خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۱۰

** آیت الله حسینی بوشهری: رهبر و ملت ایران پشتیبان ملت فلسطین هستند **رهبر معظم انقلاب: «اراده‌ شکست‌ناپذیر» در فلسطین جایگزین «ارتش شکست‌ناپذیر» صهیونیست شده است **رئیس‌جمهور: ابتکار عمل در دست محور مقاومت است **مراسم روز قدس با حضور پرشور و کم‌سابقه مردم در سراسر کشور برگزار شد ** جروزالم‌پست: اسرائیل نگران مذاکرات ایران و عربستان است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 پول گاز ایران را می‌دهیم
وزیر برق عراق پس از دیدار با وزیر نفت ایران قول داد تا مطالبات گازی و برقی ایران را پرداخت کند. عراق در سال ۲۰۲۰ هیچ پولی به طرف ایرانی که حدود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار است، پرداخت نکرده، با این حال کریم عادل گفت: طی سفر ما به تهران با طرف ایرانی بر سر واردات گاز از این کشور در فصل تابستان توافق شد و آنها قول دادند تا حجم مورد نیاز گاز برای تزریق به نیروگاه‌های تولید برق عراق را صادر کنند.

 همشهری 
 خلیج‌فارس؛ مأمن امنیت و ثبات منطقه
وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای، فرارسیدن دهم اردیبهشت ماه، روز ملی خلیج‌فارس را گرامی داشت. در بخشی از این بیانیه آمده‌ است: دولت جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر سیاست همسایگی، امیدوار است این پهنه آبی مأمن امنیت و ثبات منطقه و نماد صلح، دوستی و همزیستی بین ملت‌های منطقه باشد و دیگران به برقراری صلح و امنیت آن به ‌دست کشورهای پیرامونی خلیج ‌فارس احترام بگذارند.

 کیهان 
 «اراده‌ شکست‌ناپذیر» در فلسطین جایگزین «ارتش شکست‌ناپذیر» صهیونیست شده است
آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز جهانی قدس:
ـ حضور عظیم و مبارک شما در میدان دفاع واقعیِ سیاسی و مردمی از قدس موجب نیرو گرفتن و افزایش استقامت کسانی است که با جسم و جان خود از قدس و مسجدالاقصی دفاع می‌کنند و به امید خدا مبارزه بزرگ فلسطین به نتایج نهایی و مبارک خود نزدیک خواهد شد.
ـ امروز «اراده شکست‌ناپذیر» در فلسطین و همه منطقه‌ غرب آسیا جایگزین «ارتش شکست‌ناپذیر» صهیونیست شده و ارتش جنایتکار ناچار شده آرایش تهاجمی خود را به تدافعی تبدیل کند.
ـ کل فلسطین به صحنه مقاومت تبدیل شده و مردم فلسطین بر ادامه جهاد وحدت نظر یافته‌اند. این پدیده‌های مهم به معنی آمادگی کامل فلسطینی‌ها برای مقابله با رژیم غاصب است.
ـ هیچ طرحی درباره فلسطین در غیاب یا بر خلاف نظر صاحبان آن یعنی فلسطینی‌ها اجراشدنی نیست و این یعنی همه توافقات پیش از این مانند اُسلو، یا طرح عربی دو دولتی، یا معامله قرن، یا عادی‌سازی‌های حقیرانه اخیر باطل شده‌اند.
ـ دروغگویان مدعی حقوق بشر در اروپا و آمریکا که در قضیه اوکراین آن غوغا را به راه انداختند، در برابر این همه جنایت در فلسطین مهر سکوت بر لب زده‌اند و از مظلوم دفاع نمی‌کنند بلکه به گرگ خونخوار کمک هم می‌کنند.
ـ تنها با نیروی مقاومت که برگرفته از تعلیم قرآن کریم و احکام اسلام عزیز است، می‌توان مسائل دنیای اسلام و در رأس آن مسئله فلسطین را حل کرد.
ـ جمهوری اسلامی ایران حامی و طرفدار جبهه مقاومت و مقاومت فلسطین است و حرکت خیانت‌آمیز عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب و سیاست تطبیع‌پذیری را محکوم می‌کند.

 به همکاری با سئول درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهیم
رابرت مالی نماینده دولت آمریکا در امور ایران گفت واشنگتن به همکاری با سئول درباره وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد. «جونگ چویسو» معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز گفت با «رابرت مالی» گفت‌وگو داشته است.

 دیروز جهان یکصدا مرگ بر اسرائیل شد
راهپیمایی روز جهانی قدس امسال تحت تاثیر تحولات خشونت‌بار فلسطین با حضور پرشور حامیان فلسطین در کشورهای مختلف اسلامی، اروپایی و آمریکای لاتین و حتی آفریقا برگزار شد. یک شب پیش از فرارسیدن روز قدس، فلسطینی‌ها با شور بیشتر در مسجدالاقصی حضور یافتند و شب جمعه ۲۵۰ هزار فلسطینی مراسم احیای آخرین شب قدر امسال را در سایه تدابیر شدید امنیتی رژیم صهیونیستی در صحن‌های مسجدالاقصی برگزار کردند. همچنین مردم کشورهای برزیل، سوریه، شهرهای مختلف عراق، بیش از ۴۰۰ نقطه پاکستان، کشمیر، افغانستان، یمن و نیجریه مراسم روزجهانی قدس را با شکوه برگزار کردند.

 ایران 
 ابتکار عمل در دست محور مقاومت است
رئیس جمهور در محدوده خیابان‌های ولیعصر و وصال شیرازی در راهپیمایی باشکوه روز جهانی قدس در تهران حضور یافت. آیت‌الله رئیسی در این مراسم گفت: پیام این حضور این است که امروز این جوانان و نوجوانان فلسطینی و محور مقاومت هستند که ابتکار عمل را در میدان عمل به دست گرفته و در حال رقم زدن سرنوشت مقاومت طولانی ملت فلسطین هستند. وی با بیان اینکه آینده سرزمین فلسطین را همین مجاهدین جوان و نوجوان به دست خواهند گرفت‌، اظهارکرد: ما براساس وعده خداوند و پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آزادی قدس را حتمی می‌دانیم و این حرکت عظیم که امروز در قالب راهپیمایی شاهد آن هستیم، نماد همبستگی امت اسلامی است که به نابودی رژیم صهیونیستی منتهی خواهد شد.

 گفت‌و‌گوی وزیر امور خارجه با مقام‌های دیپلماتیک منطقه
وزیر امور خارجه کشورمان در روزهای گذشته با شماری از مقام‌های دیپلماتیک منطقه گفت‌و‌گو کرد. امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با «جیحون بایراموف»، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به کنترل شیوع کرونا در هر دو کشور، بر بازگشایی مرزهای زمینی ایران و‌ جمهوری آذربایجان تأکید کرد. وی همچنین در تماس تلفنی با «حسین ابراهیم طه»، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای عضو در خصوص آخرین تحولات فلسطین استقبال کرد. وزیر خارجه کشورمان همچنین در تماس‌های جداگانه‌ای با «بلاول بوتو زرداری»، وزیر خارجه جدید پاکستان، «احمد ناصر المحمد الصباح»، وزیر خارجه کویت و «عبدالله بو‌حبیب» وزیر امور خارجه لبنان گفت‌و‌گو کرد.

 افزایش ۳۰ درصدی فروش نفت ایران
اویل پرایس اطلاعات شرکت کپلر نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی ۳۰ درصد نسبت‌ به سال گذشته افزایش‌یافته و به ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسیده‌ است. تحریم‌های غرب علیه روسیه و عدم تمایل چین برای خرید نفت ارزان این کشور از جمله دلایل این افزایش بوده است.

 مراسم روز قدس با حضور پرشور و کم‌سابقه مردم در سراسر کشور برگزار شد
در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان ایرانی‌ها در سراسر کشور در حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین به‌پا خاستند. روز جهانی قدس بار دیگر مردم شهرهای مختلف کشور را به خیابان‌ها کشاند تا شعار «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر امریکا» طنین‌انداز شود. در راهپیمایی امسال پایتخت که همزمان با ۹۰۰ شهر کشورمان و سایر کشورها برگزار شد، زن و مرد، پیر و جوان، کوچک و بزرگ با حضور گسترده خود و با سر دادن شعارهایی، حمایت از مردم فلسطین و نفرت و انزجارشان نسبت به رژیم صهیونیستی را نشان دادند.

 جمهوری‌اسلامی 
 رونمایی از جدیدترین موشک بالستیک ایران
جدیدترین موشک بالستیک ایران با نام «خیبرشکن» و «زلزال» در راهپیمایی روز قدس در تهران به نمایش درآمد. این موشک دارای سوخت جامد است و در فاز فرود دارای مانورپذیری برای عبور از سپر موشکی بوده و طراحی بهینه آن باعث شده است وزن آن نسبت به نمونه‌های مشابه یک‌سوم کاهش یافته و مدت آماده‌سازی و شلیک آن نیز تا یک‌ششم تقلیل پیدا کند. این سامانه تمام‌ایرانی از ایده تا محصول توسط نیروی هوافضای سپاه طراحی و ساخته شده است.

 تکذیب سوء قصد به سفیر قطر در ایران
وزارت امور خارجه کشورمان با انتشار اطلاعیه‌ای برخی اخبار منتشر شده مبنی بر سوء قصد به سفیر دولت قطر در ایران را تکذیب کرد. در این اطلاعیه از رسانه‌ها خواسته شده است در نقل اخبار دقت لازم را داشته باشند.

 وقوع چند انفجار تروریستی در مناطق شیعه‌نشین افغانستان
وقوع چند انفجار تروریستی در مناطق شیعه نشین افغانستان ده‌‌ها کشته و مجروح برجای گذاشت. رسانه‌‌ها اعلام کردند دراین انفجارها دست کم ۵۰ نفر کشته شده و برخی منابع پزشکی افغانستان شمار کشته‌‌ها وزخمی‌های انفجار روز گذشته را بیش از ۹۰نفر اعلام کرده‌‌اند. درهمین حال منابع محلی، شمار تلفات این حمله تروریستی را بالا گزارش کرده و شمارکشته و زخمی‌‌ها را تا بیش از ۳۰۰ تن عنوان کرده‌اند.

 وطن امروز 
 تصویب طرحی در آمریکا برای مقابله با پهپادهای ایرانی
مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب طرح «متوقف کردن پهپادهای ایران»، دولت این کشور را مسؤول جلوگیری از خرید پهپاد توسط ایران کرد. این مجلس به طرح «متوقف کردن پهپادهای ایران» رأی مثبت داد. در این طرح ضمن طرح ادعاهایی درباره ماموریت هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی، آمده است: این سیاست ایالات متحده خواهد بود که از دستیابی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مرتبط با ایران به هواپیماهای بدون سرنشین جلوگیری کند.

 روز قدس از مؤلفه‌های اصلی اقتدار ملت فلسطین است
خطیب نماز جمعه این هفته پایتخت با تقدیر از حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس با بیان اینکه رهبر انقلاب درباره فلسطین و روز قدس تعبیر مظلوم مقتدر را مطرح کردند، گفت: روز قدس یکی از مولفه‌های اصلی اقتدار امروز فلسطین است. حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری گفت: اگر موشه دایان گفته بود انقلاب اسلامی زلزله عظیمی است که پس‌لرزه‌های آن اسرائیل را نابود خواهد کرد، امروز نشانه‌های این نابودی را می‌بینیم و این آرمان تا رسیدن به هدف نهایی از سوی مسلمین دنبال خواهد شد.

 روسیه مانعی در مذاکرات وین نیست
وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی تایید کرد بر خلاف ادعاها درباره مقصر بودن روسیه در وقفه ایجاد‌شده در روند مذاکرات وین، مسکو در حال حاضر هیچ مانعی بر سر راه بازگشت به برجام نیست. آنتونی بلینکن گفت: در بحث توافق هسته‌ای ایران به شما می‌گویم از نقطه‌نظر منافع و امنیت آمریکا، بودن آن (توافق) برای ما بهتر از نبودش است؛ نه تنها از نظر برنامه هسته‌ای ایران، بلکه در واقع در ارتباط با اقدامات بی‌ثبات‌کننده و خطرناک آن.

 جوان 
 نا‌بودی رژیم صهیونستی طولی نخواهد کشید
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: این رژیم جنایتکار در طول سال‌های حیات منحوس خود هرگز در هیج جنگی پیروز نشده و هرگز نتوانستند یک ملت واحد باشند. سرتیپ قاآنی در جمع راهپیمایان روز قدس و نمازگزاران حرم مطهر رضوی با تأکید بر اینکه نا‌بودی رژیم صهیونستی طولی نخواهد کشید اظهار داشت: منطق ما برای اینکه رژیم غاصب باید محو شود این است که این سرزمین فلسطین صاحب دارد و این‌ها هزاران انسان را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده‌اند و اگر مقابله رهبران کشور‌های اسلامی نبود آن‌ها قصد داشتند ایده نیل تا فرات خود را عملی کنند و کشور‌های دیگر را هم تصاحب کنند.

 نگرانی تل‌آویو از مذاکرات ایران و عربستان
روزنامه جروزالم‌پست به نقل از کارشناسان نوشت که تل‌آویو از مذاکرات ایران و عربستان سعودی نگران است. جروزالم پست در گزارشی نوشت که این موضوع می‌تواند توافقات ابراهیم (توافقات عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی) را به خطر بیندازد. جروزالم پست نوشته اینکه جو بایدن، رئیس جمهور امریکا تصمیم به کاهش حضور کشورش در منطقه خاورمیانه گرفته مناسبات ژئوپلیتیک منطقه را دستخوش تغییر کرده است.

 ایران و عربستان درباره نقشه راه مذاکرات توافق کردند
سفیر ایران در بغداد گفته که در دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان که پنجشنبه گذشته بین هیئت‌های دو طرف برگزار شد، نقشه راهی برای آینده مورد بحث و توافق قرار گرفت. هر دو طرف پیشنهادهایی داشتند که بعد از جلسه پنجشنبه در این باره توافقی حاصل و تبدیل به نقشه راهی برای آینده شد. مسجدی درباره اینکه آیا سفارتخانه دو کشور بازگشایی خواهد شد یا نه، گفت: روند مذاکرات آینده تعیین خواهد کرد که موضوع بازگشایی سفارتخانه‌ها محقق شود یا خیر و این، بستگی به مذاکرات بعدی دارد.

 آفتاب‌یزد 
 حملات تروریستی در افغانستان در راستای اهداف رژیم صهیونیستی انجام می‌شود
سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف در توییتی حوادث تروریستی که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از مردم روزه دار این شهر شد را به‌شدت محکوم کرد و نوشت: بی‌شک این حملات که در آستانه روز جهانی قدس صورت گرفته، در راستای اهداف رژیم صهیونیستی و با هدف ایجاد اختلاف میان مسلمانان می‌باشد.

 خراسان 
 تفهیم اتهام به وزیران روحانی تکذیب شده است
دادستان کل کشور درباره تفهیم اتهام معاون اول و وزیران دولت یازدهم و دوازدهم، گفت: ظاهرا این خبر تکذیب شده است. حجت‌الاسلام منتظری در پاسخ به این سوال که اساساً چنین مسئله‌ای موضوعیت دارد یا خیر؟، ابراز کرد: فعلا چیزی به مرحله تحقیقات و بازپرسی نرسیده است.

 طلب از انگلیس قطعی و کامل وصول شد
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نوشت: برخلاف ادعای نشریه گاردین، مبلغ ۳۹۰ میلیون پوند بدهی انگلیس به ایران، به طور قطعی و کامل توسط ‎بانک مرکزی ایران وصول شده است و برای استفاده از این منابع ارزی هم هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

 مردم سالاری
 بن‌بست در مذاکرات احیای برجام
رسانه آمریکایی پولتیکو نوشت: مذاکرات برای احیای برجام به بن‌بست کامل خورده است. در ادامه این مطلب آمده است: با وجود داشتن یک توافق تقریباً ۲۷ صفحه‌ای تقریباً آماده اجرا، دیپلمات‌ها هنوز بر سر یک نقطه اختلاف نهایی بین ایالات متحده و ایران معطل هستند: حذف سپاه از لیست تروریسم وزارت خارجه. موضوع از چنان حساسیت سیاسی در واشنگتن و تهران برخوردار است که مصالحه غیرممکن بوده و اکنون بیش از پیش غیر واقعی به نظر می رسد.

 دیدار اردوغان و پادشاه عربستان
منابع خبری گزارش دادند، ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در جده با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد. بر اساس این گزارش، اردوغان و ملک سلمان پس از پایان دیدار دوجانبه که در پشت درهای بسته انجام شد به ضیافت شام رفتند. جزئیات دیگری از این دیدار گزارش نشده است.

 آرمان ملی
 ادعای کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در زیرزمین سایت هسته‌ای نطنز
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ساخت کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در زیرزمین سایت هسته‌ای نطنز خبر داد. رافائل گروسی عنوان کرد که کارگاه جدید ایران در نطنز برای ساخت قطعات سانتریفیوژ در زیر زمین احداث شده است. وی افزود: این کارگاه در یکی از راهروهای تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم راه‌اندازی شده است. دیپلمات‌ها می‌گویند که این نیروگاه تقریبا سه طبقه در زیر زمین دارد.

 انهدام گروهک تروریستی
هسته تشکیلاتی گروهک تروریستی کومله توسط سربازان گمنام امام زمان استان کردستان بازداشت شدند. اداره‌کل اطلاعات استان کردستان اعلام کرد: اعضای این هسته که از خارج از کشور هدایت می‌شدند، قصد داشتند با امنیتی نمودن مناسبت‌ها، روز جهانی قدس و روز کارگر را تحت شعاع قرار دهند.

 قدس 
 موافقت مجمع تشخیص با واردات خودرو
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو در جلسه اخیر مجمع، خبر داد. اکبری تالارپشتی گفت: در جلسه‌ای که به منظور بررسی موضوع واردات خودرو تشکیل شده بود، بحث و تبادل نظر کردیم و در نهایت کلیات ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد.

 سرشماری اتباع خارجی در دستور کار جدی ایران
وزیر کشور در حاشیه کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی با اشاره به هجوم مهاجران به مرزهای کشورمان پس از تحولات اخیر در افغانستان و مشکلات ایجاد شده بعدی گفت: سرشماری اتباع خارجی در دستور کار جدی ماست. وحیدی ادامه داد: اگر این اتباع به هردلیلی مراجعه نکنند ممکن است از دید ما مهاجر قلمداد نشوند و ناچاریم که سختگیرانه‌تر برخورد کنیم.

 اعتماد 
 دشمن زبان شمشیر را خوب می‌فهمد
فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنرانی روز قدس با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به نقطه‌ای رسیده‌ که حتی مجروح شدن یک فلسطینی برایش عقوبت فراوانی دارد، گفت: دیگر فصل وقایع غم‌انگیز برای فلسطین گذشته و این ملت از دست‌های خالی عبور کرده و اسراییل در حال فروپاشیدن است. سرلشکر سلامی تاکید کرد: دشمن زبان شمشیر را خوب می‌فهمد، او به منطق قدرت معتقد است و می‌داند که با قوی شدن می‌توان پیروز شد و به قدرت احترام می‌گذارد و این سررشته نقشه راهی بود که امامان انقلاب ما به خصوص در دوران طولانی امامت و پیشوایی رهبر عظیم‌الشأن ما موجب شکل‌گیری نقشه راه جدی شد.

 ابتکار 
 حضور مردم در راهپیمایی روز قدس بر روحیه انقلابیون و جریان مقاومت خواهد افزود
رئیس قوه قضائیه در راهپیمایی روز قدس با بیان اینکه مردم مظلوم فلسطین دهه‌هاست زیر ظلم و ستم صهیونیست‌ها قرار دارند، جریان مقاومت در جهان اسلام را جریانی پویا، زنده و رو به جلو خواند و با اشاره به اقتدار روزافزون جریان مقاومت در فلسطین اشغالی که موازنه قوا را به سود جهان اسلام تغییر داده است، گفت: فلسطین عزیز و مردم مقاوم و سرافراز آن به جهانیان ثابت کردند که جریان مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیستی زنده و‌ پابرجاست. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: بدون تردید حضور باشکوه مردم در اقصی‌نقاط جهان به ویژه ایران اسلامی در راهپیمایی روز قدس بر روحیه انقلابیون و نیروهای جریان مقاومت فلسطینی خواهد افزود و انگیزه آن‌ها را برای آزادسازی قدس شریف و شکست دادن صهیونیست‌های غاصب دوچندان خواهد کرد.

 امت اسلامی به باورهای خود در خصوص فلسطین استوار است
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از هم اینجا به تمام دولتمردان خیانتکار کشورهای اسلامی که به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند می گویم که بدانند امت اسلامی به باورهای خود نسبت به فلسطین ایستاده است.قالیباف افزود: حضور مردم در راهپیمایی روز قدس نشان می‌دهد هنوز روحیه وحدت و مبارزه با استکبار در امت اسلامی پابرجاست. این راهپیمایی با شکوه نشانگر استحکام این باورهاست.

 اطلاعات 
 ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای اقدامی نکرده است
در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا موسوم به «پایبندی به توافقات کنترل تسلیحاتی و منع اشاعه» آمده است: «طی دوره گزارش‌دهی ۲۰۲۱ ایران گسترش فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم ذخیره‌شده خود از جمله نصب سانتریفیوژهای پیشرفته را ادامه داد.» در این گزارش آمده است: «ارزیابی وزارت خارجه آمریکا همچنان این است که ایران اکنون هیچ فعالیت کلیدی در ساخت سلاح هسته‌ای انجام نمی‌دهد.» وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از این سند با تکرار ادعاها تصریح کرده است: «جمع‌بندی ایالات متحده آمریکا بر پایه گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) درباره اجرای توافقنامه پادمانی جامع ایران (CSA) و پروتکل الحاقی (AP)، این است که نگرانی‌های جدی درباره فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در پایان دوره گزارش‌دهی پابرجا ست.»

 سخنان مقام معظم رهبری بر حمایت قاطعانه ایران از مقاومت فلسطین دلالت دارد
دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت روز جهانی قدس به سخنرانی پرداخت و گفت: سخنان امروز مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بر تعهد قطعی ایران بر حمایت از فلسطین و نیروهای مقاومت در منطقه دلالت دارد. سید حسن نصرالله، ضمن گرامی‌داشت روز جهانی قدس، گفت که روز جهانی قدس در بیش از ۹۰ کشور برپا شد. وی هدف آمریکا، جهان غرب، جنبش صهیونیسم و تمامی حامیان آن را تحمیل رژیم صهیونیستی به منطقه و معرفی آن به عنوان کلید حل مشکلات منطقه دانست و افزود: آن‌ها به دنبال این هستند تا با گذشت زمان، فلسطینی‌ها سرزمین خود را فراموش کرده و جهان عرب موضوع فلسطین را از خاطر ببرد، اما امروزه تأکید می‌کنیم که این راه و مسیر هرگز فراموش نخواهد شد.

 شهروند 
 توافقنامه جامع حمل و نقل ایران و روسیه امضا شد
وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر حمل و نقل روسیه توافقنامه جامع همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف را در مسکو امضا کردند. قاسمی گفت: ایران علاقمند به توسعه و گسترش همکاری‌ها با همسایگان است. ایران با ۱۵ کشور مرز مشترک دارد و در این میان، روسیه به‌عنوان همسایه‌ای مهم با روابطی تاریخی، برای ما اهمیت دارد. وی افزود: اگر ایران و روسیه همکاری‌های نزدیکی با هم داشته باشند، تحریم‌های آمریکا و غرب ضد دو کشور هیچ تاثیری نخواهد داشت. هر تجارتی نیازمند توسعه حوزه حمل و نقل است و این امکان وجود دارد که هر توافقی میان دو کشور در حوزه حمل و نقل به امضا برسد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

رهبر و ملت ایران پشتیبان ملت فلسطین هستند
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری، با تشکر از حضور مردم در راهپیمایی روز قدس خاطرنشان کرد: ما مبنای قرآنی و آموزه‌هایی داریم که می‌گوید با ملت مظلوم و ستم دیده همدردی کنیم؛ مسجد الاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان در اشغال دشمن است و دیدید که در طول سال‌های اخیر چه ظلمی به مردم کردند؟ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با بیان اینکه ۷۴ سال از اشغال فلسطین می‌گذرد اظهار داشت: انگلیس این روباه پیر مکار و بعد هم ابرقدرت‌ها و کشورهای عربی به ظاهر اسلامی برای سران صهیونیستی آغوش باز کردند و فرش قرمز پهن می‌کنند، فاجعه از این بزرگ‌تر؟ آیت‌الله حسینی بوشهری راه حل را همه پرسی از مردم و ساکنان اصلی فلسطین دانست و خطاب به حماس، جهاد اسلامی و گروه‌های مبارز فلسطینی گفت: دست از مقاومت برندارید؛ چرا که ملت ایران و رهبر انقلاب در کنار شماست و این ملت از اینجا که شهر مقدس قم و پایگاه انقلاب است می‌گویند که پایگاه انقلاب پشتیبان شما است.

تحریم ها علیه ایران بی اثر بوده است
باشگاه خبرنگاران/ سناتور دموکرات برجسته آمریکایی بار دیگر از احیای توافق هسته ای ایران موسوم به برجام حمایت کرد. کریس مورفی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: من هنوز منتظر تمامی مخالفان توافق هسته‌ای ایران هستم تا راه بهتر برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای را توضیح دهند. وی اعتراف کرد ما تحریم‌های یکجانبه فلج کننده را امتحان کردیم. ما اقدام به قتل و خرابکاری در ایران را نیز آزمودیم. این اقدامات بی ثمر بود و تنها نتیجه‌ای که این اقدامات در برداشت تسریع برنامه تحقیقاتی آن‌ها بود.هم اکنون جمهوریخواهان کنگره از بزرگترین مخالفان دولت بایدن در مسیر احیای برجام هستند. دموکرات ها نیز گرچه هم اینک کنگره و کاخ سفید را در اختیار دارند، اما همچنان مسیر ترامپ را در پیش گرفته اند و خواستار باقی ماندن بسیاری از تحریم ها علیه تهران هستند.

تفاهم بین ایران و عربستان نزدیک است
باشگاه خبرنگاران/ نخست وزیر عراق گفت: تفاهم بین ایران و عربستان نزدیک است و پیشرفت واقعی در روابط ایران و عربستان وجود دارد.مصطفی الکاظمی با تاکید بر اینکه دستیابی به همگرایی بین ریاض و تهران به نفع عراق است، گفت: ما مطمئن هستیم که یک پیشرفت واقعی در روابط بین آن دو وجود دارد. نخست وزیر عراق گفت: از آنجایی که روابط خوبی بین عربستان و ایران و طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داریم توانستیم فضای گفتگوی مثبتی را در خاک عراق بین دو کشور ایجاد کنیم که بسیاری از آن‌ها اعلام نشد. عراق منافع مستقیمی در دستیابی به تفاهم بین کشور‌های منطقه و دستیابی به ثبات منطقه دارد. او با اشاره به اینکه برادران در عربستان و ایران با پرونده گفتگو و الزامات شرایط کنونی منطقه با مسئولیت بالایی برخورد می‌کنند، گفت: یک پیشرفت واقعی و گسترده در روابط بین کشور‌های منطقه به پشتوانه یک اعتقاد راسخ و نیات درست وجود دارد و آینده منطقه بستگی به این دارد که آن را به عنوان یک سیستم همگرایی در نظر بگیریم. این سیستم نمی‌تواند بدون حل مشکلات آن و به صفر رساندن بحران‌ها خود را وقف سازندگی اقتصادی کند و به توسعه جهانی برسد.

ایران به یک ابرقدرت منطقه‌ای تبدیل شده است
باشگاه خبرنگاران/ عبدالباری عطوان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: ایران به یک ابرقدرت منطقه‌ای تبدیل شده است. ایران اسرائیل را در جنگ کشتی‌ها شکست داد. ایران اسرائیل را در جنگ سایبری شکست داد. ایران اهمیتی برای تهدیدات اسرائیل قائل نیست و به آن پاسخ می‌دهد. هر نوع تعرض به ایران با پاسخ کوبنده روبرو خواهد شد. ایران روز گذشته (روز قدس) موشک‌های نقطه زن خودش را به نمایش گذاشت که پیامی برای اسرائیلی‌ها بود که این موشک‌ها برای حمله به شما ساخته شده است. او درباره سخنرانی سید حسن نصرالله گفت: اصلی‌ترین پیام این سخنرانی آن بود که نابودی قدس یا مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس به معنای نابودی اسرائیل خواهد بود. این یعنی قدس تنها نیست و مقاومت هرگز تسلیم نخواهد شد و به هر نوع تعرض اسرائیل به مقدسات پاسخ خواهد داد.

بزرگترین تهدید علیه حقوق بشر، استاندارد‌های دوگانه کانادا و آمریکاست
ایرنا/ سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: بزرگترین تهدید علیه حقوق بشر، ریاکاری، سیاست زدگی و استاندارد‌های دوگانه ازسوی کانادا و آمریکا است. زهرا ارشادی در نشست “گفتگوی تعاملی با گزارشگر ویژه حقوق بومیان و مکانیسم کارشناسی حقوق بومیان” به تبعیض علیه بومیان اشاره و بزرگترین تهدید علیه حقوق بشر را ریاکاری، سیاست زدگی و استاندارد‌های دوگانه معرفی کرد. به گفته ارشادی زمانی که اخباری در رابطه با نقض حقوق بشر به ویژه حقوق بومیان و آفریقایی تبار‌ها در رسانه‌ها منتشر می‌شود، مظنونین همیشگی کانادا و ایالات متحده هستند. وی در ادامه به موارد نقض حقوق بومیان توسط کانادا و آمریکا اشاره و نسبت به تاریخچه تبعیض مقامات کانادایی علیه مردم بومی کانادا ابزار نگرانی کرد.

حضور نظامیان انگلیسی در رزمایش‌های گسترده در شرق اروپا
فارس/ وزارت دفاع انگلیس گفت در راستای «بازدارندگی در مقابل تهاجم روسیه»، نیروهای مسلح انگلیس ۸ هزار نیروی بیشتر به شرق اروپا اعزام خواهند شد. نیروهای انگلیسی در رزمایش‌های نظامی گسترده از شمال تا جنوب حضور خواهند یافت تا یکی از بزرگترین استقرار نظامیان انگلیس پس از پایان جنگ سرد به شمار آید. «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس گفت: «امنیت اروپا تا بدین حد اهمیت نداشته است. در این رزمایش‌ها نیروهای ما به نیروهای متحدانمان در سرتاسر ناتو پیوسته تا یکی از بزرگترین استقرار نیروها پس از جنگ سرد ایجاد شود». والاس اضافه کرد: «ارتش انگلیس در کنار شرکا، به ترکیب قابلیت‌ها و اشتراک ارزش‌ها پرداخته تا به پیشبرد صلح و امنیت منجر شود».

کسانی که به عادی‌سازی با اسرائیل می‌پردازند پشیمان خواهند شد
فارس/ «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن گفت کسانی که به سرعت به دنبال عادی سازی روابط با دشمن اسرائیلی هستند، پشیمان خواهند شد و بازنده خواهند بود. وی افزود: «شاهد ثمره مثبت اقدام صحیح در مقابله با دشمنان همانطور که در فلسطین، لبنان و یمن بوده، هستیم». رهبر جنبش انصارالله یمن اضافه کرد: «بزرگداشت روز جهانی قدس در سطح گسترده در جهان اسلام، موضوعی بسیار مهم است».سید عبدالملک الحوثی گفت: «کسانی که به همپیمانی با دشمن اسرائیلی می‌پردازند در برابر اصول آشکاری، در حال پسرفت هستند».

آموزش نیروهای اوکراینی در پایگاه‌های آمریکا در آلمان آغاز شده است
فارس/ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که پنتاگون آموزش نظامیان اوکراینی برای استفاده از تسلیحات و تجهیزات آمریکایی را در آلمان آغاز کرده است. «جان کربی» گفت که این آموزش‌ها در راستای آموزش‌های پیشینی برای استفاده از توپخانه‌هایی است که پیشتر در جاهای دیگر انجام شده بود». سخنگوی پنتاگون گفت: «آموزش‌ها در آلمان شامل آموزش استفاده از پایگاه‌های راداری جدید و خودروهای زرهی است که پیشتر در بسته کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین در نظر گرفته شده است».

مقصر فروپاشی برجام دنباله‌روی بایدن از ‌ترامپ است
فارس/ «جو بایدن به جای حفظ توافق هسته‌ای با ایران، عملاًً از موضع ‌ترامپ حمایت می‌کند. به همین خاطر، توافق در آستانه فروپاشی کامل قرار دارد و تقصیر آن هم دقیقاًً متوجه بایدن است». پایگاه آمریکایی اینترسپت ضمن انتشار تحلیل فوق می‌نویسد: بایدن سزاوار سرزنش برای نابودی برجام است. برای اطمینان از احیا نشدن توافق با ایران، دونالد ‌ترامپ یک قرص سمی معرفی کرد، اما بایدن کسی است که از ایران می‌خواهد آن را ببلعد. در یک کلیپ ویدیویی کوتاه که این هفته در سراسر جهان پخش شد، بایدن پس از پایان سخنرانی، از ‌تریبون دور شد و به‌نظر می‌رسید که برای دست دادن به هوا دست دراز می‌کند. این کلیپ بسیاری از مخالفان بایدن را خشنود کرد که ادعا می‌کنند. رئیس‌جمهور ایالات متحده از زوال عقلی رنج می‌برد. این تصویر بایدن که به‌نظر می‌رسد با هیچ‌کس دست نمی‌دهد، استعاره مناسبی از شکست‌های دیپلماتیک بسیاری از دولت او از زمان روی کار آمدن است. در راس این لیست، ناتوانی بایدن در دستیابی به هدف اساسی خود برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *