خبر روز ۱۴۰۱/۰۲/۰۴

** آیت‌الله حسینی بوشهری: نباید امام جماعت به تنهایی در صف اول مبارزات فرهنگی رها شود** آیت‌الله العظمی نوری همدانی: باید با اقدامات دولت رفاه و عدالت اجتماعی تحقق پیدا کند** آیت‌الله خاتمی: همه تحریم‌ها بلااستثناء باید لغو شود** آیت‌الله اعرافی: اسرائیل بداند پایانش جز شکست نیست** آیت‌الله حسینی خراسانی: علت هجمه به سپاه خدمتگزاری و نقش تعیین کننده آن در منطقه است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 رهبر معظم انقلاب در پیامی درگذشت آیت‌الله بجنوردی را تسلیت گفتند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت آیت‌الله آقای حاج سید مهدی بجنوردی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم. درگذشت فقیه عالیقدر و متعبّد مرحوم آیت‌الله آقای حاج سید مهدی بجنوردیرضوان‌الله‌علیه را به خاندان مکرّم ایشان و بیت شریف مرحوم آیت‌الله حاج میرزا حسن بجنوردیاعلی‌الله‌مقامه و دیگر وابستگان و ارادتمندان و مستفیدان از محضر ایشان تسلیت عرض می‌کنم و علوّ درجات این عالم جلیل‌القدر را که عمری با سلامت نفس و تقوا و طهارات در نجف و تهران گذرانیدند از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

 

 همشهری
 اجرای آزمایشی شفافیت آرای نمایندگان از هفته آینده
نماینده مردم تهران در مجلس در شبکه اجتماعی نوشت: با پیگیری نامه ۱۶۲ نفره از رئیس مجلس و مساعدت ایشان، تاکنون حدود ۳۰ نماینده، آرای مستند خود را از IT مجلس دریافت کرده‌اند و این آمار به ‌تدریج در حال افزایش است. شریعتی‌نیاسر افزود: سامانه پارلمان مجازی برای انتشار عمومی آرا آماده شده است. گرچه از اول مجلس برخی همکاران به‌طور پیوسته آرای خود را در سایت شخصی منتشر کرده‌اند اما، اجرای آزمایشی داوطلبانه شفافیت آرای نمایندگان از هفته آینده آغاز می‌شود.

 

 کیهان
 همه تحریم‌ها بلااستثناء باید لغو شود
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه گرانی قیمت‌ها و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها درد جانکاه مقام معظم رهبری است و در پیام سال نو با تلخی از آن یاد کردند، ‌گفت: رئیس‌جمهور هم این درد جانکاه را دارند و مسئولین در تلاش برای رفع آن هستند ولی مسئولان باید تدابیر موثرتری برای رفع این مشکل بیابند تا مردم آرامش پیدا کنند. آیت‌الله سید احمد خاتمی درخصوص مذاکرات وین نیز خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که مذاکرات وین متوقف شده و تمام حرف این است که آنچه را که مقام معظم رهبری می‌خواهند باید تحقق یابد. اولا باید تضمین جدی باشد نه اینکه امروز قرارداد ببندند و فردا کسی بیاید و آن را نقض کند. همچنین باید پرونده PMD که مدام ایران را محکوم به ساخت بمب اتم می‌کنند، بسته شود. وی با تأکید بر اینکه همه تحریم‌ها ازجمله هسته‌ای و حقوق بشری بلا استثناء باید لغو شوند، گفت: مذاکره‌کنندگان ذره‌ای از خطوط قرمز مقام معظم رهبری عبور نخواهند کرد.

 طنین ترنم دعا و «الغوث الغوث» در سراسر ایران اسلامی
همزمان با شب نوزدهم و بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان، ندای «الغوث الغوث» در سراسر ایران طنین‌انداز شد و عاشقان مولای متقیان علی علیه‌السلام در عزای شهادتش عزاداری کردند. مراسم احیای شب نوزدهم و شب بیست‌و‌یکم ماه مبارک رمضان با حضور اقشار مختلف مردم در مساجد، بقاع متبرکه و گلزارهای شهدا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

 خواهان بهبود روابط اقتصادی با ایران هستیم
سخنگوی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس گفت که انگلیس خواهان دستیابی به توافق نهایی در وین است تا به دنبال رفع تحریم‌ها بتواند روابط اقتصادی خود را با ایران توسعه دهد. این سخنگو که طبق رویه‌های دفتر نخست‌وزیری خواست نامش فاش نشود، در پاسخ به این سؤال که دورنمای دولت لندن برای عادی‌سازی روابط تجاری با ایران، پس از پرداخت بدهی قدیمی ۴۰۰ میلیون پوندی تهران چیست؟ خاطرنشان کرد که لندن «به دنبال رابطه‌ای سازنده با دولت ایران است». وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ارزیابی انگلیس از آخرین وضعیت مذاکرات وین هم گفت: «موضع ما و به‌طورکلی تیم مذاکره‌کننده انگلیس این است که ما به پایان گفت‌وگوها در وین رسیده‌ایم و توافق خوبی روی میز است» و ابراز امیدواری کرد که بتوان از این فرصت برای ازسرگیری اجرای برجام استفاده شود.

 تروریست‌ها در افغانستان صدها شیعه و سنی را به خاک و خون کشیدند
ـ در سایه ضعف و انفعال گروه طالبان، تروریست‌های تکفیری طی ۳ روز پی‌درپی صدها شیعه و سنی روزه‌دار افغانستانی را به خاک و خون کشیدند.
ـ چهارشنبه در پی وقوع سه انفجار انتحاری در دو مدرسه در منطقه شیعه‌نشین غرب کابل، دست‌کم ۲۶ دانش‌آموز شهید و ۱۹ تن دیگر مجروح شدند.
ـ پنجشنبه طی یک حمله انتحاری به مسجد شیعیان در مزارشریف ۴۵ تن شهید و ۱۰۰ تن دیگر مجروح شدند.
ـ جمعه در حمله تروریستی به مسجد اهل سنت قندوز در شمال افغانستان ۶۰ نمازگزار شهید و۳۰ تن زخمی شدند.

 

 ایران 
 سفر سرزده رئیس‌جمهور به مناطق حاشیه غرب استان تهران
رئیس جمهور روز گذشته در دیدار و گفت‌وگو با مردم مناطق حاشیه غرب استان تهران درجریان مسائل و مشکلات آنان قرار گرفت. حضور در منطقه محمدآباد شهر قدس، بازدید از کمپ بازپروری اخوان شهر ملارد، گفت‌وگو با اهالی یک منطقه حاشیه‌نشین، بازدید از مجتمع بزرگ صنایع لبنی کاسپین و بازدید از پروژه نیمه تمام بیمارستان امام خمینی شهریار برنامه‌های سفر دیروز آیت‌الله رئیسی به غرب استان تهران بود. در ادامه این سفر، رئیس جمهور با حضور در حرم مطهر امامزاده «اسماعیل بن موسی بن جعفر» شهریار ضمن زیارت بارگاه این امامزاده نماز مغرب و عشاء را همراه با جمعیت زائران اقامه کرد. وی در جریان حضور در حرم امامزاده اسماعیل، مزار چند تن از شهدای مدفون در این محل را نیز زیارت کرد.

 ایران پیروز میدان نبرد اطلاعاتی علیه رژیم صهیونیستی است
روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم چاپ لندن در سرمقاله خود از ایران به عنوان «پیروز میدان نبرد اطلاعاتی علیه رژیم صهیونیستی» نام برد. این روزنامه با اشاره به خبر منتشره از سوی شبکه تلویزیونی الجزیره قطر درخصوص ارسال مدارکی از عکس‌ها و نقشه‌های انبارهای تسلیحات هسته‌ای، میکروبی و شیمیایی رژیم صهیونیستی توسط یک میانجی اروپایی از سوی تهران برای تل‌آویو نوشت: این امر حکایت از آن دارد که نبرد اطلاعاتی و جنگ روانی میان دو طرف به طور بی سابقه‌ای شدت گرفته است. سرمقاله روزنامه مزبور افزود: این رویداد همچنین ثابت می‌‌کند که ایران زمام امور را در اختیار گرفته و به پیروزی در این نبرد نزدیک‌تر شده است، برعکس سال‌های گذشته که مزدوران اسرائیل توانستند تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور کنند.

 

 جمهوری‌اسلامی 
 نماینده ایران خواستار اقدام فوری سازمان ملل برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی شد
تخت‌روانچی سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در نشست سفرای کشورهای اسلامی با حضور دبیرکل سازمان ملل ضمن اشاره به تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و اقدامات رژیم صهیونیستی در حمله به مسجد الاقصی و کشتار مسلمانان روزدار فلسطین، خواستار اقدام فوری جامعه بین‌المللی بویژه سازمان ملل متحد جهت حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین و توقف اشغالگری و تجاوزات رژیم صهیونیستی شد.

 تشدید خشونت و ترور در افغانستان مایه نگرانی عمیق است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، انفجار بمب در مسجد اهل سنت «مولوی سکتدر» را محکوم و برای شهدای این اقدام تروریستی رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر الهی مسالت کرد. خطیب‌زاده با اشاره به سلسله‌حملات تروریستی روزهای اخیر در افغانستان، تشدید خشونت و ترور در این کشور را مایه نگرانی عمیق دانست و تاکید کرد: حمله به مسجد اهل سنت در ولایت قندوز که در ادامه حمله تروریستی به مسجد شیعیان مزارشریف صورت گرفت، به‌روشنی اهداف پلید تروریست‌های مزدور بیگانه را که درصدد ایجاد جنگ داخلی در افغانستان هستند، نشان می‌دهد.

 اقامه نماز جمعه ۱۵۰ هزار نفری درمسجد الاقصی و شعار علیه صهیونیست‌ها
شبکه خبری الجزیره گزارش داد که بیش از ۱۵۰ هزار فلسطینی در میان یورش نیروهای رژیم صهیونیستی، نماز جمعه این هفته را در مسجد الاقصی اقامه کردند. براساس این گزارش، سربازان اشغالگر برای جلوگیری از ورود مسلمانان روزه‌دار از ساختمان‌های مسجد الاقصی بالا رفتند و گلوله‌های جنگی، پلاستیکی و گاز اشک‌آور به سمت نمازگزاران شلیک کردند، با این وجود روزه‌داران فلسطینی نماز جمعه را در صفوف یکپارچه و متحد برگزار کردند. در پایان برگزاری نمازجمعه ده‌ها هزار فلسطینی در مسجدالاقصی با شعار «خیبر، خیبر یا یهود» اعتراض و خشم خود از هتک حرمت بیت‌المقدس و مکان‌های مقدس مسلمانان را به صهیونیست‌ها نشان دادند.

 

 وطن امروز 
 کاخ سفید باید زیاده‌خواهی‌ها و تردید را کنار بگذارد
وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با اشاره به تداوم رایزنی‌ها برای رفع تحریم‌ها و با بیان اینکه «هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد»، تصریح کرد: کاخ سفید باید زیاده‌خواهی‌ها و تردید را کنار گذاشته و در مسیر واقع بینی و راه‌حل گام بردارد. امیرعبداللهیان با اشاره به تلاش طولانی همه طر‌ف‌ها در وین عنوان کرد: اکنون ۳ کشور اروپایی، روسیه و چین آماده نهایی شدن توافق هستند. دولت فعلی آمریکا باید جسارت اصلاح سیاست‌های اشتباه گذشته کاخ سفید را داشته باشد.

 برگزاری دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان
یک منبع دیپلماتیک آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک ادعا کرده پنجمین دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی پنجشنبه با حضور نماینده دولت عراق در بغداد برگزار شد و فضای این جلسه بسیار مثبت بود. این منبع درباره پرونده‌های مطرح شده در جلسه مذکور گفت: دو هیات روی بیشتر پرونده‌های منطقه و همچنین پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج (فارس) صحبت کردند.

 فائزه هاشمی عذرخواهی کرد
فائزه هاشمی ضمن ارائه توضیحی درباره سخنانش در فیلم منتشر شده، از «مؤمنان آزاداندیشی که برداشت توهین‌آمیزی داشته‌اند»، پوزش خواست. فائزه هاشمی در یادداشتی نوشت: این روزها صحبتی تقطیع شده مربوط به سال‌ها پیش مبنی بر شوخی با پیامبر از اینجانب منتشر شده که باعث جریحه‌دار شدن احساسات برخی گردیده است. از آنجا که فردی مسلمان و معتقد بوده و هرگز قصد توهین نداشته‌ام، با توجه به احتمال خطا در بیان، از مؤمنان آزاداندیشی که برداشت توهین‌آمیزی داشته‌اند، پوزش می‌طلبم و آرزوی هدایت برای کسانی که این فیلم را با هدف سیاسی و غیرانسانی پخش کرده‌اند، دارم، چراکه در آموزه‌های دینی ما، انتشار خطا، گناهی نابخشودنی است.

 

 جوان
 هشدار درباره گسترش تهدیدها علیه ملت افغانستان و منطقه
در پی تکرار انفجارهای تروریستی جنایت‌بار در مدارس و مساجد مناطق مختلف افغانستان که به شهادت و مجروحیت شمار قابل توجهی از مردم این کشور انجامیده است، رئیس‌جمهور در پیامی نسبت به گسترش تهدیدها علیه ملت افغانستان و ملت‌های منطقه هشدار داد. آیت‌الله رئیسی ضمن محکومیت شدید انفجارهای تروریستی اخیر در افغانستان، بر ضرورت تأمین امنیت همه مردم افغانستان، به‌خصوص امنیت کامل آنها در مدارس، مساجد و مراکز مذهبی تأکید کرد. وی همچنین با تأکید بر مسئولیت حاکمان افغانستان در شناسایی و مجازات تروریست‌های عامل حملات اخیر، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی همکاری و به‌کارگیری همه امکانات خود برای مقابله با تهدید تروریسم تکفیری و جلوگیری از تکرار این فجایع را دارد و همچنین آماده است که در حوزه درمانی نیز به مجروحان این حملات تروریستی کمک‌های برادرانه خود را ارائه دهد.

 فتح‌المبین‌های داخلی و خارجی پیش رو داریم
مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا اظهار کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی با هوشمندی، ایمان به خدا و توسل و توجه به حضرت مهدی که صاحب این انقلاب هستند، با رهبری عالم حکیم و دولت جدید از گردنه‌ها عبور می‌کنیم؛ استقرار دولت طول می‌کشد، اما شاهد گشایش در مسائل اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی خواهیم بود و جای امیدواری است. سردار صفوی با بیان اینکه امیدوارم با مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان داخلی و خارجی و همبستگی ملت و دولت به ساحل نجات برسیم، یادآور شد: با فضل الهی و توجهات ۱۴ معصوم، پیش‌روی ما امیدوار‌کننده است و فتح‌المبین‌هایی در عرصه داخلی و خارجی پیش‌رو داریم.

 انزوای امریکا و نابودی صهیونیست‌ها تسریع می‌شود
جانشین فرمانده سپاه پاسداران بر لزوم توجه به ماهیت استکبارستیزی جمهوری اسلامی تأکید و با بیان اینکه اکنون نشانه‌هایی از انزوای امریکا و نابودی رژیم صهیونیستی مشهود است گفت: هشدار‌هایی به دشمنان ایران یعنی امریکا و رژیم صهیونیستی پس از پیروزی انقلاب داده شد و سمت و سوی صحبت‌های امام راحل انزوای امریکا و نابودی رژیم صهیونیستی بود که این امر در ۴۳ سال گذشته با سرعت در حال انجام است. سردار فدوی با اشاره به قدرت مثال‌زدنی ایران اسلامی در منطقه و جهان، بیان کرد: ایران اسلامی در منطقه و جهان به قدرت بلامنازع تبدیل شده است. محور مقاومت و جبهه اسلامی تمام عرصه‌ها پیروز است، دشمن امروز به قدرت معنوی و پیش برنده نظام اسلامی پی برده و در بیشتر مسائل از مواضع خود عقب‌نشینی کرده است.

 

 آفتاب‌یزد 
 تلاش سفیر آمریکا در سازمان ملل برای مقصر جلوه دادن ایران در مذاکرات وین
سفیر آمریکا در سازمان ملل با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، درباره بن‌بست در مذاکرات وین و اینکه آیا انتظار دارد شورای امنیت سازمان ملل به زودی این موضوع را بحث بگذارد یا نه، گفت: ما هنوز به توافقی دست نیافته‌ایم و ممکن است به آن نرسیم. اما رئیس جمهور (جو بایدن) وعده داده است که ما اطمینان خواهیم یافت ایران هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نکند. لیندا توماس گرینفیلد مدعی شد: این ایران است که مانع این تلاش‌ها شده است. ما موافقت کرده بودیم که اگر آنها به پایبندی دوجانبه به توافق بازگردند، ما هم به پایبندی دوجانبه باز میگردیم. موقعیت کنونی ما این است. ما آماده‌ایم، آنها [ایران] نیستند.

 

 خراسان 
 ایران و روسیه‌ با استخراج رمز ارز، تحریم‌ها را دور خواهند زد
صندوق بین‌المللی پول طی گزارشی با اشاره به تبعات درگیری نظامی کنونی در اوکراین پیش‌بینی کرد: کشورهایی نظیر ایران و روسیه احتمالاً از محل استخراج ارزهای مجازی برای تبدیل کردن منابع انرژی خود به پول و دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کنند.

 توضیحات نماینده ویژه رئیس جمهور درباره تنش‌ها در مرز ایران و افغانستان
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان درباره ماجرای دیروز در مرز دوغارون اظهارکرد: طالبان اقدام به جاده‌سازی بدون هماهنگی قبلی در محدوده مرز دوغارون و نقض مرز کرده بود که مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مانع شد. کاظمی قمی افزود: در تماسی که با وزارت داخله و دفاع طالبان صورت گرفت تاکید شد که اقدامات باید متوقف و موضوع در چارچوب کمیسیون عالی مرزی و مدرنیزاسیون اسناد دو کشور حل و فصل شود.

 ایران دیگر از ما نمی‌ترسد
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا با انتقاد از سیاست‌های جو بایدن رئیس جمهور دموکرات کنونی کشورش و با بیان اینکه «در خطرناک‌ترین دوره در تاریخ آمریکا قرار داریم»، گفت: ایران دیگر از ما نمی‌ترسد.

 

 رسالت 
 پیام همدردی رهبر معظم انقلاب به خانواده شهدای حوادث تروریستی افغانستان
معاون سفیر ایران در کابل روز جمعه با مجروحان و خانواده شهدای تروریستی اخیر در کابل دیدار کرد و مراتب همدردی و تسلیت رهبر معظم را به آنها ابلاغ کرد. مرتضوی همچنین از آمادگی ایران برای کمک به مجروحان این حوادث و انتقال برای درمان به تهران خبر داد.

 

 مردم سالاری 
 تحویل خودروهای جنگی تولید داخل به نیروهای مسلح
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: تولیدات مختلفی در حوزه خودروهای جنگی داریم که اکنون در حال تحویل به نیروهای مسلح است. سرتیپ آشتیانی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه درباره خودروسازی و قطعه‌سازی افزود: وزارت دفاع به حوزه قطعه‌سازی و مباحث گلوگاهی در صنعت به ویژه صنعت خودروسازی ورود کرده و کمک‌هایی در این حوزه‌ها انجام داده است و این اقدامات استمرار دارد.

 

 آرمان ملی
 تشکیل پرونده قضایی برای برخی مدیران دولتی
دهقانی‌نیا مدیرکل نظارت بر سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تشکیل پرونده قضائی به خاطر کوتاهی در اجرای تکالیف مربوط به تکمیل سامانه جامع تجارت خبر داد و گفت: پرونده‌هایی که تشکیل شده مربوط به وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، سازمان گمرک و برخی سازمان‌های دیگر است.

 

 ابتکار 
 اقدام تروریستی در مزار شریف تکمیل پازل توطئه برای ایجاد تفرقه است
مجمع جهانی بیداری اسلامی طی بیانیه‌ای با محکومیت فجایع اخیر علیه مسلمانان افغانستان، خواستار اقدام جهانی در این زمینه شد. در این بیانیه آمده است: «این اقدام تروریستی هتک حرمت به ماه مبارک رمضان، خانه خدا و ادامه کشتار بی‌گناهان است که دور از ارزشهای انسانی، اخلاقی و مذهبی است. اقدام اخیر تروریستی در مزار شریف در واقع تکمیل پازل، توطئه و نقشه‌ای است که به دنبال ایجاد تفرقه در میان امت اسلامی است، یک بار در مسجدالاقصی و بار دیگر در پاکستان و اکنون در افغانستان و همه اینها نشانگر آن است که این گونه جنایات حد و مرز نمی‌شناسد».

 

 قدس 
 بازگشت هزار میلیارد تومان به خزانه با احکام اجرا شده
کامیار دادستان دیوان محاسبات کشور ضمن اشاره به عملکرد دادسرای دیوان، مبلغ وصولی و واریز به خزانه ناشی از اجرای احکام را در مجموع هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مبالغ وصولی نسبت به سال ۱۳۹۹ در سال ۱۴۰۰ دو برابر شده است.

 تکذیب خبر تعطیلی پنجشنبه‌ها
برخی از رسانه‌ها به نقل از سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تصویب طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه‌ ادارات در کلیه استان‌ها و شهرستان‌های کشور به دلیل حمایت از نهاد خانواده در این کمیسیون خبر داده بودند، اما فلاحی عضو این کمیسیون ضمن رد این خبر تأکید کرد اصلاً وجود چنین طرحی در کمیسیون آموزش و تحقیقات صحت ندارد.

 

 اعتماد
 درخواست سازمان ملل برای تحقیق درباره خشونت اسراییل در مسجدالاقصی
سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار انجام تحقیق‌های فوری و شفاف درباره حمله خشونت‌بار نظامیان رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی شد. راوینا شمداسانی گفت: «خشونت‌های نیروهای امنیتی اسراییل علیه فلسطینیان در مجاورت مسجدالاقصی از ۱۵ تا ۱۷ آوریل به مجروح شدن ۱۸۰ نفر از جمله ۲۷ کودک منجر شد.»

 

 اطلاعات 
 مردم افغانستان «هوشیار» باشند
آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در عراق پس از جنایات اخیر گروه تروریستی تکفیری داعش علیه نمازگزاران روزه‌دار در ولایات مزار شریف و قندوز، در بیانیه‌ای ضمن عرض تسلیت و تعزیت و ابراز همدردی با خانواده‌های شهدای این فاجعه جانکاه و محکوم کردن حملات تروریستی به مساجد افغانستان از جمله مسجد شیعیان «مزار شریف»، از مردم این کشور خواستند تا برای جلوگیری از حوادث مشابه، هوشیار باشند و جانب احتیاط را مراعات کنند. ایشان از مردم افغانستان خواستند از این گونه فجایع بر حذر باشند و همکاری لازم را با متصدیان حفظ امنیت اجتماعات انجام دهند.

 عوامل حمله تروریستی زاهدان دستگیر شدند
معاون ‌امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این که عوامل حمله تروریستی زاهدان دستگیر شدند، افزود: فرمانده تیپ سلمان در صحت و سلامت کامل هستند. مرحمتی با تشریح جزئیات حادثه تروریستی در زاهدان و تیراندازی اشرار مسلح به خودروی فرمانده تیپ سلمان اظهار‌داشت: در این حمله تروریستی محمود آبسالان، فرزند سردار آبسالان جانشین سپاه سلمان استان بر اثر تیراندازی افراد ناشناس به شهادت رسید.‏ وی افزود: عوامل این درگیری دستگیر شده‌اند و اقدامات اطلاعاتی و تحقیقاتی در حال انجام است.

 

 شهروند
 با متحدان اروپایی خود درباره ایران همکاری می‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص گزارش رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر اینکه آمریکا تصمیم خود را درباره موضوع رفع تحریم‌ها از سپاه پاسداران به اروپایی‌ها اعلام کرده است، گفت: «نظری درباره آن ندارم. ما به صورت علنی مذا کره نمی‌کنیم». ند پرایس در عین حال اظهار داشت: «در این خصوص از نزدیک با متحدان اروپایی خود و همچنین گروه ۱+۵ همکاری می‌کنیم». رسانه صهیونیستی تایمز اسراییل به نقل از یک دیپلمات صهیونیستی مدعی شد که آمریکا به اروپایی‌ها گفته است قصد ندارد سپاه را از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی خارج کند.

 

 

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

باید با اقدامات دولت رفاه و عدالت اجتماعی تحقق پیدا کند
رسا/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار وزیر بهداشت با بیان اهمیت سلامت و نشاط در جامعه گفت: در اسلام بر موضوع سلامت و بهداشت فردی و جامعه که در زندگی دنیوی و اُخروی تاثیر بسزایی دارد تاکید فراوان شده است.وی در ادامه با ضروری خواندن تبیین سبک زندگی اسلامی و نقش آن در نشاط و سلامت فرد و جامعه افزود: در اسلام بر پیشگیری قبل از درمان؛ مانند: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، ورزش و تحرک بدنی، اعتدال در خوردن و آشامیدن، خواب مناسب و سحر خیزی در قالب سبک زندگی اسلامی به مسلمانان ارائه داده است که دلیل بر توجه اسلام به این امر می باشد. وی همچنین با بیان این که اسلام با فقر و جهل و بی عدالتی مخالف است، گفت: باید با اقدامات دولت در گوشه و کنار کشور رفاه و عدالت اجتماعی تحقق پیدا کند.

نباید امام جماعت به تنهایی در صف اول مبارزات فرهنگی رها شود
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در جمع ائمه جماعات استان قم با اشاره به اهمیت مقابله با تهدیدات فرهنگی در اجتماع گفت: در هر منطقه از شهر باید کارگروه‌هایی تشکیل شود و همه مسئولین به میدان بیایند و با کمک و پشتیبانی خود امام جماعات آن منطقه را یاری دهند. نباید امام جماعت به تنهایی در صف اول مبارزات فرهنگی رها شود و انتظار بهترین عملکرد را نیز از او داشته باشیم.وی افزود: ما در مساجد کمبود برنامه نداریم، کمبود پشتیبانی داریم. وی ادامه داد: بودجه فرهنگی در این کشور کم نیست؛ اما نحوه توزیع آن بگونه‌ای است که خروجی لازم را ندارد. موازی کاری و تعدد متولیان امور فرهنگی سبب شده تا عملاً خروجی لازم از این بودجه را شاهد نباشیم. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین همچنین بر لزوم ارتباط نزدیک روحانیت و مردم تأکید کرد و ابراز داشت: در این پیچ تاریخی که مردم انتظاراتی از جمله مسائل اقتصادی و معضلات اجتماعی دارند و روحانیت را پاسخگو می‌دانند، روحانیت باید ارتباط خود را بیش از پیش با مردم تقویت کنند.

اسرائیل بداند پایانش جز شکست نیست
حوزه / آیت‌الله اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه قم گفت: همه باید نگران مسائل فرهنگی باشیم و همه ظرفیت‌های خود را به میدان بیاوریم تا آسیب‌ها را درمان کنیم؛ رواج بی‌بند و باری، افزایش طلاق، کاهش ازدواج و افزایش جرائم در دادگاه‌ها نشانه بیماری‌های فرهنگی و اخلاقی در درون جامعه است که همه در آن مسئولیت داریم.وی ادامه داد: آتش‌سوزی رذیلانه قران و هتک حرمت به مقدسات اسلام را محکوم می‌کنیم و شایسته نیست که ببینیم کیان معنوی و حرمت‌های امت اسلام توسط یک عده تندرو و افراطی مورد تعرض قرار بگیرد و برخی از مسئولین اروپایی هم از آن حمایت کنند.
عضو جامعه مدرسین برگزاری و احیای روز جهانی قدس را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: حضور امت اسلام برای محکوم سازی اسرائیل یک فریضه است امت اسلام باید یک پارچه در دفاع از آرمان ملت فلسطین حضور داشته باشند و روز قدس امسال یک جبهه منسجم را نشان خواهند داد، راهی که اسرائیل می‌رود پایانش جز شکست چیزی نیست.

علت هجمه به سپاه خدمتگزاری و نقش تعیین کننده آن در منطقه است
رسا/ آیت‌الله حسینی‌خراسانی با تبریک سالروز تاسیس سپاه پاسداران گفت:سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با تیزهوشی، فراست و بصیرت امام راحل تاسیس و شکل گرفت یک عطیه الهی برای کشور، ملت، نظام ما و دنیای اسلام و جبهه مستضعفان در سراسر جهان است.
وی افزود: سپاه به عنوان بخشی از قوای مسلح نظام جمهوری اسلامی تحت زعامت و فرماندهی فرمانده کل قوا انجام وظیفه می کند که اطاعت پذیری آن ها برکات فراوانی به ارمغان آورده است. وی با اشاره به درخشش تحسین برانگیز دیگر نیروهای مسلح خصوصاً ارتش جمهوری اسلامی تصریح کرد: اگرچه ارتش جمهوری اسلامی نیز در حوزه دفاعی و حراست از کشور قدرتمند و تحسین برانگیز است اما مسأله سپاه یک مسأله ویژه‌ای است و همه دشمنان ما روی سپاه حساس هستند چرا که نقش تعیین کننده و حساسی در منطقه دارد. وی در پایان سپاه را عزت و افتخار ملت دانست و تصریح کرد: سپاه موجب عزت انقلاب، کشور و ملت شده است،

بی اعتمادی مردم آمریکا به رسانه‌های این کشور
باشگاه خبر نگاران/جدیدترین نظرسنجی‌ها از کاهش اعتماد به گزارش خبرنگاران رسانه‌ها در آمریکا حکایت دارد. براساس نظرسنجی موسسه نظرسنجی گالوپ درباره اعتماد به رسانه‌ها، این میزان به پایین‌ترین حد خود درآمریکا رسیده است. میزان اعتماد آمریکایی‌ها به گزارش خبرنگاران رسانه‌ها در سال ۲۰۱۷ تنها ۲۳ درصد بوده است و این در حالیست که میزان اعتماد آمریکایی‌ها به گزارش خبرنگاران رسانه‌ها در سال ۲۰۲۱ به ۱۴ درصد کاهش یافته است. کارشناسان معتقدند توسل رسانه‌ها به سانسور و وارونه جلوه دادن واقعیت سبب کاهش اعتماد مخاطبین به آن‌ها شده است. مایکل جی فوئنتس، مدیر یک شبکه تلویزیونی آمریکایی در این باره می گوید: این نشان دهنده متغیر بودن فرهنگ سیاسی در جامعه آمریکا است. این نشان دهنده سرکوب دولت آمریکا ضد هرگونه مخالف خود است. به نظرم شکاف بزرگی در آمریکا و اروپا وجود دارد.

آمریکا همچنان از داعش در سوریه حمایت می‌کند
فارس/ یک منبع میدانی بلندپایه اعلام کرد: که عناصر داعش در حال حاضر، تحرکات بسیاری در صحراهای حماه و رقه دارند و پهپادهای شناسایی نیز مقرهای این گروه تروریستی را شناسایی کرد.به گفته این منبع، جنگنده‌های روسی در پی این تحرکات وارد عمل شدند و ۱۸ بار حمله کردند که در پی آن، چهار مقر داعش منهدم شد و در پی آن، ۴۰ نفر از عناصر داعش کشته و زخمی شدند. وی همچنین خبر داد که نظامیان تروریست آمریکا در منطقه «التنف» در شرق سوریه، حمایت زیادی از داعش می‌کنند و وظیفه حمایت لجستیک و نظامی تروریستها را بر عهده دارند. این حمایتها از طریق مسیرهای فرعی به دست داعش می‌رسد که صحراهای رقه و حماه را به هم وصل می‌کنند.وی در پایان خاطر نشان کرد، ارتش سوریه همچنان در حال پاکسازی گسترده چندین محور در مناطق بیابانی این کشور است تا بتوانند به حضور عناصر باقی مانده داعش در این منطقه پایان دهد.

اسرائیل در برابر تهدیدات فزاینده آمادگی ندارد
فارس/ یک روزنامه انگلیسی نوشت که رژیم صهیونیستی همزمان که با تهدیدات بیشتری مواجه می‌شود،آمادگی کمتری برای مقابله با آن‌ها دارد. روزنامه میدل ایست آنلاین در گزارشی به تهدیدات فزاینده امنیتی رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت که سران تل آویو به شدت از این موضوع نگران هستند.این روزنامه نوشت که کارشناسان امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی می‌گویند که این رژیم به طور کامل از نبود عمق استراتژیک همراه با وجود نقاط ضعف کاملا واضح رنج می‌برد و این شرایط موجب شده است تا صهیونیست‌ها خود را در برابر تنگاههای نظامی ببینند. میدل ایست آنلاین در ادامه نوشت که تنگناهای نظامی می‌تواند در برابر شلیک موشک‌ها از سوی حماس در غزه، حزب‌الله در لبنان و همچنین ایران و حتی «حوثی‌ها» در یمن، خود را نشان دهد.

درخواست بلینکن از ایران
ایسنا/ آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر ادعاهایی را درباره بازداشت افراد دوتابعیتی در ایران مطرح کرد و مدعی شد که با آنها همچون گروگان‌های سیاسی برخورد می‌شود.بلینکن در ادامه از ایران خواست تا عماد شرقی شهروند ایرانی -آمریکایی را هرچه زودتر آزاد کند. بنابر گزارش شبکه صدای آمریکا، رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز روز شنبه با تکرار این ادعاها گفت که عماد شرقی، دقیقا چهار سال پیش در چنین روزی دستگیر شد.مالی مدعی شد: او از همه اتهامات تبرئه شد اما بعد به صورت غیابی محاکمه و سپس دستگیر شد و از آن زمان بیش از ۵۰۰ روز را در زندان گذرانده است. عماد شرقی هنگامی که قصد داشت از مرز ایران با کردستان عراق به صورت غیرقانونی خارج شود، بازداشت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *