بیانیه پایانی پنجمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین با علمای محترم بلاد

  • بیانیه پایانی پنجمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین با علمای و روحانیت  استانهای یزد، کرمان  و سیستان بلوچستان
  • سپاس بی کران حضرت پروردگار را که در توفیقی دیگر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دارالعباده یزد ، میزبان جمع کثیری از علما و فضلای محترم بلاد از استان های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان شد تا در جمعی با شکوه و طی دو روز به بررسی معضلات موجود و ارائه راهکارهای لازم بپردازند و برگ زرین دیگری را در دفتر خدمات خویش رقم زنند.

 

ضمن تشکر فراوان از همه شرکت کنندگان – بویژه علما و فضلای محترم بلاد و اعضای محترم جامعه مدرسین – و با گرامی داشت یاد و خاطره علمای گرانقدر خطه یزد – بویژه شهید محراب مرحوم آیت الله صدوقی و فرزند فقید ایشان حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی صدوقی – توجه همگان را به نکات ذیل جذب می نماید:
۱. بی تردید حرکت پرشتاب کاروان انقلاب اسلامی، مرهون درایت، کاردانی و رهبری کم نظیر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) و اطاعت مردم شریف ایران از اصل مترقی ولایت فقیه است. از این رو حوزه های علمیه ضمن حمایت و پشتیبانی از نظام اسلامی و ولایت مطلقه فقیه، نقش بی بدیل رهبری در مهار فتنه ها را می ستایند و همگان را به حمایت و اطاعت بی چون و چرا از مقام معظم رهبری ، و نیز تجلیل از علمای راستین و روحانیت ایثارگر و فداکار – بویژه مراجع معظم تقلید – دعوت می نمایند.
۲. آنچه امروز از اهمیت فراوان برخوردار است حفظ روحیه همدلی و وحدت میان روحانیت اصیل و انقلابی برای ایفای بهتر و مؤثرتر نقش خود در اجتماع، و ضرورت مبارزه  فراگیر و جدی حوزه های علمیه با پدیده تهاجم فرهنگی دشمن و اندیشه های باطل و جریان های انحرافی ، و گسترش فرهنگ معنویت بویژه در میان جوانان است. از این رو حوزه های علمیه باید بکوشند تا با بصیرت بیشتر و تلاش افزون تر، پیرایه های باطل و جریان های انحرافی را از درخت تنومند انقلاب اسلامی بزدایند و جوانان را به آینده روشن و سرشار از معنویت رهنمون شوند.
۳. حوزه های علمیه استانهای مختلف کشور – بویژه استان های یزد، کرمان ، سیستان و بلوچستان – ظرفیت ها و استعدادهای نهفته فراوانی دارند و پیشینه درخشان آنها و نیز حضور عالمان فرهیخته در اعصار گذشته، حکایت از آن دارد که می توان فردایی روشن و درخشان تر را نصیب آنها کرد. این مهم از طرق مختلف – بویژه با تشویق فضلا و بزرگان حوزه علمیه قم به هجرت سوی این استانها و نیز تقویت شوراهای مدیریت استان ها  و استقلال بخشی به آنها – امکان پذیر است. از این رو لازم است مسئولان محترم حوزه های علمیه نسبت به این امور اهتمام ویژه داشته باشند.
۴. امر تبلیغ، از رسالت های مهم علمیه است که امروزه ابعاد تازه ای یافته است. ورود شبهات فراوان از سوی فرقه های ضالّه، نیازهای فرهنگی استان های محترم کشور، و گسترش فضاهای مجازی و پایگاه های اینترنتی، تلاش مضاعف مسئولان فرهنگی و حوزه های علمیه را طلب می کند. از این رو لازم است ضمن توجه به نیازهای تبلیغی – بویژه در استان های محروم – سیاستگزاری ها در این عرصه با دقت و شتاب بیشتری همراه شود و رسیدگی به امور مبلغان، در اولویت قرار گیرد و معضلات موجود به مشکل جامع مرتفع گردد.
۵.مسئله تحول در حوزه های علمیه و توجه به نیازهای مهم جهان اسلام و ایجاد حوزه پاسخ گو از مباحث بسیار مهم امروز حوزه های علمیه است که همواره مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع معظم تقلید بوده است. از این رو لازم است که حوزه های علمیه، این مباحث پراهمیت را تا حصول نتیجه دنبال نمایند و به منویات رهبری و علمای اعلام در این عرصه ها جامه عمل بپوشانند.
۶. توجه به مشکلات عمومی و معضلات معیشتی مردم عزیز و زدودن گرد فقر و محرومیت از چهره مناطق مختلف کشور – بویژه سه استان یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان – ا ز خواسته های اصلی مردم و روحانیت از مسئولان است. از این رو شایسته است قوای سه گانه، ضمن تعامل مثبت برای حل مشکلات مردم، بویژه اقشار آسیب پذیر ، تلاش وافر خود را برای مبارزه با مفساد اقتصادی به کار گیرند. همچنین ضمن ابراز تأسف از تخلفات مالی و اداری پیش آمده در ماجرای اختلاس از بانک صادرات ایران ، پیگیری مسئولان ذی ربط تا قطع کامل دست های خائن به بیت المال ، و تلاش برای جامه عمل پوشاندن به فرمان ۸ ماده ای مقام معظم رهبری در مبارزه با مفاسد اقتصادی را به طور جدی از همه مسئولان محترم خواستاریم.
۷. امواج خروشان بیداری اسلامی، کشورهای منطقه را فراگرفته ، رژیم های خودکامه و وابسته را سرنگون ساخته، دیکتاتورها و خائنان به اسلام را به ورطه نابودی کشانده ، و مقامات امریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرده است. بی تردید این امواج عظیم که با نظر داشت به حرکت ملت عزیز ایران و پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته، در آینده، خروشان تر خواهد شد و چنان که رهبر معظم انقلاب آن را نوید دادند – به قلب اروپا کشیده خواهد شد. از سوی دیگر، کشتار فجیع مسلمانان در کشورهای اسلامی – بویژه مردم مظلوم بحرین – باحمایت آمریکا و اسرائیل و متأسفانه برخی از رژیم های منطقه، و سکوت مجامع بین المللی، دل هر انسان آزاده ای را به درد آورده است. در این میان، نقش عالمان و اندیشمندان اسلامی و حوزه های علمیه در هدایت این جریان ها و حمایت از آنها و تحلیل وضعیت منطقه اهمیت فراوان و راهبردی خواهد داشت؛ بویژه آنکه با پیش رو بودن ایام حج و راهپیمایی برائت از مشرکین – فرصتی مغتنم در اختیار عالمان و فرهیختگان عالم اسلام برای توجه دادن همگان به تعالیم قرآن کریم و پیامبرگرامی اسلام (ص) نسبت به وظایف مسلمانان قرار گرفته است.
۸. پیروزی های فراوان ملت شریف ایران در عرصه های جهانی و نیز پیشرفت های بزرگ علمی و معنوی، به برکت خون شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامی، رهبری حکیمانه امام راحل و مقام معظم رهبری، تلاش خستگی ناپذیر علما ، بزرگان و مراجع فقید تقلید بوده است. به روح امام، شهدا، و همه عالمان فداکار درود می فرستیم، طول عمر را برای رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای از خداوند خواستاریم و بی صبرانه طلوع پر فروغ خورشید مهدوی، حضرت حجت بن الحسن(عج) را انتظار می کشیم.
در پایان از همه دست اندرکاران این اجلاسیه با شکوه، بویژه اعضای محترم جامعه مدرسین، و نیز علما و مسئولان محترم استان یزد سپاسگزاریم.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید هاشم حسینی بوشهری
دبیر پنجمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *