خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۱۹

** رئیس‌جمهور: آینده منطقه را مقاومت ملت‌ها رقم می‌زند‌، نه میز مذاکره **رهبر معظم انقلاب در دیدار بشار اسد: سوریه در یک جنگ بین‌المللی پیروز شد مقاومت، بر سرافرازی ملت سوریه افزود **بشار اسد: نقش‌آفرینی آمریکا در منطقه در حال فروپاشی است **مراسم سالروز ارتحال امام‌خمینی (ره) با حضور و سخنرانی رهبرمعظم‌انقلاب برگزار می شود **وزیر امور اقتصاد و دارایی: حفظ قدرت خرید مردم در دستور کار دولت است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 وزارت خارجه تحریم‌های دارویی را در مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کند
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان به همراه نماینده وزارت امور خارجه در نشست دیروز کمیسیون حضور پیدا کرده و گزارشی از عملکرد این حوزه به اعضای کمیسیون ارائه کردند و بر اساس مدل SWOT تحلیلی از وضعیت کشور، تهدیدها و فرصت‌ها در زمینه حقوق بشر، سوء استفاده برخی کشورهای غربی با تمسک به حقوق بشر علیه مردم ایران و استفاده ابزاری از حقوق بشر برای فشار به ملت‌ها توسط مسئولان حاضر در جلسه ارائه و تبیین شد.
عباس‌زاده مشکینی اظهار داشت: قرار شد وزارت خارجه به همراه ستاد حقوق بشر مواردی که حقوق ملت ایران توسط بلوک غرب، گروه‌های تروریستی، منافق و معاند یا به موجب تحریم‌های حقوق بشر مانند تحریم دارو که به حقوق مردم آسیب زده یا تضعیف کرده است را از موضع فعال در نهادهای بین‌المللی پیگیری کنند.

 همشهری
 لغو ممنوعیت تردد لنج‌های سنتی ایران به بنادر قطر
سفیر ایران در قطر از لغو ممنوعیت تردد لنج‌های سنتی ایران به بنادر قطر با پیگیری‌های ایران و همکاری وزارت حمل و نقل قطر خبر داد. دهقانی در صفحه شخصی خود نوشت: با کاهش شیوع کرونا و پیرو سفر ریاست محترم جمهوری و پیگیری‌های به عمل آمده و مساعدت وزرای حمل و نقل و بهداشت قطر، ممنوعیت تردد لنج‌های سنتی ایران به بنادر قطر لغو شد که رعایت همه مقررات و بویژه دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا، استمرار آن را تضمین می‌کند.

 کیهان
 سوریه در یک جنگ بین‌المللی پیروز شد؛ مقاومت بر سرافرازی ملت سوریه افزود
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و هیئت همراه:
ـ سوریه در یک جنگ بین‌المللی پیروز شد. مقاومت و ایستادگی ملت و نظام سوریه و پیروزی در یک جنگ بین‌المللی زمینه‌ساز افزایش اعتبار و سرافرازی سوریه شده است.
ـ احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور به‌عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند. امروز رئیس‌جمهور و ملت سوریه نزد ملت‌های منطقه سرافراز هستند.
ـ برخی از سران کشورهای همسایه ما و شما، با سران رژیم صهیونیستی نشست‌ و برخاست دارند و با یکدیگر قهوه می‌نوشند اما مردم همین کشورها در روز قدس خیابان‌ها را از جمعیت و شعار ضد صهیونیستی پرمی‌کنند و این واقعیت امروز منطقه است.
ـ شهید سلیمانی و دیگر برجستگان سپاه ازجمله شهید همدانی، واقعاً با جان و دل تلاش می‌کردند و به موضوع سوریه همچون یک وظیفه و واجب مقدس می‌نگریستند.
ـ این پیوند و ارتباط برای هر دو کشور حیاتی است و نباید بگذاریم ضعیف شود بلکه باید آن را هر چه ممکن است تقویت کنیم.
ـ باید از تجربه‌های گذشته، خط آینده را روشن کرد.

 در پایان مذاکرات وین همکاری‌های اقتصادی با ایران افزایش می‌یابد
وزیر امور خارجه لهستان در جریان نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه ایران گفت: زمانی که مذاکرات وین به پایان برسد تلاش خواهیم کرد همکاری اقتصادی و تجاری ایران با لهستان بیشتر شود چون معتقدیم ایران دارای پتانسیل بالایی است. زبیگنیو رائو تصریح کرد: حتما خبر دارید که یکی از دلایل اینکه من به ایران آمده‌ام سالگرد ورود پناهندگان لهستانی به ایران است. ایرانیان کمک زیادی به پناهندگان لهستانی که از سیبری آمده بودند، داشتند که از حکومت ایران تشکر می‌کنم. وی افزود: توافقات امروز در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی و رسانه یک قدم اول است.

 دستور دادستان کل کشور برای پیگیری احقاق حقابه ایران از رودخانه مرزی ارس
دادستان کل کشور در نامه‌ای به محرابیان، وزیر نیرو با توجه به اقدامات دولت ترکیه در بالا دست رودخانه مرزی ارس، تاکید کرد: اقدام کشور ترکیه به احداث سدهای متعدد در بالادست رودخانه مرزی ارس و دیوارکشی در نقطه صفر مرزی، باعث کاهش دبی رودخانه مذکور و مسدود شدن کلیه مسیل‌ها و گذرگاه‌های آب روان در منطقه و متعاقبا گسترش ریزگردها از مناطق غربی و جنوبی کشور شده است.
حجت‌الاسلام منتظری در این نامه عنوان کرد: ضروری است دستگاه‌های متولی از جمله وزارت نیرو و امور خارجه موضوع احقاق حقوق مکتسب حقابه ایران از رودخانه مرزی ارس را مستمرا و با جدیت پیگیری کنند تا شاهد ضررهای جبران ناپذیر برای اقتصاد، کشاورزی، حیات آبزیان و شرب هموطنان عزیز ساکن در پایین دست نباشیم.

 ایران
 آینده منطقه را مقاومت ملت‌ها رقم می‌زند‌، نه میز مذاکره
رئیس جمهور در دیدار «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه با تأکید بر اینکه مقاومت ملت سوریه در مقابله با تروریسم و تکفیر ستودنی است، اظهار داشت: آنچه آینده منطقه و فلسطین را رقم می‌زند، میزهای مذاکره و قراردادهایی مثل «اسلو» و «کمپ دیوید» و «معامله قرن» نیست، بلکه مقاومت ملت‌ها تعیین‌کننده نظم جدید منطقه‌ای است.
آیت‌الله رئیسی اظهار داشت:‌ آنچه امروز در پهنه غرب آسیا شاهد هستیم، تحقق پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب مبنی بر نتیجه‌بخش بودن مقاومت ملت‌ها در برابر سلطه‌گران و متجاوزین است. وی در ادامه با یادآوری تحولات سیاسی و امنیتی دهه اخیر در منطقه تأکید کرد: مجاهدان مقاومت ثابت کردند که قدرتی قابل اتکا برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه از جمله در سوریه هستند.

 مراسم سالروز ارتحال امام خمینی ره با حضور و سخنرانی رهبر معظم انقلاب
مراسم سالروز ارتحال امام خمینی ره روز ۱۴ خرداد با حضور و سخنرانی مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.
در جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی اعلام شد: آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور نیز شب ۱۴ خرداد در حرم امام راحل سخنرانی خواهد کرد. استاندار تهران با اشاره به برگزاری مراسم ارتحال امام نیز گفته است: با توجه به اینکه خیل عزاداران از سراسر کشور مشتاق حضور در این مراسم هستند مقرر شد به جهت حفظ سلامت مردم، عزاداران فقط از استان‌های همجوار از جمله البرز و قم و شهرهای اطراف تهران در این مراسم شرکت کنند.

 جمهوری‌اسلامی
 دولت خود را موظف به اتخاذ تدابیر مناسب برای تنظیم بازار و حفظ آرامش مردم می‌داند
رئیس جمهور تاکید کرد: دولت خود را موظف می‌داند با تدابیر مناسب برای تنظیم بازار و نظارت بر آن، مانع برهم خوردن آرامش مردم شود.
آیت الله رئیسی در جلسه هیات دولت افزایش‌ بی‌دلیل قیمت‌ها و رها شدگی بازار را موجب نگرانی مردم عنوان کرد و گفت: دولت خود را موظف می‌داند با تدابیر مناسب برای تنظیم بازار و نظارت بر آن و همچنین باز کردن گره‌های زندگی مردم به جامعه آرامش ببخشد. وی در همین راستا متذکر شد که دولت برای حفظ آرامش بازار و کمک به معیشت مردم تا زمان عرضه کالابرگ الکترونیکی مبالغی را به عنوان کمک هزینه معیشتی پرداخت خواهد کرد.

 تظاهرات شهرک‌نشینان صهیونیست در حومه تل‌آویو
صدها صهیونیست در حومه تل‌آویو علیه کابینه نفتالی بنت و در اعتراض به ناامنی‌های اخیر تظاهرات کردند. صدها شهرک‌نشین صهیونیست، شنبه شب در اعتراض به افزایش حملات فلسطینی‌ها در ورودی منطقه «العاد» در حومه تل‌آویو تظاهرات کردند.
صهیونیست‌ها، مقابل خانه «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم تل‌آویو در شهرک «رعنانا» نیز تجمع کرده و علیه وی شعار دادند. آن‌ها دولت بنت را بی‌کفایت و ناتوان از تامین امنیت جانی شهرک‌نشینان خطاب کرده و خواستار استعفای وی شدند.

 وطن امروز
 روایت شمخانی از دغدغه‌ دولت سیزدهم درباره امنیت غذایی
شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتر نوشت: ایجاد امنیت در ۲ بعد سلامت و غذا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت سیزدهم برای تامین آرامش پایدار در جامعه است. تک‌رقمی شدن آمار فوت مبتلایان به کرونا دستاورد مدیریتی بسیار بزرگی است که با همدلی و مشارکت می‌توان آن را در عرصه‌های دیگر تکرار کرد.

 دشمنان مؤلفه‌های اقتدار ما را نشانه رفته‌اند
فرمانده نیروی زمینی ارتش در پنجمین گردهمایی جهاد تبیین ویژه فرماندهان نیروی زمینی ارتش به موضوع اقتدار جمهوری اسلامی در سایه توان نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: نخستین نشانه اقتدار ما این است که امروز ۵ کشور عضو سازمان ملل دارای حق وتو، بر سر میز مذاکره در مقابل ایران نشسته‌اند و به دنبال کاهش اقتدار بیشتر نظام جمهوری اسلامی هستند.
امیر حیدری با بیان اینکه موشک‌های دوربرد اقتدار نظام جمهوری اسلامی است و تأکید بر اینکه دشمنان در پشت میز مذاکره روی مؤلفه‌های اقتدار ما انگشت گذاشته و آن را نشانه گرفته‌اند، گفت: اگر بتوانند انرژی هسته‌ای را بگیرند بعد سراغ موشک می‌آیند و آن را هم از ما می‌گیرند.

 طول و عرض نبرد ما گستره استکبار است
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم تجلیل و تکریم استادان و مربیان سپاه، فلسفه آموزش در سپاه را تربیت پاسدارانی با قلب‌های مستحکم و آرمان‌های بزرگ توصیف کرد و اظهار داشت: استکبار و دشمنان جامعه بشری در تلاشند تا ذهن جوانان از داده‌ها و اطلاعات آنان تغذیه شده و از این طریق تسلط فکری بر جوامع پیدا کنند. سرلشکر سلامی با بیان اینکه تقابل دشمنان با انقلاب اسلامی تمام ابعاد و عرصه‌ها از نظامی و امنیتی تا عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و عملیات روانی را شامل می‌شود، گفت: برای غلبه بر دشمن، ابتدا باید دشمن را بخوبی شناخت. طول و عرض نبرد ما با دشمن، گستره استکبار است، از این رو قلب‌های پاسداران هم باید وسیع باشد.

 جوان
 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب در پیامی درگذشت مادر حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر را تسلیت گفتند. متن پیام به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم.
جناب حجت‌الاسلام آقای قاضی‌عسکر دام بقائه
درگذشت والده‌ مکرمه را تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.

 نقش‌آفرینی امریکا در منطقه در حال فروپاشی است
رئیس‌جمهور سوریه با تأکید بر اینکه شاهد فروپاشی نقش‌آفرینی امریکا در منطقه هستیم، خاطر‌نشان کرد: ما اثبات کردیم که با همکاری نزدیک کشور‌های منطقه با یکدیگر می‌توان در برابر امریکا و سلطه‌گرانی که ادعای ابرقدرتی دارند، پیروز شد و ما امروز شاهد فروپاشی نقش آفرینی امریکا در غرب آسیا هستیم. بشار اسد افزود: تجربه ثابت کرده که هماهنگی و تعامل کشور‌های منطقه در مسائل مختلف از جمله در موضوع فلسطین بسیار مؤثر بوده و موفقیت‌های مقاومت فلسطینی‌ها نشان داد که مصالحه برخی اعراب نتیجه عکس داده است. رئیس‌جمهور سوریه با تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ملت سوریه در جنگ علیه تروریسم، تصریح کرد: ملت و دولت سوریه قدردان ملت ایران است و خود را متعهد و مدیون ایران می‌داند.

 حفظ قدرت خرید مردم در دستور کار دولت است
وزیر امور اقتصاد و دارایی در نشست علنی دیروز مجلس اظهار داشت: راهبرد دولت سیزدهم این است که اصلاح ساختار و سیاست قیمتی مقدم بر سایر موارد است؛ البته این موارد به تنهایی حل‌کننده قاچاق، دور‌ریز و پایین‌بودن بهره‌وری نیست و بر همین اساس اصلاح ساختار در اولویت کار دولت قرار گرفت. خاندوزی تأکید کرد: امیدواریم به جهت انجام تکلیف قانونی مجلس در آینده سایر موارد غیر از آرد و نان مصرفی را نیز به شکل کالابرگی از طریق همین سامانه در اختیار مردم قرار دهیم تا تضمینی باشد برای امنیت غذایی مردم که در شرایط فعلی اقتصادی جزو اولویت‌های مشترک مجلس و دولت خواهد بود.

 آفتاب‌یزد
 تفاهمات جدید ایران و عراق در خصوص صادرات گاز
سخنگوی وزارت برق عراق در گفت‌وگویی گفت که بر اساس اطلاعات به دست آمده از دولت و تلاش‌های نخست وزیر، تفاهمات جدید ایران و عراق بر این اساس است که میزان واردات گاز از ایران از روزانه ۸ میلیون متر مکعب به روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب رسید البته با توجه به نزدیک بودن فصل تابستان این گاز نیز برای فراهم کردن برق عراق کافی نیست.
احمد موسی العبادی خاطرنشان کرد که مذاکرات با طرف ایرانی همچنان ادامه دارد و اخیرا هیاتی از بغداد به تهران رفت تا درخصوص بالا بردن میزان واردات گاز و همچنین توافق درخصوص پرداخت پول آن در بازه زمانی ۳ ساله رایزنی کند.

 خراسان
 همه به دولت سیزدهم برای گذر از این برهه خاص کمک کنیم
نشست دوره‌ای اعضای دولت دوازدهم با حضور حجت‌الاسلام روحانی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم تشکیل شد. روحانی درباره توافق برجام تاکید کرد: زنجیر تحریم‌ها باید هرچه زودتر از پای اقتصاد کشور باز شود تا مشکلات امروز جامعه کمتر شود.
وی با تاکید بر این که توافق برجام باید به شکل عزتمندانه‌ای احیا شود، گفت: باید فارغ از اختلاف دیدگاه‌ها، برای رفع مشکلات کشور و بهبود وضعیت اقتصادی و حضور پرقدرت در شرایط پیچیده بین‌المللی همه به دولت سیزدهم برای گذر از این برهه خاص کمک کنیم. وی گفت: لازمه عبور از مشکلات حفظ وحدت و انسجام و دوستی و صلح و تعامل سازنده و دوری از نفرت‌افکنی و ایجاد دو قطبی در کشور است که قطعا به همه ضرر می زند و نسل جوان را ناامید می کند.

 انتقال ملک سلمان، پادشاه سعودی، به بیمارستان
سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، روز گذشته و برای چندمین بار راهی بیمارستان شد. دیوان پادشاهی عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ملک سلمان بن عبدالعزیز عصر دیروز برای انجام برخی معاینات پزشکی به بیمارستان رفت. ملک سلمان که در سال ۲۰۲۰ برای برداشتن کیسه صفرا تحت عمل جراحی قرار گرفت، ماه پیش نیز برای انجام آزمایشات پزشکی و تغییر باتری قلب به بیمارستان تخصصی ملک فیصل در ریاض رفت.

 رسالت
 اذعان صهیونیست‌ها به ناکارآمدی گنبد آهنین
نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به شکست سامانه گنبد آهنین این رژیم در رهگیری موشک‌های شلیک‌شده از غزه و لبنان اذعان کرد. رادیو رژیم صهیونیستی به تحقیق انجام‌شده درباره شکست گنبد آهنین در مقابله با گلوله‌های ۱۴.۵ میلی‌متری شلیک‌شده از غزه اشاره کرد که ۲۰ موشک از سوی گنبد آهنین برای رهگیری این گلوله‌ها شلیک کرد. این رسانه گزارش داد: علت شکست در رهگیری موشک‌ها اختلال فنی گنبد آهنین است.

 مردم سالاری
 پیگیری مصوبات سفرهای استانی شرط لازم است
معاون اجرایی رئیس جمهور در دومین نشست هم اندیشی با نمایندگان وزارتخانه‌ها در سفرهای استانی و مدیران کل حوزه وزارتی و بازرسی دستگاه‌های اجرایی با موضوع ارتباطات مردمی خطاب به آنها گفت: شما پیشانی دولت هستید و دولت صرف به معنای قوه نیست دولت یعنی حاکمیت و شما محل مراجعه مردم هستید. مرتضوی افزود: باید ارتباطات را با مردم قوی کنیم و سفرهای استانی برای این است که به ما بیاموزد آنچه هست، همان مردم هستند.
وی افزود: پیگیری مصوبات سفرهای استانی شرط لازم و کافی است و انتظار این است تعاملات خود را با حوزه سامد تقویت کنید و پاسخگو باشید.

 آرمان ملی
 پایش نیروهای فاقد صلاحیت مردمی
رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری گفت: حدود ۲۰۰ نفر از نیروهای استانی و ۱۳۳ مدیر استانی ارزیابی شدند و آنهایی که صلاحیت خدمت نداشتند پایش و نیروهای خدوم مردمی جایگزین آنها شدند.
حجت‌الاسلام صالحی ادامه داد: بیش از ۴۷ دستگاه همراه و همگام رئیس‌جمهور با برگزاری میز خدمت تلاش کردند حرف مردم را گوش بدهند و به درخواست‌های مردم توجه و برای رفع آنها چاره اندیشی کنند و این اقدام به صورت چهره به چهره در حال انجام است.
وی افزود: سامانه‌ها باید دقیق ارزیابی و نظارت شود و مدیران کارآمد و ناکارآمد و مردمی و غیر مردمی شناسایی شوند و گزارش آنها به دست ما برسد تا مدیران کارآمد را جایگزین افرادی کنیم که نگاه روزمرگی دارند.

 قدس
 استقرار دائم «نداجا» در عمق آب‌های آزاد
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه نگاه ما به عمق آب‌های آزاد است و می‌خواهیم در عمق بیش از ۲ هزار کیلومتر استقرار دائم داشته باشیم، گفت: به همین دلیل باید به توسعه سواحل توجه کنیم. دریادار ایرانی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی لبه دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است و با حضور در آب‌های آزاد از منافع ایران دفاع می‌کند.

 اعتماد
 مخالف جنگ در اوکراین هستیم
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه لهستان تصریح کرد: ایران و لهستان دارای روابط دیرینه‌ای هستند و انجام رایزنی‌های سیاسی بین تهران و ورشو به عنوان دو کشور مهم در حوزه غرب آسیا و شرق اروپا بسیار مهم است. امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در این دیدار در مورد آخرین تحولات منطقه از جمله اوکراین رایزنی و گفت‌وگو کردیم همان‌طور که پیش از این اعلام کرده‌ایم ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم همان‌طور که مخالف جنگ در عراق، سوریه و یمن هستیم، معتقدیم راهکار بحران اوکراین سیاسی است و مذاکرات بین اوکراین و روسیه باید هر چه زودتر به توقف جنگ و برقراری آتش‌بس منجر شود. وی اضافه کرد: ما به تلاش‌های خود برای حل این بحران ادامه می‌دهیم و امیدواریم هر چه زودتر شاهد تحقق امنیت و صلح در نقاط مختلف باشیم.

 اطلاعات
 اعمال تحریم‌ها و رفتارهای دوگانه غربی‌ها غیرانسانی است
معاون اول رئیس جمهوری در دیدار رئیس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر از تحریم‌های غیرانسانی نظام سلطه و رفتارهای دوگانه کشورهای غربی در مواجهه با آسیب دیدگان از جنگ‌ها و منازعات انتقاد کرد.
مخبر با بیان اینکه متأسفانه برخی تشکل های بین‌المللی تحت فشار نظام سلطه نمی‌توانند برخی وظایف خود را انجام دهند، گفت: خوشبختانه فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر کمتر از سایر نهادهای بین المللی در این حوزه از وظایف خود کوتاهی کرده است.

 فعالیت ۱۵۰هزار بسیجی در قالب گروه های جهادی
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: گروه‌های جهادی بسیج امسال در سراسر کشور با ۱۵۰هزار نفر، یک برنامه متنوع خدمت به مردم در زمینه‌های مختلف را آغاز کردند.
سردار سلیمانی فعالیت‌های گروه‌های جهادی بسیج را بسیار متنوع ارزیابی کرد و افزود: ساخت مسکن برای محرومان، آبرسانی به روستاهایی که دچار تنش آب شرب هستند، خدمت به امنیت غذایی کشور در کنار کشاورزان در کشت گندم، جو، برنج، ذرت، کلزا و سایر نیازهای زیرساختی از جمله فعالیت‌های گروه‌های جهادی بسیج است.

 شهروند
 ایران سوخت نیکاراگوئه را تامین می‌کند
وزیر نفت با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای آمریکای لاتین است، تاکید کرد: «هیچ‌گونه محدودیتی برای ایران و نیکاراگوئه در زمینه توسعه روابط اقتصادی وجود ندارد.»
اوجی با بیان اینکه در دو روز گذشته در ملاقات با مسئولان صنعت نفت و کشاورزی نیکاراگوئه به توافق‌های خوبی دست یافته‌ایم، تصریح کرد: «این توافق‌ها و قراردادها با حضور رئیس‌جمهوری کشور نیکاراگوئه به امضای دو طرف خواهد رسید. یکی از مهم‌ترین این قراردادها تامین سوخت نیکاراگوئه به‌شمار می‌رود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

هلال احمر ایران جزو پنج جمعیت برتر جهان است
باشگاه خبرنگاران/ فرانچسکو روکا هلال احمر ایران را جزو ۵ جمعیت برتر جهان در پاسخ به بحران‌ها نام برد. رئیس فدراسیون صلیب سرخ درمراسم صدمین سال تاسیس جمعیت هلال احمر ایران ضمن بیان این نکته که به دنبال رتبه بندی جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ نیستند، گفت: هلال احمر ایران در شرایط خوبی است و جزو ۵ جمعیت برتر جهان در پاسخ به بحران‌ها است.روکا که ریاست صلیب سرخ ایتالیا را نیز برعهده دارد در ادامه افزود: ایتالیا مانند ایران در معرض بحران‌ها و آسیب‌هایی مثل زلزله و سیل قرار دارد و هلال احمر ایران تاکنون در این بحران‌ها عملکرد مناسبی داشته است.

یورش وحشیانه نظامیان صهیونیست به کرانه باختری
مهر/ نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد امروز دوشنبه به صورت وحشیانه به مناطقی در کرانه باختری یورش بردند.به دنبال یورش گسترده نظامیان صهیونیست به کرانه باختری، درگیری شدیدی میان آنها و شهروندان فلسطینی درگرفت و شماری از شهروندان فلسطینی بدون تفهیم اتهام توسط صهیونیست‌ها بازداشت شدند.این درحالی است که صهیونیست‌ها شب گذشته ۳ جوان فلسطینی را به شهادت رساندند.در همین راستا، سخنگوی جنبش حماس حمله جنون‌آمیز شب گذشته اشغالگران به فلسطینی‌ها که به شهادت سه نفر منجر شد را نشانگر ترس، وحشت و ناتوانی ارکان این رژیم و دستگاه‌های امنیتی آن دانست. «عبداللطیف القانوع» با بیان اینکه ملت ما با قدرت با این سیاست مقابله خواهد کرد، افزود: خون شهدا و مجروحان امروز در طولکرم، قدس و بیت لحم شعله مردم ما در درگیری با دشمن ددمنش تا زمان اخراج آن از سرزمین خود و مقدسات اسلامی و مسیحی خواهد بود.

انگلیس تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کرد
مهر / انگلیس از اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه از جمله افزایش تعرفه‌های گمرکی واردات پلاتین و پالادیوم از روسیه خبر داد. وزیر بازرگانی انگلیس مدعی شد که این بسته تحریم‌های گسترده، زیان بیشتری به روسیه وارد خواهد کرد.انگلیس قرار است تعرفه‌های گمرکی واردات پلاتین و پالادیوم از روسیه را ۳۵ درصد افزایش دهد.این در حالی است که انگلیس از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحریم‌هایی را علیه بیش از هزار فرد و بیش از ۱۰۰ شرکت روس وضع کرده است.

قوه قضاییه در عمل به مفاد قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» اهتمام ویژه خواهد داشت
فارس/ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست با طراحان قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و فعالان حوزه خانواده و جمعیت با اشاره به جایگاه خانواده در اسلام به نمایندگان مجلس که در طراحی و تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» نقش داشتند توصیه کرد اجرای مفاد این قانون مهم و راهبردی را از تمامی دستگاه‌ها از جمله قوه قضاییه مطالبه کنند و هر دستگاهی از جمله دستگاه قضا که در عمل به تکالیف و وظایفش در حوزه قانون مزبور، کوتاهی داشت را مورد بازخواست قرار دهند. رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به اینکه دستگاه قضایی در عمل به مفاد قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» اهتمام ویژه خواهد داشت، از آمادگی قوه قضاییه برای تعیین بخشی مخصوص در سازمان بازرسی یا سایر مراکز و مراجع قضایی جهت بررسی و نظارت بر نحوه اجرای قانون مزبور تاکید کرد.

واریز یارانه نقدی تا زمان ایجاد زیرساخت کالابرگ الکترونیکی
ایرنا/ وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه دو ماه قبل از اجرای هدفمندسازی ارز ترجیحی، واریز نقدی یارانه آغاز می‌شود، گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای اختصاص کالابرگ کالاهای اساسی فراهم نشود، یارانه این اقلام به‌صورت نقدی واریز خواهد شد. ساداتی نژاد اظهار داشت: طبق قانون باید به سمت کالابرگ برویم، اما چون در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم نیست،فعلاً یارانه‌ها با واریز نقدی پرداخت می‌شود. وی درباره لزوم هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: عواملی مانند دستمزدها، تورم، افزایش بهای انرژی و خشکسالی که کمبود جهانی مواد غذایی را در پی داشته، باعث افزایش قیمت‌ها شده و اخیراً نیز بحران اوکراین به آن دامن زده است.وی گفت: مردم اطمینان داشته باشند که دولت قبل از حذف این ارز، مبلغ جبرانی را واریز خواهد کرد.وی تاکید کرد: یارانه نان و دارو تغییر نمی‌کند و در مورد آرد صنف و صنعت نیز مبلغ جبرانی واریز خواهد شد.

واکنش رسانه‌های اسرائیلی به سفر بشار اسد به تهران
تسنیم/ رسانه‌های اسرائیلی در واکنش به سفر بشار اسد به تهران و دیدار بشار اسد با رهبر معظم انقلاب اسلامی و سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان اعلام کردند این سفر نشان می‌دهد اتحاد میان ایران و سوریه باقی خواهد ماند و قدرتمندتر خواهد شد.

خنثی شدن عملیات تروریستی در مسکو
تسنیم/ با گذشت دو و نیم ماه از درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین، شورای امنیت فدرال روسیه روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد نیرو‌های امنیتی این کشور اعضای یک هسته نازی را در مسکو که برای اجرای حملات تروریستی و عملیات کشتار جمعی در روسیه در سالروز «جشن پیروزی» برنامه‌ریزی کرده بودند، دستگیر کردند. این در حالی است که روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی در روز یک‌شنبه اعلام کرد جنگ در اوکراین نه تنها به یک جنگ خسته‌کننده تبدیل نشده است بلکه هرروز بر میزان خطرناک بودن آن اضافه می‌شود.

کشته شدن دو غیرنظامی عراقی درحمله جنگنده های آمریکا
مهر/ کانال تلگرامی صابرین نیوز از کشته شدن دو غیرنظامی در حمله جنگنده‌های آمریکایی به منطقه جنوب موصل خبر داد.صابرین نیوز نوشت: ستاد اطلاع رسانی دستگاه امنیتی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفت که در یک حمله هوایی، تروریست‌ها را در جنوب موصل از پای درآورده است اما در حقیقت آنها غیرنظامیان بی گناه و از چوپان‌های ساکن منطقه بودند.

با اتخاذ راهبرد دریامحور از تحریم‌ها عبور می‌کنیم
مهر/ دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بازدید از بخش‌های مختلف بندر شهید رجایی در خصوص راهبردهای توسعه دریامحور و نقش آن در سیاست اقتصادی ملی و منطقه‌ای به سخنرانی پرداخت.سرلشکر صفوی اظهار کرد: وقتی دریک منطقه لایه‌های ژئوپولیتیک،ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک بر هم منطبق می‌شود، آن منطقه راهبردی خواهد بود و هنگامی که یک منطقه از وزن برتر راهبردی و ژئوپولیتیکی برخوردار شود، همه قدرت‌های جهان به آن منطقه چشم خواهند دوخت.وی ادامه داد: با توجه به موقعیت استراتژیک خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان برای تبادلات تجاری، اتخاذ راهبرد دریامحور نقشی تعیین‌کننده در روند صادرات، ترانزیت و اقتصاد این منطقه دارد.

تمام شرایط منطقه و جهان به نفع ایران است
فارس/ سردبیر روزنامه رای‌الیوم نوشت:وضعیت بحران جهانی کنونی ناشی از حماقت آمریکا، مناسب‌ترین وضعیت را برای ایران فراهم آورده است تا اهداف هسته‌ای خود را تحقق ببخشد.عبدالباری عطوان می‌نویسد: از همان روز اول از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین، اعلام کردیم که ایران خواهان صرف‌نظر کردن از برنامه هسته‌ای خود نیست. اما در همین حال، قدرت آمریکا به نفع دو هم‌پیمان ایران یعنی روسیه و چین با سرعت فزاینده‌ای رو به زوال است و محاصره آمریکا کارآیی خود را از دست داده و ایران توانسته این محاصره را دور بزند. وی در ادامه افزود: تمام شرایط کنونی منطقه‌ای و بین‌المللی به نفع ایران است که برجسته‌ترین آن، جنگ اوکراین است که تاکنون قیمت نفت را به بیش از ۱۱۵ دلار در هر بشکه و میزان تولید نفت ایران را به مرز دو میلیون بشکه در روز رسانده است.

رئیس جمهور امشب با مردم سخن می‌گوید
صداوسیما/ سید ابراهیم رئیسی برای پنجمین‌ بار در دولت سیزدهم، امشب از طریق خبر ۲۱ شبکه یک سیما، با مردم سخن می‌گوید. رئیس جمهور در این گفتگوی زنده تلویزیونی، درباره مهم‌ترین مسائل روز کشور، از جمله ابعاد و نحوه اصلاح نظام پرداخت یارانه کالا‌های اساسی، سخن خواهد گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *