آیت الله مصباح یزدی: مهمترین وظیفه حوزه‌های علمیه ارائه معیارهای دولت اسلامی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ارائه معیار، الگو و ملاک‌های دولت اسلامی مهمترین وظیفه روحانیت است.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی چهارمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین آیت الله مصباح یزدی صبح امروز در نشست چهارمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اهواز گفت: در زمانی زندگی می‌کنیم که از لحاظ امکان فرهنگی جهت تبلیغ و نشر دین مبین اسلام و حقانیت تشیع در طول تاریخ اسلام بی نظیر است واین توفیق عظیم را خدای متعال به ما عنایت کرده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: اگر چه زمان ما بهترین زمینه تبلیغ دین مبین اسلام را دارد، اما در همین زمان با هجمه بسیار سنگین حملات دشمنان اسلام نیز مواجه هستیم. دشمن تمام توان خود را بسیج کرده است تا با مکتب تشیع و قرائتی که امام راحل از اسلام ارائه کرد مبارزه کند.
وی تاکید کرد : از ما انتظار نمی‌رود که همه مشکلات عالم را حل کنیم، بلکه باید به اندازه تکلیف و توان نسبت به ارائه چهره‌اسلام به جهانیان تلاش کنیم.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه گاهی آنطور که باید و شاید روحانیون انتظارات را برآورده نمی‌کنند، گفت: دلبستگی به امور دنیا و برخی از نارسایی‌ها در مسائل اخلاقی سبب می‌شود روحانیت نتواند نقش خود را انجام دهد.
وی با بیان اینکه در نظام آموزش و پرورش طلبگی؛ نهادی که مسئول اخلاق باشد وجود ندارد، بیان داشت: در حوزه‌ها تمام مسائل معطوف به تعلیم است و ارگانی که جهات اخلاقی را تامین کند نیاز چشمگیری است که باید محقق شود.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه در ابتدای تاسیس حوزه علمیه قم ۷۰۰ طلبه در آن مشغول تحصیل بودند، ادامه داد: در آن زمان که حوزه با ۷۰۰ طلبه مشغول فعالیت بود، اساتید اخلاق همچون میرزا ملکی تبریزی و شاه‌آبادی در حوزه فعالیت می‌کردند ولی در حال حاضر با وجود ۷۰ هزار نفر طلبه در قم امثال این افراد کمتر مشاهده می‌شود.
آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه چه کسی باید خلأ معنوی و اخلاقی را در حوزه‌ها پر کند، اظهار داشت: البته اساتید برجسته در این زمینه وجود دارند، ولی بیش از این‌ها نیاز به حضور اساتید اخلاق در حوزه داریم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه هنوز باور نکرده‌ایم که احتیاج به سازمان‌دهی داریم، خاطرنشان کرد: پراکندگی‌ها باعث می‌شود نیروها از بین بروند و مسئولین باید بر اساس ارزش‌های اسلامی طرحی برای سازماندهی روحانیت طراحی کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: طلاب و روحانیون برای پاسخگوئی به شبهات روز باید به علوم روز، بویژه علوم اساسی مسلط باشند.
وی افزود : برای پاسخ‌گوئی به شبهات نسل جوان و مهم دقیق مشکلات آنها باید فراتر از معلومات سنتی، خود را به معلومات روز نیز مسلط کنیم.
آیت‌الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه ارتباط روحانیت با مردم اشاره کرد و افزود: روحانیت باید ضمن تجدیدنظر بر نحوه ارتباط خود با مردم، نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کند.
آیت الله مصباح یزدی در ادامه به چالش‌های فراروی روحانیت اشاره کرد و گفت: روحانیت باید ارتباط نزدیک و صمیمی با مردم داشته باشد و اگر روحانیت با این روحیات فاصله بگیرد قطعا در ادامه راه خود موفق نخواهد شد.
وی ساده زیستی و مردمی بودن را رمز موفق تبلیغ دینی عنوان کرد و گفت: حضرت امام خمینی بهترین الگو برای این روش بودند و منش ایشان از طریق شاگردان ایشان به سراسر مردم ایران منتقل شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تبیین وظیفه روحانیت پس از انقلاب اسلامی گفت: از جمله وظایف روحانیت، ارتباط با مسئولان و حمایت از نیروهای اصلح نظام است، چرا که این کار خدمت به دین و مردم است.
وی افزود: روحانیت در کنار حمایت از نیروهای اصلح، باید مراقب باشند مسئولان نظام از راه صحیح خارج نشوند، در این بین ممکن است در غفلت نهاد روحانیت در حمایت از مسئولان عده‌ای با سوء استفاده ، باعث ایجاد برخی مفاسد شوند.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه تشخیص راه صحیح بسیار دشوار است گفت: تشخیص راه صحیح به عهده روحانیت و حوزه‌های علمیه است و این نهاد مقدس باید الگوی دولت اسلامی را ارائه کند.
وی به بیان برخی مصادیق انحراف از مسیر اسلام اشاره کرد و گفت: در گذشته الگوی برنامه اقتصادی ما برگرفته‌ از نظریه‌های آمریکایی بود این در حالی است که همین کشور برای بحران های اقتصادی ناتوان خود را نشان داد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از وظایف نهاد روحانیت و حوزه‌های علمیه ارائه دستورات دینی در همه رشته‌ها از جمله اقتصاد اسلامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *