اعلامیه ی‌ حوزه ی‌ علمیه ی‌ قم‌ در اعتراض‌ به‌ بازداشت‌ آقایان‌ حاج‌ شیخ‌ حسینعلی‌ منتظری‌ و حاج‌ شیخ‌ عبدالرحیم‌ ربانی‌ شیرازی‌

اعلامیه ی‌ حوزه ی‌ علمیه ی‌ قم‌ در اعتراض‌ به‌ بازداشت‌ آقایان‌ حاج‌ شیخ‌ حسینعلی‌ منتظری‌ و حاج‌ شیخ‌ عبدالرحیم‌ ربانی‌ شیرازی‌
مورخ ۱۰/۰۱/۱۳۴۵

به‌ اطلاع‌ عموم‌ می‌رساند که‌ در آغاز بهار سال‌ ۴۵ دو تن‌ از اساتید بزرگ‌ حوزه ی‌ علمیه‌ قم‌ آقایان‌ حجه‌ الاسلام‌ آیت‌ الله منتظری‌ و حجه‌ الاسلام‌ ربانی‌ شیرازی‌ از طرف‌ سازمان‌ سلب‌ امنیت‌، دستگیر و به‌ جای‌ نامعلومی‌ اعزام‌ شدند.

 دستگیری‌ این‌ دو شخصیت‌ بزرگ‌ حوزه ی‌ علمیه‌ قم‌ بار دیگر ماسک‌ سیاه‌ حکومت‌ ترور و اختناق‌ را پاره‌ کرد و چهره‌ مخوف‌ ضد ملی‌ و ضد دینی‌ او را آشکار ساخت‌ و برای‌ چندمین‌ بار ثابت‌ کرد که‌ تظاهر هیأت‌ حاکمه‌ ایران‌ به‌ اسلام‌ صرفاً جنبه‌ تزویر و عوامفریبی‌ دارد و در واقع‌ او خود را ملزم‌ می‌داند که‌ برای‌ تأمین‌ اغراض‌ پلید دشمنان‌ اسلام‌ و اربابان‌ جنایت‌ پیشه‌ خود روحانیون‌ و علما را که‌ یگانه‌ پشتوانه‌ اسلامند منکوب‌ کند. نیروهای‌ مذهبی‌ و ملی‌ را در هم‌ شکند. اسلام‌ را از میان‌ بردارد.

 پیشوای‌ بزرگ‌ اسلام‌، مرجع‌ تقلید مسلمانان‌ جهان‌، حضرت‌ آیت‌الله العظمی‌ آقای‌ خمینی‌، را از کشورش‌ بیرون‌ کند. زندان‌ها را مملو از روحانیون‌ و مردم‌ آزاده‌ کشور سازد. قشرهای‌ ملی‌ و دموکراتیک‌ را به‌ بند بکشد. اعدام‌ کند و نابود سازد. مراکز علم‌ و دانش‌ را بکوبد و ویران‌ کند. قوانین‌ مترقیه‌ اسلام‌ و قانون‌ اساسی‌ را یکی‌ پس‌ از دیگری‌ از بین‌ ببرد تا هر گونه‌ آثار آزادی‌ و آزادیخواهی‌ و استقلال‌طلبی‌ از میان‌ برود. آنگاه‌ استعمارگران‌ و امپریالیستهای‌ غربی‌ با خیالی‌ آسوده‌ به‌ چپاول‌ در ایران‌ ادامه‌ دهند. کنسرسیوم‌ غارتگر نفت‌، بلا مانع‌ منابع‌ زرخیز و طلای‌ سیاه‌ ایران‌ را به‌ یغما ببرند. سرجوخه‌های‌ عربده‌کش‌ آمریکایی‌ با داشتن‌ مصونیت‌، بدون‌ تزلزل‌ و هراس‌ به‌ عیاشی‌ و تبهکاری‌ در میهن‌ عزیز ما مشغول‌ باشند. حزب‌ منفور صهیونیسم‌ و دزدان‌ فلسطین‌ با آرامش‌ خاطر، بازار اقتصاد، زراعت‌ و همه‌ منافع‌ کشور ما را قبضه‌ کنند.

 با این‌ خطر بزرگی‌ که‌ از طرف‌ هیأت‌ حاکمه‌ ایران‌ متوجه‌ اسلام‌ و ملت‌ و مملکت‌ است‌ سکوت‌، سستی‌، غفلت‌ و مسامحه‌ گناهی‌ است‌ بزرگ‌ و نابخشودنی‌ و بر عموم‌ طبقات‌ بازاری‌ و دانشگاهی‌، لشکری‌ و کشوری‌، کارگر و دهقان‌، شهری‌ و روستایی‌، همه‌ و همه‌ لازم‌ است‌ که‌ با حوزه ی‌ علمیه ی‌ قم‌ که‌ علی‌ رغم‌ این‌ تجاوزات‌، تضییقات‌، زجرها، حبسها، تبعیدها و قانون‌ شکنیها به‌ مبارزه‌ پیگیر و خلل‌ناپذیر خود ادامه‌ می‌دهد همکاری‌ بیشتر و دامنه‌ دارتری‌ بنمایند.

 حوزه ی‌ علمیه‌ قم‌، هیأت‌ حاکمه‌ ایران‌ را سرسخت‌ترین‌ دشمن‌ اسلام‌ و ملت‌ ایران‌ و استقلال‌ و ترقی‌ شناخته‌ و دفاع‌ از حریم‌ مقدس‌ اسلام‌ و ملت‌ ستمدیده‌ ایران‌ و تأمین‌ استقلال‌ و آزادی‌ و رفاه‌ و ترقی‌ را از وظایف‌ اولیه‌ خود می‌داند و روی‌ همین‌ اصل‌ به‌ این‌ مبارزه‌ قانونی‌، به‌ یاری‌ خدا، تا روز پیروزی‌ ادامه‌ خواهد داد.

 حوزه‌ علمیه‌ قم‌ از بازداشت‌ غیر قانونی‌ آقایان‌ حجه‌ الاسلام‌ آیت‌ الله منتظری‌ و حجه‌الاسلام‌ ربانی‌ شیرازی‌ و نیز از دستگیری‌ آقازاده‌ منتظری‌ و چند نفر از طلاب‌ آزاده‌، سخت‌ اظهار انزجار و نگرانی‌ نموده‌ و این‌ عمل‌ ناجوانمردانه‌ هیأت‌ حاکمه‌ ایران‌ را شدیداً تقبیح‌ می‌کند و آزادی‌ فوری‌ آن‌ دو شخصیت‌ برجسته‌ روحانی‌ را خواهان‌ است‌.

 حوزه ی‌ علمیه ی‌ قم‌
 ۱۰/۱/۱۳۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *