خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۱۱

** عید سعید فطر مبارک باد **آیت‌الله حسینی بوشهری: باید نسبت به نوآوری‌های زمانه شناخت پیدا کنیم **آیت‌الله خاتمی: داعش آمریکایی پشت صحنه جنایت‌های افغانستان است **آیت الله اعرافی: دشمن با سم پراکنی، دستاورد‌های انقلاب را زیرسوال می‌برد **رئیس ‌سازمان انرژی اتمی: مذاکرات در حوزه «مباحث فنی و هسته‌ای» تمام شده است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان
به مناسبت عید سعید فطر، رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو یا تخفیف مجازات ۱۵۴۲ تن از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه به مناسبت عید سعید فطر در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات این محکومان را که در کمیسیون عفو و بخشودگی واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد که این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد موافقت حضرت آیت‌الله‌‌العظمی خامنه‌ای قرار گرفت.

 همشهری 
 درخواست شناسایی طراحان تخریب مجلس
۲۳۳ نماینده مجلس طی بیانیه‌ای از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه خواستار شناسایی طراحان و مجریان تخریب مجلس شورای اسلامی شدند. در بخشی از بیانیه این نمایندگان آمده است: «در این دو سال گاهی به مسائل مربوط به یک نماینده، گاهی یک کمیسیون، گاهی یک طرح یا قانون و در تازه‌ترین آنها نیز به صورت هدفمند به تخریب ریاست محترم مجلس پرداخته شد و در بسیاری اوقات، کلیت مجلس مورد هجمه قرار گرفت که شاید در طول ۴۰ سال گذشته این حجم از تخریب و حمله بی سابقه بوده باشد. از همین رو، ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران، به ویژه وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، در حفظ امنیت کشور از وزیر اطلاعات و رئیس سازمان اطلاعات سپاه تقاضا داریم که طراحان و مجریان این پروژه‌های تخریب را شناسایی کنند و با آن‌ها برخورد لازم صورت گیرد».

 کیهان 
 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت نادر طالب‌زاده
رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت نادر طالب‌زاده را تسلیت گفتند. متن پیام به این شرح است:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم. با تأسف خبر درگذشت پژوهشگر و هنرمند انقلابی و پرتلاش و پرانگیزه آقای نادر طالب‌زاده را دریافت کردم. به خانواده و بازماندگان و همکاران و دوستان ایشان صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت و پاداش نیک برای خدمات باارزش فرهنگی و رسانه‌ای ایشان مسألت می‌نمایم».

 مذاکرات در حوزه «مباحث فنی و هسته‌ای» تمام شده است
معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که آینده مذاکرات وین را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: مذاکراتی دیگر باقی نمانده است؛ مذاکرات در حوزه مباحث فنی و هسته‌ای تمام شده است. مذاکرات در چهارچوب توافق برجام بوده و مشکلاتی است که آمریکا ایجاد کرده و خودش باید این مشکلات را رفع کند چراکه تمامی رفتارهایشان خلاف توافق بوده؛ خودشان از برجام خارج شدند و خودشان امضایشان را پاره کردند، امروز هم اگر می‌خواهند به توافق بازگردند باید همه مواردی را که نقض کردند، اعاده کنند. اسلامی در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران به تمامی پرسش‌های آژانس درخصوص ۴ مکان ادعایی پاسخ نداده است، گفت: ما به تمامی سؤالات در خصوص مکان‌های ادعایی پاسخ داده‌ایم؛ دو مرتبه هم جلسه داشتیم و جلسه سوم هم به‌زودی در تهران تشکیل خواهد شد و مذاکرات در حال پیشرفت است.

 اسرائیل هفته‌های سختی را پیش روی دارد
رسانه‌های عبری‌زبان تاکید کردند که نهادهای امنیتی و نظامی رژیم موقت صهیونیستی در هفته‌های آینده با چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهند شد. این ارزیابی وضعیت توسط رسانه‌های عبری‌زبان بعد از سخنرانی‌های دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به مناسبت روز جهانی قدس، صورت گرفت. «حزی سمنتوف» تحلیلگر مسائل عربی در «شبکه ۱۳» تلویزیون رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: «دبیرکل حزب‌الله لبنان و فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران، هر دو حملات انفرادی فلسطینیان را تحسین و تشویق کردند. علاوه ‌بر این، آنان فلسطینی‌ها را به انجام عملیات‌های بیشتری در داخل اسرائیل فراخواندند.» وی با اشاره به چالش‌های امنیتی و نظامی پیش‌روی رژیم صهیونیستی، اذعان کرد: «جنبش حماس به فعال‌کردن حملات انفرادی از جانب فلسطینیان در داخل سرزمین‌های اشغالی و طی هفته‌های آینده ادامه می‌دهد.»

 ایران
 نشست سران قوا به میزبانی رئیس‌جمهور
نشست سران سه قوه به میزبانی دفتر رئیس جمهور برگزار شد. آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور، دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در نشستی به میزبانی رئیس جمهور، مهم‌ترین مسائل و موضوعات کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

 رشد ۳۰ ‌درصدی صادرات نفت ایران به چین
وال‌استریت ژورنال در گزارش تازه خود به نقل از شرکت کپلر خبر داد که فروش نفت ایران در ۳ ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ۸۷۰ ‌هزار بشکه در روز افزایش یافته است که ۳۰ ‌درصد رشد نسبت به متوسط ۶۶۸ ‌هزار بشکه‌‌‌ای در سال گذشته میلادی نشان می‌دهد. طبق داده‌‌‌های کپلر، صادرات نفت ایران سریع‌‌‌تر از هر کشور خاورمیانه‌‌‌ای دیگری در این فصل رشد کرده است و در بالاترین سطح از زمان بازگشت تحریم‌ها توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده قرار دارد.

 تمام تحرکات در سراسر خلیج فارس زیر نظر است
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران همزمان با روز ملی «خلیج فارس» درباره وضعیت مرزهای دریایی اظهار داشت: سرحدات دریایی ما در بهترین وضعیت است و حضور خوب و باصلابتی داریم. سردار تنگسیری تأکید کرد: به هیچ کشور فرامنطقه‌ای یا کشور دیگر اجازه نمی‌دهیم در آب‌ها و منافع ما دست‌اندازی کند. وی خاطرنشان کرد: امروز نیروی دریایی سپاه با کنترل باند و اشراف اطلاعاتی کامل در سراسر خلیج فارس، تنگه هرمز و تمام سواحل جنوبی و شمالی، همه تحرکات دشمنان و بیگانگان را زیر نظر دارد و اگر احساس کنیم تهدیدی علیه منابع و منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی پیش آید، این تحرکات را با پاسخی قهرآمیز و پشیمان‌کننده مواجه خواهیم کرد.

 جمهوری‌اسلامی 
 شکایت جمعی از نمایندگان از وزیر صنعت درباره بازار خودرو
جمعی از نمایندگان مجلس با تدوین طرحی خواستار اجرای ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس برای شکایت از سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به قوه قضائیه درباره بازار خودرو شده‌اند. در بخشی از طرح این نمایندگان آمده است: «صنعت خودروی کشور در حوزه کیفیت، قیمت، محیط‌زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش گرفتار ناکارآمدی و سوء مدیریت است و در پاسخگویی به نیازهای به حق مشتریان داخلی با مشکلات جدی و عدیده‌ای مواجه است. بسیار غم انگیز و دلهره‌آور است که بگوییم تعداد تلفات سوانح رانندگی در کشور با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری می‌کند». همچنین عدم شفافیت در صورت‌های مالی شرکت‌های خودروسازی‌ها، بنگاه‌داری خودروسازان، سوءمدیریت و عدم توسعه استانداردهای صنعت خودرو از محورهای درخواست نمایندگان مجلس عنوان شده است.

 راه‌اندازی ۳۰هزار طرح اشتغال برکت برای اقشار اجتماعی ویژه
مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام گفت: بنیاد برکت امسال ۳۰ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور را برای اقشار اجتماعی ویژه و آسیب‌پذیر در سراسر کشور اجرا می‌کند. ترکمانه افزود: این اقشار اجتماعی ویژه و آسیب‌پذیر شامل زنان سرپرست خانوار، کولبران، سوخت‌کشان، خانواده شهدا و ایثارگران، طلاب و خانواده‌هایشان، معلولین و خانواده‌های دارای معلول، خانواده کودکان بازمانده از تحصیل و افرادی که مهاجرت معکوس کرده و به روستاهایشان بازگشته‌اند می‌شود. وی گفت: اجرای این طرح ایجاد ۱۰۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم را برای این اقشار ویژه و سایر افراد به دنبال دارد.

 وطن امروز 
 تصویب طرح دوفوریتی شفافیت دستگاه‌های اجرایی در کمیسیون امور داخلی مجلس
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از تصویب طرح دوفوریتی طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی در این کمیسیون خبر داد. حدادی تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، یکشنبه کلیات طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی باید در نشست علنی به رأی گذاشته شود و بعد از آن جزئیات این طرح را بررسی خواهیم کرد.

 افزایش روابط نظامی ارتش چین با نیروهای مسلح ایران
روزنامه هنگ‌کنگی در زمینه سفر وزیر دفاع چین به ایران نوشت: پکن و تهران بر افزایش همکاری‌های دفاعی از جمله رزمایش‌‌های بیشتر توافق کرده‌اند. «چاینا مورنینگ ‌پست» با اشاره به دیدار «وی فنگ» وزیر دفاع چین با سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نوشت: به دنبال این ملاقات «وی فنگ» طی بیانیه‌ای که وزارت دفاع چین منتشر کرد، اظهار داشت: «این سفر نشان‌دهنده اهمیت روابط چین و ایران و حمایت متقابل قاطعانه و پیشرفت مشترک است. ارتش چین مایل به حفظ ارتباط راهبردی با طرف ایرانی، استفاده مناسب از ساز و کار همکاری و ارتقای همکاری عملی است تا روابط نظامی را به سطح بالاتری برساند».

 تکذیب سفر گروسی به ایران
هیچ برنامه‌ای برای سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران تنظیم نشده است. پایگاه خبری نورنیوز نوشت: برخی کانال‌های غیر‌رسمی در فضای مجازی با انتشار خبری مدعی شدند رافائل گروسی بزودی به ایران سفر خواهد کرد. بر اساس رویه جاری، اطلاع‌رسانی درباره تعاملات ایران با آژانس صرفا از طریق سازمان انرژی اتمی انجام می‌شود و طبیعتا انتشار اخباری خارج از این مسیر قابل استناد نیست.

 جوان 
 ناوشکن‌های «زاگرس» و «دماوند۲» به نداجا ملحق می‌شوند
فرمانده نیروی دریایی ارتش از الحاق ناوشکن‌های زاگرس و دماوند۲ در آینده نزدیک به نیروی دریایی ارتش خبر داد. دریادار ایرانی اظهار داشت: حتماً باید تست‌های کامل آن‌ها انجام شود و اطلاعات فنی جمع‌آوری‌شده آن‌ها به بخش فنی و صنعتی نیروی دریایی ارتش منتقل شود تا طبق آخرین لبه‌های فناوری به‌روزرسانی شوند تا اگر روزی در صحنه دریا حضور پیدا کردند، توانمندی آن‌ها به گونه‌ای باشد که بالاترین سطح فناوری را در اختیار همرزمان من در نیروی دریایی ارتش قرار دهند و بتوانیم مانند همیشه با قدرت در دریا حضور پیدا کنیم.

 هشدار توئیتری به هیئت حاکمه افغانستان: زمان محدود است
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در توئیتی با اشاره به تحولات و حوادث اخیر افغانستان نوشت: «حوادث اخیر افغانستان نشان می‌دهد اشغالگران در جبران شکست مقابل ملت افغانستان تلاش دارند به کمک مزدوران تروریست خود، از جمله داعش، فتنه و آشوب قومی ـ مذهبی ایجاد کنند». کاظمی قمی افزود: «زمان آن فرا رسیده که حاکمان با تشویق و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های ملی و نخبگانی برای کشوری امن سعی نمایند؛ زمان محدود است».

 نماز عید فطر تهران به امامت آیت‌الله صدیقی
سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: نماز عید فطر در دانشگاه تهران و به امامت آیت‌الله صدیقی برگزار خواهد شد. حجت‌الاسلام نوری افزود: دانشگاه تهران محل برگزاری نماز عید فطر خواهد بود. ساعت ۷ صبح درهای دانشگاه تهران جهت حضور نمازگزاران گشوده خواهد شد و رأس ساعت ۸ صبح نیز نماز عید فطر را آیت‌الله کاظم صدیقی اقامه خواهد کرد.

 آفتاب‌یزد
 شاهد تهدید استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای نیستیم
یک مقام ارشد نظامی آمریکا گفت: کشورش با وجود تشدید اظهارات اخیر مسکو معتقد نیست که خطر استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای وجود داشته باشد. این مقام که نامش را فاش نکرد گفت: ما هر روز به بهترین نحوی که می‌توانیم رصد توانمندی‌های هسته‌ای آنها را ادامه می‌دهیم و به این ارزیابی که تهدید استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه خاک ناتو وجود دارد، نرسیده‌ایم و تهدیدی برای قلمرو ناتو وجود ندارد.

 خراسان 
 تکذیب داد و ستد با داماد قالیباف توسط شرکت استانبولی
به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر خرید ملک در ترکیه از سوی داماد رئیس مجلس، شرکت استانبولی که نام آن در این اخبار برده شده با صدور اطلاعیه‌ای به این ماجرا واکنش نشان داد. شرکت «اسکای لند» واقع در استانبول ترکیه در اطلاعیه خود آورده است: «بدین وسیله اعلام می‌دارد که اخبار درج شده در برخی کانال‌های شبکه‌های مجازی مبنی بر خرید واحد مسکونی لوکس از اسکای لند استانبول از سوی شهروندان ایران امیر رضا بحیرایی و محمد بحیرایی به هیچ وجه واقعیت ندارد و امیررضا بحیرایی و محمد بحیرایی هیچ گونه داد و ستدی با این شرکت نداشته‌اند.»

 شایعات درباره ناهماهنگی تیم اقتصادی کذب محض است
مخبر، معاون اول رئیس جمهور درباره مطالب مطرح شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت اظهار کرد: اعضای تیم اقتصادی دولت در اوج هماهنگی مشغول فعالیت هستند و برخی شایعات درباره ناهماهنگی تیم اقتصادی کذب محض است. محسن رضایی از دوستان نزدیکم و از موثرترین افراد در کابینه است.

 رسالت 
 داعش مسئولیت انفجارها در افغانستان را برعهده گرفت
گروه تروریستی داعش مسئولیت دو انفجار در شهر مزارشریف افغانستان را بر عهده گرفته است. همچنین داعش در اقدام تروریستی دیگر، نمازگزاران شیعه مسجد خلیفه صاحب در کابل را هدف قرارداد که در این حملات ده‌ها نفر شهید و زخمی شدند. شاخه‌ای از گروه تروریستی داعش موسوم به داعش خراسان از سال ۲۰۱۵ میلادی در افغانستان و پا کستان مشغول انجام عملیات است. این گروه تاکنون مسئولیت چندین حمله خونین را برعهده گرفته است.

 مردم سالاری 
 ساعت رسمی‌کشور از سال آینده تغییر نمی‌کند
با تصویب مجلس، ساعت رسمی‌کشور از سال آینده تغییر نمی‌کند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌در جلسه علنی دیروز (شنبه) ایرادات شورای نگهبان در طرح تغییر ساعت رسمی‌کشور را رفع و تصویب کردند. طبق مصوبه مجلس، به منظور رفع ایراد شورای نگهبان ماده واحده به شرح زیر اصلاح شد: «قانون تغییر ساعات رسمی‌کشور مصوب ۳۱/۵/۱۳۸۶ نسخ می‌شود و دولت مجاز به تغییر ساعت رسمی‌کشور نیست. به هیات وزیران اجازه داده می‌شود مطابق ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی نسبت به تنظیم ساعات کار ادارات، سازمان‌ها و مراکز تابعه اقدام کند.
تبصره – این قانون از تاریخ ۱/۱/۱۴۰۲ لازم الاجراست. این طرح در صورت تایید شورای نگهبان و سپس ابلاغ دولت به قانون تبدیل شده و از سال آینده اجرا می‌شود».

 امیدواری نخست وزیر اسرائیل به اختلال در احیای برجام
المانیتور نوشت که «نفتالی بنت» نخست وزیر اسرائیل، احتمال امضای توافق احیای برجام را تا چند روز پیش ۹۵ درصد می‌دانست، اما این ارزیابی در روز‌های اخیر تغییر کرده است. به گفته دستیاران او، بنت اکنون بر این باور است که چشم انداز امضای توافق احیای برجام اکنون ۵۰-۵۰ است. او به همکاران خود گفت که دولت ایالات متحده همچنان مشتاق امضای توافق است و افزود که اسرائیل منطق آمریکا را درک می‌کند، اما با آن مخالف است. وی سپس گفت که کل کار بر سر موضوع سپاه به بن بست رسیده است. بنت و نزدیکانش این بن‌بست را یک دستاورد بزرگ، هرچند تاکتیکی و نه استراتژیک می‌دانند.

 آرمان ملی 
 تعیین زمان انتخابات هیات رئیسه مجلس
یک عضو هیات رئیسه مجلس از برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم در ۴ خرداد خبر داد. رشیدی درباره گزینه‌های ریاست مجلس در سومین سال عمر مجلس یازدهم گفت: طبق شنیده‌ها آقای نادران هم کاندیدای ریاست مجلس هستند البته من هنوز از ایشان نپرسیده‌ام.

 رسالت ما جلوگیری از تهدید زیستی خلیج فارس است
رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم در روز خلیج‌فارس در صفحه رسمی توییترش نوشت: «یک روز اگر رسالت پدران ما در اخراج بیگانگان از خلیج‌فارس تعریف می‌شد، امروز رسالت ما جلوگیری از تهدید زیستی خلیج‌فارس است؛ تهدیدی که در چندسال اخیر با حضور ترالرها به حداکثر رسیده است. دریا سخاوتمند است به شرطی که بشر باقاعده رفتار کند.»

 قدس 
 دستور رئیس جمهور برای کنترل تردد افراد از مرزها
رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به کاهش چشمگیر آمار ابتلا و قربانیان ناشی از همه‌گیری کرونا، مسئولان مربوط به ویژه در وزارت کشور را مکلف کرد نسبت به کنترل تردد افراد از مرزهای کشور، به‌خصوص مرزهای شرقی، نهایت دقت و نظارت را به عمل بیاورند تا از ورود افراد مبتلا به کرونا یا مشکوک به ابتلا جلوگیری شود.

 عادی‌سازان پشیمان خواهند شد
رهبر جنبش انصارالله یمن گفت: کسانی که به سرعت به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم موقت صهیونیستی هستند، پشیمان شده و بازنده خواهند بود. عبدالملک الحوثی افزود: «شاهد ثمره مثبت اقدام صحیح در مقابله با دشمنان هستیم همان‌طور که در فلسطین، لبنان و یمن بوده‌ایم».

 اعتماد 
 رایزنی ایران و نروژ در جهت حل صلح‌آمیز بحران یمن
هنریک تونه، معاون وزیر خارجه نروژ با علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در امور ویژه سیاسی ملاقات کرد. در این دیدار آخرین تحولات داخلی و خارجی یمن بررسی و در خصوص زمینه‌های مشترک ایران و نروژ در جهت حل صلح‌آمیز بحران یمن، رایزنی و تبادل نظر شد. در این دیدار، خاجی ضمن استقبال از اجرایی شدن آتش‌بس موقت در یمن، بر لزوم تداوم همکاری‌ها به منظور رفع کامل محاصره، توقف فراگیر و دایم جنگ و همچنین شروع گفت‌وگوهای سیاسی یمنی- یمنی تاکید کرد.

 تاکید بر بهره‌برداری از ظرفیت‌های پارلمانی ایران و پاکستان
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با رییس مجلس ملی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. حسینی با اشاره به دیدارش با راجا پرویز مشرف، رییس مجلس ملی پاکستان گفت: تاکید بر بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت‌های پارلمانی دو کشور، ضرورت تقویت تعاملات بازرگانی و اقتصادی فیمابین و گرامیداشت روز جهانی قدس و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین از جمله محورهای گفت‌وگو در این دیدار بود.

 ابتکار 
 عده‌ای به دنبال پروژه‌سازی بودند
رئیس مجلس در جلسه‌ای غیررسمی نکاتی را درباره سفر چند تن از اعضای خانواده‌اش به ترکیه مطرح کرد. بر اساس روایت‌هایی که از این جلسه مطرح شد، محور صحبت‌های قالیباف به شرح زیر بوده است:
ـ وقتی بحث سفر مطرح شد من مخالف بودم و گفتم صلاح نیست.
ـ برای خرید هم داستان‌سرایی‌ها کردند و برای تخریب هشتک‌سازی کردند تا احساسات مردم را جریحه دار کنند، در حالی که همه اینها دروغ بود.
ـ عده‌ای به دنبال پروژه‌سازی از این خطا بودند. اطلاعات آشکار و پنهان جای تردید نمی گذارد که این یک پروژه برای تخریب سیاسی بوده است.
ـ برای حفظ شأن و جایگاه مجلس تا آخر مساله را پیگیری خواهم کرد.

 اطلاعات 
 تقاضای صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری در سوئد
دادستان سوئد بعد از برگزاری حدود ۹۰جلسه دادگاه، برای حمید نوری دادیارسابق قوه قضائیه درخواست مجازات حبس ابد کرد. این در حالی است که دادگاه به حمید نوری فرصت دفاع آخر از خود را هم نداد. حمید نوری آبان سال ۹۸، هنگام ورود به استکهلم سوئد در فرودگاه بازداشت و بلافاصله به سلول انفرادی منتقل شد‌. او بر اساس ادعا‌های واهی و متناقض منافقین، به زندان‌بانی آنها در سال‌های دهه ۶۰ متهم شده است. نوری پس از بازداشت بر خلاف تمام قوانین بین‌المللی، تا ۴ماه اجازه تماس با خانواده‌ خود را نداشت و خانواده وی در طول این مدت از وضع او هیچگونه اطلاعی نداشتند.

 مواضع رهبر انقلاب ایران چند گام جلوتر از دیگران است
سخنگوی جنبش نجباء عراق گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اصل واقعیات و حقیقت را بیان می‌کنند. همواره عادت داریم که از این مرد حکیم(حفظه الله) اظهارات، سخنان و مواضعی ببینیم که کنه حقیقت را بیان کنند و چند گام جلوتر از بقیه باشند، چراکه ایشان(حفظه‌الله) از یک سو با بصیرت الهی و از سوی دیگر با تکیه بر مبانی علمیِ تحلیل‌ها و پژوهش‌ها به مسائل می‌نگرند. نصر الشمری افزود: خداوند عزوجل را برای نعمت رهبری بزرگوار چون امام خامنه‌ای(دام ظله) شاکرم و می‌ستایم و از او می‌خواهم که پیروزی بزرگ با آزادسازی قدس زیر سایه رهبری مبارک ایشان -ان‌شاء‌الله- روی دهد.

 شهروند 
 توافق برای برقراری ۴٠٠ پرواز بین ایران و قطر
مشاور رئیس‌جمهوری با تشریح زیرساخت‌های منطقه آزاد کیش برای پشتیبانی جام‌جهانی، شرط قطری‌ها برای پذیرش تور آژانس‌های مسافرتی ایرانی را اعلام کرد. سعید محمد از توافق با قطری‌ها برای افزایش پروازها بین دو کشور خبر داد و گفت: «با قطری‌ها برای افزایش برقراری پروازها بین ایران و قطر تا ۴٠٠ پرواز در هفته به توافق رسیدیم که ایرلاین قطری و کیش ایر نهایت همکاری را خواهند داشت.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

باید نسبت به نوآوری‌های زمانه شناخت پیدا کنیم
حوزه/ آیت‌الله حسینی‌بوشهری در دیدار با دکتر مینایی مشاور آیت‌الله اعرافی در زمینه هوش مصنوعی و اعضای ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و کلان پروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی، گفت: دنیایی که امروز ما در آن زندگی می‌کنیم دنیایی است که دائما نوآوری‌هایی در آن رخ می‌دهد لذا ما نباید از رویدادهایی که در پیرامون مان وجود دارد و حاصل تجربه بشری است غافل بمانیم؛ بلکه باید از این رخدادها استقبال کنیم منتها با حفظ معیارها و ویژگی‌هایی که عدول از آن‌ها مجاز نیست. وی در ادامه افزود: اگر در مواجهه با مسائل نوظهور خودمان را کنار بکشیم و یا خود را به غفلت بزنیم و از اول با پاسخ‌های سلبی با رویدادهای عصر و زمانه خود برخورد کنیم برد نکرده‌ایم چرا که مساله را نشناخته ایم تا بخواهیم نسبت به آن قضاوتی کنیم. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین همچنین تصریح داشت: یکی از ویژگی‌های شهید مطهری این بود که ایشان شبهه ستیز بود. یعنی قبل از اینکه شبهه ای مطرح بشود به سراغ آن می‌رفت و قبل از آنکه در فضای جامعه مطرح شود پاسخ آن را بیان می‌فرمود.

داعش آمریکایی پشت صحنه جنایت‌های افغانستان است
رسا/ آیت‌الله خاتمی با اشاره به عملیات‌های تروریستی در افغانستان گفت: در این قصه ترورها، رسماً داعش تمام ترورها را بعهده گرفته است و تحقیقاً داعش سگ پروریده آمریکا است. عضو جامعه مدرسین افزود: داعش را با اهداف متعدد آمریکایی‌ها تولید کردند، داعش دقیقاً نیرویی آمریکایی است و با این چشم باید به اینها نگاه کرد البته این مسؤولیت حاکمان فعلی افغانستان را کم نمی کند. وی با اشاره به اینکه مسئولیت حاکمان، تامین امنیت شهروندان است، اظهار داشت: گرچه در عقیده اینها در مسائل زیادی شبیه هم هستند اما نمی توان این مسئله را فراموش کرد که حاکمان افغانستان باید جواب بدهند چرا امنیت شهروندانشان را تامین نمی کنند.

دشمن با سم پراکنی، دستاورد‌های انقلاب را زیرسوال می‌برد
فارس/ مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که دشمنان نظام به دنبال تفرقه افکنی در جامعه هستند، گفت: دشمن در همه رسانه‌ها به شدت در حال زیر سوال بردن دستاورد‌های انقلاب است. آیت‌الله اعرافی با اشاره به هجمه شدید دشمنان علیه انقلاب اسلامی گفت: تلاش شبانه روزی در فضای مجازی برای تطهیر آمریکا و نظام شاهنشاهی و زیر سوال بردن دستاوردهای انقلاب، نمونه‌ای از این هجمه به شمار می‌آید. وی افزود: چند هزار منافق مزدور نیز در ۲۰۰ رسانه به صورت مستمر در حال تولید محتوا و سم پراکنی هستند و زمینه نفوذ و مشکل آفرینی اقتصادی برای مردم را فراهم می‌کنند. وی گفت: این مسائل سبب می‌شود خانواده‌ای که در سختی بسر برده و مریض و بیکار دارد و نمی‌تواند غذای شب خود را تامین کند، چشم خود را بر هزاران امتیاز انقلاب بسته و تحت تاثیر تغذیه مسموم فکری قرار ‌گیرند.

پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری در پی درگذشت نادر طالب‌زاده
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در پی درگذشت استاد طالب زاده پیام تسلیتی صادر کردند. متن این پیام بدین شرح است: درگذشت تأثربرانگیز استاد نادر طالب زاده از پیشگامان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی موجب تأثر و تألم گردید. آن دانشمند فرهیخته و شخصیت تأثیر گذار در عرصه رسانه، نقش بسزایی در تربیت نسل مستند ساز و فیلم ساز انقلابی داشت و سالها به ترویج معارف انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل اشتغال داشت. اینجانب ضایعه فقدان این هنرمند فرهیخته را به بازماندگان و ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال، رحمت و مغفرت برای آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان مسئلت دارم.

هلاکت ۱۶ اسرائیلی در عملیات شهادت‌طلبانه
تسنیم/ در ماه گذشته که اوج درگیری‌های فلسطینیان و نظامیان اسرائیلی و شهرک‎نشینان همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان بوده است، چندین نفر از اسرائیلی‌ها به هلاکت رسیدند. بنا به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، در درگیری‌های دو طرف در مناطق مختلف اراضی اشغالی و کرانه باختری، ۱۶ نفر از اسرائیلی‌ها از ماه مارس گذشته تاکنون با سلاح سرد و تیراندازی فلسطینیان کشته شدند. نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست از آغاز ماه مبارک رمضان با تشدید جنایت‌های خود و یورش به مسجدالاقصی و هتک حرمت مکان‌های مقدس فلسطینیان ومسلمانان، شماری را شهید و صدها نفر را زخمی و بازداشت کرده‌اند.

حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق
تسنیم/ منابع خبری از جمله برخی رسانه‌های عراقی از حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در استان الانبار عراق خبر می‌دهند. صابرین نیوز گزارش داد چهار فروند موشک گراد به پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق شلیک شده است. همچنین متعاقب این حمله موشکی آژیرهای خطر در پایگاه عین‌الاسد به کار افتاده‌اند.گروه مقاومت موسوم به «فصیل المقاومه الدولیه» مسئولیت حمله به عین‌الاسد را بر عهده گرفت.

ابراز نگرانی امیرعبداللهیان درباره امنیت نمایندگی‌های ایران در افغانستان
تسنیم/ در پی حوادث روزهای اخیر در کابل و دیگر شهرهای افغانستان وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان ضمن اعلام مراتب همدردی خود با مردم افغانستان از تهدیدات احتمالی نسبت به ساختمان سفارت کشورمان در کابل و سرکنسولگری‌های ایران در هرات، مزارشریف، قندهار و جلال آباد ابراز نگرانی نموده خواستار اتخاذ تدابیر امنیتی کامل برای آنها شد. سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز دراین تماس ضمن ارائه ارزیابی خود از تحولات امنیتی افغانستان، روابط دو کشور را مهم خواند و با تاکید بر این که دشمنان دو ملت افغانستان و ایران در صدد هستند با اقدامات خود به روابط دو کشور آسیب وارد سازند، اعلام داشت: به شما اطمینان می‌دهیم که نیروهای امنیتی افغانستان بطور کامل امنیت تمامی نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان را تامین خواهند کرد.

رونمایی از المان جدید تمثال امام خمینی در قم
رسا/ المان جدید تمثال مبارک امام خمینی در ابعاد ۱۱ متر طول و با ۶ مترعرض، بعد از حادثه آتش‌سوزی توسط منافقان کوردل، با همت شهرداری قم مجدد آماده‌سازی و همزمان با روز جهانی قدس درمیدان مرجعیت رونمایی شد. جوادیان سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم در این رابطه گفت:این پروژه با تلاش شبانه‌روزی مهندسان و متخصصان سازمان زیباسازی شهرداری قم با به‌کارگیری حرفه‌ای‌ترین پیمانکاران به‌صورت سه شیفت، در روز جهانی قدس به کوری چشم بد خواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

قدردانی جهاد اسلامی از سخنان رهبر معظم انقلاب
فارس/ سخنگوی جنبش جهاد اسلامی ضمن تقدیر از همه آزادگان جهان برای حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس از سخنان رهبران جبهه مقاومت و در راس آن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این مناسبت قدردانی کرد. ابوحمزه، سخنگوی نظامی گروه سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد: جمعیت میلیونی آزادگانی که ندای بیت المقدس را لبیک گفتند، امید آزادسازی فلسطین و شکست رژیم صهیونیستی را بیشتر کرد.ابوحمزه با تاکید بر اینکه امروز مقاومت بیش از هر زمان دیگری استوار ایستاده است، گفت: مقاومت با دشمن صهیونیستی در غزه، جنین، قدس و همه شهرهای اشغالی در نبرد به سر می‌برد.

اعزام ۱۰۰ گروه رصدی برای استهلال ماه شوال
باشگاه خبرنگاران/ حجت‌الاسلام موحدنژاد رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب، درباره استهلال هلال ماه شوال گفت: ۱۰۰ گروه متخصص در نقاط مختلف کشور در غروب امروز یکشنبه، اقدام به رویت هلال ماه شوال خواهند کرد. به گفته او، طبق پیش بینی‌ها امسال رویت هلال ماه شوال، به خاطر نامساعد بودن وضعیت جوی سخت است. در صورتی که هلال ماه امشب رویت شود، فردا عید فطر و اول ماه شوال خواهد بود؛ در غیر این صورت سه شنبه (۱۳ اردیبهشت) اول ماه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *