خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۲۴

** آیت الله حسینی بوشهری: اساتید و علمای حوزه پیگیر نگرانی‌های اقتصادی این روزهای مردم‌اند ** رهبر معظم انقلاب در دیدار امیر قطر: توقع از جهان عرب ورود به میدان عمل سیاسی در مقابل رژیم اشغالگر است ** آیت الله خاتمی: دولت همت به خرج داده تا بیماری اقتصادی 50 ساله را درمان کند ** آیت‌الله شب زنده دار: تفقه و تقوا دو سلاح تأمین اهداف دین است** آیت‌الله اعرافی: بی‌عدالتی در بهره مندی مردم از یارانه‌ها مسئولان را به اصلاح وا داشته است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 نیروی دریایی ارتش مانع ربوده‌ شدن یک کشتی تجاری ایرانی شد
تفنگداران دلاور نیروی دریایی ارتش مانع ربوده‌ شدن یک کشتی تجاری ایرانی توسط دزدان دریایی شدند. بر این اساس، ناوگروه ۸۰ نیروی دریایی ارتش ‌با دریافت پیام مبنی بر حمله دزدان دریایی ناشناس به کشتی تجاری ایرانی در خلیج عدن با دزدان دریایی درگیر شد. با ورود تیم اسکورت نیروی دریایی ارتش به منطقه و تبادل آتش بین دوطرف دزدان دریایی متواری شدند و کشتی تجاری ایرانی با سلامت کامل درحال عزیمت به سوی مقصد است.

 کیهان 
 توقع از جهان عرب ورود به میدان عمل سیاسی در مقابل رژیم اشغالگر است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر و هیئت همراه:
ـ پایداری روابط ایران و قطر به نفع هر دو کشور است. سطح کنونی ارتباطات اقتصادی دو کشور بسیار پایین است و باید چند برابر شود، همچنین در مسائل سیاسی نیز زمینه برای تبادل‌نظرهای بیشتر وجود دارد که امیدواریم این سفر مبدأ جدیدی برای گسترش همکاری‌ها باشد.
ـ در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی، توقع جمهوری اسلامی ایران از دنیای عرب ورود صریح به میدان عمل سیاسی است.
ـ اگر رویکرد کشورهای عربی از ترس رژیم صهیونیستی یا از روی طمع به آن است، باید بدانند امروز رژیم اشغالگر نه در شرایطی است که می‌توان به او طمع داشت و نه از او ترسید.
ـ راه‌حل مسائل منطقه به‌دست کشورهای منطقه و از طریق گفت‌وگو است. مسائل سوریه و یمن نیز با گفت‌وگو قابل حل است البته گفت‌وگو نباید از موضع ضعف باشد، در حالی‌که طرف‌های مقابل یعنی عمدتاً آمریکا و دیگران به قدرت نظامی و مالی متکی هستند.
ـ برای اداره منطقه احتیاجی به دخالت دیگران نیست.
ـ صهیونیست‌ها هر جا پا می‌گذارند فساد ایجاد می‌کنند و هیچ قدرت و امتیازی نیز نمی‌توانند به کشورها بدهند، بنابراین ما کشورهای منطقه هرچه می‌توانیم باید روابط خود را از طریق همفکری و همکاری تقویت کنیم.
 دولت همت به خرج داده تا بیماری اقتصادی ۵۰ ساله را درمان کند
خطیب جمعه تهران با اشاره به طرح اصلاح نظام یارانه‌ها گفت: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند کارهای امروز دولت کارهای بسیاری مهمی است و همه باید کمک کنند دولت به این اهداف برسد. آیت الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: انصاف در هر نکته و قضیه ای فضیلت است. قضاوت جناحی، باندی، کینه توزانه و متملقانه منصفانه نیست.
منصفانه بپذیریم که اقتصاد کشور بیمار است و این را همه افرادی که در اقتصاد کار کرده‌اند، معترف هستند. وی با بیان اینکه این بیماری برای یک روز و دو روز و یک سال و دو سال نیست بلکه سابقه نیم قرن دارد، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی از دهه ۵۰ شروع شد و دولت‌ها بعد از انقلاب تلاش کردند این مسائل را برطرف کنند که چندان موفق نبودند. اما دولت سیزدهم همت کرده و تلاش دارد که آرام آرام این بیمار را از بیماری در بیاورد. دولت در حال انجام جراحی‌هایی است که همه متخصصان چه آن‌ها که به آقای رئیسی رأی دادند و چه آن ها که به او رأی ندادند، معتقدند این جراحی باید انجام شود.

 همشهری 
 ابهام خروج مذاکرات هسته‌ای از بن‌بست
مسئول سیاست ‌خارجی اتحادیه اروپا، پس‌از پایان سفر انریکه مورا، معاون خود به ایران، اعلام کرد: مذاکرات هسته‌ای از بن‌بست خارج شده و از سرگرفته می‌شود. جوزف بورل در حاشیه نشست سران «گروه ۷» در آلمان با بیان اینکه پنجره مذاکرات متوقف شده هسته‌ای دوباره باز شده ‌است، اظهارکرد: مذاکرات به بن‌بست رسیده بود و حالا بن‌بست رفع شده و به این ترتیب چشم‌اندازی از رسیدن به یک توافق وجود دارد.
وی درعین‌حال تأکید کرده ‌است که اختلاف‌های موجود در مسیر احیای برجام را نمی‌توان «یک‌‌شبه» حل کرد.

 ایران 
 اجازه نخواهم داد مردم آسیب ببینند
روز گذشته رئیس‌جمهور بازدید میدانی و سرزده خود از فرایندهای بازار و تأمین نیازهای غذایی مردم را با حضور در میدان بهمن تهران و بازدید از یکی از مراکز بزرگ توزیع مرغ در جنوب تهران آغاز کرد.
آیت‌الله رئیسی در جریان این بازدید در پاسخ به یک بانوی تهرانی تأکید کرد: «تا من زند‌ه‌ام، به هیچ وجه اجازه نخواهم داد مردم از طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها آسیب ببینند.» وی همچنین در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای حضور یافته و ضمن گفت‌وگو با مردم از نزدیک در جریان وضعیت توزیع برخی کالاها و مشکلات مربوط به آن قرار گرفت.
در این بازدیدها سید‌جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، رئیس‌جمهور را همراهی می‌‌کرد. آیت‌الله رئیسی پس از این بازدیدها در جلسه ستاد تنظیم بازار شرکت کرد که با حضور اعضای دولت و بقیه نهادها برگزار شد.
 استفاده تهران از مجموعه پیچیده‌ای از توانمندی‌ها
مدیر آژانس اطلاعات دفاعی امریکا در جلسه استماعی با موضوع «ارزیابی سالانه تهدیدها» گفت: «ایران به دلیل توانمندی‌های نظامی پیشرفته‌، شبکه‌های گسترده نایبان و شرکایش و تمایلش برای توسل به زورعلیه امریکا، اصلی‌ترین چالش علیه منافع امریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود.»
اسکات دیوید بری‌یر درباره توانمندی‌های نظامی ایران با اشاره به نظارت مستمر و منظم ایران بر عملیات‌ دریایی امریکا و متحدانش و اذعان به قدرت موشک‌های ایران گفت: «راهبرد امنیت ملی ایران بر تلاش برای تضمین تداوم حکومت مذهبی، حفظ ثبات داخلی، مستحکم کردن جایگاهش به عنوان قدرت مسلط منطقه‌ای و دستیابی به رفاه اقتصادی استوار است. تهران از مجموعه پیچیده‌ای از توانمندی‌های نظامی، دیپلماتیک و امنیتی استفاده می‌کند.»
 اجماع کلی صاحبنظران بر بازتوزیع یارانه‌ها
وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست با اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تشریح ابعاد مختلف طرح اصلاح یارانه‌ها پرداخت و گفت: تغییر سیاست حمایتی دولت به جای اختصاص پرفساد ارز ترجیحی برای کالاها به حمایت از مصرف‌کننده از جهت تحلیل اقتصادی و تأثیرات اجتماعی آن در درازمدت، مورد اجماع کلی صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی است.
خاندوزی افزود: جهت کاهش فشار این طرح بویژه روی اقشار کم‌درآمد، متوسط و فقیر جامعه، تمهیدات جبرانی همچون پرداخت یارانه چند برابری در نظر گرفته شده است.

 جمهوری‌اسلامی 
 توافق قابل اتکا در دسترس است
وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتر در خصوص سفر هماهنگ‌کننده مذاکرات وین به تهران نوشت: در توافق با جوزف بورل، سفر انریکه مورا به تهران و گفتگوهایش با همکارم علی باقری، فرصت مجددی بود تا بر ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شویم. امیرعبداللهیان ادامه داد: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.

 وطن امروز 
 دولت چابک با اصلاح ساختارها و همراهی مردم از موانع عبور می‌کند
دبیر شورای عالی امنیت ملی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: پیشرفت ایران اراده تغییرناپذیر کل نظام است که دشمن با جنگ ۸ ساله و تحریم مانع آن شد. دولت چابک با اصلاح ساختارها، بهینه‌سازی منابع و همراهی مردم از همه موانع عبور می‌کند. شمخانی تأکید کرد: اعتراض‌های محدود برخی هموطنان نگران هیچ نسبتی با موج‌سواری رسانه‌های معاند و دنباله‌های داخلی آنها ندارد.
 دیدار تعدادی از اعضای جنبش نُجَبا با سفیر جدید ایران در عراق
جنبش نُجَبا در صفحه توئیتر خود در این زمینه نوشت: «شیخ علی الاسدی، رئیس شورای سیاسی جنبش نُجَبا و هیات همراه با محمدکاظم آل‌صادق، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در عراق دیدار کردند و تصدی سفارت جمهوری اسلامی را به وی تبریک گفتند».
 «١۴ مه» یادآور اشغال، قتل عام و آوارگی ملت فلسطین است
وزارت امور خارجه کشورمان در آستانه سالروز تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی (‌روز نکبت) بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: ١۴ مه ‌١٩۴٨ میلادی، یوم النکبه، یادآور اشغال، قتل عام و آوارگی صاحبان اصلی سرزمین فلسطین توسط غاصبان و اشغالگران صهیونیست و شروع روند سیستماتیک نقض گسترده حقوق طبیعی و اولیه ملت فلسطین است. در بخش دیگری از این بیانیه با یادآوری این مهم که مساله فلسطین موضوع اول و اساسی جهان اسلام است، آمده: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که برقراری صلحی عادلانه و پایدار در خاورمیانه جز از طریق حل‌وفصل مسائل اساسی این بحران از جمله پایان اشغال سازمان‌یافته فلسطین، بازگشت آوارگان، تعیین نظام آینده فلسطین بر اساس همه‌پرسی ملی با حضور تمام ساکنان اصلی آن و نهایتاً تشکیل دولت یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شریف به سرانجام نخواهد رسید.

 جوان 
 امروز در حوزه آب سنگین حرف‌هایی برای گفتن داریم
معاون رئیس جمهور در سمینار تخصصی «نقش رادیوداروها در تشخیص و درمان سرطان» درباره بهره‌برداری از آب سنگین در کشور گفت: آب سنگین یک دروازه ورودی بسیار بزرگ و مهم در فرایند مهندسی مولکولی و اتمی است که مشتقات آن می‌تواند دستاوردهای بزرگی در بخش سلامت و صنعت داخلی فراهم کند. اسلامی با بیان اینکه امروز در حوزه آب سنگین دانشمندان ما حرف‌هایی برای گفتن دارند، افزود: هدف ما این است در حوزه‌های راهبردی به دستاوردهای مهمی برسیم که دشمنان مخالف آن هستند و بر تراز علمی و اقتدار ایران اسلامی بیفزاییم.
 بسیج کمک‌کار مردم در شرایط جدید اقتصادی باشد
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما در حال جراحی اقتصادی هستیم و این جراحی سختی‌هایی دارد، خطاب به بسیجیان گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری حضور بسیج در صحنه انقلاب، نه تنها ضروری، بلکه حیاتی است.
جای کوتاه آمدن در هیچ مقطعی از انقلاب نیست. سرلشکر سلامی با بیان اینکه بسیج کمک‌کار مردم در شرایط جدید اقتصادی باشد، خطاب به بسیجیان تأکید کرد: دشمن امروز می‌خواهد ما را در خانه‌هایمان شکست دهد، ولی چون شما هستید، نمی‌تواند.
 رایزنی بغداد و ریاض درباره مذاکرات ایران و سعودی
پس از اعلام برگزاری دور پنجم گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی، وزیر امور خارجه عراق و همتای سعودی او درباره پیشبرد این گفت‌وگوها رایزنی کردند. بنا بر بیانیه وزارت امور خارجه عراق، طبق این بیانیه، «دو وزیر به روابط دوجانبه عربستان سعودی و ایران و بهبود آن در حوزه‌هایی مشخص پرداخته‌اند و بر لزوم تداوم گفت‌وگوهایی که میان تهران و ریاض در بغداد آغاز شد، تأکید کرده‌اند».

 آفتاب‌یزد 
 اتهام‌زنی فرمانده سنتکام علیه ایران
فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در غرب آسیا) ایران را بی‌ثبات‌کننده‌ترین نیرو در خاورمیانه خواند. اریک کوریال مدعی شد: موضع آمریکا این است که به ایران اجازه هسته‌ای‌شدن را ندهد؛ با این حال نگرانی ما درباره ایران از توانایی‌های هسته‌ای‌اش فراتر می‌رود. وی در ادامه ادعا کرد که برنامه موشک‌های بالستیک ایران و حمایتش از گروه‌های نیابتی از دیگر نگرانی‌های ایالات متحده محسوب می‌شوند. وی در ادامه گفت: تهدید ایران نیازمند تلاش قاطع از سوی ما و شرکای امنیتی‌مان در منطقه است. سنتکام به این تلاش متعهد است.
 رئیس دولت امارات متحده عربی درگذشت
خبرگزاری امارات اعلام کرد شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس دولت امارات متحده عربی درگذشت. به مناسبت درگذشت رئیس امارات، از روز جمعه به مدت ۴۰ روز در این کشور عزای عمومی است و پرچم ها نیمه برافراشته خواهد بود.
همچنین وزارتخانه‌ها، ادارات، نهادهای فدرال و محلی و بخش خصوصی ۳ روز تعطیل می‌شوند. وی در ژانویه ۲۰۱۴ دچار سکته مغزی شده و تحت درمان بود تا این که دیروز درگذشت. برادر او، شیخ محمد بن زاید، جانشین وی خواهد شد.

 

 خراسان 
 ضرورت همکاری چندجانبه ایران، عراق و سوریه در مقابل سدسازی‌های ترکیه
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با توجه به تاثیرات مسائل زیست محیطی سدسازی‌های ترکیه در منطقه و به ویژه روی کشورهای ایران، عراق و سوریه، باید این مسئله در قالب همکاری‌های چندجانبه پیگیری شود. عباس‌زاده تصریح ‌کرد: در شرایط فعلی وزارت نیرو باید در تعامل بیشتر با وزارت امور خارجه، مستندات علمی و فنی خود را درباره تبعات سدسازی‌های ترکیه ارائه کند تا در گفت‌وگوهای چندجانبه مورد استفاده قرار بگیرد.
 تجمعات پایان یافته و آرامش به شهرها بازگشته است
پنج‌شنبه شب تعداد محدودی از شهرهای کشور شاهد برگزاری تجمعات پراکنده اعتراضی به اجرای قانون اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها بودند.
شهرستان درود لرستان، شهرستان ایذه در خوزستان، اندیمشک خوزستان، شهرستان یاسوج، شهرکرد، مرکز چهارمحال بختیاری و شهرستان فشافویه تهران شاهد تجمعاتی چند ده نفره به همراه شعار علیه افزایش قیمت‌ها بودند. در این تجمعات هجوم به فروشگاه‌ زنجیره‌ای، آتش زدن و شعارهای مربوط به گرانی دیده و شنیده می‌شد.
براساس گزارش‌های تکمیلی از سراسر کشور، تا دیروز عصر تجمع فعالی در سطح کشور گزارش نشده و تجمعات محدود برخی شهرها نیز با دخالت عوامل تامین‌کننده امنیت و همکاری مردم پایان یافته است.

 رسالت 
۴۸ طرح نیمه‌تمام نفتی تا پایان سال تکمیل می‌شود
وزیر نفت در آیین بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: ۴۸ طرح کلان نیمه‌تمام با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۳ میلیارد دلار تا پایان امسال تکمیل می‌شود.
اوجی با بیان اینکه همچنین عملیات اجرایی ۲۵ طرح عظیم نفت با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلار آغاز می‌شود، گفت: در دولت سیزدهم، با بهره‌گیری از توان هلدینگ‌های بزرگ نفت و پتروشیمی، بانک‌ها و مذاکره با شرکت‌های معتبر خارجی بیش از ۵۰ قرارداد و تفاهم‌نامه منعقد شده است. وی تا کید کرد: صادرات نفت ایران افزایش یافته و وصول درآمدهای نفتی جهش داشته است، به گونه‌ای که تمامی تعهدات نفت در بودجه ۱۴۰۰ تحقق یافت.

 مردم سالاری 
 تلاش قطر برای مصالحه در خاورمیانه
دهقانی سفیر ایران در دوحه در توییتر نوشت: «‏و شیخ تمیم امیر محترم قطر در سرزمین مهر آباد … چقدر از رفت و آمد، رفاقت و همکاری بین ایران و همسایگان خشنود می‌شوم. گسترش روابط سیاسی و اقتصادی و مشورت و همکاری در مسائل منطقه ای و بین المللی از اهداف سفر است… و البته در یک کلام فکر کنم قطر دوست دارد بین دوستانش مخاصمه نباشد.»

 آرمان ملی 
 آمادگی برای مقابله با هر تهدید
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با حضور در سایت فرماندهی اطلاعات و شناسایی بانه ضمن دیدار با کارکنان پایور و وظیفه از قسمت‌های مختلف این سایت بازدید و توان رزم و تجهیزات مستقر در این سایت را مورد ارزیابی قرار داد.
سرتیپ صباحی‌فرد در حاشیه این بازدید با بیان اینکه پدافند هوایی ارتش با تجهیزات نوین، بومی و توان رزم بالا آماده دفاع همه جانبه از کشور است، گفت: با اشاره به اینکه دشمن جرات حضور و نفوذ در خاک ما را ندارد، اظهار داشت: با همه توان همواره آماده مقابله با هر تهدیدی هستیم. امروز پدافند هوایی ارتش دشمنان را در کیلومترها آن طرف مرزها رصد می‌کند.

 قدس
 همکاری ایران و روسیه در سه حوزه دانش‌بنیان‌
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه یازدهمین رویداد فناوری و نوآوری اینوتکس درباره ارتباطات فناورانه ایران و روسیه گفت: در حال حاضر روسیه بازار فوق‌العاده‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شود. ستاری افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه‌های کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی با روسیه همکاری می‌کنند ‌و امسال اتفاقات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد.
 هراس از جنازه «شیرین»
نظامیان اشغالگر اسرائیلی با گاز اشک‌آور و گلوله به تشییع‌کنندگان شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره مقابل بیمارستان فرانسوی قدس حمله کردند. این خبرنگار روز چهارشنبه با شلیک مستقیم صهیونیست‌ها به شهادت رسید. منابع محلی اعلام کردند: نظامیان صهیونیست اجازه حمل پیکر ابوعاقله روی شانه تشییع‌کنندگان را نداده و پیکر او را به داخل بیمارستان بازگرداندند.

 اعتماد 
 رکوردشکنی بازرسی‌های آژانس
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که تعداد بازرسی‌های آژانس از تاسیسات اعلام شده هسته‌ای ایران در ماه گذشته رکورد شکسته است. براساس گزارش محدودی که بلومبرگ به آن دست یافته است بازرسان آژانس در طول سال گذشته بیش از یک بار در روز از ۲۱ محل هسته‌ای اعلام شده در ایران بازرسی کرده‌اند. براساس این گزارش تعداد بازرسی‌های آژانس به ۴۹۴ مورد رسیده است که ۶۸ بازرسی بیشتر از سال ۲۰۲۱ بود و نسبت به سال ۲۰۱۸ که دولت ایالات متحده امریکا از برجام خارج شد، بیش از ۱۰۰ مورد افزایش یافته است.

 ابتکار
 واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به کشف ده‌ها گور دسته‌جمعی در آمریکا
غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر در واکنش به کشف ده‌ها گور دسته جمعی در محل مدارس بومیان آمریکا، در توئیتر نوشت: «کودکان بومی آمریکایی بی‌نوا از خانواده‌های خود جدا شدند، نگذاشتند به زبان مادری‌شان حرف بزنند، مورد سوء استفاده قرار گرفتند، به آن‌ها تجاوز شد و در نهایت در گورهای دسته‌جمعی مدفون شدند. اما ایالات متحده آمریکا به خودش همچنان اجازه می‌دهد دیگران را درباره حقوق بشر نصحیت کند!»

 اطلاعات 
 سرمایه حاصل از نفت باید به سمت ثروت‌های ماندگار برود
رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین گشایش بیست و ششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به اینکه مجلس هم با افتخار در مسیر کمک و تسهیل‌گری و تنظیم‌گری برای تحول در صنعت نفت و گاز کشور در خدمت یکایک شما مجاهدان این عرصه خواهد بود، اظهار داشت: حفظ معادن، نفت، گاز و انفال سرمایه‌ها و ثروت‌های بین نسلی از اولویت‌هاست اما برای انجام آن با چالش‌هایی روبه رو هستیم.
قالیباف با بیان اینکه در حقیقت باید از ثروت حاصل از نفت صیانت کنیم نه از خود نفت خام، تاکید کرد: سرمایه حاصل از نفت را باید به سمت ثروت‌های ماندگار، بخش سرمایه‌ گذاری‌های مولد و سرمایه گذاری‌های فزاینده اقتصادی در داخل و خارج از کشور ببریم اما واقعیت این است که در این مسیر خام اندیشی داریم و حکمرانی دقیقی نداریم.
 تمام اقدامات ممکن برای نجات برجام انجام خواهد شد
سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که مسئول سیاست خارجی این اتحادیه تمام اقدامات ممکن را برای نجات برجام انجام خواهد داد. پیتر استانو در نشست خبری کمیسیون اروپا گفت: «نقش و منفعت هماهنگ‌کننده «مذاکرات وین» است تا هر کاری که می‌تواند را برای نجات این توافق انجام دهد». وی تأکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا، طرف‌های برجام و کل جامعه بین‌المللی خواستار انجام این اقدامات از سوی بورل هستند زیرا این توافق بخش مهمی از معماری منع اشاعه است.

 شهروند 
 هیچ کمبودی در حوزه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد
معاون اول رییس جمهور با حضور در شهرستان رباط کریم از مجتمع انبارهای کالاهای اساسی و سیلوی ۱۲۰ هزار تنی شهید مدرس شرکت بازرگانی دولتی ایران بازدید کرد. مخبر در این بازدید با اشاره به تلاش های وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در راستای ذخیره سازی و تکمیل ظرفیت انبارهای کالاهای اساسی در سراسر کشور تاکید کرد: هیچگونه کمبودی در حوزه اقلام و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم وجود ندارد. وی تصریح کرد: توجه به بحث عدالت از جمله اهداف و افتخارات مهم طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها است که انشالله دولت با همکاری و همراهی مردم این هدف مهم را به سرانجام خواهد رساند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

یادواره‌ی شهدا باید با بهترین کیفیت برگزار شود
مهر/ آیت الله العظمی نوری همدانی درپیامی به نخستین یادواره گرامیداشت ۵۶۵ شهید ارتش در استان قم با گرامیداشت یاد ونام شهیدان گفت:در دنیای معاصر جنگ‌های متعددی به وقوع پیوست اما آنچه جنگ هشت ساله ما را متمایز کرد و برجسته نمود اخلاص و تقوا و تدین آنان بود شهیدان ما آنچه را دیدند فقط خدا بود و آنچه را که دنبال کردند رضایت ذات اقدس حق بود. ایشان درادامه با تاکید براینکه شهیدان ما نه تنها از مرزهای جغرافیایی دفاع کردند بلکه هدف بالاتر آنان دفاع از مرزهای عقیدتی بوده است افزودند: شک و تردیدی نداریم که دشمن در کمین است و باید یاد و خاطره شهدا را زنده نگه داشت، کنگره و یادواره‌ی شهدا باید با بهترین کیفیت برگزار شود و توجه به خانواده شهدا از وظایف همه ما است.

اساتید و علمای حوزه پیگیر نگرانی‌های اقتصادی این روزهای مردم‌اند
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری عصر جمعه در نشست وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: با توجه به شرایط روز جامعه اقتضا می کرد که یکی از وزرای محترم که دست اندرکار مسائل اقتصادی کشور و برنامه جدید در رابطه با مسئله معیشت و اقتصاد است، در جمع اساتید حوزه علمیه قم حضور پیدا کنند و توضیحات لازم در خصوص برنامه های جدید را ارائه فرمایند. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین افزود: دغدغه عمومی جامعه ما از یک سو و حضرات آیات عضو جامعه مدرسین از سوی دیگر ما را به برگزاری این نشست ترغیب نمود.وی همچنین خاطرنشان کرد: قطعاً ارتباط وثیقی بین اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه با مردم وجود داشته و همین امر سبب انتقال دل مشغولی‌ها و نگرانی های اقتصادی جامعه به این اساتید و علمای دینی می‌شود. شایان ذکر است: در این نشست نظرات و پرسش‌های اعضای شورای عالی جامعه مدرسین مطرح شد و وزیر اقتصاد به پاسخ آن‌ها پرداخت.

تفقه و تقوا دو سلاح تأمین اهداف دین است
رسا/ آیت‌الله شب زنده‌دار، در مراسم اختتامیه المپیاد حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد گفت: هدف ما باید احیای اسلام باشد، اگراز ابتدای تحصیل و ورود به حوزه علمیه در نظرمان این باشد که اسلام را احیا کنیم و اگر حیات دارد، هدف ما استمرار حیات باشد؛ باید خودمان عامل به آنان باشیم و پیوسته بکوشیم که محو نشوند و از بین نروند. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه باید به دو سلاح تفقه و تقوا در راه تأمین اهداف دین مسلط باشیم توضیح داد: تفقه در دین به معنای فهم ابعاد و معارف دین است و دین مبین اسلام کاملترین دینی است که خداوند برای بشر قرار داده است، هیچ زمینه از نیازمندی‌های بشر در اسلام مغفول نمانده است و همه جوانب حیات انسان در این دین مبارک مورد توجه واقع شده است. وی ادامه داد: یک روحانی تراز باید به همه این مسائل توجه و آگاهی داشته باشد و در صدد پیاده شدن آن بعد از خود در جامعه باشد، همچنین تفقه در دین نیازمند مقدماتی است که از جمله آن پایه‌هایی که شما از ادبیات و علوم می‌گذرانید شرایطی است که شما را برای تفقه در دین آماده می‌کنند.

بی عدالتی در بهره مندی مردم از یارانه‌ها مسئولان را به اصلاح وا داشته است
حوزه/ آیت‌الله اعرافی، با اشاره به ضرورت بازسازی اقتصادی در کشور اظهار کرد: بی‌عدالتی در بهره‌مندی از یارانه‌ها که مسئولان نکاتی را در رابطه با آن بیان کردند و کارشناسان به آن رسیده‌اند، مسئولان را به این کار سخت واداشته است؛ این ضرورت که بر اساس نگاه‌های کارشناسی است را باید پذیرفت و با آن همراهی کرد. وی ادامه داد: دولت و مسئولان وظیفه دارند که قدرت خرید مردم را به ویژه در کالاهای اساسی حفظ کنند و باید سبد غذایی که سلامت جامعه و طبقات متوسط به پایین را تأمین می‌کند، مدنظر قرار بدهند و ذره‌ای از این تأمین کوتاه نیایند. وی افزود: وظیفه مراکز علمی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه این است که در پیدا کردن راه غلبه به مشکلات به مسئولین یاری برسانند؛ وی با اشاره به ستیزجویی و نقشه‌های بیگانگان برای کاهش اقتدار ایران و محور مقاومت، گفت: گفتن که کاری می‌کنیم که خیابان‌های ایران به آشوب کشیده شود و لشکرهای سایبری آوردند تا هویت و انسجام ما را بگیرند؛ اما دشمن بداند سختی‌هایی داریم اما این ملت پای اقتدار، امنیت و استقلال ایستاده است و در برابر همه کینه‌ورزان و دشمنان انقلاب و اسلام با تمام قامت خواهد ایستاد.

آمریکا: توافق هسته‌ای با ایران همچنان قطعی نیست
فارس/ خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از سفر «انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران تقدیر کرد اما گفت: «با وجود این، در حال حاضر، توافق قطعی نیست.» وی اضافه کرد: «لازم است ایران تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد روی شرایط بیرونی اصرار بورزد یا اینکه می‌خواهد به سرعت توافق را به خاتمه برسد. این توافق از نظر ما به نفع همه طرف‌ها است. ما و شریکانمان آماده هستیم و از مدتی قبل چنین آمادگی‌ای را داشته باشیم. حالا نوبت ایران است.»

آمریکا با تورم بالا و دراز مدت مواجه است
باشگاه خبرنگاران/ شبکه سی.ان.بی.سی آمریکا از اوج گیری تورم دراین کشور خبر داد واعلام کرد: این شرایط برای مدت طولانی‌تری ادامه خواهد یافت و حتی شدید هم می‌شود.
این شبکه در گفتگو با یکی از کارشناسان اقتصادی افزود: این هفته بازار سهام آمریکا هفته ناامید کننده‌ای را پشت سر گذاشت چرا که دیگر نمی‌توان ارزش شاخص‌ها در بازار را حفظ کرد. به نظر من اقدامات فراوانی باید برای احیای بورس صورت گیرد. کارشناس مذکور گفت: شاخص‌های تولید کننده و مصرف کننده همخوانی پایینی با یکدیگر دارد و من فکر می‌کنم تورمی که الان در آمریکا وجود دارد در آینده، طولانی‌تر و شدید‌تر باقی خواهد ماند و نتایج آن را اکنون در بازار می‌بینیم. این تورم اکنون سهام بخش فناوری را هدف قرار داده و رشد سهام این بخش را متوقف کرده است. ارزش دارایی‌های بازار سرمایه نیز تحت تاثیر تورم بسیار بالا قرار دارند.

افزایش چشمگیر تامین ارز در سال جاری با اصلاح یارانه‌ها
ایرنا/ رئیس‌کل بانک مرکزی سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را سبب هدر رفتن بخشی از منابع ارزی دانست و از بهبود چشمگیر تامین ارز در سال جاری خبر داد. علی صالح‌آبادی افزود: شکل پرداخت یارانه اصلاح شده است و مردم اصلاح این یارانه را می‌بینند و این شکل جدید بسیار مناسب شده نسبت به قبل چراکه پیش از این به واردات اختصاص یافته بود و سر سفره مردم نبوده است.
وی در ادامه گفت: ‌اگر اصلاح یارانه‌ها زودتر اجرایی می‌شد بهتر بود. با توجه به جنگ اوکراین قیمت جهانی کالاها افزایش پیدا کرد و خیلی از کشورها تعرفه واردات را صفر کردند و انگیزه قاچاق از کشور ما بیشتر هم شد. بنابراین اگر امسال ارز ۴۲۰۰ ادامه پیدا می‌کرد هدر رفت منابع ارزی بیشتر می‌شد. وی همچنین بیان کرد:‌ ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت‌های ایجاد می‌کرد و این رانت‌ها حجم زیادی از منابع ارزی را اختصاص می‌داد و مردم ارز ارزان و کالای ارزان را احساس نمی‌کردند.. اکنون یارانه به اقشار هدف و گروه‌ها پرداخت و به شکل دیگری توزیع می‌شود.

نشست‌‌های مشترک مجلس و شورای نگهبان
تسنیم/ رئیس کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس از نشست‌‌های مشترک اعضای این کمیسیون و شورای نگهبان برای اصلاح قانون انتخابات پارلمان خبر داد. جوکار با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات مجلس در این کمیسیون، گفت: تعدادی طرح در این زمینه از سوی نمایندگان به کمیسیون ارائه شده که این طرح‌ها در کارگروهی در حال بررسی است. وی افزود: در طرحی که نمایندگان ارائه کرده‌اند بر بحث ایجاد زمینه‌های مشارکت بالا، عادلانه شدن حوزه‌های انتخابیه و اینکه نمایندگان در مسائل کلان کشور ورود پیدا کنند تاکید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *