خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۲۵

** آیت الله العظمی مکارم شیرازی: مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی شخصیتی روشن فکر و به روز بود ** آیت‌الله حسینی بوشهری: گروه‌های جهادی جهادی باقی بمانند ** آیت الله اراکی: هدف دولت حل مشکلات بنیادین اقتصاد کشور است ** آیت‌الله رجبی: همه برای موفقیت طرح اصلاح اقتصادی با دولت همکاری وهمراهی داشته باشند **آیت‌الله کعبی: طرح اصلاح اقتصادی در جهت حمایت از اقشار کم درآمد و محروم جامعه است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 مسدودسازی حساب بانکی عاملان غیرمجاز ارزی و رمزارز
وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرد «با رصد و رهگیری‌های اطلاعاتی این وزارتخانه، ضمن اشراف بر شبکه دلالان غیرمجاز ارزی، معاملات پنهان و مشکوک ارزی و رمزارز کشور، با همکاری بانک مرکزی و با دستور مقام قضائی، حساب‌های بانکی ۵۴۵ نفر از عوامل غیرمجاز ارزی در سطح کشور شناسایی و مسدود شدند. با اجرای طرح برخورد با عوامل دادوستد غیرمجاز ارزی در مدت اخیر، ۹۲۱۹ فقره حساب بانکی با گردش بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد ریال از این عناصر در سطح کشور مسدود گردید.

 همشهری
 تولید اقتدار ملی مأموریت وزارت دفاع
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ماموریت اصلی این وزارتخانه، پشتیبانی تجهیزاتی و تسلیحاتی از نیروهای مسلح و تولید اقتدار ملی است که با شتاب هرچه بیشتر در دولت مردمی و انقلابی انجام خواهد شد. سرتیپ آشتیانی در همایش مدیران وزارت دفاع با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های وزارت دفاع به‌ویژه در زمینه فناوری‌های مشترک با بخش‌های غیرنظامی گفت: همسو و هم‌راستا با سیاست‌ها و اقدامات دولت برای تحقق شعار سال، وزارت دفاع آمادگی دارد سایر مجموعه‌های کشوری را در حوزه تولید و انتقال دانش فنی کمک کند.

 کیهان
 پرنده‌های بدون سرنشین ایران در جمع مهم‌ترین پهپادهای جهان
شبکه المیادین به ‌تازگی در گزارشی به معرفی مهم‌ترین پهپادها در سطح جهان پرداخت که در میان آنها نام تعدادی از پهپادهای ایرانی به چشم می‌خورد. این شبکه لبنانی در گزارش خود از «کمان ۲۲»، «شاهد-۱۲۹»، «یاسر» «آرش»، «کرار»، «مهاجر۶» و «صاعقه» نام برده و خصوصیات هر یک را توصیف کرده است. المیادین همچنین‌ اشاره کرد که وزارت دفاع ایران از دو پهپاد جدید خود نیز پرده برداشته و وزیر دفاع این کشور تأکید کرده بود که ساخت پرنده‌های بدون سرنشین اقتدار و قدرت دفاعی کشور را افزایش می‌دهد.
 گفت‌وگوی وزیر خارجه قطر و نماینده آمریکا در امور ایران درباره توافق هسته‌ای
وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه این کشور با «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران تلفنی گفت‌وگو کرده است. وزارت امور خارجه قطر بدون ذکر جزئیات بیشتر خبر داد که دو طرف در این تماس تلفنی درباره روابط دوجانبه، جدیدترین تحولات مربوط به توافق هسته‌ای و پاره‌ای از مسائل مورد اهتمام مشترک رایزنی کرده‌اند. این تماس تلفنی در حالی برقرار شده است که وزیر امور خارجه قطر اخیراً در قالب هیئتی بلندپایه وارد تهران شد و با همتای ایرانی خود گفت‌وگو کرد.
 احتمال زنده‌ماندن پادشاه عربستان، کمتر از ۱۰ درصد است
بعد از انتقال پادشاه عربستان به بیمارستان، رسانه‌های مختلف از وخامت اوضاع جسمانی ملک سلمان خبر دادند. آژانس بین‌المللی GTN24 وخامت جدی اوضاع جسمانی «ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود» پادشاه عربستان سعودی را میان سکوت دربار سلطنتی و کتمان اطلاعات واقعی درباره وضعیت وی، فاش کرد. این آژانس بین‌المللی اعلام کرد که کارشناسان معتقدند که احتمال زنده ماندن ملک سلمان کمتر از ۱۰٪ است و ممکن است در عرض دو هفته دیگر یا بیشتر فوت کند. در این گزارش آمده است که اوضاع جسمانی ملک سلمان وخیم است و این درحالی است که نگرانی‌های شدیدی در خاندان حاکم در عربستان سعودی به وجود آمده است.

 ایران
 کالاهای مورد نیاز مردم با فوریت در دسترسشان خواهد بود
معاون اول رئیس‌جمهور از بازار مواد پروتئینی و میدان میوه‌و‌تره‌بار شهرستان اسلامشهر بازدید و نحوه توزیع و قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را بررسی کرد. در این بازدید که بیش از ۲ساعت به‌طول انجامید، مخبر ضمن گفت‌و‌گوی صمیمانه با مردم و کسبه این بازار به‌طور مستقیم از چگونگی تغییر قیمت‌ها و فراوانی و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بویژه لبنیات، روغن، مرغ و تخم‌مرغ پس از اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه مطلع شد. وی در حاشیه این بازدید با اشاره به اثرات اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها بر زندگی مردم تأکید کرد: کالاهای مورد نیاز مردم با فوریت در دسترس ایشان خواهد بود.
 ایران پیروز شده و امریکا را تحقیر می‌کند
روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به روند فعلی و موازنه تغییر یافته میان ایران و امریکا نوشت: ایران از تحریم‌های شدید، آشوب، ترور هدفمند مقامات و دانشمندان، خرابکاری هسته‌ای، جنگ در سوریه، ناآرامی‌ها در عراق و بیماری همه‌گیرکرونا، جان سالم به‌در برده و احساس پیروزی می‌کند. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران نه تحت تأثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرد و نه از پاداش‌های مالی اغوا می‌شود. «ری تکیه» (عضو ارشد شورای روابط خارجی امریکا) و «روئل مارک کریچت» (افسر سابق سازمان سیا در امور ایران) در مقاله مشترک وال استریت ژورنال تأکید کرده‌اند: امریکا با قاطعیت و پافشاری ایران روی مواضع هسته‌ای خود، تحقیر شده و تهران در این کشاکش دیپلماتیک و سیاسی و اقتصادی، احساس پیروزی می‌کند.

 جمهوری‌اسلامی
 تاکید تهران و هاوانا بر لزوم گسترش همه‌جانبه روابط
ریکاردو کابریساس، معاون نخست‌وزیر و فرستاده ویژه رئیس جمهور کوبا با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه به گفتگو و تبادل نظر پرداخت. امیرعبداللهیان در این دیدار با نام بردن از کوبا بعنوان شریک راهبردی، خواستار گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف شد. وی ضمن محکوم کردن اعمال تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری کوبا و با اشاره به گستردگی تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه دو کشور، بر ضرورت بهره گیری از تجربیات یکدیگر در حوزه بی‌اثر کردن تحریم‌‌ها تاکید کرد. ریکاردو کابریساس نیز با قدردانی از مواضع پایدار جمهوری اسلامی ایران در حمایت از روابط دو کشور و در قبال تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه کوبا، انجام این سفر و برگزاری هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را در مسیر روابط راهبردی دو کشور دانست و بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور به نفع مصالح طرفین تاکید کرد.
 بیانیه مشترک کشورهای اروپایی برای توقف شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی
۱۵ دولت اروپایی از رژیم اشغالگر صهیونیستی درخواست کردند که طرح ساخت ۴هزار شهرک سازی جدید در کرانه باختری را متوقف کند. همچنین این دولت‌ها از اسرائیل خواستند عملیات تخریب منازل و جابجایی اجباری فلسطینیان را فورا متوقف سازد. وزاری خارجه فرانسه، بلژیک، دانمارک، فنلاند، لهستان، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، اسپانیا و سوئد هشدار دادند که این پروژه شهرک سازی موانعی اضافی برای تنها راه‌حل صلح که همان راه‌حل “دوکشوری” است، ایجاد می‌کند. آنها تاکید کردند که شهرک سازی‌های اسرائیل به وضوح قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و از صلح عادلانه، پایدار و همه جانبه بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها جلوگیری می‌کند.

 وطن امروز
 وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به ایران سفر می‌کند
امیرعبداللهیان و جیحون بایراموف وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در یک گفت‌وگوی تلفنی رایزنی و تبادل نظر کردند. آخرین تحولات روابط دوجانبه به ویژه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، کنسولی، پارلمانی و اجرای توافقات کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور از محورهای این گفت‌وگو بود. وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در این گفت‌وگو اعلام کرد به زودی به ایران سفر می‌کند.

 سفارت ایران در دمشق حمله تروریستی به سوریه را محکوم کرد
سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق در صفحه توئیتر خود نوشت: دست‌های تروریسم بار دیگر ثابت کرد آنها ابزاری در راستای اجرای طرح‌های بیگانگان هستند و از گلوله باران مراسم تشییع شهدا هیچ ابایی ندارند و کودکان بی‌گناه را به قتل می‌رسانند. ما این اقدام تروریست‌ها در حومه حلب و ۲ منطقه نبل و الزهرا را محکوم می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم به خانواده شهدای این حادثه صبر عطا فرماید.

 ۴ خرداد؛ انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس
عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره زمان انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس برای اجلاسیه سوم، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ای که در هیأت‌رئیسه داشته‌ایم روز چهارشنبه ۴ خرداد این انتخابات برگزار خواهد شد. سلیمی افزود: قرار است در انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس، رئیس، ۲ نایب‌رئیس، ۶ ‌دبیر و ۳ ناظر در روز چهارم خرداد در صحن پارلمان انتخاب شوند. وی با بیان اینکه رأی‌گیری در صحن پارلمان به صورت گلدانی انجام می‌‌شود و گلدان‌ها از سوی منشی‌های صحن در بین نمایندگان توزیع می‌شود و نمایندگان اسامی کاندیداهای مورد نظر خود را روی برگه‌ها نوشته و در گلدان می‌اندازند، اظهار کرد: سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شد که در سال جاری اینگونه نخواهد بود.

 ۹ وزیر دولت به کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌روند
کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی هفته جاری وضعیت تنظیم بازار کالاهای اساسی، قیمت مواد غذایی، درآمدهای ارزی و جاماندگان یارانه را بررسی خواهند کرد. در همین رابطه وزرای صمت، اقتصاد، نفت، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و ‌پرورش و بهداشت برای گفت‌وگو در ارتباط با موضوعات یاد‌شده به مجلس می‌روند.

 جوان
 مجلس اصلاحیه قانون انتخابات را به ۱۴۰۲ برساند
طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:
ـ طرح تغییر ساعت رسمی کشور در جلسه اخیر شورای نگهبان بررسی شد و مغایر قانون اساسی و شرع مقدس شناخته نشد. بنابراین از ابتدای سال آینده دیگر ساعت‌ها تغییر نخواهد کرد.
ـ نشست‌های سخنگویان قوای سه‌گانه در جهت افزایش تعامل قوا با حفظ استقلال آنان است. ما وارد حیطه‌های سایر دستگاه‌ها نمی‌شویم در حیطه اختیارات و وظایف خود عمل می‌کنیم.
ـ فضای سیاسی کشور باز و آزاد است و گروه‌ها، احزاب و فعالان سیاسی آزادند در چارچوب قانون اظهارنظر کنند، اما در شرایط فعلی باید بیش از گذشته به حفظ قانون پایبند باشند.
ـ طرح شفافیت قوای سه‌گانه در حال بررسی و تصویب است.
ـ شورای نگهبان ناظر انتخابات است و طبیعتاً رأساً نمی‌تواند به این موضوع ورود کند.
ـ اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد و ما هم این مطالبه را داریم تا این اصلاحیه به انتخابات سال آینده مجلس برسد. شورای نگهبان آماده همکاری مشورتی با مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات است.
ـ آخرین وضعیت قانون انتخابات ریاست جمهوری مربوط به یک سال گذشته است و مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال شد. شورای نگهبان نیز اعلام کرد ایرادی به این مصوبه ندارد، اما ایراد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان پابرجاست.
ـ مسئله نظام پارلمانی دومجلسی بحثی علمی، کارشناسی و پژوهشی است و مشخصاً در شورای نگهبان مطرح نشده است.
ـ سازوکار بازنگری در قانون اساسی مشخص است و هیچ بن‌بستی وجود ندارد. طبیعتاً اگر سیر قانونی آن طی شود، ما هم استقبال می‌کنیم.

 خراسان
 مردم از فراخوان‌های دشمنان استقبال نکردند
وحیدی، وزیر کشور در گفت‌و‌گویی تلویزیونی:
ـ دولت مردمی نمی‌تواند جدای از توجیه مردم و تبیین مسئله برای مردم و همراه سازی مردم حرکت کند و این شرط ضروری هر طرح اقتصادی با پیامدهای گسترده اقتصادی است.
ـ ما به لحاظ وفور کالا مشکلی نداشته و نداریم؛ هرچند ممکن است وقتی یک سیستم را از نقطه ای به نقطه دیگر ببریم اختلال موقتی در سامانه صورت بگیرد.
ـ فراخوان‌ها برای برگزاری تجمع اعتراضی خیلی گسترده است و دشمنان ملت خیلی خوب فعال هستند؛ چون می‌دانند اگر از مرحله اقتصادی به خوبی عبور کنیم ملت ایران در نقطه جدید اقتصادی و ملی قرار می‌گیرد.
ـ همه تلاش دشمن این است که به هر بهانه‌ای مردم را مثلا به میدان بیاورند ولی مردم ما عمیقا به انقلاب و نظام و دولت شان اعتماد دارند و طبیعتا این اتفاق نمی‌افتد. مردم از فراخوان‌های دشمنان استقبال نکردند.

 رسالت
 برخورد با تخلفات، دستور کار قوای سه گانه
در نشست روز شنبه سران قوا که با حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور، قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، روسای قوای مقننه و قضائیه ضمن تشکر از دولت برای اجرای طرح عادلانه کردن یارانه‌ها، بر همراهی و همکاری همه دستگاه‌ها با دولت برای اجرای این طرح تاکید کردند. در این جلسه، سران سه قوه همچنین بر توجه به حفظ آرامش معیشتی مردم به عنوان ستون اصلی اجرای این طرح تأکید و خاطرنشان کردند که همانگونه که مدیران اجرای طرح پیگیر هستند، باید به نحوی اقدام شود که هم کالا‌ها و اقلام مورد نیاز مردم به موقع در بازار‌های هدف توزیع شود و هم اجرای طرح به گونه‌ای پیش برود که در کوتاه‌ترین زمان، ساختار استفاده از کالابرگ الکترونیکی برای عرضه کالا‌های ضروری به قیمت شهریور ۱۴۰۰ آماده و اجرا شود.
 قاچاقچیان در تور سپاه
رئیس کل دادگستری هرمزگان از توقیف یک شناور حامل ۴۲ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط نیروی دریایی سپاه خبر داد. قهرمانی بیان داشت: با هماهنگی دادستان عمومی و انقلاب بندرلنگه، رزمندگان منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از شناسایی یک لنج حامل سوخت قاچاق در آب‌های خلیج فارس، نسبت به توقیف آن اقدام کردند. وی خاطرنشان کرد: در بازرسی از این شناور بیش از ۴۲ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط شده است و ۴ خدمه آن نیز پس از دستگیری، جهت تکمیل روند تحقیقات و سیر مراحل قانونی در بازداشت به سر می‌برند.

 مردم سالاری
 مک‌فارلین درگذشت
نیویورک تایمز گزارش داد: رابرت سی مک فارلین، مشاور امنیت ملی رونالد ریگان درگذشت. مک فارلین در دور دوم ریاست جمهوری رونالد ریگان وارد ماجرای ایران کنترا شد. مقامات دولت ریگان قصد داشتند با فروش تسلیحات به ایران آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان را تضمین کرده و برای شورشیان کنتراهای نیکاراگوئه تأمین بودجه کنند. وی به عنوان مشاور امنیت ملی به ریگان اصرار کرد با ایران مذاکره کند.
 «بن‌زاید» رئیس امارات متحده عربی شد
محمد بن زائد آل نهیان، به ریاست امارات عربی متحده تعیین شد. شورای عالی فدرال امارات متحده عربی، یک روز بعد از مرگ شیخ خلیفه بن زاید رئیس امارات، در نشستی در کاخ المشرف ابوظبی، رسما «محمد بن زاید» برادر ناتنی خلیفه بن زاید و ولی‌عهد ابوظبی را به عنوان رئیس جدید این کشور انتخاب کرد.

 آرمان ملی
 جمهوری اسلامی توان حل مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی را دارد
یادگار امام(ره) در دیدار با جمعی از معاونین سابق وزارت خارجه و سفرای ادوار گوناگون جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه خرد جمعی باید کار را به پیش ببرد، گفت: پتانسیل درونی و قدرت کارشناسی جمهوری اسلامی بسیار قوی است و واقعا ناشکری است که از توانایی مجموعه مدیریتی این چهار دهه استفاده نکنیم. این مجموعه قدرت و توان حل مشکلات در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی را دارد. حجت‌الاسلام حسن خمینی تأکید کرد: امروز همه مسائل کشور به حوزه سیاست خارجی گره خورده و باید گره این حوزه را باز کرد و توان مدیریتی و خرد جمعی جمهوری اسلامی ایران که طی این چهل و سه سال با آزمون و خطا ساخته شده، می‌تواند این کار را انجام بدهد.
 توافق در دسترس است
دریابان شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در توییتی نوشت: مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده که گره آن تنها با پایبندی طرف خاطی به راهکارهای منطقی و اصولی ایران باز می‌شود. آمریکا با بدعهدی و اروپا با بی‌عملی، فرصت بهره‌مندی از حسن‌نیت اثبات شده ایران را به نابودی کشاندند. اگر اراده‌ای برای بازگشت دارند، ما آماده‌ایم و توافق در دسترس است.

 قدس
 برنامه هفتم توسعه در راه مجلس
سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در رابطه با زمان ارسال لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، گفت: دولت قبل، برنامه ششم را به نحوی تدوین کرد که تنها شامل تعدادی احکام بود و با وجود تذکر مجلس اما اقدامی در جهت اصلاح نکرد. ما تلاش داریم برنامه را پیش از ارسال لایحه بودجه به مجلس ارسال کنیم تا بتوانیم بودجه سال ۱۴۰۲ کشور را بر مبنای آن تدوین کنیم.
 موافقت بانک مرکزی با واردات خودرو
قمری‌وفا مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی با عنوان اجرایی شدن مصوبه آزادسازی واردات خودرو در چارچوب سیاست‌های ارزی و سقف‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی اعلام کرد مصوبه آزاد سازی واردات خودرو در چارچوب ضوابط، سیاست‌های ارزی و سقف‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجرایی خواهد شد.

 اعتماد
 نامه نمایندگان مجلس به رییسی درباره یارانه‌ها
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: پوشش ۹۰ درصدی مردم برای دریافت یارانه که دولت و شخص رییس‌جمهور بر آن تاکید دارد باید عملیاتی شود، البته مدل ارزیابی اقتصادی خانوارها نباید فقط بر اساس منابع بانکی و پول و گردش مالی باشد، بلکه این روش نیازمند اصلاح است. پورابراهیمی افزود: نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور در حال آماده‌سازی است تا از دولت بخواهیم فرصت مجددی به خانواده‌ها برای ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات اقتصادی‌شان بدهند؛ چراکه تعداد زیادی از خانوارها حق لازم را برای دریافت یارانه دارند اما به دلایل مختلف در طول سال‌های گذشته یارانه به آنها داده نشده است.

 اطلاعات
 دولت تلاش خواهد کرد که سیاست اصلاح یارانه‌ای با کمترین هزینه اجرا شود
وزیر اقتصاد در دیدار صمیمانه با تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌ها با تشریح جزئیات و اثرات اجرای سیاست اصلاح یارانه‌ای در اقتصاد کشور گفت: دولت در کوتاه مدت حتماً با حمایت از مصرف کنندگان تلاش خواهد کرد که اجرای این سیاست با کمترین هزینه بر سفره‌های مردم اجرا شود. خاندوزی با اشاره به اینکه استراتژی دولت در اجرای سیاست جدید این بود که اصلاح قیمتی از کوچکترین اقلام شروع شود تا کمترین اثر ممکن را بر سفره مردم داشته باشد، افزود: اگر با نگاه بودجه ای قصد اجرای این طرح را داشتیم و با این هدف که مخارج دولت کمتر شود، اول باید سراغ پربارترین و پرهزینه ترین موارد می‌رفتیم تا بار بودجه ای دولت سبک تر شود.
 سفر محرمانه رهبران «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» به نجف ‌برای خروج از بن بست سیاسی‌
منابع آگاه در «چارچوب هماهنگی شیعیان» عراق اعلام کردند رهبران این ائتلاف تصمیم دارند سفر محرمانه‌ای به نجف داشته باشند تا طرحی را برای خروج از بن‌بست سیاسی و تشکیل دولت جدید به «مقتدا صدر» ارائه کنند.‌ این هیات در این سفر محرمانه طرحی را درباره حل بحران سیاسی و تشکیل دولت جدید که چند ماه است به تأخیر افتاده است، مطرح خواهد کرد. این منبع تاریخ این سفر را اعلام نکرد اما تأکید کرد که هدف از این سفر، تشکیل دولت از سوی فراکسیون جریان صدر و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق است.

 شهروند
 بانک اطلاعات سلامت شهروندان کامل شود
رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به کاهش چشمگیر آمار قربانیان و مبتلایان کرونا، بر تداوم آموزش‌های عمومی و همچنین تقویت پیشگیری و نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید و با توجه به کاهش شدت شیوع کرونا به مسئولان وزارت بهداشت توصیه کرد از این فرصت برای تهیه شناسنامه و تکمیل بانک اطلاعات سلامت آحاد جامعه استفاده کنند. آیت‌الله رئیسی همچنین گفت: همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور و مجموعه هلال احمر باید با تجهیز امکانات و تامین داروها، همواره آمادگی خود را در برابر سویه‌های جدید و احتمالی بیماری کرونا حفظ کنند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی شخصیتی روشن فکر و به روز بود
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی دردیدار بیت مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی،از ایشان به عنوان شخصیتی ارزشمند و دارای حسن نیت نام برد و بیت آن مرحوم را بیتی خوش نام در میان بیوت مراجع دانست و ابراز امیدواری کرد که این نام خوش و موقعیت عالی همچنان در بیت ایشان باقی بماند.
استاد برجسته حوزه قم به آثار و تألیفات ایشان اشاره کرده و کتاب منتخب الاثرشان را اثری ماندگار و بی نظیر دانست و افزود: شایسته است که کراماتی که ایشان در تألیف این اثر داشته در چاپ جدید آن تقریر و اضافه شود.
وی برگزاری کنگره‌ای جهت بزرگداشت ابعاد مختلف شخصیتی و مقام شامخ علمی فقاهتی ایشان و همچنین رونمایی از آثار ایشان را ضروری دانست و تأکید کرد: خاصیت گذر زمان، کمرنگ شدن مسائل مادی است، اما تاریخ معنوی با گذر زمان روشن تر و پربارتر می‌شود، از این رو آثار معنوی در قلوب همگان باقی می‌ماند و پربار می‌شود.

گروه‌های جهادی جهادی باقی بمانند
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور روحیه جهادی را عامل موفقیت در کارها عنوان کرد و گفت: تجربه نشان داده است که هر موقع کارها با یک روحیه جهادی و بدون بروکراسی اداری دنبال شده، سرعت و کیفیت چشمگیری را شاهد بوده‌ایم.
رئیس جامعه مدرسین ادامه داد: پیچ و خم‌های اداری بر کار سایه می‌افکند و اسباب نارضایتی مردم را فراهم می‌سازد. لذا مراقب باشید بسیج سازندگی دچار این آفت نشده و تشکیلات، شما را به سمت دیگری سوق ندهد. پیوسته با آسیب شناسی، بسیج را از انحراف حفظ کنید و کار را به دست گروه‌های جهادی بسپارید و در موارد لزوم آن‌ها را راهنمایی کنید.امام جمعه قم با اشاره به مسئله جهاد تبیین افزود: دشمن جنگ رسانه‌ای و ادراکی سختی را بر علیه ما آغاز کرده است. باید با تبیین فعالیت‌ها و عملکردهای خود علاوه بر خنثی سازی تهدیدات دشمنان، موجبات تشویق علاقه مندان را نیز فراهم آورید و مردم را با خدمت رسانی‌های خود، به انقلاب دلگرم کنید تا در مواقع مورد نیاز در کنار انقلاب بایستند.

هدف دولت حل مشکلات بنیادین اقتصاد کشور است
رسا/ آیت‌الله اراکی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری در حاشیه برگزاری این کمیسیون با اشاره به اهداف برگزاری جلسه گفت: هدف دولت حل مشکلات بنیادین اقتصاد کشور است عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: یکی از ماموریت‌های مجلس خبرگان رهبری با توجه به جایگاه ویژه خود مطالبه از مسؤولان نظام می‌باشد تا در جریان مسائل و تصمیم گیری ها قرار گرفته و بتوانند به وظایفشان عمل کنند.
استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه هفته آینده نیز جلساتی داریم و از برخی دیگر از مسؤولان اجرایی دعوت خواهد شد، تصریح کرد: مجلس خبرگان، نهادها و مردم همه به دولت کمک کنند که ان شاء الله در این عمل بزرگ جراحی اقتصادی که هدف آن اصلاح ساختار اقتصادی و حل مشکلات بنیادین اقتصاد کشور است موفق باشد.

طرح اصلاح اقتصادی در جهت حمایت از اقشار کم درآمد و محروم جامعه است
رسا/ آیت‌الله کعبی، به تبیین سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگران مبنی بر اینکه دولت کارهای اقتصادی مهمی در پیش دارد و همه قوا باید کمک کنند، پرداخت و گفت: سیره مدیریتی امام راحل و رهبر معظم انقلاب در جهت تقویت اقتصاد کشور و حل معضلات معیشتی مردم و حمایت از برنامه‌های دولت‌های مختلف بوده است.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید بر برخورداری از اقتصاد قوی و قدرتمند برای کشور داشتند، افزود: راهبرد ایجاد اقتصاد قوی و قدرتمند در کشور با درمان بیماری مزمن اقتصادی جامعه محقق خواهد شد.
آیت‌الله کعبی کشور را دارای بیماری اقتصادی مزمن رکود تورمی و رشد پایین اقتصادی دانست و تصریح کرد: کشور برای از بین بردن رکود تورمی و رشد پایین اقتصادی نیاز به همت بلند و عزم و اراده راسخ دولتمردان دارد.

همه برای موفقیت طرح اصلاح اقتصادی با دولت همکاری وهمراهی داشته باشند
رسا/ آیت‌الله رجبی به تبیین اهمیت طرح اصلاح اقتصادی در کشور پرداخت و گفت: بر اثر علمکرد و مدیریت نامطلوب دولت‌های گذشته راهبردهای اساسی در عرصه اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند، اجرایی نشده و همچنین امروز مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم نیز تشدید شده است. عضو جامعه مدرسین بیان کرد: امروز دولت انقلابی به روی کار آمده و این انگیزه را دارد که برای حل مشکلات اقتصادی و اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی فعالیت کند.
وی با تأکید بر لزوم همراهی مردم برای اجرایی شدن طرح‌های اقتصادی دولت، تصریح کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند طرح اصلاح اقتصادی را به پیش ببرد، بلکه باید تمام قوا و اقشار جامعه تا حد توان خود با این طرح همکاری، همیاری و پشتیبانی داشته باشند تا دولتمردان با انگیزه و توان بیشتر در مسیر حل مشکلات اقتصادی کشور و بهبود معیشت مردم گام بردارند.

آماده‌باش رژیم صهیونیستی در آستانه سالروز نکبت
تسنیم/ پلیس رژیم صهیونیستی در آستانه سالروز اشغال قدس ـ روز نکبت نیروهای خود را در شهر قدس به حالت آماده‌باش درآورده است.
به گزارش پایگاه خبری «عربی۲۱»، گروه‌های شهرک‌نشین روز یکشنبه مصادف با هفتاد و چهارمین سالگرد نکبت فلسطینیان خواستار سازماندهی تجاوزات گسترده به مسجد مبارک الاقصی شدند. گروه‌های شهرک نشین در صفحات اجتماعی خود فراخوان‌هایی را برای تشدید هجوم به مسجد الاقصی برای بزرگداشت «عید «پسح دوم» منتشر کردند.
این فراخوان‌های در حالی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که پلیس رژیم اشغالگر همچنان محدودیت‌هایی را برای ورود فلسطینی‌ها به صحن‌های حرم اعمال و ایست‌های بازرسی را در جاده‌های منتهی به الاقصی و جلوی دروازه‌های این مکان مقدس ایجاد می‌کند.

روز جمعه ۲۲ موشک به سمت مراکز تحقیقات علمی سوریه شلیک شده است
تسنیم/ سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جنگنده‌های «اف-۱۶» اسرائیل روز جمعه ۲۲ موشک به سمت مرکز تحقیقات علمی سوریه در مصیاف و بندر بانیاس شلیک کردند که ۱۶ فروند موشک شلیک شده از سوی پدافند هوایی ارتش سوریه منهدم شدند.
وی همچنین افزود: «در نتیجه حملات هوایی اسرائیل، سه نظامی سوری و دو کارمند غیرنظامی کشته و دو نظامی سوری زخمی شدند. همچنین به انبارهای تجهیزات ویژه مرکز تحقیقات سوریه آسیب وارد شد».شامگاه جمعه خبرنگار سانا همچنین گزارش داده بودکه این تجاوز رژیم صهیونیستی منجر به وقوع چندین آتش‌سوزی در جنگل‌های حومه مصیاف شد.

چراغ سبز برای فروش تجهیزات نظامی به ترکیه
مهر/ وال استریت ژورنال گزارش داده که دولت آمریکا از کنگره خواسته است تا برای فروش موشک‌ها و ارتقا تجهیزات نظامی به ترکیه چراغ سبز نشان دهد و همکاری کند.گفته شده قرارداد نظامی مورد نظر بایدن با ترکیه حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارزش دارد و به گفته منابع آمریکایی به تعمیق روابط دفاعی بین متحدان ناتو منجر می‌شود.با این حال، قرارداد پیشنهادی بایدن با ترکیه ارتباطی با توافق ۶ میلیارد دلاری گذشته ترکیه برای خرید ۴۰ جت اف-۱۶ لاکهید مارتین ندارد. پیشتر خرید و استقرار سامانه‌های موشکی دفاعی اس-۴۰۰ ساخت روسیه توسط ترکیه در سال ۲۰۱۷ منجر به حذف این کشور از برنامه جت‌های جنگنده اف-۳۵ آمریکا در سال ۲۰۱۹ به دلیل نگرانی از جاسوسی سامانه راداری روسیه از این هواپیما شده بود و باعث شد تا برخی از قانونگذاران آمریکایی علیه فروش سلاح و ارتقا تجهیزات به ترکیه وارد عمل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *