خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۲۲

** آیت‌الله العظمی جوادی در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌های دنیا: پیام صلح و دوستی ایران را به جهان منتقل کنید ** رهبر معظم انقلاب: مأموریت معلمان تربیت نسل مقاوم آگاه و با هویت ملی است ** آیت‌الله حسینی بوشهری: بشریت امروز تشنه معارف اهل‌بیت(ع) است ** آیت الله حسینی خراسانی: جهاد تبیین راه افزایش امید در جامعه است ** رئیس‌کل بانک مرکزی: بیشترین ذخایر اسکناس ارزی را در تاریخ بانک مرکزی داریم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 بازداشت ۲ فرد اروپایی سازمان‌دهنده آشوب و بی‌نظمی
اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به استحضار ملّت شریف ایران می‌رساند، دو فرد اروپایی که با هدف سوءاستفاده از مطالبات به حق برخی از صنوف و اقشار کشور و تغییر جهت مطالبات عادی به آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات‌سازی جامعه وارد کشور شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان شناسایی و بازداشت شدند. وزارت اطلاعات تصریح کرد: این افراد مأموریت داشتند با توجیه، هدایت، شبکه‌‌سازی و مرتبط‌‌سازی افراد و شبکه‌های آلوده داخلی، بر مشکلات و مطالبات اقشار شریف و زحمت‌کش جامعه اشراف پیدا کرده و با منحرف ‌سازی مطالبات و مرتبط‌ ‌سازی گروه‌های متصل به خود، جامعه را با موج سهمگینی از تخریب و شرارت و ناامنی مواجه نمایند.

 همشهری

 دایره مشمولان «طرح شفافیت» گسترده‌تر شد
نمایندگان مجلس با اصلاح طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دامنه دستگاه‌ها و نهادهای مشمول «شفافیت» را گسترش دادند. نمایندگان در بررسی ماده یک طرح «شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها»، با الحاق عناوین چند نهاد و شرکت به دستگاه‌های مشمول ماده یک این طرح موافقت کردند. بر این اساس، نمایندگان «شرکت‌های غیردولتی که هریک از اعضای هیأت مدیره آن ازسوی دولت مشخص می‌شود»، «شرکت‌ها و بانک‌هایی که دولت در آنها سهام دارد»، «صندوق عشایری بیمه سلامت» و «صندوق بازنشستگی فولاد» را به جزء ۲ ماده یک این طرح اضافه کردند.

 کیهان
 مأموریت معلمان تربیت نسل مقاوم، آگاه و با هویت ملی است
آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار صدها تن از معلمان و فرهنگیان:
ـ کشور از لحاظ قانون، سند و تصمیمات خوب، هیچ چیز کم ندارد، مهم این است که این تصمیمات و قوانین با کار جدی و مجاهدانه پیگیری و اجرا شوند.
ـ منابع انسانی، زیرساخت هر تمدنی به شمار می‌رود و برپاکنندگان تمدن نوین اسلامی نسلی هستند که اکنون در اختیار معلمان قرار دارند، بنابراین اهمیت و ارزش کار معلمی را باید از این زاویه درک کرد.
ـ این نسل با این هدف بسیار بزرگ باید دارای هویت ایرانی- اسلامی، اعتقادات محکم و عمیق، دارای اعتماد به نفس، خودساخته، هوشیار در برابر تمدن‌های منسوخ شده شرق و غرب، دانشمند و کارآمد باشد تا بتواند آن تمدن عظیم را شکل دهد.
ـ به برکت تلاش معلمان در چهار دهه اخیر، عناصری کارآمد در عرصه‌های مختلف رشد یافته‌اند اما کافی نیست و برای آن تمدن شکوفا، باید این‌گونه پرورش‌ها فراگیر شود. ـ کیفیت معلم و تدیّن، اخلاق و مهارت‌های او بسیار مهم است و نباید به‌گونه‌ای باشد که رتبه‌های پایین کنکور سراغ معلمی بروند.
ـ دانش‌آموز باید دارای هویت ملی باشد و در کنار اهتزاز پرچم علم، با اعتماد به نفس، پرچم «هویت ملی و پر افتخار اسلامی ایرانی» را هم به اهتزاز در آورد.
ـ در جهانی که هر کس، چه شرق چه غرب، زور می‌گوید نسل آینده باید ارزش و اهمیت ایستادگی را از هم‌اکنون بیاموزد تا در پرتو این آموزه‌ها تمدن‌ساز شود و ملت و کشور را عزتمند سازد.
ـ بعضی مطالب در برنامه درسی کنونی، صرفاً محفوظاتی است که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانش‌آموزان به ذهن آنها سرازیر می‌شود که باید این موارد شناسایی و از آموزشها حذف شود.
ـ مسائلی همچون سبک زندگی اسلامی، تعاون و همکاری اجتماعی، مطالعه و تحقیق، فعالیتهای جهادی، مبارزه با آسیبهای اجتماعی و نظم و قانون‌گرایی از جمله مهارت‌هایی است که باید در مدرسه آموزش داده، و از دوران کودکی و نوجوانی در افراد نهادینه شود.
ـ نوجوانان و جوانان دُردانه‌های کشور و امانت‌هایی بزرگ در دست معلمان هستند که این امانت‌های گران‌سنگ باید در اثر تربیت معلمانِ دین‌باور و دین‌مدار، به افرادی با ارزش‌افزوده‌ بالاترِ علمی، اخلاقی و رفتاری تبدیل شوند.
ـ با وجود مشکلاتِ امکانات دولتی، اما به مسائل معیشتی، بیمه، بازنشستگی و درمان معلمان توجه ویژه شود.
 در وین روی ۹۰درصد مسائل توافق شفاهی شد اما مکتوب نشد
شبکه خبری الجزیره به نقل از «یک مقام ایرانی» اعلام کرد: بیش از ۹۰ درصد موضوعات هسته‌ای به‌صورت شفاهی توافق شده است اما این موضوع منجر به توافق کتبی نشده است. این مقام ایرانی اعلام کرد: ضمانت‌های اجرایی یکی از مهم‌ترین اختلافات با واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای است. وی ادامه داد: ۶ موضوع، هسته اختلافات اصلی با آمریکا در مذاکرات هسته‌ای را تشکیل می‌دهد و «تضمین‌های اجرایی» بارزترین نقاط حل‌نشده با واشنگتن در این مذاکرات است. مقام ایرانی همچنین دستیابی به توافق در مذاکرات وین را مرهون جدیت و حسن نیت آمریکا دانست.
 طرح عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در عراق جرم محسوب خواهد شد
پارلمان عراق‌ روز چهارشنبه را به عنوان زمان مطرح‌‌سازی اولیه پیش‌نویس قانون «ممنوعیت عادی‌‌سازی و روابط با رژیم صهیونیستی» تعیین کرده است. یکی از مسئولان بخش حقوقی پارلمان عراق که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، گفت: «یکی از مهم‌ترین بندهای این قانون همان بندی است که بر جرم‌انگاری هر نوع همکاری، تعامل سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فنی، فرهنگی، ورزشی و علمی -تحت هر فعالیت و عنوانی- با رژیم صهیونیستی تأکید دارد.» وی افزود که در این قانون تأکید شده است «عراق در وضعیت جنگی با رژیم اشغالگر قرار دارد و هر چیزی که از طرف افراد، نهادها، گروه‌ها، جنبش‌ها، احزاب در تعارض با این مفهوم صادر شود و در راستای حمایت مادی یا معنوی از اشغالگران باشد، خیانت بزرگ محسوب می‌شود؛ جرمی که طبق قانون مجازات اصلاحی شماره ۱۱۱ صادره در سال ۱۹۶۹ حکمی بین اعدام و حبس ابد مشمول آن می‌شود.»

 ایران 
 عادلانه‌سازی توزیع یارانه‌ها تصمیم ملی است
رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت، اصلاح نظام اقتصادی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را دستور کار مهم دولت دانست و بر لزوم تبیین دقیق مسأله برای آحاد جامعه و اقناع افکار عمومی تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر لزوم همدلی و هم‌صدایی همه بخش‌های دولت در اجرای این طرح، گفت: مردم باید در جریان ضرورت اصلاح نظام اقتصادی و تغییر رویکرد در پرداخت یارانه‌ها قرار گیرند و برای آنان توضیح داده شود که دولت چرا چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و این اقدام چه آثاری برای کشور دارد. وی طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها را مبتنی بر سیاست‌ها و قانون مصوب مجلس و ضرورت امروز کشور دانست که ساعت‌ها مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفته است.
 بیشترین ذخایر اسکناس ارزی را در تاریخ بانک مرکزی داریم
رئیس‌ کل بانک مرکزی گفت: می‌توان گفت که در تاریخ بانک مرکزی، بیشترین ذخایر اسکناس ارزی را در اختیار داریم و نه‌تنها در بازار متشکل حضور داریم در فضای غیررسمی نیز بر اساس نیاز حضور خواهیم داشت. صالح‌آبادی اظهار داشت: سیاست‌های ارزی و سیاست‌های تجاری بانک مرکزی و وزارت صمت هماهنگ است و جلسات منظمی بین وزارت صمت و بانک مرکزی وجود دارد تا دو سیاست متوازن و هماهنگ حرکت کند. وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته نرخ رشد نقدینگی نسبت به گذشته روند نزولی داشته است، گفت: بانک مرکزی در این زمینه برنامه اصلاحی دارد.

 جمهوری‌اسلامی 
 بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به عوامل خارجی از جمله تحریم‌ها بازمی‌گردد
دادستان کل کشور با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی مستلزم تعامل، هماهنگی و همکاری بین قوای سه‌گانه و مردم است، گفت: دستگاه قضایی براساس وظایف ذاتی خود با عواملی که باعث بروز مشکلات اقتصادی در کشور می‌شوند و اقدام به احتکار، قاچاق و گران‌فروشی‌ می‌کنند، برخورد خواهد کرد. حجت‌الاسلام‌ منتظری با بیان اینکه بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به عوامل خارجی از جمله تحریم‌ها بازمی‌گردد افزود: هیچگاه وضعیت معیشت مردم از دید مسئولان پنهان نبوده و به مشکلات واقف هستیم، لذا باید با مشارکت همگانی تلاش کنیم تا این مسائل حل و فصل شوند.
 از تلاش‌های بین‌المللی برای موفقیت مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کنیم
وزیر خارجه عمان با اشاره به اینکه کشورش هیچ طرفی را در تعلیق مذاکرات وین مقصر نمی‌داند گفت: مسقط از تمام تلاش‌های بین‌المللی برای موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. بدر بن‌حمد البوسعیدی تاکید کرد: ما هیچ طرفی را در تعلیق مذاکرات مقصر نمی‌دانیم اما از گفت‌وگوی مستقیم حمایت می‌کنیم.
 هشدار حزب‌الله به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه ماجراجویی
رسانه جنگی مقاومت اسلامی با انتشار ویدیویی، پیام هشدارآمیزی برای سران رژیم اشغالگر فرستاد. در این ویدیو نسبت به ارتکاب هرگونه حماقتی علیه لبنان هشدار داده شد و در این فایل برای اولین بار موشک‌اندازهایی که پوشانده شده بودند و سلاح دیگری که بخش‌هایی از آن عامدانه نمایان شده بود، نمایش داده شد.

 وطن امروز 
 ایران باید در شکل‌گیری نظم جدید جهانی نقش‌آفرینی کند
مشاور فرمانده‌کل نیرو‌های مسلح در امور ارتش با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر شکل‌گیری یک نظم بین‌المللی جدید گفت: دنیا در آستانه‌ یک نظم جدید و نوین قرار گرفته است. سرتیپ حاتمی با تأکید بر اینکه ایران در نظم نوین جهانی با توجه به موقعیت راهبردی و استقلال مثال‌زدنی‌اش باید نقش‌آفرین باشد، گفت: محافظت از استقلال و منافع و امنیت ملی آینده بهتری را برای ملت بزرگ ایران رقم خواهد زد.
 ایران به شهادت رساندن خبرنگار الجزیره توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هدف قراردادن تعمدی خانم شیرین ابوعاقله، خبرنگار سرشناس شبکه الجزیره در سرزمین‌های اشغالی توسط نیروهای رژیم اشغالگر صهیونیستی را گواه روشنی بر عدم پایبندی این رژیم به نقش و جایگاه مطبوعات، رسانه‌ها و خبرنگاران، در آگاهی‌بخشی به افکار عمومی دانست که بر ‌خلاف ادعاهای دروغین ماشین تبلیغاتی صهیونیسم و رسانه‌های وابسته، از انتشار حقایق و اخبار صحیح واهمه دارد و تا مرز کشتار خبرنگاران پیش می‌رود. خطیب‌زاده از سازمان‌های بین‌المللی، نهادهای حقوق‌بشری و اتحادیه‌های رسانه‌ای بین‌المللی خواست درباره شهادت خانم شیرین ابوعاقله تحقیقات مستقلی صورت گیرد و رژیم صهیونیستی نسبت به این جنایت خود پاسخگو شود.
 طرح ایران برای انتقام ترور شهید سپهبد سلیمانی
رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا مدعی شد ایران ممکن است بزودی دست به اجرای طرحی برای «انتقام» ترور ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران بزند. آوریل هاینز هشدار داد تعقیب مقامات ارشد پیشین آمریکایی در دولت دونالد ترامپ از جمله جان بولتون مشاور امنیت ملی، مایک پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ و آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن می‌تواند برای انتقام احتمالی به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ در عراق باشد که به دستور دونالد ترامپ انجام شده بود. او مدعی شد: ارزیابی ما این است که بیشتر انگیزه آنها [ایران] در این سناریو در ارتباط با ژنرال سلیمانی و به نوعی بخشی از تلاش‌های‌شان برای انتقام است.

 جوان
 اراده‌های مردم از سلاح‌های جنگی قدرتمندتر است
رئیس سازمان بسیج در آیین افتتاح مراکز آموزش سواد در شیراز، با بیان اینکه تنها راه باقی‌مانده برای دشمن امروز جنگ نرم است، تأکید کرد: دشمن از تحریم غذا، دارو و نیازهای روزمره کوتاهی نکرده و امروز تنها راه باقی‌مانده همین جنگ نرم و فضای مجازی است و در این راه باید شبکه مردم پایه سایبری را متشکل از جوانان مومن انقلابی مسلط بر تکنیک‌های فضای مجازی و متخصص در تولید محتوا راه‌اندازی کنیم. سردار سلیمانی با اشاره به حرکت نوپای جوانان به تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری، تصریح کرد: درست است که برای مقابله با دشمن نیاز به سلاح‌های جنگی قدرتمند وجود دارد، اما قدرت مبتنی بر قلوب و اراده‌های مردم یک سرزمین، قدرتمندتر است و برای این امر، باید تمام ظرفیت را به میدان آورده و کار را به جوانان بسپاریم تا با اقتدار پیش برویم.
 مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه شد
مسعود ستایشی، دادیار دادسرای دیوان عالی کشور با حکم حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا با حفظ سمت به عنوان سخنگوی دستگاه قضا منصوب شد.
 تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح را در کشور خودمان تولید می‌کنیم
معاون هماهنگ‌کننده ارتش تحریم‌ها را عاملی برای پیشرفت و خودکفایی نیروهای مسلح دانست و گفت: نیاز به تجهیزات باعث شد نیروهای مسلح در مسیر رفع نیازهای خود حرکت کنند و به سمتی بروند که همه تجهیزات مورد نیازشان در داخل کشور ساخته می‌شود. دریادار سیاری عنوان کرد: به مرور زمان در ساخت تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح پیشرفت کرده‌ایم و امروز از ایده تا محصول نهایی را خودمان تولید می‌کنیم.

 آفتاب‌یزد 
 دیدار سفیر ایران در افغانستان با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل
صفحه توییتر سفارت ایران در افغانستان از دیدار بهادر امینیان، سفیر کشورمان در کابل با دبورا لیونز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان خبر داده و به نقل از او درباره این دیدار نوشت: از دیدار مثمرثمری که با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان داشتم، خرسندم. سفارت ایران در کابل همچنین نوشت: آخرین تحولت در افغانستان، مسائل مرتبط اجتماعی و اقتصادی در این دیدار مورد بحث قرار گرفت.

 خراسان 
 در اجرای اصلاح یارانه‌ها مردم دچار سختی و فشار نشوند
دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا به مسئله اصلاح نظام اقتصادی کشور به ویژه در زمینه پرداخت یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: نظام پرداخت یارانه‌ها دارای مشکلات فراوان است و با توجه به این که وضعیت موجود عادلانه نیست و زمینه سوء استفاده سودجویان را فراهم می‌کند و باید اصلاح شود. آیت‌الله جنتی با بیان این که مردم شریف ایران نشان داده‌اند با اقداماتی که بر مبنای عدالت و صداقت باشد، همراهی می‌کنند و تاریخ انقلاب نشان داده در این راه سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند، خطاب به مسئولان امر متذکر شد: با این حال مسئولان محترم با بررسی‌های همه جانبه، به نحوی برنامه‌ریزی کنند که مردم دچار سختی و فشار نشوند.
 دیدار جمعی از علما و ائمه جمعه اهل سنت با رئیس‌جمهور
۲۰ تن از علما و ائمه جمعه اهل تسنن سراسر کشور با رئیس‌جمهور دیدار کردند. در این دیدار یک ساعت و نیمه، علمای اهل سُنّت با تقدیر از رویکرد و اقدامات دولت سیزدهم در حوزه عدالت، دغدغه‌ها و دیدگاه‌هایشان‌ را درباره مهم‌ترین مسائل مربوط به اهل تسنُّن مطرح کردند. استفاده از نخبگان اهل سُنّت در عرصه مدیریت، تأمین نیازهای اساسی و زیرساخت‌ها در استان‌های مرزی و توجه به معیشت‌ و رفع بیکاری جوانان در این استان‌ها از جمله مطالب مطرح شده در این نشست بود.

 رسالت 
 مقر تروریست ها در اربیل زیر آتش توپخانه سپاه
در پی شرارت‌های اخیر گروهک‌های تروریستی وابسته به استکبار جهانی در اعزام تیم‌های تروریستی برای نفوذ و انجام عملیات‌های ضدامنیتی و خرابکارانه در خاک کشورمان، با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی دقیق، یک تیم مسلح تروریستی، در تور اطلاعاتی رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه قرار گرفت و تمامی اعضای این تیم تروریستی ۵ نفره در شهرستان بانه دستگیر شدند. در پی اعترافات اعضای این تیم تروریستی، پایگاه‌ها و مقرهای تروریست‌های مستقر در اقلیم شمال عراق هدف حملات رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه قرار گرفتند و منهدم شدند.

 مردم سالاری 
 جهاد ما مبارزه با گرانی است
رئیس مجلس شورای اسلامی در یادواره شهدای طلاب و روحانی تهران بزرگ گفت: اگر حزب الهی هستیم و می‌خواهیم راه شهدا را ادامه دهیم، اگر می‌خواهیم در دهان دشمن بزنیم، اگر می‌خواهیم مقابل غرب زده‌هایی که علیه ما هر حرف و تهمتی می‌زنند بایستیم باید بدانیم که وظیفه ما فقط یک چیز است و آن این که نباید به حاشیه برویم بلکه باید کارمان را دقیق انجام دهیم و همه حرف ما در جبهه انقلاب باید اثبات کارآمدی دین در جامعه باشد. قالیباف تصریح کرد: امروز جهاد ما مبارزه با گرانی است، امروز کربلای ۵ و والفجر۸ و ادامه دادن راه شهدا همین جهاد است؛ ما بچه‌های انقلاب اسلامی می‌توانیم کارآمدی دین را در ادامه جامعه اثبات کنیم و در این نباید هیچ تردیدی داشته باشیم.

 آرمان ملی 
 امیر قطر امروز به تهران سفر می‌کند
شیخ تمیم بن‌حمد آل ثانی، امیر قطر امروز در راس یک هیات بلندپایه سیاسی- اقتصادی به دعوت رسمی آیت‌الله رئیسی، به تهران سفر می‌کند. گفت‌وگوی دوجانبه روسا و رایزنی هیات‌های عالی دو کشور و مصاحبه مطبوعاتی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و امیرقطر از برنامه‌های این سفر یک روزه است.
 مورا با باقری دیدار کرد
انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین با علی باقری، رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران دیدار کرد. با توجه به نقش اتحادیه اروپا در زمینه مبادله دیدگاه‌های تهران و واشنگتن، سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌های سازنده پیرامون موضوعات اندک ولی مهمِ باقی‌مانده تلقی شود.

 قدس 
 هر دو مسیر خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ پیگیری می‌شود
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه همزمان با حضور «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران در توییتی با بیان اینکه دو مسیر خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها پیگیری می‌شود، اعلام کرد: مصون‌سازی کشور از مسیر تحول اقتصادی و توزیع عادلانه نظام پرداخت یارانه راهبرد اصلی است و مذاکره برای لغو تحریم‌ها هم در مسیر درستش پیگیری می‌شود.

 اعتماد 
 هیچ ناامنی در اهواز وجود ندارد
وزیر کشور درخصوص ادعای برخی سایت‌های خارجی مبنی بر ناامنی در برخی مناطق جنوبی کشور گفت: هیچ ناامنی در هیچ نقطه‌ای از کشور وجود ندارد. وحیدی افزود: الحمدلله امنیت برقرار است و همه در آرامش به ‌سر می‌برند. وی همچنین شایعه قطع اینترنت در اهواز را رد کرد و گفت: این خبرها درست نیست.
 تحریم‌ها علیه ایران لغو شود
نماینده مسلمان دموکرات کنگره امریکا در توییتی خواستار توافق فوری و مطمئن با ایران و لغو تحریم‌ها شد. خانم «ایلهان عمر» نوشت: «ما برای برقراری صلح در خاورمیانه و اجتناب از جنگ در حال از دست دادن زمان هستیم. اینک زمان نهایی کردن توافق با ایران است.» توئیت ایلهان عمر بازتاب‌هایی بین مقام‌های امریکایی داشت به‌طوری‌که برخی وی را به جانبداری از ایران و مخالف با معاهده ابراهیم متهم کردند.

 اطلاعات 
 قدردانی سازمان ملل از تلاش‌های ایران برای حل سیاسی بحران یمن
در ادامه رایزنی‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در زمینه حل و فصل مسالمت آمیز بحران یمن، «علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در امور ویژه سیاسی با «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن بحث و تبادل نظر کرد. ‌‌مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو ضمن حمایت از تلاش‌های نماینده سازمان ملل در امور یمن در برقراری آتش بس دو ماهه، آن را فرصت بی‌سابقه‌ای برای تثبیت آتش بس و حل و فصل سیاسی بحران یمن خواند. «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن نیز از نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به سازمان ملل برای حل پرونده یمن تشکر و قدردانی کرد.‌

 شهروند
 واردات خودرو با تصویب دولت آزاد شد
وزیر صمت از تصویب کلیات آیین نامه واردات خودرو در هیئت‌وزیران خبر داد و گفت: روش‌های متعدد واردات خودرو در آیین‌نامه‌ای که هم‌اکنون در مراحل نهایی تصویب قرار دارد، مشخص‌شده است. فاطمی‌امین افزود: در شرایط کنونی با توجه به این‌که تولید خودرو بسیار کمتر از تقاضای بازار است، واردات برای تنظیم و کنترل بازار آزاد خودرو ضروری است. وی افزود: در آیین‌نامه پیشنهادی واردات خودرو به انتقال فناوری برای بهبود کیفیت صنعت خودرو توجه ویژه‌ای شده است.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری: 

پیام صلح و دوستی ایران را به جهان منتقل کنید
حوزه/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از فعالان دانشگاهی از کشورهای آمریکا، کانادا و اتریش اظهار داشتند: هر مسافری که به منطقه ‌ای سفر می‌کند، می‌‌کوشد ره‌آورد خوبی به عنوان سوغات برای کشورش ببرد؛ امیدوارم شما نیز خردمندانه بکوشید معارف اسلامی را اولاً و تاریخ بلند مسلمان‌های این منطقه را ثانیاً، تحلیل دقیق انقلاب اسلامی را ثالثاً، رهبری یک رهبر مسلمان آگاه، فقیه، عادل را رابعاً و هماهنگی همه جانبه ملت بزرگ ایران را خامساً، به عنوان ره آورد این سفر برای خود داشته باشید. ایشان درادامه افزودند: ما ، همه شما مهمان ها خصوصاً بزرگواران را با آغوش باز می‌پذیریم و اگر سوالی، طرحی هست ارائه کنید تا ـ ان شاء الله ـ پاسخ قانع کننده ‌ای دریافت کرده و این پاسخ را به عنوان بهترین ره آورد و سوغات به کشور خود منتقل کنید.

بشریت امروز تشنه معارف اهل بیت (ع) است
ایرنا / آیت‌الله حسینی بوشهری در آئین بزرگداشت مقام شیخ صدوق در آستان این محدث بزرگ شیعی با بیان اینکه بشریت امروز تشنه معارف اهل بیت است و شیخ صدوق نقش ارزنده ای در معرفی و نشر احادیث و سیره ائمه معصومین داشت گفت: این شیخ بزرگوار روایات را به خوبی درک و نقل می‌کرد و چنین مومنی که به این جایگاه برسد، مقام بزرگی دارد.رئیس جامعه مدرسین با اشاره به تالیف ۳۰۰ کتاب به دست شیخ صدوق، یادآور شد: اگرچه شیخ‌المحدثین دارای جایگاه فقاهت بوده اما نام او در میان فقهای دینی ما نیامده است.وی به نقش شیخ صدوق در جمع‌آوری روایات اشاره و تاکید کرد: در مباحث کلامی و اخلاقی نیاز به حدیث وجود دارد؛ روایات و کلمات اهل بیت کارساز بوده و در سبک زندگی و مسائل اجتماعی می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

جهاد تبیین راه افزایش امید در جامعه است
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی خراسانی دردیدار با فرمانده تیپ مکانیزه ۲۰ رمضان نیروی زمینی سپاه با اشاره به اهمیت عنصر امید در جامعه، امید را زیربنای تمامی مسائل ارزیابی کرد و میزان موفقیت فردی و اجتماعی را مرتبط با این عنصر کلیدی دانست وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر مسئله امید افزایی ابراز داشت: یکی از محوری ‌رین، اساسی‌ترین و بنیادی ترین اندیشه‌های مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) دمیدن روح امید در جامعه است. وی ادامه داد: تنها فایده و نفع ناامیدی در کشور به دشمنان خواهد رسید؛ البته مقصود از تقویت امید در مردم، امید کاذب نیست بلکه توجه به ظرفیت‌ها و دست‌آوردهای کشور است. جهاد تبیین راه افزایش امید در جامعه است و شعار ما می‌توانیم نیز برخاسته از امید است؛ البته مسئولین باید تلاش کنند تا مشکلات موجود هر چه سریعتر و به صورت ریشه‌ای مرتفع گردند.

ناتو آماده مقابله با روسیه است
ایسنا/ وزیر دفاع آمریکا در جلسه مجلس نمایندگان اظهار کرد که «حمله روسیه به هریک از اعضای ناتو به طور اساسی وضعیت ژئوپلیتیکی در جهان را تغییر می‌دهد و به احتمال زیاد این ائتلاف (ناتو) به طور جمعی و بر اساس ماده ۵ به آن پاسخ خواهد داد.»
وی ادامه داد: وقتی به محاسبات پوتین نگاه می‌کنیم، فکر می‌کنم که او نمی‌خواهد با ناتو مقابله کند.آستین تاکید کرد که تعداد نیروهای ناتو به ۱.۹ میلیون سرباز، بعلاوۀ جدیدترین تجهیزات نظامی، می‌رسد. وی هشدار داد که حمله روسیه «تشدید تنش کنونی را به رقابتی از نوع دیگر تبدیل می‌کند و هیچ‌کس چنین چیزی نمی‌خواهد».

رقم بدهی عراق به ایران بابت خرید گاز
مهر / وزیر برق عراق به رقم بدهی کشورش به ایران بابت خرید گاز اشاره کرد و گفت: عراق ۵ تا ۱۰ سال آینده به گاز ایران نیازمند است. عادل کریم وزیر برق عراق گفت: عراق با ایران درباره صادرات روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به توافق رسیده است.وی تصریح کرد: ایران در حال حاضر روزانه ۳۵-۳۸ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می‌کند.در صورت ثبات در صادرات گاز از ایران به موجب توافقات، تولید برق عراق در فصل تابستان به ۲۵ هزار مگاوات خواهد رسید.کریم افزود: عراق مبلغ ۱.۶۹۲ میلیارد دلار بابت خرید گاز به ایران بدهکار است. در صورت تصویب قوانین مربوطه در مجلس، عراق می‌تواند از اول ژوئن برای پرداخت بدهی به ایران اقدام کند.

رصد تحرکات دشمنان در اطراف مرزها
فارس/ فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به حضور دشمنان در اطراف مرزهای آبی تحت نظارت جمهوری اسلامی، گفت: تحرکات دشمنان در این مناطق لحظه به لحظه رصد می‌شود. سردار تنگسیری درباره وضعیت امنیتی سرزمین‌های آبی کشور اظهار داشت: الحمدلله در مرزهای آبی کشور امنیت کامل برقرار است و هیچ خطری مرزهای آبی ما را تهدید نمی کند.
وی با تاکید بر آمادگی و توان رزم دلاورمردان نیروی دریایی سپاه افزود: امروز مفتخریم اعلام کنیم، با وجود جوانان انقلابی و نیروهای مومن و باغیرت، در سرزمین‌های آبی ما هیچ گونه دشمنی وجود ندارد.

ارتش اسرائیل به قتل «شیرین ابوعاقله» اعتراف کرد
فارس/ علی‌رغم ادعاهای مقامات ارشد رژیم موقت صهیونیستی مبنی بر مقصر بودن فلسطینی‌ها در کشته‌شدن «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیره، ارتش این رژیم به دست داشتن در این جنایت اعتراف کرد.
روزنامه «هاآرتص» گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی بعد از انجام تحقیقاتی درباره ترور ابوعاقله، اذعان کرد که گلوله‌های نظامیان صهیونیست باعث شهادت وی شدند.
طبق این گزارش، بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که یکی از نظامیان یگان مخفی «دوفدیوان» در فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری محل شهادت ابوعاقله مستقر شده و طی عملیات نظامی ده‌ها گلوله به محل حضور وی شلیک کرده است.

پیش نویس توافق هسته‌ای تقریبا آماده است
باشگاه خبرنگاران/ جوزپ بورل در گفتگو با روزنامه سعودی اینترنتی ایندیپندنت عربی گفت: این مذاکرات که اتحادیه اروپا نیز در آن حاضر است به مراحل پایانی رسید. متن نهایی توافق هم تقریبا آماده و در دست بررسی است. نیاز است به سرعت و در نزدیک‌ترین زمان ممکن آن را نهایی کنیم.
او درباره تأثیر منطقه‌ای بازگشت به برجام گفت: بازگشت به برجام و اجرایی کردن این توافق به سود همه، از جمله به سود امنیت منطقه است. من به عنوان هماهنگ کننده برجام همواره شفاف بودم. نیاز است تا به اجرای کامل این توافقنامه بازگردیم، اجرای کامل برجام به این معنی است که ایران به تمام تعهدات هسته ایش پایبند باشد یعنی برنامه‌های هسته‌ای این کشور تحت کنترل و نظارت دقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد و یعنی آمریکا با لغو تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته ای، به برجام بازگردد.

کشف ۵۳ گور جمعی در مدارس شبانه روزی بومیان آمریکا
باشگاه خبرنگاران/ وزیر کشور آمریکا از کشف گور دسته جمعی در ۵۳ مدرسه شبانه روزی محل نگهداری بومیان این کشور خبر داد. هالند گفت اجداد من افرادی بوده اند که وحشت سیاست‌های همگون‌سازی مدارس شبانه‌روزی بومیان را که توسط همین وزارتخانه‌ای که هم اکنون آنرا مدیریت می‌کنم، تحمل کرده‌اند.
برایان نیولند، معاون وزیر کشور آمریکا با اشاره به اینکه چندین نسل از کودکان سرخپوست آمریکایی، بومیان آلاسکا و بومیان هاوایی توسط دولت فدرال وادار شدند به این مدارس بیایند گفت این گزارش تأیید می‌کند این سیستم مدارس شبانه روزی بخشی از سیاست دوجانبه آمریکا برای خلع ید بومیان از سرزمین های‌شان و همسان سازی اجباری آن‌ها بوده است. در این گزارش توضیح داده شده است دولت فدرال با هدف قرار دادن کودکان بومی این سیاست همسان سازی اجباری را دنبال کرد. مدارس شبانه روزی فدرال بومیان ابزار اصلی برای اجرای این سیاست بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *