خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۱۷

** آیت الله العظمی نوری همدانی: عظمت انقلاب اسلامی را در موسم حج به دیگر مسلمانان نشان دهید **آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: باید به وسیله حج، بدبینی‌ها را تبدیل به خوش بینی کرد **آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: لزوم آسیب شناسی دقیق به منظور افزایش رفاه حال زائرین حج **معاون اول رئیس جمهور: یارانه نان و دارو حذف نمی‌شود مردم نگران نباشند **وزیر بهداشت تشریح کرد: موفقیت ایران در مبارزه با کرونا به اذعان سازمان‌های بین‌المللی
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 اتحادیه بین‌المجالس جهانی عضویت رژیم صهیونیستی را لغو کند
دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای همه مجالس اسلامی و عربی و جهان را دعوت کرد از ظرفیت خود برای محکومیت جنایات صهیونیست‌ها استفاده کنند.
دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه همچنین خواستار این شده که اتحادیه بین المجالس جهانی، در اولین جلسه عضویت این رژیم نژادپرست را لغو کند و از جامعه جهانی، به ویژه مجمع عمومی سازمان ملل، نیز درخواست کرده قطعنامه ۳۳۷۹ مجمع عمومی علیه نژادپرستی رژیم صهیونیستی، مجدد در دستور کار مجمع عمومی سازمان ملل جهت تصویب قرار گیرد.

 

 همشهری
 ادامه تناقض‌گویی‌های آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در سخنانی متناقض با اقدام‌های ضدایرانی روزهای اخیر نمایندگان کنگره آمریکا گفت: «معتقدیم برجام کماکان منافع امنیت‌ملی آمریکا را تأمین می‌کند، چراکه برجام یک‌بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران را مهار می‌کند؛ برنامه‌ای که از سال ۲۰۱۸در وضعیتی قرار گرفته که به‌صورت غیرقابل‌قبولی برای ما، رو به جلو می‌تازد.» ند پرایس اضافه کرد: «ما می‌دانیم وضعیت موجود نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.
یا در وضعیتی قرار خواهیم گرفت که به پایبندی برجام برمی‌گردیم و آن محدودیت‌ها یک‌بار دیگر بر می‌گردند یا اینکه مجبور خواهیم شد مسیر متفاوتی درپیش بگیریم. برای ما از ابتدا روشن بوده که بازگشت دوجانبه به برجام نه تضمین‌شده بود و نه قطعی.»

 

 کیهان
 تسلیت رهبر معظم انقلاب برای درگذشت همسر «محمدجواد ایروانی»
رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی درگذشت همسر آقای دکتر ایروانی را تسلیت گفتند. متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم.
جناب آقای دکتر ایروانی حفظه الله
درگذشت همسر مکرّمه را تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.

 هیچ مانع غیرقابل‌عبوری در روند احیای برجام دیده نمی‌شود
مدیر بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه گفت: هیچ مانع غیرقابل عبوری در روند «تنظیم دقیق» توافق درخصوص احیای برجام دیده نمی‌شود.
ولادیمیر یرماکوف تاکید کرد: نکته اصلی این است که همه طرف‌های درگیر باید از صلاح قضیه پیش بروند، نه وضعیت زودگذر سیاسی داخلی که همان‌طور که می‌دانید یک متغیر است.
در این مورد، قطعاً منظور ما در درجه اول، همتایان آمریکایی ماست. امیدواریم بیانیه‌ها و تضمین‌های بالاترین سطح آنها در مورد تمایلشان برای بازگشت به برجام در شعارهای قبل از انتخابات باقی نماند.

 موفقیت ایران در مبارزه با کرونا به اذعان سازمان‌های بین‌المللی
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه از تمام امکانات درمانی کشور برای مبارزه با کرونا استفاده شد، گفت: علت موفقیتی که در جمهوری اسلامی ایران به دست آمد بنا بر اظهار همه سازمان‌های بین‌المللی، چند عامل بود. عامل اول، حجم بالای واکسیناسیون بود به طوری که امروز توانستیم بیش از ۹۰ درصد از گروه هدف را یک دز و حدود ۸۵ درصد دو دز واکسن بزنیم و تقریباً میزان واکسیناسیونمان از متوسط واکسیناسیون جهانی بالاتر است.
عین‌اللهی ادامه داد: عامل دوم، مدت کوتاه واکسیناسیون و عامل سوم، نوع واکسن بود. وی افزود: همین الان در کشور‌های دیگر مثل آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و ایتالیا آمار مرگ و میر بالاست.

 هلاکت ۵ صهیونیست در هفتاد و چهارمین سالروز نکبت
هفتاد و چهارمین سالروز «نکبت» در سرزمین‌های اشغالی فلسطین با هلاکت ۵ صهیونیست و زخمی شدن ۱۰ صهیونیست دیگر طی عملیات دو جوان ۱۹ و ۲۰ ساله فلسطینی همزمان شد تا جشن اسرائیلی‌ها به عزا تبدیل و آن «امنیت» نیم بند حاکم بر سرزمین‌های اشغال شده نیز «هوا» شود.
منابع خبری از عملیات فلسطینی‌ها در نزدیکی تل‌آویو خبر دادند و رسانه‌های صهیونیستی در همان ابتدای کار کشته شدن حداقل ۴ صهیونیست و زخمی شدن ۶ صهیونیست دیگر در عملیات حمله با سلاح سرد و تیراندازی در شهرک «العاد» در نزدیکی «کفر سابا» واقع در شرق «تل‌آویو» را تائید کردند.
برخی منابع عبری نیز گزارش دادند که مجری این عملیات با چاقو و چکش به صهیونیست‌ها حمله کرده و همزمان برخی منابع شمار کشته‌ها را ۵ نفر و شمار مجروحان را بیش از ۱۰ نفر اعلام کردند.

 

 جمهوری‌اسلامی
 اروپایی‌ها می‌خواهند برای احیای برجام فشار جدید وارد کنند
وال‌استریت‌ژورنال نوشت: اروپایی‌ها با فرستادن هماهنگ‌کننده مذاکرات به ایران می‌خواهند برای احیای برجام فشار جدید وارد کنند. این روزنامه افزود: انریکه مورا می‌خواهد ایران را متقاعد کند که فعلاً متن توافق را بدون خروج نام سپاه از فهرست تروریستی امضا کند و این موضوع به آینده موکول شود.
آمریکا گفته عنوان تروریستی سپاه در صورتی می‌تواند برداشته شود که تهران قبول کند به آمریکایی‌ها در منطقه حمله نکند یا دنبال ترور مقامات فعلی و سابق این کشور نباشد اما ایران موافقت نکرده است.

 

 ایران
 گفت‌وگوهای عیدانه رئیس‌جمهور با سران ۸کشور اسلامی
همزمان با حلول عید سعید فطر و در گفت‌وگوهای عیدانه میان رئیس جمهور و سران برخی کشورهای مسلمان از جمله عراق، اندونزی، ترکیه، قطر، عمان، کویت، ترکمنستان، تاجیکستان و صربستان بر تقویت روابط و توسعه روابط دوجانبه تأکید شد.
آیت‌الله رئیسی پس از رویت هلال ماه شوال در پیامی خطاب به سران و مردم کشورهای اسلامی فرارسیدن عید سعید فطر، عید تجلی ایمان و معرفت و شکوفایی فطرت الهی و تعالی انسانی را به سران و مردم کشورهای اسلامی تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد به میمنت این عید فرخنده، پیوندهای وحدت و اخوت در جامعه اسلامی در جهت تحقق آرمان‌های متعالی دین مبین اسلام تحکیم یافته و شاهد پایان منازعات و درگیری‌ها و برقراری صلح و امنیت و کوتاه شدن دست ستمگران در پهنه کره خاکی باشیم.

 یارانه نان و دارو حذف نمی‌شود؛ مردم نگران نباشند
مخبر، معاون اول رئیس جمهور در برنامه‌ تلویزیونی «صف اول»:
■ اصلاح نحوه تخصیص ارز ترجیحی به نفع مردم است.
■ یارانه نان و دارو حذف نمی‌شود. دولت مصمم به توزیع عادلانه یارانه‌ها‌ست.
■ هر سه قوه در جهت‌دهی به ارز ترجیحی اتفاق نظر کامل دارند.
■ مردم مطلقاً نگران ذخایر کالاهای اساسی نباشند.
■ نباید عده‌ای با ارز ترجیحی به سود کلان برسند و برخی که به سختی زندگی می‌کنند از یارانه‌ها هیچ بهره‌ای نبرند.

 

 وطن امروز
 رنج‌های اقتصادی امروز ناشی از سیاست‌های دهه‌های گذشته است
امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه باید به طور شفاف به مردم توضیح داده شود که مشکلات اقتصادی امروز نتیجه ناگریز سیاست‌های اقتصادی در دهه‌های گذشته است، تصریح کرد: برون‌رفت از این تنگناها نیازمند برنامه، اعتماد ملت به دولت و نظام و اراده و عزم راسخ برای تحول است. حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه مخارج دولت مهم‌ترین ابزار سیاست مالی است،‌ گفت: باید طراحی نظام بودجه‌ریزی مناسب مبتنی بر عملکرد در پاسخ به سیاست‌های ملی رهبر انقلاب و تاکیدات ایشان در دستور کار قرار گیرد و مردم و کارشناسان در جریان برنامه اصلاح بودجه‌ریزی دولت قرار گیرند.

 دادگاه حمید نوری در سوئد نمایشی و ظالمانه است
عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به روند برگزاری طولانی محاکمه ناعادلانه حمید نوری در دادگاه تصنعی استکهلم سوئد گفت: دادگاه محاکمه حمید نوری نمایشی و ظالمانه است که پشت پرده آن منافقان و حامیان آنها یعنی آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل قرار دارند. آیت‌الله کعبی افزود: شاهدان و ادله‎ای که در این دادگاه اقامه کردند بی‌اعتبار است، زیرا این شاهدان، دشمنان تروریست ملت ایران هستند و ادله‎ای هم که اقامه می‌کنند، کاملا واهی و به استناد تماس‎ها یا شماره‎های تلفن همراه آقای نوری است و این نمی‌تواند دلیل درستی باشد. وی تصریح کرد: مبنای حقوقی دادگاه کیفری سوئد اگر واقعا بر پایه حقوق بشر است، باید تروریست‌های جنایتکار مجاهد خلق را محاکمه کند. در دادگاه نمایشی حمید نوری، جای جلاد و مظلوم عوض شده است.

 اقتصاد ایران چندان متکی به احیای برجام نیست
خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد در حالی که هدف نهایی هنوز احیای مجدد توافق و برداشته شدن تحریم‌ها است، مقامات ایرانی گفتند: افزایش درآمدها با افزایش قیمت نفت، دریچه فرصتی را برای ایران باز کرده و به اقتصاد آن فرصت چند ماهه تنفس داده است. در ادامه این گزارش آمده یک مقام ارشد ایرانی – که از ذکر نامش خودداری کرد- افزود: برنامه هسته‌ای ما طبق برنامه پیش می‌رود و زمان به نفع ما است. طبق این گزارش، این مقام با بیان اینکه «اگر مذاکرات شکست بخورد، پایان دنیا نخواهد بود»، افزود: این واقعیت که اقتصاد ایران اکنون چندان متکی به احیای توافق نیست، اگر و زمانی که مذاکرات (وین) از سر گرفته شود، اهرم قوی برای مذاکره‌کنندگان ایران ایجاد می‌کند.

 

 جوان
 مردم ایران اسلامی آماده رویارویی با هر تهدیدی هستند
رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور در یادواره شهدای بازی‌دراز تصریح کرد: ملت سرافراز ایران اسلامی به فرمان امام راحل در زمان پیروزی انقلاب و در جنگ تحمیلی به میدان آمدند و امروز نیز مردم در زمان امام حاضر، در عرصه‌های مختلف به میدان آمده و سختی‌ها را تحمل کردند. سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: امروز دشمنان ما ضعیف شده‌اند، قدرت آنها فقط در ظاهر است و از درون پوسیده‌اند. وی با بیان اینکه مردم ایران اسلامی آماده رویارویی با هر تهدیدی هستند، افزود: در سایه‌سار فرهنگ شهادت و ایثار که همان فرهنگ عاشورایی است نباید اجازه دهیم که دشمن راهبرد خود را که تحریف واقعیات و ناامید کردن مردم ایران و ملت‌های آزاده جهان است عملیاتی کند.

 

 آفتاب‌یزد
 ابتکار عمل مقتدی صدر اوضاع سیاسی را پیچیده‌تر کرد
یکی از رهبران چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه عراقی اعلام کرد: ابتکار عمل مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق علیه راه حل مطرح شده توسط چارچوب هماهنگی عنوان شد و ابتکار عمل اخیر صدر صحنه سیاسی را پیچیده‌تر کرده است. علی الفتلاوی عنوان داشت: ابتکار عملی که چارچوب هماهنگی مطرح کرده بود، تمام مشکلات را زیر نظر گرفته و در حق تمام گروه‌های سیاسی، از جمله نمایندگان مستقل، انصاف به خرج داده بود.

 

 خراسان
 اعتماد ۶۲ درصدی مردم به دولت
مرکز افکارسنجی کیو با هدف سنجش میزان رضایت ایرانیان از عملکرد دولت سیزدهم، نظرسنجی ملی را اجرا و منتشر کرد. جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد بالای ۱۸ سال کشور هستند. حجم نمونه متناسب با حجم جمعیت بین زنان و مردان، استان‌های کشور و مناطق شهری و روستایی توزیع شده است. درخور ذکر است این نظر سنجی در فروردین ماه ۱۴۰۱ و پیش از اعمال تصمیم جدید گرانی آرد صنف و صنعتی انجام شده است. ۵۴ درصد از پاسخگویان گفته‌اند که امید دارند دولت در ۴ سال پیش رو اوضاع کشور را سروسامان دهد. حدود نیمی از پاسخگویان به نظرسنجی کیو، سوء مدیریت داخلی را مهم‌ترین عامل پدید آمدن مشکلات کشور دانسته‌اند. حدود ۶۲ درصد از پاسخگویان به نظرسنجی کیو، اعلام کرده‌اند که به طور کلی به دولت اعتماد دارند. این رقم در آبان ۱۴۰۰ نیز حدود ۷۰ درصد بوده است.

 سنای آمریکا خواستار حفظ تحریم‌های سپاه و بانک مرکزی کشورمان شد
اعضای مجلس سنای آمریکا با ۶۲ رای موافق در برابر ۳۳ رای مخالف طرحی را به تصویب رساندند که مانع از اقدام دولت بایدن برای خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا می‌شود. این طرح با هدف جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مطرح شده تا دولت آمریکا را ملزم کند که هر گونه توافق با تهران باید شامل آن چیزی باشد که فعالیت‌های مخرب و شرورانه ایران خواندند.
سناتورهای آمریکایی همچنین در اقدام ضد ایرانی دیگری طرحی را تصویب کردند و در آن خواستار ادامه تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه ایران شدند و ادعا کردند که حفظ این تحریم‌ها برای محدود کردن همکاری میان تهران و پکن ضروری است.

 

 رسالت
 اصلاحات ضروری اقتصادی با کمترین فشار بر سفره مردم انجام خواهد گرفت
وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت تأکید کرد: تصمیمات ستاد اقتصادی دولت در مورد افزایش قیمت آرد تنها مربوط به مصارف صنعتی بوده و تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ افزایشی در مورد قیمت نان پختِ سنتی از جیب مردم رخ نخواهد داد.
خاندوزی گفت: معتقدیم ابتدا باید زمینه‌سازی صورت گیرد و به‌صورت تدریجی، با کمترین فشار بر سفره مردم، این اقدام صورت گیرد. وی تصریح کرد: راهبرد دولت در حال حاضر این است که با همان راهبرد «زمینه‌سازی» و افزایش تدریجی، کار را ادامه دهد و من این اطمینان را به مردم می دهم که با لحاظ همه جوانب، این اتفاق خواهد افتاد.

 

 مردم سالاری
 انتقاد از بازداشت و محاکمه نوری
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تماس تلفنی آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد، در خصوص مسائل دوجانبه و به‌ویژه کنسولی گفت‌وگو کرد و خواستار آزادی حمید نوری شد.
امیرعبداللهیان با اشاره به برگزاری دادگاه آقای حمید نوری در سوئد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بازداشت و فرآیند دادگاه تبعه ایرانی، آقای حمید نوری را غیر قانونی می‌داند و خواستار آزادی فوری ایشان است. وی افزود: باعث تأسف است که یک گروهک تروریستی که سوابق جنایتهای آن بر مردم ایران و حتی عراق در دوره رژیم بعث صدام واضح است، فضاسازی تصنعی این فرآیند در سوئد را در دست گرفته‌است.

 

 آرمان ملی
 دستاوردهای جدید هسته‌ای
رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در استودیو شبکه تلویزیونی سلامت، به تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی این سازمان در حوزه‌های سلامت، پزشکی، کشاورزی و رادیوداروها پرداخت. اسلامی در بخشی از سخنان خود با اشاره به بومی‌سازی کیت‌های غربالگری نوزادان گفت: کیت‌های غربالگری نوزادان با کمک دانشمندان صنعت هسته‌ای از فرآوری آب سنگین تولید شده است و قابلیت تشخیص زودهنگام بیش از ۵۰ نوع بیماری را در نوزادان دارد. این کیت‌ها یکی از محصولات تحریمی محسوب می‌شود.

 

 قدس
 پیگیری مصوبات استانی از سوی معاون رئیس جمهور
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با هدف پیگیری و نظارت بر نحوه اجرای مصوبات سفر استانی رئیس جمهور، به این استان سفر کرد.
بازدید از پروژه بیمارستان و افتتاح مدرسه شهرستان اشکذر، بازدید از فولاد میبد، سرکشی از مناطق سیل زده روستای سید میرزا، بازدید از پروژه راه آهن یزدـ‌اقلید، بازدید از پروژه‌های بیمارستان فاطمه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) مهریز و بازدید از پروژه بیمارستان تأمین اجتماعی از جمله برنامه‌های سفر یک روزه سید صولت مرتضوی به استان یزد بود. وی با آیت‌الله ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد دیدار و در باب مسائل استان گفت‌وگو کرد.

 

 اعتماد
 احتمالا استیضاح‌ها از هفته‌ آینده اعلام وصول شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با مساله استیضاح‌ها که امضا جمع‌آوری شده اما اعلام وصول نشده است، گفت: پیش‌بینی من به شخصه این است که در هفته آینده مجلس استیضاح‌ها را اعلام وصول کرده و در دستور کار قرار دهد، اگر این کار را نکند به عملکرد هیات رییسه ایراد وارد است و حتما ما تذکرات جدی را به هیات رییسه خواهیم داشت. سیاهکلی در پاسخ به این سوال که جلوگیری از طرح استیضاح‌ها به منظور تعامل با دولت انجام می‌شود، عنوان کرد: من فکر می‌کنم که مجلس قوی، دولت قوی را می‌سازد، مجلس قوی باید به وظایف خود، از جمله استیضاح، عمل کند.

 رشد ۵۵ درصدی تجارت ایران و امریکا
دفتر آمار امریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: مبادلات تجاری ایران و امریکا در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۵ میلیون دلار رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۵۵ درصد افزایش داشته است.
افزایش ۵۵ درصدی تجارت دو کشور در سه ماهه نخست ۲۰۲۲ تا حد زیادی ناشی از جهش واردات امریکا از ایران در این دوره بوده است. میزان تجارت ایران و امریکا در مقایسه با کل مبادلات تجاری دو کشور با جهان رقم قابل توجهی نیست.

 

 ابتکار
 تشریح برنامه‌های سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران
دبیر ستاد حقوق بشر با تشریح برنامه‌های سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران، گفت: سفر گزارشگر ویژه فرصتی است برای آشنایی وی با تاثیر مخرب تحریم‌ها بر مردم ایران.
غریب‌آبادی در خصوص سفر «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر بررسی آثار منفی اقدامات قهری یک‌جانبه، به جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ماموریت اصلی خانم دوهان، بررسی آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه بر بهره‌مندی مردم از حقوق بشر است و در این راستا، دیدارهای مختلفی را با نمایندگان دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی انجام خواهد داد. وی همچنین از برخی مراکز نیز بازدید به عمل خواهد آورد.

 

 اطلاعات
 رئیس‌جمهوری اجازه گران شدن نان سنتی را نمی‌دهد
بهادری جهرمی سخنگوی دولت در برنامه صف شبکه خبر:
ـ این دولت خود را دولت مردم می‌داند و مردمی بودن شعار اصلی دولت است.
ـ مردم صاحبان حکومت هستند و خود آنها باید در فرایند تصمیم‌گیری مشارکت داشته باشند و جامعه نخبگان به عنوان نمایندگان تخصصی همین مردم باید در حوزه‌های مختلف اظهار نظر کنند.
ـ یکی از اولویت های اساسی دولت مسایل اقتصادی است؛ به همین دلیل در سند تحول دولت هم ۱۲موضوع درباره اقتصادی بیان شده است.
ـ ثابت‌ترین معضل اقتصادی کشور تورم است و متاسفانه تورم یک بیماری مزمن در کشور شده است. دولت تمرکز ویژه خود را در کنترل تورم اقتصادی کشور معطوف کرده است.
ـ رئیس‌جمهوری اجازه گران شدن نان سنتی را نمی‌دهد
ـ نظام پرداخت ارز ترجیحی معیوب بوده است و این مدل معیوب باید اصلاح شود تا وقتی که اصلاح نشود تورم و سایر مسائل اتفاق می‌افتد، بنابراین بیماری باید درمان شود.

 با صادرات غیرقانونی مایحتاج عمومی برخورد می‌شود
وزیر کشور با اشاره به صادرات غیر قانونی برخی از مایحتاج عمومی مردم به دلیل اختلاف قیمت در کشورهای همسایه، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق با شدت با افرادی که اقدام به صادرات غیرقانونی مایحتاج عمومی مردم می‌کنند، برخورد خواهد کرد. وحیدی با اشاره به گرانی برخی کالاهای مورد نیاز مردم در بازار، افزود: اکنون کمبودی در رابطه با تامین مایحتاج عمومی مردم در داخل کشور وجود ندارد و به میزان کافی اقلام تولید می‌شود.

 

 شهروند 
 کاهش طلب ایران از عراق به ۱.۵ میلیارد دلار
آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: «با سفر اخیر سرپرست وزارت انرژی و برق عراق به ایران، قرار شد در اولین فرصت تتمه بدهی خود را که حدود یک‌ونیم میلیارد دلار از ۵ میلیارد دلاری است که به‌صورت مستمر طلبکار بودیم و پرداخت کرده‌اند را در اولین فرصت پرداخت کنند.»

 

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

باید به وسیله حج، بدبینی ها را تبدیل به خوش بینی کرد
رسا/آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رییس سازمان حج، علت وضعیت کنونی مناسبات ایران با عربستان را اشتباهاتی دانست که از سوی دو طرف صورت گرفته و گفت: باید به وسیله حج کاری کرد که بدبینی ها تبدیل به خوش بینی شود. این مناسک، به صورت مستقیم حج است ولی به صورت غیر مستقیم یک مسأله سیاسی است هرچند اسم امور سیاسی برده نشود.
وی بر دوری از مسائلی که باعث برانگیختن حساسیت طرف مقابل می شود، اشاره کرد و افرود: باید برنامه‌های عبادی سیاسی به گونه ای برگزار گردد که ضمن رضایت حجاج ایرانی، باعث تحریک و برانگیختن حساسیت های آنان نگردد. وی در ادامه بر لزوم آموزش حجاج تاکید کرد و گفت: با توجه به فرصت بسیار کم باقیمانده تا ایام حج، باید به صورت فشرده کلاس‌‌های آموزشی احکام، مناسک و آموزه های رفتاری برای هیئت های اعزامی و حاجیان برگزار شود.

عظمت انقلاب اسلامی را در موسم حج به دیگر مسلمانان نشان دهید
رسا/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با برجسته خواندن نقش علماء و اندیشمندن جهان اسلام در رفع مشکلات و نابسامانی های کنونی ملت های مسلمان ابراز کرد: نقش عالمان دینی و اندیشمندان و متفکران اسلامی در برنامه ریزی و هم اندیشی و آگاه نمودن مسلمین جهان نسبت به اوضاع کنونی جهان بسیار مهم است و شما باید سعی کنید در ایام حج، عظمت انقلاب اسلامی و حقایق آن را به دیگر مسلمانان به خوبی نشان دهید.وی در ادامه به فتنه انگیزی دشمنان اشاره کرد و افزود: استکبار جهانی با ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمانان سعی در محروم و عقب نگهداشتن ملت ها دارد تا به غارت منابع آنان بپردازد از این رو بیداری اسلامی و آگاه نمودن ملت ها باید سر لوحه کار اندیشمندان و علماء در این اجتماع باشد.

با توجه به کاهش سهمیه، حضور عوامل اجرایی در حج کمتر باشد
رسا/ آیت الله العظمی سبحانی از مراجع تقلید در دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه شرط انجام حج براساس آیه قرآن استطاعت است، خاطرنشان کرد: اگرچه سهمیه کشورهای اسلامی و به دنبال آن جمهوری اسلامی ایران در حج پیش رو کاهش یافته است، اما تلاش کنید که حضور عوامل بعثه ها و کارگزاران به حداقل برسد.
وی همچنین اظهار داشت: بسیاری از زائران سال های متمادی در انتظار سفر معنوی حج تمتع هستند، بجاست که تعداد بیشتری از زائران که سال ها منتظر حضور در سرزمین وحی نشسته‌اند به این سفر معنوی اعزام شوند.
وی همچنین بر توجه به آموزش زائران در شرایط فعلی تأکید کرد و افزود: به همه زائران توصیه کنید که به قوانین مرتبط کشور عربستان احترام بگذارند و از انجام آنچه نباید پرهیز کنند.

لزوم آسیب شناسی دقیق به منظور افزایش رفاه حال زائرین حج
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری دردیدار با رئیس سازمان حج و زیارت ، حج را یکی از ارکان مهم دین اسلام توصیف کرد و آن را فرصت مناسبی به منظور ارتباط مسلمانان در جهت حل مشکلات جهان اسلام دانست.
وی آسیب شناسی را کلید پیشرفت و بهبود شرائط زائران عنوان کرد و گفت: آسیب شناسی سفرهای حج، که در سال‌های گذشته نیز شاهد آن بودیم، راهگشای خوبی به منظور ارتقاء کیفیت خدمت رسانی به زائرین است. باید با استفاده از دو تابلوی راهنمای مهم، یعنی تجربه‌های پیشین و تذکرات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، جلوی تکرار آسیب‌ها و مشکلات گرفته شود.
امام جمعه قم ضمن تطبیق جهاد تبیین با مسئله حج افزود: به واسطه تبیین صحیح دست آوردهای حج باید جلوی درشت نمایی ضعف‌ها و اختلافات احتمالی گرفته شود. از طرف دیگر در موسم حج باید به واسطه فرصت موجود در ارتباط با سایر کشورها، در حل اختلافات و مشکلات جهان اسلام کوشید. دیپلماسی حج باید تقویت شود.

ثبت رکورد تورم ۱۳ درصدی مواد غذایی در بازار جهانی فقط طی ۱ ماه
تسنیم/ جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد قیمت متوسط ۱۵ ماده غذایی در بازار جهانی فقط در یک ماه ۱۳ درصد افزایش یافته است.قیمت چای، قهوه، ماهی، روغن پالم، روغن سویا، ذرت، برنج، گندم، موز، بادام‌زمینی، پرتقال، گوشت گوساله، گوشت مرغ، میگو و شکر در ماه آوریل ۲۰۲۲ نسبت به ماه مارس این سال به طور متوسط ۱۳ درصد گران‌تر شده است. از میان این ۱۵ قلم کالا ۱۱ قلم با رشد قیمت مواجه شده‌اند و قیمت ۴ قلم کالا نیز کاهش داشته است.
گندم رکورددار گرانی در ماه آوریل بوده است به طوری که قیمت هر تن از این محصول ۲۶ درصد افزایش یافته و به ۶۷۲ دلار رسیده است. در ماه مارس هر تن از این محصول در برابر ۵۳۲ دلار معامله می‌شد. گوشت مرغ رشد ۱۰ درصدی قیمت را در ماه آوریل تجربه کرده و از کیلویی ۳.۳۴ دلار در ماه مارس به کیلویی ۳.۶۷ دلار در ماه آوریل رسیده است.

سپرده ۱۷ میلیارد دلاری ایران نزد بانک ها و موسسات خارجی
تسنیم / بانک تسویه حسابهای بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۷.۵۶۳ میلیارد دلار بوده است.از کل سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ بالغ بر ۸.۸۱۳ میلیارد دلار نزد بانک‌های خارجی و بقیه نزد مؤسسات مالی غیربانکی قرار داشته است.بر اساس این گزارش تعهدات ایران در برابر بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۶۷۵ میلیارد دلار بوده است. از این رقم ۹۲۸ میلیون دلار مربوط به تعهدات ایران در برابر بانک‌های خارجی بوده و بقیه شامل تعهدات ایران در برابر مؤسسات مالی غیربانکی بوده است.بر این اساس کل مراودات مالی ایران با بانک ها و موسسات مالی خارجی در پایان سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۹.۲۳۸ میلیارد دلار بوده است.

آمادگی کامل ایران برای اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی
تسنیم/ حجت‌الاسلام والمسلمین نواب به همراه سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت دردیدار باآیات عظام مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و نوری همدانی به ارائه گزارشی از وضعیت اعزام زائران ایرانی به مراسم حج ۱۴۰۱ پرداخت و با اشاره به سهمیه‌بندی عربستان مبنی بر اعزام ۴۵ درصدی زائران ایرانی و اعلام شرط سنی زیر ۶۵ سال، از رایزنی‌ها برای افزایش سن جهت تشرف و به تناسب آن افزایش تعداد زائران خبر داد. همچنین آقای سیدصادق حسینی نیز در این دیدارها از اعزام تعداد ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر به حج امسال خبر داد و گفت: اولین پرواز به سمت عربستان ۲۳ خردادماه و آخرین پرواز نیز ۷ مردادماه از عربستان به سمت ایران صورت می گیرد.

شهرک‌سازی نکنیم کابینه ائتلافی سقوط می‌کند
فارس/ یک مقام رژیم موقت صهیونیستی گفته تل آویو قصد خود برای ساخت واحدهای مسکونی جدید در کرانه باختری اشغالی را به اطلاع آمریکا رسانده و گفته که چنانچه واحد مسکونی جدیدی در آن منطقه ساخته نشود کابینه ائتلافی لرزان اسرائیل سقوط خواهد کرد.پیش از این رسانه‌ها گزارش داده بودند رژیم صهیونیستی قصد دارد طرحی را برای ساخت حدود ۴۰۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری اشغالی به تصویب برساند. پایگاه اکسیوس گزارش داده اعلام ساخت واحدهای مسکونی جدید در واکنش به ضرب‌الاجل یکی از نمایندگان هم‌حزبی «نفتالی بنت» در پارلمان رژیم صهیونیستی صورت می گیرد که تهدید کرده بود در صورت عدم تصویب طرح جدید برای توسعه شهرک‌سازی‌ها از کابینه ائتلافی خارج خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *