خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۰۸

** سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز قدس **رئیس شورای هماهنگی تبلیغات: مراسم راهپیمایی روز قدس در ۹۰۰ شهر برگزار می‌شود **آیت‌الله خاتمی: روز قدس، یادگار امام راحل و عملی صالح است **آیت‌الله فاضل لنکرانی: هدف اصلی اسرائیل از بین بردن اسلام است **رئیس کل بانک مرکزی: برجام هم نباشد مشکلی در تأمین ارز نخواهیم داشت
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 مراسم راهپیمایی روز قدس در ۹۰۰ شهر برگزار می‌شود
نماینده ولی‌فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در تشریح برنامه های روز جهانی قدس گفت: امسال و پس از وقفه دو ساله در برگزاری راهپیمایی مردمی روز جهانی قدس به دلیل شیوع بیماری کرونا، هماهنگی لازم برای انجام راهپیمایی بزرگ و باشکوه، همزمان با تهران، در بیش از ۹۰۰ شهر کشور و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و رنگ‌بندی استان‌ها، از مساجد بزرگ و میادین اصلی به سمت میعادگاه‌های نماز جمعه تدارک دیده شده است. حجت‌الاسلام موسی‌پور افزود: ۴۲۰ ساعت برنامه تولیدی در قالب ۹۴۸ برنامه از رادیو و تلویزیون‌های اسلامی پخش خواهد شد. همچنین ۴۵۰مقاله به زبان‌های عربی و نمایشگاه ۱۰۷پوستری با زبان عربی نیز در سایت‌های عرب زبان این رادیو و تلویزیون‌ها بارگذاری شده است. وی ادامه داد: بیش از ۵۰۰۰ نفر عکاس، خبرنگار، تصویربردار داخلی و خارجی این مراسم را پوشش خبری خواهند داد.

 همشهری
 کندی و تندی اینترنت باید ملاک داشته باشد
وزیر ارتباطات در واکنش به انتقادات از گرانی اینترنت و قطعی و کاهش سرعت آن گفت: مخالف هرگونه افزایش قیمت و معرفی بسته‌های جدید با قیمت‌های جدید هستیم؛ مگر اینکه تضمین دهند کیفیت شبکه را طی یک برنامه‌ زمان‌بندی مشخص افزایش می‌دهند. زارع‌پور با اشاره به سرعت پایین اینترنت گفت: کندی و تندی اینترنت باید ملاک داشته باشد، ممکن است در منزل ما کند باشد و در محل کار شما پرسرعت باشد. به لحاظ رتبه‌بندی‌های جهانی که هفته گذشته منتشر شد ما در اینترنت موبایل ۶ پله ارتقاء پیدا کرده‌ایم.

 کیهان
 توان هسته‌ای ایران ما را نگران کرده است
سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه «مدت زمان گریز هسته‌ای ایران در طول اجرای برجام حدود یک سال بود که اکنون به چند هفته کاهش یافته» مدعی شد این امر ما را نگران می‌کند. جن ساکی درباره ادعاهای وزیر خارجه آمریکا درباره توان هسته‌ای ایران نیز مدعی شد: «هنگامی‌که برجام اجرا می‌شد، ما یک رژیم نظارتی قوی بر برنامه هسته‌ای ایران داشتیم اما از زمان خروج آمریکا از برجام، ایران به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشیده است.» وی همچنین درباره سفر ایال هولاتا مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی به واشنگتن گفت: «هدف سفر مشاور امنیتی رژیم صهیونیستی به آمریکا گفت‌وگو درخصوص موضوعات مختلف منطقه‌ای و جهانی است. ما به‌صورت منظم با اسرائیلی‌ها در مورد ایران مشورت می‌کنیم و آنان را در جریان مسیر مذاکرات با ایران قرار می‌دهیم».

 دعوت مجلس خبرگان رهبری از مردم برای حضور پرشور در راهپیمایی روز جهانی قدس
مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت یاد شهدای جبهه مقاومت به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی از امت خداجوی ایران اسلامی برای حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس دعوت به عمل آورد. در این بیانیه آمده است: «مجلس خبرگان رهبری، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم شریف در این ماه مبارک و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز جبهه مقاومت به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از امت خداجوی ایران اسلامی می‌خواهد با این باور که تا این غده سرطانی ریشه‌کن نشود، دنیا روی آرامش به خود نخواهد دید، با آرمان‌های والای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تجدید میثاق کنند و امسال نیز همچون همیشه به نیت تعظیم شعائر الهی و لزوم دفاع از هویت دینی قبله اولین مسلمین و مردم دردکشیده فلسطین اشغالی در این راهپیمایی عظیم و تأثیرگذار حضور چشمگیر داشته باشند که اگر (آیین) خدا را یاری کنید، خدا شما را یاری می‌کند و گام‌هایتان را استوار می‌دارد.»

 پدافند هوایی اسرائیل حریف موشک‌های حزب‌الله نشد
روزنامه «رأی الیوم» در سرمقاله خود، پیام اصلی حمله موشکی به اراضی اشغالی را بررسی کرد. این روزنامه نوشته: «ما به خوبی می‌دانیم که دو موشکی که دوشنبه، از منطقه صور در جنوب لبنان پرتاب شد، در منطقه‌ای خالی در شمال فلسطین اشغالی فرود آمد […] حامل پیامی دوگانه بود. بخش نخست این پیام این بود که نشان داد پدافند زمینی و هوایی اسرائیل از نظر توانایی رصد این موشک‌های پیشرفته نسخه لبنانی، عقب مانده است. بخش دوم این پیام، به تأثیرات روانی بر طرف اسرائیلی بر می‌گردد که موجب افزایش سردرگمی آن شده است. زیرا یادآور این امر است که جبهه لبنان هنوز داغ است و منبع مهمی برای غافلگیری‌های بسیاری در آینده است.»

 ایران
 هر چه سریع‌تر بساط دلالی نیروی انسانی جمع شود
رئیس جمهور در سی‌ و سومین جشنواره ملی «امتنان»، با تأکید بر اینکه همه دغدغه‌ها و مشکلات جامعه کارگری باید با محوریت عدالت برطرف شود، ارتقای امنیت شغلی کارگران را از دغدغه‌های مهم کارگران و جزو اولویت‌های دولت برشمرد و تأکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با جدیت در راستای رفع نگرانی کارگران در این زمینه بکوشد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به دغدغه مطرح‌شده درباره دلالی نیروی انسانی از سوی شرکت‌های واسطه کاریابی تأکید کرد: وزیر کار با همکاری تشکل‌های کارگری و با فعال کردن سامانه کاریابی این وزارتخانه هر چه سریع‌تر بساط دلالی نیروی انسانی را جمع کنند تا کارگران بتوانند در سامانه جامع کار بدون واسطه و با حفظ کرامت و احترام توانمندی‌های خود را به کارفرمایان معرفی و کارفرمایان نیز با رعایت احترام از آنها دعوت به کار کنند.

 حضور هیأت عالی‌رتبه حماس در تهران
یک هیأت عالی‌رتبه جنبش مقاومت اسلامی حماس به ریاست دکتر «خلیل الحیه» عضو دفتر سیاسی و رئیس دفتر روابط عربی و اسلامی این جنبش وارد تهران شد. «اسامه حمدان» از دیگر رهبران حماس و دکتر «خالد قدومی» نماینده این جنبش در ایران این هیأت را همراهی می‌کند. این هیأت قرار است در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کند و خلیل الحیه به ایراد سخنرانی بپردازد. همچنین قرار است هیأت حماس دیدارهایی با مقامات کشورمان داشته باشد.

 پایان دور نخست سفرهای استانی تا یک سالگی دولت
مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه فعلاً ۵ تا ۶استان برای سفر آماده شده، گفت: آیت‌الله رئیسی تا پایان تابستان به ۱۱استان باقی‌مانده کشور سفر می‌کند. این امر به معنای پایان دور نخست سفرهای استانی، حتی پیش از سالگرد تشکیل دولت سیزدهم خواهد بود.

 جمهوری‌اسلامی
 پولی که انگلیس به ایران پس داد، در عمان بلوکه شده است
گاردین نوشت: به گفته منابع دولتی در ایران، بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران در زمان آزادی نازنین زاغری-راتکلیف و انوشه آشوری، دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی، هنوز به دست تهران نرسیده است. در ادامه این مطلب آمده است: یک منبع ارشد در دولت ایران گفت که این پول در عمان بلوکه شده و مشکل از دولت بریتانیا نیست. برخی از گزارش‌ها می‌گوید که تنها یک میلیون پوند به تهران منتقل شده است.

 تاکید بر همکاری‌های دوجانبه نیروهای مسلح ایران و چین
ارتشبد «وی فنگ هه» وزیر دفاع جمهوری خلق چین با سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین با انتقاد از اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا که باعث گسترش نا امنی و بی‌ثباتی در جهان شده است با بررسی راهکارهای تقویت و تعمیق همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور، توسعه همکاری‌های دو جانبه را عامل موثری برای تحکیم ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی ارزیابی کردند.

 احتمال وقوع یک جنگ گسترده با روسیه
دیدار وزرای دفاع ۳۹ کشور با وزیر دفاع آمریکا در پایگاه نظامی آمریکا در آلمان، گمانه‌زنی‌هائی را درباره احتمال وقوع یک جنگ گسترده با روسیه به وجود آورده است. این دیدار در محافل سیاسی و نظامی بین‌المللی به معنای تلاش غرب برای تشکیل ستاد فرماندهی مشترک برای جنگ جهانی سوم دانسته شده است.

 وطن امروز
 تمرکز بر راه‌‌حل سیاسی به ثبات و صلح در منطقه منجر می‌شود
وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با وزیر خارجه واتیکان با تشریح موضع جمهوری اسلامی ایران درباره بحران‌های منطقه بر لزوم توقف مداخلات خارجی، توقف جنگ و ضرورت ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه اشاره و تاکید کرد: تمرکز بر راه‌حل سیاسی به ثبات و صلح منجر خواهد شد. امیرعبداللهیان با اشاره به خطر تروریسم در جهان و محکومیت اقدامات تروریستی در افغانستان گفت: گفت‌وگو میان ادیان الهی نقش مهمی در کاهش خشونت و افراطی‌گری دارد.

 به هرگونه اقدام علیه امنیت خود واکنش قاطع نشان می‌دهیم
نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار محمد حلبوسی، رئیس پارلمان عراق با اشاره به پیوندهای ناگسستنی فرهنگی، سیاسی و امنیتی میان ایران و عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران ثبات سیاسی و امنیت پایدار در عراق را ضرورتی ملی و منطقه‌ای می‌داند و آمادگی دارد چون گذشته از همه ظرفیت‌های خود برای تحقق خواست و اراده مردم عراق استفاده کند. دریابان شمخانی با اشاره به برخی اقدامات غیرقابل قبول که از داخل خاک عراق علیه منافع ایران انجام می‌شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ رویکرد مقابله هوشمندانه با تهدیدات، ضمن رصد کامل تحرکات مداخله‌جویانه رژیم صهیونیستی و آمریکا و جریان‌های وابسته به آنان، با اقتدار به هر گونه اقدامی که بخواهد به امنیت ایران و منطقه آسیب وارد کند، واکنش سریع و قاطع نشان خواهد داد.

 جوان
 طالبان نیروهای خود را توجیه کند
وزیر کشور درباره ناآرامی در مرز دوغارون اظهار کرد: نیروهای طالبان تصور می‌کردند منطقه مرزی مربوط به افغانستان است، اما نیروهای ما به آنها تذکر دادند و با مسئولان آنها در کابل صحبت شد و آنها از نیروهای خود خواستند از آن منطقه مرزی برگردند و این اتفاق هم افتاد. وحیدی اضافه گفت: خواسته ما از طالبان در کابل این است که نیروهای خود را توجیه کند این مسائل حساس است. اگر آنها ابهامی دارند با مرزبانی و نیروهای مسلح ما صحبت کنند تا ابهامات رفع شود. وی درباره آمادگی ارتش و مرزبانی برای مراقبت از مرزها اظهار کرد: نیروهای ما کاملا آماده بودند و به هیچ وجه اجازه نمیدهیم کسی حتی به صورت سوءتفاهم بخواهد در مناطق مرزی ما اقدام کند. طالبان باید مراقبت کنند تا دیگر این اتفاق نیفتد.

 امریکا دوباره به توافق در وین خوشبین شد
سخنگوی وزارت خارجه امریکا درباره مذاکرات وین در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای درباره دستیابی به توافق ابراز امیدواری کرد. ند پرایس گفت: «برنامه‌ای برای سفر به وین نداریم. از نزدیک با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در ارتباط هستیم. ما همچنان امیدواریم که می‌توانیم به یک توافق دست یابیم». وی با تکرار تقاضاهای فرابرجامی واشنگتن و انداختن توپ در زمین ایران ادعا کرد: «این توافق در صورتی به دست می‌آید که ایران آماده امضای یک توافق بدون مطرح کردن مسائل خارج از برجام باشد. در این صورت معتقدیم می‌توانیم به پایبندی مشترک متقابل به برجام در مدت زمان کوتاه دست یابیم.

 قالیباف از یک نماینده سابق شکایت می‌کند
رضوی، مشاور رئیس مجلس تأکید کرد: رئیس مجلس از جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده سابق مجلس به دلیل انتشار مطالب کذب، خلاف واقع و تشویش اذهان عمومی شکایت می‌کند. گفتنی است جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در گفت‌وگویی با تکرار ادعای یک فرد خارج‌نشین گفته است: «مدارک و مستنداتی موجود است که نشان می‌دهد قالیباف در ترکیه دو دستگاه آپارتمان خریداری کرده است».

 آفتاب‌یزد
 احتمال از سرگیری روابط دیپلماتیک تهران و ریاض
سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که مذاکرات ایران و عربستان ادامه دارد و این مذاکرات ممکن است منجر به ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور شود. احمد الصحاف با اشاره به برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد و نقش عراق در برگزاری چنین گفت‌وگوهایی خاطرنشان کرد که این گفت‌وگوها می‌تواند ثبات و توازن و امنیت را در منطقه و کشور عراق ایجاد کند زیرا عراق یکی از طرف‌های مهم در منطقه است.

 خراسان
 هوشمندسازی یارانه‌ها در دستور کار دولت
وزیر اقتصاد اظهار کرد: سیاست دولت برای حفظ قدرت خرید کالاهای اساسی در حال جمع‌بندی است. خاندوزی به بسته «هوشمندسازی یارانه‌ها» به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم دولت اشاره کرد و گفت: تکلیف بودجه ۱۴۰۱ به دولت درباره ارز ترجیحی مشخص است، در تشبیهی دقیق ما در دولت به دنبال آن هستیم که مزرعه اقتصاد ایران را به جای آبیاری غرقابی، هوشمندانه و هدفمند آبیاری کنیم و یارانه‌ها واقعا موجب حفظ قدرت پرداخت شود.

 تصمیم نادران برای کاندیداتوری ریاست مجلس
الیاس نادران در یک جمع خصوصی از عزم خود برای کاندیداتوری ریاست مجلس در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم خبر داده و اعلام کرده است که حتی اگر یک رای بیاورد تا پایان در میدان رقابت‌ها باقی می‌ماند. انتخابات هیئت رئیسه مجلس خرداد برگزار خواهد شد و بسیاری از نمایندگان در حال رایزنی برای عضویت در هیئت رئیسه مجلس هستند.

 رسالت
 راه‌های زمینی در ایام اربعین بازگشایی شوند
محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. قالیباف در این دیدار با اشاره به روابط خوب دو کشور، توسعه روابط میان بغداد و تهران در تمامی زمینه‌ها را خواستار شد. وی با بیان اینکه مهم‌ترین خواسته ملت ایران بحث زیارت به‌خصوص باز شدن راه‌های زمینی در ایام اربعین است، گفت: آرزو داریم همیشه ایران قوی و عراق قوی کنار هم باشند و همه دست‌به‌دست هم دهیم چراکه ایران و عراق نقش مهمی در مسائل منطقه‌ای، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و استحکام کشورهای اسلامی دارند. روابط دوجانبه و قوی ایران و عراق در سطح منطقه و جهان مؤثر است و باید در سطح پارلمانی دو کشور، سطح قاره آسیا و سطح پارلمان‌های جهانی گام برداریم.

 برجام هم نباشد مشکلی در تأمین ارز نخواهیم داشت
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: ما در زمینه فروش نفت به رقم‌های بسیار خوبی رسیده‌ایم و تمامی درآمدهای فروش نفت را وصول می‌کنیم، حتی اگر برجام هم نباشد، تأمین ارز در کشور به نحو مناسبی انجام خواهد شد. صالح‌آبادی درباره ارز‌های بلوکه‌شده کشور در برخی کشورهای خارجی، گفت: مطالبات ما از کشور انگلیس وصول‌شده است و حتی از آن پول استفاده نیز شده است. راجع به سایر وجوه مسدودی نیز به‌مرورزمان اطلاع‌رسانی کرده و خواهیم کرد، باید درمجموع گفت که روند کار به‌خوبی پیش می‌رود.

 مردم سالاری
 نظرکمیته پارلمانی عراق درخصوص حمله موشکی ایران به مرکز صهیونیستی در اربیل
کمیته پارلمانی عراق برای تحقیق درخصوص حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل در بیانیه‌ای مدعی شد که بعد از برگزاری شش جلسه و تحقیق و بررسی محل حادثه و دیدار با مسئولان امنیتی اقلیم کردستان عراق، هیچ دلیل و یا مورد مشکوکی مبنی بر وجود ابزارهای تجسسی در این مکان نیافته است. در این بیانیه آمده است: پس از پرس وجو از نماینده وزارت خارجه و نماینده سرویس اطلاعات ملی و دیگر مسئولان امنیتی عراقی درخصوص دریافت هشدار و یا اطلاعات از طرف ایرانی مبنی بر وجود فعالیت رژیم صهیونیستی در اربیل کردستان به این نتیجه رسیده‌ایم که طرف ایرانی هیچ‌گونه اطلاعات کتبی در این خصوص به طرف عراقی نداده است.

 اگر موضع منطقی ایران نبود، برجام تاکنون فسخ شده بود
رئیس‌ پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان در ۱۷ـ۱۹ فروردین سال جاری در بیست و دومین کنفرانس آمالدی با موضوع «کنترل تسلیحات و مخاطرات هسته‌ای» در رم سخنرانی کرد. صالحی در مورد خروج دولت قبلی آمریکا از برجام گفت: خروج دولت قبلی آمریکا از برجام، این توافق را در آستانه فروپاشی قرار داد. اگر واکنش معقول و موضع منطقی ایران نبود، این توافق تاکنون فسخ شده بود. با این حال، جهت یادآوری اعلام می‌دارم که ایران، در هیچ شرایطی هرگز دست از حقوق تعیین شده خود برنمی‌دارد. وی تاکید کرد: اگر برجام بخواهد از بن بست فعلی جان سالم به در ببرد، باید اعتماد متقابل بازسازی شود. امیدواریم تحت این شرایط، عقل سلیم و بصیرت لازم حاکم باشد.

 آرمان ملی
 یکشنبه بررسی «طرح شفافیت قوای سه‌گانه»
رئیس کمیسیون امورداخلی و شوراها گفت: «طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» برای بررسی به کمیسیون امورداخلی و شوراها به عنوان کمیسیون اصلی ارسال شده است». جوکار افزود: در صورتی که «طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» در کمیسیون تصویب شود، روز یکشنبه در دستور کار صحن مجلس قرار خواهد گرفت.

 قدس
 فعال‌سازی کریدور شمال‌ـجنوب در مذاکرات با روس‌ها
وزیر راه و شهرسازی در سفر به مسکو با بیان اینکه نخستین جلسه در این سفر با وزیر حمل‌ونقل روسیه خواهد بود، عنوان کرد: در این جلسه درخصوص موضوعات مختلف ازجمله بحث‌های حمل‌ونقلی به گفت‌وگو خواهیم نشست. همچنین در این سفر نهایی کردن قراردادهای گذشته در حوزه حمل‌‌ونقل ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی در دستور کار قرار دارد. قاسمی با اشاره به بحث گذرگاه ریلی شمال به جنوب در ایران، اظهار کرد: گذرگاه شمال به جنوب می‌تواند بلافاصله شروع شود که این موضوع را جزو مباحث مذاکرات قرار می‌دهیم.

 ابتکار
 نباید اجازه دهیم که ملت‌ها مورد تحریم و ارعاب قرار گیرند
رئیس مجلس عراق در نشست خبری با رئیس مجلس ایران تاکید کرد: امیدوارم با تقویت روابط بتوانیم موانع پیشِ روی توسعه و همکاری دولت‌ها را از پیشِ رو برداریم و توسعه روابط به نفع ملت دو کشور تمام شود. ثبات در ایران تاثیر مثبتی در عراق و منطقه دارد همان طور که ثبات در عراق بر ایران و منطقه تاثیرگذار است. محمد الحلبوسی بیان کرد: باید در جوامع بین‌المللی جهانی، کشورهای منطقه مواضع مشترکی داشته باشند. نباید اجازه دهیم که ملت‌ها مورد تحریم و ارعاب قرار گیرند و نباید اجازه دهیم گروه‌های مسلح علیه کشورها دست به اقدام بزنند.

 اطلاعات
 گسترش روابط راهبردی بلندمدت با چین سیاست قطعی ماست
رئیس جمهوری در دیدار ژنرال «ویو فنگ» وزیر دفاع جمهوری خلق چین با بیان اینکه سیاست قطعی ایران گسترش روابط راهبردی بلندمدت در عرصه‌های مختلف با چین است، اظهار داشت: این روابط راهبردی را فارغ از تحولات بین‌المللی و براساس اعتماد سیاسی متقابل دنبال می‌کنیم و اجرای موفق برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ساله در این زمینه اولویت دارد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه تحولات منطقه‌ای و جهانی، ارزش همکاری‌های راهبردی ایران و چین را بیش از گذشته نشان می‌دهد، تأکید کرد: یکجانبه‌گرایی و سلطه‌طلبی با هدف کنترل کشورها و ممانعت از رشد اقتصادی پایدار جهان شکل می‌گیرد و مقابله با یکجانبه‌گرایی و ایجاد ثبات و نظم صرفاً از طریق همکاری قدرت‌های مستقل و هم‌اندیش میسر است.

 رژیم صهیونیستی منشور مجسم نقض حقوق بشر است
معاون سیاسی وزارت امور خارجه در اولین همایش «همه‌پرسی فلسطین» در دانشگاه امام صادق گفت: فلسطین پدیده‌ای است که ارزش‌های انقلاب اسلامی از جمله عدالت‌طلبی، استقلال‌خواهی و سلطه‌گریزی در آن به‌طرز قابل توجهی جلوه‌گری می‌کند. باقری تأکید کرد: در میان تمام موضوعاتی که در قضیه فلسطین اهمیت دارد، هیچ مسأله‌ای به اهمیت انسان اعم از جان و حقوق بشر نیست. وی با اشاره به این که رژیم صهیونیستی، «منشور مجسم نقض حقوق بشر جهانی» است، تصریح کرد: موضوع فلسطین، یک اختلاف بر سر تکه‌ای از سرزمین نیست؛ چراکه رژیم صهیونیستی نماد نقض نظام‌مند (سیستماتیک) حقوق بشر در گستره تاریخ و در سطح جهانی است.

 شهروند
 تامین دارو با مشکلی مواجه نیست
وزیر بهداشت با اشاره به اعلام اخباری مبنی بر انبار کردن واکسن‌های ایرانی کرونا و بدون مصرف ماندن آنها، گفت: «تا اکنون نزدیک به ۲۰۰ میلیون واکسن داریم که نزدیک به ۱۵۰ میلیون آن وارداتی است و ۵۰ میلیون هم داخلی است که هر چقدر قرارداد می‌بندیم همان را هم مصرف می‌کنیم». عین‌اللهی درباره گرانی دارو نیز تاکید کرد: «ما هیچ تغییری در روند دارو در چند ماه بعد نداریم. همان روالی که در سال قبل بوده امسال هم هست. تامین دارو هم مشکلی ندارد».

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

سخنرانی تلویزیونی رهبرمعظم انقلاب به مناسبت روز قدس
تسنیم/ حضرت‌ آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان مصادف با روز جهانی قدس به صورت زنده و تلویزیونی سخن خواهند گفت.این سخنرانی ساعت ۱۶ روز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ از شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی رسانه ملی پخش خواهد شد.

.روز جهانی قدس هر روز بر نفرت جهانی از صهیونیست‌ها افزوده است
مهر/ دبیر شورای نگهبان با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس، این پدیده مهم را از ابتکارات امام خمینی عنوان و خاطرنشان کرد: خداوند بر درجات امام راحل (رحمه الله علیه) بیافزاید که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس اعلام کردند تا مساله فلسطین همیشه زنده بماند و بر اساس همین حرکت و مجاهدت‌های مقاومت فلسطین هر روز بر نفرت جهانی از صهیونیست‌های غاصب افزوده شده است. آیت‌الله جنتی در بخش دیگری از سخنان خود به نعمت امنیت در کشورمان اشاره و با ابراز تاسف از انفجار اخیر در برخی مدارس افغانستان که توسط گروه‌های تکفیری انجام شد، خاطرنشان کرد: امروز به برکت ولایت فقیه و هوشیاری مردم از امنیت بسیار خوبی برخوردار هستیم که همواره باید شکر این نعمت را به جا بیاوریم.

روز قدس، یادگار امام راحل و عملی صالح
رسا/ آیت الله خاتمی با اشاره به اهمیت برگزاری راهپیمایی روز قدس گفت: روز قدس یادگار امام راحل عظیم الشأن است و این راهپیمایی عمل صالح می باشد که در آیه ۱۲۰ سوره توبه آمده «وَلَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلًاً إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ».وی افزود: این راهپیمایی روز قدس عمل صالح است بخصوص در شرایط کنونی، از این جهت که می بینیم مسلمانان را از مسجد الاقصی می رانند و می خواهند صهیونیست سازی کنند، شهرک نشینان صهیونیست را به مسجد الاقصی می آورند، خصوصاً با توجه به اینکه صهیونیست ها فکر می کردند با سازش با برخی از کشورهای مرتجع منطقه می توانند انتفاضه را به حاشیه برانند، خود فلسطینی ها نگذاشتند این کار بشود.آیت الله خاتمی ابراز کرد: ان شاء الله این راهپیمایی سبب دلگرمی جوانان فلسطین خواهد شد و بخصوص که دوسال بخاطر کرونا راهپیمایی نداشتیم انتظار راهپیمایی باشکوه در روز قدس می باشد.

هدف اصلی اسرائیل از بین بردن اسلام است
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اینکه باید به اهمیت روز قدس و راهپیمایی در آن توجه داشته باشیم و به دیگران هم گوشزد کنیم، گفت: نگذاریم این تبلیغات سوئی که می‌گویند آزادی قدس و فلسطین به ما چه ارتباط دارد، خللی در ذهن جوانان ما ایجاد کند. عضو جامعه مدرسین با تأکید بر اینکه دشمنی اسرائیل غاصب با دنیای اسلام است، خاطرنشان کرد: حرف ما با یهود نیست، چون بسیاری از یهودیان با روش و منش اسرائیل مخالف هستند. حرف این است که یک گروه افراطی در دنیا به نام صهیونیست‌ها پیدا شده شبیه وهابیت در بین مسلمانان. شما مبانی فکری اینها را ببینید می‌گویند غیر از ما هیچ انسان دیگری آدم نیست. از این گروه تعبیر به نژادپرست می‌کنند، اما این نژادپرستی یعنی چه؟ می‌گویند خدا فقط ما را برگزیده و زمانی فرا خواهد رسید که یکی از میان ما ظهور خواهد کرد و آنگاه تمام مسیحیان و مسلمانان برده‌ی ما خواهند شد.

دیدار آیت الله نمازی با نمایندگان آیت الله اعرافی
حوزه/ نمایندگان آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه با حضور در منزل آیت الله نمازی با وی دیدار و گفت و گو کردند. آیت الله نمازی عضو جامعه مدرسین هم در این دیدار، ضمن تشکر از عنایت آیت الله اعرافی، مطالبی در رابطه با جایگاه طلبه در بین حوزه و مردم از نظر علمی و معرفت، ارتباط استاد و طلبه، برنامه ریزی مسئولین برای پیشبرد علمی طلاب، وظیفه سنگین علما و اساتید نسبت به پیشرفت تحصیلی طلاب، و معیشت آنان که مظلوم ترین قشر مردم به حساب می آیند بیان کرد.

آمریکا درپی گریز از افغانستان ۷میلیارددلار تسلیحات برجای گذاشت
ایرنا / آمریکا در پی گریز یکباره در شهریورماه سال گذشته از افغانستان که پس از دو دهه اشغال نظامی هیچ ثمری بجز ایجاد ناامنی و بی ثباتی و کشتار مردم بی دفاع افغانستان بدنبال نداشت، تسلیحات نظامی به ارزش حدود ۷میلیارد دلار را در آن کشور برجای گذاشت.شبکه خبری سی ان ان که از آن بعنوان گزارش دست اول این رسانه آمریکایی یاد کرد دراین باره افزود: بنابر گزارش وزارت دفاع آمریکا به کنگره که به رویت این شبکه خبری رسید، حدود ۷ میلیارد دلار از تجهیزات نظامی که آمریکا طی ۱۶ سال آنها را به دولت افغانستان منتقل کرده بود، در این کشور برجای ماند.سی ان ان در ادامه گزارش داد: اکنون این تجیهزات دراختیار طالبان، دشمن آمریکا قراردارد که دو دهه قبل تلاش به سرنگونی آن در افغانستان کرد، پنتاگون در گزارش خود به کنگره عنوان کرده که هیچ طرحی برای بازپس گیری این تجهیزات و یا منهدم ساختن آنها ندارد .

تحریم‌های ضد ایران، جنایت علیه بشریت است
فارس/ قانونگذار پارلمان اروپا گفت: اعمال تحریم‌های آمریکا بر کشورهای مختلف از جمله ایران، عراق، سوریه، ونزوئلا و کوبا، جنایت علیه بشریت است.والاس بامداد پنجشنبه ضمن اشاره به مراسم دفن «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه سابق آمریکا، در صفحه توئیتر خود نوشت: «تحریم‌ها علیه عراق، که مادلین آلبرایتِ جنایتکار جنگی معتقد بود ارزش [کشتار کودکان عراقی] را داشت، مجازات دسته‌جمعی علیه مردم عراق بود».وی با نام بردن از دیگر کشورهایی که تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته‌اند، افزود: «[تحریم‌ها علیه عراق] ۵۰۰ هزار کودک را به کشتن داد – جنایتی علیه بشریت بود – همانطور که تحریم‌های امروزی علیه ایران، ونزوئلا، سوریه، کوبا، افغانستان و دیگر کشورها هستند».

شکایت علیه رژیم صهیونیستی در لاهه به اتهام جنایت‌ جنگی در حق خبرنگاران
ایسنا/ نهادهای بین‌المللی مستقر در لندن در بیانیه‌ای مشترک شکوائیه‌ای را با هدف محاکمه سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی علیه خبرنگاران به دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه دادند.در این بیانیه مشترک آمده است، پرونده‌های ارائه شده به دادگاه کیفری بین‌المللی، رژیم اشغالگر را به دلیل هدف قرار دادن خبرنگاران در فلسطین و عدم تحقیق در خصوص قتل کارکنان رسانه‌ها، به ارتکاب جنایت‌های جنگی متهم می‌کند. در همین راستا، دفتر دادستانی دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرد که روز ۲۵ آوریل این شکوائیه را به صورت رسمی تحویل گرفته است. در بیانیه مشترک همچنین آمده است، اسرائیل به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی بازخواست و مجازات نمی‌شود و در ماه مه ۲۰۲۱ تاسیسات رسانه‌ای را در داخل غزه بمباران کرد و در حوادثی جداگانه دست کم دو خبر نگار کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

نمایندگان کنگره آمریکاخواستار پایان مذاکرات محرمانه با ایران شدند
مهر/ قانونگذاران افراطی جمهوری خواه در کنگره آمریکا از آن چه آنان «دیپلماسی محرمانه دولت بایدن با ایران» خواندند، به شدت انتقاد کردند.در همین ارتباط گفته شده که سران جمهوری خواه در کنگره آمریکا مقامات ارشد دولت بایدن را تحت فشار قرار داده اند تا کنگره را به طور علنی درباره وضعیت دیپلماسی با ایران مطلع کند.این نمایندگان با انتشار نامه‌ای خطاب به دولت بایدن گفته اند: «با وجود عدم قطعیت پیرامون وضعیت مذاکرات، مردم آمریکا حق دارند بدانند که دیپلمات‌هایشان در وین با چه چیزهایی موافقت کردند، دولت شما در حال بررسی چه جایگزین‌هایی است، و چگونه می‌خواهید به طیف وسیع‌تری از تهدیدات فزاینده ایران رسیدگی کنید.»در همین ارتباط نیز، نمایندگان جمهوری خواه کنگره ادعا کرده اند که محرمانه بودن مذاکرات و درخواست ایران برای میلیاردها دلار که احتمالاً سرمایه‌گذاری برای شرکت آن کشور را تأمین می‌کند، غیرقابل قبول است و نشان می‌دهد که دولت بایدن در آستانه ورود به توافقی ضعیف‌تر از توافق اولیه ۲۰۱۵ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *