خبرروز ۱۴۰۰/۰۹/۱۱

نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

رئیس مجلس شورای اسلامی: اولویت مجلس یازدهم معیشت، اشتغال و اقتصاد است

 

آیت‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی: شخصیت والای حضرت حمزه سیدالشهدا (علیه السلام) به جامعه شناسانده شود

 

آیت الله موسوی اصفهانی: روحانیت نگران آینده نسل جدید است

 

آیت الله بهشتی: روحانیت و حوزه بر حسب نیاز زمان پیش می روند

 

وزیر امور خارجه: در صورت حسن‌نیت غرب، توافق در دسترس است

 

 

* جام جم۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** سفر مکرون به ریاض با محوریت ایران و یمن

 

یک منبع در ریاست‌جمهوری فرانسه از سفر رئیس‌جمهور این کشور به عربستان سعودی طی روزهای آینده خبر داد. به گفته این منبع، مکرون در این سفر کاهش تنش‌ها در منطقه، برنامه هسته‌ای ایران و اوضاع عراق و یمن را بررسی خواهد کرد. پیشتر‌ اعلام شده بود مکرون طی روزهای ۳ و ۴ دسامبر (۱۲ و ۱۳ آذر) به چند کشور در منطقه ازجمله عربستان، قطر و امارات سفر می‌کند.

 

* همشهری۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** تلاش‌های ضدایرانی رژیم صهیونیستی

 

وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای پیرامون دیدار یائیر لاپید وزیر امورخارجه این رژیم و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در کاخ الیزه، اعلام کرد که لاپید در این دیدار موضع ادعایی اسرائیل در قبال ایران را مبنی بر اینکه ایران قصد دارد برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود زمان بخرد، تکرار کرد. براساس این بیانیه در این دیدار همچنین بر نیاز فوری به یک پلنB [نقشه دوم] و حفظ تحریم‌ها اشاره شده ‌است.

 

* کیهان۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** نگرانی رسانه صهیونیستی از قرارداد گازی جدید ایران

 

یک رسانه صهیونیستی در زمینه قرارداد سوآپ گازی ایران با ‌ترکمنستان و باکو نوشت: این قرارداد دستاوردهای سیاسی برای تهران دارد و در واقع بخشی از چرخش دولت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به سمت شرق است.  به نوشته روزنامه جروزالم پست: این بدان معناست که یک پیام سیاسی مهم در قلب این توافق نهفته است و می‌تواند برنامه ایران برای تبدیل شدن به مرکزیت انرژی گاز در منطقه را محقق کند. این روزنامه نوشت، این قرارداد مهم است و می‌تواند به ایران قدرت بیشتری در قبال آسیای مرکزی بدهد و ایران را به ‌ترکیه و جمهوری آذربایجان نزدیک‌تر کند.

 

**مجاهدت و فداکاری ۲ ساله کادر درمان در تاریخ کشور بی‌سابقه است

 

فرمانده ‌کل سپاه تلاش‌های صورت‌گرفته چند ماه اخیر در خصوص واکسیناسیون هموطنان را بسیار مهم و ارزشمند برشمرد و گفت: بخش بهداشت و درمان در شرایط کرونا بسیار مظلوم بود و مجاهدت و فداکاری ۲ ساله آنان در تاریخ کشور بی‌سابقه است. سرلشکر سلامی در دیدار عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کرونا به‌رغم تمامی مشکلات و مصیبت‌هایی که ایجاد کرد، موجب همدلی و احساس ملی قوی در مردم شد، گفت: برای فائق آمدن بر این ویروس منحوس پیوند عمیق‌تری بین کادر درمان و مردم ایجاد شد و زیباترین حس فداکاری‌ها به وجود آمد و شخصیت‌سازی جدید و زیبایی از جامعه، توسط پرستاران شکل گرفت.

 

**دولت منصور هادی پرچم سفید را بالا برد

 

دو تن از مقامات ارشد دولت مستعفی «منصور‌هادی» در بیانیه‌ای مشترک اذعان کردند که جنگ یمن «بیهوده» است. «احمد عبید بن‌دغر» نخست‌وزیر و «عبدالعزیز جباری» نایب‌رئیس‌پارلمان وابسته به دولت مستعفی یمن اعتراف کردند که «گزینه نظامی به بن بست رسیده و تقریباً شکست خورده است». این دو مسئول در پایان خواستار تشکیل ائتلاف ملی فراگیر شامل «حوثی‌ها» (انصارالله) شده‌اند؛ به طوری که وحدت کشور و منافع ملی حفظ شود.

 

**بین ترامپ و بایدن تفاوتی وجود ندارد

 

نظریه‌پرداز و دانشمند برجسته آمریکایی با اشاره به سیاست خارجی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: بایدن تا حد زیادی همان سیاست‌های ترامپ را دنبال می‌کند. نوآم چامسکی گفت: این روند خوش‌بینانه نیست. بایدن تا حد زیادی سیاست خارجی ترامپ را درپیش گرفته است.

 

* شرق۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** گام بعدی جریان صدر پس از اعلام نتایج

 

یکی از رهبران جریان صدر عراق درباره گام بعدی این جریان پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور اظهار کرد: پس از تأیید نتایج انتخابات، دولت به آسانی تشکیل می‌شود. عصام حسین افزود: پاسخ‌ها و واکنش‌های مثبتی از سوی احزاب و فراکسیون‌های سیاسی در این زمینه وجود دارد. برخی از احزاب سیاسی با ارائه پرونده‌هایی به دیوان عالی فدرال تلاش می‌کنند تا تصویب نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی را مختل کنند یا به تأخیر بیندازند. وی گفت: این احزاب درصدد بازی با زمان هستند تا بار دیگر یک دولت توافقی تشکیل شود و ما این موضوع را کاملا رد می‌کنیم و نمی‌توانیم آن را بپذیریم.

 

* ایران۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** اجرای قانون به روز و کارآمد، اجرای عدالت است

 

رئیس جمهور که به مناسبت گرا‌میداشت روز مجلس به همراه جمعی از اعضای هیأت دولت در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، قانونگذاری و ریل‌گذاری برای حرکت جامعه را وظیفه و مسئولیت بزرگ مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: همه اشخاص و مسئولان بدون استثناء باید خود را با قانون تعریف کنند و موظف به اجرای قانون بدانند زیرا قانون محور اداره جامعه است. آیت الله رئیسی با بیان اینکه بهترین و مهم‌ترین معیار اجرای عدالت، اجرای قانون است، افزود: معیار سنجش عدالت در جامعه توافق بر اجرای قانون است و به هر میزان قانون اجرا شود عدالت اجرا شده و هر میزان که قانون نقض شود عدالت نقض شده است. لذا هیچ‌کس نباید به خود اجازه نقض قانون را بدهد. وی همچنین به روز بودن و کارآمد بودن قوانین را مهم خواند و همگرایی، همدلی و انسجام همه بخش‌های کشور را لازمه اجرای درست قوانین دانست و تأکید کرد: هماهنگی و یکپارچگی سه قوه در همه دستگاه‌ها و نهادها یک تاکتیک نیست بلکه راهبردی است که به هیچ عنوان نباید خدشه‌دار شود.

 

**رایزنی‌های اقتصادی در حاشیه مذاکرات وین

 

در حاشیه گفت‌وگوهای برجامی، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، با «میخائیل استرل»، قائم مقام وزیر اقتصاد اتریش درباره نقشه راه همکاری بین دو کشور گفت‌وگو کرد. صفری درباره این دیدار گفت: در این ملاقات قرار شد نقشه راه مذکور را بین پنج تا ۱۰ سال توسعه دهند و با همکاری نزدیک با سفیر ایران در وین، این نقشه راه را مشخص کنیم. وی افزود: قرار است نشست‌های این گروه‌ها به زودی به صورت وبیناری و یا به صورت حضوری برگزار شود و سند کمیسیون مشترک که از یک سال پیش آماده شده، در سفر طرف اتریشی به ایران امضا شود. دیدار با «هولتزمان» رئیس بانک مرکزی اتریش از دیگر برنامه‌های روز گذشته صفری در وین بود.

 

* جمهوری اسلامی۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** تاکید سران قوا بر استفاده از منابع مولد سازی در تقویت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

 

شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به ریاست آیت الله رئیسی و با حضور روسای مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه تشکیل شد. در این جلسه برنامه مولد سازی با هدف افزایش بهره‌وری دارایی‌های دولت و تامین بخشی از بودجه مورد نیاز کشور در دستور کار قرار گرفت و روسا و مقامات سه قوه دیدگاه‌ها و نظرات خود را برای اجرای هرچه بهتر و سریع‌تر این برنامه مطرح کردند. در این جلسه مقرر شد وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهادهای تکمیلی را برای تامین منابع مالی لازم در جهت تقویت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از طریق مولدسازی دارایی‌های دولت، جمع بندی و برای تصویب نهایی به شورای عالی ارائه کند.

 

**امضای اسناد همکاری، دستاورد سفر به سوریه

 

پیمان‌پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به سوریه، با وزیر اقتصاد و تجارت خارجی این کشور دیدار کرد و پس از برگزاری کمیته تجاری بین دو کشور، صورت‌جلسه همکاری‌های تجاری دو کشور به امضا رسید.

 

* وطن امروز۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** علی باقری با وزیر خارجه اتریش دیدار کرد

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین از دیدار علی باقری با وزیر خارجه اتریش خبر داد و رایزنی درباره مذاکرات وین و تقویت مناسبات دوجانبه و چندجانبه را از محورهای این گفت‌وگو برشمرد. باقرپوراردکانی در توئیتر نوشت: در گفت‌وگوی صمیمانه علی باقری و مایکل لینهارت، وزیر خارجه اتریش بر تقویت روابط دو و چندجانبه تأکید شد. مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌های غیرانسانی آمریکا، از جمله موضوعات مورد بحث بود. باقرپور خاطرنشان کرد: به محض اینکه آنها آماده باشند ما نیز آمادگی داریم.

 

**نقشه «ب» آمریکا علیه ایران فضای مذاکرات را مسموم می‌کند

 

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درباره نقشه «ب» آمریکا، در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای در وین گفت:‌ درباره داستان‌ها و سناریوهایی مانند نقشه «ب»، معتقدیم غیرضروری و مخرب بوده و قطعا به فضای مذاکرات کمکی نکرده و می‌تواند در واقع آن را مسموم کند. ماریا زاخاروا افزود: امیدواریم تغییرات مثبتی از طرف آمریکایی‌ها از جمله رفع تحریم‌ها را شاهد باشیم تا متعاقبا فعالیت‌های هسته‌ای ایران که در پاسخ به این تحریم‌ها افزایش یافته، به حالت قبل برگردد و امید داریم برجام به اجرای کامل بازگردد، زیرا جایگزینی معقول و اجرایی برای آن وجود ندارد.

 

* جوان۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** دیدار فرمانده نیروی دریایی ارتش با مراجع تقلید و علما

 

دریادار ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش با حضور در شهر مقدس قم با آیات عظام نوری همدانی، جوادی آملی و آیت الله علوی گرگانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی: امروز روزی است که دشمنان اسلام سعی می‌کنند درگیری را میان مسلمان‌ها ایجاد کنند تا خودشان به عنوان کدخدای عالم به استعمار محرومان بپردازند. در چنین روزی حفظ عزت اسلام واقعاً یک فضیلت بسیار بزرگ است. امروز روزی است که ما باید با تمام توان در مقابل دشمنان بایستیم.

آیت الله العظمی جوادی آملی: امیدوارم خدمات صادقانه و ماهرانه شما مورد قبول واقع شود و ذات اقدس الهی توفیقات بیشتری بدهد تا نظام ما مقتدرتر باشد؛ اینکه ما امنیت منطقه را تامین می‌کنیم این یک نعمت است.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی: در شرایط امروز دشمنان تلاش می‌کنند ایران اسلامی به موفقیت نرسد، ولی نظام جمهوری اسلامی نظام مستحکمی است و با توطئه‌های دشمن شکست نمی‌خورد چون در همه زمینه‌ها خدا را مدنظر قرار می‌دهیم.

 

**ایران استفاده از سانتریفیوژ IR-6 را شروع کرده است

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شد ایران استفاده از زنجیره‌ای از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 به منظور غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو را آغاز کرده است. سخنگوی آژانس علاوه بر این تصریح کرد که ایران کماکان از ۱۰۴۴ سانتریفیوژ IR-1 در ۶ آبشار به هم پیوسته در فردو به منظور غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی استفاده می‌کند و ۹۴ سانتریفیوژ نسل اول در آبشار جداگانه‌ای که هنوز عملیاتی نیست نصب شده‌اند.

 

* آفتاب یزد۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** جامعه بین‌الملل در ارتباط با آوارگان افغان تماس بیشتری با ایران داشته باشد

 

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در تهران در گرامیداشت هفتاد و ششمین سالگرد تاسیس سازمان ملل گفت: ایران میزبان مهاجران افغان زیادی است و در این راستا خدمات آموزشی و بهداشتی داشته و نیز در زمینه واکسیناسیون در جلوگیری از گسترش همه‌گیری ویروس کرونا اقدامات قابل توجهی انجام داده است. همچنین جلوگیری از ورود مواد مخدر از افغانستان از اقدامات سرآمد ایران بوده است. اشتفان پریزنر ادامه داد: با افزایش جمعیت آوارگان افغان لازم است جامعه بین‌الملل درباره مسئولیت این مسئله با ایران بیشتر تماس داشته باشد و تیم نمایندگی ملل متحد در تهران آماده همکاری برای این منظور است.

 

**خروج از برجام احمقانه‌ترین تصمیم آمریکا پس از جنگ سرد بود

 

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به پیامدهای خروج یکجانبه واشنگتن از برجام و تاثیر آن بر توسعه برنامه هسته‌ای نوشت که سیاست‌های ترامپ درقبال ایران به یک فاجعه برای آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. نیویورک تایمز نوشت: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ٢٠١٨ برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران که مورد تاکید مایک پمپئو، وزیر امورخارجه‌اش و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل بود یکی از احمقانه‌ترین، ضعیف‌ترین و غیرسازنده‌ترین تصمیمات امنیت ملی ایالات متحده پس از دوران جنگ سرد بوده است. این روزنامه با اشاره به مذاکرات وین ادامه داد: اکنون ایران نه‌تنها خواستار لغو تمامی تحریم‌های وضع شده علیه این کشور، اعم از هسته‌ای و حقوق بشر است بلکه از واشنگتن می‌خواهد که تضمین کند رئیس جمهور آینده آمریکا دوباره این توافق را پاره نخواهد کرد اما باید دید که آیا این خواسته‌ها محقق می‌شود یا خیر.

 

* خراسان۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** اولویت مجلس یازدهم معیشت، اشتغال و اقتصاد است

 

قالیباف رئیس مجلس در گفت‌‌وگوی تلویزیونی به مناسبت فرارسیدن ۱۰ آذر و روز مجلس:

* فلسفه وجودی مجلس این است که ما نماینده مردم در مجلس هستیم. نمایندگان مردم هیچ دغدغه‌ای جز دغدغه مردم ندارند.

*  دغدغه امروز کشور اقتصاد است و مشکلات مردم نیز در بخش های معیشت، اشتغال و نگرانی آنها از بی‌ثباتی اقتصاد و گرانی است. ما در مجلس با اولویت به این مسائل  پرداختیم.

* «قانون مجلس برای رفع تحریم، جاده یک‌طرفه آمریکا را به سود کشور باز کرد. آمریکا و ۱+۴ متوجه شدند که ایران نیز در انجام اقدامات متقابل جدی است».

* من مطمئنم می‌توانیم مذاکرات قدرتمندانه و خوبی را انجام دهیم و به یک توافق عادلانه و عزتمندانه دست پیدا کنیم.

*هر حمایت بی رویه از تولید بدون سقف و زمان، به رانت بزرگ تبدیل می شود. نتیجه دخالت دولت در حوزه خودرو، پراید ۱۷۰ میلیونی است.

* بحث فیلترینگ در طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی هیچ محدودسازی در این طرح‌ وجود ندارد.

 

* اعتماد۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** ایران زندانی دوتابعیتی و ممنوع‌الورودی ندارد

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: زندانیان تحریمی و زندانیانی که شرایط وخیمی در زندان‌های خارج از کشور دارند جزو اولویت‌های ما به شمار می‌رود و ما مداخله فوری خواهیم کرد. غریب‌آبادی درباره زندانیان دوتابعیتی بیان داشت: ما زندانی دوتابعیتی نداریم این درحالی است که ما تابعیت مضاعف را از لحاظ قانونی به رسمیت نمی‌شناسیم، اما بدون شک ما تسهیلات لازم برای هموطنان خود در نظر می‌گیریم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افرادی شامل ممنوع الورودی به کشور می‌شوند، ادامه داد: ما اصطلاحی به این عنوان نداریم. رییس قوه قضاییه اعلام کردند حتی اگر کسانی در سال‌های دور به درخواست مراجع قضایی یا به درخواست مراجع دیگر ممنوع‌الخروج شده و حکم جلبی برای وی صادر نشده مشکلی برای ورود به داخل کشور ندارند و می‌توانند ترتیبات و نحوه ورودشان را به ما اعلام کنند تا ما به آنها پاسخ دهیم.

 

* رسالت۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** مجلس با الگوگیری از شهید مدرس به رفع مشکلات مردم بپردازد

 

دبیر شورای نگهبان در نطق پیش از دستور جلسه این شورا، ضمن گرامی‌داشت سالروز شهادت شهید مدرس و روز مجلس، با بیان ویژگی‌های بارز شهید مدرس، او را فردی شجاع، با اخلاص، ساده‌زیست، ضد استکبار و دارای استقلال شخصیت توصیف کرد. آیت‌الله جنتی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس باید با الگوگیری از شهید مدرس به‌عنوان یک شخصیت بزرگ و تاریخ‌ساز، به کارهای ضروری و رفع مشکلات اولویت‌دار مردم بپردازند.

 

**قانون اساسی ما براساس احکام اولیه، ثانویه و ولاییه شکل گرفته است

 

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: قانون اساسی ما بر اساس احکام اولیه، ثانویه و ولاییه شکل گرفته است. آیت‌الله اعرافی در مراسم اختتامیه دومین دوره رقابت شبیه‌سازی شورای نگهبان به سه تمایز فقه و قانون پرداخت. وی موضوع وضع منبع و مصدر، تفاوت تشریع و تضمین مصالح و مفاسد و نیز نگاه جعل و وضع و روابط را سه نقطه تمایز فقه و قانون دانست و افزود: در دایره حکم شرعی، عمل اختیاری بدون حکم خمسه شرعی و محدود به شریعت است اما در دایره قانون، همه چیز مبتنی بر روابط اجتماعی و فرهنگی و حوزه سیاست است.

 

* مردم سالاری۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** برگزاری جلسات مشترک به رفع اختلافات منجر می‌شود

 

معاون اول رئیس جمهوری درباره اهمیت و تاثیر برگزاری جلسات هم‌اندیشی دولت و مجلس در رفع مشکلات کشور، گفت: عزم و تصمیم مشترک نمایندگان مجلس و دولت در کیفیت، سرعت اجرا و انتخاب درست راهکارها بسیار موثر است. مخبر با تاکید بر اینکه برگزاری جلسات مشترک دولت و مجلس به رفع اختلافات و افزایش هماهنگی‌ها منجر می‌شود، افزود: در نشست مشترک دولت و مجلس نظرات مختلف تبادل و درنتیجه به بخش اجرایی کمک شایان توجهی می‌شود.

 

* آرمان۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** رئیس‌جمهور در تجمع خانواده بیماران SMA

 

رئیس‌جمهور هنگام خروج از ساختمان مجلس، با مشاهده خانواده‌هایی که به همراه فرزندان بیمار خود کنار خیابان تجمع کرده بودند، از ماشین پیاده شده و با حضور در جمع ایشان با این خانواده‌ها گفت‌وگو کرد. در این دیدار والدین بیماران SMA با هیجان و خوشحالی خود را به رئیس‌جمهور رسانده و درخواست‌ها و مطالبات‌شان در زمینه تامین دارو و مشکلات درمانی فرزندانشان را مطرح کردند. آیت الله رئیسی ضمن ابراز همدردی با این خانواده‌ها، اطمینان داد که دولت برای برطرف کردن مشکلات دارو و درمان کشور بویژه بیماران خاص مانند بیماران SMA تمام توان خود را به کار خواهد گرفت.

 

**حضور نظامی در یمن نداریم

 

 سخنگوی وزارت امور خارجه، خبر منتشر شده درخصوص حمله ائتلاف خودخوانده به رهبری عربستان سعودی به یمن و ادعای هدف قرار دادن به اصطلاح یک مقر سری متعلق به کارشناسان سپاه پاسداران در صنعا را بی‌پایه دانست و هرگونه ارتباط نظامی جمهوری اسلامی ایران با یمن را تکذیب کرد. خطیب‌زاده افزود: این‌گونه ادعاهای بی‌اساس در راستای منحرف کردن افکار عمومی ملت‌های منطقه و جهان از جنایات‌های کشورهای متجاوز مطرح می‌شود. ایران هیچ‌گاه حضور نظامی در یمن نداشته‌است که مورد هدف متجاوزان قرار گیرد.

 

* قدس۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** نامه هشدار آمیز توکلی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

 

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص با ارسال نامه‌ای هشدارآمیز به رؤسای قوا، کنار گذاشتن ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی را با تصمیمات اتخاذ شده فعلی بحران‌زا دانست و برای آن تبعاتی را متصور شد. در قسمتی از این نامه تأکید شده است: «ارز در یک بازه پنج ساله باید در کنترل دولت باشد».

 

**کارگزاران به دنبال تشکیل «دولت در سایه»

 

در نشست شورای مرکزی حزب کارگزاران تجدید ساختار تشکیلات در دستور کار قرار گرفت. همچنین پیشنهاد تشکیل «دولت در سایه» مطرح شد. از جزئیات این پیشنهاد خبری منتشر نشده اما این تصمیم برای «نقد عملکرد قوا» اتخاذ شده است.

 

* شهروند۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** فروش نفت ایران نسبت به پارسال افزایش خیره‌کننده‌ای داشته است

 

وزیر نفت ضمن ارزیابی مثبت خود از نشست مشترک مجلس و دولت گفت: «مقدار فروش نفت نسبت به پارسال افزایش خیره‌کننده‌ای داشته است.» اوجی اظهار کرد: «وزارت نفت گزارشی از فروش نفت،  گاز صادراتی و محصولات پتروشیمی در یک‌صد روز اخیر داشته که طبق آمار مقدار فروش نفت نسبت به پارسال افزایش خیره‌کننده‌ای داشته است.» او تصریح کرد: «اتفاق‌های خوبی در بخش سرمایه‌گذاری، فروش و اشتغالزایی در وزارت نفت رخ داده که در نتیجه همکاری دولت و مجلس بوده است.»

 

* اطلاعات۱۴۰۰/۰۹/۱۱

** شکست اسرائیل مقابل «ایران بزرگ»، حتمی است

 

یک روزنامه چاپ اسرائیل ضمن «منسوخ» توصیف کردن استراتژی رژیم صهیونیستی مبنی بر لزوم افزایش تحریم‌ها علیه ایران، نوشت: تحریم‌ها بعد از چهار دهه نتوانست بر ایران تأثیر بگذارد. «هاآرتص» نوشت: وقتی سیاست فشار اسرائیل حتی در نوار غزه نیز شکست خورده است، پس چرا باید انتظار داشت که این سیاست در برابر کشور بزرگی مانند ایران شکست نخورد؟ در این یادداشت با اذعان به شکست سیاست تحریم علیه ایران، آمده است: تحریم‌ها به خودی خود سیاست‌های ایران را تغییر نداده‌اند و این کشور بیش از ۴۰سال است که تحت رژیم تحریم‌ها قرار دارد و حتی فشار حداکثری اعمال شده توسط دونالد ترامپ نیز هیچ تغییری در آنها ایجاد نکرد.

 

**طرح های اقدام ملی و نهضت ملی مسکن ادغام شدند

 

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از ادغام طرح اقدام ملی مسکن با طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: ادغام این دو طرح با این هدف انجام شد تا همه ثبت‌نام شدگان که در مجموع بیش از ۶/۳ میلیون نفر هستند، از مزایای یکسان برخوردار شوند. محمودزاده اعلام کرد: با شرایط جدید ثبت‌نام و تسهیل در فرایند آن انتظار می رود که میزان مشارکت بالا برود.

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

 

**شخصیت والای حضرت حمزه سیدالشهدا (علیه السلام) به جامعه شناسانده شود

 

حوزه/ آیت‌الله العظمی ‌صافی گلپایگانی در دیدار با دست اندرکاران همایش علمی و بین المللی حضرت حمزه(علیه‌السلام) با گلایه از کم‌کاری های صورت گرفته در زمینه شناساندن شخصیت های بزرگ اسلامی، تأکید کردند: در حق جناب حمزه(علیه‌السلام) کوتاهی صورت گرفته است. همه ما به نوبه خود در زمینه شناساندن مقام حضرت حمزه(علیه‌السلام) کوتاهی کرده ایم. باید خیلی زودتر به معرفی شخصیت این چهره تابناک تاریخی می پرداختیم. ایشان با اشاره به اینکه تعظیم شخصیت ایشان، ارزش و ثواب بسیار فراوانی دارد و حتماً موجب خوشحالی قلب مقدس امام عصر(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) خواهد شد، افزودند: باید شخصیت حضرت حمزه(علیه‌السلام) همواره مورد تجلیل قرار گیرد و در روضه ها نیز از ایشان یاد شود. متأسفانه، جامعه با شخصیت ایشان آشنا نیست و لازم است شخصیت والای ایشان به جامعه شناسانده شود.

 

**روحانیت نگران آینده نسل جدید است

 

رسا/ آیت الله موسوی اصفهانی، در نشست کمیته همکاری حوزه و آموزش و پرورش استان همدان، با گلایه از وضعیت حمایت از طلاب طرح امین توسط آموزش و پرورش، اظهار داشت: ما امروز از آینده نسل جدید نگران هستیم و این مشکل با همراهی و همگامی صد در صدی بین حوزه وآموزش پرورش می‌تواند کاهش پیدا کند.عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه همکاری حوزه و آموزش و پرورش در احترام گذاشتن به یکدیگر و یا برگزاری جلسه نیست، گفت: باید این سؤال را بپرسیم که در مقام عمل چه اقداماتی توسط این کمیته ا نجام شده است.وی افزود: اینکه متاسفانه با برخی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی روبرو هستیم به دلیل عدم ارتباط و همکاری درست حوزه و آموزش و پرورش، خصوصا در عرصه مسائل تربیتی است.

 

**روحانیت و حوزه بر حسب نیاز زمان پیش می روند

 

شفقنا/ آیت الله بهشتی با تاکید بر اینکه روحانیت شیعه پویاست، تحرک دارد و بر حسب نیاز زمان پیش می رود گفت: به دلیل همین پویندگی کرسی های دروس خارج به روز و پاسخگوی نیاز جامعه است. عضو جامعه مدرسین درادامه آینده حوزه را روشن توصیف کرد و پیشرفت سریعتر حوزه را منوط به حل مشکلات طلاب به خصوص مسایل اقتصادی دانست.وی با تأکید بر اینکه بنای رسیدگی به مسایل جدید و مستحدثه افکار جوان در حوزه وجود دارد، گفت: در کرسی های درس خارج مسایل روز کشور مورد توجه است، مخصوصاً که قوه قضاییه نیز به مسایل جدید مبتلا می شود. این است که فقها و کسانی که تدریس می کنند باید به این امور توجه داشته باشند و از این نظر حوزه علمیه تحرک دارد و پویاست.

 

**اختلافات زیاد است اما شانس توافق وجود دارد

 

تسنیم/ نماینده روسیه در وین اعلام کرد علی‌رغم دشواری‌های موجود و اختلافات جدی میان ایران و آمریکا، «شانس واقعی» برای توافق در وین همچنان وجود دارد.اولیانوف یادآور شد: «ایران در حال حاضر بسیاری از تعهدات هسته‌ای خود را اجرا نمی‌کند. اما درک این نکته مهم است که رفتار ایران نه به دلیل بدخواهی، بلکه در واکنش به سیاست‌ غیرمسئولانه فشار حداکثری آمریکا در قالب تحریم‌های فراسرزمینی و سایر اهرم‌های فشار بوده است.»اولیانوف تصریح کرد: «ایران درحال مقاومت است. این قابل انتظار بود و جای تعجب نیست.»

 

**غنی‌سازی اورانیوم ۹۰ درصدی در ایران وجود ندارد

 

فارس/ مدیرکل آژانس اتمی تصریح کرد : همچنان احتمال رسیدن به توافق اولیه محتمل است اما «زمان کمی باقی مانده است».وی در پاسخ به سؤالی درباره فرضیه کاهش غنی‌سازی اورانیوم ایران در قبال رفع جزئی تحریم‌ها گفت: «این چیزی نیست که من از ایرانی ها شنیدم. آن‌ها در خصوص بازگشت به اجرای کامل برجام به ویژه در خصوص دریافت مزایای کامل این توافق بسیار قاطع هستند همانطور که در توافق اولیه ۲۰۱۵ اشاره شده بود و شامل جریان‌های مالی و دسترسی آن‌ها به بازار مالی و شماری محرک‌ها به‌ آن اشاره شده بود».رافائل گروسی در خصوص ادعاهای اخیر صهیونیست‌ها در ارتباط با غنی‌سازی اورانیوم در ایران با درصد غنای ۹۰ درصد گفت: در حال حاضر هیچ غنی‌سازی ۹۰ درصدی در ایران وجود ندارد.»

 

**رشوه و تهدیدات کارساز عربستان در سازمان ملل

 

مهر/ روزنامه گاردین در گزارشی فاش کرد: عربستان برای پایان دادن به تحقیقات سازمان ملل در زمینه نقض حقوق بشر در جریان جنگ علیه یمن، همه اقدامات و تلاش‌ها را از رشوه و انگیزه‌های مالی گرفته تا تهدید برای واداشتن اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل به رأی دادن علیه تمدید تحقیقات مستقل درباره جرایم جنگی بکار گرفته کرده است.با این حال فشارهای پی در پی عربستان به بستن پرونده تحقیقات سازمان ملل ختم شده است، به طوریکه ۲۱ کشور در مقابل ۱۸ کشور در اکتبر گذشته به پایان تحقیقات رأی دادند و شورای حقوق بشر سازمان ملل در تحقیقات مرتبط با جنگ یمن شکست خورد.

 

**در صورت حسن‌نیت غرب، توافق در دسترس است

 

فارس/ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد پنجشنبه از در دسترس بودن توافق خوب در وین، اما به یک شرط، خبر داد.امیرعبداللهیان در صفحه توئیتر خود نوشت: «مذاکرات وین با اولویت اساسی رفع تحریم‌ها و با جدیت جریان دارد. مذاکرات جدی کارشناسان هم تداوم دارد».وی در ادامه توضیح داد: «با مذاکره کننده ارشد کشورمان دکتر باقری در ارتباط روزانه هستیم. اگر غرب حسن نیت نشان دهد، توافق خوب در دسترس است. هیات ایرانی مذاکراتی منطقی، قوی، متین و‌ نتیجه محور را دنبال می‌کند».

 

**واکنش طالبان به درگیری محدود در مرز ایران

 

مهر/«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در واکنش به برخی درگیری‌های محدود مرزی با ایران گفت: حادثه بین نگهبانان مرزی ایران و افغانستان در استان نیمروز کنترل شد و برای جلوگیری و تحقیق درباره این سوء تفاهم، مسئولان امارت اسلامی (طالبان) دستورات لازم را صادر کرده اند.همچنین بدالقهار بلخی سخنگوی وزارت امورخارجه طالبان هم در توئیتی اعلام کرد که تلاش می‌شود حوادث مشابه روز گذشته در مرز جمهوری اسلامی ایران و افغانستان تکرار نشود. این مقام طالبان گفت: درگیری با تلاش مرزبانان دو کشور پایان یافته است.روز گذشته در منطقه هیرمند و در مرز ایران با افغانستان در پی برخی اختلافات مرزی میان نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مستقر طالبان در ولایت نیمروز درگیری و تبادل آتش میان دوطرف صورت گرفت.

 

**عربستان بزرگترین کنسرت آوازه خوانی راه انداخت!

 

حوزه/ روحانی برجسته اهل سنت لبنان ، برگزاری کنسرت های آوازه خوانی و رقص توسط آل سعود تحت عنوان “موسم ریاض” را محکوم کرد و آن را اهانت و مخالفت آشکار با دین اسلام دانست. شیخ العیلانی خواستار راه اندازی کمپین محکومیت این اقدامات خلاف شرع شد و از علما خواست به وظایف خود در محکوم کردن این منکر عمل کنند.وی تصریح کرد: مشخص است که مقامات سعودی از دستور العمل های بهداشتی پیشگیری از کرونا به عنوان بهانه ای برای کاهش شمار حجاج و عمره گزاران استفاده کرده است، امّا عجیب اینکه این دستورالعمل های بهداشتی هیچ جایگاهی در جشن ها و کنسرت های آوازه خوانی ندارد. جشنواره موسم ریاض که با هدف افزایش گردشگری در عربستان برگزار می‌شود چندی پیش رسما آغاز شد و تا ماه مارس سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.در این جشنواره مختلط پنج ماهه بیش از ۷۵۰۰ رویداد شامل موسیقی، هنر و تئاتر گرفته تا غذا و رویداد‌های ورزشی برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه موسم ریاض ۲۰۲۱ با کنسرت خواننده رپ بین‌المللی پیت بول شروع شد و ۲۵۰ هزار نفر این اجرا را تماشا کردند.

 

** دولت آنکارا مانع ورود «سیاف» به ترکیه شد

 

تسنیم/ در ادامه اعمال محدودیت‌های ترکیه بر مقامات سابق سیاسی افغانستان، دولت آنکارا به «عبدالرب رسول سیاف» رئیس شورای حراست و ثبات افغانستان اجازه ورود به این کشور را نداد. گزارش می‌افزاید که ترکیه با اجازه به برخی از مقامات سابق و چهره‌های سیاسی افغانستان برای استقرار در این کشور، آن‌ها را از هرگونه فعالیت سیاسی منع کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *