقش صندوق های توسعه در همه کشورها را مهم توصیف کرد و اظهار داشت: یک سری پروژه ها در سال های اخیر اجرا شده اند و اکنون به مرحله بازپرداخت اقساط صندوق توسعه ملی رسیده اند در این میان این نکته مهم است که چون منابع صندوق ارزی است علی الاصول باید اقساط آن نیز به صورت ارزی پرداخت شود.وی افزود: برخی بر این باورند که طبق قاعده قبلی در حساب ذخیره ارزی اقساط ارزی باید به ریالی تبدیل شود این در حالی است که طبعا این روش بازپرداخت اشکالاتی دارد و ساختار و نظامات صندوق اکنون این امکان را ندارد و باید بر اساس قواعد آن عمل شود.وی تاکید کرد: این نکته مهم است که بانک ها و صندوق مشترکاً تلاش کنند که پرداخت ها به شکل ارزی باشد و منابع صندوق برگردد چراکه با بازگشت، منابع ارزی صرف اعطای تسهیلات جدید شود.

موفقیت مسئله فلسطین موفقیت سوریه است
تسنیم/ رئیس جمهور سوریه گفت:روابط سوریه با مسئله فلسطین ارتباطی تنگاتنگی است و صرفاً به جغرافیا یا عقاید منتهی نمی‌شود بلکه در چارچوب منافع قرار دارد و هر نوع موفقیتی برای مسئله فلسطین موفقیت برای سوریه محسوب می‌شود.اسد که در جمع اعضای دبیرخانه اتحادیه فلسطینیان و نهادهای فلسطینی خارج از فلسطین سخن می‌گفت، افزود: مسئله فلسطین به‌میمنت تلاش‌های فرزندان مخلصش در خارج و مبارزات مقاومت در داخل این سرزمین همچنان در صحنه جهانی مطرح است در حالی که آگاهی نسل جدید نسبت به این مسئله و دفاع از آن بالاتر رفته و ارتباطی تنگاتنگ‌تر را با آن به وجود آورده است.گفتنی است دبیرخانه اتحادیه فلسطینیان و نهادهای فلسطینی در خارج از فلسطین پنجمین کنفرانس خود را به‌میزبانی دمشق برگزار کرده است.

ترکیه به تروریست‌های حاضر در سوریه سلاح فروخت
فارس/ منابع محلی حاضر در ریف ادلب واقع در شمال غرب سوریه، از همکاری نظامیان ترکیه با تروریستهای «هیئه تحریر الشام» خبر دادند. گروه تروریستی جبهه النصره رکن اصلی تشکیل دهنده این ائتلاف است. شبکه خبری المیادین به نقل از این منابع گزارش داد، به تازگی عملیات خرید و فروش سلاح بین تروریستهای تحریر الشام و افسران ترکیه‌ای صورت گرفته است. به گفته این منابع، این برای نخستین بار نیست که تروریستها از نظامیان ترکیه سلاح خریداری می‌کنند، ولی این بار، این مسئله علنی شده است؛ زیرا چند دستگاه کامیون از اردوگاه «المسطومه» خارج شد. این منابع خبر دادند، نظامیان ترکیه از این اردوگاه به عنوان پایگاه نظامی خود استفاده می‌کنند.

انتقاد صلیب سرخ از استاندارد دوگانه اروپا در مقابل پناهندگان
ایرنا/ رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر پذیرش سریع پناهندگان اوکراینی‌ از سوی اروپا و سختگیری‌های شدید در مقابل پناهندگان آفریقایی، خاورمیانه و سایر مناطق را نشانه یک استاندارد دوگانه دانست و از آن انتقاد کرد. فرانچسکو روکا گفت که سازمان صلیب سرخ امیدوار بود که بحران پناهندگان اوکراینی تغییری در سیاست‌های مهاجرتی اروپا ایجاد کند اما متأسفانه اینطور نشد. وی افزود: اگرچه لهستان، رومانی، مجارستان، مولداوی و اسلواکی به آسانی پناهندگان از اوکراین را می‌پذیرند اما هنوز مهاجران و پناهجویانی که از سایر کشورها تلاش می‌کنند به اروپا برسند با مرگ، سوء استفاده و مشکل در دسترسی به خدمات ضروری مواجه هستند.

حمله راکتی به پایگاه نظامی آمریکا در سوریه
صداوسیما/ خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از حمله راکتی به پایگاه نظامی آمریکا در منطقه الشدادی در حومه جنوبی الحسکه سوریه خبر داد.دیروز نیز کاروانی از هفتاد تانکر حامل نفت خام ارتش آمریکا از گذرگاه الحسکه سوریه به سمت عراق عبور کرد. این اقدام آمریکا تلاشی برای قاچاق نفت خام مردم سوریه از مناطق نفت خیز در شمال سوریه محسوب می‌شود. به همراه این تانکر‌ها، شماری از کامیون‌های نظامی حامل تجهیزات نظامی و تعدادی از خودرو‌های زرهی نیز به سمت عراق در حرکت بودند.روز جمعه نیز کاروان مشابه دیگر ارتش آمریکا در مسیر مذکور به سمت عراق دیده شده بود. ارتش آمریکا به همراه نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه کنترل کامل مناطق نفت خیز در الحسکه و دیرالزور را برعهده دارد. آن‌ها همواره اقدام به قاچاق نفت خام متعلق به ملت سوریه به خارج از این کشور می‌کنند.

طالبان: آمریکا را دشمن خود نمی‌دانیم
فارس/ «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور دولت موقت طالبان در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی درباره تمایل طالبان برای روابط با کشورهای جهان خصوصا آمریکا و بازگشایی مدارس سخن گفت. حقانی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.‌ان.‌ان در پاسخ به این سؤال که آیا طالبان هنوز آمریکا را به‌عنوان دشمن خود می‌داند، گفت: «در حال حاضر ما به آنها به‌عنوان دشمن نگاه نمی‌کنیم و بارها و بارها درباره‌ دیپلماسی صحبت کرده‌ایم. زمان آن است تا درباره‌ دیپلماسی حرف بزنیم.» وزیر کشور طالبان تاکید کرد که این گروه در آینده روابط حسنه با آمریکا و سایر کشورهای جهان خواهد داشت.

افتتاح کارخانه تولید پهپاد ایرانی در تاجیکستان
فارس/ در راستای تقویت و توسعه همکاری‌های مشترک دفاعی و نظامی بین ایران وتاجیکستان، کارخانه تولید پهپاد تمام ایرانی ابابیل ۲ با همت و تلاش متخصصان صنایع دفاعی وزارت دفاع ایران با حضور سرلشکر باقری و شیرعلی میرزا وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان عالی‌رتبه کشور تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور افتتاح شد. سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان دراین مراسم افتتاح تولید کارخانه ابابیل ۲ در تاجیکستان را نقطه عطفی در همکاری‌های نظامی بین دو کشور عنوان کرد و افزود: ان‌شاءالله در آینده شاهد افزایش همکاری‌ها و تعاملات بیشتر از تمام سطوح دفاعی نظامی بین دو کشور ایران و تاجیکستان خواهیم بود.

پمپئو دردیدار با رجوی: من عضو شما هستم!
تسنیم / وزیر خارجه دولت ترامپ امروز با حضور در آلبانی با مریم رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین دیدار کرد.مایک پمپئو در این دیدار خود را عضوی از این گروه خوانده و خواسته است از ظرفیت‌های آنها علیه جمهوری اسلامی استفاده شود! لازم به ذکر است که این گروه بعد از سقوط صدام، مجبور به ترک خاک عراق شدند و با کمک کشورهای غربی در خاک آلبانی ساکن شدند.در سالهای اخیر و با خروج این گروهک از فهرست تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا، برخی سران آمریکا در میتینگ‌های این گروهک تروریستی شرکت می‌کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *