خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۲۰

** هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام را تسلیت می گوییم **رهبر معظم انقلاب: دولت کارهای اقتصادی مهمی در پیش دارد همه کمک کنند **رئیس‌جمهور: قیمت نان، بنزین و دارو تغییری نمی کند یارانه‌ها حذف نه، بلکه به‌طور عادلانه توزیع می‌شوند **آیت الله حسینی بوشهری: مشکلات فرهنگی منحصر در عفاف و حجاب نیست **آیت الله موسوی اصفهانی: دشمن از انقلاب و حوزه‌های علمیه ضربه خورده است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 پیام دیدار رئیس‌جمهور سوریه با رهبر معظم انقلاب
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعات مطرح شده در دیدار رئیس‌جمهور سوریه با رهبر معظم انقلاب گفت: دیدار در فضایی کاملا صمیمانه، دوستانه و متأثر از نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در کمک به سوریه برای برون‌رفت از جنگ همه‌جانبه تروریستی در سال‌های گذشته برگزار شد. امیرعبداللهیان افزود: سفر آقای بشار اسد این پیام را دارد که رابطه تهران و دمشق، رابطه ممتاز و ناگسستنی است. آن مسأله‌ای که در اراده رهبران دو کشور مشاهده می‌شود، توسعه و تعمیق روابط است. روابط در ماه‌های اخیر شکل متفاوتی پیداکرده و ما از فضای امنیتی و نظامی که در سوریه حاکم بود روزبه‌روز فاصله گرفتیم و اکنون فضا توسعه همه‌جانبه اقتصادی، تجاری، گردشگری و همکاری‌های علمی و فناوری است که در دستور کار دو کشور قرار دارد.

 همشهری
 می‌خواهیم یارانه را به‌ مردم بدهیم
معاون اول رئیس‌جمهور مردمی‌سازی‌ و توزیع عادلانه یارانه‌ها را علاوه بر الزام قانونی، یک الزام عقلی و اقتصادی دانست و گفت: یکی از شعارهای پیش و پس از انتخابات رئیس‌جمهور مقابله با فقر در کشور بود و امروز شاهد آن هستیم که با برخی گرانی‌ها و افزایش قیمت کالاها، بیشترین فشار بر طبقات ضعیف جامعه وارد می‌شود. مخبر با تأکید بر اینکه دولت نمی‌تواند نسبت به نحوه توزیع فعلی یارانه و برخورداری اندک اقشاری از جامعه بی‌توجه و بی‌تفاوت باشد، تأکید کرد: دولت با اجرای طرح مردمی‌سازی‌ و توزیع عادلانه یارانه‌ها قصد دارد حق مردم را به ‌خودشان پرداخت کند. قرار است با اجرای این طرح یارانه و پولی که متعلق به تک‌تک آحاد جامعه است به ‌خودشان پرداخت شود.

 کیهان
 دولت کارهای اقتصادی مهمی در پیش دارد همه کمک کنند
آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از کارگران:
ـ برخلاف نگاه استثماریِ نظام سرمایه‌داری و نگاه شعاریِ نظامِ فروپاشیده کمونیستی، نگاه اسلام به کارگر، قدرشناسانه و ارزش‌مدارانه است و بر همین اساس است که پیامبر اسلامبر دستان کارگر بوسه می‌زنند.
ـ یکی از سیاست‌های اصلی استکبار از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از کار انداختن تولید کشور بود که در سال‌های اخیر و تشدید تحریم‌ها، این هدف کاملاً روشن شده است اما کارگران با ایستادگی خود مانع از تحقق این هدف شدند و در این عرصه ستون اصلی خیمه تولید بودند.
ـ «افزایش فرصت‌های شغلی»، «تنظیم عادلانه رابطه کار و سرمایه» و «تأمین امنیت شغلی» کارگران سه موضوع اساسی در مسائل کارگری است. مسئولان باید تلاش کنند تا فرصت‌های شغلی را افزایش دهند.
ـ با ضربه خوردن تولید ملی، کار و اشتغال کارگر نیز ضربه می‌خورد و علت تأکیدهای مکرر بر تقویت تولید ملی همین مسئله است. البته خودروسازها از این حرف سوءاستفاده نکنند زیرا وضع آنها تعریفی ندارد.
ـ ترجیح دادن جنس خارجی به جنس داخلی ضربه زدن به کارگر داخلی و به نفع کارگر خارجی است.
ـ مسئولان و مدیران مرتبط با جامعه کارگری باید به برنامه‌های خود طبق وعده‌های داده شده عمل کنند.
ـ کارهایی که امروز دولت در زمینه اقتصاد در پیش دارد، کارهای مهمی است و همه اعمّ از قوا و دستگاه‌های مختلف و آحاد مردم باید کمک کنند که ان‌شاءالله دولت بتواند به این نتایج دست پیدا کند.
سپاه پاسداران قدرت دفاعی ملی ایران است
یک وبگاه تحلیلی چینی در گزارشی نوشت: یکی از موضوعات مهم در مذاکرات هسته‌ای، درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکاست. سپاه پاسداران قدرت دفاعی ملی ایران است، اما در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا قرار گرفته است. به سختی می‌توان باور کرد که آمریکا تمایل دارد از سیاست غلط فشار شدید علیه ایران دست بکشد. وبگاه «چاینا میلیتری آنلاین» نوشت: در حال حاضر، مذاکرات همچنان به بن‌بست رسیده و چشم‌انداز آن غیرقابل پیش‌بینی است. ایالات متحده به عنوان محرک وضعیت مخمصه کنونی، موظف است به‌جای سیاست غلط مداوم فشار شدید، اقدامات عملی انجام دهد و فعالانه به نگرانی‌های مشروع و منطقی ایران پاسخ دهد و حل و فصل زودهنگام مسائل باقی‌مانده را تسهیل کند. این کشور باید با اقدامات قاطعانه اعتماد جامعه بین‌المللی را جلب کند.

 شرق
 مأموریت «گزارشگر ویژه» صرفا بررسی آثار تحریم‌ها است
دبیر ستاد حقوق بشر در نشست شورای عالی قوه قضائیه، با بیان اینکه دعوت از گزارشگر ویژه و بازدید او از جمهوری اسلامی ایران در نهادهای عالی نظام به تصویب رسیده است و نه در قوه قضائیه، گفت: مأموریت گزارشگر ویژه، برابر قطعنامه مصوب شورای حقوق بشر صرفا بررسی آثار تحریمها بر حقوق بشر است و مأموریتی برای بررسی سایر موضوعات ندارد. غریب‌آبادی تأکید کرد: کشورهای تحت تحریم باید از تمام ظرفیتهای موجود برای پاسخگوکردن و مسئولیت‌پذیری واضعان و مجریان تحریم‌های یکجانبه استفاده کنند.

 ایران
 قیمت نان، بنزین و دارو تغییری نمی کند
یارانه‌ها حذف نه، بلکه به‌طور عادلانه توزیع می‌شوند
آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور در پنجمین گفت‌وگوی تلویزیونی:
ـ مسأله کرونا و مسأله حفظ جان مردم یکی از دغدغه‌های جدی مردم بود که با مدیریت، دیپلماسی فعال دولت و مشارکت جدی مردم، از روزانه ۷۰۰ مورد فوتی ناشی از کرونا به ۷ مورد رسیدیم.
ـ مسئولان باید تلاش کنند صیانت از جان مردم ارتقاء پیدا کرده و روز به روز وضعیت بهتر شود.
ـ امروز کشور ما وارد صادرات واکسن شده است.
ـ درباره ذخایر کالا، فروش نفت و ارز نگرانی وجود ندارد.
ـ کنترل کسری بودجه سبب آغاز سیر نزولی تورم شد و آخر سال ۱۴۰۰ دیدیم که تورم در یک سیر نزولی به ۳۶ درصد رسید.
ـ روش کنونی تخصیص ارز فساد زاست. نتایج تخصیص ارز دولتی در دولت سابق تضعیف تولید با افزایش واردات‌ در کالاهای غیراساسی، کاهش بهره‌وری و ایجاد زمینه‌های گسترده رانت و فساد بود.
ـ اصلاحات اقتصادی کار سختی است، اما ما اصلاح اقتصادی را یک ضرورت برای کشور می‌دانیم. نباید از تصمیم سخت فرار کرد و وحشت زده شد بلکه می‌بایست با تدبیر ابعاد مختلف آن را در نظر گرفت و تصمیم گرفت.
ـ دولت بنا دارد به جای پرداخت یارانه‌ها یا منابع به ابتدای زنجیره، آن را به آخر زنجیره یعنی به مصرف کننده پرداخت کند.
ـ سازمان برنامه پیشنهاد داد که برای سه دهک اول جامعه، ۴۰۰ هزار تومان برای هر نفر اختصاص یابد، همچنین دهک‌های چهارم به بعد ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت خواهند کرد.
ـ همه مردم بدون استثنا از یارانه نان و دارو برخوردارهستند و به هیچ عنوان قیمت نان و دارو و بنزین افزایش پیدا نمی‌کند.
ـ این حمایت نقدی یک کمک معیشتی یک یا دو ماهه خواهد بود تا زیرساخت‌های فنی برای ارائه کالابرگ الکترونیک کاملاً آماده شود.
ـ دولت مسئولیت دارد و باید مسئولیت بپذیرد.
ـ در حال حرکت به سمتی هستیم که هیچ ایرانی بدون بیمه نباشد و همه تحت پوشش بیمه باشند.
ـ دولت با تصمیم جدی مانند حوزه سلامت و حفظ جان مردم، در حوزه معیشت و نان مردم نیز وارد میدان خواهد شد و اجازه نمی‌دهد فشاری به مردم وارد شود.

اولین جلسه کمیته سیاسی مشترک ایران و قطر برگزار می‌شود
دهقانی پوده، سفیر ایران در قطر با اشاره به سفر آتی هیأتی از قطر به تهران، در توئیتی نوشت: پس از امضای موافقتنامه همکاری‌های سیاسی مشترک بین وزارت امور خارجه دو کشور ایران و قطر در سفر اخیر رئیس جمهور به دوحه، فردا {امروز سه‌شنبه} اولین جلسه کمیته سیاسی مشترک به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و احمد حسن الحمادی دبیرکل وزارت خارجه قطر در تهران برگزار می‌شود.

ایروان میزبان هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان
صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی با ارمنستان در روزهای ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت در شهر ایروان برگزار می‌شود. در این کمیسیون مقرر است در حوزه‌های مختلفی همچون تجارت و تهاتر، سرمایه‌گذاری، ترانزیت و حمل و نقل، برق و انرژی، نفت و گاز، گمرک، بانکی و مالی، استاندارد، گردشگری، بهداشت و موارد مهم دیگری به بحث و تبادل پرداخته شود.

 جمهوری اسلامی
 پیام‌ها بین تهران و واشنگتن از طریق هماهنگ‌کننده برجام ادامه دارد
خطیب‌زاده سخنگوی وزات امور خارجه در نشست خبری:
ـ مذاکرات ایران و ۱+۴ تا همین امروز بدون وقفه ادامه داشته و بارها اعلام کردیم که از طریق هماهنگ‌کننده برجام درحال انجام و پیام‌هایی نیز به طور مستمر بین ایران و آمریکا درحال انجام است.
ـ انریکه مورا با باقری ملاقاتی خواهد داشت و امیدواریم بتوانیم بعد از انجام گفتگوها نتیجه را اعلام کنیم.
ـ اگر همین امروز ایالات متحده تصمیم خود را بگیرد و آنچه که از جیب مردم ایران برداشته برگرداند، بعد از سفر مورا می‌توانیم توافق کنیم.
ـ سوریه وارد فاز جدیدی شده است و ایران به عنوان کشورهایی که کمک کرد که تروریستم شکست بخورد، طبیعی است که یکی از کشورها برای رایزنی باشد.
ـ آنچه که در وین اتفاق افتاده است به خاطر عدم تصمیم‌گیری واشنگتن است و ایالات متحده قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد بلکه باید حقوق ملت ایران را برگرداند.
ـ هنوز تحول جدیدی در روابط ایران و عربستان رخ نداده است و به محض اتفاقات جدید اطلاع‌رسانی می‌شود.
ـ آنچه برای ما و مردم مهم است این است که چرخه کامل انتفاع اقتصادی ایران رعایت شود، حقوق ملت ایران محقق شود.
ـ قطر همواره حامی ایران در مسائل منطقه‌ای بوده است. امیر قطر به تهران سفر خواهد کرد و رئیس‌جمهور ما هم هفته‌های آتی به یکی از کشورهای خلیج فارس سفر می‌کند و دستور کار این سفر دوجانبه و منطقه‌ای است.
ـ ما برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده خود معطل هیچ طرف ثالثی نمی‌مانیم.
ـ برای ایران وضعیت مردم عراق و گسترش مراودات تجاری و اقتصادی بسیار مهم است. عراق یکی از شرکای مهم ما در حوزه تجارت و اقتصاد است.

اتصال همه روستا‌ها به اینترنت تا پایان امسال
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: براساس قولی که به روستاییان داده‌ایم تا پایان سال ۱۴۰۱ یا نیمه اول سال ۱۴۰۲، همه روستا‌ها به شبکه اینترنت متصل می‌شوند. زارع‌پور تصریح کرد: در شروع کار دولت سیزدهم تعداد ۷ هزار و ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد دسترسی، روستا‌های زیر ۲۰ خانوار فاقد به اینترنت یا دسترسی با کیفیت کم بودند که هم‌اکنون این تعداد به ۵ هزار و ۵۰۰ روستا کاهش یافته است.

تجارت ۵ میلیارد یورویی ایران و اتحادیه اروپا
‌سفیر فرانسه در تهران با اشاره به تمایل اتحادیه اروپا برای توسعه روابط تجاری با ایران براساس منافع متقابل، گفت: درحال حاضر تجارت اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران به رقم قابل توجه پنج میلیارد یورو رسیده است. فیلیپ تیه بو اظهار کرد: اگر کشورهای دیگری که عضو اتحادیه اروپا نیستند به این فهرست اضافه شود، تجارت بین ‌ایران با کشورهای اروپایی به حدود ۶.۵ میلیارد یورو می‌رسد. وی افزود: اتحادیه اروپا متعهد به روابط تجاری و اقتصادی مناسب با ایران است و با تامین مالی که انجام داده، مبلغ هشت میلیون یورو به این پروژه اختصاص داده است.

 وطن امروز
 سومین نشست سخنگویان قوای سه گانه و شورای نگهبان برگزار شد
سومین نشست سخنگویان قوای سه‌گانه و شورای نگهبان به میزبانی هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان برگزار شد. این جلسه به منظور هماهنگی و طرح مباحث فی‌مابین جهت همگرایی هرچه بیشتر قوای سه‌گانه و شورای نگهبان برگزار شد.
در کنار دولت هستیم
رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قضایی با بیان توصیه‌هایی در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی کشور، «اقناع افکار عمومی» پیرامون هرگونه اقدام مرتبط با معیشت مردم را ضروری خواند و با بیان اینکه در کنار دولت هستیم تصریح کرد: دولت در راستای اقناع افکار عمومی برای پیشبرد برنامه‌های اقتصادی خود اقدامات مختلفی انجام داده است. باید توجه داشته باشیم که هر گونه بی‌توجهی به مقوله اقناع افکار عمومی و ناشی‌گری در این قضیه زمینه‌ سوءاستفاده دشمنان را فراهم خواهد آورد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای همچنین به مسؤولان قضایی دستور داد چنانچه طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر برای افرادی از ۲ قشر زحمتکش معلمان و کارگران بر اثر غفلت آنها، پرونده قضایی تشکیل شده، اقدامات قانونی مقتضی را به عمل آورند و حساب عناصر وابسته به بیگانه را از برخی افراد که از روی غفلت‌شان برای آنها پرونده تشکیل شده، جدا بدانند.

 جوان
 قالیباف گزینه فراکسیون انقلاب برای تصدی ریاست مجلس
نایب‌رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس از جلسه این فراکسیون برای تعیین سازوکار انتخاب کاندیداهای انتخابات هیئت رئیسه مجلس در اجلاسیه سوم خبر داد. حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی افزود: گزینه فراکسیون برای ریاست مجلس همانند دو سال گذشته، محمدباقر قالیباف است. وی افزود: قرار است فراخوانی داده شود تا نمایندگانی که خواستار حضور در جمع ۱۲نفره هیئت رئیسه هستند ابتدا ثبت‌نام کنند، سپس در جلسه مجمع عمومی فراکسیون رأی‌گیری شود و هر فردی که حائز بالاترین آرا شد، به‌عنوان گزینه نهایی فراکسیون به صحن علنی معرفی شود.

تجمع خانواده‌های قربانیان ترور مقابل سفارت سوئد
خانواده‌های قربانیان ترور در اعتراض به محاکمه حمید نوری در سوئد مقابل سفارتخانه این کشور در تهران تجمع کردند. شرکت‌کنندگان در این تجمع با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین «استکهلم پایتخت تروریستها»، «شاکیان در دستگاه قضایی سوئد داعشی‌های دهه ۶۰»، «آیا عدد ۱۷هزار ترور به گوشتان نخورده؟» و «سوئد بهشت تروریست‌ها از داعش تا منافقین» اعتراض خود را نسبت به محاکمه حمید نوری، شهروند ایرانی بازداشت‌شده در سوئد اعلام کردند. حمید نوری در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۹ با تبانی نظام قضائی سوئد و گروهک تروریستی منافقین دستگیر شد و تاکنون چندین جلسه دادگاه به اتهامات واهی برای وی در این کشور برگزار شده است.

ترور شویم مراکز مهم اسرائیل را موشکباران می‌کنیم
رژیم صهیونیستی که در مقابله با عملیات استشهادی و تهدیدات فلسطینی‌ها درمانده شده است، دوباره طرح ترور رهبران مقاومت را در دستور کار قرار داده است. گروه‌های فلسطینی نسبت به پیامد‌های این سناریوی خطرناک هشدار دادند. در پی تحرکات رژیم صهیونیستی برای ترور رهبران ارشد مقاومت فلسطین، جنبش حماس هشدار داد که در صورت اجرای چنین سیاستی به آتش کشیدن شهر‌ها و مراکز استراتژیک اسرائیل با موشک را در پیش خواهد گرفت، به گونه‌ای که ارتش اسرائیل تصورش را هم نکند.

 خراسان
 از رزمایش‌های دشمن اسرائیلی هراسی نداریم
دبیر کل حزب الله لبنان در کمپین انتخاباتی صور و نبطیه از آماده‌‌باش رزمندگان حزب الله برای مقابله با هر تحرک تل‌آویو خبر داد. سید حسن نصرالله گفت: از شما امروز دعوت می‌کنم که در کنار مقاومت و متحدان آن‌ها بایستید. این مقاومت حاصل خون‌های شهدا و ایثارگری جانبازان و شکنجه اسیران است. در روز انتخابات مقاومت سیاسی را رقم می‌زنیم تا مقاومت نظامی باقی بماند. وی تأکید کرد: مقاومت در اوج آمادگی است. ما از رزمایش‌های دشمن هراسی نداریم. به دشمن صهیونیست می‌گوییم که هر خطایی علیه لبنان از تو سر بزند در مقابله با آن درنگ نخواهیم کرد.
صادرات نفت ایران به چین در آوریل کاهش پیدا کرد
رویترز در گزارشی مدعی شد صادرات نفت ایران به چین در آوریل تحت تاثیر قرنطینه‌های کرونا و افزایش واردات از روسیه کاهش پیدا کرد. در گزارش رویترز آمده است: اگر چه خرید نفت ایران کاهش پیدا کرد، اما همچنان هفت درصد از واردات نفت چین به حساب می‌آید.

 ابتکار
 اقتصاد رانتی را عادلانه و مردمی می‌کنیم
سخنگوی دولت در توییتر نوشت: سیاست‌های اقتصادی ناکارآمد گذشته اثری جز تورم فزاینده و فشار بیشتر به مردم ندارد. بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه دولت مصمم به اصلاح نظام اقتصادی کشور از اقتصاد رانتی به اقتصاد مردمی و عدالت‌محور است، تصریح کرد: اقتصاد کشور باید به مسیر صحیح بازگردد و فشار به مردم به ویژه اقشار ضعیف‌تر جبران شود.

 مردم سالاری
 قدردانی سفیر روسیه از مواضع تهران درباره جنگ اوکراین
سفیر روسیه در ایران از مقامات ایران به دلیل موضع متعادل و عینی‌شان در مورد اوضاع پیرامون اوکراین قدردانی کرد. سفارت روسیه در ایران در صفحه اجتماعی خود نوشت: «لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران در سفری به اصفهان از کلیسای ارمنی وانک بازدید و با اسقف سیپان کشجیان دیدار کرد. سفیر روسیه به طور مفصل درباره اهداف و وظایف عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین توضیح داد و همچنین از مقامات ایران به دلیل موضع متعادل و عینی در مورد اوضاع پیرامون اوکراین قدردانی کرد.»

 آرمان
 سفر قریب الوقوع شیخ تمیم به ایران
خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد امیر قطر به‌زودی به ایران سفر خواهد کرد. رویترز نوشت: شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر به‌زودی به ایران سفر می‌کند و بعد از آن به انگلیس، آلمان و چند کشور اتحادیه اروپا نیز سفر خواهد کرد. بر اساس این گزارش سفر امیر قطر به تهران به مذاکرات برجام ارتباط دارد.

 قدس
 وزیر نیرو به ارمنستان می‌رود
محرابیان وزیر نیرو به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان امروز در صدر هیئتی بلند پایه عازم شهر ایروان، پایتخت جمهوری ارمنستان می‌شود. توسعه روابط و افزایش حجم مبادلات دو کشور جزو اهداف اصلی سفر وزیر نیرو به ارمنستان است و این سفر درراستای ارتباط فعال دولت جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه انجام می‌شود.

اگر بایدن جسارت داشته باشد، توافق روی میز است
پایگاه آمریکایی «ریسپانسیبل استیت کرفت» در تحلیلی با عنوان «بایدن در دام ترامپ در مسئله ایران افتاده»، سناریویی را ترسیم کرد که حدود سه ماه از زمان کنونی گذشته و هنوز مذاکرات وین به سرانجام نرسیده است. این گزارش با بیان اینکه اگر بایدن جسارت داشته باشد، توافق خوب روی میز است، آورده: به نظر می‌رسد بایدن از ضربه سیاسی برای دادن امتیازات خاص در برجام می‌ترسد.

 شهروند
 اختصاص ارز ترجیحی با کارت اعتباری
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تغییر تخصیص یارانه را امری ضروری خواند و گفت که در مدل جدید اختصاص ارز ترجیحی به مصرف‌کننده، کارت اعتباری همچون مدل سوخت پیش‌بینی می‌شود. پورابراهیمی در توضیح لزوم تغییر نظام پرداخت یارانه گفت: «شکی نیست که باید روش تخصیص یارانه تغییر پیدا کند، چون بخش عمده‌ای از مصرف کشور به دلیل عدم مدیریت و نظارت در حوزه تصمیم‌گیری تبدیل به مصرف غیرواقعی شده است. در حال حاضر متوسط مصرف دهک‌های کم‌درآمد پایین آمده و در عین حال میزان مصرف کل واردات افزایش یافته است.»

 اطلاعات
 گروه ۷ خواستار احیای برجام شد
مدیران منع‌ اشاعه هسته‌ای گروه ۷ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن) در بیانیه‌ای ضمن حمایت از احیای کامل برجام، راهکار دیپلماتیک را بهترین روش برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران اعلام کردند. در این بیانیه آمده است: «از ایران می‌خواهیم پیشنهاد موجود در روی میز برای خاتمه دادن موفقیت‌آمیز به مذاکرات را مغتنم شمرده و از تشدید بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای خود خودداری کند. ما از ایران می‌خواهیم به همه تعهداتش برای اجرای توافقنامه پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از ملزومات NPTاست عمل کند. ما مضاف بر این از ایران می‌خواهیم بدون تأخیر بیشتر، همه اطلاعاتی را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شفاف‌سازی و حل و فصل مسائل باقی‌مانده پادمانی به آنها نیاز دارد را در اختیار این سازمان قرار دهد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

مشکلات فرهنگی منحصر در عفاف و حجاب نیست
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکرمقابله توامان با همه مشکلات فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی را خواستار شد و ریشه بسیاری از مسائل فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی را در تصمیمات سوء و مشکلات اقتصادی دانست. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با تأکید بر لزوم ریشه یابی مشکلات فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی گفت: تبعات تصمیمات اقتصادی باید مورد دقت و توجه بیشتری قرار گیرد. برخی تصمیمات، تبعات زیادی برای جامعه به همراه دارند. مسائل زنجیر وار به هم متصل هستند و حل مشکلات نگاهی عمیق می طلبد. اگر مسائل به درستی ریشه یابی نشوند، نتیجه دلخواه را نخواهیم گرفت.امام جمعه قم ضمن اشاره به لزوم مقابله با سایر مشکلات فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی ابراز داشت: مشکلات فرهنگی منحصر در حجاب و عفاف نیست؛ اما این مسئله مانند یک تابلو بزرگ چهره شهر را بد جلوه می دهد. هر کس که منکری را انجام دهد و به وظایفش عمل نکند باید مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار گیرد.

دشمن از انقلاب و حوزه‌های علمیه ضربه خورده است
حوزه/ آیت الله موسوی اصفهانی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی، معجزه زمان است، عنوان کرد: دشمن از انقلاب ضربه خورده و لذا هر روز برای آسیب زدن به آن در حال طراحی نقشه است، که در راس آن حوزه‌های علمیه و روحانیت قرار دارند.عضو جامعه مدرسین، در جمع طلاب قرآنی و نخبه استان همدان، با تاکید بر اینکه طلابی که در ارتباط با قرآن هستند، قدردان این نعمت باشند، اظهار داشت: قرآن آنقدر ارزش دارد که خداوند شبِ نزول آن را برتر از هزار ماه عنوان کرده است.وی با اشاره به اینکه لازم است تا مراقب این توفیق الهی باشید، گفت: امروز ضروری است تا طلاب مراقب باشند که تبلیغات سوء دشمنان خارجی، دشمنان داخلی و بعضی دوستان ناآگاه علیه روحانیت در استقامت آنها تزلزل ایجاد نکند.

هدف اصلی در تخریب قبور ائمه علیهم السلام جدا کردن مردم از امامت است
شفقنا/ آیت الله فاضل لنکرانی ضمن زیر سوال بردن تفکر وهابیت واقدامات آنان در سالهای اخیر به ویژه در تخریب قبور ائمه بقیع وبا بیان اینکه روشن است که وجود بارگاه بر قبور ائمه هیچ ربطی به مسئله‌ی شرک ندارد، گفت: وجود بارگاه بر قبوری مثل قبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام مصداق بارز مهم تعظیم شعائر الله و از شعائر دین خداست، چرا که ایشان الگوهای بشر هستند.عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه وهابیت و بهائیت در اعتقادات و احکام، فراوان دست بردند از جمله در مسئله شرک، ادامه داد: اینها برای اینکه بین مردم و صاحبان این قبور جدایی بیندازند، گفتند زیارت و ساختن بنا بر قبور شرک است! در حالی که هدف اصلی آنها در تخریب قبور ائمه جدا کردن مردم از امامت است که باید برایش یک عنوانی درست کنند و عنوان شرک را آوردند.

هشدار مقاومت فلسطین به‌ ارتش اسرائیل
تسنیم/ فرماندهی اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین همزمان با مانور گسترده ارتش رژیم صهیونیستی تحت عنوان «ارابه‌های آتش»، به همه نهادها و تشکیلات نظامی خود دستور داد در وضعیت آماده‌باش کامل قرار بگیرند. رژیم صهیونیستی روز دوشنبه مانور نظامی گسترده‌ای را همزمان با تشدید درگیری‌های و عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان در اراضی اشغالی آغاز کرده است.این مانور قرار بود سال گذشته برگزار شود اما به‌دلیل نبرد شمشیر قدس در غزه به تعویق افتاد.

ترامپ با خروج از برجام ثبات منطقه را برهم زد
فارس/ نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تأکید کرد که تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج یکجانبه از برجام، معضلات فراوانی را برای دیپلماسی چندجانبه به وجود آورد.«میخائیل اولیانوف» در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، با انتقاد از خروج ترامپ از برجام نوشت: «تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، مشکلات زیادی را برای دیپلماسی چندجانبه، ثبات در منطقه، عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و اوضاع انسانی در ایران به وجود آورد. این‌ها نتایج منفی مهم اقدام وی بود. آیا از نظر جمهوری‌خواهان این اقدام نتایج مثبتی هم برجای گذاشته است؟»

افزایش کمک‌ آمریکا به اوکراین به ۴۰ میلیارد دلار
ایسنا/ در نامه‌ای که وزیر دفاع آمریکا و وزیر امور خارجه این کشور خطاب به رهبران مجلس سنا و نمایندگان ایالات متحده نوشتند،آمده است:«ارتش ایالات متحده بودجه کافی برای ارسال تسلیحات به کی‌یف را دارد. ما به کمک شما نیاز داریم. همچنین دو منبع آگاه گفتند که دموکرات‌های کنگره آمریکا فورا با کمک ۳۹.۸ میلیارد دلاری ایالات متحده به اوکراین موافقت کرده‌اند. کمکی که از رقم درخواستی ماه پیش جو بایدن، هم فراتراست.همچنین رهبران سنا درخصوص تسریع این فرآیند اعلام آمادگی کرده‌اند.جو بایدن در تاریخ ۲۸ آوریل از کنگره درخواست کمک ۳۳ میلیارد دلاری در راستای حمایت از اوکراین انجام داد؛ پیشنهادی که به طرز چشمگیری سرعت کمک‌های آمریکا به کی‌یف را افزایش داد.

از تلاش‌های دیپلماتیک در زمینه برجام حمایت می‌کنیم
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: از تلاش‌های دیپلماتیک و نیز مذاکرات در زمینه توافق هسته‌ای ایران پشتیبانی و حمایت می‌کنیم.ند پرایس همچنین گفت: تحریم‌های جدیدی که به تازگی اعلام کردیم، ۲۵۰۰ شهروند روسیه و نیز ۱۳ شهروند بلاروس را شامل می‌شود.

بایدن تحریم‌های سوریه را تمدید کرد
باشگاه خبرنگاران/ رئیس جمهور آمریکا تحریم‌های یکجانبه کشورش علیه سوریه را برای مدت یک سال دیگر تمدید کرد.به دنبال اطلاعیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرد، آمده: اقدامات دمشق تهدیدی جدی برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکاست. رهبری سوریه اجازه خشونت و نقض حقوق بشر را می‌دهد. آمریکا از بشار اسد و هوادارانش می‌خواهد تا جنگ را متوقف کرده و آتش بس سراسری را در سطح کشور اجرایی کنند و تضمین نمایند کمک‌های بشردوستانه بدون هیچ مانعی به تمامی سوری‌های نیازمند می‌رسد.

مراسم یادبود آیت الله العظمی علوی گرگانی برگزار می شود
رسا/ مراسم یادبود مرجع عالیقدر آیت الله العظمی علوی گرگانی چهارشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی (رحمه الله علیه) حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) برگزار می‌شود. این مراسم از سوی جامعه مدرسین ودیگر نهادهای عالی حوزوی و بیت مرحوم حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی برگزار می شود.

تورم و جنگ اوکراین، نظام مالی آمریکا را تهدید می‌کند
ایرنا/ خبرگزاری رویترز با انتشار خبری از گزارش بانک مرکزی آمریکا که به تازگی منتشر شده، آورده است :تورم بالا، نوسانات در بازارهای سهام و کالا و وقوع جنگ در اوکراین به عنوان خطرات اصلی برای سیستم مالی آمریکا خود را نشان داده.دراین گزارش بانک مرکزی آمده است «تورم حتی تا پیش از جنگ اوکراین، بالاتر رفته و بیش از انتظار قرار است ادامه داشته باشد، در ضمن عدم قطعیت درباره چشم انداز تورم برای وضعیت مالی و فعالیت ها اقتصادی در آمریکا مخاطره آمیز است».رویترز افزود: گزارش بانک مرکزی آمریکا نسبت به فشار اقتصادی در اروپا درارتباط با وقوع جنگ در اوکراین نگران بوده چراکه می تواند تاثیرات خود را به آمریکا سرایت دهد؛ علاوه بر این بالارفتن میزان تورم و افزایش قیمت ها در آمریکا قادر است تا تاثیرات منفی بر فعالیت اقتصاد داخلی ، کیفیت اعتبار و شرایط مالی داشته باشد.در گزارش بانک مرکزی آمریکا آمده است: فشارهای ناشی از بالارفتن بهای نفت، چنانچه این روند ادامه دار باشد، مانع از احیا صنایع آسیب دیده (در دوران پسا کرونا) در آمریکا همچون شرکت ها و خطوط هوایی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *